مرسدس بنز در دههٔ ۳۰ میلادی به دنبال ثبت رکورد سرعت بود و در این زمینه تلاشهای زیادی انجام داد که این تلاشها نهایتاً به شکستن رکورد سرعت با مدل W125 انجامید. این خودرو که به یک پیشرانهٔ دوازده سیلندر غولپیکر مجهز شده بود، در تاریخ ۲۸ ژانویهٔ ۱۹۳۸ با رانندگی رانندهٔ مسابقه «Rudolf Caracciola» در یک جادهٔ عمومی به سرعت ۴۳۲ کیلومتر در ساعت دست پیدا کرد. این رکوردزنی در اتوبان بین فرانکفورت و درمشتات انجام گرفت و W125 بیش از یک کیلومتر با سرعت ۴۳۲ کیلومتر در ساعت حرکت نمود. بدین ترتیب مرسدس بنز رکورد سرعت در جادهٔ عمومی را بنام خود ثبت کرد.
حال نزدیک به ۸۰ سال بعد از این موفقیت چشمگیر مرسدس بنز، چندی پیش کوئنیگزگ با مدل آگرا RS خود توانست با دستیابی به سرعت ۴۴۵ کیلومتر در ساعت، رکورد سرعت جدیدی را ثبت کرده و رسماً سریعترین خودروی دنیا لقب گیرد. این در حالی است که رکورد کوئنیگزگ تنها چند کیلومتر در ساعت بیشتر از رکوردی است که مرسدس بنز ۸۰ سال پیش به ثبت رساند که این نشان از نبوغ خارقالعادهٔ سازندهٔ آلمانی در طراحی و ساخت W125 دارد. برای اینکه این ماشین بتواند رکورد سرعت را بشکند، در ابتدا لازم بود که تا حد امکان آئرودینامیک باشد. بدین منظور، اندازهگیریهایی که چهار دهه بعد از این خودرو در تونل باد گرفته شد نشان داد که ضریب آئرودینامیک آن تنها ۰.۱۷ است. برای مقایسه، آئرودینامیکترین خودروی تولیدی دنیا، یعنی فولکسواگن XL1 ضریب آئرودینامیکی برابر با ۰.۱۸ دارد.
پس از آئرودینامیک نوبت به قوای محرکه میرسید یعنی جایی که W125 به یک پیشرانهٔ ۵.۶ لیتری V12 مجهز شده بود. این موتور ۷۶۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد که برای سال ۱۹۳۸ رقم خارقالعادهای است. این موتور به لطف تجهیز به کاربراتورهای اضافی، ۲۹ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به نسخهٔ اصلی تولید میکرد که هشت هفته قبل برای رکوردزنی تلاش کرده بود. همچنین مهندسان بر روی بهبود قابلیت اطمینان و همینطور بهینهسازی مخلوط شدن سوخت و هوا در هریک از دوازده سیلندر این موتور کار کرده بودند. مرسدس بنز برای خنک کردن این موتور نیز ایدهٔ بسیار خلاقانهای را بکار برده بود که آن استفاده از سیستم سفارشی یخخنک بود. بدین منظور رادیاتور درون ظرفی پُر از ۵ کیلوگرم یخ و ۴۸ لیتر آب قرار گرفته بود. علاوه بر این، بدنهٔ W125 نیز بهطور کامل از نو طراحی شد تا آئرودینامیک آن بهبود پیدا کند. در طراحی بدنهٔ این خودرو همچنین از تخصص سازندگان هواپیما نیز استفاده شده بود.
اما حتی ثبت رکورد سرعت ۴۳۲ کیلومتر در ساعت هم برای مرسدس بنز کافی نبود چراکه این شرکت یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۳۹ ساخت خودروی جدیدی بنام T80 را آغاز کرد تا رکورد سرعت خود را بازهم ارتقاء دهد. این خودروی شش چرخ بسیار بزرگی بود که توسط فردیناند پورشه طراحی شده بود. برای قوای محرکهٔ T80 نیز پیشرانهٔ عظیم ۴۴ لیتری V12 ساخت دایملر بنز در نظر گرفته شده بود. این موتور از پیشرانهٔ مشهور هواپیمایی DB-601 مشتق شده بود که در جنگندهٔ مسراشمیت BF109 مورداستفاده قرار میگرفت و حجیمترین پیشرانهٔ دوازده سیلندر هواپیمایی ساخت آلمان در طول جنگ جهانی دوم محسوب میشد. این موتور بهگونهای تنظیم شده بود که ۳۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد که تقریباً دو برابر نیروی تولیدی پیشرانهٔ DB-601 در هواپیمای مسراشمیت BF109 بود.
همانطور که گفته شد، T80 خودروی بسیار بزرگی بود بهنحویکه طول آن به بیش از ۸ متر میرسد و در حدود ۳ تن وزن داشت. این هیولا دارای سه محور بود که نیروی پیشرانه به دو عدد از آنها منتقل میشد. همانند W125، روی آئرودینامیک T80 هم بسیار کار شده بود بهگونهای که ضریب آئرودینامیک آن به ۰.۱۸ رسیده بود. T80 کاپوت نسبتاً کوتاهی داشت و کابین آن توسط پورشه بهصورت کاملاً بسته طراحی شده بود. در سال ۱۹۳۹ نهایتاً پس از صرف هزینهای هنگفت، T80 کامل شد و دستیابی به سرعت خارقالعادهٔ ۷۵۰ کیلومتر در ساعت برای آن برنامهریزی شده بود؛ اما متأسفانه به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم، عملیات رکوردشکنی با T80 هیچگاه انجام نگرفت. البته این خودرو از جنگ جهانی دوم جان سالم به در بُرد و پس از پایان جنگ به موزهٔ مرسدس بنز در اشتوتگارت منتقل شد.
Bilbo
۶ خرداد ۱۳۹۷یا ام الآئرودینامیک…
فارق از ائرودینامیک خیره کنندش، واقعا این لاستیکا با تکنولوژی قدیم تحمل اون سرعت رو داشتن؟ خیلی عجیبه این ماجرای این ماشین و رکوردش و البته که خیره کنندست.
محمد
۶ خرداد ۱۳۹۷«رکورد کوئنیگزگ تنها چند کیلومتر در ساعت بیشتر از رکوردی است که مرسدس بنز 80 سال پیش به ثبت رساند»
«در سال 1939 نهایتاً پس از صرف هزینهای هنگفت، T80 کامل شد و دستیابی به سرعت خارقالعادهٔ 750 کیلومتر در ساعت برای آن برنامهریزی شده بود؛ اما متأسفانه به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم، عملیات رکوردشکنی با T80 هیچگاه انجام نگرفت»
ایکاش به سرانجام رسیده بود و رکورد خارقالعاده بنز رو دست نیافتنیتر از همیشه میکرد
کیان
۶ خرداد ۱۳۹۷بی شک اینکه 100 سال پیس همچین موتور و ماشینی ساخته شده ستودنی هستف مطمئنا ما هنوز اینو نمیتونیم بسازیم.
اما اینکه فقط به صرف رقم سرعت با کوئینگزگ مقایسه بشه بنظرم درست نیست هرچند تنها رکورد سرعت مطرح باشه
زمان رسیدن به سرعت مورد نظر کیفیت سوای تو اون سرعت، پایداری و اینکه اون ماشین در کل چقدر عملیاتی هم باشه مهمه که اینها همیش نزدیک 70 80 سال زمان برده و رسیدیم به اینی که الان هستیم(البته هستند).
تو طراحی w125 ردپای بی ام و مشهوده، جلو پنجره اگر علامت ستاره نباشه بنظرم هرکی ببینه بگه بی ام و هست.
و در نهایت فرض کنیم اونایی که میگن کره چند وفت دیگه همه خودروسازهارو جا میذاره یعنی مبخواد بنز و پورشه و … که 100 پیش این ماشینها رو تولید کردن رو جا بذاره ؟!
واقعا میشه ؟!
کوروش
۶ خرداد ۱۳۹۷بله می شود
علیx76
۶ خرداد ۱۳۹۷ناگفته اینجاس ک یکی از همین راننده ها(فک کنم همین ردولف کارچیولا بود) وسط تست کشته میشه
و اینکه رقیب این ماشین نه بوگاتی و کونیخ زگ
بلکه خودروهایی مثل بلادهوند SSC هستن
یانکی
۶ خرداد ۱۳۹۷دوستان اینجا یه موضوعی هست که انگلیسی دوستان رو شاد میکنه دلیله ساخت این ماشینا کل کل هیتلر با انگلیس بود چون که بریتانیا رکوردار سرعت بود وقتی بنز 432 رو زد انگلیسیا دوباره رکورد رو پس گرفتن ولی الان یادم نیست و اون ماشین بزرگ بنز هم که نتونست کاری از پیش ببره
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۶ خرداد ۱۳۹۷کل کل درسته ولی این رکورد بنز برای ماشینی بود که مجهز به انجینی برای استفاده ی جاده ای و نه اون انجین های حجیم بالای 25 لیتر که از در هواپیماها مورد استفاده قرار میگرفت.
وگرنه که انگلیسی ها 5 سال قبلش به رکورد 438 کیلومتر رسیده بودن.
در مورد این t80 هم یک پروپاگاندای کامل بود.
به این نکته توجه کنید:((در سال 1939 نهایتاً پس از صرف هزینهای هنگفت، T80 _کامل شد_ و دستیابی به سرعت خارقالعادهٔ 750 کیلومتر در ساعت برای آن برنامهریزی شده بود؛ اما متأسفانه به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم، عملیات رکوردشکنی با T80 هیچگاه انجام نگرفت. البته این خودرو از جنگ جهانی دوم جان سالم به در بُرد و پس از پایان جنگ به موزهٔ مرسدس بنز در اشتوتگارت منتقل شد.))
خب چرا بعد ار جنگ جهانی هیچ تلاشی صورت نگرفت برای ماشینی که به قل خودشون کامل شده بود و در موزه ی خودشون نگه میداشتن و به اسرارش آگاهی داشتن؟؟؟
این رکورد 750 که میگن اون سالها اصلا ممکن نبود.
این رکورد تو سال 1964 توسط آمریکایی ها زده شد اون 754 کیلومتر.
Maximus
۶ خرداد ۱۳۹۷انگلیسی دوستان ???
گاهی وقت ها فکر میکنم بعضی از ما ها عجیب مسخره ایم !
s.h
۷ خرداد ۱۳۹۷حضرت عباسی صنعت خودرو ما اصلا در اون حد نیست که مابخواییم باهاش کره یا المان وامریکا وانگلیس رو مسخره کنیم ما اصلا تو سطحی نیستیم که بگیم کی بهتره این نطر ادمشو میخواد کسی که از هایپر کار های همشون رو رونده نه ما ها که تو سمند وپراید موندیم من چینی سوار نیستم ولی ما به اونام نمیخوریم کلا خیلی ناچیز هستیم در برابر اشغال ترین خودرو های خارجی لطفا صنعت خودرو هیچ کشوری رو مسخره نکنید بنجول ترینشونم 50000 برابر دنا پلاس وپراید ما بهتره ما فقط میتونیم گاری های خودمون رو مسخره کنیم ماحتی 100سال دیگه تو اون سطحی نیستیم که بتونیم شرکت هایی مثل مک لارن یا لامبورگینی رو مسخره کنیم وبگیم انگلیسی خوبه یا ایتالیایی دوستان کشور ما وقتی اشغال به معنای واقعی تولید میکنه وخیلی از ما بسیاری از ابر ماشین هارو شاید ندیدیم به راحتی مسخرشون میکنیم !!! ما باید قد وسعمون صحبت کنیم و وسع کشور ما سایپا و….. ایناست بر باعث وبانیان 40 ساله اش لعنت همین شاید اگر اینطور نمیشد ماداشتیم میگفتیم که خودروی ما سریع تره یا مثلا بوگاتی ؟؟ یا شاید ماشینای ما زیباترن یا مک لارن ؟؟؟ اما الان تو جایی نیستیم که مسخره کنیم اگرم باعث نا راحتی شدم ببخشید
ایمان
۶ خرداد ۱۳۹۷چرا تا الآن خبری ازش نبود ؟؟؟؟
چرا رکوردش تا حالا ثبت نشده بود ؟؟؟؟
چرا تو سایت های معتبر ماشین خبری از رکوردش نیست ؟؟
کوروش
۶ خرداد ۱۳۹۷?
داداش شما ازش اطلاع نداشتی نرفتی که بدانی حالا اینا باید جواب بدهند ؟
یکم بگرد شاید فهمیدی چرا ۸۰ سال پیش رکوردش بصورت رسمی ثبت نشده سوال اخر هم ….
s.h
۶ خرداد ۱۳۹۷واقعا این ماشین قابل احترامه ولی نباید با ماشینایی مثل کونیک زگ یا بوگاتی وهنسی مقایسه بشه اونا با این ماشین زمین تا اسمون فرق دارن ولی واقعا 430 تا الانم خیلی هست وتقریبا کمتر کسی حسش کرده حالا 80 سال پیش این تیم به فکر 750 تا سرعت بوده !!! ما خیلی عقبیم خیلی زیاد بلاخره هرچه باشه المان مهد مهندسی جهانه بایدم اینطوری باشه
Kamy
۶ خرداد ۱۳۹۷و خداوند آلمان را آفرید تا در همه چیز اول باشد …
Maximus
۶ خرداد ۱۳۹۷حالا در این حد هم نه دیگه
سودازده
۶ خرداد ۱۳۹۷خبر جالبی بود
Kamy
۶ خرداد ۱۳۹۷فقط اون T80
چهههههل و چهاااااااااار لیتر?
دوازده سیلندر
سه تن وزن
سه هزار اسب
سرعت هدف ۷۵۰ کیلومتر بر ساعت …
از همه مهمتر مهندسی ۸۰ سال پیش ?
کوروش
۶ خرداد ۱۳۹۷تلاش ودیگر هیچ
یک اخلاق جالب المان ها این بود که زمانی مستراشمیت های ۱۰۹ و ۳۰۹ المانی مغلوب اسپید فایر انگلیسی شد نرفتند یا اونها رو ارتقا بدهند بلکه کلا جت ها مثل P.1110 رو وارد عرصه جنگ کردند فاقد از موثر بودن یا نبودن این ملت مردمانی عجیبی هستند در صنعت
Khan
۶ خرداد ۱۳۹۷عکس آخر انگار پدربزرگ Project one ه
amir
۶ خرداد ۱۳۹۷چیه این مرسدس بنز؟!…..تموم بدنم داره میلرزه!
علیx76
۶ خرداد ۱۳۹۷مور مورم شد:))))
هاینریش هیملر
۶ خرداد ۱۳۹۷جالبه تو دوران نازی ها بوده یکی دیگه از معجزات نازی ها تو دانش و تکنولوژی
مهدی
۶ خرداد ۱۳۹۷مرسدس باید احیاش کنه