کدام‌یک سریع‌تر است؟ مرسدس-آام‌گ S63 یا S65؟

دوشنبه 2 مرداد 1396 - 14:30
مطالعه 6 دقیقه
s63-s65
در خانوادهٔ مرسدس بنز S کلاس، دو نسخهٔ اسپرت و عملکردی وجود دارد که S63 و S65 نام داشته و توسط آام‌گ ساخته می‌شوند. این دو خودروی توسط یک شرکت...
تبلیغات

در خانوادهٔ مرسدس بنز S کلاس، دو نسخهٔ اسپرت و عملکردی وجود دارد که S63 و S65 نام داشته و توسط آام‌گ ساخته می‌شوند. این دو خودروی توسط یک شرکت ساخته شده‌اند اما یکی قلب V8 و دیگر V12 در سینه دارد. به نظر شما کدام‌یک سریع‌تر خواهد بود؟ مطمئناً میگویید V12، درست است؟ پاسخ این سؤال ممکن است ساده به نظر برسد اما نسخه‌های AMG از جدیدترین مرسدس بنز S کلاس نشان می‌دهند که داستان به این سادگی‌ها نیست. برای روشن شدن قضیه، در ادامه مقایسه‌ای خواهیم داشت میان این دو سدان سوپرلوکس اسپرت.

S63 جدید مجهز به یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 است که جایگزین نسخه قبلی 5.5 لیتری 577 اسبی شده و 603 اسب بخار (612ps) قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که S65 از موتور 6 لیتری V12 با 621 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. هردوی این موتورها به دو توربوشارژ مجهز هستند و حداکثر سرعت هردو مدل‌ نیز به‌صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است اما با سفارش پکیج آپشنال AMG Drive، سقف سرعت هردو به 300 کیلومتر در ساعت افزایش میابد.

اما تفاوت اصلی در شتاب مشخص می‌شود؛ یعنی جایی که S63 سریع‌تر است. بسیار سریع‌تر. تنها 3.5 ثانیه طول می‌کشد تا این ماشین از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد درحالی‌که S65 برای این کار به 4.3 ثانیه زمان احتیاج دارد. شاید بپرسید که چه چیزی موجب چنین اختلافی شده است؟ آیا وزن کمتر S63 علت این امر است؟ S65 حدود 180 کیلوگرم سنگین‌تر از S63 است همچنین وزن بیشتر دماغهٔ آن ممکن است در جاده‌های پرپیچ‌وخم موجب کُندی آن شود؛ اما زمانی که هردو خودرو وزنی بیشتر از 2 تن دارند، این اختلاف وزن به‌سختی می‌توان موجب چنین تفاوت بزرگی شود.

نه، این تفاوت به خاطر وزن نیست بلکه تا حد زیادی از آن به کشش مربوط می‌شود یعنی جایی که S63 مجهز به سیستم چهارچرخ محرک 4Matic است اما تمامی گشتاور عظیم موتور V12 مدل S65 به‌طور کامل به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. همچنین S63 از یک گیربکس جدید 9 سرعتهٔ اتوماتیک استفاده می‌کند درحالی‌که انتقال نیرو در S65 توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک انجام می‌گیرد. البته S کلاس‌های آام‌گ تنها خودروهای عملکردی گران‌قیمتی نیستند که انتخاب میان پیشرانه‌های هشت سیلندر و دوازده سیلندر را ارائه می‌کند اما تفاوت میان این دو خودروی مرسدس بنز چشمگیر است و تنها نمونه‌ای است که در آن موتور کوچک‌تر عملکرد بهتری دارد.

به‌عنوان‌مثال، فراری GTC4 Lusso با دو پیشرانهٔ مختلف 3.9 لیتری V8 توئین توربو به قدرت 610 اسب بخار و گشتاور 760 نیوتن متر یا 6.3 لیتری V12 با 690 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور عرضه می‌گردد. نسخهٔ دوازده سیلندر این خودرو با سامانهٔ چهارچرخ محرک ظرف 3.4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد و نهایتاً توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 345 کیلومتر در ساعت را دارد درحالی‌که نسخهٔ هشت سیلندر دیفرانسیل عقب برای این کار به 3.5 ثانیه زمان احتیاج دارد و نهایتاً می‌تواند به حداکثر سرعت 320 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

آستون‌مارتین نیز هم‌اکنون مدل DB11 را با دو پیشرانهٔ مختلف V8 و V12 تولید می‌کند که هردو از نوع توئین توربو بوده و نیروی آن‌ها به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. موتور V8 این خودرو نسخه‌ای از همین پیشرانهٔ بکار رفته در مرسدس S63 است که در DB11 قدرتی معادل 510 اسب بخار و گشتاوری برابر با 675 نیوتن متر تولید می‌کند. این نسخه ظرف 4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و در ادامه به حداکثر سرعت 300 کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کند. موتور V12 اما 600 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور داشته و DB11 را ظرف 3.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت و نهایتاً به حداکثر سرعت 320 کیلومتر در ساعت می‌رساند.

بنتلی نیز در مدل‌های کانتیننتال GT و فلاینگ اسپار دو پیشرانهٔ مختلف 4 لیتری V8 توئین توربو و 6 لیتری W12 توئین توربو را با سطوح قدرت مختلفی از 500 اسب بخار تا 625 اسب بخار عرضه می‌کند. همهٔ این خودروها را می‌توان به‌طور مستقیم با مرسدس بنزهای S63 و S65 مقایسه کرد؛ اما شتاب در این محصولاتِ فراری، آستون‌مارتین و بنتلی بسیار نزدیک به هم است زیرا آن‌ها همان‌طور که طبق عملکرد در دنیای واقعی عمل می‌کنند، به بازاریابی و موقعیت محصولات خود نیز توجه دارند اما آام‌گ قدرت عظیمی را بدون کشش مناسب ارائه می‌کند.

منبع: CarScoops

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.