روز به روز به تعداد محصولاتی از مرسدس بنز که به سیستم چهار چرخ محرک 4Matic مجهز هستند افزوده میشود. 4Matic چیست؟ چگونه کار میکند؟ با ما همراه باشید تا با این سیستم چهار چرخ محرک مرسدس بنز آشنا شوید.
سیستم چهار چرخ محرک با نام 4Matic قدرت پیشرانه را به جای دو چرخ به هر چهار چرخ منتقل میکند. این عمل باعث افزایش کشش و چسبندگی خودرو شده و هندلینگ، شتاب گیری و پایداری آن را بهبود میبخشد. این سیستم بهطور خودکار تنظیم شده تا بدون دخالت راننده در تمامی شرایط و سطوح عمل نماید.
طراحی اولیهی این سیستم در سال ۱۹۸۷ و روی مرسدس E کلاس W124 پیاده شد. زمانی که این سیستم لغزش چرخ را تشخیص میدهد بهصورت خودکار درگیر شده و دیفرانسیلهای مرکزی و عقبی را به منظور ایجاد کشش بیشتر قفل میکند. نسلهای محدودی از سیستم 4Matic در طول سالها تولید شده و البته روز به روز پیشرفتهتر شده است. آخرین نسخهی 4Matic هماکنون میتواند در مدلهای جمع و جورتر نیز نصب شود.
قبلاً مدلهای محدودی از مرسدس بنز میتوانستند به 4Matic مجهز شوند اما اکثر خودروهای کنونی این برند با سیستم یاد شده عرضه میشوند. از جملهی این مدلها میتوان به هاچبک A کلاس، استیت E کلاس جدید و شاسیبلند GLS اشاره کرد که سیستم 4Matic را بهصورت سفارشی ارائه میکنند.
برخی از مدلهای بازار بریتانیا با این سیستم عرضه نمیشوند زیرا مرسدس نمیخواهد پلتفرم خود را بازمهندسی نماید. این امر به دلیل قرار گرفتن فرمان در سمت راست خودروهای بریتانیا است.
غالباً مدلهای کوچکتر مرسدس بنز تنها در فول ترین مدلها از سیستم 4Matic استفاده میکنند. مثال بارز این موضوع A250 AMG است. مدلهای بزرگتر از این سیستم در اکثر تریمها بهصورت سفارشی بهرهمند هستند و عموماً بزرگترین شاسی بلندها نیز بهصورت استاندارد از آن بهره میبرند.
هاچبک A250 با گیربکس اتوماتیک بهای ۳۰۸۰۵ پوندی دارد و اضافه کردن سیستم 4Matic باعث میشود بهای خودرو به ۳۲۳۴۵ پوند برسد. افزایش بهای ۱۵۴۰ پوندی یک پرداخت نسبتاً مناسب به شمار میرود.
اگرچه این سیستم یک گزینهی پریمیوم برای اکثر محصولات مرسدس به شمار میرود اما خودروهای بزرگتر چون GLS، GLE و GLC بهصورت استاندارد از 4Matic بهره میبرند. خودروهای A، B، C، E، GLA و GLC کلاس بهصورت سفارشی از این سیستم سود میبرند.
خب سؤال اصلی این است که آیا سفارش 4Matic ارزش دارد؟ این موضوع در کل به مکان استفاده از خودرو و شرایط محیطی بستگی دارد. اگر در شهر زندگی میکنید و شرایط آب و هوایی سختی وجود ندارد، شاید هزینههای سیستم بیشتر از مزیتهای آن باشد. این سیستم تأثیری منفی روی مصرف سوخت داشته و بهای کلی خودرو را نیز افزایش میدهد.
اما اگر در مناطقی با آبوهوای نامناسب زندگی میکنید و شاهد برف و باران سنگین هستید، 4Matic میتواند تفاوت بین در خطر افتادن و رسیدن بیدردسر به خانه را نشان دهد. اگر میتوانید اضافه بهای این سیستم و افزایش اندک مصرف سوخت را تقبل کنید، سیستم 4Matic میتواند یک آرامش خاطر در شرایط خطرناک باشد.
الف.ی
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶بقیه رو نمیدونم ولی به نظر من بهترین سیستم چهار چرخ متحرک همین 4 matic هه.
سینا
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶بنز سر جای خودش، عالی بی نظیر… اما تو زمینه چهار چرخ محرک سوبارو حرف اول رو میزنه. همه تولیدات سوبارو به صورت استاندارد چهار چرخ محرک اتوماتیک هستند و قیمت بسیار بسیار مناسب دارند و کیفیت عالی. تو شهر سیاتل امریکا که همیشه بارونیه هر طرف نگاه میکنید چند تا سوبارو هست بسیار پر فروشه اینجا. وقتی میگیم یک چیزی حرف اول رو میزنه فاکتور قیمت، دوام، تعمیر ساده و در دسترس بودن هم مهمه. برای همین میگم وقتی صحبت از ALL WHEEL DRIVE هست سوبارو حرف اول رو میزنه.
mohsen
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶xDrive….
علي
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶سال 1987 فکر کن!!!!!
saeed
۱۵ مهر ۱۳۹۹این قدر پراید نشستیم که دیگه مغزی برای فکر کردن باقی نمونده.
ما جز بدبختی به هیچ دیگه فکر نمی کنیم. اصلا نمی تونیم فکر کنیم.
حیف ……………………..
mehran911
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶چقدر خوبه این مرسدس
از سال 1970 مرسدس با سیستم فوق العاده ی کنترل فعال بدنه ABC با تعلیق بادی و تعلیق هیدروپنوماتیک غوغا به پا کرد
تا امروز و سیستم های مجیک بادی کنترل و سیستم کنترل و میراکننده ی agility control
که بهترین هستند
تا سیستم فوق العاده ی curve tilting که با هماهنگی با مجیک بادی کنترل در مدل اس کلاس کوپه بینظیر عمل میکردند
.
در عین حال bmw هم با سیستم های xdrive از مدل سری 3 سال 2000 و سیستم DPC که خودش متشکل از سیستم گشتاور برداری و کنترل پایداری دینامیکی همیشه در حال رقابت با مرسدس بوده
.
آئودی هم باسیستم کواتروی فوق العاده اش
.
عشق خودم پورشه هم که با سیستم های PTV و PDCC وPASM و PTM
سروری میکنه ever ahead
.
این تکونولوژی هاست که ما رو عاشق خودروسازی آلمان کرده
Hossein
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶باسلام
درود برشما دوست عزیز،شما دانش خودرویی بالایی دارید.
همچنین علاقه و اهمیت شما نسبت به تکنولوژی و فناوری های حوزه خودرو واقعا تحسین بر انگیز است.
متاسفانه کمتر افرادی هستند که به سطح علم و دانشی که در این زمینه بکار گرفته میشود،علاقه نشان دهند.
به همین خاطر وظیفه دانستم از اقدام زیبایی که انجام داده اید تشکر نمایم.
mehran911
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶درود
ممنون از محبت شما حسین عزیز
.
لطف شما دوستان باعث دلگرمی من میشه دوست عزیز
Kiyarash
۱۷ شهریور ۱۳۹۶مرسی اطلاعات .. :)
Ahmad
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶توضیح بیشتری و تخصصی تری لازم بود تا تفاوت 4matic بنز رو با سیستم awd و 4wd معمولی بدونیم.
شاهین
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام
هدف این نوع نوشته بیشتر آشنا شدن عامه ی مردم با تکنولوژی ها هستش.
مطالب تخصصی در این باره توی پدال فراوونه و با یه سرچ ساده میشه بهشون دسترسی داشت.
مخلصم
ابراهیم فلاح
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام
سیستم 4Matic صرفا برای موضوع آب و هوا نیست …
اثرات زیادی در شتاب، کشش، پایداری و …. خودرو دارد که بهتر می شد اگر عنوان می فرمودید علی ایحال از مقاله خوب شما تشکر می شود
کارال
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶خدایی بنز کارش درسته . بنز محشره ب مولا . آقا اون مدل a250 با اون رنگ سبزش واقعا دلمو مجذوب خودش کرد ?
e36
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶x drive BMW
دانیال
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶توی مقایسه مرسدس E کلاس،سری پنج bmw و فک a5 آئودی توی برف کامل بود، بهترین عملکرد رو آِِئودی داشت. البته شرایط برف کامل بود.
Roham
۳ مهر ۱۳۹۶تفاوتش با (AWD (Automatic Wheel Drive چیه؟
sir.sajad.rastgoo
۱۷ خرداد ۱۳۹۷حاجی فقط کواترو آئودی