دنده عقب، عضو جدید مطالب پدال است که بر طبق آن، هرروز از ۳۶۵ روز سال را از دریچه تاریخ بررسی خواهیم کرد. در این بخش قرار است اتفاقات مهمی را که درگذشته در صنعت خودرو رخداده است، زیر ذرهبین ببریم. سعی تیم پدال بر این خواهد بود که این بخش هرروز منتشر شود و البته برای روزهای بزرگ و خاص نیز مطالب ویژه و اختصاصی آماده گردد. با اولین قسمت از این بخش همراه ما باشید.
در سال ۱۹۹۸، کمپانی خودروسازی اروپایی-آمریکایی دایملرکرایلسر با ۳۶ میلیارد دلار سرمایه تأسیس شد؛ اما پس از ۹ سال و در سال ۲۰۰۷ و دقیقاً در همین روز، ۸۰.۱ درصد از گروه کرایسلر به شرکت مدیریت سرمایه سربروس (سهامی خاص) واگذار شد.
شرکت سربروس در این معامله ۷.۴ میلیارد دلار پول پرداخت کرد و بدین ترتیب بیش از نیمی از کرایسلر را ازآن خود کرد، درحالیکه شرکت دایلمر آگ تنها ۱۹.۹ درصد از کمپانی جدید کرایسلر را که «کرایسلر ال ال سی» (Chrysler LLC) نامگرفته بود، در اختیار داشت. این معامله به نه سال رابطه پردردسر دایملر-بنز، شرکت خودروسازی آلمانی، با شرکت کرایسلر که سومین خودروساز بزرگ آمریکا به شمار میرفت، خاتمه داد. اگرچه پس از ادغام دو شرکت در ظاهر به نظر میرسید که هر دو کمپانی دایملر و کرایسلر به یک اندازه در مدیریت دست دارند؛ اما بهزودی مشخص شد که همهچیز در دستان شرکت آلمانی بوده است و عملاً کرایسلر نقش چندانی در سیاستهای دایملرکرایسلر نداشته است. در سال ۲۰۰۶ بنا بر گزارش روزنامه نیویورکتایمز، کرایسلر ۱.۵ میلیون دلار ضرر کرد؛ اگرچه آن ده مدل جدید در طول آن سال معرفی نموده و روانه بازار فروش کرده بودند. در فوریه همان سال، دایملرکرایسلر اعلام کرد که به فکر فروش یا بازنگری و بازسازی گروه کرایسلر است. ازجمله اخراج نزدیک به ۱۶ درصد از کارکنان این گروه خودروسازی آمریکایی. در همان زمان، اطلاعات زیادی مبنی بر قصد جنرال موتورز برای خرید کرایسلر به گوش رسید؛ اما این شرکت سربروس بود که پیشدستی کرد و با پرداخت ۷.۴ میلیارد دلار، ۸۰ درصد از گروه کرایسلر را خریداری نمود.
چند روز پس از انجام این معامله، آقای رابرت ناردلی، مدیر اجرایی اسبق شرکت هوم دیپات (یک شرکت خردهفروشی آمریکایی)، بهعنوان مدیرعامل کمپانی کرایسلر ال ال سی منصوب شد. در سپتامبر ۲۰۰۸ فروش کرایسلر ۳۳ درصد کاهش یافت و این موضوع همزمان با بحران اقتصادی آن دوران بود. بحرانی که بهشدت به خودروسازان آمریکایی لطمه زد. کرایسلر و جنرال موتورز هر دو از دولت درخواست وام کردند تا از ورشکستگی نجات یابند. در اواسط دسامبر ۲۰۰۸ کرایسلر اعلام کرد که تولید خودرو را در تمامی ۳۰ کارخانه خود به حالت تعلیق درآورده است. این اقدام به سبب افت چشمگیر فروش محصولات این شرکت انجام گرفت. در بهار سال ۲۰۰۹ درحالیکه کرایسلر رسماً ورشکست شده بود؛ کمپانی ایتالیایی فیات با خرید سهام این شرکت، دوباره کرایسلر را احیا کرد.
ali ayat
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵دوستان کرایسلر چجور ماشینیه خیلی کلی اونایی که سوار شدن بگن ممنون میشم
king 918
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵من یکی دارم اینقد خوبه راه میره حرکت میکنه تازه بعضی مواقع هم که یادم میره در ماشینو ببندم ( قدرت خدا) یه دفعه ماشین میگه در خودرو باز است !!!!!!
ali ayatجان میخوای بخری داش؟؟؟؟
ali ayat
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵داداش احساس نمیکنی خیلی تخصصی توضیح دادی من هیچی نفهمیدم نه من یکی از همسایه هامون گذر موقتشو آورده اول دیدم خب جالب بود طراحی و بعدش هم سوار شدم ولی چون زیاد ماشین آمریکایی سوار نشدم یعنی کلا سه بار اصلا نمیدونم هندلینگ خوب بود بد بود نرمی چطور بود خلاصه معیار مقایسه ای نداشتم
ZR1
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵برا ما ایرانیا ماشین خیلی خوبی محسوب میشه ولی اونور آب در مقایسه با رقیباش نه.البته نمیگم اونجا ماشین بدی محسوب میشه ولی گزینه های بهتری هست
سامان اذری
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵من یه بار تو نمایشگاه کرایسلر 300 سوار شدم داخلش خیلی جادار و نرم بود ولی نروندم
اونجا داشتن راجبش میحرفیدند میگفتند مصرفش یکم بالاست
ولی در کل زیباست و با ابهت
بهنام طیبی
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵کرایسلر که هرکسی نداره.اگه مدل جدید باشه که گذر موقت
صادق
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵درود
نجات کرایسلر جرات میخواست، که هیچ کسی هم جراتشو پیدا نکرد نجاتش بده
آخر هم کار به کاردان سپرده شد و نجات پیدا کرد
تا حالا شنیدین که میگن طرف از خودش زده تا تو به یه نون و نوایی برسی؟
الان مصداق همین فیاته
روزی که باید لانچیا رو به بازار جهانی عرضه میکرد، نکرد
روزی که باید تیراژ مازراتی رو بالا میبرد و کلاس هاشو توسعه میداد، این کارو نکرد
روزی که باید برای آلفا هم تیراژو و مدل هاشو زیاد میکرد، نکرد
زیر مجموعه هایی که به خاطر بدهی فروخت
پایین اومدن کیفیت خط تولید به خاطر کاهش هزینه تولید
و…
ولی در نهایت خوشحالم
چون الان فیات برندی رو داره که توی دسته ی تراک ها اسم و رسم داره
برندی داره که توی آفرود حرف اول رو میزنه
برندی داره که محدوده قیمتی که خود فیات و آلفا و مازراتی نمیتونن پر کنن، اونجا رو پر کنه.
برندی داره که شامل یه ماسل کار تمام عیار میشه
و…
درسته خیلی زیر نشست ولی الان فرصتای خیلی خوبی برای پیشرفت داره، چون الان توی هر کلاس و رنج قیمتی که بخواد میتونه خودرو تولید کنه: از 10 هزار دلار تا 5.5 میلیون دلار!!!!!
آرش
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵کرایسلر ورشکست میکنه، کرایسلر که ما آرزوشو داریم از نزدیک ببینیمش من ما ایرانی 80 میلیون جمعیت نمیتونم این خودروسازای داخلی رو ورشکست کنیم شاید یکی از این شرکتای که ما آرزو سوار شدن پشت ماشیناشونو داریم تونست سهامشو بخره
ali a.j.g
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵دنده عقب عضو بسیار عالیه
احمد باقری
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵به هر حال، خودروساز ضعیفی نیست.
ASTON
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵خدا پدر و مادر فیات رو رحمت کنه اگر زندس براش نگه داره فقط به خاطر چلنجر اگه افتاده بود دست چینی ها که واویلا بود