مزهی کراس اوورهای لوکس میان سایز چگونه است؟!
دوستانتان به شما زنگ میزنند و میگویند: “هفتهی آینده برنامهی تفریح آخر هفته به راه است. آیا در شمال به ما ملحق میشوی؟” با چه میروید؟ همان سدان قدیمی خستهکننده؟ نه! شما چیزی میخواهید که هم خوش استایل باشد و هم فضای کافی برای حمل وسایل مناسب و مجاز تفریح آخر هفته را داشته باشد. اینها بخشی از دلایل انتخاب یک کراس اوور لوکس هستند؛ اما کدامیک را برمیگزینید؟
ما ۳ کاندیدای قدر را انتخاب کردهایم: لکسوس RX 350 F Sport باز طراحی شده که از قدیمیهای کلاس بوده و اولین برندهی جایزهی شاسیبلند موتورترند نام گرفته است. لینکلن MKX، فینالیست بخش شاسیبلند سال ۲۰۱۶ موتور ترند و درنهایت، مرسدس بنز GLC300 کاملاً جدید که جایگزین GLK جعبهای شده و نمایی جذاب را با سختافزارهای C کلاس و انبوهی از تکنولوژیها ترکیب نموده است.
هر ۳ خودرو با سیستم چهارچرخ محرک، پکیجهای اسپورت، سیستمهای اطلاعات سرگرمی ممتاز و خیل عظیمی از تجهیزات ایمنی سفارش داده شدهاند. اولین قدم این بود که خودروها برای به دست آوردن اعدادی سخت به پیست ببریم. پسازآن مسافرتی طولانی از لسآنجلس تا کالیفرنیا را ترتیب دادیم. در آخر خودروها را در مسیرهای مختلفی از بزرگراههای ۴ بانده گرفته تا راههای ناهموار تست کردیم.
سواری و راحتی
اشرافیت بدون دربرداشتن بخش عظیمی از راحتی معنی ندارد. راحتی در راهها شروع میشود و عیناً در صندلی راننده نمود مییابد. این سخن بدین معنی است که هر عنصری در این میان مهم است، از سایز لاستیک گرفته تا سیستم تعلیق و تنظیم سفتی بوشها و کیفیت چرمهای بکار رفته در صندلیها. طراحان رینگهای ۲۰ و ۲۱ اینچی را به خاطر ظاهر جذابشان دوست دارند. مهندسان سیستم تعلیق هرچند میدانند که استفاده از لاستیکهای دیواره کوتاه و سفت باعث کاهش نرمی سواری و هندلینگی مناسب میشود. هر دو خودروی لینکلن و مرسدس بنز از سیستم تعلیق قابل تنظیم خودکار و دستی سود میبرند و در بین این سه خودرو همگان دربارهی یک نکته متفقالقول بودند: لکسوس RX 350 F Sport راه را اشتباه رفته است. بدون آپشن سیستم تعلیق هوشمند و با داشتن فنرهای نرم و دامپرهای سنتی، سواری این خودرو در دستاندازها با نوسان همراه است. MKX و GLC300 تأثیر ناهمواریها را به حداقل میرسانند و در این میان سواری نرمی را ارائه میکنند. لینکلن احساس ایزولهی بیشتری را نسبت به مرسدس ایجاد میکند. بهعلاوه این دو خودرو میتوانند با فشردن یک دکمه به حالت سخت فنربندی تغییر کنند، چیزی که لکسوس از انجام آن ناتوان است.
در مقابل، لکسوس RX 350 بهترین خودرو برای خوشگذرانی است. چرم نرم و صندلیهای جلوی گرم و سرد شونده در سفرهای طولانی عملکرد خوبی دارند. صندلیهای بنز سفتتر بوده و بالشتکهای جانبی را برای حمایت از بدن سرنشینان بکار میگیرند و در جادههای پرپیچوخم بسیار به درد میخورند. صندلی رانندهی آپشن لینکلن بصورت برقی و در ۲۲ جهت تنظیم میشود و ۱۵۰۰ دلار قیمت دارد که به ماساژور نیز مجهز بوده و همانند تخت پادشاهی است. البته باید گفت که این صندلی وقتی در حالت ماساژ باشد راحتتر است. حتی فنهای خنککنندهی آن صداهای ریزی ایجاد میکنند. ایدهی درستی است اما کارایی کمی دارد.
اوضاع دربارهی صندلیهای عقب نیز همانگونه است. لکسوس بهترین و لینکلن بدترین! تقریباً به همان دلایل بالا. ارتفاع صندلی در MKX بهطور غیرعادی بالا بوده که فضای سر را تحت تأثیر قرار میدهد بنابراین تنظیمات خم شدن بکار میآید. صندلیهای عقب مرسدس خم نمیشوند اما فضای سر زیاد است. صندلیهای عقب لکسوس همانند جلو راحتاند و در مواقع نیاز خم و تا میشوند.
اگر سکوت و آرامش اولویت اصلی باشد، در انتخاب بین GLC300 و MKX مردد خواهید بود. در رابطه با صدای کابین لکسوس یکی از همکاران میگوید: “حتی باد هم توسط سطوح بدنهی لکسوس گیج میشود.” ما فهمیدیم که این خودرو بیشترین نویز لاستیک را ایجاد میکند، مخصوصاً در سطوح بتنی. ترکیب لاستیکهای ساکت، پیشرانهی آرام و نمای خارجی صیقلی در GLC300 نشان میدهد که این خودرو زمان زیادی را در تونل باد سپری کرده است.
کیفیت و جزئیات
گاهی اوقات توصیف سخت است اما تعریف کیفیت و لوکس بودن زمانی که دست و چشمهایتان را روی سطحی قرار دهید آسانتر میشود. مطمئناً با توجه به جزئیات و کشیدن دست بر روی سطوح داخلی خودرو، درک میکنید که کسی به کار روی خودرو اهمیت داده و آنچه را که انتظار دارید برآورده ساخته است.
تجهیزات و تکنولوژی
معرفی و نمایش یک چیز است و اجرا و عملکرد یک چیز دیگر. RX 350 هماکنون صفحهنمایش جالبتوجه ۱۲.۳ اینچی رنگی دارد اما گرافیک آن از مد افتاده است. لزوم دانلود اپلیکیشن مخصوص لکسوس برای اسمارت فونتان و به منظور دستیابی کامل به کاربردها باعث برهمکنشی جالب با سیستم اطلاعات سرگرمی میشود.
پرفورمنس و دینامیک (قدرت و توازن)
مقایسهی بین این سه خودرو اصول کلی این خودروسازان قابلاحترام در زمینهٔ تکنولوژی قوای محرکه به تصویر میکشد. غیر از نسخهی هیبرید، تنها پیشرانهی در دسترس برای لکسوس یک پیشرانهی تنفس طبیعی است. اصل و نسب پیشرانهی ۶ سیلندر آلومینیومی این خودرو به ۱۴ سال پیش برمیگردد. پیشرانهای بر پایهی مدل GR که برندهی جوایز مختلف شده و در پیکاپها، مینی ون ها، شاسی بلندها و سدان های زیادی بکار رفته است. در تستهای ما، این پیشرانهی ۲۹۵ اسب بخاری قدرت را با نرمی منتقل میکند و به لطف استفاده از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک، مصرف سوخت ۱۳ لیتری را نشان میدهد.
نتایج
اکنون شاید بتوان راحتتر دربارهی رتبههای این سه خودرو تصمیمگیری نمود.
رتبهی اول: مرسدس بنز GLC 4MATIC
رتبهی دوم: لینکلن MKX AWD 2.7 اکوبوست رزرو
رتبهی سوم: لکسوس RX 350 F SPORT
لینکلن فینالیست شاسیبلند سال بوده است. قیمت ۶۳۶۹۵ دلاری این خودرو کمکی به اصل موضوع نمیکند اما یکی از همکاران میگوید: “لینکلن بهطور قابلتوجهی فاصله را کم کرده است. این خودرو به دیگر رقبا بسیار نزدیک شده و دیگر حکم گلولهی آخر را ندارد. این خودرو حالا یک مدعی تمامعیار است فقط اندکی ارتقای بیشتر را میطلبد.”
مرسدس بنز GLC300 4Matic | لینکلن MKX AWD اکوبوست ۲.۷ | لکسوس RX 350 F Sport | |
۴ سیلندر توربو با بلوک آلومینیومی | ۶ سیلندر توئین توربو با بلوک آلومینیومی | ۶ سیلندر با بلوک آلومینیومی | نوع پیشرانه |
۲۴۱ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰ | ۳۳۵ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰ | ۲۹۵ اسب بخار در دور موتور ۶۳۰۰ | قدرت پیشرانه |
۳۷۰ نیوتون متر در دور موتور ۱۳۰۰ | ۵۱۵ نیوتون متر در دور موتور ۳۰۰۰ | ۳۶۲ نیوتون متر در دور موتور ۴۷۰۰ | گشتاور پیشرانه |
۹ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | گیربکس |
۴.۶۵/۱.۹۰/۱.۶۳ | ۴.۸۲/۱.۹۳/۱.۶۸ | ۴.۸۸/۱.۸۹/۱.۷۱ | طول/عرض/ارتفاع (متر) |
۱۸۵۲ | ۲۱۰۴ | ۲۰۵۶ | وزن خالص (کیلوگرم) |
۶.۳ | ۶.۲ | ۶.۸ | شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت (ثانیه) |
۱۸.۸ | ۱۷.۱ | ۱۷.۸ | شتاب صفر تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت (ثانیه) |
۱۴.۹ ثانیه با سرعت ۱۴۵.۹ کیلومتر در ساعت | ۱۴.۷ ثانیه با سرعت ۱۴۹.۵ کیلومتر در ساعت | ۱۵.۱ ثانیه با سرعت ۱۴۹ کیلومتر در ساعت | مسافت ۴۰۰ متر |
۰.۸۲ | ۰.۸۴ | ۰.۷۹ | شتاب جانبی (جی – متوسط) |
۴۱۸۷۵ | ۴۷۸۱۰ | ۵۰۰۷۵ | قیمت پایه (دلار) |
۵۹۹۸۰ | ۶۳۶۹۵ | ۵۹۹۸۵ | قیمت مدل تست شده (دلار) |
۱۱.۲/۸.۴/۹.۸ | ۱۳.۸/۹.۸/۱۲.۳ | ۱۲.۳/۹/۱۰.۶ | مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) |
Ali.usa
۴ شهریور ۱۳۹۵عملکرد لینکلن در این مقایسه خیلی عالی تر رقباش لینکلن تو این مقایسه خیلی انتخاب بهتریه
پرچم آمریکا بالان
الف.ی
۴ شهریور ۱۳۹۵سلام دوست عزیز.
این رقابت رقابت خیلی نزدیکی بود اما این رو هم یادتون نره که لکسوس آر اکس از با کیفیت ترین و خوش چهره ترین ها در کلاس خودشه و همینطور بنز هم جزو با سابقه ترین و راحت ترین شاسی بلند هاست.خدمات پس از فروشش هم که اینقدر خوبه که جایی برای صحبت کردن نداره.
(ali (CHEVY NOVA
۴ شهریور ۱۳۹۵جناب الف.ی
دوستمون در پست اول مگه گفت بنز و لکسوس بده که شما جبهه میگیری
همشون خوبن و سلیقه ماها متفاوت و هر کدوم هم با یکیشون عشق میکنیم
منم میگم لینکلن بهترینه یکی دیگه میگه بنز بهترینه
(ali (CHEVY NOVA
۴ شهریور ۱۳۹۵زنده باشی لینکلن عزیزم که طرفدارهای خودت رو که منم یکی از اونام رو شاد کردی
لینکلن مدلهای جدیدش واقعا معرکس و نشون دهنده بازگشت لینکلن به گذشته درخشان اونه
قدرت موتورشم خیلی مناسبه با یه موتور پیشرفته که گشتاور خوبی هم میده
قیمتش هم که مناسبه
ای جوووننم امریکن کارز
(ali (CHEVY NOVA
۴ شهریور ۱۳۹۵بهuss zumwalt DDG-1000
داداش خوشم میاد ازت که همیشه میونه داری میکنی و منطقی هستی دمت گرم
اما من یه زمانهای اصلا منطقی نیستم و همیشه هم ماشین امریکایی رو بدون نقص میدونم و چه خوب چه بد برام فرقی ندارند و یه بیوک داغون رو هم رو سرم میزارمش و حلوا حلواش میکنم
میخوام اینو بگم امریکن کارز چه اول شه چه اخر جایگاش ابدی تو قلب من و طرفداران امریکن کارز
امریکن کارز همیشه تو قلبم جات عشقم
uss zumwalt DDG-1000
۴ شهریور ۱۳۹۵قربانت.اخه ببین هرسه واقعا عملکردهای خوبی دارن
محمد حسین
۴ شهریور ۱۳۹۵حضرت یعقوب که بین 10-12تا بچّه یوسف رو انتخاب کرد !!! خب شاید اینجا هم بشه! مخلص آقای احمد زاده هم هستیم …
شاهین
۴ شهریور ۱۳۹۵ارادتمند همه ی دوستان هستم
uss zumwalt DDG-1000
۵ شهریور ۱۳۹۵درود بر دوستان عزیز
دقیقا
امير علي
۴ شهریور ۱۳۹۵لکسوس تو کلاس خودش از لحاظ فروش تو امریکا اول با اختلافی فاحش
مسعود
۴ شهریور ۱۳۹۵مرسدس همیشه باعث افتخار بوده و طرفداراشو شرمنده نکرده
(ali (CHEVY NOVA
۴ شهریور ۱۳۹۵به مسعود
داداش بنزم باعث افتخار طرفداراشه
قبلا هم گفتم که هیچ بنزی مثل s280 با ابهت نیست البته این فقط نظر منه
اما از این خوشحالم که لینکلن به عنوان یه کهنه کار که گذشتش خیلی درخشان بوده
داره دوباره بر میگرده به اون جایگاه رفیعی که داشته
بهنام
۴ شهریور ۱۳۹۵GLC واقعا برازنده ی اول شدن بود
هرچند لکسوس خیلی خوب ار ایکس رو به روز نگه داشته ا(از نظر ظاهری)ما از نظر فنی ضعیف تر از رقیب هاشه و نیاز به معروفی نسل جدید با پیشرانه های بروز تری داره (که با همکاری جدید تویوتا با بی ام و احتمالا پای توربو به محصولات تویوتا هم باز میشه)
این شیش سیلندر 295 اسب بخاری دیگه قدیمی شده
بنز با 241 اسب بخار از 295 اسب بخار لکسوس عملکرد خیلی بهتری داشته و چیزی از لینکلن 335 اسب بخاری نداشت از نظر فنی بنز خیلی جلو تره
کاوه آهنگر
۴ شهریور ۱۳۹۵پای توربو قبلا به محصولات تویوتا باز شده مثل لکسس nx
Parker
۶ شهریور ۱۳۹۵مرسدس از نزدیک بینی نظرت عوض میشه.
AMIN
۴ شهریور ۱۳۹۵البته تویوتا تونسته درک کنه که مشتری های ار ایکس بدنبال قدرت بالای موتور نیستن… بلکه دوام و راحتی و کیفیت و … مدنظرشونه که ار ایکس تونسته مقام اول فروش رو نسبت به رقبا در خود خاک آمریکن موتورز(به قول دوستان) داشته باشه و با اینکه برندهای ژاپنی رو خیلی میپسندم ولی طراحی ار ایکس واسم مبهمه و البته طراحی بنز و لینکلن هم زیاد تعریفی نیستن(ایده جدیدی توش نیست)…
رهگذر
۴ شهریور ۱۳۹۵وقتی از پریشونی لکسوس در سر پیچ یا ………. گفته میشه این جور مواقع مهندسی و تکنولوژی مرسدس برگ برندشو رو میکنه بیش از 125 سال مهندسی شوخی نیست
کاوه آهنگر
۴ شهریور ۱۳۹۵در مقایسه ای که حدودا 15 روز پیش منتشر شد لکسس rx از هر نظر نسبت به لینکلن mkx بهتر بود ، حالا چی شد که mkx دوم شد و rx سوم شد ؟!!
کاوه آهنگر
۴ شهریور ۱۳۹۵حق با شماست ، این رده بندی ها بیشتر سلیقه ای هستند
احسان(احسان سابق)
۴ شهریور ۱۳۹۵با توجه به اینکه کل عمرم سواررنو و پیکان و پراید و سمند شدم هر کدوم از سه ماشین بالا گیرم بیاد حکم ابر ماشین رو واسم داره
mehdi
۴ شهریور ۱۳۹۵لکسس از نظر طراحی و زیبایی و کیفیت از همه سرتره….گند بزنه تو سلیغه نویسنده….خدایش داخل بنز خیلی زشته و سادست…لینکن که بدتر…امار فروش rx تو امریکا به واضح وضعیت برتری لکسوس نشون میده…
جواد
۴ شهریور ۱۳۹۵Glc رقیبnxهست نه rx.
Rxرقیب gleهست
Elemento
۴ شهریور ۱۳۹۵دوست عزیز یک کلاسی هست به اسم compact SUVs
Mercedes GLC
Porsche Macan
Jaguar F pace
Landrover Discovery
Lexus RX
Lincoln MKX
همه عضو این کلاسن.
Merecdes Benz GLE جزو کراس اوور های مید سایز طبقه بندی میشه.
باز یک کلاسی هست به اسم small luxury SUV
Lexus NX200 T
Mercedes GLA
Lincoln Mkc
Bmw X1
عضو این کلاسن.
Elemento
۴ شهریور ۱۳۹۵در ضمن لکسوس فعلا در سبد محصولاتش حریفی واسه GLE نداره. یعنی کراس اوور میدسایز تولید نمیکنه. ان شا الله به زودی یک کراس اوور mid size هم معرفی کنه.
حریف GLE پورشه Cayenne مزراتی لوانته و BMW X5 و Infiniti Qx70 هستن.
در SUV های لکسس570 Lx فول سایز طبقه بندی میشه. بقیه رو هم که بالا گفتم.
در کراس اوور های فول سایز حریف lx 570 این ماشینا هستن
Mercedes G class
Lincoln Navigator
Infiniti QX 80.
ببخشید زیاد حرف زدم.
هر چی مثال بلد بودم گفتم چونحس کردم دونستن این کلاس بندی ها واسه کاربرای عزیز پدال خوبه تا دیگه autoexpress رو به چالش نکشن.
Elemento
۴ شهریور ۱۳۹۵از اتاق فرمان میگن مثل اینکه مقایسه متعلق به motor trend هست. :-):-)
کاوه آهنگر
۵ شهریور ۱۳۹۵اگه اشتباه نکنم nx کامپکته و rx مید سایزه ، در واقع بنز gle رقیب rx است
حسین
۵ شهریور ۱۳۹۵لکسوس nx با بنز glc —>موتور 2 لیتری 4 سیلندر
لکسوس RX با بنز gle —> موتور 3 لیتری 6 سیلندر
لکسوس LX با بنز gls—->موتور 4 لیتری 8 سیلندر
مقایسه میشن.یا حداقل به لحاظ ابعاد و پیشرانه (حدودی)
Parker
۶ شهریور ۱۳۹۵کسی که از نزدیک مرسدس GLE دیده باشه میدونه از نظر اندازه در برابر RX مثل غوله.
تو همه ی دنیا ملاک گروه بندی شاسی و بدنه هست.نه حجم موتور
كوروش
۴ شهریور ۱۳۹۵بله دیگه بنز جایی برای حرفی جدا باقی نگذاشته
من برای اولین بار از یک ماشین امریکایی اینقدر خوشم اومد جزئیاتش خیلی دقیق هستش فقط مشکلش نداشتن دسته دندس که بخاطر اصالت امریکایش مشکل خاصی محسوب نمی شه بلکه میشه گفت با هویت شده
ALIREZA034
۵ شهریور ۱۳۹۵واقعا بنز از همشون سره.فرق تکنولوژی اروپا با آسیا در این آزمایشات سخت معلوم میشه که تو شرایط بحرانی.سر پیچ های تند.نا همواری.سرعت.کیفیت اتاق و….ماشین تحت کنترول باشه نه ایکه در سرعت اتاق ناآروم بشه سر پیچم از خطش خارج شه.دوستان واقعا نظرم بدونه تعصب بود چون یه بنده خدایی rx 2010 داشت بعد x3 وx4 هم گرفت به مواردی شبیه چیزایی که تو مقاله بود اشاره میکرد مثلا همین که اتاق rx یکم نارومه البته در سرعت و…
حميد
۵ شهریور ۱۳۹۵انتخاب من بنز هست
تو ایران دیدم کسایکه لکسوس سوار میشند تازه به دوران رسیده ها هستند
Parker
۵ شهریور ۱۳۹۵اتفاقا اتفاقا اکثر لکسوس سواران پزشک ها و مهدس های نخبه هستن.
اکثر بنز سواران ایران جوونای تن پرور هستن.
گفتم اکثرا.
محمدرضا
۵ شهریور ۱۳۹۵اخه چه ربطی به تازه به دوران رسیدن داشت باید یه چی میگفتی!!!!
Saied
۵ شهریور ۱۳۹۵لکسوس خوبه.
هادی
۵ شهریور ۱۳۹۵من به دوستان توصیه میکنم این مقایسه ها رو فقط برای سرگرمی بخونن جون کاملا مغرضانه نوشته میشه. یه نقد بی سند و اعتبار شما رو میتونه کاملا از خرید یه خودرو منصرف کنه. اینها سختشونه ببینن تویوتا و یه سری شرکت ها دارن خودرو ساز های قدیمی آلمان و آمریکا رو از رده خارج میکنن. اگه ماشین های تویوتا بد هستن چرا پس مردم میخرن؟ این نقد های نخ نما نمیتونه خودرو ساز های پیر و از مد افتاده و ورشکستگه آمریکایی رو نجات بده. هر کسی طبق بازار فروشش خودرو رو میسازه. لکسوس این ماشین رو طبق نیاز مشتری هاش ساخته. نه واسه رقابت. و پرفروش ترین شاسی بلند آمریکا هم هست
(ali (CHEVY NOVA
۶ شهریور ۱۳۹۵با شه جناب هادی شما با این حرفهات خوش باش