جایجای خیابان آکنده و مملو از جمعیت بود. جماعت با آوای کوبندهای فریاد میزد “هایل هیتلر” و پیشوا تکیه داده بر مرکبی مشکی، براق و صدالبته سخت گرانبها، از مقابلشان گذشته و به ابراز احساساتشان پاسخ میگفت، این مرکب پرهیبت هم چیزی جز مرسدس بنز ۷۷۰ نبود که اینگونه آرام و با طمأنینه بر سنگفرشهای خیابان گام مینهاد.
مرسدس بنز ۷۷۰ که از آن با نام گروبر بنز (GROBER BENZ) و یا مرسدس بزرگ نیز یاد میشود، از گرانترین و لوکسترین خودروهای ژرمنی بود که مابین سالهای ۱۹۳۰ الی ۱۹۴۵ میلادی، توسط کمپانی مرسدس بنز عرضه میشد. از این خودرو تنها به تعداد ۲۰۵ عدد ساخته شد و در طی پروسه تولیدش نیز دستخوش اصلاحات متعددی گشت. خودروی مذکور در دو سری متفاوت ارائه میشد که این دو، با کدهای داخلی W07 و W150 شناخته میشدند. در اینجا سعی میکنیم که در مورد هر یک از این تیپها، شرح مختصری را ارائه دهیم. سری ۱ – W07 (1930 الی ۱۹۳۸ میلادی)مرسدس بنز ۷۷۰ در حقیقت جانشین خودروی مرسدس TYP 630، محسوب میگردد. سری نخست این خودرو که با کد داخلی WO7 شناسایی میشد، از بهای بسیاری بالایی برخوردار بود و به همین سبب نیز عمده مصرفکنندگان آن را مقامات دولتی و حکومتی تشکیل میدادند، در میان مشتریان این خودرو، نامهایی همچون پائول فون هیندنبورگ رئیسجمهور رایش (آلمان)، هیرو هیتو امپراتور ژاپن و پاپ پیوس یازدهم هم مشاهده شده است. در این میان، شخص آدولف هیتلر هم از سال ۱۹۳۱ میلادی تا پایان حکمرانی خود، از این خودرو جهت رسیدگی به امور جاری و نیز ادای مراسم رسمی بهره میجست.
نسخه W07 از یک پیشرانه ۸ سیلندر خطی به حجم ۷۶۵۵ سیسی برخوردار بود. این موتور از نوع میل بادامک بالا و دارای پیستونهایی از جنس آلومینیم بود. پیشرانه مذکور، در دو نسخه متفاوت ارائه میشد، یکی از آن دو، از سیستم سوپرشارژر بهره میگرفت که توانی معادل ۲۰۰ اسببخار را در ۲۸۰۰ دور در دقیقه، ارائه میداد و دیگری هم نمونهای عادی و با تنفس طبیعی بود و از توانی برابر با ۱۵۰ اسببخار در ۲۸۰۰ دور در دقیقه برخوردار بود. سیستم انتقال قدرت به کار رفته در این سری (WO7) دارای ۴ دنده بود، که سه تای آن برای حرکت رو به جلوی این خودرو تنظیم شده بود و یکی از آنها نیز نقش اوردرایو (OVER DRIVE) را بازی میکرد. ماکزیمم سرعت این خودرو هم معادل ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت بود که در آن زمان رقم کمی نبود. همزمان این خودرو، از یک شاسی جعبهای شکل نیز بهره میبرد که از فنرهای تحت نیمه بیضوی بر روی محورهای جلو و عقب آن استفاده شده بود. طول این سری از مرسدس ۷۷۰، معادل ۵۶۰۰ میلیمتر بود و فاصله بین دو محور آن هم برابر با ۳۷۵۰ میلیمتر بود. این اندازهها نیز بهخوبی بیانگر ابعاد بزرگ این خودروست.
سری ۲ – W150 (1938 الی ۱۹۴۳ میلادی)مرسدس بنز ۷۷۰ در سال ۱۹۳۸ میلادی دستخوش اصلاحات اساسی گردید. شاسی کاملاً جدید این خودرو از لولههای بیضیشکل تکوین یافته بود که پیرامونش، فنرهای حلقوی نصب شده بودند، سیستم تعلیق این خودرو نیز در جلو از نوع مستقل و در عقب هم از نوع محور د دیون (DE DION) بود. به لحاظ معماری، پیشرانه به کار رفته در این سری، کاملاً مشابه با نمونه WO7 بود و تنها با تنظیماتی که بر روی آن صورت گرفته بود، توان خروجی آن کمی بیشتر شد، بدین ترتیب که توان نسخه عادی آن با کمی افزایش به ۱۵۵ اسببخار در ۳۲۰۰ دور در دقیقه ارتقاء یافت و توان پیشرانه مجهز به سیستم توربو شارژ نیز با ۳۰ عدد افزایش، به ۲۳۰ اسببخار در ۳۲۰۰ دور در دقیقه، تغییر یافت. سیستم انتقال قدرت به کار رفته در این خودرو هم دارای ۵ دنده بود که ۴ عدد از آنها برای حرکت رو به جلوی این خودرو و یک عدد نیز برای عمل اوردرایو (OVER DRIVE) در نظر گرفته شده بود. طول بدنهاین سری هم با افزایش ۴۰۰ میلیمتری نسبت به سری نخستین آن، به ۶۰۰۰ میلیمتر افزایش یافته بود و فاصله بین دو محور آن نیز معادل ۳۸۸۰ میلیمتر بود. در آن زمان، مرسدس بنز ۷۷۰، گرانترین خودروی تولیدی در آلمان محسوب میشود و نکته جالب هم اینجاست که این خودرو فاقد لیست قیمت بود و این لیست هم تنها در صورتی ارائه میشد که مشتری آن را درخواست میکرد. در مجموع تا سال ۱۹۴۳ میلادی، ۸۸ دستگاه از این سری (W150) تولید شد و آخرین نمونه از آن نیز، در ماه مارس سال ۱۹۴۴ میلادی، به خریدار آن تحویل داده شد. برخی از نمونههای نجات یافته مرسدس ۷۷۰
پیش از این، یکی از هفت دستگاه از مرسدس ۷۷۰ ای که توسط هیتلر مورد استفاده قرار میگرفت، در موزه جنگ کشور کانادا، واقع در شهر اتاوا (پایتخت)، به نمایش گذاشته شده بود. این خودروی پرماجرا، نخستین بار در اواخر جنگ جهانی دوم و توسط یکی از اعضای ارتش آمریکا در کشور اتریش کشف شد، خودروی مذکور سپس با یک کشتی به خاک آمریکا منتقل گردید و سرانجام نیز به یک تاجر اهل کبک (کانادا) فروخته شد. نامبرده هم خودروی مذکور را به این موزه واگذار نمود. در ابتدا تصور میشد که این خودرو متعلق به هرمان گورینگ میباشد ولی نتایج حاصله از تحقیقات مشخص نمود که خودروی مذکور مورد استفاده شخص آدولف هیتلر بوده است. مرسدس بنز ۷۷۰ دیگری هم متعلق به یک مارشال فنلاندی به نام بارون گوستاو مانرهایم (BARON GOSTAV MANNERHEIM)، بود که پس از خاتمه جنگ جهانی دوم به یک مجموعهدار آمریکایی فروخته شد، در سال ۱۹۷۳ میلادی، این خودرو که بهاشتباه تصور میشد همان خودروی مورد استفاده هیتلر در مراسم رژه است، در یک حراجی به بهایی معادل ۱۵۳/۰۰۰ دلار فروخته شد که در آن هنگام، این قیمت، بالاترین بهایی بود که برای یک خودروی عتیقه پرداخت میشد. جالب اینجاست که در همان حراجی، مرسدس ۷۷۰ دیگری نیز به قیمت ۹۳/۰۰۰ دلار، به شخصی به نام بیلی سی تنر (BILLY C. TANNER) فروخته شد، وی پیش از این و در سال ۱۹۶۴ میلادی، مدیر و کارگزار برنامههای انتخاباتی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا به نام جرج والاس بود؛ از آنجایی که این فرد نتوانست تمامی مبلغ این معامله را تأمین نماید، در نهایت این خودرو توسط یک سازنده خانههای سیار (MOBIL- HOME) به نام دن تیدول (DON TIDWELL) خریداری گردید. در سال ۲۰۰۹ میلادی هم یک عدد مرسدس ۷۷۰ که ادعا میشد متعلق به شخص هیتلر است، به مبلغ چند میلیون یورو به تاجر روسی فروخته شد، نام این خریدار اعلام نشد.
یکی دیگر از این خودروها نیز در سال ۱۹۴۱ میلادی توسط یک ژنرال به نام نیکولاس فون فاکن هورست (NIKOLAUS VON FALKENHORST) به کشور نروژ آورده شد. پس از پایان جنگ جهانی دوم، خودروی مذکور مورد استفاده روزانه پادشاه نروژ قرار گرفت. کمی بعد هم به آمریکا حمل و در آنجا فروخته شد، همچنین این مرسدس توانست در سال ۲۰۰۳ میلادی، برنده جایزه بهترین خودروی غیر بازسازی شده (UNRESTORED) پیش از جنگ جهانی دوم را، در جشنواره PEBBLE PEACH، از آن خود نماید.
در نهایت به مدلی میرسیم که توسط هیتلر و مقامات دولت نازی مورد استفاده قرار میگرفت و در مراسم رژه نیروهای نظامی نیز همواره ظاهر میشد. خودروی مذکور که یک عدد مرسدس 770K میباشد، در موزه شهر SINSHEIM آلمان به معرض نمایش گذارده شد. این مدل نمونهای کانورتیبل بود و جهت محافظت در برابر حملات غیرمترقبه، کف آن همچون یک خودروی زرهی استحکام یافته بود و در مقابل انفجار ناشی از مین هم مقاوم بود؛ علاوه بر آن، از شیشهها و بدنهای ضخیم نیز بهره میبرد. در برخی منابع، از وزن ۵ تنی این خودرو یاد شده است و اینکه بدنه آن از فولادی با ضخامت ۱۸ میلیمتر بهره میبرد و شیشههای آن نیز جهت حفاظت از ضربات گلوله از ضخامتی معادل ۴ سانتیمتر برخوردار بود!
یه پسر
۱۲ تیر ۱۳۹۴پیشرانه 8 سیلندر 7.5 لیتری !!
قدرت فوق العاده ای هم داره ؛ با اون وزنش 160 کیلومتر سرعت می گرفته که فوق العاده اس
والا کار ندارم نازی ها چی کار کردن اما اینو می دونم که خودروسازی جهان بهشون مدیونه
ميلاد
۱۲ تیر ۱۳۹۴بنزه دیگه
قاقالی
۱۲ تیر ۱۳۹۴نه تنها خودروسازی بلکه صنایع دیگه ازجمله هوافضاهم خیلی به آلمان نازی مدیونه .تولید اولین موشک کروز، اولین موشک بالستیک و اولین موتور جت و… .
تعجب نکردی که چطور بعدازجنگ جهانی دوم آمریکاوشوروی مسابقه رفتن به فضا گذاشتن؟!
saeed.shariati
۱۲ تیر ۱۳۹۴نه تنهاخودرو سازی جهان به بنز مدیونه
بلکه صنعت حمل و نقل جهان هم به بنز مدیونه
تو جاده های ایران رو ببین80درصد حمل و نقل باری ما با استفاده ازکامیون های بنزه اونم کامیون هایی که بغضا جدشون60سال پیش تولید شده و هنوزم اینجا مونتاژ میشن
بنز واسه هر عشق ماشینی منث من و تو یعنی خود زندگی حتی اگه تعصب روش نداشته باشیم
amirali
۱۳ تیر ۱۳۹۴این دیدگاه که هیتلر جنایتکار جنگی است اشتباه است . فجایع ژاپن و امریکا و روسیه در جنگ دوم سنگین تر از فجایع المان ها است . کمی در مورد حوادثی که پس از اشغال المان رخ داد و فجایع انسانی که پس از شکست المان توسط روسها بر علیه زنان و کودکان و مردم غیرنظامی در المان اتفاق افتاد را مطالعه کنید . اگر حملات هوایی ژاپن و کشتار انسانهای بی دفاع و قتل عام غیر نظامیان و تلفات انسانی و خسارت های جبران ناپذیر انفجار های اتمی ناکازاکی و هیروشیما را در نظر بگیرید متوجه می شوید که عده ای همانند دزدی که در جمعیت می دوید و می گفت دزد را بگیرید با القای اینکه هیتلر جنایتکار جنگی است فرار رو به جلو می کنند ! صنعت امروز جهان به شدت مدیون المان و مدیریت شخص هیتلر است در این هیچ شکی نیست.
قاقالی
۱۳ تیر ۱۳۹۴دقیقا دوست عزیز.
حق
۱۹ فروردین ۱۴۰۱اما نمیشه از جنایات کثیف نازی ها هم چشم پوشی کرد برادر عشقِ هیتلر😊
کورش
۱۲ تیر ۱۳۹۴خلاصه متن :
اصالت بنز
سعید
۱۲ تیر ۱۳۹۴خیلی زیباست…
RETOLEX
۱۲ تیر ۱۳۹۴برای اون موقع یه ابر ماشین بود
فکرشو. نمیکردم ماشین های اون زمان چنین عملکردی داشته باشن
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۱۲ تیر ۱۳۹۴به راحتی میگم نصف اصالت بنز مدیون دو خودرو هست
770 و 500K
نصف دیگه هم جی کلاس
نصف دیگه هم بقیه مدل ها
( بنز 1.5 برابر حد معمول اصالت داره…تعجب نگنید :-) )
AHMADREZA
۱۲ تیر ۱۳۹۴عجب چیزیه مبل تو ی ماشینه بنزه دیگه واقعا محشره
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۱۲ تیر ۱۳۹۴البته میباخ های هم عصر دست کمی نداشتند که هیچ
بلکه بالاتر هم بودن به نظرم
12 و SW38 و SW42
samurai
۱۲ تیر ۱۳۹۴در برابر ماشینای بریتانیایی حرفی واسه گفتن نداره مثال (بنتلی رولزرویس جگوار و…)
AHMADREZA
۱۲ تیر ۱۳۹۴باشه بهش میگم
شایان
۱۴ تیر ۱۳۹۴ماشینهای بریتانیایی هههه مثال مقایسه آلمانی ها با انگلیسی مثال مقایسه عقاب با روباه که اتفاقا لقب هردوشونم به این نامهاست عقاب(آلمان ها) روباه(انگلیسی ها) یه بار یه عکسی و دیدم که خیلی برام جالب بود عقاب داره با فندک دمه روباه و آتیش میزنه از بالا(تنها نقطه ضعف روباه دمشه) روباهه هم داره مثله موشک کروز فرار میکنه از دستش جوابتو گرفتی
ELDORADO
۱۲ تیر ۱۳۹۴بنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنز./
دایملر چرا میخواد اسم بنزو از نامش حذف کنه؟؟؟؟؟؟
ماطرفداراش نباید اجازه بدیم
Reza :: nur Deutschland :: nur der Mercedes
۱۳ تیر ۱۳۹۴:-|
اسم بنزو حذف کنه ؟!؟!؟!
مگه میشه؟!؟!؟! مگه داریم ؟!؟!؟!
:-|
رضا
۱۳ تیر ۱۳۹۴عکس آخر کانورتیبل
با این بدنه مواج هنوزم خیلی حرفا واسه گفتن داره مخصوصا اینکه یه زمانی مرکب یکی از تاثیرگذارترین افراد تاریخ بوده…….حیف
محمد حسین
۱۳ تیر ۱۳۹۴آقا اسم این ماشین گروبر نیست ! چون اصلا Grober نوشته نمیشه !!!
Großer هست به معنی بزرگتر (تو زبان آلمانی) با تلفظ : گِقوسا
مهرداد فراهانی
۱۴ تیر ۱۳۹۴فوق العاده بود سام عزیز
چیزی که خیلی برام جالب بود استفاده از توربو شارژ در سال 1938…
سام
۱۴ تیر ۱۳۹۴با سلام
لطف داری مهرداد عزیز،شرمنده کنی
خودروسازان آلمانی بین دهه های 30 الی 70 میلادی واقعا بی نظیر بودند و هر روز شگفتی تازه ای می آفریدند ولی کم کم به وادی محافظه کاری افتادند و کمتر ریسک می کنند و این مسئله را ما در میان ژاپنی ها هم با درجاتی شدیدتر شاهدیم.بقول کریس بنگل طراح سابق ب ام و : خودروسازی به یک تحول اساسی نیازمند است.