هرچند سدانهای سنتی از قدیمیترین نوع خودروها هستند اما سدانهای کوپه سابقه و پیشینهٔ بسیار کوتاهتری دارند. این خودروها که به آنها کوپههای چهاردر هم گفته میشود، همانطور که از نامشان مشخص است ترکیبی از سدانها و کوپهها هستند. مرسدس بنز با معرفی مدل CLS در سال ۲۰۰۴ رسماً برای اولین بار این کلاس نوظهور را پایهگذاری کرد و سپس به دنبال آن دیگر خودروسازان نیز به آن وارد شدند. بااینحال گروه سدانهای کوپه خلوتترین گروه در رقابتهای پدال بود و تنها شش شرکتکننده در آن حضور داشتند که این خودروها عبارتاند از:
بامو سری ۶ گرنکوپه
آئودی A7
بامو سری ۶ گرنتوریزمو
مرسدس CLS
مرسدس AMG GT 4
پورشه پانامرا
در مرحلهٔ مقدماتی این شش کوپهٔ چهاردر طی سه دوئل باهم به رقابت پرداختند و از این طریق سه خودرو مستقیماً جواز حضور در مرحلهٔ نیمهنهایی را دریافت کردند اما چون تعداد آنها فرد بود، بامو سری ۶ گرن کوپه هم که در مرحلهٔ مقدماتی با کمتری اختلاف شکست خورده بود به برندگان پیوست تا تعداد آنها به چهار خودرو افزایش پیدا کند. از بین این چهار شرکتکننده، نهایتاً آئودی A7 و مرسدس AMG GT 4 بهعنوان فینالیست توسط شما انتخاب شده و به مرحلهٔ نهایی راه پیدا کردند.
این دو سدان کوپهٔ آلمانی در آخرین دوئل گروه خود رقابت جذابی را به نمایش گذاشتند و هردو شایستهٔ کسب عنوان قهرمانی بودند ولی نهایتاً باید یکی از آنها با رأی شما انتخاب میشد. در این دوئل مجموعاً تعداد ۱۵۴۵ رأی به ثبت رسیده است که سهم مرسدس از آن ۸۸۷ رأی و آئودی ۶۵۸ رأی بوده است. بدین ترتیب نهایتاً این AMG GT 4 است که با کسب ۵۷ درصد از کل آراء و با اختلافی نهچندان زیاد، رقیب هموطن خود را مغلوب کرده و محبوبترین سدان کوپه لقب گرفته است. این ماشین برای رسیدن به این عنوان در مرحلهٔ مقدماتی پورشه پانامرا را مغلوب ساخت و در مرحلهٔ نیمهنهایی بامو سری ۶ گرن کوپه را از سر راه برداشت.
رقبای مرسدس بنز AMG GT 4 در مراحل مختلف رقابتها
مرحله | رقیب | درصد آراء |
مقدماتی | پورشه پانامرا | ۵۹ |
نیمهنهایی | بامو سری ۶ گرنکوپه | ۷۵ |
نهایی | آئودی A7 | ۵۷ |
همانطور که در ابتدا گفتیم، مرسدس بنز با مدل CLS برای اولین بار کلاس کوپههای چهاردر را ابداع کرد. از سوی دیگر اما مرسدس که در سال ۲۰۱۴ مدل AMG GT را برای رقابت با پورشه ۹۱۱ معرفی کرده بود، تصمیم گرفت نسخهٔ چهاردر این خودرو را هم برای رقابت مستقیم با پورشه پانامرا تولید کند. این خودرو که AMG GT 4 نام گرفت، پس از معرفی یک کانسپت در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷، دقیقاً یک سال بعد در همان نمایشگاه رسماً رونمایی شد. این خودرو در سه نسخهٔ ۴۳، ۵۳ و ۶۳ به بازار عرضه میشود که آخری خود در دو نسخهٔ استاندارد و S قابل خریداری است. AMG GT63 S که قویترین عضو خانوادهٔ این ماشین محسوب میشود، به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است.
مشخصات فنی
مدل | GT63 S |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۶۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۹۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۱۵ کیلومتر/ساعت |
طول | ۵,۰۵۴ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۹۵۱ میلیمتر |
وزن | ۲۰۴۵ کیلوگرم |
مصرف سوخت | ۱۱.۳ لیتر ترکیبی |
قیمت | ۱۵۵,۰۰۰ دلار |
بهراد
۲۵ تیر ۱۳۹۸معلوم بود
NAVID۰۰۹۸
۲۵ تیر ۱۳۹۸به غیر از این میشد تعجب میکردیم
محمد
۲۶ تیر ۱۳۹۸یعنی پورشه پانامرا انتخاب میشد تعجب میکردید؟
شخصا که تعجب کردم چرا پانامرا انتخاب نشده
پورشه پانامرا نشانه این کلاسه
.
اما بهرحال جالبه نتایج و سلایق هموطنان عزیز
و همینطور هم قابل احترام
Seyed AMG
۲۶ تیر ۱۳۹۸همونطور که در متن هم اشاره شده CLS بنیان گذار این کلاس بعد چجوری پانامرا میشه نماد این کلاس ؟؟ البته من به شخصه خیلی از پانامرای نسل جدید خوشم میاد ولی فرم استیشن داره به همین دلیل هم نسبت به AMG GT63S برتری هایی داره اما اصلا یک صدم از جذابیت GT4 رو نداره …
NAVID۰۰۹۸
۲۶ تیر ۱۳۹۸پورشه پانامرا هم توپه .
سخته انتخاب بین اینها .
ولی فُرم و مدل پانامرا خاص پسندتر هست و اینکه حالت خشونت و فرم بدنه بنز دیوانه کنندست .
در یک کلام ، هر گُلی یه بویی داره که بنز GT4 بوی دلنشینتری دارد .
ایمان
۲۵ تیر ۱۳۹۸پورشه پانامرا اصلی ترین رقیب AMG GT۴ هست
جاش تو فینال بود ولی تازه نفس بودن بنز کار خودشو کرد
Me
۲۵ تیر ۱۳۹۸نه دوست عزیز.من تو هامبورگ زندگی میکنم خیلی وقتا میشه که تو خیابون هردوتاشون رو باهم میبینم اصلا از لحاظ ظاهری و گیرایی نمیشه بهش ایراد گرفت.در واقع پورشه پانامرا کنارش گم میشه.هرچقدر که ظاهر پانامرا روی لوکس بودن تمرکز کرده این خشن و اسپرت و تهاجمیه.ولی متاسفانه زیر کاپوت شرایط کاملا متفاوته و پانامرای هیبرید میتونه نظر ادم راجع به ظاهرش کاملا عوض کنه.کاش مرسدس یا حداقل فقط آ ام گ یه پاورترین هیبرید در اون حد به بازار ارایه بدن
Seyed AMG
۲۵ تیر ۱۳۹۸سلطان سدان ها در پیست و گل سرسبد محصولات مرسدس خیلی طرفدار داره???
Ferrari Fxx K Evo
۲۵ تیر ۱۳۹۸سلطان سوپرسدان ها ?
BMW
۲۵ تیر ۱۳۹۸من که پانامرا رو تو این کلاس بهترین میدونم.
ADAK
۲۵ تیر ۱۳۹۸پانامرا
مرسدس مایباخ
۲۵ تیر ۱۳۹۸مثل همیشه مرسدس برنده میشه??
اون از A کلاس تو هاچبک های کامپکت لوکس
اون از AMG A45 تو هاچبک های اسپرت
اون از E کلاس تو سدان های متوسط لوکس
اون از S کلاس تو سدان های بزرگ لوکس
تو سدان های فوق لوکس هم مایباخ با اختلاف فقط ۸ رای باخت
اینجا هم AMG GT4 بهترین سدان کوپه شد
نوید جهرمی
۲۶ تیر ۱۳۹۸چقد مات بهش میاد. صداش جیگرتو حال میاره. شاید آخرین ماشینایی باشن که اینجور میشه تمام و کمال ازشون لذت برد.
محمد
۲۶ تیر ۱۳۹۸وقتی پانامرا رو انتخاب نمیکنن دوستان!!!
حرفی برای گفتن نمی مونه واقعا…
OMID
۲۶ تیر ۱۳۹۸پانامرا به هم تو درگ هم تو پیست توسط این له میشه
حالا چون چهارتا پانامرا تو ایران هست که نباید حتما بهش رای بدیم!
porschesport
۲۶ تیر ۱۳۹۸اها یعنی چون۴ تا پانامرا تو ایران هست بهش رای میدن؟ یعنی هیچ دلیل دیگه ای نداره؟ معیار برتر بودن یه خودرو هم فقط درگ و پیست نیست و گسترده تر از این حرفاست ، پانامرا از ۲۰۰۹ در حال تولید و فیسلیفت دادنه و تا حالا ۲۲ جایزه برای پورشه به ارمغان اورده حتی با اینکه مدل ۱۰ سال پیشه باز هم جوایز رو درو میکنه ، gt63s هم خودروی قابل احترامیه و عالی عمل کرده ولی اگه میخوای تعریف کنی خودروی مقابلو نکوب.
porschesport
۲۶ تیر ۱۳۹۸بسیار هم عالی , با اینکه انتظار دیگه ای داشتم ولی قطعا GT63s هم شایستگیهای زیادی داره و از هر نظر عالی عمل کرده?
" Swedish Arrogant Tiger"
۲۶ تیر ۱۳۹۸بهترین انتخاب.جدا از زیبایی های ماشین که وصف ناپذیره صدای موتور خیلی جذابی هم داره.
Farzad
۶ خرداد ۱۳۹۹کابینش فوق العادس