یکی از جنبههای عجیب و شگفتآوری که بازار کشورمان دیده میشود، جهش ناگهانی بهای یک خودرو در هنگام عرضه مدل جدیدتر آن است. کمابیش شاهدیم که با ورود نسل تازهای از یک خودرو، بهای نمونه مشابهش در ایران به نحو حیرتانگیزی رشد نموده و حتی گاهی اوقات به میزان ۲ برابر نسخه قدیمی آن، افزایش مییابد! درحالیکه در خود کارخانه اصلی یا تغییر قیمتی مشاهده نمیشود و یا حداکثر، رقمی بین ۵ الی ۱۵ درصد بر بهای نمونه جدیدتر آن افزوده گردیده است. شاید یکی از دلایل عمده این امر، سودجویی واردکنندگان و توزیعکنندگان این دسته از خودروهاست که از عطش بازار نهایت استفاده را نموده و تا آنجایی که امکان دارد و کشش (بازار) اجازه میدهد بر قیمتها میافزایند. مصداق عینی و بارز این وضع را هم میتوان در مورد نسل جدید کلاس C، شاهد بود. چند وقتی است که این خودرو وارد بازار کشورمان شده و درحالیکه نسخه قدیم آن کمابیش تا ۳۰۰ میلیون تومان خریدوفروش میشد بهای تکفروشی سری جدید آن (در تیپهای دارای پکیج AMG) از ۵۰۰ میلیون تومان! هم فراتر رفته است که اگر نیک بنگریم این امر با هیچ حساب و منطق عقلانی و صحیحی جور در نمیآید. با توجه به اینکه در حال حاضر عمده واردات خودرو به ایران، از مبدأ امارات و شهر دوبی صورت میپذیرد، پرسش مهمی که در این میان ذهن آدمی را با خود درگیر میکند آن است: چرا و به چه علت خودرویی که در آنسوی خلیج همیشگی فارس، با قیمت پایهای معادل ۱۵۸/۰۰۰ درهم و یا حولوحوش ۴۲/۷۰۰ دلار ارزشگذاری شده در کشور ما با قیمتی بیش از ۴۳۰ میلیون تا بیش از نیم میلیارد فروخته میشود؟ حتی اگر هزینههای ناشی از عوارض گمرکی و ارزش افزوده و… را هم در نهایت ۱۰۰ درصد در نظر بگیریم این خودرو باید حولوحوش ۳۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شود نه ۵۰۰ میلیون تومان! این مسئله را هم نباید از یاد برد که بهای عمدهفروشی بسیاری از این خودروها در کشور امارات با تکفروشی آن متفاوت است و در بیشتر مواقع با تخفیفهای بسیاری همراه است. بگذریم.
نمای ظاهری
کمپانی مرسدس بنز با ارائه نسخه جدید کلاس C، گام بلندی را به لحاظ طراحی در پیش گرفته است. خطوط کشیده و دلگیر به کار رفته در نسل پیشین، کاملاً تعویض شده و جای خود را به خطوطی نرم و موزون داده است. همین امر باعث شده تا این خودرو فیالفور بهعنوان محصولی آلمانی شناسایی گردد.
کابین
در داخل این خودرو همانند دیگر تولیدات این کمپانی، ویژگی خاص مرسدس بنز کاملاً به چشم میخورد و آن هم استفاده از تریم چوبی در جایجای کابین آن است. پوششهای چرمی پرزرقوبرق و باشکوه، به فراوانی در آن مشاهده میشود و یک ساعت آنالوگ نیز در میانه داشبورد آن جای گرفته است. درصورتیکه پکیچ AMG و صندلیهای اسپرتی را برای آن سفارش دهید، یک فرمان کفتخت و نیز پدالهایی از جنس استنلس استیل برس خورده هم در دسترستان قرار خواهد گرفت.
مهندسی
این خودرو به لحاظ بهرهگیری از تکنولوژی روز دنیا هیچ کم و کسری ندارد. در تمامی مدلهای عرضه شده، مواردی همچون خوشبوکننده هوا، سقف پانورامیک و نیز سیستم روشنایی حساس به محیط، مشاهده میشود. بااینحال، بهتر است که گزینه نمایشگر بالاسری (HEAD UP DISPLAY) را از لیست سفارشات خود حذف کنید، زیرا نه تنها فاقد تنظیماتی جهت روشنایی بیشتر و یا همترازی نقطه دید (راننده) است، بلکه اساساً این راننده است که باید صندلی خود را با این سامانه تنظیم کند.
آنچه در این خودرو ارائه میشود
در حال حاضر سه نسخه از کلاس C در بازار عرضه میشود. مدل پایه آن که C180 نام دارد، دارای پیشرانهای ۴ سیلندر و به حجم ۱.۶ میباشد که توان خروجی آن معادل ۱۵۶ اسببخار و گشتاورش هم برابر با ۲۵۰ نیوتنمتر است، در آنسوی طیف هم مدل C250 را داریم که با بهایی معادل ۱۷۰,۰۰۰ درهم عرضه میشود و پیشرانه ۲ لیتری آن توانی معادل ۲۱۱ اسببخار و گشتاوری برابر با ۳۵۰ نیوتنمتر را تولید میکند و نیز قادر است شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در مدت ۶.۶ ثانیه به ثبت رساند.
جمعبندی نهایی
این خودرو، به لحاظ کلاسبندی، در بخشهای پایین بازار لوکسها جای میگیرد و در حال حاضر نیز با خودروهایی همچون لکسس IS و کادیلاک ATS رقابت میکند؛ درحالیکه همتایان آمریکایی و ژاپنی این خودرو بهسختی تلاش میکنند که خریداران را جذب خود نمایند، مرسدس بنز بهطور طبیعی و ذاتی این کار را انجام میدهد. این خودرو بهسختی قلب شما را خواهد ربود و بهطور قطع از جمله مدلهایی است که به هنگام خرید مدنظرتان قرار میگیرد.
نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»طراحی بدنه آن کاملاً عالی و شکوهمند است.
نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
با آنکه کنسول میانی این خودرو در مقایسه با نسل قبلی آن تا حدی پاکسازی شده و جای خود را چند دکمه و نیز یک مهر دوار ساده داده است؛ ولی با این وجود، در حال حاضر حتی کار سادهای همچون تعویض موج رادیو هم به عملی دلهرهآور و تنشزا در هنگام رانندگی مبدل شده است.
مشخصات فنی
مدل C200: (نمونه موجود در ایران)
حجم موتور:۱۹۹۱ سیسی
توان: ۱۸۴ اسببخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۳۰۰ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۷.۳ نیوتنمتر
حداکثر سرعت: ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت
نوع گیربکس: ۷ سرعته خودکار (7G- TRONIC PLUS)
سیستم ترمز: جلو و عقب دیسکی خنک شونده
استاندارد آلایندگی: یورو ۶
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع:۴۶۸۶/۱۸۱۰/۱۴۴۲ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۸۴۰ میلیمتر
گنجایش صندوق عقب: ۴۸۰ لیتر
وزن خالص: ۱۴۵۰ کیلوگرم
اندازه تایرهای جلو و عقب:۲۰۵/۶۰ R 17
ایمنی
۵ ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP (ایمنی راننده ۹۲% – ایمنی سرنشین ۸۴%)
۷ عدد کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پردهای و زانویی)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم ترمز در حالت اضطراری BA
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری DSC
سیستم ضد لغزش ASR
سیستم هشداردهنده کاهش سطح هوشیاری راننده ATTENSION ASSIST
سیستم تشخیص و ردیابی تصادف COLLISION DETECTION
کاپوت فعال ACTIVE BONNET
تایرهای ضد پنچری RUNFLAT TYRES
سیستم ترمز تطبیقی
چراغهای ترمز تطبیقی
ستون جمع شونده فرمان
تجهیزات رفاهی
سقف پانورامیک – پوشش چرمی فرمان – سنسورهای پارک عقب و جلو – تنظیم اتوماتیک صندلیها به همراه حافظه – چراغ نقشهخوانی – فرمان الکتریکی حساس به سرعت – دوربین دید عقب – تهویه مطبوع اتوماتیک – بخارزدای شیشه عقب – کروز کنترل تطبیقی – سیستم هوشمند ورود بدون کلید – سوئیچ کروز کنترل بر روی فرمان – سیستم روشنایی در روز به همراه چراغهای LED جلو – چراغهای LED عقب – دوربین دید عقب – سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB و AUX + اتصالات بلوتوث + هندزفری
استارت دکمهای – ترمز پارک الکتریکی – کامپیوتر سفری – پوشش چرمی صندلیها – پد لمسی – صفحه نمایشگر اطلاعات به سایز ۸.۴ اینچ – استراحتگاه دست میان صندلیها جلو – خاموش و روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو – فیلتر هوای داخل کابین- آینههای جانبی (تاشوی الکتریکی با سوئیچ) و…
قیمت
قیمت در ایران: ۴۳۰ الی ۵۵۰ میلیون تومان
قیمت در امارات: ۱۵۸,۰۰۰ درهم (مدل C200) و ۱۷۰,۰۰۰ درهم (مدل C250)
قیمت در انگلستان: ۲۷,۵۹۰ الی ۲۹,۰۹۰ پوند
amirreza
۶ شهریور ۱۳۹۴سلام.
ببخشید یه سوال میخواستم ببینم این چراغ قرمزی که توی آینه هستش چیه که هی روشن میشه؟
دیروز تو اتوبان دیدم.ماشین رد میشد از کنارش یه چشمک میزد.E250 بود.
کنجکاو شدم.
ممنون میشم راهنمایی کنید…
مهران
۹ شهریور ۱۳۹۴اون رادار نقطه کوره وقتی جسمی به ماشین نزدیک میشه با لرزوندن فرمون و یا تو بعضی مدلها لرزش فرمون همراه با صدای beep به راننده هشداره میده جسمی به ماشین در حال نزدیک شدنه و جهت نزدیک شدن هر جسمی رو با چراغ کوچک در آینه به راننده نشون میده که از طرف چب داره نزدیک میشه یا راست
Arvin
۹ آبان ۱۳۹۵سیستم bsm یا هشدار تقاط کور هستش