امروزه پیشرانه های دیزلی به مراتب از موتور های بنزینی پاک تر و کم مصرف ترند. حالا فرض کنید که یک خودروی دیزلی، هیبرید هم باشد! که مرسدس اخیراً خودرویی با این ویژگی عرضه کرده است. مرسدس بنز E300 بلوتک هیبرید در دو نوع سدان و استیشن عرضه می شود. پیشرانه درون سوز این خودرو یک موتور ۴ سیلندر به حجم ۲.۱ لیتر است که قادر به تولید ۲۰۳ اسب بخار و گشتاوری برابر ۵۰۰ نیوتن متر می باشد و در کنار موتور برقی با ۲۷ اسب بخار قدرت، توان خوبی را برای این آلمانی پاک فراهم کرده است.
شتاب صفر تا صد این خودرو تنها ۷.۵ ثانیه است که در مدل استیشن (estate) به ۷.۸ می رسد. حداکثر سرعت این خودرو هم در مدل سدان ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت و در مدل استیشن ۲۳۱ کیلومتر بر ساعت است. اما چشمگیر ترین ویژگی این خودرو مصرف آن می باشد. به طوری که مصرف آن ۴.۲ لیتر در هر صد کیلومتر است که در مدل استیشن و با چرخ های ۱۶ اینچی به حدود ۴.۵ لیتر می رسد و آن را به کم مصرف ترین خودروی بازار انگلستان تبدیل کرده است.
گیربکس ۷ سرعته G ترونیک وظیفه برقراری ارتباط بین پیشرانه درون سوز با موتور برقی را بر عهده دارد که نیروی خود را از باتری لیتیوم یونی ۱۹ کیلو وات ساعتی می گیرد تا حد اکثر هماهنگی را ایجاد کند.
E300 علاوه بر کم مصرف بودن بسیار کم آلاینده نیز می باشد، زیرا این خودرو در هر کیلومتر فقط ۱۰۹ گرم و برای مدل استیشن ۱۱۹ گرم گاز کربن دی اکسید تولید می کند. امکانات پایه ای این خودرو شامل تودوزی چرمی صندلی، سیستم ناوبری و چراغ های LED است. E300 از چرخ های ۱۷ اینچی بهره می گیرد و در صورت نیاز خریداران می توانند بدون پرداخت اضافی، رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی سفارش دهند که مصرف سوخت و آلاینده کمتری را یه ارمغان می آورد.
قیمت برآورد شده این خودرو برای مدل سدان ۳۹,۶۴۵ پوند و برای مدل استیشن ۴۱,۴۳۵ پوند است. اما مرسدس برای عرضه این خودرو در آمریکای شمالی و کشور های دیگر مانند چین و ژاپن، E400 را در نظر گرفته است. E400 HYBRID از موتور v6 بهره می برد که قادر به تولید ۳۰۲ اسب بخار و گشتاور ۳۷۰ نیوتن متر است که موتور برقی ۱۵ اسب بخاری این خودرو گشتاوری در حدود ۲۵۰ نیوتن متر اضافه تولید می کند.
مصرف سوخت این خودرو بر اساس استاندارد CAFE آمریکا عبارت اند از: ۹.۷ لیتر در شهر و ۷.۵ لیتر در جاده که سیکل ترکیبی در حدود ۸.۷ لیتر در هر صد کیلومتر می باشد. شتاب صفر تا صد این خودرو ۶.۷ ثانیه طول می کشد و حداکثر سرعت این خودرو ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت است. مرسدس ادعا می کند که پس از عرضه E300 و E400 در بازار، به سراغ خودرویی فراتر از این دو اتومبیل خواهد رفت: مرسدس بنز S400.
ترجمه: سید علیرضا سیادتی
reza
۱۶ مرداد ۱۳۹۱عجب ماشینی!
من می خواهم.
ممنون از شما.
آقای سیادتی خسته نباشید!
سعید
۶ فروردین ۱۳۹۴ای کلاس بی نظیره
بردیا
۱۶ مرداد ۱۳۹۱عالیه.
saeed kh
۱۶ مرداد ۱۳۹۱خیلی با حاله.ایولا
جواد احمدی
۱۶ مرداد ۱۳۹۱قابل توجه خودروسازای داخلی
مرتضی
۱۶ مرداد ۱۳۹۱اگه اینا میخواستن توجه کنن باید چندین سال پیش آدم میشدن
ولی اینها به ما هیچ اهمیتی نمیدن و فقط به فکر جیب خودشون هستند
يوسف
۱۶ مرداد ۱۳۹۱آقااااا بنزززز نه ایران… خودرو!!!!
کیهان
۱۶ مرداد ۱۳۹۱با خوندن این مطلب اولین کاری که کردم کشـــــیدن یک آه بلند بود!
کیهان
۱۶ مرداد ۱۳۹۱خیلی دلم میخواد یکی آمار بگیره این مدیران و مسئولین ایران خودرو، سایپا و هر کوفت دیگه ای که اینجا خودرو تولید میکنه، خودشون ماشین اصلیشون چیه؟!!!؟؟
من
۲۷ مرداد ۱۳۹۱یادمه “منطقی” مدیر سابق ایران خودرو سوار ویتارا می شد!!:دی
فرهود
۱۶ مرداد ۱۳۹۱خوراک رفت و آمد یواشکیه.
حرف نداشت.
alirezafatahibakhsh
۱۶ مرداد ۱۳۹۱مطلب جالبی بود . باحال بود ماشینه هم خیلی باحاله
مرسی خیلی جالب بود آقای سیادتی
OFF MAN
۱۷ مرداد ۱۳۹۱چرا ما ایرانیا همش شعار میدیم همین شعار دادنا باعث شده عقب بممونیم فقط بلدیم بشینیم نظر بدیم هیچ تکونیم به خودمون نمیدیم!!
بله تا وقتی که این راهو ادامه میدیم اوضاع همینه.
محمدحسین
۱۷ مرداد ۱۳۹۱ممممممممممممممممممرسدس
تو هم مثل فراری از دست ما فراری هستی…
نمی خوای عمو رو ببوسی و بپری بغلش……….
JUST MERCEDES
وای من چقدر خوشبختم……………
pouya
۲۲ مرداد ۱۳۹۱سلام عزیزان منم با نظر off man موافقم ،باید یه کاری کنیم
مثلا چندوقت پیش یه آقایی تمام ملوازم بکار رفته تو پراید و جمع کرده بود و قیمت گذاشته بود کلا 5ت نمیشد ،خب تو ایران کم مهندس مکانیک باکفایت نیس ،میتونیم به وسیله همین سایت ،چندتا از مهندسین و جمع کنیم و اسپانسر ام گیر بیاریم ،خودمون یه پراید بسازیم ،دیگه هرکاری رو بلد نباشیم کپی برداری رو بلدیم ،میدونین اگه بشه چه رسوایی واسه خودروسازا داره!
البته این یه پیشنهاده
Avita
۵ دی ۱۳۹۱با سلام من بنز E300 2011 را ( عکس اولی ) دارم فوق العاده است و خیلی راضی هستم و خیلی دوسش دارم البته من ساکن کیش هستم وقیمتش تقریبا نصف قیمت خودرو در سرزمین اصلی برام تموم شد
محمد
۱۳ اسفند ۱۳۹۱با پیشینه ای که بنز داره جزین ازش انتظار نمیره واقعا ماشین بی نقص و کم نظیری تولید کرده
دوستان اکثرا از خودروسازان وطنی گله میکنن کاملا حق دارن منم گله دارم و گله میکنم از سیاست گذارنی که این وضع و بوجود اوردنم گله دارم از مردمم گله دارم که چرا این خودروها رو میخرن اقا نخرید چهار روز با وسایل نقلیه عمومی رفت امد کنید تا این خودرو سازا حساب کار دستشون بیاد که جون مردم از جیب یه عدهه خواااااااص بیشتر ارزش داره همه اینا رو گفتم بذار اینم بگم ما ایرانیا خودبدیم و همچنین چشم دیدن پیشرفت دیگران و هم نداریم البته بلانسبت بچه گلی که اینجا نظر میدن
به امید روزی که ما سرزمینی پیشرفته و اباد مردمی خوشحال سیاستگذارانی عادل و مردم دوست داشته باشیم
قیمتام ثابت باشه!!!!!!!!!
محمد
۲۰ بهمن ۱۳۹۲خیلی بی حاله…
Xman
۱۶ شهریور ۱۳۹۵حرف نداره!