مرسدس بنز SEL 450 یک اسطوره فراموش نشدنی
با اینکه امروزه در سطح شهر خودروهای گوناگونی را با طراحی و برندهای رنگارنگ میبینیم، اما هنوز خودروهای قدیمی ای هستند که شکوه و جلال خود را در گذر زمان حفظ کردهاند. خودروهایی که در طول حیاتشان، ازهر نظر سرآمد تکنولوژی و طراحی و امکانات بودند، که مرسدس بنز SEL 450 6.9 یکی از آن مدل خودروها است.
این اسطوره در بین سالهای 1975 تا 1981 به تعداد 9169 دستگاه در خط تولید کارخانهی بنز واقع در اشتوتگارت آلمان، ساخته شد . مرسدس بنز طراحی خود را از سال 1972 بر روی LONG VERSION از کد اتاق W 116 از کلاس S آغاز و در نمایشگاه ژنو سال 1974 پردهبرداری کرد. برادران ضعیفتر و کوچکتر این مدل با موتورهای 2800 سی سی. 3500 سی سی و 4500 سی سی در کنار این خودرو تولید میشدند.
این نسل از مرسدس بنز، جزو اولین مدلهایی بودند که ترمز ABS به صورت سفارشی بر روی آنها نصب میشد. سیستم تعلیق این خودرو هیدروپنوماتیک بود. سیستمی که فقط بر روی این مدل با موتور 6 نصب میشد. حتی مدلی که به موتور SEL 600 مجهز بود از این سیستم بیبهره بود. این سیستم تعلیق بسیار پیچیده بود. ماده ای که درون فنربندی این مدل بنز به کار گرفته شده بود، ترکیبی از گاز نیتروژن و روغن مخصوصی بود که توسط یک پمپ هیدرولیکی که از زنجیر تایم نیرو میگرفت تأمین میشد. برای اطلاع داشتن راننده از این سیستم و فشار در کمکفنرها یک نشانگر بر روی داشبورد خودرو تعبیه شده بود.
ابعاد این بنز خیلی بزرگ بود و توجه هر فردی را در خیابانها به سمت خود جلب میکرد. طراحی بدنه و اتاق طوری است که دید اطراف خوبی را به راننده منتقل میکند و از کمترین نقطهی کوری برخوردار است. مرسدس بنز برای این مدل تجهیزات و امکانات خوبی تدارک دیده بود که عبارت بودند از:
صندلیهای گرم شونده در جلو و با روکش چرم با طراحی اصولی و ارتوپدیک که برخاستن از این صندلیها را خیلی سخت میکرد! فضای عقب هم برای نشستن 3 فرد درشتاندام کافی بود. در این حد که افرادی با قد 190 سانت هیچ مشکلی نداشتند. در بین صندلیهای عقب یک زیردستی قرار داشت که میتوانست اجسام کوچکی را در دل خودش جای دهد. شیشههای کناری و پشت ماشین دارای پردههایی پارچه بودند که در صورت باز شدن، فضای عقب را احاطه میکردند. از دیگر تجهیزات داخل ماشین میتوان به سان روف دستی، شیشهشور چراغهای جلو همراه با برفپاککن، شیشهبالابرهای برقی، کولر، فرمان هیدرولیک، کروز کنترل و ... اشاره کرد.
ازآنجایی که برای این بنز، نهایت لذت سواری و نرمی مهم بود، سیستم تعلیق هیدرو پنوماتیک را طراحی کرده بودند که به راحتی از پس وزن 2 تنی آن برمیآمد و کمترین ضربه و تکانهای طولی و عرضی را به اتاق وارد مینمود . یکی دیگر از قابلیتهای سیستم تعلیق هیدرو پنوماتیک این خودرو، امکان تنظیم ارتفاع در حد 5 سانتیمتر بود، که اگر بدنه به سمت پایین حرکت میکرد، سواری ماشین همانند یک ماشین اسپرت میشد و زمانی که بدنه به سمت بالا میرفت، شاهد نهایت نرمی و سواری میشدیم. همه این تنظیمات توسط یک اهرم انجام میشد که زیر آمپرهای سرعتسنج بود.
حال میرسیم به قسمتهای فنی این شاهکار عظیمالجثه
مرسدس بنز برای این مدل، از یک دیفرانسیلی استفاده کرد که قابلیت کنترل هرزگردی داشت. این دیفرانسیل از هرز گردی بیمورد چرخهای عقب و یا کم فرمانی داخل پیچها در سرعتهای بالا جلوگیری میکرد. در تستهای شتاب 0 تا 100 کیلومتر که بر روی این بنز انجام شده بود، SEL 450 موفق شده بود که به عدد 8.5 ثانیه دست پیدا کند. طبق گفته کارشناسان تست، حرکتهای عرضی این بنز در تغییرهای ناگهانی خطوط خیابان، بالا بود. اما زمانی که نحوهی کنترل این بنز زیر پای شما قلق میگردد ، متوجه خواهید شد که از مسیر خارج کردن این خودرو کاری بسیار دشوار است. این مهم به خاطر وجود طبقهای با زاویه کمبر منفی بود که بر روی شاسی عقب اتومبیل نصب شده بود. این طبقها باعث کمتر شدن نیروهای جانبی وارد شده به اتومبیل میشد و زاویهدار بودن چرخهای عقب به طی کردن پیچها با سرعت بالا کمک شایانی میکرد.
خب حالا رسیدیم به مهمترین قسمت خودرو: نیروگاه
موتور 6.9 لیتری بنز SEL 450 دارای 8 سیلندر با سرسیلندر آلومینیوم بود. سوپاپها از یک میل بادامک SOHC فرمان باز و بسته شدن را دریافت میکردند. سوپاپها از جنس سدیم ساخته شده بودند (آلیاژ سدیم برای ساخت پیستونهای هواپیما استفاده میشود). به خاطر اهمیت بالای این موتور، مرسدس بنز تصمیم گرفته بود که این موتور را با نهایت دقت و ظرافت و به شیوهی دستساز تولید کند، به همین منظور تستهای بسیار سختی را برای در نظر گرفت. یکی از این تستها این بود که قبل از نصب موتور بر روی شاسی، 265 دقیقه تحت آخرین فشار ممکن موتور کار کند. برای درک بیشتر این موضوع لحظهای را تجسم کنید که به مدت 4 ساعت و 25 دقیقه این ماشین را در یک جادهی بیانتها، در دندهی 3 گیربکس ساخت ZF ، که مجهز به مبدل گشتاور نیز هست، با حداکثر سرعت برانید !!!!
لازم به ذکر است که حداکثر سرعت اعلام شده توسط کارخانه 225 کیلومتر است، اما در تستهای به عمل آمده توسط کارشناسان و نویسندگان مجلات، به رقم 240 کیلومتر بر ساعت رسیدند که برای خودرویی با این وزن، عددی بسیار قابل قبول است. همچون شتاب 0 تا صد 8.5 ثانیهای!!!!!
یکی دیگر از عجایب این موتور، شروع شدن RED LINE (خط قرمز) دور موتور از 5300 دور در دقیقه است. جالبترین و پیچیدهترین قسمت موتور، سیستم روغنکاری موتور است. موتور 6.9 مجهز به سیستم DRY SUMP بود که به روغنکاری خشک معروف است. این سیستم در موتور خودروهای مسابقهای به کار گرفته میشد که باعث میشد فواصل تعویض روغن به هر 20 هزار کیلومتر برسد و سرویس اولیه در 80 هزار کیلومتری انجام شود!!!!!!! بله درست خواندید، تعویض روغنموتور بعد گذراندن 20 هزار کیلومتر و انجام سرویس اولیه در 80 هزار کیلومتری. اگر فاصلهی تهران تا مشهد را 1000 کیلومتر در نظر بگیریم، به نوعی میتوان گفت 40 بار طی کردن مسیر رفت و برگشت تهران – مشهد.
مرسدس بنز SEL 450 6.9 در دو مدل قابل سفارش بود.
- سفارش اروپا
- سفارش آمریکا
ورژن های اروپایی به تعداد 7380 دستگاه و ورژن آمریکایی به تعداد 1816 دستگاه تولید شد و فروش رفت. موتور به کار رفته در نسخه اروپایی 286 اسب بخار قدرت و 549 نیوتن متر گشتاور داشت و در مقابل هم نمونهی سفارش امریکا 250 اسب بخار قدرت و 488 نیوتن متر گشتاور داشت.
حال شاید از خود بپرسید که ترمزها چگونه از پس این غول 2 تنی برمیآمدند. این بنز بهصورت سفارشی از ترمز ABS که بهصورت 4 چرخ دیسک سود میبرد. دیسکهای جلو هواخنک بودند و دیسکهای عقب معمولی. در مدلهای فاقد ترمز ABS از یک سیستم بسیار قوی و دو مداره هیدرولیک استفاده میشد.
یکی از معایب این خودرو قیمت بسیار بالای آن بود . طوری که اگر بخواهیم با رقیبان خود در آن زمان مقایسه کنیم، کادیلاک فلیت وود و فول سایز حدود 16 هزار دلار قیمت داشت. اما این بنز در مدل پایه از قیمت 32 هزار دلاری و در مدلهای فول سایز و فول آپشن از قیمت 53 هزار دلاری برخوردار بود که گرانتر از اکثر مدلهای رولزرویس و بنتلی بود. همین گرانی باعث شد که در نظرسنجی مجله CLASSIC AUTOMOBILE چاپ انگلستان، مقام چهارمین خودروی تاریخ را از آن خود کند.
سپاس گزارم از توجه شما به این مطلب.
سایر مشخصات مرسدس بنز SEL 450 :
- موتور: 8 سیلندر V شکل .
- تعداد سوپاپها: 16 عدد.
- نسبت تراکم (سفارش اروپا): 8/8 به 1. نسبت تراکم (سفارش آمریکا): 8 به 1.
- قدرت (سفارش اروپا): 286 اسب بخار در دور موتور 4250. قدرت (سفارش آمریکا): 250 اسب بخار در دور موتور 4250.
- گشتاور (سفارش اروپا): 549 نیوتن متر در دور موتور 3000. گشتاور (سفارش آمریکا): 488 نیوتن متر در دور موتور 3000.
- وزن: 1985 کیلوگرم.
- شتاب 0 تا 100: 8.5 ثانیه. شتاب 0 تا 160: 20.9 ثانیه. طی مسافت 400 متر: 16 ثانیه. طی مسافت یک کیلومتر: 28.8 ثانیه.
- حداکثر سرعت: 225 -240 کیلومتر بر ساعت.
- گیربکس: 3 سرعته ZF .
- باتری: 88 آمپر.
- ظرفیت باک: 95 لیتر.
- میانگین مصرف: 16 لیتر در هر 100 کیلومتر.
جدول تعداد فروش در آمریکا و جهان:
- سال 1975: جهان 474. آمریکا 0.
- سال 1976: جهان 1475. آمریکا 0.
- سال 1977: جهان 1798. آمریکا 462.
- سال 1978: جهان 1665. آمریکا 437.
- سال 1979: جهان 1839. آمریکا 576.
- سال 1980: جهان 129. آمریکا 317.
- سال 1981: جهان 4. آمریکا 0.
- جمع کل: جهان 7380. آمریکا 1816.