اگر بخواهید بین خودروهای روباز دهه ۹۰ میلادی یکی را انتخاب کنید، قطعاً کلاس SL مرسدس بنز یکی از بهترین گزینههاست؛ رودستری بهیادماندنی که در آن سالها با کارایی، پرستیژ و مهندسی کمنظیر خود حتی در فیلمهای سینمایی هم حضور پررنگی داشت و به قول “کلینت ایست وود (Clint Evastwood)” بازیگر و کارگردان سرشناس مهندسی آن شبیه هیچیک از خودروهای دیگر نبود.
در آن زمان (که زیاد هم دور نیست) دلیل جذابیت و موفقیت R129 در بازار و همچنین فیلمهای سینمایی چند چیز بود: روح سرسخت و لوکس آلمانی در خود داشت، قوای محرکه قوی و قابلاطمینان مشترک با کلاس S (از ۶ تا ۱۲ سیلندر) را ارائه میکرد، بهصورت استاندارد از سقف تاشوی برزنتی خودکار بهره میبرد، برای علاقهمندان سقف تاشوی فلزی قابل سفارش بود که ازنظر نفوذناپذیری در انواع آبوهوا دقیقاً با یک خودروی کوپه برابری میکرد، از همه مهمتر هم اینکه در بین تمامی خودروهای ردهبالای نسبتاً جوان تقریباً باسابقهترین بود و کمتر خودروی اسپورتی بهاندازه آن سواری راحتی داشت. زمانی که این نسل (که نسل چهارم کلاس SL محسوب میشود) بهعنوان مدل ۱۹۹۰ وارد بازار آمریکا شد، مدیر طراحی وقت مرسدس بنز آقای “برونو ساکو (Bruno Sacco) آن را بهترین خودرو در بین رقبای همگروهش نامید. در زیر بدنه، تفاوت زیادی با کلاس S کد W140 وجود دارد (که عدهای آن را دارای مشکلاتی میدانستند) اما در عوض در پلتفرم و سامانه تعلیق اشتراکات زیادی با مدل موفق کلاس E کد W124 دیده میشود که در محبوبیت آن هم بیتأثیر نبود. در R129 از فناوریهای الکترونیکی به میزان زیادی استفادهشده اما پیچیدگیهای فنیاش آنقدر هم زیاد نیست که خودتان اصلاً نتوانید دستی ب سر و رویش بکشید و تعمیرات جزئیاش را انجام دهید. البته در صورت بروز خرابی یا مشکلات دیگر قطعات یدکی آن قیمت زیادی داشته و شاید کمیاب نیز باشند، اما به مرسدس بنز اعتماد کنید چون هر خودرویی که میسازد تا سالهای سال میتواند بدون اذیت و آزار رفیق راهتان شود. با هم نگاهی به زیر کاپوت میاندازیم. نسخه ۶ سیلندر از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ با نام 300SL و از ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷ با نام SL320 شناخته میشد (در سال ۱۹۹۴ تغییراتی در سبک نامگذاری محصولات مرسدس بنز صورت گرفت). در دوره اول از پیشرانه ۳ لیتری DOHC با قدرت ۲۲۸ اسب بخار و گشتاور ۲۷۲.۵ نیوتونمتر استفاده میشد، در دوره دوم هم نمونه بهبودیافته همان پیشرانه مورداستفاده قرار گرفت که ازنظر قدرت تغییری نداشت اما گشتاورش به عدد ۳۱۴.۵ نیوتونمتر رسیده بود. کمی بالاتر نسخه ۸ سیلندر قرار داشت که همان سری ۵۰۰ بود. دو پیشرانه V8 در این سری بکار گرفته شد: یکی نمونه دستساز DOHC (کد M119) با خروجی ۳۱۵ اسب بخار و ۴۷۰.۴ نیوتون متر (بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۸)، دیگری هم نمونه SOHC (کد M113) با قدرت ۳۰۲ اسب بخار و گشتاور ۴۵۹.۶ نیوتون متر (بین سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲). بالاتر از همه اینها سری ۶۰۰ بود که با پیشرانه ۶ لیتری ۱۲ سیلندر (کد M120) از ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ روی خط تولید رفت. این پیشرانه که در اصل از یک جفت بلوک ۶ سیلندر تشکیل شده بود قدرت ۳۸۹ اسب بخار و گشتاور ۵۶۹.۴ نیوتونمتر تحویل میداد. چند نکته در مورد این سری قابلذکر است: تجربه رانندگی با آن خارقالعاده بوده و حسی کاملاً متفاوت نسبت به سریهای پایینتر داشت، نوای پیشرانه در حالت ایستاده و هنگام شتاب گیریها شدیداً گوشنواز بود، به خاطر افزایش وزن خشک خودرو درمجموع پیشرفت قابلتوجهی در توان و کارایی آن ایجاد نمیکند، برای نگهداری آن هم باید به یاد داشته باشید که هرچه باشد یک مرسدس بنز ۱۲ سیلندر است و شاید بیشتر تعمیرکاران خودرو از بابت مهارت کم تمایلی به دستوپنجه نرم کردن با آن نداشته باشند. هنوز هم ارزش خریدن دارد؟جواب قطعاً مثبت خواهد بود. R129 یک رودستر اصیل و باوقار با تمامی ویژگیهای ذاتی مرسدس بنز است که تجربه رانندگی بهیادماندنیاش با کیفیت ساخت بسیار خوب و مهندسی کمنظیر درهمآمیخته تا پس از گذشت دو دهه از ورودش به بازار و معرفی نسلهای بعدی هنوز هم راحتی و کارایی چشمگیری داشته باشد. هندلینگ در شهر و جاده بسیار خوب بوده و کل مجموعه مانند یک توپ غوطهور در مادهی سیال روی آسفالت به جلو میرود، اما در مسیرهای ناهموار به خوبی جادههای مسطح نیست. سر پیچها هم با کمک تقسیم وزن نزدیک به ۵۰/۵۰ کاملاً تحت کنترل است و حس ناامنی به راننده القا نمیکند.
قوای محرکه: V8 به حجم ۵ لیتر، DOHC، دارای ۳۲ سوپاپ
حداکثر قدرت: ۳۱۵ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور بر دقیقه
بیشینه گشتاور: ۴۷۰.۴ نیوتونمتر در ۳۹۰۰ دور بر دقیقه
جعبهدنده: ۵ سرعته خودکار
محور محرک: عقب
سامانه تعلیق (جلو/عقب): اِسترات (Strut)، فنرلول / چند اتصالی، فنرلول
ترمزها: دیسکهای منفذ دار
وزن خشک: ۱۸۸۶.۹ کیلوگرم
زمان تولید: از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲
تعداد فروختهشده: ۲۰۴,۹۴۰ دستگاه (در سراسر دنیا)
قیمت اصلی (وقت): از ۷۳,۱۵۰ تا ۱۳۶,۱۹۵ دلار
قیمت کنونی: از حدود ۷,۰۰۰ تا ۱۸,۰۰۰ دلار (NADA)
Lord Cezar
۱۷ مرداد ۱۳۹۴مانند الماس با ارزش هست . کاش تو ایران بشه یه نمونه کارکرده مثل این داشت .
Mostafa&S
۱۷ مرداد ۱۳۹۴بقیه چیزاش به کنار همین که دندش اتوماتیک هست خیلیه تو کشور من دنده اتومات و کیسه هوا الان آپشن حساب میشه…
Xman
۱۷ مرداد ۱۳۹۴جایه بسی تاسفه!!!!
آرمااااان
۱۷ مرداد ۱۳۹۴اااااااااااااااااااااااااااااااااااا
اس ال 500 فکر نمیکردم نسل قدیمیش این شکلی باشه
هرچی باشه بنز همیشه بنزه
ولی نسلایی 2014 2015 واقعا حرف نداره
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۱۷ مرداد ۱۳۹۴ببخشید اینجا کامنت میزارم اما کی گفته قویترین مدل این نسل، SL600 بوده؟
اس ال73 با موتور M120 با حجم 7.3 لیتر در این ماشین (و توان 530 اسب) که البته این موتور بعد ها در پاگانی زوندا هم استفاده شد البته با حجم های مختلف از 7.3 بگیر تا 6.0
Amin.
۱۸ مرداد ۱۳۹۴دوست عزیز این پیشرانهای که بهش اشاره کردی ساخت آ اِم گ هست یا نه؟؟
« شاهین . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۸ مرداد ۱۳۹۴اینم لینک عکس موتور 7.3 لیتری 12 سیلندر:
http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/1999-sl73_amg/800×600/wallpaper_08.htm
عجب غولیه!!!
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۱۸ مرداد ۱۳۹۴بله ساخت آ ام گ هست
Hitler
۱۷ مرداد ۱۳۹۴یا خود خود خدا.10هزار تا؟سی و سه میلیون تومن؟من میکنمش دوبل 70تومن؟مفته وللههههههههه مفته.من به حساب این میزارم که سالی یه بار موتور عوض کنم به قیمت خود خودرو.خب حدس بزنید چی؟در عرض ده سال من 330خرج کردم براش و هنوز هم ارزششو داره.
درحالی که در طی سالها تنها کاری که دارنده این میکنه،زدن بنزین و عوض کردن قطعات مصرفیش هس.
ممنون خدا،***،مردم،خودم، که دست به دست هم دادیم تاااااااااااااااا زندگیمونو خراب کنیم.
محمد
۱۸ مرداد ۱۳۹۴مصداق بارز ابهت به تمام معنا.
من از نسل های قدیمی بنز یعنی 2008 به قبل بیشتر از نسل های جدیدش خوشم می یاد.
قدیمیا طراحی منسجم تر وشیک تری داشتد وکیفت بالاتر ولی نسل جدیدش نمی دونم چرا مثل قدیمیا تو دل برو نیست. یجورایی طراحی نسل جدیدش داره به سمت کره ای ها میره مخصوصا خطوط روی بدنه. این گونه طراحی ها تاریخ مصرف دارند وبعد یه مدت کسل کننده میشن.
یاس
۲۴ مرداد ۱۳۹۸پیدا میشه از اینا تو ایران؟؟
نوید جهرمی
۱۷ مرداد ۱۳۹۴با این قیمت؟؟؟؟؟؟؟ حیفه
اون وقت ما ماشین دسته دوممنون رو گرون تر از موقعی ک خریدیم میفروشیم.
saeed.shariati
۱۷ مرداد ۱۳۹۴همیشه یکی از چیز هایی که تو این ماشن واسم جالب بود برف پاک کن های رو چراغ بودن
حالا فک کن v12باشه.مرسدس باشه.کوپه هم باشه دیگ میشه یه زندگی سالم
ali2240
۱۷ مرداد ۱۳۹۴این مرسدس در کنار پورشه911 و فراری 355 جز اسطوره های دنیای کودکیم بود و هنوزم عاشقشونم
سامان از تبریز
۱۷ مرداد ۱۳۹۴ما یه سمندمدل 82 داریم که صاحب اولش 11.700 از کارخونه صفرشو خریده بود
بعد به قیمت 9 میلیون فروخته بود به یکی
اونم به قیمت 6 تومن به یه نفر دیگه فروخته بود
اون یه نفر همه به قیمت 7.500 به ما فروخت
ما هم 4 ساله میرونیمش الان از ما 14 میلیون میخوانش
عجب مملکتی ????????????
Xman
۱۷ مرداد ۱۳۹۴چه عجب بالاخره یکبار توی این سایت حرف راست زدی!!!!!!!!!!!!!!! البته من بازم شکدارم!
رهگذر
۱۷ مرداد ۱۳۹۴پوستر قرمزشو داشتم اون سالها!! این (وی 124) چقدر عالی بوده تو چنین مدلی هم از توانائیهاش استفاده شده واقعا بنزای قدیمی واقعا افسانه ای بودند
ebi
۱۷ مرداد ۱۳۹۴همیشه این مدل رو می خواستم با همه بی علاقگی به بنز
Xman
۱۷ مرداد ۱۳۹۴مدلای بهتری هم هست ها!
رهگذر
۱۸ مرداد ۱۳۹۴اسمت روت هست دیگه!
AHMADREZA
۱۷ مرداد ۱۳۹۴عاشقشم
فواد
۱۷ مرداد ۱۳۹۴مرده این ماشین صد بار شرف داره به صفره پارس و سمند و دنا و رانا و ……………..
Xman
۱۷ مرداد ۱۳۹۴خداییش شرف داره!!!!!!!!!!!!!
احمد باقری
۱۷ مرداد ۱۳۹۴ماشین جوندار و باحالیه
Xman
۱۷ مرداد ۱۳۹۴یه سری اپشن هایی داره که یکی دو قرن دیگه وارد ایران میشه!!!!!!!!!
رضا
۱۷ مرداد ۱۳۹۴تو ایران به هر ماشین قدیمی و بعضا آشغالی میگن کلاسیک و قیمتهای نجومی و خنده دار روشون میزارن. اونوقت قیمت این عروسک رو نگاه کنین فقط 10000 تا!!!پبرین تو باما قیمت ماشینای قدیمی رو ببینین…
سارا
۱۷ مرداد ۱۳۹۴قیمتش رو من از 4000 دلار هم دیدم
با این قیمتی که نوشتید مدل بالاتر میشه خرید مثل این :
http://www.pistonheads.com/classifieds/used-cars/mercedes-benz/sl/mercedes-sl500-low-mileage-example——————-2003/4557496
محمد امین
۳۱ خرداد ۱۴۰۰با سلام
اخه مدل ۲۰۰۳ هم از نظر مهندسی و قیافه از این کمتره و تو همه ی دنیا این مدل که به r129 معروفه از مدل بعدی تا ۲۰۰۸ پر طرف دار تره
adel
۱۸ مرداد ۱۳۹۴وااای عالیه… همیشه از این سبک بنز مخصوصا چراغهای جلوش خوشم میومد
اصلا یه حس اشرافی گری و لوکس بودن داره
هنوز هم بنظر این مدل قدیمی نیست و با وقار با ابهته…
سعید
۱۸ مرداد ۱۳۹۴همه نسلهای SL فوق العاده زیبا و باابهت بودند و هستند و خواهند بود،این نسل هم شاهکاره،SL به همراه S و G سه اسطوره بنزند.
من با SL که سقفش غیرفلزی باشه نمیتونم رابطه برقرار کنم،SL باید سقفش فلزی باشه مثل نسل کنونی
erfan
۱۹ مرداد ۱۳۹۴به معنای واقعی عاشقش شدم…
genius
۱۹ مرداد ۱۳۹۴الحق والانصاف بنزای دهه 90 به نسبت مدلهای قرن بیست و یکم بنز،بیشتر حس بنز رو به بیننده القا میکردن!هرچند هنوزم از نظر من بنز تو هر کلاسیش یکی از خواستنی ترین برندها محسوب میشه.
Mohoja
۹ فروردین ۱۴۰۲یدونه تو ایران هست طرف گذاشته ۱۵ میلیارد تو دیوارم هست
باعث تاسفه این قیمتا بنظرم قیمت این ماشین در ایران اگر ۳ برابر جهانی حساب کنی میشه نصف نصف نصف ۱۵ تومن ینی ۱۸۰۰