در دنیا رقابتهای شانهبهشانهٔ زیادی وجود دارد مثل کوکاکولا در برابر پپسی، اپل در برابر PC و مارول در برابر DC. انتخاب بین AMG و M Power نیز میتواند به همان اندازه مشکل باشد خصوصاً در بین مدلهای جدید که رقیب مستقیم یکدیگر هستند. جدیدترین مصداق این موضوع، رقابت مرسدس E63 AMG و بامو M5 است که هردو بهطور همزمان فیسلیفت شده و اواخر سال جاری راهی نمایندگیهای فروش خواهند شد. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب این دو سوپرسدان بروز شدهٔ آلمانی را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم فیسلیفت کدامیک از آنها بهتر از آب درآمده است.
مرسدس E63 AMG
مرسدس نسل جدید E63 AMG را برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ با سامانهٔ چهارچرخ محرک کاملاً متغیر و در دو نسخهٔ مختلف معرفی کرد. هردو نسخهٔ این ماشین از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده میکنند اما این موتور در نسخهٔ پایه ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور و در نسخهٔ S قدرتی برابر با ۶۱۲ اسب بخار و گشتاوری معادل ۸۵۰ نیوتن متر تولید میکند. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس نُه سرعتهٔ دوکلاچهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ فرستاده میشود. در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت بین E63 و E63 S تنها ۰.۱ ثانیه اختلاف وجود دارد بهگونهای که اولی ظرف ۳.۴ ثانیه این کار را انجام میدهد درحالیکه دومی برای انجام آن به ۳.۳ ثانیه زمان نیاز دارد.
در فیسلیفت E63 اما تغییرات عمدتاً در طراحی و زیبایی خودرو بوده و مرسدس بنز به بخش فنی آن دست نزده است. به گفتهٔ رئیس AMG «توبیاس موئرز» هدف از این فیسلیفت ارائهٔ پکیج کلی حتی جذابتری بوده است که این به معنای بهبود طراحی و راحتی خودرو است هرچند که برخی معتقدند طراحی جدید E63 خصوصاً در بخش عقبی چندان جالب نیست. البته طراحی جلویی این سدان پرفورمنس آلمانی به لطف چراغهای جلو و سپر جدید و جلوپنجرهٔ پانامریکانا، بسیار ترسناکتر از قبل به نظر میرسد. در داخل E63 جدید نیز شاهد جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX و غربیلک فرمان بازطراحی شده با دکمههای لمسی هستیم. این در حالی است که بامو در فیسلیفت M5 تغییری در غربیلک فرمان ایجاد نکرده و این میتواند به نفع مرسدس باشد.
بامو M5
هرچند در بخش عقبی M5 تغییراتی ایجاد شده که اکثراً آنها را جزئی میدانند اما در جلوی خودرو تغییرات بیشتری شامل جلوپنجرهٔ بازطراحی شده (خوشبختانه خیلی بزرگ نیست)، چراغهای تازه و سپر جدید صورت گرفته است. به نظر میرسد خیلیها تغییراتی که بامو در سری ۵ جدید انجام داده را دوست دارند و آنرا مدرنتر از قبل میدانند. بامو همچنین رنگهای بیرونی جدیدی برای M5 مدل ۲۰۲۱ ارائه کرده درحالیکه در داخل هم نمایشگر بزرگتر ۱۲.۳ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با اندروید اتو به چشم میخورد.
زیر کاپوت M5 هم همچنان همان نیروگاه ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو قرار دارد که مثل قبل در نسخهٔ پایه ۶۰۰ اسب بخار و در نسخهٔ کامپتیشن ۶۲۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. گشتاور هردو نسخهٔ M5 اما یکسان و برابر با ۷۵۰ نیوتن متر است. نسخهٔ معمولی M5 ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه نسخهٔ کامپتیشن این کار را ظرف ۳.۳ ثانیه انجام میدهد یعنی دقیقاً مثل E63 و E63 S روی کاغذ. مهندسان بامو اما تغییراتی را در سیستم تعلیق M5 کامپتیشن انجام دادهاند که شامل کمکفنرهای جدید و بهروزرسانی سیستم کنترل کمکفنرها میشود تا راحتی سواری افزایش پیدا کند.
مقایسهٔ اجمالی
همانطور که گفته شده تغییرات ظاهری هردوی این سدانهای اسپرت عمدتاً ظاهری بوده و بنابراین از لحاظ فنی مثل قبل هستند. این یعنی مرسدس همچنان گشتاور بیشتری نسبت به رقیب باواریایی دارد که در ابتدای حرکت میتواند مزیتی برای آن باشد اما گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک M5 عملکرد بسیار چشمگیری دارد و پیشازاین دیدهایم که نسخهٔ کامپتیشن این خودرو در مسابقهٔ درگ E63 S را مغلوب کرده است. البته باید ۱۳ اسب بخار قدرت بیشتر M5 کامپتیشن را هم در نظر داشت. بامو قیمت نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ M5 را در مدل معمولی ۱۰۳,۵۰۰ دلار و در نسخهٔ کامپتیشن ۱۱۱,۱۰۰ دلار اعلام کرده است درحالیکه مرسدس هنوز قیمت نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ E63 را اعلام نکرده اما قیمت E63 S مدل ۲۰۲۰ پیش از فیسلیفت هماکنون در ایالاتمتحده از ۱۰۷,۳۵۰ دلار آغاز میشود و انتظار میرود قیمت فیسلیفت مدل ۲۰۲۱ هم همین حدود باشد.
نتیجه
خب در پایان این مقایسه میخواهیم تعیین نتیجه را بر عهدهٔ شما بگذاریم. در اینجا دو سدان اسپرت و قدرتمند آلمانی داریم که هردو به یک اندازه سریع هستند، هردو همزمان بروز شدهاند و قیمت آنها نیز نزدیک به هم است. حال شما کدامیک از این دو ماشین را زیباتر و جذابتر میدانید؟ البته لازم به ذکر است که ماه گذشته ما مقایسهای تصویری بین نسخههای معمولی سری ۵ و E کلاس فیسلیفت برگزار کردیم که در آن مقایسه ۵۶ درصد از شما به بامو رأی داده و آنرا زیباتر دانستید. خب آیا در نسخههای M و AMG این خودروها نیز همچنان همان نظر را دارید؟ لطفاً با شرکت در نظرسنجی زیر به این سؤال پاسخ دهید.
[polldaddy poll=10570756]
آرین
۳ تیر ۱۳۹۹دو تا از بهترین سوپر سدان های دنیا…👍👌
انتخاب سختیه….ولی به فرزند اشتوتگارت رای دادم.
BMW تو این رنگ چه وحشی بنظر میاد
MAHDI
۳ تیر ۱۳۹۹https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Audi-RS-7-Sportback-BMW-M5-Competition-Mecedes-AMG-GT-63-4-Tuerer-Coupe-Exterieur-bigMobileWide2x-2d8831f0-1669010.jpg
https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Audi-RS-7-Sportback-BMW-M5-Competition-Mecedes-AMG-GT-63-4-Tuerer-Coupe-Exterieur-bigMobileWide2x-7b45d36a-1669007.jpg
https://car-images.bauersecure.com/pagefiles/92855/1752×1168/audi_rs6_bmw_m5_amg_22.jpg?mode=max&quality=90&scale=down
https://car-images.bauersecure.com/pagefiles/92855/1752×1168/audi_rs6_bmw_m5_amg_23.jpg?mode=max&quality=90&scale=down
https://car-images.bauersecure.com/pagefiles/92855/1752×1168/audi_rs6_bmw_m5_amg_26.jpg?mode=max&quality=90&scale=down
https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Audi-RS-7-Sportback-BMW-M5-Competition-Mecedes-AMG-GT-63-4-Tuerer-Coupe-Exterieur-bigMobileWide2x-ca92704f-1669046.jpg
ISF
۳ تیر ۱۳۹۹هردو زشت فقط 3 یا 4 نسل قبل
NAVID۰۰۹۸
۳ تیر ۱۳۹۹آقا رد دادیم رفت
خداروشکر تو موقعیت خرید هیچ کدومشون قرار نمیگیریم و اگر نه زجرآورترین دوران زندگی را میگذراندیم ، آخه یا باید هردوشو انتخاب کرد یا سر گذاشت به دشتو بیابان
بچه مشهد
۳ تیر ۱۳۹۹دوستان من به ماشین و دنیای ماشین خیلی علاقه مندم و امروز صبح که داشتم سایتهای مختلف باز می کردم و سرچ میکردم چشمم به سایت پدال افتاد و امروز اولین باری هست که اومدم پدال و تا الآن داشتم نظرات بچه ها رو میخوندم وثحتی آرشیو سایت پدال و نظرات چند ماه پیش رو هم خوندم و متوجه شدم سطح اطلاعات کسایی که اینجا نظر میزاران خیلی بالاست و خیلی خوشم اومد
OMID
۳ تیر ۱۳۹۹خوش اومدی:)
مهدی
۴ تیر ۱۳۹۹سلام بنده هم دو سه سالی هست در این سایت هستم واقعا عالی است هم دوستان با صفا و با سوادی دارد و هم سایت بسیار وزین و خوب مدیریت میشود
ADAK
۴ تیر ۱۳۹۹وزین را خوب اومدی…
ممد ژانگولر
۳ تیر ۱۳۹۹هر دو که عالین شکی نیست
ولی طبق آخرین رنکینگ فروش این دو خودرو چه قدیم چه جدیدش
روسها خیلی بیشتر bmw میخرن
ولی
آمریکاییها بیشتر mercedes benz میخرن
حالا قضاوت با شماست که جریان چیه ؟!!!
چرا بلوک شرقیا بیشتر bmw خرن
ولی
بلوک غربیها بیشتر mercedes benz خرن
دوستان و دانشمندان محترم منتظر جوابهاتون هستم ?
M3csl
۳ تیر ۱۳۹۹درسته که هوا خیلی گرمه اما شما سعی کن
کمتر آب معدنی بخوری.
محمد
۳ تیر ۱۳۹۹رائفی پور خودتی؟
Moein
۳ تیر ۱۳۹۹سال قبل تو آمریکا هردو حدود ۳۹۰۰۰ فروختن. تو مقایسه حس میکنم بی ام و جذاب تره الان. نمای عقب بنز برام قابل هضم نیست. ولی تجربه ثابت کرده به مرور واسه آدم جذاب میشه
رامین
۳ تیر ۱۳۹۹دیگه داری اشتباه می زنی ژانگولر بازیم حدی داره :))
ممد ژانگولر
۳ تیر ۱۳۹۹رامین داداش
به این برکت داشتم جدی میگفتم
برو تحقیق کن ببین تو روسیه فروش bmw چقدر بالاست
X6 میخرن ۱۰۰ تا ۱۰۰ تا
بازارش عالیه
رامین
۳ تیر ۱۳۹۹داداش من یه سایت دیدم اینه:
https://www.best-selling-cars.com/brands/2019-full-year-global-bmw-and-mini-sales-worldwide/#:~:text=China%20remained%20by%20far%20the,in%20the%20U.S.%20in%202019.
فروش بی ام و از بنز بیشتر هست تو آمریکا.
اینم هست:
https://www.statista.com/statistics/267252/key-automobile-markets-of-bmw-group/
رامین
۳ تیر ۱۳۹۹کامنتم رفت برا تایید چند تا لینگ گذاشتم برو ببین فروش بی ام و بیشتر بوئ حداقل تو سال 2019
رامین
۳ تیر ۱۳۹۹تو موزیک ویدیوهای روسیم اگه دیده باشی همه سری G و S و E هست.
ممد ژانگولر
۳ تیر ۱۳۹۹رامین جون داداش
حالا یکسالو فاکتوربگیر بیخیالش شو
ولی در کل روسها bmw خرن بدجور
bmw تو روسیه نقش تویوتا تو کشور پاکستانو داره
انقدر پر طرفداره
حسین
۳ تیر ۱۳۹۹توطئه س!!!
سینا BMW
۴ تیر ۱۳۹۹هیچ وقت از طرفدار متصب تسلا نخوایین که BMW برنده اعلام کنه.
فروش بامو چجوری تو آمریکا بیشتر شده و کراس اوور های بامو تو آمریکا تولید میشه چه ربطی به روسیه داره؟؟
ولی واقعا من از این E کلاس از همون اول خوشم اومد و قیافش هم خیلی خوبه
MAHDI
۳ تیر ۱۳۹۹https://www.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/images/car-reviews/first-drives/legacy/m5-group-test-5155.jpg?itok=br8ZcfIu
https://media.autoexpress.co.uk/image/private/s–1o0Z8m_j–/t_content-image-full-desktop@1/v1563183794/autoexpress/2018/04/dsc_0966.jpg
https://hips.hearstapps.com/hmg-prod/amv-prod-cad-assets/wp-content/uploads/2018/03/2018-Mercedes-AMG-E63-S-4Matic-2018-BMW-M5-2018-Cadillac-CTS-V-2017-Porsche-Panamera-Turbo-comparison-101.jpg?resize=480:*
https://hips.hearstapps.com/hmg-prod/amv-prod-cad-assets/wp-content/uploads/2018/03/2018-Mercedes-AMG-E63-S-4Matic-2018-BMW-M5-2018-Cadillac-CTS-V-2017-Porsche-Panamera-Turbo-comparison-102.jpg?resize=480:*
https://cdn.autobild.es/sites/navi.axelspringer.es/public/styles/1200/public/media/image/2018/06/bmw-m5-vs-cadillac-cts-v-mercedes-amg-63-s-porsche-panamera-turbo_35.jpg?itok=h0Eb-43R
https://car-images.bauersecure.com/pagefiles/83990/best_performance_exec_090.jpg
https://car-images.bauersecure.com/pagefiles/83990/1752×1168/best_performance_exec_109.jpg?mode=max&quality=90&scale=down
https://www.autodeft.com/_uploads/images/Test%200-300_01.jpg
https://www.autozeitung.de/assets/styles/article_image/public/field/images/bmw-m5-amg-e-63-panamera-turbo-3.jpg?itok=nq2qH7Xr
- A M I R -
۳ تیر ۱۳۹۹هرچقدر فیس لیفت E class تو پکیج های پایه زشته، تو لباس E63 خیلی قابل تحمل تره مخصوصا نمای عقب به نظرم خیلی شیک و در عین حال اسپرت شده؛ ولی در نهایت من M5 رو به خاطر پرفورمنس بی نظیرش انتخاب میکنم، F90 واقعا تحسین برانگیزه و تو نسخه کامپتیشن اینو بارها اثبات کرده.
SRT
۳ تیر ۱۳۹۹هر دو عالین،انتخاب من ام ۵
شاهین
۳ تیر ۱۳۹۹هیچوقت نمیشه ئقیقا گفت کدوم سرتر از اون یکی هست
اینقدر اختلافشون تو آپشن های مختلف ماشین نزدیک بهم هست که بنظر من اکثر انتخاب ها یا تعصبی هست یا از روی علاقه شخصی
باید گزینه هر دو رو هم میزاشتین :)
پارسا
۳ تیر ۱۳۹۹چراغ عقب های بنز عالیه من رو یاد نسل قبلی نه قبلیش و دانشجویی میندازه
واقعا واقعا واقعا درک نمی کنم چرا می گن چراغ عقب های ای کلاس نسل جدید زشته
بابا یه کمی فکر کنید به این خوشگلی و ابهت
Enzo
۳ تیر ۱۳۹۹BMW طراحیه جلوش مدرن تر شده .نظر سلیقه ایه با دقت که نگاه کنیم فککنم اگه طراحیه عقبشم یه مقدار دیگه مدرنتر بشه نظر مشکل پسندترین آدمها رو هم بخودش جلب میکنه.بین اینا انتخابم M5
OMID
۳ تیر ۱۳۹۹قیافه مرسدس
کابین مرسدس
پرفورمنس ب ام و
در کل چون پرفورمنس واسم مهم تره ب ام و
(suan chwan)امینMAF
۳ تیر ۱۳۹۹طراحی بیرونی ام5 بیشتر دوس دارم اما داخل بنز خیلی حرفه ای تر طراحی شده
مطمئنم نظر خیلیاتونم همینه
MehdiTurbo
۳ تیر ۱۳۹۹اگه چراغای مرسدس مثل نسل قبل بود به مرسدس رای میدادم لامصب چراغای نسل قبلش خیلی تو دل برو بود
Mohsen. G
۳ تیر ۱۳۹۹فرمون بنز واقعا زیباست… ب ام و باید یه فکری واسه فرمون بکنه… با اینکه چراغ عقب مرسدس منتقد زیادی داشته ولی در کل نمای عقب بنز تو این عکسها نقطه قوت و برتری اش نسبت به رقیبه… کابین بنز واقعا مدرن تر و لوکس تر از ب ام و است… در کل سادگی طراحی بنز به سلیقه من نزدیک تره… جلو پنجره پان امریکانا نه فقط از ب ام و بلکه از هر اتومبیلی تو کلاس خودش زیباتره… با اینکه بنز هم مقداری جلو پنجره هاشو بزرگتر کرده ولی از اون به عنوان نوآوری و طراحی متفاوت استفاده نکرده… خشونت رخ بنز در مجموع دوست داشتنی تره… جالبه که نه جلو پنجره، نه چراغهای جلو و نه سپر جلو به تنهایی خشن نیستند… در حالیکه ب ام و چراغهای به شدت خشنی طراحی کرده.
MAHDI
۴ تیر ۱۳۹۹اتفاقا در واقعیت همیشه فرمان M رو خوش دست تر از فرمان رقبا میدونستن و میدونن الانم. تو رقابت هایی که بصورت فیلم هستش بارها بهش اشاره کردن که فرمان M خوش دست تره.
تست های مجله THROTTLE HOUSE که جزئیات کابین رو بررسی میکنن در تست انواع خودروهای M در مقابل AMG و RS همیشه به این موضوع اشاره میکنن که فرمان M خوش دست تره.
در مورد کابین هم با اینکه کابین بنز E کلاس واقعا زیباست اما قبل فیس لیفت نقاط ضعفی که همیشه بهش اشاره میشد در تست ها این بود که در قسمت هایی از داشبورد قطعات پلاستیکی براق و خشک استفاده شده در حالی که کابین سری5 حتی یک بار چنین موضوعی رو درش اشاره نکردن!!!!
و اما کابین M5 و باقی BMW ها چیزی داره که کمتر در رقبا پیدا میشه و اون ارگونومی بالا هستش و راننده محور بودن که همیشه یکی از نقاط قوت این کابین ها بوده.
از رو عکس که نمیشه نظر داد، کسایی که از مجلات معتبر تست کردن و لمس کردن و بررسی کردن نظری مخالف نظر شما دارن.
Mohsen. G
۳ تیر ۱۳۹۹به نظر من که شایدم درست نباشه طراحی ب ام و به سلیقه چینی ها و جنوب شرق آسیا نزدیک تره… اغراق بیشتری تو المانهای طراحی ب ام و هست که تو بنز کمتره… البته اینو هم باید در نظر داشت که برند ب ام و اسپرت تر و هیجانی تر از بنزه…
مهرداد كمال
۴ تیر ۱۳۹۹یه انتخاب خفن هم هست که حداقل تو زیبایی خیلی جلب توجه میکنه! ائودی RS7
Milad AMG
۴ تیر ۱۳۹۹با این که طراحی خارجی جفتشون واقعا جذابه
ولی کابین بیمر در برابر بنز واقعا داغونه
ولی در مجموع جفتشون عالین
ولی انتخاب من طبق معمول بنزه
فرشاد
۴ تیر ۱۳۹۹طراحی بنز فرسنگ ها جلوتره
Mf1
۴ تیر ۱۳۹۹بنز و bmw ازهمه لحاظ بهتره از پورشه باشن اکثر مردم آلمان و اروپاه باز پورشه انتخاب اولشونه بعد بنز
MAHDI
۴ تیر ۱۳۹۹مرسدس E63S فیس لیفت طراحی جلوی اسپرت تر و جذاب تری نسبت به قبل فیس لیفت داره اما طراحی عقب نسخه قبل فیس لیفت جذاب تر بود بخاطر چراغ های عقب.
اما در هرصورت M5 بازم حس سوپرسدان بودن بیشتری داره و همینطور بخاطر کابین اسپرت و راننده محور بودنش و البته پرفومنسی که نیاز به تعریف نداره انتخاب من هستش.
بعضی از کانال های یوتیوبی خارجی برای معرفی M5 فیس لیفت این جمله رو بکار بردن:: معرفی کامل ترین و سریع ترین سدان پرفومنس دنیا!!!!
:::فرشاد:::
۴ تیر ۱۳۹۹هر دو از نظر فنی و کیفیت ساخت، عالی هستن و خریداران رو راضی میکنن اما تو بحث ظاهر، راننده E63 رو با کت و شلوار شیک تصور میکنم، راننده M5 رو با تیشرت و شلوار جین! حس خوبی که برند مرسدس و AMG بهم میدن و همچنین پرستیژی که تو نگاه من، مخصوصا در طراحی کابین، واضحتره، برام با ارزشتر از پرفورمنسِ کمی بهترِ اِمه!
آریا ماشین
۶ تیر ۱۳۹۹از سخت ترین انتخاب های جهانه و فقط یه ملاک میتونه کار رو براتون ساده کنه اونم اینه که کدوم شرکت رو بیشتر دوس دارین?
برا همین انتخاب من مرسدسه
راستی چرا تو بزرگترین رقابت های دنیا سایپا و ایران خودرو نبود؟
AMIR-REZA
۷ تیر ۱۳۹۹طراحی در های عقب e63 یکم بیش از حد قدیمی نیست؟
AMG.63
۱۲ تیر ۱۳۹۹هر دو تا شون واقعا سرکش و قلدر به نظر میرسن