در دنیای خودرو، مفهوم گرند تورر به خودرویی اسپرت که برای پیمودن مسافتهای طولانی با سرعتهای بالا طراحی شده و ترکیبی از راحتی و پرفورمنس را ارائه میکند اطلاق میشود. زمانی که این مفهوم اوایل دههٔ ۵۰ میلادی از اروپا پدید آمد، کمتر کسی فکر میکرد گرند تورر اینقدر فراگیر شده و مخفف آن یعنی GT به یک نام تبدیل شود. مطمئناً افسانههایی مثل مرسدس بنز 300SL و جگوار XK120 که نمونههای اولیهٔ GT بودند، هیچکس را گیج نمیکردند اما در سالهای اخیر، نشان GT در خودروها به ترفندی برای بازاریابی و راهی برای اعلام اسپرت بودن خودروها تبدیل شده است.
به همین دلیل امروزه از این نام در خودروهای زیادی استفاده میشود. بهعنوانمثال، در رقابت ستارههای سال ۲۰۲۰ مجلهٔ اتومبیل، چهار شرکتکننده شامل بنتلی کانتیننتال GT، فورد موستانگ شلبی GT500، مکلارن GT و مرسدس AMG GT63 S در نام خود حروف GT را داشتند. این موضوع موجب شد نگاه دقیقتری داشته باشیم تا بفهمیم کدامیک از این جیتیهای حاضر در رقابت ستارههای سال ۲۰۲۰ به هدف اصلی شخصیت گرند توررها نزدیکتر است.
فورد موستانگ شلبی GT500، جیتی آمریکایی
هرچند موستانگ شلبی GT500 برخی از ویژگیهای کلی گرند توررها یعنی ترکیب موتور جلو، محور عقب با سبک ۲+۲ صندلیها را دارد اما نیروگاه سوپرشارژ ۷۶۰ اسب بخاری آن بدین معنا است که احتمالاً بجای خروج از شهر و رفتن به یک سفر طولانی با چند سرنشین، بیشتر در پیستهای درگ به دود کردن لاستیک خواهد پرداخت. نشان GT اما از ابتدای حیاط موستانگ یعنی زمانی که بهعنوان یک پکیج ظاهری برای نمونههای اولیهٔ آن ارائه شد، همواره بخشی از خانوادهٔ این ماسل کار بوده است. سپس از اواسط تا اواخر دههٔ ۶۰ که کارول شلبی اقدام به تقویت و اصلاح موستانگها نمود، آنها را GT350 و GT500 نام نهاد. این مدلها ساخته شده بودند تا بهاندازهٔ جهنم سریع باشند.
این ویژگی در GT500 جدید هم وجود دارد و علت اصلی آن نیروگاه ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ جهنمی است که به یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه با تعویض دندههای سریع متصل شده است. به لطف این ترکیب، GT500 ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. GT500 با ترکیبی از قابلیتهای برجستهٔ پیست، قدرت خارقالعاده و قابلیت استفادهٔ همهجانبه، آزمایشکنندگان را شوکه کرد. در همین حال، این شلبی جدید با کابینی لوکستر از هر موستانگی در تاریخ، قابلیت حرکت در حالت «ساکت» و رفتار نسبتاً آسان در جاده، مطمئناً نزدیکترین موستانگ تاریخ به فرمول سنتی GT محسوب میشود و این در حالی است که همهٔ اینها را با استعداد ذاتی آمریکاییها یعنی دود کردن لاستیک ترکیب کرده است.
مکلارن GT، جیتی موتور وسط
زمان رونمایی مکلارن GT، مقامات این شرکت اظهار داشتند که GT بهعنوان خودرویی طراحی شده که بتواند بهخوبی وظایف یک گرند تورر را انجام دهد اما در پکیج چابکتر و تیزتر تا این حفره را در بازار خودرو پُر کند؛ اما GT حفرهای تقریباً به همان اندازه را هم در سبد محصولات مکلارن پُر کرده و پکیجی را ارائه کرده که گفته میشود خریداران این برند میخواستند. با توجه به اینکه مقامات مکلارن اطمینان دادهاند که هرگز کراساوور نخواهند ساخت، اگر کسی میخواست با یک مکلارن به همراه یک سرنشین به سفری چندروزه برود باید خیلی خیلی سبک سفر میکرد؛ اما مکلارن GT بهگونهای طراحی شده تا بهطور خاص این مشکل را برطرف کند زیرا مجموعاً فضای باری برابر با ۵۷۰ لیتر را ارائه میکند. این عدد، مجموع فضای بار صندوق جلو و قسمت بار عقب است که تقریباً روی موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۶۲۰ اسب بخار قدرت قرار دارد.
تیم مکلارن بهخوبی میدانند که ترکیب موتور وسط GT و ویژگیهایی مثل فقدان صندلیهای عقب کاملاً با تعریف سنتی یک گرند تورر در تضاد است اما آنها اعتقاد دارند که همین ویژگیها GT را به گرند تورری منحصربهفرد تبدیل کردهاند. بهطورکلی، آزمایشکنندگان چیزهای خوبی در مورد GT گفتند زیرا درهرصورت این یک مکلارن است یعنی شرکتی که پیشازاین با محصولاتی مثل 720S همه را تحت تأثیر قرار داده و بسیاری آنرا یکی از بهترین سوپراسپرتهای تاریخ میدانند؛ اما بااینحال این احساس وجود دارد که GT کمی از ویژگیهای فوقالعادهٔ ساختههای مکلارن مثل پویایی را قربانی مواردی مثل فضای بار و راحتی بیشتر کرده است.
مرسدس AMG GT63 S، جیتی چهاردر
هنگامیکه مرسدس برای اولین بار مدل AMG GT را معرفی کرد، از اکثر خصیصههای یک گرند تورر مثل موتور جلو، محرک عقب، پرفورمنس بالا، کابین لوکس و فضای بار کافی برخوردار بود. البته مطمئناً این کوپهٔ آلمانی خودروی سنگینی بود و از صندلیهای عقب هم در آن خبری نبود اما بسیار عالی به نظر میرسید و با ارائهٔ انواع مختلفی از آن مثل AMG GT R، بهتر هم شد؛ اما چیزی که در اینجا حضور دارد یک خودروی چهاردر است که این یعنی از لحاظ فنی واقعاً نمیتواند یک گرند تورر باشد اما AMG GT63 S حد نهایی یک ماشین پرفورمنس لوکس است. زیر کاپوت این سوپرسدان قویترین نسخهٔ پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی مرسدس قرار گرفته که ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
این نیرو توسط یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک به سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic+ آامگ تحویل داده میشود. GT63 S همچنین به سیستم فرمان گیری چهارچرخ هم مجهز است که در پیست موجب عملکرد شگفتانگیزی برای خودرویی به این بزرگی شد. علاوه بر ین، بدون شک این ماشین با اتاقی برای چهار نفر و صندوق بار بزرگ، جادارترین گرند تورر این جمع محسوب میشود؛ اما هرچند GT63 S تمام فضایی که برای یک سفر طولانی نیاز است را ارائه میکند، سواری آن در خیابانها بیشتر از همه آزمایشکنندگان را متعجب کرد زیرا این GT چهاردر حتی اگر همهچیز آن در راحتترین حد ممکن تنظیم شود، بازهم روی هر مسیری غیر از آسفالتی به صافی شیشه، سواری خشنی دارد که این شاید برای بزرگراهها خوب باشد اما برای جادههای واشنگتن هرگز مناسب نیست.
بنتلی کانتیننتال GT، جیتی واقعی
وقتی چیزی که یک گرند تورر باید باشد را مجسم میکنیم، در دوران مدرن هیچ خودرویی این کار را بهتر از بنتلی کانتیننتال GT انجام نمیدهد. این ماشین تقریباً با همهٔ معیارهای سنتی یک GT واقعی مطابقت دارد: موتور جلو، محرک عقب، صندلیها ۲+۲، صندوق بار بزرگ، قدرتمند، لوکس، راحت. البته مطمئناً این پسر بزرگ، وزن زیادی دارد اما درعینحال با هر دو موتور W12 یا V8 بسیار سریع است. نمونهٔ مورد آزمایش ما به پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور مجهز بود.
به لطف سیستم چهارچرخ محرک فعال که بسته به شرایط مختلف گشتاور را به شکل متغیر بین چرخهای جلو و عقب توزیع میکند و همینطور سیستم تعلیق خاص کانتیننتال یعنی Dynamic Ride که از آنتیرول بار فعال با تعلیق بادی سهبخشی و کمکفنرهای قابل تنظیم مداوم استفاده میکند، گرند تورر بنتلی هندلینگ فوقالعادهای هم دارد. کانتیننتال GT را همچنین میتوان به چرم باکیفیت، تریم فلزی و سایز متریال سطح بالا هم مجهز کرد. در سرعتهای بالا، این خودرویی ساکت و راحت است و میتوان با آن کیلومترهای بیشماری را بدون خستگی رانندگی کرد و درعینحال، در جادههای باریک و پرپیچوخم نیز میتواند خودی نشان دهد. این تجسم مدرن گرند تورر است.
بدون تردید طی سالهای متمادی تعریف خودروی GT تکامل یافته، شکل گرفته و گسترش پیدا کرده است و به همین دلیل هر چهار خودرویی که بررسی کردیم میتوانند بهنوعی یک گرند تورر باشند. پس میتوان گفته جوهره و فلسفهٔ گرند تورر هنوز هم در اکثر خودروهایی که نشان GT را در نام خود دارند جاری است.
مشخصات فنی
موستانگ شلبی GT500 | مکلارن GT | مرسدس AMG GT63 S | بنتلی کانتیننتال GT | |
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ | ۴ لیتری V8 توئین توربو | ۴ لیتری V8 توئین توربو | ۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۷۶۰ اسب بخار | ۶۲۰ اسب بخار | ۶۴۰ اسب بخار | ۵۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۴۷ نیوتن متر | ۶۳۰ نیوتن متر | ۹۰۰ نیوتن متر | ۷۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه | ۹ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۵ ثانیه | ۲.۸ ثانیه | ۲.۹ ثانیه | ۳.۴ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۱.۴ ثانیه | ۱۰.۷ ثانیه | ۱۱.۱ ثانیه | ۱۱.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت | ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت | ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت | ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت |
وزن | ۱۸۴۱ کیلوگرم | ۱۵۷۱ کیلوگرم | ۲۱۲۳ کیلوگرم | ۲۲۰۰ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۲+۲ نفر | ۲ نفر | ۴ نفر | ۲+۲ نفر |
حجم صندوق بار | ۳۹۶ لیتر | ۵۷۰ لیتر | ۴۵۳ لیتر | ۳۹۶ لیتر |
مصرف سوخت | ۱۶.۸ لیتر ترکیبی | ۱۳.۸ لیتر ترکیبی | ۱۳.۸ لیتر ترکیبی | ۱۲.۴ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۷۱,۴۹۵ دلار | ۲۱۳,۱۹۵ دلار | ۱۶۰,۹۹۵ دلار | ۲۰۱,۲۲۵ دلار |
امین
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹چقدر رنگ بنتلی و مک لارن و مرسدس بهشون میاد
من از بین این سه تا بنتلی رو انتخاب میکنم اوح مهندسی انگلیسی
:::فرشاد:::
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹مهندسی آلمانیش، خیلی بیشتره:)
Range Rover
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹زیر مجموعه شدن با مهندسی فرق میکنه دوست عزیز هر کدوم از زیر مجموعه ها گروه مهندسی خودشون حفظ کردن.
بنتلی از اول بنتلی اشرافی سلطنتی بوده و هست و خواهد بود اونم با مهندسی ناب انگلیسی
امیر علی
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹گرندتور فقط بنتلی کانتیننتال هرکی موافق لایک
مهراد
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹بیتعارف هر ۴ تاشون فوق العادن
ذره ای برام اهمیت نداره که واسه کشورای مختلفن ، هر کدوم به نوعی فانتزی و رویای یک عشق ماشینن
Shelby
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹علاقه شخصی ماستنگ GT500 البته با رنگ سفید با دوخط سرمه ای مسابقه ای….ولی منم تعجب کردم تو قسمت گرند تور دیدمش!!
البته کانتیننتال هم انتخابمه واقعا یه GT واقعی…
رامین
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹هر چهارتاشون عشقن عشق. ولی بنتلی یه چیزه دیگس
Hamidreza
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹GT350 هم گرند تورر حساب میشه؟ اگه اره که من به GT500 ترجیح میدمش
انتخابم به ترتیب :
1 بنتلی
2 مک لارن
3 شلبی GT350
4 مرسدس
اما اگه بخوام انتخاب هوشمندانه ای داشته باشم مرسدس بر میدارم
حمید
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹گرند تورر یعنی بنتلی
مکلارن!!!من ک بعید میدونم ..
موستانگ و مرسدس حالا حرفی واسه گفتن دارن.
Ali
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹رولز رویس داون جاش خالیه
در این باره پیشنهاد میکنم اپیزور ۳ فصل یک مستند گرند تور رو ببینید
ak_007
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹فکر میکنم منظورتون ریث باشه
Ali
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹داون و ریث جفتشون نوعی گرندتورر به حساب میان
ممد ژانگولر
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹از نظر من شلبی از همه مقرون به صرفه تره
الباقی پولشم یک خونه پر از باکس آب معدنی میگیرم صفا سیتی منگوله ?
Cowboy
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹این آب معدنی استعاره از چیزیه شیطون؟
ممد ژانگولر
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹نه جیگر
صلوات بفرست
نیت مهمه ?
کارلوس کاستاندا
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹وژندانا .
VIPER
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹اب معدنی صفا سیتی منگوله
هر کی که اینقد آب داره شنگوله
★★★★★
Sajjad
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹از نظر طراحی اولین باره که با مک لارن حال نمیکنم
ولی این رخ موستانگ و اون ذات امریکاییش بیشتر از کابین فوق العاده بنز و بنتلی منو جذب میکنه
اما در کل خودروی گرند تور فقط بنتلی
Farzad
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹Wow عجب چیزااایی !!
چه جذبه ای داره این کانتینتال ، کابینشم که مثل یه هتل لوکسه ( آلمینیوم برس خورده ، چرم و چوب ) اوووومممم ، به به …
اما چه کنم که شلبی gt500 ( هیولا ) رو بهش ترجیح میدم !!!!!
موهاوی
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹پدال بازی snowrunner رو پوشش بده نبرد دیفرانسیل و گیربکس و چرخ ها و موتور با برف یخ گل و باتلاق واییییییییی دارم حال میکنم مخصوصا با هامر و yar و نفربرش
سینا BMW
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹اینجا مشخص میشه هیچ وقت نباید به شتاب اعلامی کارخونه اعتماد کرد.همیشه یا بدتره یا بهتر—–> شتاب هایی که نوشته تست خودشونه.
خود بنز شتاب رو بالای ۳ ثانیه اعلام کرده ولی ۲.۹ ثانیه باهاش رفتن مثل m5 و اونتادور
یا مثلا سایپا میگه محصولاتش شتابش ۱۵ یا ۱۶ ثانیه است ولی از ۲۱ ثانیه دیگه بهتر نمیشه??
کلا موستانگ فقط اسمش GT هست ولی یه ماسل کار هستش و خیلی اسپرت تره و بنز GT63S هم همینطوره و بیشتر سدانه
هرچی که اسمش GT هست که نباید گرند تورر باشه، اگه اینطوریه کیا اپتیما GT-LINE و گلف GTi هم گرندتورر هستن!!!
اگر بخوام یکی رو انتخاب کنم به عنوان گرندتورر مکلارن و بنتلی
اگر بخوام به عنوان یه ماشین برای خرید انتخاب کنم اول بنز و سپس موستانگ
mercedes benz
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹سلام عرض ادب
سینا bmw داداش دارم درست میبینم یا نه؟
عکس c63 سلطان رو گذاشتی رو پروفایلت؟
باو دمت گرم به مولا ایول حاجی
من فک میکردم از مرسدس بنز بدت میاد
ستونی به مولا
یا علی مدد
سینا BMW
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹من عاشق بنز هستم، شاید از قیمت GT63S بدم بیاد ولی خودشو دوست دارم، مگه طرفدار بامو ای هست که عاشق بنز نباشه
شاهین
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹اگه gt به معنی راحتی در کنار پرفورمنسه خب اینجا شلبی و مکلارن نزدیک تر به gt هستن بنز و بنتلی هم راحت ترن ولی پرفورمنس خاصی ندارن
درکل بنظرم فراری 812 بهترین gt هستش
:::فرشاد:::
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹پرفورمنس خاصی ندارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! از اون حرفا بود!
شاهین
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹بنز و بنتلی مثلا بجز سرعت رفتن تو خط مستقیم چه پرفورمنسی دارن؟
اون بنزی که من دیدم حتی تو خط مستقیم هم از ام5 جا میمونه و وظیفشو خوب انجام نمیده
:::فرشاد:::
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹یعنی واقعا نمیدونی که AMG GT63 S تا الان رکورد چند تا پیست رو تو کلاس خودش شکونده؟!
mercedes benz
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹سلام عرض ادب
داداش GT63S پرفورمنس خاصی نداره؟؟؟؟؟؟
ساقیت کی بوده به مولا؟
GT63S با وزن خیلی بیشتر از M5 C دقیقا تایم یکسانی رو توی خط مستقیم ینی 400 متر زده و توی رولینگ ریس و کفی کاملا از M5 سریعتره. داداش شما برو تایمی کهGT63S توی پیست زده رو ببین که M5 و حتی خیلی از ماشینای پیست محور به گرد پاشم نمیرسن
هر وقت شرکتی تونست یه ماشین با اون قدرت و وزن 2180 کیلوگرم بسازه و بتونه هم چین پرفورمنسی داشته باشه اونوقت بیا اینجا با هم حرف میزنیم
یا علی مدد
مهرداد
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹بنتلی کاملترین GT هست و حرفی توش نیست ولی یه ماشین GT لوکس بهتره بگیم. اگه پارامتر لوکس بودن برای شخص مهم نباشه شاید بهترین انتخاب نباشه. شتاب 0-100 و لانچ هیچ اهمیتی برای ماشین GT نداره (در کل به نظر بدرد هیچ کسی هم نمیخوره). ماشین GT باید راحت باشه ، هندلینگ عالی داشته باشه ، ظاهر جذاب و هم شیک داشته باشه و مهمتر از همه وقتی پدال گاز رو فشار میدی (رولینگ) تو هر سرعتی لبخند به لبت بشونه و همه روجا بگذاره. صدای موتور و اگزوزش هم جذاب و بلند باشه و هم در صورت نیاز ساکت و آروم. اگه این پارامترها رو در نظر بگیریم هیچ ماشین دیگه ای بخوبی شلبی GT500 نیست و علاوه بر اینها میتونه تو پیست هم کاملا سرگرم کننده و قدر باشه. با پرداخت 76 هزار دلار به ازای هر سنتش کلی ماشین دریافت میکنی. حتی اکثر تست ها از اینکه این ماشین توی خیابون و جاده چقدر راحته و توی پیست چقدر فلت و خوش دسته تعریف کردن. فورد با 75 هزار تا یه شاهکار خلق کرده.
یوسف
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳موستانگ 200 اسب بخار، 80 نیوتنمتر گشتاور بیشتر و 400 کیلو وزن کمتر نسبت به بنتلی داره…..
اگه با همین مشخصات 400 کیلو سنگینش کنیم بازم میتونه حریف بنتلی بشه.
Aran Milan
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹لطفا یه فورد!!!
عشق فقط ماشین آمریکایی
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹چهره ی شلبی gt500 منو دیوونه میکنه ???????❤️❤️❤️❤️❤️❤️???????????????????????????
Dr.ALi
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹یکی از بهترین های این کلاس آستون مارتین راپید هستش
سارا
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹مقایسه منصفانه ای نبود !
نه آستون مارتین DBS نه بی ام و M8 نه لکسس LC نه حتی مازراتی
Mclaren
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹بنتلی و مکلارن رو انتخاب میکنم
بنتلی چون بهترین گرندتور با اختلاف هست.
مکلارنم دلیل خاصی ندارم ولی چون به برندش علاقه دارم و اگر رنگش ابی کاربنی بود خیلی جذاب تر میبود.
آریا ماشین
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹از نظر من که شلبی و مک لارن اصلا گرند تورر به حساب نمیان ، یکی ماسل کاره و اون یکی یه سوپرکار و اما بین مرسدس و بنتلی باید بگم که رو دست کانتیننتال کسی نیست اما مرسدس دل منو برده?
علی آرین
۱۵ شهریور ۱۳۹۹مک لارن یه سوپراسپرت و شلبی یه ماسل وحشی هست
بنتلی یه جی تی واقعی هست
یه ماشین جی تی به نظرم باید تنفس طبیعی و دنده دستی باشه ک بشه از روندنش نهایت لذت رو برد ک توی این 4 ماشین هیچکدوم این دو خصوصیت رو ندارن
911 gt3 و شلبی GT350 دو ماشینی هستن ک آرزوی هر راننده ای هستن