سومین قسمت از دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال به گروه هاچبکهای کامپکت اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه پژو ۳۰۸ در برابر نیسان پولسار قرار گرفت که طی این رقابت مجموعاً تعداد ۱۴۳۷ رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل نتایج نظرسنجیهای سایت و تلگرام عکس یکدیگر بودند ولی درنهایت با احتساب مجموع آراء مشخص شد که پژو ۳۰۸ با کسب ۷۶۹ رأی یا ۵۲ درصد از کل آراء پیروز دوئل شده است درحالیکه نیسان پولسار موفق به کسب ۶۸۸ رأی شده است. حال امروز در چهارمین دوئل گروه هاچبکهای کامپکت شاهد رقابت میان کیا سید و امجی ۵ خواهیم بود.
فورد فوکوس | سیتروئن C4 | سئات لئون | هیوندای i30 |
فورد فوکوس | سئات لئون | ||
امجی ۵ | کیا سید | نیسان پولسار | پژو ۳۰۸ |
؟ | پژو ۳۰۸ | ||
اوپل آسترا | تویوتا آیوریس | مینی کلابمن | فولکسواگن گلف |
؟ | ؟ |
کیا سید
کیا برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ هاچبک کامپکت جدیدی بنام سید را معرفی کرد. این خودرو روی پلتفرم مشترکی با هیوندای الانترا، هیوندای i30 و کیا سراتو ساخته شده بود و در سه نسخهٔ هاچبک پنجدر، هاچبک سهدر و استیشن به تولید رسید. نسل اول این هاچبک کرهای با تجربهٔ فیسلیفتی در سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۲ روی خط تولید بود تا اینکه در نمایشگاه ژنو همین سال رسماً نسل دوم سید برای اولین بار رونمایی شد. طراحی این نسل بهطور کامل نسبت به قبل متحول شده و طبق زبان طراحی جدید کیا شکل گرفته بود. نسل دوم سید هم مانند قبل در سه نسخهٔ هاچبک پنجدر، هاچبک سهدر و استیشن ساخته میشود اما نسخهٔ هاچبک سهدر آن Pro Ceed نام گرفته است. این نسل همچنان در حال تولید است اما برای مدل ۲۰۱۶ فیسلیفتی جزئی را تجربه کرده است. در این نسل همچنین یک نسخهٔ اسپرت بنام GT هم به خانوادهٔ سید اضافه شده که از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربو با ۲۰۴ اسب بخار قدرت استفاده میکند. در این دوئل اما به جهت هماهنگی با رقیب بریتانیایی ما پیشرانهٔ بنزینی پایهٔ سید را انتخاب کردهایم که یک واحد ۱.۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است. این موتور ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند.
امجی ۵
شرکت بریتانیایی امجی که پس از خریداری شدن توسط شرکت سایک موتور به دنبال گسترش محصولات و احیای وضعیت خود بود، در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۱ هاچبک کامپکتی بنام امجی ۵ را در یک کانسپت معرفی کرد. سپس نهایتاً در ماه مارس سال ۲۰۱۲ نسخهٔ تولیدی این خودرو رسماً در چین رونمایی شد. این هاچبک کامپکت چینی/بریتانیایی بر روی پلتفرم Codenamed AP11 سایک موتور ساخته شده که با سدان امجی ۳۵۰ مشترک است. امجی ۵ همچنان در یک نسل در حال تولید است. این ماشین در دو کارخانه در تایلند و چین به تولید میرسد. در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۴ نیز امجی سدان کامپکت جدیدی بنام GT را معرفی کرد که در اصل نسخهٔ سدان امجی ۵ محسوب میشود و در نمای جلو و همینطور کابین با برادر هاچبکش یکسان است. برای امجی ۵ در ابتدا یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی ارائه شده که ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور دارد و برای دوئل ما هم همین موتور انتخاب شده است. نیروی این پیشرانه نیز توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ شش سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا میکند؛ اما در نوامبر ۲۰۱۳ نسخهٔ توربوشارژ این موتور هم ارائه گردید که ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی این موتور نیز یک گیربکس جدید شش سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است.
مشخصات فنی
کیا سید | امجی ۵ | |
پیشرانه | ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | ۱۰۰ اسب بخار | ۱۰۶ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۷ نیوتن متر | ۱۳۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۲.۸ ثانیه | ۱۲.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۶.۱ لیتر (ترکیبی) | ۷.۰ لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | ۵۳ لیتر | ۵۵ لیتر |
وزن | ۱۲۵۸ کیلوگرم | ۱۲۸۰ کیلوگرم |
طول | ۴.۳۱ متر | ۴.۳۶ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۵ متر | ۲.۶۵ متر |
حجم صندوق بار | ۳۸۰ لیتر | ۳۲۷ لیتر |
قیمت پایه | ۱۵,۳۶۵ پوند | ۱۴,۰۰۰ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9932637]
حامد
۱۶ بهمن ۱۳۹۶کیا سید تنها خودری مورد علاقه جرمی کلارکسون توی کره ای هاست?
امیر رضا
۱۶ بهمن ۱۳۹۶از لحاظ فنی که زیاد گریز و تفاوتی ندارن!
ولی من به سه دلیل به کیا رای میدم:
اولی گیر بکس شش دندش
دوم اینکه حجم صندوق بهتری داره البته یکم
سوم طراحی پخته تر
البته ام جی شتاب و قدرت بهتر و قیمت کمتری داره…
حمیدرضا
۱۶ بهمن ۱۳۹۶فرقی باهم ندارن ولی رای من به خاطر قیمت ام جی
شاهين
۱۶ بهمن ۱۳۹۶والا از تو عکس نمیشه قضاوت کرد ولی احساس میکنم متریال داخلی سید بهتره واسه همین بهش رای میدم چون بقیه چیزاشون خیلی شبیه
amin
۱۶ بهمن ۱۳۹۶به دلیل قیمت کمتر و طراحی بهتر به ام جی رأی دادم
F۲۲RAPTOR
۱۶ بهمن ۱۳۹۶رای من کیا سید
F۲۲RAPTOR
۱۶ بهمن ۱۳۹۶هیچ کدوم برتری خاصی نسبت هم ندارن
مگر ظاهر که امجی هم خوبکارکرده مثه کیا
King 918
۱۶ بهمن ۱۳۹۶فرقی ندارن مگر ظاهر که امجی هم خوب کار کرده داداش اینم که باز همون شد :-) کلا فرقی ندارن دیگه تمون شد و. السلام.
F۲۲RAPTOR
۱۶ بهمن ۱۳۹۶نخیر، فرق دارن
خوبم فرق دارن
منظورم اینه کن هردو کمپانی خوب کار کردن توطراحی،
سورنا
۱۶ بهمن ۱۳۹۶حیف کیا سید تو ایران نمیاد خیلی خوبه
کیوان
۱۹ اسفند ۱۳۹۶نمیشه کیا کره ای را با ام جی چینی مقایسه کرد رای من کیا سید