چندی پیش که درحال مطالعه ی قیمت خودروها (در بازار ایالات متحده و اروپا ) ومشخصات فنی و امکانات آنها در اینترنت بودم , مطلب جالبی برایم روشن شد !
بطور کلی خریداران خودرو در کشورمان به چهار دسته ی اصلی تقسیم میشوند :
۱. افرادی که مهمترین فاکتور آنها برای انتخاب خودروی مورد نظرشان , کلاس و استایل خودرو ( مثلاً شاسی بلند , کوپه و… ) میباشد.
۲. افرادی که برند برای آنها مهمترین شاخص انتخاب خودرو است.
۳. افرادی که دنبال امکانات خاصی هستند.
۴. افرادی که قبل خرید به جیبشان نگاه میکنند!
میتوان گفت که افراد شامل دسته های ۱ و۲ و تا حدودی ۳ از دسته ی ۴ مستقلند , زیرا به عنوان مثال کسی که دنبال یک برند خاص میگردد محدودیت مالی ندارد و تنها شاید از پس خریدن خودروهای خاص بر نیاید , مگر اینکه افرادی باشند که شیفته ی یک برند ارزان و اقتصادی مثل سایپا , ایرانخودرو , MVM و… شده باشند (که ما این قسمت را استثنا میشماریم ! )
پس میتوان نتیجه گرفت که صفت ” اقتصادی ترین ” به گروه ۴ مربوط میشود و این مطلب برای کسانی که ارزش در مقابل مبلغ پرداختی برای آنها مهم است , کمک شایانی میکند ؛ ولی باز هم فراموش نکنید که این تنها , نظر نویسنده است و هر شخص یا مجله میتواند با تعریفی متفاوت از ” اقتصادی ترین ” و در نظر گرفتن گروه خاصی از خریداران , گزینه ی دیگری برای این تیتر اختصاص دهد.
ویژگی بارز و مرموزی که MG 6 نسبت به سایر خودروها دارد :
قیمت MG 6 GT (گرانترین مدل ام جی در کشورمان ) در بازار بریتانیا در حدود ۲۰۰۰۰ پوند میباشد , درحالی که قیمت هیوندای سوناتا۲۰۱۲ ۲۵۰۰۰ دلار , هیوندای توسان ۲۰۱۳ ۲۶۰۰۰ دلار , کیا سراتو کوپ۲۰۱۳ ۱۹۸۰۰ دلار , اپتیما ۲۰۱۳ ۲۶۸۰۰ دلار میباشد . همانطور که مشاهده میکنید قیمتها تقریباً در یک رنج است . وارد کنندگان خودرو در کشورمان با ارز دولتی خودرو میخرند , پس اگر این قیمت ها را با دلار ۱۲۲۶ و پوند ۱۹۲۵ ( که قیمت ارز دولتی در تاریخ ۹۱/۴/۲۸ در بانک ملی ایران میباشد ) محاسبه کنید به این صورت میشود :
ام جی ۶ جی تی ۳۸,۵۰۰,۰۰۰ تومان ؛ هیوندای سوناتا ۲۰۱۳ ۳۰,۶۵۰,۰۰۰ تومان ؛ هیوندای توسان ۲۰۱۳ ۳۱,۸۷۶,۰۰۰ تومان ؛ کیا سراتو کوپ ۲۰۱۳ ۲۴,۲۷۴,۸۰۰ تومان ؛ اپتیما ۲۰۱۳ ۳۲,۸۵۶,۸۰۰ تومان . ( تمامی این قیمتها مربوط به مدل فول آپشن این خودروها میباشد )
همانطور که میبینید قیمت ام جی در این میان از بقیه بیشتر است ؛ حال بد نیست نگاهی به قیمت های این خودروها در کشورمان بیندازیم:
ام جی ۶ جی تی ۵۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان ؛ هیوندای سوناتا ۲۰۱۳ ۸۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان ؛ هیوندای توسان ۲۰۱۳ ۹۲,۰۰۰,۰۰۰ ؛ کیا سراتو کوپ ۲۰۱۳ ۵۷,۵۰۰,۰۰۰ ؛ اپتیما ۲۰۱۳ ۹۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان .( این قیمتها مربوط به بازار آزاد میباشد )
این قیمت ها , مبلغی است که پس از جمع کردن قیمت خام ( که در بالا اشاره کردیم ) با هزینه های مختلف ( گمرک , حمل و نقل و… ) بدست می آید و در حال حاضر این خودرو ها با این قیمت به دست مشتریان میرسد .
سوالی که پیش می آید این است:
با اینکه تعرفه های گمرکی , هزینه حمل و نقل و سایر هزینه ها برای خودروها تقریباً برابر است , چگونه میشود که قیمت سوناتا , توسان , سراتو و اپتیما نسبت به قیمت های خامشان دو و نیم الی سه برابر شود , ولی قیمت ام جی کمتر از یک و نبم برابر شود!
راز آلود بودن این مطلب در همینجا مشخص میشود , این بدان معنی است که ام جی فرمولاسیون تعرفه ی گمرکی را نیز نقض کرده و همانند بقیه ی خودرو ها از آن تبعیت نمیکند . علت هنوز برای ما روشن نیست , ولی آنچه واضح است این است که این استثنا یک ویژگی خوب برای ام جی در ایران میباشد , چرا که ام جی با اینکه در خارج از ایران از همه ی خودرو های همرده ی خود گرانتر است , ولی در ایران با تفاوت قیمت تقریباً زیادی ارزانتر است .
امتیاز دیگری که ام جی نسبت به خودروهای همرده ی خود دارد , دارا بودن امکانات و مشخصات فنی بهتر است ؛ این خودرو در کمپانی SIAC MOTOR در چین تولید میشود , ولی در استودیو طراحی ام جی واقع در longbidge انگلستان طراحی شده است . جالب است بدانید که تمامی ادوات داخلی ساخت کمپانی جانسون است و سیستم تعلیق آن همان سیستم تعلیق سری z bmw میباشد.
در آخر توجه شمارا به مشخصات فنی و رفاهی ام جی ۶ جی تی جلب میکنم:
رینگ اسپرت ۱۷ اینچ آلومینیومی |
روکش صندلی چرمی |
سیستم تهویه مطبوع دیجیتال ۲ ناحیه ای |
صندلی برقی ۶ جهته برای راننده ( در صورت انتخاب) |
سیستم MBA ( سیستم کمکی برای ترمز) |
سیستم های DSC-TCS-EBA ( سیستم کنترل دینامیکی – سیستم ضد لغزش- سیستم الکترونیک تقویت ترمز) |
SCS II (NINE IN ONE) مجهز به سیستم بسیار پیشرفته کنترل پایداری و دینامیکی |
۲ کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین ( ۶ کیسه هوای ایمنی بصورت انتخابی) |
تنظیم اتوماتیک نور در آیینه داخل اتومبیل |
صندلی برقی ۶ جهته برای سرنشین جلو (بصورت انتخابی) |
شیشه های برقی اتوماتیک ۴ درب |
تکیه گاه آرنج برای سرنشینان عقب |
بلوتوث برای ارتباط تلفنی (بصورت انتخابی) |
دوربین دید عقب (بصورت انتخابی) |
سیستم نشان دهنده میزان باد لاستیک ها ITPMS |
سنسور باران و گرد و خاک بهمراه سیستم روشنایی اتوماتیک داخل اتومبیل |
سانروف مجهز به سیستم ANTI TRAP |
سیستم کمکی برای پارک کردن اتومبیل |
محفظه زیر صندلی |
محفظه نگهداری عینک |
سیستم تهویه مجزا برای سرنشینان عقب بهمراه یخچال |
محفظه نقشه |
کروز کنترل پیشرفته |
سوئیچ تغییر سیستم گیربکس به حالت تیپ ترونیک |
کنترل سیستم صوتی از روی فرمان |
آفتاب گیر راننده و سرنشین جلو مجهز به آیینه و چراغ |
چراغ سقفی جلو و عقب |
هشدار نبستن کمربند های ایمنی |
تیغه های برف پاک کن پیشرفته |
سوکت مجزای برق برای سرنشینان عقب |
نشان دهنده میزان آب رادیاتور |
استارت اتومبیل با فشار کلید |
مجهز به سیستم های ABS – EBD |
کمربند های ایمنی ۳ نقطه ای با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قفل کودک |
قفل خودکار درب ها پس از حرکت |
مجهز به ایموبلایزر |
شیشه شور عقب |
ورودی USB+AUX IN |
صندلی های عقب کاملا تاشو |
سیستم مکان یاب GPS |
پدال F1 (امکان تعویض دنده با اهرم های تعبیه شده بر روی فرمان) |
ایمنی NCAP ۵ستاره |
استاندارد آلایندگی EURO IV (یورو ۴) |
موتور | ۱۸۰۰ مجهز به توربو شارژ | سیستم انتقال قدرت (گیربکس) | اتوماتیک ۵ دنده TIPTRONIC | اندازه چرخ ها | ۱۷″ آلومینیومی اسپرت | سیستم صوتی | DVD+USB/MP3+TUNER+8 SPEAKERS | صندلی | چرم لوکس | سیستم تهویه | سیستم دیجیتال ۲ کاناله | شیشه دودی ضد صدا |
Mohammad
۲۸ تیر ۱۳۹۱Salam,man khodam vared konandeyh berande hyuondai hastam,vali hamaro ba dolare azad vared kardim,dolare dolati vase mashin nemidan.
سعید
۶ فروردین ۱۳۹۴ماشین خوبیه
masood hasani
۲۸ تیر ۱۳۹۱آقای ملک واقعاعالی بود
sahar forouzandeh
۲۸ تیر ۱۳۹۱بازم ازاین مطالب مفید بذارید.لذت بردیم.
galardo
۲۸ تیر ۱۳۹۱عوضش دوبرابر ارز آزاد رو از مردم بیرون میکشین.
galardo
۲۸ تیر ۱۳۹۱شاید هم سه برابر!
Matin
۲۸ تیر ۱۳۹۱سلام به همگی .
در مورد ماشین باید گفت واقعا امکانات خوبی داره و ارزش داره بخاطرش پول بدی ولی اینکه وارد ایران میشه قیمتش خیلی بیشتر میشه این موردش خیلی نامردی محسوب میشه این رویه بره این چند سال نیست این که گمرک 110 درصد میکشه رو ماشین و میگیره خیلی وقته هست هنوزم معلوم نشده بره چی میگیرن.
احتمال داده میشه در مورد MG ذست دلالها و یا کسایی که کیسه دوختن برای چاپیدن مردم و یا شایدم وجدانشون بیدارشون کرده که دارن کمتر میگیرن !!!( که این احتمال اصلا داده نمیشه )
(اینکه میگن ارز دولتی و ارز آزاد هست یعنی این ارزها همشون دست یک شخصی که میتونه هم ارز دولتی بده و هم ارز آزاد اگه این 2 از هم جدا بود حتما با هم رقابت داشتن برای از بین بردن همدیگه این که به 2 دسته تقسیم شده برای اینکه بتونن از این مردم هرچه بیشتر پول بگیرن .این یک نظر شخصی)
فرید ملک
۲۸ تیر ۱۳۹۱آقا محمد
تا چن ماه قبل به اونایی که کارت بازرگانی داشتن و ماشین وارد میکردن ارز دولتی تعلق میگرفت اما چن روز قبل آقای عباسپور مدیرکل دفتر واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت گفت که دگه به وارد کنندگان خودرو ارز نمیدیم چون با سیستم جدید واردات، خودرو جزء اولویت های ارز مرجع نیست.حالا اینکه قبلاً چطور جز اولویتها بودو نمیدونم!
اما مطلب ما جدا از این بحث هست , چون هدف این مطلب نشون دادن تفاوت قیمتی که ام جی نسبت به بقیه ماشینا داره , حالا فرقی نمیکنه که ارز انجا چقدره
فرید ملک
۲۹ تیر ۱۳۹۱متین جان:
زینه خودرو با 90 درصد تعرفه و هزینه های اسقاط و شماره گذاری نزدیک به 123 درصد قیمت تمام شده خودرو تمام می شود.هر وارد کننده خودرو باید بهازای واردات هر خودرو از 1.5 تا 4.5 میلیون تومان به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت بپردازد تا این ستاد بهازای واردات هر خودرو، یک خودرو فرسوده را از رده خارج کند.به گفته ی خودشون اینا واسه حمایت از صنعت خودروسازی داخله! بعد اینا تازه میوفته دست دلالا! اونام یه سود هنگفت میکشن روش , بعد منو شما میریم میخریم تازه کلیم پز میدیم که فلان ماشینو با فلان قیمت خریدیم!!
محمدعلی
۲۹ تیر ۱۳۹۱این همه امکانات داره تازه جز آپشن هم نیست
تو ایران شیشه بالابر آپشن حساب میشه با کولر و بخاری
ایمان
۲۹ تیر ۱۳۹۱همه این مطالبی که گفتی درسته من خودم این ماشینو قبولش دارم ولی مشکل اصلی خدمات پس از فروششه که جالب نیس. خرید این ماشین ریسکه.دوم اینکه چون تو چین تولید میشه مردم دل خوشی از ماشینای چینی ندارن(البته این فرق میکنه با بقیه) سوم اینکه وقتی پول لازمت شد و خواستی این ماشینو بفروشی خریدار نداره و باید خیلی ضرر کنی تا بتونی بفروشی.
حمید
۲۹ تیر ۱۳۹۱اقا جون از من به شما نصیحت کاسب باشید
یعنی چی
یعنی اگه جنس چینی بهت مجانی دادن نگیر چرا؟
چون اون بنزینی که توش می ریزی بازم از جیبت رفته ضرر دادی داش من
با این پول بیا ماکسیما بگیر اخرت ماشینه اگه بنزین 2 هزارتومنی هم توش بریزی دلت نمیسوزه کاسب باش اگه سوناتا 2011 می گیری 70 تومن فرادا جلو نماشگاه 72 تومن میفروشی اما جنس چینی سرش باس ضرر بدی
فرید
۲۹ تیر ۱۳۹۱عجب صندوق آبادی دارد.
شتاب اولیه اش متوسط است ولی شتاب ثانیویه بسیار خوبی دارد.
علی قضایی
۲۹ تیر ۱۳۹۱آقای فرید ملک واقعا خسته نباشی .عالی بود مثل همه پست های قبلیت
a-x1
۲۹ تیر ۱۳۹۱اقتصادی ترین خودرو !! از نظر کی؟ برای کی؟
اقتصادی ترین خودرو برای فرمانده سازمان * و مدیر سازمان * و و حاج زاده و حاجیه زاده و ….. که حقوق یک ماه آنها برابر حقوق یک سال ما است…….
در کشوری که 80% فقیر هستن , پرایدم گران هست.
سینا
۲۹ تیر ۱۳۹۱واقعا عجب مملکتی داریم!!!!!!چه طور یه ماشینو2تا3 برابر قیمت به ملت می فروشن بعد هیچ ارگانی نیست بیاد بگه آقای فروشنده چه غلطی داری می کنی ….
حسین
۲۹ تیر ۱۳۹۱حداقل هفتاد درصد مردم نمیتونن بخرن چه فایده
راستی مرغ کیلو چنده؟!!!!
امیر حسین رضوانی
۲۹ تیر ۱۳۹۱آقای عزیز شما هنوز نمیدونی ماشین کجایی هستش اومدی میگی چینی اگر چین خریدش دلیل نمیشه چینی باشه این ماشین از تاریخچه مشخصه انگلیسیه ولی به خاطر مشکلات شرکت به شرکت روو چین فروخته شدهولی هنوز طراحی بسیاری از قطعات از انگلیس میاد یه سری از لوازم تو چین این ماشین تو چین منتاژ میشه
میلاد
۲۹ تیر ۱۳۹۱ضرری که کشور بابت آلایندگی زباله هایی مثل پراید و پژو و سمند میدهد و تلفات و خسارات ناشی از ماشین های از رده خارج همه و همه باعث میشود که نه تنها دولت از قبال فروش این زباله ها هیچ سودی نکند بلکه بسیار متضرر هم میشود.آقایون […] با یک حساب سر انگشتی هم میتونن به این نتیجه برسن که با برداشتن تعرفه و آزادسازی واردات ماشین با قیمت واقعی هم تلفات و خسارات کم میشود هم سود بیشتری نصیب این اصحاب مملکت میشه.ولی افسوس که […]
رضا
۲۹ تیر ۱۳۹۱من قبلا گفته بودم که […] فقط و فقط با دلال بازی و رانت خواری و غیره و غیره فقط و فقط سعی داره منافع خودشا حفظ و افزایش بده. متاسفانه تو کشور من لغت بنداز بنداز را از بالایی ها مردم یاد میگیرن! سوناتا چون چهره خوبی داره و برندش هم کره ای هست و کشش 80 تومنی داره را انقدر گرون میندازند. ولی از جایی که قبلا این کند ذهن ها فکر کردند که ام جی احتمال فروش پایین خواهد داشت پس با همون سود 20 میلیونی راضی شدند.
[ویرایش شده]
m.i.s
۲۹ تیر ۱۳۹۱آقا چرا وقتی اطلاعان کامل ندارید این مطلبو مینویسید دوست من ایم ماشینو داره اولا هر چی باشه چینیه دوما اصلا گیربکس خوبی نداره و بعد یک سال… سوما خدمات پس از فروش تو اصفهان نداره و اگه خراب شد باید زنگ بزنی تهران چهارما اگه بخوای بفروشیش مشتری نداره و افت قیمتش زیاده و یه نکته دیگه که گارانتی قطعات و رنگش 1 سالست نه 5 ساله و فقط mg550 تو انگلیس طراحی شده نه mg6 الان دیگه همه چیزش چینیه اما خداییش قیمتش خوبه
حسین
۲۹ تیر ۱۳۹۱با تشکر از آفای ملک
بعد از مدتها سایت یه مقاله درست گذاشت!
رضا
۳۰ تیر ۱۳۹۱آقا میلاد اگر اینها حساب سر انگشتی هم بلد بودند من ایمان دارم که وضعیت ما خیلی خوب میشد. اما تلفات جانی ماشینها برمیگرده به غیر انسانی بودن نوع سیاستشون. انقدر این سایت سانسور داره که آدم اصلا میلی به کامنت گذاشتن نداره! آقایون فایده ای نداره. چرا موضع گیری میکنید؟ وقایع همیشه تلخه. اونم تو کشور ما!
فرید ملک
۳۱ تیر ۱۳۹۱آقای m.i.s
این همه اینجا نوشتم که ام جی انگلیسیه ولی صاحبش siac motors چینیه , ادوات داخلیش ساخت کمپانی جانسون , سیستم تعلیق سری z ب ام و روشه باز شما و چن نفر دیگه میگید چینی!
دوست شمام اطلاع نداشته وگرنه تو اصفهانم نمایندگی داره حتی میتونید بصورت آنلاین وقت برا تعمیرگاه رزرو کنید ؛ انم آدرسو شماره تلفنش:
نمایندگی نیلی کد 4302 اصفهان
خ ارتش، جنب پل هوایی حسین آباد، پلاک 333
تلفن 0311-6261181-3
فکس 0311-6252828
فرید ملک
۳۱ تیر ۱۳۹۱در ضمن طراحی و مهندسی این خودرو کاملاً و 100% انگلیسی بوده , انو همه جا گفتن , حتی تو wikipedia هم هست باور نداری خودت سرچ کن
فرید ملک
۳۱ تیر ۱۳۹۱سحر فروزنده , مسعود حسنی , علی قضایی , و حسین از نظرای خوبتون کمال تشکر رو دارم
فرید ملک
۳۱ تیر ۱۳۹۱آقا حسین:
من تو مقدمه گفتم که منظورم از اقتصادی چیه , توجیه ام این بود که اکثر ماشینای وارداتی قیمتشون 2 تا 3 برابر میشه اما ام جی کمتر از یکو نیم برابر افزایش قیمت داره
sunmartin
۳۱ تیر ۱۳۹۱منم با شما جناب “ملک” کاملا موافقم واقعا استایل زیبا و به روز بودن این خودرو بهمراه موتور قوی و سیستم تعلیق خوب و سنکرونیزه بودن گیربکس و انجین از نکات مثبت این خودرو هست متاسفانه من جزو اولین کسانی بودم که این خودرو رو تست کردم ولی بعد از اون دیگه هیچگاه مانند سایر دوستان در “پدال” دستم به دستگیره این خودرو مانند سایر خودرو ها نخورد …و دلیلش بی پولی هست نه بد سلیقه گی..مطمئنم بیشتر دوستان در پدال خوب میدونن چی سوار بشن اگه مایه رو داشته باشن
فرید ملک
۳۱ تیر ۱۳۹۱sunmartin
درسته دوست عزیز , واقعاً ماشین جالبیه و در رده ی خودش رقیبی نداره…به قول آقای رضا مهدلو در شماره355 مجله ماشین :”این خودرو مثل کشتی گیر با وزن کمه که در یک یا دو وزن بالا تر مسابقه میده!”
رضا
۱ مرداد ۱۳۹۱آقای ملک جالب بود برام که فقط از کسایی که ازتون تعریف کردند اونم توی چند کلمه مختصر و مفید تشکر و قدر دانی کردید! بازم از این کارهای جالب بکنید. و البته کامنت هایی که کمی شاید به پست تون لطمه وارد کنه هر چند که واقعیت جامعه جوونی باشه که مجبورشون کردند از خیلی لذت های دوران طلایی جوونیشونا فقط و فقط از دور ببینن یا دست کسی ببینن و حسرت بخورن حرف زده بشه. این یه واقعیته عوض این که نویسندها بیان اعتراضات مردمی را با پست پیکان ادقام کنند و مسخره کنید و یا همه نویسندهاتون کامنت ها را سانسور کنن شما هم کمی روشن بین باشید و مقاله هایی بنویسید که در اصل صدای مردمی باشه به گوش ناشنوای بعضی کسایی که تصمیم گیرنده برای مردم هستند. من مطمعنم که اگه شما بخواهید میشه این صدا را رسوند. هرچی ناشنوا باشن مجبور میشند که بشنوند. پس تا جایی حرف مردم باشید. اطلاع رسانی خوب هست اما کمی هم باید هر بحثی نتیجه داشته باشه و مقصودی. امیدوارم منظورما رسونده باشم.
سپهر
۲ مرداد ۱۳۹۱در این که این مطلب بسسیار به کام شرکت وارد کنند ام جی به ایران (نگین موتور) خوش اومده که اصلا شک نکنید…امیدوارم سایت پدال از این دسته مطالب بتونه استفاده مالی ببره و به ازای تبلیغات در آمدی هم داشته باشه:)