امجی ۶ پلاس خودرویی است که در سال گذشته به دلیل فروش پایین از بازار بریتانیا کنار گذاشته شد و از زمان شروع تولیدش در سال ۲۰۱۰، تنها یک فیسلیفت ساده داشته است. امّا سایک (SAIC)ِ، غول اتومبیلسازی چین که مدیریت و مالکیت برند اصالتاً انگلیسی امجی را بر عهده دارد، امجی ۶ پلاس مدل ۲۰۱۷ را در کشورهایی مانند استرالیا ارائه کرده است.
امجی موتور احساس میکند که امجی ۶ پلاس هنوز هم میتواند در کلاس خودروهای مسافری کوچک توانایی رقابت داشته باشد، امّا آیا این مدل میتواند این انتظارات را برآورده کند؟ رقبا در کلاس خودروهای کوچک و متوسط بسیار قدرتمند عمل میکنند و رقابت در این زمینه بسیار بیرحمانه دنبال میشود. در واقع کسی که یک امجی ۶ سوار میشود، احتمالاً احساسی شبیه به یک «تهمانده غذا» خواهد داشت!
امجی ۶ پلاس در اواخر سال گذشته در کنار مدل کوچکتر امجی ۳ هاچ بک و شاسیبلند GS رونمایی شد. این خودرو با طول ۴۶۵۱ میلیمتر، عرض ۱۸۲۷ میلیمتر و ارتفاع ۱۴۷۲ میلیمتر، در حالی که نسبتاً ابعاد سگمنتهای کوچک و مدیوم را پشتسر گذاشته، امّا باز هم در کلاس وسایل نقلیه مسافری کوچک طبقهبندی میشود.
این خودرو در سه سطح تریم کور (Core)، سول (Soul) و اسنس (Essence) ارائه میشود. مدل کور معادل ۲۱ هزار و ۹۹۰ دلار طبقهبندی شده و این رقم برای سطح بالاتر سول به ۲۳۹۹۰ دلار میرسد. قیمت بالاترین سطح امجی ۶ پلاس، یعنی اِسِنس نیز برابر ۲۵۹۹۰ دلار است.
با نگاهی به شروع قیمت این مدل، مشاهده میکنید که امجی چندان هم ارزانقیمت نیست؛ چرا که مزدا ۳، تویوتا کرولا و هیوندای i30، به عنوان سه مدل پرفروش حاضر در این کلاس خودرویی، و همینطور اشکودا راپید، همگی در سطحی پایینتر از ۲۱۹۰۰ دلار استرالیا، قیمت خود را آغاز میکنند. این همان قیمت پایه ای است که هولدن آسترا دارد و در عین حال، با ۴۰۰ دلار اضافه میتوان نسل جدید هوندا سیویک سدان را تهیه کرد. ضمن اینکه با ۵۰۰ دلار اضافهتر نیز میتوان به سراغ نسل جدید سوبارو ایمپرزا سدان رفت و همینطور، کمتر از هزار دلار با شروع قیمت فولکسواگن گلف وجود دارد.
بنابراین، امجی ۶ یک خودروی ارزان نیست.
ابعاد و فضای داخلی امجی ۶ یک از نکات کلیدی برای فروش برند است و الگوی فستبک، طراحی سطح بالایی را در بدنه این خودرو رقم زده است. مدلی که در اینجا مورد بررسی قرار گرفته، تریم سطح بالای اِسِنس است و در آن از آپشن رنگآمیزی متالیک و روشنایی پنل درها استفاده شده است. در نتیجه، قیمت خودروی تست به ۲۶ هزار و ۶۸۹ دلار رسیده است. از ویژگیهای طراحی بیرون این مدل میتوان به چراغهای جلوی زنون با قابلیت تنظیم ارتفاع نور و همراه با سیستم روشنایی جلوی انطباقی اشاره کرد. برفپاککنهای حساس به باران و نوربالای اتوماتیک به صورت استاندارد در هر دو مدل سول و اِسِنس ارائه میشوند. این در حالی است که چراغهای روشنایی روزانه در جلو و عقب، همانند فرمان هیدرولیک و چرخهای فولادی ۱۷ اینچی در تمام مدلهای امجی ۶ پلاس به صورت استاندارد وجود دارد.
در زمینه ایمنی، سیستم ترمزهای ABS همراه با EBD، سیستم کنترل ترمز در پیچها، ترمز اضطراری، برنامه پایداری الکترونیک، دستیار استارت در سراشیبی، ایربگهای راننده و مسافر جلو در کنار ایربگهای کناری و پرده عقب، همگی به صورت استاندارد در تمام مدلها در دسترس مشتری قرار میگیرند.
امجی ۶ دارای یک موتور بنزینی ۱.۸ لیتری چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر است که قدرتی معادل ۱۵۸ اسببخار تولید میکند و گشتاور حداکثر آن به ۲۱۵ نیوتنمتر میرسد. در کنار این موتور، یک گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه اتوماتیک قرار میگیرد. در حالی که شاید چندان رغبتی برای آزمایش شتاب این خودرو وجود نداشته باشد، میزان شتاب این خودرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برابر ۹.۹ ثانیه اعلام شده است. در واقع، امجی ۶ یکی از پر دل و جرأتترین پیشرانهها را در میان خودروهای رده قیمتی ۲۰ هزار دلار دارد.
امجی ۶ بر روی کاغذ، امکانات قابلتوجهی را در اختیار قرار میدهد. تمام مدلها مجهز به گرمکن صندلیهای جلو، پوشش چرمی غربیلک فرمان، سیستم کنترل هوا با نواحی دوگانه، دریچههای هوای عقب، استارت فشاری، کروز کنترل، استاپ/ استارت، پدلشیفترها و حسگرهای پارکینگ عقب هستند. تنها در مدل اِسِنس است که حسگرهای جلو و یک دوربین نمای عقب در اختیار قرار میگیرد و سیستم ناوبری ماهوارهای نیز همراه با یک نمایشگر ۸ اینچی در دو مدل سطح بالاتر امجی ۶ ارائه میشود.
در مدل اسنس، صندلیهای راننده و مسافر جلو به صورت الکترونیکی قابلیت تنظیم در ۶ جهت را دارا هستند و این در حالی که کمر این صندلیها را میتوان به صورت دستی تنظیم کرد. صندلیها راحت و عریض هستند، امّا به نظر میرسد که چرم به کار رفته در پوشش آنها بسیار نازک است و کاملاً محکم به پایه صندلی بسته نشده است.
تمام مدلهای امجی ۶ دارای پخش CD، قابلیت اتصال USB، پخش Mp3، رادیو و امکان اتصال بلوتوثی هستند و در نتیجه، هر گونه نیاز سرگرمی سرنشینان را برآورده میکنند. نمایشگر لمسی به شکل مناسبی، در ارتفاع پایین داشبورد طراحی شده و موجب کاهش خیرگی راننده شده است. با این حال، سیستم بسیار ساده و ابتدایی است و تأخیر عملکردها در آن پشتسر نمونههای آن در محصولات خودروسازانی چون مزدا و هیوندای قرار میگیرند.
در صندلیهای ردیف دوم، مقدار مناسبی از فضا فراهم شده و دو شخص بزرگسال به راحتی میتوانند در آنها قرار گیرند. شیب خط سقفی اندکی بر فضای سر تأثیر گذاشته، امّا در عین حال، فضای مناسبی برای زانوها و آرنجها وجود دارد. در اینجا، حسّ نازکبودن چرمها دوباره خود را نشان میدهد.
در هنگام رانندگی در جاده، برخی از بهترین ویژگیهای امجی ۶ خود را نشان میدهند، امّا برخی نقاط ضعف نیز برجسته میشوند. سیستم فرمان در سرعتهای پایین بسیار سنگین است؛ ضمن اینکه این وزن به شکلی غیرقابلپیشبینی، تغییر میکند. شما میتوانید تمام ناهمواریهای سطح جاده را با غربیلک فرمان حس کنید؛ چرا که فرمان نسبت به هر تغییر سطحی در جاده، واکنش نشان میدهد. بنابراین، حداقل نمیتوان گفت که امجی ۶ راننده را با خود درگیر نمیکند. همچنین نویز ورودی به کابین و صدای تایرها نیز قابلتوجه است.
سیستم تعلیق در مجموع، بسیار خوب عمل میکند و شرایط مناسبی برای یک سواریِ راحت بر روی مسیرهای ناهموار و دورافتاده است. ضمن اینکه از دامپینگ و کنترل بدنه بسیار خوبی در بزرگراه برخوردار است.
موتور توربوی ۱.۸ لیتری در امجی ۶ یکی از قدرتمندترین نمونهها در کلاس خود محسوب میشود که البته به دلیل سیستم انتقال قدرت، نمیتواند حداکثر پتانسیل و لذت رانندگیِ خود را آزاد کند. گیربکس ۶ دنده دوکلاچه همیشه برای رفتن به دنده بعدی عجله دارد و به دلیل داشتن حسّ سردرگمی و پرمشغله بودن، بر تجربه رانندگی تأثیر میگذارد. این در حالی است که موتور در هنگام «تخت گاز»، میتواند سر و صدای زیادی به پا کند.
البته در اینجا یک روی دیگر وجود دارد. هنگامی که در یک بزرگراه با یک سرعت یکنواخت حرکت میکیند و هیچ تلاشی برای یافتن دنده مناسب نیاز نیست، امجی ۶ واقعاً یک خودروی راحت برای سرنشینان است. واکنش مناسبی دارد، بهراحتی برای سبقتگرفتن، شتاب میگیرد و حتی سیستم فرمان نیز شرایط هیجانانگیزتری نسبت به محیط شهری پیدا میکند.
در حالی که مصرف سوخت این خودرو معادل ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده، امّا در طول زمانی که این خودرو مورد بررسی قرار گرفته، مصرف سوخت ۱۱.۹ لیتر از آن مشاهده شده است.
یکی دیگر از نقاط قوت امجی ۶، خدمات مالکیتی است که توسط خودروساز ارائه میشود. امجی موتور یک گارانتی ۶ ساله با کیلومتراژ نامحدود ارائه میکند که شامل یک سرویس امداد جادهای به مدت ۶ سال نیز میباشد.
امجی ۶ برای آنهایی که هنوز هم با برند امجی و گذشته پر نام و نشانش احساس نزدیکی میکنند، دارای نکات مثبت فراوانی است. فضای جاداری دارد، صندوق عقبش بسیار کاربردی است، سیستم تعلیق و کنترل بدنه، وضعیت خوبی دارند، و همین طور، ترکیب موتور و گیربکس عملکرد مناسبی در سرعتهای بزرگراهی دارند.
با این وجود، سیستم فرمان، عملکرد عجیبی دارد، دوربین نمای عقب چیزی شبیه به یک «جوک» است!، نمایشگر سرعت، بسیار گیجکننده است، کیفیت متریالهای به کار رفته در داخل کابین، با پرسش مواجه است و هیچگونه تجهیزات اضافی ایمنی مانند مانیتورینگ نقطه کور یا AEB در آن وجود ندارد. البته لازم به ذکر است که امجی ۶ پلاس توانسته ۴ ستاره ایمنی از یورو انکاپ کسب کند.
منبع: caradvice
:::فرشاد:::
۲۷ آبان ۱۳۹۶ماشین نسبتا شیکیه اما قدیمی شده دیگه. تو رنج قیمتیش، انتخابهای خیلی بهتریم هستن.
حسن
۲۷ آبان ۱۳۹۶وقتی به این قسمت از متن رسیدم یک لحظه فکر کردم اگر سایر این خودرو ها که نام بردید قیمتی مشابه و حتی پایین تر از MG6 دارند,، در ایران نیز عرضه میشدند چه اتفاقی برای سایر رقبا که بازار رو در دست دارند می افتاد!
” مزدا 3، تویوتا کرولا و هیوندای i30 و اشکودا راپیدu هولدن آسترا، همگی در سطحی پایینتر ازMG6 قیمت خود را آغاز میکنند. و با چند صد دلار اضافه میتوان به سراغ نسل جدید هوندا سیویک سدان، نسل جدید سوبارو ایمپرزا سدان و فولکسواگن گلف رفت .
مجید سبزواری
۲۸ آبان ۱۳۹۶به درد نمیخوره
ehsan
۲۸ آبان ۱۳۹۶من تا یکسال پیش ام جی ۶ نسل قدیم داشتم الان بعد از یکسال هر وقت میبینم لذت میبرم و هنوز شوق خرید دوباره ام جی ۶ جدید رو دارم و احتمالا اینکارو هم میکنم، زیبای عجیب و بی نظیری داره و هیچ وقت خسته نمیشی و واقعا سواری لذت بخش و خاصی داره که از نظر سواری و مشخصات فنی به نظرم به جرات فقط توی ماشین های المانی فقط دیدم
مصرف کم و بدون خرج و خرابی ُ ،نرمی و هندلینگ عجیب خصوصا تو سرعت های بالا، شتاب و کشش و ترمز…
رامتین
۲۸ آبان ۱۳۹۶واقعا عاشق طراحی فست بکشم متفاوته از همه ماشیناس
سید
۲۸ آبان ۱۳۹۶ام جی واقعا عالیه..
با هر سرعتی میخوای وارد پیچ بشو..
سواریش عالیه..
ام جی را فقط رانندگان ام جی میشناسند و بس
Ali
۲۹ آبان ۱۳۹۶خیلی خوشگل و باوقاره
حیف این برند با اصالت با این نمایندگی
محمد
۱۲ خرداد ۱۳۹۷من حدود 5 ساله ام جی6gtدارم و واقعا ازش راضی هستم و لی یه ایراد خیلی بزرگ داره و اونم بازار دست دومشه که شرایط خوبی تو بازار نداره وگرنه برای سواری واستفاده شخصی این ماشین فوق العاده اس و به قول دوستمون ام جی رو فقط ام جی سوار میشناسه….البته یه ایرادی هم باید به این کمپانی سایک گرفت اونم اینه که تو این دوران که اپشنهای زیاد تو ماشینهای این کلاس هست ام جی یکمی عقبتر از رقبا حرکت میکنه