طی چند سال اخیر، دامنه و گستره فعالیتهای شرکت سایک موتور چین گسترش شایان توجهی یافته است. این مجموعه نسبتاً بزرگ شرقی، که برندهایی همچون ام جی (MG)، رووی (ROEWE) و مکسوس (MAXUS) را زیر بال و پر خود گرفته، طی سه سال گذشته، چه درزمینهٔ کیفی و چه از حیث کمی، به بازیگر مهمی در بازار چین بدل شده است. گواه این مدعا نیز، فروش حیرتانگیز برخی از ساختههای سایک ازجمله کراس اووری چون رووی RX5 (نام صادراتی ام جی RX5) در این بازار است. از این خودرو در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۲۳۴,۰۰۰ دستگاه فقط در بازار چین فروخته شد که این رقم در قیاس با پارسال، افزایش ۲.۶ برابری را نشان میدهد! در بازارهای صادراتی هم محصولات سایک موتور رشد مناسبی را از لحاظ فروش به ویژه در برخی از بازارهای شرق آسیا ازجمله تایلند و نیز استرالیا شاهد بودهاند. در بازار بریتانیا نیز سالهاست که سایک موتور به واسطه MG حضور مستمری دارد.
از آغاز ورود ساختههای سایک موتور به کشورمان حدود یک دهه است که میگذرد و تقریباً تمامی محصولات این شرکت در ایران با نام «ام جی» بازاریابی و فروخته شدهاند. بهرغم تمامی حواشی و گلایهها، در مجموع ساختههای MG توانستهاند نظر مثبت خریداران وطنی را به خود جلب نمایند. اگر هم در این میان نقصان و کمبودی بوده نه لزوماً به ذات و کیفیت ساختههای ام جی، بلکه مربوط به نحوه خدماترسانی محصولات آن در کشور بود که خود داستانی است جداگانه و حدیثی مفصل، که از حوصله این مبحث خارج است.
به نظر میرسد که اکنون کشتی ام جی در دریای متلاطم بازار ایران به ساحلی نسبتاً آرام و مطمئنی رسیده است. تقریباً کمتر از دو است که شرکت آذویکو (گروه صنعت خودروی آذربایجان) متصدی تولید و فروش محصولات این شرکت ازجمله ام جی ۳۶۰ در کشورمان شده و به نحوی آهسته و پیوسته به توسعه و تجهیز مجموعه تولیدی و مونتاژ محصولات MG در خطه زرخیز آذربایجان میپردازد که امیدواریم این پروسه دوچندان سرعت و گسترش یابد.
ام جی ۳۶۰ که در خود چین با نام رووی ۳۶۰ عرضه میشود، جانشینی برای ام جی ۳۵۰ یا همان رووی ۳۵۰ به شمار میآید. ام جی ۳۶۰، نخستین بار ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی به بازار چین پای نهاد. شرکت آذویکو یا همان ام جی پارس، در وهله نخست، نسخه تنفس طبیعی ام جی ۳۶۰ را برای عرضه در بازار ایران در نظر گرفته بود حال شرکت آذویکو قصد دارد که نسخه قویتری از آن را با قلبی توربو با بازار داخلی کشورمان عرضه کند. قلبی که از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری، توان ۱۳۰ اسب بخاری و گشتاور درخور توجه ۲۱۰ نیوتنمتری را استخراج و پیشکش راننده آن میکند. گیربکس ۶ سرعته خودکار این خودرو نیز محصولی از شرکت آیسین ژاپن است. شرکتی که بسیاری از رانندگان وطنی با نام آن آشنا بوده و همواره از آن به نیکی یاد میکنند.
داخل کابین ام جی ۳۶۰ توربو از فرمی ساده و بیآلایشی برخوردار است که به روشنی از رقبای مدرن کرهای خود از زرق وبرق کمتری بهره میبرد، اما کیفیت ساخت و متریال آن از بسیاری از رقبای چینیاش بالاتر بوده و لااقل پلاستیکهای کم کیفیت و پلیمری کمتر در آن دیده میشوند، متریالی که متأسفانه هنوز هم در برخی از چینیهای رقیب به وفور کاربرد دارد. در این کابین همچنین تجهیزاتی ازجمله سانروف برقی، صندلی چرمی، سر دنده چرمی، شیشههای برقی راننده مجهز به سامانه تشخیص مانع، تهویه مطبوع با فیلتر هوا و… هم تعبیه شده که برای خودرویی با قیمتی نزدیک به ۸۰ میلیون تومان در حد میانگین بوده ولی در حد ماکزیمم خود نیست و کماکان فقدان جای خالی نامهایی چون کروز کنترل و کلید هوشمند (کی لس استارت) در لیست تجهیزات ام جی ۳۶۰ توربو حس میشود.
با توجه به کیفیت ساخت بالا و همچنین پیشینه مثبت ساختههای ام جی نزد مشتریان ایرانی، میتوان آینده خوبی را برای ام جی ۳۶۰ توربو در بازار ایران پیشبینی کرد. اما تحقق این پیشبینی منوط به اعمال یکسری از کارهای جانبی از طرف سازنده وطنی آن است. اولویت نخست در این باب گسترش بیش از پیش پوشش نمایندگیهای این برند در سرتاسر کشور است و اولویت مهمتر نیز، عمق بخشیدن به داخلی سازی اصولی قطعات مصرفی و تکنیکی این خودرو با آخرین متدهای کیفی و استانداردهای روز ام جی موتورز.
مشخصات فنی ام جی ۳۶۰ توربو
- نوع موتور: ۴ سیلندر خطی توربو شارژ/۱۶ سوپاپ
- حجم موتور: ۱۴۹۸ سیسی
- توان: ۱۳۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۲۱۰ نیوتنمتر در ۲۰۰۰ الی ۴۴۰۰ دور در دقیقه
- مصرف سوخت ترکیبی: ۶.۹ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
- سیستم تعلیق جلو: مکفرسون استرات، مستقل برای هر چرخ
- سیستم تعلیق عقب: چند بازویی H شکل همراه با میله پیچشی
- ترمز جلو و عقب: دیسکی/دیسکی
- نوع جعبه دنده: ۶ سرعته تیپ ترونیک (ساخت AISIN ژاپن)
- نوع سیستم فرمان: برقی (EPS) با قابلیت تنظیم ارتفاع
- استاندارد آلایندگی: یورو ۵
ابعاد
- طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۷۹/۱۸۰۴/۱۴۹۰ میلیمتر
- فاصله بین دو محور: ۲۶۶۰ میلیمتر
- وزن خالص: ۱۳۳۰ کیلوگرم
- اندازه تایرهای جلو و عقب: ۲۰۵/۵۵ R 16
- ظرفیت مخزن سوخت: ۵۵ لیتر
- گنجایش صندوق عقب: ۴۸۲ لیتر
ایمنی و امنیت
- ۵ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین
- ۲ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده و سرنشین جلو) – نسخههای فول این خودرو در چین با ۶ عدد کیسه هوا عرضه میشوند.
- سنسور کمک پارک و دوربین دید عقب
- سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
- سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
- سیستم کمکی ترمز (BA)
- سیستم کنترل پایداری (ESP)
- سیستم کنترل ترمزها در پیچ (CBC)
- سیستم مانیتورینگ فشار باد تایرهای چهار چرخ (TPMS)
- قفل ISOFIX صندلی کودک در عقب
- قفل مرکزی و ریموت با قابلیت بستن خودکار شیشهها
- سیستم ضد سرقت الکتریکی (ایموبیلایزر)
- و…
تجهیزات رفاهی
- سانروف برقی
- صندلیهای با روکش چرمی
- سر دنده با روکش چرم و کروم
- چراغهای روشنایی در روز (DAY LIGHT)
- سیستم تهویه مطبوع با فیلتر تصفیه هوا
- چراغهای جلوی هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع و خاموش شدن تأخیری
- مانیتور لمسی به سایز ۸ اینچ با قابلیت کنترل توسط موبایل
- سیستم بلوتوث با قابلیت اتصال موبایل به سیستم صوتی و مانیتور
- کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و سیستم صوتی با درگاههای USB/AUX
- سیستم صوتی مجهز به ۲ عدد بلندگو و ۲ عدد تیوتر
- شیشه بالابر راننده مجهز به سیستم تشخیص مانع (ANTI TRAP)
- آینههای جانبی برقی مجهز به راهنما و گرمکن
- تیغه برفپاککن ژلهای (BONELESS)
- قابلیت تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت و سرنشین جلو در ۴ جهت
- سیستم آلارم محدود کننده سرعت
- محفظه نگهدارنده زیر صندلی سرنشین جلو و محفظه نگهدارنده عینک
- چراغ مطالعه صندلیهای عقب
- و…
- بهای فروش: ۷۷,۷۰۰,۰۰۰ تومان
Mohammad
۲۰ بهمن ۱۳۹۶من میخوام اینو به عنوان یک خودرو خانوادگی بخرم به نظرتون همین خوبه یا چیز دیگه ای رو پیشنهاد میدید؟
محمد
۲۰ بهمن ۱۳۹۶ام جی یه رگ بریتانیایی داره و کمی از محصولات چینی متمایزه
البته این تمایز در سالهای قبل بیشتر بود… و حالا چینی تر شده و در نگاه عامه هم یعنی چینی
چینی که محسوب بشه، یعنی افت قیمت شدید پس از خرید نمونه صفر
دوست عزیز… ماشین چینی رو کارکرد کم بخر که افتش رو کرده باشه
و باز بهتر که نمونه های کارکرد برندهای معروفتر رو بخری
دوست خودم ماه پیش زانتیا با 56000 کارکرد خرید 31 تومن… فوق العاده سالم
البته از دلالی که خودش 25 خریده بود!!!
نظرم به زانتیا نیست… اگه بحث ایمنی مد نظر باشه
ولی با مبلغ نزدیک80 تومن، گزینه های بهتری هم هست
ضمیمه میکنم که منظورم از این کامنت بیان کیفیت پایین محصولات چینی نیست، چه بسا به مراتب از محصولات وطنی بهترن
منظور افت شدید قیمت محصولات چینی بود
وحید
۲۰ بهمن ۱۳۹۶اگر تمام پولتون نقد هستش و روی صفر بودن حساس نیستید سراغ خیلی ماشین ها میتونید برید. از جمله سراتو مونتاژ که با کارکرد کم میتونید پیدا کنید. سایر چینی های خوشنام بازار هم مثل جک اس5 در دسترس هستش
رامین
۲۰ بهمن ۱۳۹۶کمی صبر کنید و با 84 تومن پژو 301 مونتاژ بگیرید. اواخر بهار یا اوایل تابستون پیشفروش میشه.
البته من خودم پژو 2008 میخوام بگیرم گرچه خونواده میگن مزدا3 . ولی برای من مشخصات موتوری از آپشن مهمتره. هر کسی بالاخره فاکتورهایی داره…
shahin
۲۱ بهمن ۱۳۹۶درود بر شما که حاضری ماشینی با دوبرابر قیمت جهانی بخری دروددددددد
رامین
۲۱ بهمن ۱۳۹۶درود بر شما که تا حالا هر چی خریدی و یا در آینده میخری با نصف قیمت جهانی میخری. گویا خیلی باهوشی که فهمیدی به دو برابر قیمت جهانی دارن ماشین به ملت میدن….
شاهین
۲۰ بهمن ۱۳۹۶همونطور که گفته شد آریزو ۵ توربو رقیب این ماشینه اما حدود ۱۰ تومن گرونتره. فکر کنم ام جی موفق بشه تو این بازار.
رضا
۲۰ بهمن ۱۳۹۶طراحی خوبی نداره ضمناً این ماشین رواو هست نه ام جی، به نظرم قیمت بالایی داره و در این رنج قیمت هیچ ماشینی ارزش پول پرداختی رو نداره
کمال
۲۰ بهمن ۱۳۹۶واقعا خدمات خیلی ضعیفی داره
وقتی حتی در نمایشگاه هفته پیش اصفهان نمایش داده نشد
و جالبتر اینکه نمونه نمایشی این خودرو در نمایندگی اصفهانش موجود نیس، واقعا ادم شکم میکنه به همه چیز
کلا ۷ ۸ نمایندکی تو ایران داره این شرکت که ۳ ۴ تاشون ماشبن رو واسه نمایش دارن
بیشتر از اینکه عجیب باشه، خنده داره
مسعود
۲۰ بهمن ۱۳۹۶من فک میکردم شصت تومنه و میخواستم با ماشین فعلی عوضش کنم، ولی به این قیمت نمیارزه
سوناتا یا مزدا 3 یا حتی ام جی 6 رو با این قیمت ترجیح میدم به این
فرید
۱۱ اسفند ۱۳۹۶سوناتا????? چی زدی داداش
محسن
۲۰ بهمن ۱۳۹۶با اینکه قیمتش پرت و پلاس ولی شرف داره به محصولات ناایمن و قاتل دو تا فرقون ساز توصیه میکنم هر کس قصد خرید ماشین ایرانی داره قبلش توی اینترنت عکس تصادفات و قربانیای این دو تا آشغال سازو ببینه بعد تصمیم بگیره
M3csl
۲۱ بهمن ۱۳۹۶عجب!!!!
چه توضیحات جامع و کاملی!!!!
از معرفی ریزترین امکانات هم دریغ نشده!!!
کاش همه خودروها اینجوری معرفی شن….
بیشتر شبیه تبلیغ بود قلم نویسنده…..
فریدون
۲۴ بهمن ۱۳۹۶به نظر من پژو 301 خیلی از این مدل سرتره .اگه با قیمت 80 تومن بدن که اصلا رقیبی نخواهد داشت .ام جی 350 یعنی مدل قبلیش از این مدل خیلی خوشگلتر بود .این شرکت یعنی ام جی پارس تو سایتش زده سالانه 200000میتونه تولید کنه دوساله ده تا دونه هم تولید نکرده .فکر نکنم شرکت درست درمونی باشه .تازه سر چینی هارو هم کلاه گذاشته بود و تعهداتشو انجام نمیداد.چه برسه به مردم خدمات بدن
Hashemi
۲۹ بهمن ۱۳۹۶منتظر پژو301 هشتاد میلیونی نباشید. چند روز پیش، مدل 2016را به قیمت 95میلیون فروختند!
وحید
۳ اسفند ۱۳۹۶اگر به فکر ماشین دست دوم نباشید چون مثل هندونه در بسته میمونه ، واقعا ماشین ارزشمندی هست. نسبت به آریزو یا B30 که هم رده هستن کیفیت متریال بیشتری داره. قطعاتش رنگ شده میاد، طراحی بهتری داره هم داخلی و هم خارجی و خوش نامی ام جی انگلستان را هم یدک میکشه و پلاتفورمش ام جی GT هست. همچنین موتورش. گیربکس هم آیسین ژاپن 6 سرعته در مدل توربو. یه زمانی همه به تویوتا میگفتن ماشین آشغال ژاپنی. ولی تویوتا دنیا را گرفت. دیگه تموم شد اون دورانی که ماشین چینی بد بود. الان همه میدونن یک سر و گردن از ماشینای ایرانی بهتره. و فعلا چون دست ایرانی توش نرفته گزینه مناسبیه. بین تموم چینی ها فقط ام جی هست که اصالت خودش را داره و تحت لیسانس انگلیس هستش.
پدرام
۲۹ تیر ۱۳۹۷ام جی ماشین خوبیه ولی اگه کسی وضعیت مالیش بهتره میتونه آریزو 5 توربو بگیره 100 تومنه خیلی عالیه متاسفانه نظرات بیشتر روبه تبلیغات غیر واقعی رفته یا از طرف مخالفان سرکوب کردن به همین دلیله هیچکدوممون توی ایران پیشرفت نمیکنیم .
ام جی 360 توربو ماشین پر شتاب و دقیقی هستش ولی فضای داخلیش بدک نیست کیلومترش رو دوست ندارم بیرونش به پای آریزو5 نمیرسه شاید خودم ام جی بخرم ولی شنیدم ماشینو به موقع تحویل نمیدن اگه این جوری باشه اصلا جالب نیست