خودروهای MG لقب شوالیه را برای خود به دنبال میکشند و معمولاً خودروهایی خاص هستند که طرفدارانی خاص و بسیار متعصب دارند. این برند که نود و یکمین سال تأسیس خود را جشن میگیرد، همواره به گذشته باشکوهش میبالد. اما چند سالی است که پس از فروش این برند کهنهکار انگلیسی به سایک موتور (بزرگترین خودروساز چین) خطوط تولید آن نیز در چین شروع به کار کرده و به نظر میرسد سایک موتور قصد دارد که امجی را دوباره به قلههای افتخار برگرداند. پس با ما همراه شوید تا ببینیم در غرفه امجی در نمایشگاه بینالمللی خودروی مشهد چه میگذشت.
در غرفه امجی نمادهای بسیاری وجود داشت که سابقه این برند را نمایان میکرد. گذشته از نوشتههای بزرگ ۹۰، که نودمین سالگرد تأسیس برند امجی را یادآوری میکرد و یک ماکت از باجههای تلفن معروف انگلیسی، یک بنر بزرگ نیز وجود داشت که تمامی خودروهای مهم این کمپانی از سال ۱۹۲۴ تا به امروز در آن به تصویر کشیده شده بودند. امجی در نمایشگاه خودرو با دست پر آمده بود و جدیدترین محصول خود، یعنی MG GS را به نمایشگاه آورده بود تا خط و نشانی جدی برای SUV های کامپکت بازار یعنی کیا اسپورتیج و هیوندای توسان محبوب، سوزوکی گرند ویتارای پیر و میتسوبیشی ASX اصیل بکشد.
به دلیل اینکه بهزودی قصد معرفی کامل این خودروی جذاب را داریم، وارد جزئیات فنی این خودرو نمیشویم. پس به همین حد اکتفا میکنیم که قوای محرکه این خودرو از سری MGE است که یکی از جدیدترین و پیشرفتهترین موتورهای این کلاس است. این سری موتورها که به طور مشترک توسط جنرال موتورز و سایک موتور طراحی و ساخته شدهاند، در خودروهای شورولت، اوپل، بیوک و امجی مورد استفاده قرار میگیرند. موتور استفاده شده در امجی GS یک موتور چهار سیلندر دو لیتری، مجهز به تکنولوژی توربوشارژ و تزریق مستقیم سوخت و همچنین سیستم استارت/استاپ میباشد. این موتور توانایی تولید ۲۱۷ اسب بخار در دور موتور ۵۰۰۰-۵۳۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر در دور موتور ۲۵۰۰- ۴۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد و با یک گیربکس ۶ دنده اتومات دو کلاچه، که آن هم محصول مشترک جنرال موتورز و سایک موتور است، همراه شده، تا شتاب صفر تا صد این خودرو را به حدود ۸ ثانیه برساند. همچنین سیستم AWD هوشمند این خودرو توسط کمپانی GKN ساخته شده است که یکی از معتبرترین تأمین کنندگان قوای محرکه در جهان است. علاوه بر اینها شاسی این خودرو توسط تیم مهندسی پورشه تیون شده است تا بتوان از نظر هندلینگ حساب ویژهای بر روی این خودرو باز کرد.
همه این اسامی و ارقام بسیار قابل توجه و بزرگ هستند. پس وقت آن است تا قیمت و شرایط فروش این خودرو را بررسی کنیم. این خودرو با قیمت ۱۴۲ میلیون تومان و تحویل دو ماهه توسط مدیا موتورز به فروش میرسد. با این حساب این خودرو ارزانتر از دو SUV محبوب کرهای یعنی اسپورتیج و توسان و همچنین میتسوبیشی ASX قرار میگیرد. این در حالی است که از نظر فنی نزدیکترین خودرو به GS ، سوبارو فارستر دو لیتری توربو است که بیش از ۱۰۰ میلیون تومان گرانتر از GS قیمتگذاری شده است. درنتیجه به نظر میرسد که رقیب مستقیمی برای GS در این بازه قیمتی وجود نخواهد داشت و GS این شانس را دارد که فصل جدیدی برای امجی در بازار ایران بگشاید.
در غرفه MG در نمایشگاه بینالمللی مشهد یک دستگاه GS موجود بود که با وجود این که فقط یک نمونه نمایشگاهی بود و امکان دسترسی و دیدن داخل آن وجود نداشت، اما با ظاهر جذاب و اسپرت خود توانسته بود نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب کند. این نمونه مدتهاست برای آزمایش فنی در کشور ما حضور دارد و عکسهایی از آن در فضای مجازی پخش شده است.
در کنار GS یک عدد امجی ۶ جدید نیز وجود داشت که تغییراتی نسبت به مدلهای قبلی در آن مشاهده میشود. اگرچه ازنظر فنی همچنان همان موتور ۱.۸ لیتری توربوشارژ موسوم به کاواچی، با قدرت ۱۶۰ اسب بخار، که با وجود قدیمی شدن هنوز هم حرفهایی برای گفتن دارد، وظیفه به حرکت درآوردن امجی ۶ را بر عهده خواهد داشت. اما تغییر بزرگ در گیربکس خودروست که از ۵ دنده اتوماتیک، به ۶ دنده اتوماتیک دو کلاچه تغییر کرده است و این میتواند یکی از برگهای برنده امجی ۶ جدید باشد.
علاوه بر این تغییر فنی، در بخش ظاهری هم تغییراتی در امجی ۶ پدیدار شده است. این تغییرات شامل اضافه شدن چراغهای روشنایی روز، تغییر در چراغهای عقب و همچنین فرم صندوق عقب میباشد. بهگونهای که امجی ۶ جدید در نمای عقب بزرگتر و با ابهتتر از امجی ۶ های قدیم به نظر میرسد. در داخل کابین نیز با تغییراتی در داشبورد، صفحه کیلومتر و طراحی کنسول روبرو هستیم. علاوه بر اینها، مانیتور خودرو نیز مجهز به صفحه نمایش لمسی شده و این خودرو مجهز به سیستم ارتباطی inkanet امجی شده است.
البته فیسلیفت فقط مختص مدلهای GT بوده و مدلهای مگنت هیچ تغییری نداشتهاند. خبر خوب این است که مدل فیسلیفت شده با مدل قبلی اختلاف قیمت فاحشی ندارد و امجی ۶ جی تی جدید با قیمت ۱۱۶ میلیون تومان و امجی ۶ مگنت با قیمت ۱۱۱ میلیون تومان (ویژه نمایشگاه) به فروش میرسند.
در کنار اینها سوپر مینی امجی یعنی مدل MG3، که چندی است شاهد حضور آن در خیابانهای کشور هستیم نیز با رنگ آبی قرار داشت تا ارتش شوالیهها تکمیل شود.
گزارش و تصاویر: مهندس علیرضا رحیقی
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد (قسمت اول)
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: کرمانموتور پیشگام در افزایش قیمت
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیرانخودرو
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: شمشیرهای از رو بسته سوبارو
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: شوالیه وارد میشود!
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: ماجراجویان کرهای
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: گروه بهمن سوار بر قطار گرانی
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: خودروسازان راین
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: سایپا
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: قسمت پایانی
Abbas
۳ شهریور ۱۳۹۴با سلام . جناب سن مارتین کاملا موافقم
محمد
۷ شهریور ۱۳۹۴کسی که تا حالا با این ماشین رانندگی نکرده نباید در مورداین ماشین نظر بده پس یاد بگیریم کور کورانه حرف نزنیم من خودم تجربه رانندگی با این ماشینو دارم 3 سال ام جی 6 دارم بسیار ماشین کم استهلاکی است . امان از این بنگاه دارا وادمهای کم سواد
road
۱۲ شهریور ۱۳۹۴این مدیا موتور خیلی بد معرفی میکنه، یعنی اصلا ناجور
اینقدر این ماشینتکنولوژی های پیشرفته داره که هیچ کدوم رو اصلا نگذاشته
این سیستم ACTIVE SAFETY SYSTEM که به صورت رادار باعث عدم تصادف خودرو تو اتوبان و…. میشه
وقتی راننده حواسش نباشه خودش فاصله رو حفظ میکنه با ترمز و گشتاور…
اون هم شاسی دینامیک این ماشین که هیچکدوم از دارندگان این خودرو اصلا نمیدونن این سیستم چی هست و این تکنولوژی فقط در خودروهای گرون قیمت آلمانی هست در حال حاضر در ایران
Mobin
۷ آذر ۱۳۹۴سلام دوستان بنظرتون ام جی6گزینه مناسبی هست یا mg550?????????