ام جی (MG)داچیا

رویارویی داچیا داستر و ام‌جی ZS، نبرد ارزان‌ترین شاسی‌بلندهای اروپا

داچیا داستر و ام‌جی ZS ارزان‌ترین شاسی‌بلندهای بازار اروپا محسوب می‌شوند ولی در نسخهٔ هیبریدی کدام‌یک انتخاب منطقی‌تری خواهد بود؟

در دنیای شاسی‌بلندهای عظیم‌الجثه با قیمت‌های شش‌رقمی و قدرت‌های ماورایی، هنوز هم مدل‌هایی هستند که نه ابعاد عجیبی دارند و نه حساب بانکی خریداران را خالی می‌کنند. یکی از این شاسی‌بلندها داچیا داستر است. برندی که مدت‌ها است به ساخت خودروهای ارزان‌قیمت و اقتصادی شهرت دارد و هرچند جدیدترین نسل داستر از لحاظ جایگاه اجتماعی کمی ارتقاء پیدا کرده ولی همچنان با قیمت زیر ۲۷ هزار پوند در تیپ پرچم‌دار، هنوز هم قیمت بسیار مناسبی دارد. در مقابل، برندی نام‌آشنا قرار دارد که وارد همان فضای ارزان‌قیمتی شده که داچیا سال‌ها یکه‌تاز آن بوده است. نسل اول ام‌جی ZS یک خودروی خانوادگی بود که از تمام ویژگی‌های لازم بهره می‌برد ولی لیست پیشرانه‌های محدودی داشت. حال اما ام‌جی امیدوار است با یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی جدید بتواند وارد قلمروی داچیا شود.

داچیا داستر

داچیا قصد دارد به برندی مناسب ماجراجویی و طبیعت‌گردی شهرت پیدا کند و در سبد محصولات آن، داستر خودرویی است که بیشتر از همه با این رویکرد مطابقت دارد. نسل سوم این کراس‌اوور کوچک ظاهری جعبه‌ای‌تر و چشمگیرتر از قبل پیدا کرده و نه‌تنها قوی‌تر شده بلکه به لطف یک پیشرانهٔ هیبریدی جدید و بهبود قابل‌توجه تکنولوژی‌های داخلی، از شخصیت اقتصادی گذشته فاصله گرفته است. قیمت نسخهٔ هیبریدی این خودرو از ۲۴,۲۴۵ پوند آغاز می‌شود ولی نسخهٔ پایهٔ دوگانه‌سوز بنزینی LPG با قیمت ۱۸,۷۴۵ پوند هنوز هم بسیار ارزان‌قیمت است.

ام‌جی ZS

طی چند سال گذشته، ام‌جی ZS در نسخهٔ تمام الکتریکی، راه بسیار ارزان‌قیمتی برای مالکیت یک خودروی برقی محسوب می‌شد ولی در نسل جدید ZS فعلاً فقط با یک پیشرانهٔ پلاگین‌هیبریدی عرضه می‌شود. این همان قوای محرکه‌ای است که قبلاً در هاچ‌بک MG 3 دیده بودیم. البته فروش ZS الکتریکی قبلی همچنان در کنار نسل جدید ادامه دارد ولی طراحی بروز شده در بیرون و داخل و فناوری‌های مدرن‌تر باعث شده ZS جدید از چند جهت گامی بزرگ به جلو باشد.

روی جاده

از لحاظ پرفورمنس، ام‌جی با واکنش عالی خصوصاً در رانندگی‌های شهری، برتری واضحی دارد. داچیا اما آرام‌تر است و این حس با سیستم تعلیق نسبتاً نرم که رانندگی آرام‌تری را فراهم می‌کند تقویت می‌شود. داستر سواری بهتری دارد و روی جاده حس اطمینان بیشتری به راننده می‌دهد. هردو خودرو اما از لحاظ آرامش و راحتی کلی مشکلاتی دارند. این مشکل در داچیا سروصدای باد است درحالی‌که ام‌جی از آوای لاستیک‌ها در سرعت‌های بالا رنج می‌برد.

مشخصات فنی

همان‌طور که گفته شد، خریداران نسل جدید ZS فعلاً انتخابی جز یک قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی ندارند. بااین‌حال، پیشرانهٔ ZS هم از لحاظ باطری ۱.۸۳ کیلووات ساعتی و هم قدرت ۱۳۶ اسب بخاری موتور الکتریکی که تقریباً هم‌اندازهٔ ۱۴۰ اسب بخار قدرت هردو موتور بنزینی و الکتریکی داچیا است، روی کاغذ قابل‌توجه به نظر می‌رسد. از سوی دیگر اما گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک چندحالتهٔ بدون کلاچ داچیا از فرمول یک الهام گرفته است.

قیمت و مصرف سوخت

مصرف سوخت هردو خودرو حدود ۵ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است ولی در دنیای واقعی، داچیا با مصرف ۵.۴ لیتر در هر صد کیلومتر، نشان داد که توانایی بیشتری برای نزدیک شدن به این عدد دارد درحالی‌که ام‌جی در هر صد کیلومتر به ۵.۸ لیتر بنزین نیاز داشت. قیمت هردو خودرو نیز با پیشرانه‌های هیبریدی یکسان است ولی ام‌جی پرفورمنس بهتر و تجهیزات استاندارد بیشتری دارد. بااین‌حال، خریداران داچیا می‌توانند با انتخاب نسخۀ بنزینی هیبریدی خفیف، ۳ هزار پوند صرفه‌جویی کنند.

کارایی

از لحاظ کارایی و فضای داخلی، هردو خودرو بسیار چشمگیر هستند. داستر فضای سر بیشتری برای صندلی‌های عقب فراهم می‌کند درحالی‌که ZS فضای زانوی بیشتری دارد. حجم صندوق بار هردو خودرو هم یکسان است ولی در داسترهای غیرهیبریدی، فضای بیشتری را زیر کف صندوق بار می‌بینیم. از سوی دیگر اما لبهٔ صندوق بار ZS پایین‌تر است که بارگیری را آسان‌تر می‌کند.

ایمنی

سیستم‌هایی مثل هشدار تغییر لاین و هشدار خستگی راننده به‌صورت استاندارد در داستر وجود دارد و در تیپ‌های بالایی سیستم هشدار نقاط کور هم ارائه می‌شود ولی بااین‌وجود، امتیاز سه ستاره از یورو انکپ کمی ناامیدکننده است. از سوی دیگر، ZS به‌صورت استاندارد از کروز کنترل تطبیقی، هشدار نقاط کور، دستیار تغییر لاین و ترمز اضطراری فعال بهره می‌برد.

کیفیت

هردو خودرو متریالی مطابق با قیمتشان دارند ولی مردان داچیا انتخاب‌های بهتری داشته‌اند. در ام‌جی هیچ تنظیمی برای غربیلک فرمان وجود ندارد و روکش چرم مصنوعی آن‌هم لیز است. البته در داخل داچیا از پلاستیک‌های خشک بیشتری استفاده شده ولی ارگونومی بهتری دارد.

نتیجه

مقام اول: داچیا داستر

داچیا هرچند ادعا می‌کند که به‌تدریج از شخصیت تمام اقتصادی خود فاصله گرفته ولی داستر هنوز هم یک شاسی‌بلند ارزان‌قیمت است هرچند شخصیت بهتری نسبت به قبل دارد. داستر جدید خودرویی منحصربه‌فرد به نظر می‌رسد، در جاده حس قدرتمندی دارد و راحتی آن از اکثر رقبا بیشتر است. هرچند داستر از لحاظ پرفورمنس مغلوب ZS می‌شود اما در هر بخش دیگری بسیار بهتر است. طیف گسترده‌تر پیشرانه‌ها و تیپ‌ها با قیمت ارزان‌تر هم مهر پررنگی بر سند پیروزی این شاسی‌بلند رومانیایی میزند.

مقام دوم: ام‌جی ZS

ZS در مقابل بسیاری از دیگر رقبای این سگمنت می‌توانست پیروزی آسانی کسب کند و صرفاً همه‌چیزتمامی داچیا باعث شد ام‌جی در جایگاه دوم قرار گیرد. البته ZS هرگز خودروی بی‌نقصی نیست و با تناسب و دقت ساخت داخل، موقعیت راننده و شخصیت رانندگی خودرو مشکلاتی داریم اما وقتی بدانید پشت فرمان یک کراس‌اوور خانوادگی مجهز و کاربردی با قیمت ارزان نشسته‌اید، تمام این نقص‌ها قابل‌چشم‌پوشی خواهد بود. ZS جدید یک گام بزرگ دیگر در جهت درست برای ام‌جی محسوب می‌شود.

مقایسه مشخصات فنی

داچیا داستر ام‌جی ZS
پیشرانه ۱.۶ لیتری +۲ موتور الکتریکی ۱.۵ لیتری +۱ موتور الکتریکی
قدرت ۱۴۰ اسب بخار ۱۹۶ اسب بخار
گشتاور ۲۰۵ نیوتن متر ۳۴۳ نیوتن متر
گیربکس ۴ سرعته چندحالته ۳ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۱۰.۱ ثانیه ۸.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۵.۴ لیتر ترکیبی ۵.۸ لیتر ترکیبی
ظرفیت باطری ۱.۲ کیلووات ساعت ۱.۸۳ کیلووات ساعت
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۴۱ لیتر
طول ۴,۳۴۳ میلی‌متر ۴,۴۳۰ میلی‌متر
عرض ۱,۹۲۱ میلی‌متر ۱,۸۱۸ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۱۶ میلی‌متر ۱,۶۳۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۵۷ میلی‌متر ۲,۶۱۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۴۵۵ کیلوگرم ۱۴۲۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۴۳۰ لیتر ۴۴۳ لیتر
قیمت پایه ۱۸,۷۴۵ پوند ۲۱,۹۹۵ پوند
قیمت تست‌شده ۲۵,۹۴۵ پوند ۲۴,۴۹۵ پوند

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Nismo

    ۱۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1631 ديدگاه)

    هرجور حساب کنی MG بهتره

    موافقم 23
    مخالفم 61
    1. hosen

      ۱۶ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (944 ديدگاه)

      ام جی جذاب تره اما داستر کاربردی تره

      موافقم 43
      مخالفم 3
  2. Kiarash

    ۱۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (706 ديدگاه)

    داستر نسل جدید واقعا تو کراس اوور های اروپایی اقتصادی ترکونده 👏
    بنظرم رنو و داچیا تو این چند وقته خیلی خوب پیش رفتن البته نیسان رو نباید نادیده گرفت و امیدورام نیسان به حال خوبش برگرده و این اتحاد یا از بین بره
    و نیسان بره پیش هوندا یا اینکه به راه ادامه بدن و از این روز در بیان

    موافقم 37
    مخالفم 4
  3. Kiarash

    ۱۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (706 ديدگاه)

    من انتخابم از همون اول ماجرا داستر بود .
    راجب ام جی بگم وقتی اصن آدم سوار ام جی میشه انگار یه ماشین انگلیسی هست جدید هاشو نمی دونم ولی اینایی که وارد ایران شدن واقعا ماشین های خوبی بودن داستر هم که دیگه خیلی‌هامون دیدیم و سوار شدیم البته من سوار داستر تا به الان نشدم
    و معروفه به با دوام بودن و جادار بودن

    موافقم 34
    مخالفم 3
  4. Benz gle

    ۱۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    بدون شک ام جی

    موافقم 8
    مخالفم 21
  5. بنز عشق

    ۱۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    بدون شک ام جی عالی و اسپرت

    موافقم 8
    مخالفم 20
  6. KAIZEN

    ۱۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (289 ديدگاه)

    این نسل داستر واقعا عالیه

    موافقم 31
    مخالفم 3
  7. ۱۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (5227 ديدگاه)

    خب امجی فیسش موتورش اینا بهتره ولی خب ولی داستر برندش بهتره ولی با امجی بیشتر ارتباط میگیرم ولی اگه به من بود یه ماشین اروپایی دیگه تو اون رنج می‌خریدم
    ولی اگه بین این دوتا باشه خب داستر از روی اجبار انتخابمه کاش عقبش خوشگل تر بود عین داستر ۲۰۲۰ که قشنگ بود😶

    موافقم 7
    مخالفم 4
  8. مهربد

    ۱۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (322 ديدگاه)

    ام جی ZS از همه نظر، یه سروگردن بالاتره..

    موافقم 4
    مخالفم 17
  9. مهربد

    ۱۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (322 ديدگاه)

    ام جی ZS از همه نظر یه سروگردن بالاتره..

    موافقم 4
    مخالفم 15
  10. رامتین

    ۱۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3247 ديدگاه)

    امجی چیه؟؟؟ داستر فروشش 100 برابر امجیه. قابل قیاس نیستن. جزء 3 خودروی برتر اروپاست داستر.

    موافقم 22
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا