ام جی (MG)تجربه و آزمایش

رانندگی با ام جی سایبراستر، بازگشت به ریشه‌ها با رودستری فراتر از انتظار

ام‌جی سایبراستر خودرویی فراتر از چیزی است که تصور می‌شد. این رودستر الکتریکی با رانندگی هیجان‌انگیز و کابین لوکس، ام‌جی را به جایی که تعلق دارد برمی‌گرداند.

دوازده سال از زمانی که ام‌جی به تولید رودستر TF پایان داد می‌گذرد و سبد محصولات شرکتی که به ساخت رودسترهای کوچک شهرت داشت از این خودروها خالی شد. مدت‌ها منتظر بازگشت چنین خودرویی بودیم و درحالی‌که سایبراستر همان مفهوم رودستر TF را دارد، خودرویی کاملاً متفاوت است. به لطف سرعت کار فوق‌العادهٔ چینی‌ها، تنها چند روز پس از عرضهٔ اولین نمونه‌های سایبراستر در چین، فرصت رانندگی با آن را در جاده‌های بریتانیا پیدا کردیم.

سایبراستر با وزن ۱۹۲۰ کیلوگرم در نسخهٔ دو موتوره، تقریباً به‌اندازهٔ یک MGB از TF سنگین‌تر و البته بسیار بزرگ‌تر است اما به لطف قوای محرکهٔ تمام الکتریکی، بیش از سه برابر قوی‌تر و بیش از دو برابر سریع‌تر از رودستر قبلی ام‌جی است. سایبراستر حتی در نسخهٔ تک موتوره هم با شتاب صفرتاصد تنها ۴.۶ ثانیه، از پورشه باکستر سریع‌تر است. همهٔ این‌ها نشان می‌دهد که رقیب رودستر ام‌جی دیگر مزدا MX-5 نیست و این شرکت سطحی بسیار بالاتر از بازار را در نظر گرفته و به جانشین الکتریکی پورشه ۷۱۸ چشم دوخته است.

برای رقابت، ام‌جی که طی سال‌های اخیر به ساخت خودروهای خانوادگی ارزان‌قیمت شهرت پیدا کرده، برای پویایی سایبراستر سنگ تمام گذاشته است. به نظر می‌رسد استخدام تیونر افسانه‌ای شاسی فرمول یک «مارکو فاینلو» نقش بزرگی در پویایی سایبراستر داشته است. این ماشین با پنهان کردن وزن دو تنی خود، بلافاصله سبک‌تر از چیزی که هست احساس می‌شود و این موضوع نگرانی‌ها مبنی بر اینکه مالکیت چینی ممکن است توانایی ام‌جی در ساخت خودروهای اسپرت واقعی را کاهش داده باشد برطرف می‌کند.

در تغییر جهت‌های سریع، سایبراستر خود را کاملاً آماده و قابل پیش‌بینی نشان می‌دهد. فرمان نیز تعادل خوبی بین ارائهٔ بازخورد و سهولت استفاده برقرار کرده و امکان سنگین‌تر کردن آن‌هم در تنظیمات وجود خواهد داشت. حتی زیر باران سیل‌آسا، سایبراستر هرگز اشتباه نداشت و موفق شد حتی هنگام شتاب گیری‌های شدید هم تمام قدرت روی محور عقب خود را مهار کند. خوشبختانه سقف پارچه‌ای خودرو نیز در برابر نفوذ آب بسیار مقاومت‌تر از TF است و ظرف تنها ۱۰ ثانیه تا سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت باز یا بسته می‌شود.

سایبراستر علاوه بر پرفورمنس چشمگیر، سواری بسیار انعطاف‌پذیری هم دارد به‌گونه‌ای که مسیرهای ناهموار با راحتی کامل طی می‌شوند و صرفاً چاله‌های بزرگ چیزی شبیه لرزش در ساختار خودرو ایجاد می‌کنند. این در حالی است که سایبراستر علاوه بر سقف بازشو، به درهای قیچی هم مجهز است. این درها اما فقط بخشی از طراحی جسورانهٔ سایبراستر هستند که ام‌جی را از لحاظ پویایی ظاهری چندین گام بزرگ به جلو برده است. این ویژگی با پا گذاشتن داخل کابین کم‌ارتفاع اما به‌طور شگفت‌انگیزی جادار، آشکارتر می‌شود.

مثل هر خودروی اسپرت سطح بالا، کابین سایبراستر هم بر راننده تمرکز دارد و تمام کنترل‌ها به سمت او هستند اما درحالی‌که شاید خیلی‌ها از رودستری مثل این انتظار کابین لختی را داشته باشند، درواقع هرگز این‌طور نیست. ام‌جی در اینجا چهار صفحه‌نمایش مختلف را تعبیه کرده که شامل سه نمایشگر خمیده پشت فرمان و نمایشگر چهارمی در کنسول مرکزی می‌شد. بااین‌حال، دو نمایشگر کناری مقابل راننده به دلیل قرار گرفتن پشت فرمان و نمایشگر روی کنسول مرکزی به دلیل تابش آفتاب هنگام باز بودن سقف به‌سختی دیده می‌شوند و کار کردن با آن‌ها نیاز به عادت کردن دارد اما حداقل از پردازندهٔ قدرتمندی بهره می‌برند.

خود کابین که با چرم ناپا پوشیده شده، دنیایی کاملاً جدا از دیگر محصولات ام‌جی احساس می‌شود و هنگام بسته بودن سقف مکان ساکتی است. همچنین در اینجا محفظهٔ اشیاء هم کافی است و تنها مشکل ما عدم امکان تنظیم شیب نشیمنگاه صندلی بود. به‌طورکلی، سایبراستر تنها رودستر الکتریکی بازار محسوب می‌شود و خودرویی است که آن را به دلیل شیوهٔ رانندگی‌اش دوست خواهید داشت. این یک گام قابل‌توجه برای ام‌جی به سمت جلو بوده و ارزش هر پوند از قیمتش را خواهد داشت.

جمع‌بندی

رودستر ام‌جی که مدت‌ها در انتظارش بودیم بازگشته و بیش از آن چیزی است که ابتدا تصور می‌شد. طراحی خیره‌کننده و جسورانه، به شخصیت اصلی ام‌جی وفادار مانده اما در پکیجی ارائه شده که برازندهٔ قرن بیست و یکم است. سایبراستر، ام‌جی را به جایی که تعلق دارد برمی‌گرداند.

مشخصات فنی ام جی سایبراستر

MG Cyberster

قوای محرکه تک موتوره
قدرت ۳۳۵ اسب بخار
گیربکس تک سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۴.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر/ساعت
باطری ۷۷ کیلووات ساعت
برد ۵۲۰ کیلومتر
طول ۴,۵۳۳ میلی‌متر
عرض ۱,۹۱۲ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۳۲۸ میلی‌متر
وزن ۱۸۵۰ کیلوگرم
قیمت ۵۰ تا ۶۰ هزار پوند

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    ظاهرا خیلی خوبه
    اما وقتی به MG های گذشته نگاه کنیم این از بقیه برقی ها غربی تره

    موافقم 28
    مخالفم 4
    1. مازیار

      ۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      غریب تره

      موافقم 5
      مخالفم 7
    2. مازیار

      ۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      آقای پدال اون چند دقیقه زمان برای ویرایش کامنت هم حکم سرعت گیرهای جاده داره که یه روز هست یه روز نیست؟!!

      موافقم 14
      مخالفم 2
  2. سالار جان خان جان فصل

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    #ریپورتاژ_آگهی

    موافقم 4
    مخالفم 42
    1. amir-mr

      ۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (405 ديدگاه)

      ماشین جالبیه

      اما گرونه

      موافقم 14
      مخالفم 1
      1. محمدهادی

        ۹ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (2476 ديدگاه)

        اصن حیرت منو برانگیخته اخبار این خودروساز نه چندان موفق همیشگی
        تحسین برانگیزه فعالیت های اخیرش

        موافقم 16
    2. khodroeast

      ۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ریپورتاژم باشه پولشو اون منبع خارجی گرفته
      نه پدال

      موافقم 30
      مخالفم 3
      1. اشکان

        ۹ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (416 ديدگاه)

        پدال ام از منبع داخلی….
        وقتی یه ماشین چینی و کار میکنه ، ذهن شمارو آماده میکنه که قبول کنید ماشین چینی خوبه و وقت تبلیغات ماشین چینی داخل ایران میشه !!
        اکثر ماشین هایی که بررسی میکنه و بهبه و چهچه قبلاً بررسی شده !!

        موافقم 12
        مخالفم 16
  3. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2961 ديدگاه)

    قیمت و طراحی و عملکرد برای خودروی اسپرت برقی عالیه

    موافقم 35
    مخالفم 3
  4. H2

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (378 ديدگاه)

    فقط قیمتش میتونه به مزدا میاتا اجازه عرض اندام بده

    موافقم 6
    مخالفم 5
  5. محمد

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1476 ديدگاه)

    کم کم ماشین های برقی جذاب دارن از راه می‌رسد فقط وزنش برای رودستر بالاست که اونم چاره ای نیست باتری های فعلی سنگینن

    موافقم 6
    مخالفم 1
  6. Enzo Ferrari 2008

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    اسپرت خوب قیمت خوبی ام داره

  7. دانیال

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (598 ديدگاه)

    تلاشهای برند ام جی قابل تحسینه ولی نتونستم با طراحی این رودستر ارتباط بگیرم

    موافقم 2
    مخالفم 6
  8. Arshia m3csl

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    عجب رودستر عالی ای چین خیلی پیشرفت کرده مخصوصا mg که بهترین چینیه و عالیه ولی رقبایی مثل نیسان 370z و حتی پورشه باسکتر جدید که از ۷۰ هزار دلار شروع میشه و فورد ماستنگ gt و بی ام و m240 داره که به احتمال زیاد کارش رو خیلی سخت میکنن با ۶۰ هزار دلار ماشین اسپرت حسابی ژاپنی و المانی و امریکایی خیلی زیاده که mg که سالها اسپرت نساخته پیششون به چشم نمیاد

  9. Navid A J

    ۱۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3774 ديدگاه)

    هنوزم ام جی به ایران وارد میشه؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
  10. یاس ی

    ۱۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1042 ديدگاه)

    ام جی در سالهای گذشته استاد ساختن اسپورتهای کوچک بود و انصافا برای هزاره جدید هم خوب کار کرده با سایبراستر. تنها چیزی که من به شخصه نپسندیدم و به نظرم چینی طور بود طراحی چراغهای عقب بود.

  11. احسان

    ۱۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (54 ديدگاه)

    به نظرم با این قیمت مزدا میاتا دل انگیز تره اما بدون در نظر گرفتن هزینه های مالی واقعا خودرو جالبیه

  12. علی

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    چراغای پشتش جالب نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا