ام جی (MG)

پشت فرمان ام جی سایبرستر: گرن‌تورر در لباس رودستر اسپرت

راندمان آرام، سرعت زیاد، فرمان بی‌حس. ام‌جی با تولید این رودستر به دنبال چه می‌گردد؟

تاکنون اگر با کسیی حرف از یک ام‌جی بدون سقف می‌زدید، بی‌شک به یاد نسخه‌های کلاسیک می‌افتادند اما با شروع برقی‌شدن خودروهای جهان، برند ام‌جی هم تصمیم گرفت رودسترهای به‌یاد‌ماندنی خود را دوباره زنده کند. حاصل این کار، مدل سایبرستر برقی شد که پیش از مدل‌های مشهور دیگری چون پولستار ۶ یا پورشه باکستر برقی رونمایی شده است.

نیروبخش این خودروی تمام برقی، یک باتری ۶۴ یا ۷۷ کیلووات ساعتی است که به راننده امکان پیمایش مسافتی ۴۰۰ تا ۴۸۰ کیلومتری را می‌دهد. ام‌جی سایبرستر در دو نسخه دو دیفرانسیل و دیفرانسیل عقب عرضه می‌شود و قیمتی برابر ۴۵ تا ۵۰ هزار دلار دارد. با توجه به ظاهر زیبایی که این خودروی دو سرنشینه دارد، می‌توان قیمت آن را مناسب ارزیابی کرد اما نهایتا همه‌چیز به عملکرد آن باز می‌گردد.

طراحی

چهره جدی سایبرستر که هر کس آن را الهام‌گرفته از یک خودروی متفاوت می‌داند، بر پایه زبان طراحی تازه این برند طراحی شده است. بدنه آن در ابعادی نزدیک به جگوار F تایپ جدید یا بی‌ام‌و Z4 تولید شده که پای ام‌جی را به میدانی خطرناک باز می‌کند. رینگ‌های ۱۹ اینچی ستاره‌ای ۵ پره کروم‌کاری شده درکنار خطوط نرم و حساب‌شده بدنه که بیش‌ازاندازه خودنمایی نمی‌کنند و در عین حال، به‌درستی در جای خود می‌درخشند روی‌هم‌رفته یک پروفایل زیبا و پخته را برای سایبرستر ایجاد می‌کنند.

بخش بیرونی کابین برای ایجاد تناقض رنگی، سیاه شده است تا با بخش‌های تیره رینگ و هواکش‌ها هماهنگی داشته باشد. عقب خودرو میزبان یک اسپویلر کوچک و یکپارچه روی صندوق است که برفراز چراغ‌های پیکان‌شکل قرار گرفته است. پایین سپر عقب هم دیفیوزرهای اسپرت قرار گرفته‌اند که پکیج طراحی این خودرو را تکمیل می‌کنند. درها به‌وسیله یک دکمه لمسی و به‌صورت پروانه‌ای باز و بسته می‌شوند.

کابین

کابین سایبرستر را در یک کلام می‌توان حساب‌شده قلمداد کرد. راننده پس از نشستن روی صندلی می‌تواند با استفاده از یک دکمه فشاری روی کنسول مرکزی، در را ببند. خوشبختانه کابین فضای کابین و جاداری دارد اما برخلاف انتظار بسیاری از طرفداران ام‌جی‌های رودستر کلاسیک، خبری از نشانگرهای آنالوگ و اشارات قدیمی نیست. سازنده دو رگه این خودرو تصمیم گرفته تا مفهوم رودستر خود را برای عصر جدید بازنویسی کند و در همین راستا از سه نمایشگر یکپارچه بزرگ روبه‌روی راننده استفاده کرده است.

فرمان سایبرستر به دو پدال پشتی مجهز شده که یکی برای کنترل حالت‌های رانندگی و دیگری برای فعالسازی سیستم بازیابی انرژی ترمز استفاده می‌‎شود. فضای میان پنل‌های کابین بسیار کم است، دوخت‌ها با کیفیت مناسب انجام شده‌اند و برخلاف انتظارها، می‌توان گفت به‌خوبی ساخته شده است. کنسول مرکزی هم با تمرکز روی راننده از امکاناتی یک خودروی امروزی برخوردار شده است.

راندمان

تجربه آغازین این خودروی بی‌صدا نشان می‌دهد که رفتار سایبرستر به یک گرن‌تورر اسپرت شباهت بیشتری دارد تا یک رودستر تمام اسپرت که لزوما نکته منفی محسوب نمی‌شود. نسخه تک‌موتوری دیفرانسیل عقب با ۳۳۵ اسب بخار قدرت، برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۵.۲ ثانیه زمان نیاز دارد. در سوی دیگر، نسخه دو موتوره آن با بهره‌وری از ۵۳۶ اسب بخار قدرت درعرض ۳.۲ ثانیه به سرعت معیار خواهد رسید. حداکثر سرعت هر دو مدل به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

شاسی نسخه بررسی‌شده، تک‌موتوره، نشان داده که بدن را به‌خوبی کنترل می‌کند. با وجود اینکه فرمان چندان حس گذر تایر از روی جاده را به راننده منتقل نمی‌کند اما چسبندگی مناسبی میان خودرو و مسیر وجود دارد. هرچند سواری به‌طوری کلی خوب ارزیابی می‌شود اما سایبرستر کمی بی‎‌حس حرکت می‌کند. وزن بدنه رودستر ام‌جی در دو نسخه تک و دو موتوره به‌ترتیب نزدیک به ۱,۶۰۰ و ۲,۰۰۰ کیلوگرم است که آن را به خودرویی سنگین تبدیل می‌کند؛ به این همه، به نظر می‌رسد مهندسان این شرکت در مهار این وزن به‌موفقیت رسیده‌اند.

امکانات

حالت‌های رانندگی سایبرستر شامل راحت، اسپرت و شخصی می‌شود. با تغییر حالت‌ها، نمایشگر مرکزی به انتخاب راننده واکنش‌ نشان می‌دهد و با گرافیکی خیره‌کننده و بسیار روان، تغییر می‌کند. برای نمونه اگر راننده حال اسپرت را انتخاب کند، چرخ‌های سایبرستر درون نمایشگر آتش می‌گیرد که روی سرعت بالای این حالت تاکید دارد. بخش پایینی فرمان میزبان یک دکمه سرخ‌رنگ خاص شده که با عنوان «سوپربوست» شناخته می‌شود و می‌تواند کمی قدرت اضافه‌تر در اختیار راننده قرار دهد.

به‌طور کلی می‌توان سواری سایبرستر را به سواری یک کنسول بازی بزرگ تشبیه کرد که اتفاقا اصلا هم بد نیست. با وجود اینکه روبه‌روی راننده سه نمایشگر قرار گرفته و راننده برای کنترل سیستم تهویه این خودرو مجبور به استفاده از نمایشگری جداگانه است اما همچنان برای انتخاب گزینه‌های دنده خودکار (P, R, N, D) باید از دکمه‎‌های قیزیکی کمک گرفت.

شاید جا داشت ام‌جی کمی پیچش بنده را کاهش دهد و پاسخ فرمان‌ را دقیق‌تر و باحس‌تر مهندسی کند. حال که این اتفاق رخ نداده، با خودرویی خنثی اما سریع طرف هستیم که با وجود وزن زیاد، حس سنگین بودن را منتقل نمی‌کند و تنها کمی از پیچش بدنه رنج می‌برد.

نتیجه

بسیاری تصور می‌کنند به‌خاطر گذشته خوش‌آوازه‌ای که ام‌جی در تولید خودروهای رودستر کوچک دارد، سایبرستر هم مجبور است از همان فرمولاسیون پیروی کند؛ سازنده با طراحی خودرویی کاملا جدید با این دیدگاه مخالفت کرده و به رودستر تازه خود هویتی نو بخشیده است. سایبرستر را می‌توان یک خودروی برقی منحصربه‌فرد و جالب‌توجه قلمداد کرد.

با توجه به عملکرد فنی، ابعاد بدنه، سرعت درخور و راندمان نرم نمی‌توان این خودرو را یک اسپرت رودستر به شمار آورد؛ بنابراین سایبرستر یک گرن‌تورر برقی دو سرنشینه بی‌سقف است. از آنجا که رقبای آینده این خودرو هنوز معرفی نشده‌اند و درصورت معرفی نهایی، حداقل دو برابر آن قیمت خواهند داشت، می‌توان به آینده ام‌جی سایبرستر دید مثبتی داشت. هرچند خیلی هیجان‌انگیز نیست اما به‌عنوان یک کانورتیبل نرم و آرام، حرفی را برای گفتن باقی نمی‌گذارد. نظر شما درباره این خودرو چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. ارسلان

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (260 ديدگاه)

    اکسل این بشکنه ، یه نفر از دو سر نشین زنده نمی‌مونه…

    موافقم 11
    مخالفم 12
    1. زیزیگولو

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (6038 ديدگاه)

      از وقتی که چین کمپانی ” ام جی ” رو از انگلیسها خریده بایدم نگران چنین چیزی بود

      موافقم 14
      مخالفم 8
    2. پیام

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2138 ديدگاه)

      از وقتی چین خریدش از جلوی چشمم افتاد

      موافقم 6
      مخالفم 12
  2. محسن

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (165 ديدگاه)

    پیچش بنده را کنترل کند!! احتمالا منظورتون بدنه بوده

    موافقم 15
    مخالفم 2
  3. Mr. gt c

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (428 ديدگاه)

    همه چی خوب تا رسیدم به اون فلش ها

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. amir

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      همونو بگو نه به طراحی هماهنگو چشم نواز رخ جلو نه اون افتضاحی که پشتش به بار اوردن با اون فلش های لعنتی انگار پشتو یادشون رفته بوده طراحی کنن روزه عرضه و نمایشگاه یهو یادشون افتاده

      موافقم 10
      مخالفم 5
    2. گاس فرینگ

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (351 ديدگاه)

      غلط نکنم میخواستن از راهنماهای مینی کپی کنن

      موافقم 1
      مخالفم 2
  4. KAIZEN

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (213 ديدگاه)

    کنسول بازی 4 چرخ 😂
    طراحی چراغهای عقب 😂

    موافقم 7
    مخالفم 9
  5. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1551 ديدگاه)

    کاش اون دوتا فلش رو برداره از پشت به نظرم به طراحیش لطمه زده

    موافقم 9
    مخالفم 3
  6. BMW

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    خدایا این چراغ های عقب چیه مگه طراحی دو ساله هست😂😂ولی هوشم اومد ها

    موافقم 8
    مخالفم 3
  7. amirboss

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (754 ديدگاه)

    طراحی خیلی نرم و متعادلی داره غیر از نمای عقب که تو ذوق میزنه.
    فلش هایی که هیچ ربطی به طراحی نداره و رو اعصابه

    موافقم 12
    مخالفم 0
  8. علی

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (799 ديدگاه)

    تلاش ام جی عالی و قابل تحسین هست شتاب عالی چهره ساده و هماهنگ. ولی چراغ عقب افتضاحی ببار میاره که هیچکس حاضر بخرید با این چراغ نخواهد بود کاش تولید کننده این چراغ رو بازنگری کنه اون وقت قابل رقابت خواهد بود

    موافقم 5
    مخالفم 1
  9. مهربد

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (318 ديدگاه)

    شاهکار مهندسی ام جی.. ام جی در چیزی که تخصص دارد، یک نمونه منحصربفرد روانه بازار کرده است.. یک رودستر امروزی همه چیز تمام..

    موافقم 8
    مخالفم 1
  10. حسین

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (403 ديدگاه)

    یکی از بهترین خودروهای برقی که تا الان ساخته شده، و تنها رودستر برقی تولید انبوه

    موافقم 9
    مخالفم 1
  11. مهربد

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (318 ديدگاه)

    “کارل گاتهام” مدیر طراحی سایبرستر در سال 1999 و در دانشگاه کاونتری انگلستان در زمینه طراحی آموزش دید، یک دهه بعد به MG پیوست و قبل از اینکه در سال 2017 به سمت مدیر طراحی سایبرستر منصوب شود، در طراحی داخلی و خارجی کار کرد و استودیوی پیشرفته Marylebone را در سال 2018 راه اندازی کرد.
    این خودرو و گروه خودرویی IM (ام جی سایبرستر و IM6 که چندی پیش در نمایشگاه ژنو رونمایی شد، پلت فرم مشترک دارند)، بیانیه و چشم انداز از قصد در مورد آینده شرکت است. نمای بیرونی سایبرستر، 100٪ در انگلستان طراحی شده است، اما بیشتر قسمت داخلی و فیس در شانگهای انجام شده است.
    سایبرستر هم همانند ام جی 4 در مرکز طراحی ام جی در لندن ، کار شده و به عنوان یک سمبل در صد سالگی این برند، به میراث ام جی ادای احترام کرده است.

  12. محمد

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    طراحی چراغهای عقب کاملن آوانگارد و نو آورانه بوده شخصن دیگه حالم از چراغهای عقب یکپارچه و تکراری بهم میخو.ره

    موافقم 5
    مخالفم 1
  13. Saeed

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    وقتی پای انگلیس اومد وسط شک نکنین محصول با کیفیت و خوبیه. چون پایه و اساس این کمپانی انگلیسی بود و قطعا کمک هم میکنن به اینا.

  14. Aref

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    انگلیسی ها با سرمایه چینی ها، این برند را احیا کردند.. ام جی هایی که در ایران در چند سال گذشته عرضه شد، همون موقع نشون داد که این شرکت یه چیز دیگه است.. برای ماشین بازها، احیا شدن یک برند ریشه دار خیلی شیرینه چون خاطراتشون ماندگار و لذت بخش میشه..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا