ام جی (MG)داچیا

صادرات ام جی به اروپا؛ چگونه داچیا و فیات از چین تهدید می‌شوند

تولیدات ارزان‌قیمت ساخت داچیا، فیات و اشکودا در بازار اروپا فروش بسیار خوبی دارند؛ اما این شرایط با حضور برندهای چینی تهدید می‌شود.

طی ماه‌های اخیر، بی‌وای‌دی، ژی‌پنگ، نیو و چند زیرمجموعه از جیلی مثل لینک‌اندکو، ضمن دریافت تاییدیه برای استانداردهای ایمنی و کیفی اتحادیه اروپا، برنامه‌ی حضور گسترده در قاره سبز را آغاز کرده‌اند. باتوجه به اینکه تولیدات این برندهای چینی، عمدتا قیمت بالای ۴۰ هزار دلار دارند و بعضا نزدیک به ۸۰ هزار دلار هزینه خرید خواهند داشت، تهدید مهم برای رقبای هم‌قیمت ساخت اروپا محسوب نمی‌شوند؛ اما فروش گسترده‌ی خودروهای ارزان‌قیمت چینی می‌تواند تاثیری جدی برای اوضاع تجاری داچیا و حتی فیات داشته باشد.

تاریخچه‌ی MG و سوابق مالکیت از ۱۹۲۳ تا امروز

ام‌جی /MG، شاید اصیل‌ترین برند موجود در میان خودروسازان چینی باشد، چراکه ۹۰ سال پیش در انگلستان بنیان نهاده شد. امروزه شاهد جنگ سختی میان هواداران ام‌جی و گروهی از علاقه‌مندان صنعت خودرو، درباره‌ی بریتانیایی بودن این برند هستیم؛ چراکه از سال ۲۰۰۸، سایک‌ موتورز چین، مالکیت ام‌جی را در اختیار دارد. از سویی دیگر، با حضور پررنگ مهندسان و طراحان اروپایی در بسیاری از شرکت‌های چینی مثل چانگان و چری، بهبود کیفیت فنی و ظاهری خودروهای ساخت چین، به‌وضوح قابل مشاهده است. با این اوصاف و درحالی‌که دفتر مهندسی و طراحی ام‌جی انگلستان در بیرمنگام، هماهنگ با خط تولید این شرکت در چین فعالیت می‌کند، کاملا چینی یا بریتانیایی دانستن محصولات ام‌جی، نادرست به نظر می‌‌رسد؛ درحالی که می‌توان ادعا کرد ۱۰۰ درصد قطعات این خودروها، ساخت چین است.

ام جی کلاسیک
ام‌جی TF ساخت ۱۹۵۳

ام‌جی (MG) مخفف عبارت گاراژ موریس  (Morris Garage)، سال ۱۹۲۳ در انگلستان شروع به کار کرد. این شرکت هم از بحران‌های اقتصادی در بریتانیا جان سالم به در نبرد و بارها میان شرکت‌های انگلیسی و غیر انگلیسی، دست به دست شد. به عقیده‌ی کارشناسان، دوران طلایی ام‌جی به سال‌های دهه‌ی ۵۰ و ۶۰ میلادی برمی‌گردد که با خودروهای اسپرت و سبک‌وزن دونفره، طیف وسیعی از طبقه‌ی متوسط انگلستان را به سمت خود جذب کرد.

ام‌جی در سال ۱۹۶۷ به سمت ورشکستگی پیش رفت و سال‌های بعد تا ۲۰۰۶، توسط بریتیش موتور، لیلاند، روور (Rover) ، بریتیش ایرو اسپیس و حتی بی‌ام‌و آلمان اداره می‌شد. خودروسازی ام‌جی، بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۵، تقریبا تعطیل بود و تا سال ۲۰۰۶، تولیدات محدود کم‌فروشی داشت.

ام جی TF ساخت 2003
ام جی TF ساخت ۲۰۰۳

باید قبول کرد سایک موتورز چین، با مدیریت صحیح و سرمایه‌گذاری به‌جا، برند ورشکسته‌ی ام‌جی را به صحنه‌ی رقابت بازگرداند و با تنوع بخشیدن به سبد محصولات، خیلی زود به سودآوری رسید. مبلغی که سایک موتورز برای خرید شرکت ام‌جی در سال ۲۰۰۶ هزینه کرد، نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود، درحالی‌که سود عملیاتی ام‌جی با تیراژ تولید ۸۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۶، معادل ۲۵ میلیون دلار بود. برای سال ۲۰۲۲، فروش جهانی ام‌جی حدود ۷۰۰ هزار دستگاه پیش‌بینی شده است.

 

چرا ام‌جی رقیب مهمی برای داچیا و خودروهای اقتصادی ساخت اروپا است؟

مهم‌ترین برگ برنده‌ی ام‌جی در بازار اروپا، سابقه‌ی بسیار خوب و نام شناخته شده از دهه‌ی ۵۰ و ۶۰ میلادی است. هرچند که در ظاهر، نسل جدید از جوانان اروپایی، ام‌جی را نمی‌شناسند اما هنوز در خیابان‌های قاره سبز و خصوصا انگلستان، انواع خودروهای کلاسیک ام‌جی تردد می‌کنند. این شرایط، برگ برنده‌ی ام‌جی در مقابل بی‌وای‌دی و دیگر برندهای چینی برای فروش در اروپا خواهد بود.

ام جی 6 ساخت 2021
ام جی ۶ ساخت ۲۰۲۱

دیگر نکته‌ی مهم که امروزه در بسیاری خودروهای مدرن چینی وجود دارد؛ مثلث موفقیت در فروش است که طرحی مناسب، تجهیزات فنی قابل قبول و قیمت منطقی را شامل می‌شود. این سه عامل، برای انواع MG که طی ماه‌های اخیر به افزایش فروش در اروپا رسیده‌اند، مورد توجه شرکت سازنده بوده است.

طی ۸ ماه گذشته از سال ۲۰۲۲، تعداد ۵۸ هزار MG در اروپا فروخته شد. این مقدار، نه‌تنها ۲ برابر مدت مشابه سال قبل بود؛ بلکه بیشتر از فروش هوندا و میتسوبیشی در قاره سبز است. نکته‌ی مهم اینکه، عرضه‌ی خودروهای ام‌جی در سراسر اروپا هنوز شروع نشده و کشورهای سوئیس، لهستان، جمهوری چک، پرتقال، اسلوواکی، رومانی، استونی، لیتوانی و مجارستان، از ابتدای سال ۲۰۲۳، فروش و نصب پلاک تولیدات ام‌جی را می‌پذیرند. این کشورها، ۱۳ درصد جمعیت اروپا را تشکیل می‌دهند.

ام جی 4 برقی ساخت 2022
ام جی ۴ برقی ساخت ۲۰۲۲

دیگر نکته‌ی جالب راجع به عملکرد MG در اروپا، به فروش مدل‌های برقی و هیبریدی مربوط است. هم‌اکنون، کمتر از یک درصد کل بازار خودروی اروپا به ام‌جی تعلق دارد؛ اما حدود ۲/۶ درصد از مدل‌های تمام برقی و تقریبا ۲ درصد هیبریدی‌ها را تشکیل می‌دهد.

رشد فروش باورنکردنی برای ام‌جی در سراسر جهان

افزایش تقاضا برای خودروهای ام‌جی در اروپا، طی سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰۶ ردصد رشد داشته است.  فروش تولیدات این برند در هند و چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان نیز، به ترتیب ۴۳ و ۴۳ بیش از سال ۲۰۲۱ است.

آمار فروش جهانی ام جی

مردم خاورمیانه، شرق آسیا، اقیانوسیه و افریقا امسال حدود ۷۴ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل، خودروهای ام‌جی خریده‌اند؛ اما در کمال ناباوری، رشد فروش ۲۱۵ درصدی برای امریکای جنوبی ثبت شده است. درمجموع، ۴۵۰ هزار دستگاه ام‌جی طی ۸ ماه نخست سال ۲۰۲۲ به مصرف‌کنندگان سراسر جهان رسیده تا پیش‌بینی فروش جهانی این برند برای کل سال، حدود ۶۷۰ تا ۷۰۰ هزار دستگاه خواهد بود.

قیمت مناسب برای خودروهای برقی و هیبریدی؛ عامل موفقیت ام‌جی

در ادامه‌ی مطلب، سه مدل پرفروش MG به اختصار معرفی شده‌اند. این خودروها، هم‌اکنون در بازار استرالیا به موفقیت تجاری رسیده‌اند و تایید استانداردهای اروپا را کسب کرده‌اند.

ام‌جی ZS EV

کراس‌اور کوچک ZS هم‌اکنون یکی از پرفروش‌ترین خودروهای برقی استرالیا است. این مدل با آستانه قیمت ۳۶ هزار دلار تولید می‌شود و برای بازار اروپا نسبت به پژو E2008، اوپل موکا E و هیوندای کونا E ازران‌تر خواهد بود.

ام‌جی ZS EV از یک موتور برقی با قدرت ۱۷۵ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر روی محور جلو استفاده می‌کند. این مدل فقط با ساختار تک دیفرانسیل و گیربکس تک سرعته تولید می‌شود.  زمان لازم  برای سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر ام‌جی ZS EV، تقریبا ۸ ثانیه و نهایت سرعت ۱۷۵ کیلومتر برساعت است.

باتری‌های ۵۱ کیلووات ساعتی برای ام‌جی ZS EV، توان پیمایش ۳۶۰ کیلومتر فراهم می‌کنند. زمان شارژ این خودرو با شارژرهای  DC معمول در اروپا، حدود یک ساعت است.

نسخه‌ی دیگری از این خودرو با قدرت کمتر و شعاع حرکتی بیشتر نیز امسال تولید می‌شود.  ام‌جی ZS EV لانگ‌رنج، باتری ۷۲/۶ کیلووات ساعتی و موتور ۱۵۶ اسب بخار دارد؛ اما از نظر شتاب‌گیری چندان متفاوت از مدل استاندارد نیست. این خودرو، توان پیمایش ۴۴۰ کیلومتر با یک شارژ خواهد داشت.

ام‌جی HS PHEV

انواع مختلفی از ام‌جی HS با پیشرانه‌های بنزینی وجود دارد اما قدرتمندترین نمونه، پلاگین هیبرید است. این خودرو با ابعادی بزرگ‌تر از ZS، تقریبا هم‌اندازه‌ی هیوندای توسان و کیا اسپورتیج و فولگس تیگوان محسوب می‌شود اما نسبت به نسخه‌ی پلاگین هیبرید این خودرو، ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت کمتر دارد. قرار است ام‌جی HS PHEV با قیمت ۳۷ هزار دلار به بازار اروپا برسد.

MG HS PHEV

مجموع قدرت ۲۵۸ اسب بخار و گشتاور ۳۷۰ نیوتن‌متر، ام‌جی HS PHEV را در زمان ۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رساند. این خودرو به لطف باتری‌های ۱۶/۶ کیلووات ساعتی می‌تواند مسافت ۵۲ کیلومتر را به صورت تمام برقی طی کند. اگر باک بنزین و باتری‌ها تکمیل باشند، میانگین مصرف سوخت برای ام‌جی HS PHEV، حدود ۱/۵ تا ۲ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.

ام‌جی  مارول R

مهم‌ترین محصول مدرن ام‌جی برای بازار جهانی، کراس‌اور تمام برقی مارول R است. این خودروی الکتریکی دو دیفرانسیل، ۴۷ هزار دلار قیمت خواهد داشت تا نسبت به تویوتا BZ4X، اشکودا انیاک برقی، فولکس واگن iD.4، هیوندای آیونیک فایو، کیا EV6 و فورد موستانگ مک E، ارزان‌تر باشد.

ام‌جی  مارول R با دو موتور برقی روی محورهای جلو و عقب، مجموع قدرت ۲۸۸ اسب بخار با گشتاور ۶۶۵ نیوتن‌متر دارد. این تجهیزات، امکان رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت در زمان ۵ ثانیه فراهم می‌کنند. نهایت سرعت ام‌جی  مارول R محدود شده به ۲۰۰ کیلومتر برساعت و توان پیمایش ۳۷۰ تا ۴۰۰ کیلومتر با یک شارژ خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. pouya98645

    ۳۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (83 ديدگاه)

    ام جی میتونه تو اروپا بازار خیلی خوبی تو خودرو های برقی داشته باشه ولی به نظرم در خودرو های بنزینی داچیا محبوبیت بیشتری داره .

    موافقم 44
    مخالفم 2
    1. فورد

      ۳۰ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (891 ديدگاه)

      به جز بعضی مدل های کلاسیکش اصلا طرفدارش نیستم

      موافقم 10
      مخالفم 13
      1. pouya98645

        ۱ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (83 ديدگاه)

        خوب شما طرفدارش نیستی برا کسی که خریدار هست اهمیت داره قیمت که خوب داچیا قیمت هاش مناسب تره .

        موافقم 12
    2. Avan

      ۳۰ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (79 ديدگاه)

      بحث قیمت هم مهمه.داچیا محصولات بنزینی اش خیلی ارزانتر از ام جی هستند

      موافقم 17
  2. datsun

    ۳۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (3961 ديدگاه)

    یه انحصاری تو بازار اروپا هست اینجا زیاد نمیشه راجبش توضیح داد چون به بعضی ها بر میخوره ولی مطمئنا رنو و دولت فرانسه(سهام دار رنو) هر طوری هست مانع نفوذش به بازار میشن. به نظر خودم بهترین بازار خودروی برای خودروسازها بازار آمریکا و بعد از اون کشورهای حوزه خلیج فارسه.

    موافقم 24
    مخالفم 18
  3. T

    ۳۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (354 ديدگاه)

    من ام جی رو یک برند چینی نمی دونم

    موافقم 16
    مخالفم 41
    1. Amirreza.M

      ۳۰ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (303 ديدگاه)

      برای اینکه میخواید بد بودن چینی ها رو تعمیم بدین ولی ام جی نمیذاره بنابراین اون رو چینی به حساب نمیارین تا بعدش بگین همه ی چینی ها آشغالن

      موافقم 31
      مخالفم 5
      1. genius

        ۱ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1347 ديدگاه)

        من هم ام جی رو چینی نمیدونم چون به اصالت و ریشه ها عمیقا معتقدم ؛ چه برای ابزار و چه حتی انسانها.یه ایرانی 200 سال هم ساکن اروپا باشه باز خونش ایرانیه و بالعکس

        موافقم 4
        مخالفم 13
        1. Muty

          ۵ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (1858 ديدگاه)

          شما یه سفر چند روزه برو اروپا داداش
          بعدش بیا ببین اصالت و ریشه هات تغییر دادن اساسی
          200 سال که سهله مشدی

          موافقم 2
          مخالفم 1
  4. Sohrab

    ۳۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (40 ديدگاه)

    سئات ماشین ارزونی نیست. بالعکس به نسبت گرونه چون از گروه فولکس‌واگنه و به عنوان یک ماشین نسبتا گرون آلمانی بهش نگاه میشه مثل خود ماشین‌های گروه فولکس با برند مادر.

    موافقم 2
    مخالفم 15
  5. amir1400

    ۳۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    خداییش باید قبول کرد که چینی ها دارن با سرعت فوق العاده ای پیشرفت میکنن ، کشوری که تا همین ۵ سال پیش داشت x33 تولید می‌کرد الان سودای فتح بازار اروپا رو در سر داره ، طبق پیش بینی من تا ۵ سال دیگه از کره ای ها جلو میزنن و تا کمتر از ۱۰ سال دیگه هم میتونن آلمانی ها ، ژاپنی ها و آمریکایی ها رو شکست بدن

    موافقم 23
    مخالفم 22
    1. amir1400

      ۳۰ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      البته به شرطی که با همین سرعت ادامه بدن و گرنه اگه صنعت خودروشون هم بخواد مثل موبایلشون افت کنه ، حالا حالا ها نمیتونن وارد گردونه رقابت با خودروسازان مطرح بشن

      موافقم 13
      مخالفم 4
  6. مهربد

    ۳۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (318 ديدگاه)

    پرچم MG بالاست..

    موافقم 16
    مخالفم 7
    1. مهربد

      ۳۰ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (318 ديدگاه)

      مهم ترین محصول ام جی ، ام جی 4 است که با امکانات بسیار زیاد ، قیمت رقابتی و باورنکردنی در سطح امکانات و شرایط فروش دارد و متاسفانه در مقاله به آن اشاره نشده است ولی ظاهرا برگ برنده و فاتح ام جی در بازار جهانی است..

      موافقم 16
      مخالفم 2
  7. مهردادکمال

    ۳۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (2000 ديدگاه)

    انگلستان دستی دستی مالکیت اکثر برندهاشو از دست داده فقط مونده چند برند مهجور و چند برند تولید محدود فقط مونده استون مارتین و مکلارن که اونام ممکنه در آینده از دست بده
    ام جی واقعا یک شرکت ریشه دار بود که نتونست حفظش کنه

    موافقم 13
    مخالفم 5
    1. Royal Driver UK 70

      ۳۰ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1291 ديدگاه)

      مکلارن و آستون مارتین به این سادگیا توی بحران قرار نمیگیرن.

      موافقم 4
      مخالفم 11
  8. کرگدن باواریا

    ۳۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (777 ديدگاه)

    ام جی واقعا عالی میره جلو ؛ به صراحت میشه گفت پژو سیتروئن، کیا هیوندا هیچ شانسی در برابرش ندارن
    یه مدل از ام جی بود میگفتن شبیه فراریه سدان بک اسپورت بود ؛ بدجور عاشقش شدم !

    موافقم 13
    مخالفم 4
  9. مردیم از خوشی

    ۳۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1453 ديدگاه)

    آقای اشتری چرا من پیام هام همش میره برا تایید
    یه عمر تو این سایت کاربرتون بودیم 🤏 احترام برا ما قائل نیستید

    موافقم 11
    مخالفم 4
    1. Royal Driver UK 70

      ۳۰ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1291 ديدگاه)

      جدیدا منم اینطور شدم ، بخاطر چند تا ، شایدم یکی از کاربرای بسیااار پرحاشیه سایت هست، خودش متوجه شده الان.

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. miladzm

        ۱ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (316 ديدگاه)

        موافقم باهات . بعضی ها فقط به دنبال حاشیه ان . مثل ۰۰۹۸ و بی خیال اسم و شامپو و کرگدن و … که همشون هم یه نفرن .

        موافقم 4
        مخالفم 10
  10. AMANTE

    ۳۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    MG 4 احتمالا مهم ترین ماشین MG برای اروپا هست، فقط کافیه به عملکرد و قیمت هاش توجه کنید که از 19 هزار دلار برای مدل پایه شروع میشه تا 27 هزار دلار برای نسخه ی فول.
    توی نسخه ی پایه قدرت ۱۶۸ اسبی با شعاع حرکتی ۴۲۵ کیلومتری داره.
    توی نسخه ی فول دو موتوره قدرت ۴۲۲ اسبی با شعاع حرکتی ۴۶۰ کیلومتری داره.
    البته نسخه ی لانگ رنج هم داره که موتور 201 اسبی با شعاع حرکتی 520 کیلومتری داره‌.

    موافقم 10
    مخالفم 1
  11. UNAS

    ۳۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1858 ديدگاه)

    خدایی نکرده چراغهای جلو و جلوپنجره فراری پوروسانگوئه از ام‌جی مارول R کپی برداری نشده باشه !!!
    خیلی کپ هم هستن
    اول جفتش رو سرچ کنین ببینین بعد دُر افشانی کنین

    موافقم 10
    مخالفم 4
  12. genius

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    MG خونی و هویتی بریتانیاییه نه چینی.مثلا الآن جگوار رو تاتا هند خرید آیا اصالت و ریشه و هویتش هندی شده؟! اگر جز این بود و چینی الاصل محسوب میشد حضورش تو بازار ایران رو بعد از فشارحداکثری قطع نمیکرد.جیلی و ام جی بهترین خودروها با مبدا مونتاژ چین بودند که تو ایران روئت شدند

    موافقم 4
    مخالفم 5
  13. محمد

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (77 ديدگاه)

    ام جی همواره پرچمدار خودروسازان چینی بود اولا که اولین خودروساز چینی هست که در بازار اروپا از سال 2010 حضور داره اولین خودروساز چینی هست که در سال 2015 خودرو کراس اور 2000 سی سی با دودیفرانسیل تولید کرد به تازگی برای اولین بار خودرو سدان با دیفرانسیل عقب با تقسیم وزن 50-50 تولید کرده(MG 4) و اولین خودرو ساز چینی که موتور درون سوز با 260 اسب تولید کرده (MG 7)

  14. پدرام

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (793 ديدگاه)

    ام جی hs یکم شبیه کراس اورهای مزداست

  15. Muty

    ۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1858 ديدگاه)

    آدرس سورس این مقاله را چینی سوارها علی الخصوص ام جی سوارها یجا تو گوشی شون ذخیره کنن :-)
    در مواردی هم میتونین یه نسخه پرینت شده در اختیار مخاطبین بگذارید برای اثبات انگلیسی بودن ام جی
    ما که وا دادیم
    باشه برادر ام جی انگلیسی
    اصن ام جی آلمانی
    اصن ایتالیایی
    اصن دست ساز…

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا