ام جی (MG)

ام جی ZS وارداتی؛ بررسی مشخصات، امکانات، قیمت، مزایا و معایب

ام‌جی ZS کراس‌اوور وارداتی جدید فردا موتورز است که با پیشرانه هیبریدی و امکانات کامل راهی بازار کشور خواهد شد.
ام جی ZS

ام‌جی یکی از برندهای محبوب در کشورمان است که سال‌ها پیش وقتی محصولات مختلف آن توسط شرکت مدیا موتور وارد شدند، با استقبال بازار مواجه شدند. به همین دلیل، پس از آزادسازی دوبارهٔ واردات خودرو، فردا موتورز سراغ این برند چینی-بریتانیایی رفت و مدل‌هایی مثل MG GT و MG 5 را به ایران آورد. حال فردا موتورز در گام بعدی خود، یکی از شاسی‌بلندهای ام‌جی را برای واردات در نظر گرفته است. این خودرو ZS نام دارد که در اواخر دی‌ماه ۱۴۰۳ در نمایشگاه خودروی تبریز رونمایی شد. ZS پس از GS که در مدل‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در ایران عرضه شد، دومین شاسی‌بلند ام‌جی در بازار کشورمان خواهد بود.

ام جی ZS

ZS اما کراس‌اووری کوچک‌تر از GS است و در سگمنت ساب‌کامپکت قرار می‌گیرد. نسل اول این ماشین در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۱۷ رونمایی شد و سپس برای عرضه در بازار بریتانیا در نمایشگاه خودروی لندن هم به نمایش درآمد. ZS هم‌اکنون در نسل دوم خود قرار دارد که چند ماه پیش در اواسط سال ۲۰۲۴ رونمایی شد. این نسل هرچند در چین تولید می‌شود ولی بیشتر برای بازار اروپا و استرالیا در نظر گرفته شده است. در حال حاضر، نسل دوم ZS فقط با پیشرانهٔ هیبریدی در اروپا و بریتانیا عرضه می‌شود ولی قرار است تا اواخر سال ۲۰۲۵ نسخهٔ بنزینی ارزان‌تر آن‌هم راهی بازار قارهٔ سبز شود.

ام جی ZS

طراحی داخلی و خارجی‌ام جی ZS

نسل دوم ZS مطابق با زبان طراحی جدید ام‌جی شکل گرفته است که جلوپنجرهٔ بزرگ روی سپر همراه با چراغ‌های جلوی مثلثی شکل از ویژگی‌های آن است. این طراحی نمایی تهاجمی و عصبانی به کراس‌اوور جدید ام‌جی بخشیده است هرچند که در عقب خودرو طراحی ساده‌تری را می‌بینیم. این خودرو ۴,۴۳۰ میلی‌متر طول، ۱,۸۱۸ میلی‌متر عرض و ۱,۶۳۵ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۶۱۰ میلی‌متر است.

طراحی داخلی ZS در قسمت جلو هوشمندانه به نظر می‌رسد و حتی الهاماتی از خودروهای عجیبی در آن دیده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، دریچه‌های تهویه که در بالای داشبورد قرار دارند شبیه لامبورگینی هوراکان به نظر می‌رسند ولی شباهت با سوپرکار ایتالیایی در همین‌جا به پایان می‌رسد زیرا طراحی دیگر قسمت‌های کابین خیلی معمولی به نظر می‌رسد. زیر نمایشگر مرکزی ۱۲.۳ اینچی ردیفی از دکمه‌های فیزیکی تعبیه شده ولی این دکمه‌ها سیستم تهویه را کنترل نمی‌کنند و به‌جز گرم‌کن شیشه‌های جلو و عقب، دیگر عملکردها را باید از طریق نمایشگر لمسی کنترل کرد. غربیلک فرمان در بالا و پایین کمی صاف است و در دست گرفتن آن احساس خوبی دارد.

ام جی ZS

شیفتر گیربکس به شکل یک اهرم بزرگ و پهن روی کنسول مرکزی تعبیه شده که شبیه به دسته‌گاز هواپیماهای مسافربری به نظر می‌رسد. ام‌جی سعی کرده کابین ZS را باکیفیت جلوه دهد اما نشانه‌های واضحی در داخل خودرو وجود دارد که مشخص می‌کند کیفیت کلی در حد رقبا نیست. البته در نگاه اول، کابین خودرو با پلاستیک نرمی که بالای داشبورد را پوشانده و دوخت چرمی مانند، کمی حس لوکس بودن دارد ولی خیلی طول نمی‌کشد تا متوجه شوید که این‌ها صرفاً روکش نازکی روی یک خودروی ارزان‌قیمت هستند.

یکی دیگر از مشکلات ZS، تعبیه کنترل‌های سیستم تهویه در نمایشگر لمسی است که راننده را مجبور می‌کند برای تنظیم حرارت و سرعت فن، از صفحهٔ موردنظر خود در نمایشگر خارج شود. این نمایشگر اما وضوح بالا و چیدمانی منظم و منطقی دارد درحالی‌که صفحه آمپر دیجیتالی هم اطلاعات زیادی را به نمایش درمی‌آورد. یکی از نقاط قوت ZS فضای زیاد سرنشینان است. در صندلی‌های عقب خودرو فضای کافی برای بزرگ‌سالان بلندقد وجود دارد و با فضای پای زیاد و فضای سر بیشتر از حد متوسط برای خودروهای این کلاس، کاملا جادار احساس می‌شود.

چیزی که بیش از همه تلاش برای کاهش هزینه‌ها در کابین ZS را نشان می‌دهد، فقدان امکان تنظیم غربیلک فرمان است یعنی ویژگی‌ای که امروز در ارزان‌ترین خودروهای شهری هم وجود دارد. نبود این قابلیت یافتن موقعیت راحت پشت فرمان را برای برخی از رانندگان دشوار خواهد کرد درحالی‌که صندلی راننده حتی برای افراد بلندقد نیز کمی بالا به نظر می‌رسد. صندوق بار ۴۴۳ لیتری ZS اگر برای خودرویی در این سگمنت عالی نباشد، قطعاً مناسب خواهد بود. همچنین به لطف لبهٔ کوتاه و نفوذ اندک برآمدگی گلگیرها، به‌راحتی می‌توان از این ظرفیت حداکثر استفاده را برد.

ام جی ZS

امکانات و تجهیزات MG ZS

فردا موتورز نسخهٔ کامل ZS را به ایران آورده که از امکانات زیادی بهره می‌برد. لیست تجهیزات و آپشن‌های این خودرو شامل موارد زیر است:

  • سیستم کنترل پایداری
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • سیستم کمکی حرکت در سراشیبی
  • سیستم پایش باد تایرها
  • چراغ‌های خودکار
  • ۶ ایربگ (جلو، جانبی، پرده‌ای)
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • سنسور دنده عقب
  • صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی
  • نمایشگر لمسی مرکزی ۱۲.۳ اینچی
  • ۴ پورت USB
  • سیستم تهویه اتوماتیک
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • گرم‌کن صندلی‌های جلو
  • فرمان چرمی با گرم‌کن
  • سنسور باران
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی
  • کروز کنترل تطبیقی
  • ترمز اضطراری خودکار
  • هشدار برخورد جلو
  • دستیار جلوگیری از خروج از خط
  • دستیار ترافیک
  • سیستم پایش نقاط کور

مشخصات فنی MG ZS

همان‌طور که گفته شد، ZS فعلاً در اروپا فقط با یک پیشرانهٔ هیبریدی عرضه می‌شود و نمونهٔ وارداتی به کشورمان هم از همین نوع است. این قوای محرکه از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور به همراه یک موتور الکتریکی با ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تشکیل شده است. مجموع خروجی این سیستم ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۵ نیوتن متر گشتاور است که از بسیاری از رقبای این کلاس بیشتر است. البته هرچند پیشرانهٔ بنزینی می‌تواند در صورت نیاز مستقیماً به چرخ‌ها نیرو دهد ولی ZS برای حرکت بیشتر به موتور الکتریکی خود متکی است و پیشرانهٔ بنزینی در اکثر مواقع به‌عنوان یک ژنراتور برای شارژ باطری ۱.۸۳ کیلووات ساعتی خودرو عمل می‌کند. انتقال نیرو هم توسط یک گیربکس سه سرعتهٔ DHT صورت می‌گیرد که مخصوص خودروهای هیبریدی است.

ام جی ZS

تجربهٔ رانندگی‌ام جی ZS

سواری و هندلینگ ZS برای این سگمنت بالاتر از حد متوسط است اما در برخی زمینه‌ها کمی ناامیدکننده رفتار می‌کند. به لطف قدرت زیاد موتور الکتریکی در قیاس با دیگر خودروهای هیبریدی، ZS در رانندگی‌های شهری بیشتر شبیه خودروهای الکتریکی رفتار می‌کند. تا سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت، عملکرد خودرو واقعاً عالی است و ارائهٔ قدرت زیاد و روان، ZS را به خودرویی بسیار مناسب برای حرکت در ترافیک شهری تبدیل می‌کند. همچنین به لطف شعاع چرخش نسبتاً کوتاه ۱۰.۵ متری، رانندگی در فضاهای تنگ هم آسان خواهد بود. بااین‌حال، در سرعت‌های بالاتر در تحویل نیرو مشکلاتی احساس می‌شود.

ام جی ZS

اگر خواهان چیزی بیش از آنچه موتور الکتریکی می‌تواند ارائه کند باشید مثل شتاب گیری سریع، پیشرانهٔ بنزینی بیدار می‌شود و خودرو بسیار سریع‌تر خواهد شد ولی تحویل قدرت چندان یکنواخت نیست تا جایی که اگر از شتاب خودرو یک نمودار ترسیم کنیم، شبیه شتر دو کوهان خواهد بود! پیشرانهٔ بنزینی این خودرو نسخه‌ای از همان موتور ۱.۵ لیتری است که در خودروهای قبلی ام‌جی استفاده می‌شد. هرچند این پیشرانه در گذشته عملکرد ناخوشایندی داشت اما ازآنجایی‌که در ZS بیشتر وظایف توسط موتور الکتریکی انجام می‌شود، شرایط بهتر خواهد بود. موتور بنزینی زمانی که سخت کار می‌کند هنوز هم سروصدای خشنی دارد ولی خوشبختانه اغلب اوقات خاموش است زیرا موتور الکتریکی آن‌قدر قوی هست که بتواند از پس اکثر وظایف برآید.

ام جی ZS

در جاده‌های پیچ‌درپیچ، ZS خودروی توانمندی است و هرچند رانندگی خیلی جذابی ندارد ولی کنترل بدنه خوب و کیفیت سواری مناسب است. بااین‌حال، مشکل بزرگ هنگام رانندگی در بزرگراه، سروصدای بیش‌ازحد است به‌گونه‌ای که آوای لاستیک‌ها کاملاً به گوش می‌رسد. ZS قوای محرکهٔ هیبریدی مشترکی با هاچ‌بک MG 3 دارد و هرچند به دلیل وزن سنگین‌تر و اندازهٔ بزرگ‌تر نمی‌تواند عملکردی در حد برادر هاچ‌بک خود داشته باشد ولی شتاب صفرتاصد ۸.۷ ثانیه‌ای آن هنوز هم چشمگیر و بالاتر از استاندارد این کلاس است. مصرف سوخت این خودرو هم بین ۴.۶ تا ۵ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که رقمی غیرواقعی محسوب نمی‌شود زیرا در طول آزمایش واقعی توانستیم مصرف قابل‌قبول ۵.۸ لیتر را ثبت کنیم.

مزایا

  • شتاب و عملکرد عالی
  • سواری و هندلینگ مناسب
  • امکانات کامل

معایب

  • مشکلاتی در کیفیت ساخت
  • فقدان تنظیم غربیلک فرمان
  • سروصدای زیاد موتور و جاده

قیمت ام جی ZS و رقبا

قیمت ام‌جی ZS هیبریدی در بازارهای جهانی از حدود ۲۰ هزار دلار آغاز می‌شود و بنابراین، در کشورمان احتمالاً باید انتظار قیمتی در حدود ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومان را برای این ماشین داشته باشیم. ازجملهٔ اصلی‌ترین رقبای محصول وارداتی جدید فردا موتورز می‌توان به لاماری ایما هیبریدی و تیگو ۷ پرو e پلاس اشاره کرد که هردو حدود ۲ میلیارد تومان قیمت دارند.

ام جی ZS

جدول مشخصات فنی‌ام جی ZS

پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر هیبرید
قدرت ۱۹۲ اسب بخار
گشتاور ۴۲۵ نیوتن متر
گیربکس ۳ سرعته DHT
محور محرک جلو
وزن ۱۴۲۰ کیلوگرم
طول ۴,۴۳۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۱۸ میلی‌متر
ارتفاع ۱۶۳۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۱۰ میلی‌متر
شتاب صفرتاصد ۸.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۴.۶ تا ۵ لیتر
حجم صندوق بار ۴۴۳ لیتر

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. سالار فصل

    ۲۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (399 ديدگاه)

    کیفیت ساخت بالاتر از کره ای ها بنظر میرسه،
    (البته من علاقمند به برند دوو از برند های کره ای هستم)

    موافقم 8
    مخالفم 7
  2. علی ریحانی

    ۲۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    فکر نکنم کسی لاماری یا تیگو ۷ رو به این ترجیح بده
    قیمتشونم از ام جی مناسبتره

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. کیا

      ۲۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      اصلا لاماری که اشغالی از گروه دانگ فنگ که فقط قیافه داره با چراغ های هالوژن🙂‍↕️ ولی حالا تیگو‌۷ از چری شاید بتونه رقابت کنه

  3. saeedfarshchian

    ۲۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (117 ديدگاه)

    طراحیشو دوست داشتم خیلی چینی بنظر نمیرسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا