سدان اقتصادی ام جی ۵ با ابعاد بزرگتر از دنا و تارا، ظاهر جذاب و راحتی قابل قبول فراهم میکند. این محصول البته، پیشرانه کمرمق و کممصرف دارد.
فردا موتور با گسترش محصولات امجی در ایران، حضور خود در بازار کشورمان را توسعه میدهد. بهتازگی کراساور برقی امجی ۴ در نمایشگاه شیراز ۱۴۰۳ رونمایی شده است؛ ضمن اینکه زمستان ۱۴۰۲ نیز سدانهای MG5 و MG GT به اتواکسپو تهران رسیدند.
امجی برند بریتانیایی است اما امروزه به عنوان یک خودروساز کاملا چینی فعالیت میکند. این مجموعه سال ۲۰۰۵ توسط گروه سایک خریداری شد و هماکنون خوشنامتر و معتبرتر از دیگر برندهای چینی بهحساب میآید. غالب محصولات امجی از معدود خودروهای ساخت چین محسوب میشوند که استاندارد اروپا و استرالیا را رعایت کردهاند. حتی در انگلیس، انواع خودروهای این برند، فروخته میشوند.
در کشور ما اولین بار حدود ۱۵ سال پیش امجی ۵۵۰ سدان بهعنوان اولین محصول با نام شوالیه توسط مدیا موتور وارد ایران شد. امجی توانست در بازار کشورمان موفق عمل کند و مدیا موتور محصولات مختلف آن مثل کراساور GS، سدان MG 6 و هاچبک MG 3 را عرضه کرد؛ اما با تصویب تحریمهای سال ۱۳۹۶ فروش این برند در ایران متوقف شد. حتی خط مونتاژ MG360 که در تبریز با سرمایهگذاری مشترک سایک چین و طرف ایرانی افتتاح شده بود، خیلی زود به پایان راه و تعطیلی رسید.
آنچه در بازار چین به نام MG5 فروخته میشود؛ با خودروی رونمایی شده توسط فردا موتور متفاوت است. به بیان بهتر، یکی از محصولات سایک موتور به نام روئی i5 با برند MG در ایران عرضه خواهد داشت. از نظر فنی، میتوان MG5 فردا موتور را نسخهی جدید MG360 دانست که مدتی کوتاه در تبریز مونتاژ میشد. دیگر موضوع مهم، تولید روئی i5 با چهره جدید (فیس لیفت) در چین است؛ اما ظاهرا مدل قدیمی توسط فردا موتور به بازار ایران خواهد رسید.
جدول مشخصات ام جی ۵ فردا موتور
مشخصات کلی | جزئیات |
---|---|
برند | ام جی (MG) – ساخت چین تحت مالکیت سایک موتور |
ابعاد (میلیمتر) | طول: ۴,۶۰۷ – عرض: ۱,۸۱۸ – ارتفاع: ۱,۴۸۹ – فاصله محوری: ۲,۶۸۰ |
وزن | ۱,۲۳۰ کیلوگرم |
صندوق عقب | ۵۱۲ لیتر |
موتور مدل پایه (بنزینی) | ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی، ۱۱۸ اسب بخار، ۱۵۰ نیوتنمتر، گیربکس CVT |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۲-۱۳ ثانیه |
نهایت سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
موتور مدل توربوشارژ | ۱۷۰ اسب بخار، ۲۵۰ نیوتنمتر، گیربکس ۷ سرعته دبل کلاچ |
نسخه برقی یک موتوره | ۱۱۸ اسب بخار، باتری ۵۲.۲ کیلوواتساعت، پیمایش ۴۰۰ کیلومتر |
نسخه برقی دو موتوره | ۱۵۴ اسب بخار، پیمایش ۵۰۰ کیلومتر |
ویژگیهای طراحی | جلوپنجره کرومی، رینگ ۱۶ اینچ، نمای عقب اسپرت |
تجهیزات داخلی | داشبورد ساده، نمایشگر ۱۰ اینچ، صندلی چرمی |
قیمت جهانی | ۱۰,۰۰۰ – ۲۱,۰۰۰ دلار |
پیشبینی قیمت در ایران | ۱.۷ میلیارد تومان به بالا |
طراحی بیرونی و نمای ظاهری ام جی ۵ فردا موتور
در مقایسه با سدانهای چینی بازار ایران، مثل آریزو ۶ و جک کرمان موتور KMC j7 و ریسپکت بهمن موتور، سبک طراحی قدیمی ام جی ۵ فردا موتور کاملا مشخص است. از سویی دیگر، فرم چراغهای اصلی و ادوات جلوپنجره، MG5 را دارای حس لوکس و موردپسند خانوادهها نشان میدهد.
ام جی ۵ فردا موتور، سبک طراحی فولکس پاسات نسل ۲۰۱۴ را یادآوری میکند. جلوپنجرهی بزرگ تا پایین سپر ادامه دارد و همراه خطوط افقی با تزئینات کروم، جذاب به نظر میرسد. این شرایط، در طرفین سپر و محل نصب مهشکنها نیز وجود دارد. حجمدهی بدنه، راضیکننده است و خصوصا روی کاپوت، هماهنگی جالب با چراغهای اصلی فراهم میکند.
در نمای جانبی، سادگی ام جی ۵ فردا موتور، واضح است. خط مورب بین چراغهای جلو و عقب، برجستگی پایین درها و رینگهای ۱۶ اینچ هم، بسیار کمهیجان به نظر میرسند. در قاب پنجرهها، مواد پلاستیکی سیاه دیده میشوند و MG5 را یک سدان ارزانقیمت جلوه میدهند.
نمای پشت ام جی ۵ فردا موتور، حس اسپرت با هماهنگی اجزای مختلف را نشان میدهد. حجمدهی بدنه، شامل درپوش صندوق عقب و سپر، چشمنواز است؛ ضمن اینکه محل نصب پلاک نیز، جایگاه مناسب دارد. از نکات مثبت در طراحی بدنهی MG5 باید به پرهیز از نصب قطعات پلاستیکی سیاهرنگ، در سپرهای طرفین اشاره کرد.
ام جی ۵ فردا موتور با طول ۴,۶۰۷ و عرض ۱,۸۱۸ و ارتفاع ۱,۴۸۹ و فاصله محوری ۲,۶۸۰ میلیمتر عرضه میشود. این خودرو نسبت به چری آریزو ۶، کمی کوچکتر است اما فاصله محوری مشابه دارد.
طراحی داخلی و نمای کابین MG 5 فردا موتور
فرم داشبورد و محل نصب مانیتور لمسی برای MG5 ساده و کمهزینه طراحی شدهاند. نمونهی موجود در ایران، پوشش سیاه برای قسمتهای مختلف دارد اما نسخههای مجهز به داشبورد سفید و قرمز (تصویر زیر) هم در چین فروخته میشوند.
مشابه دیگر خودروهای اقتصادی ساخت چین، پنل پشت فرمان عقربهای برای ام جی ۵ فردا موتور ارایه شده است؛ اما فرمان اسپرت و خوشفرم این محصول، کمی حس اسپرت به راننده میدهد. احتمالا مدل مخصوص بازار ایران، ترمز دستی برقی (غیر اهرمی)، استارت دکمهای و نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ را به صورت استاندارد خواهد داشت. نسخههای آپشنال (تصویر بالا)، پنل دیجیتال پشت فرمان دارند.
با در نظر گرفتن قیمت در چین، صندلیهای چرم و پوشش نرم تودریها، نکات مثبت ام جی ۵ محسوب میشوند. این خودرو، برای ۴ سرنشین بلندقد، مناسب است و راحتی سرنشین مشابه چری آریزو ۶ فراهم میکند. صندوق عقب MG5 با توجه به ابعاد بدنه، قابل قبول است و ۵۱۲ لیتر فضای حمل بار دارد.
پیشرانه و تجهیزات فنی ام جی ۵ فردا موتور
موتور ۱/۵ لیتر برای MG5 در دو نسخه تنفس طبیعی و توربوشارژ ارایه میشود. ظاهرا برای ورود به ایران، مدل ارزانتر با ۱۱۸ اسببخار قدرت و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور ، همراه گیربکس CVT انتخاب شده است. ام جی ۵ فردا موتور ۱۲۳۰ کیلوگرم وزن دارد و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۱۲ تا ۱۳ ثانیه زمان میبرد. نهایت سرعت این خودرو، ۱۷۰ کیلومتر برساعت است.
مدل توربو، ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور فراهم میکند. برای این نمونه، گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ قابل سفارش است و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه ارایه میدهد.
نسخهی تمام برقی MG5 نیز شرایط ورود به ایران و استفاده از تحفیف عوارض گمرکی دارد. این نمونه از یک موتور الکتریکی، ۱۱۸ اسب بخار قدرت میگیرد و همراه باتری ۵۲/۲ کیلووات ساعت، توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر فراهم میکند. نهایت سرعت MG5 EV به ۱۴۵ کیلومتر برساعت میرسد. مدل دو موتوره با قدرت ۱۵۴ اسب بخار و شعاع حرکتی ۵۰۰ کیلومتر نیز در بازار بریتانیا عرضه شده است.
قیمت MG5 در بازار جهانی و پیشبینی برای ام جی ۵ فردا موتور
طبق جدیدترین اطلاعیه مربوط به مرحله هجدهم ثبتنام خودروهای وارداتی، شرکت فرداموتورز قیمت علیالحساب ام جی ۵ را در مبادی ورودی را ۱۳.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال اعلام کرده است (مهر ۱۴۰۳). لازم به ذکر است که این مبلغ بهصورت پیشپرداخت بوده و قیمت نهایی خودرو هنوز تعیین نشده است.
روی کاغذ، مدل پایه با ۱۱۸ اسب بخار قدرت و گیربکس CVT، ضعیف به نظر میرسد اما آستانه قیمت ۱۰ هزار دلار برای این خودرو، منطقی است. این شرایط، میتواند هزینه خرید ام جی ۵ فردا موتور را به حدود یک تا ۱/۲ میلیارد تومان برساند. مدل توربوشارژ با تجهیزات سفارشی در چین، ۱۵ هزار دلار قیمت دارد و اگر وارد ایران شود، تقریبا ۱/۷ میلیارد تومان خواهد بود.
مدل برقی MG5 در چین، ۱۷ تا ۲۱ هزار دلار قیمتگذاری شده است. این نمونه با استفاده از تخفیف مالیات و عوارض گمرکی، احتمالا برای خریدار ایرانی به قیمت ۱/۵ میلیارد تومان قابل خرید خواهد بود.
علی جردن
۲۸ خرداد ۱۴۰۳وارد کردن خودروهای کم نظیر تخصص فردا موتورز است
Taha Ayoobi
۲۸ خرداد ۱۴۰۳آره اون T5 و SX5 شو دیدیم.
پیام
۲۹ خرداد ۱۴۰۳بلیزر
https://www.instagram.com/reel/C67GJ1OIEas/?igsh=MTBteHpvNXZjZ2cxeg==
اکسل
۲۹ خرداد ۱۴۰۳خیلی کم نظیرررررررره
حسین
۲۸ خرداد ۱۴۰۳امنیت اش چطوره؟
یادمه یک ماشین ام جی هیچ ستاره ای نگرفت!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ خرداد ۱۴۰۳خودروهای MG تقریبا همگی به استرالیا و انگلیس صادر میشن، پس استاندارد ایمنیشون قابل قبوله.
همین الان MG4 برقی در اروپا فروش خوبی داره
اما این ماشینی که توسط فردا موتور رونمایی شده، عملا از محصولات Roewe هست و در بازار اروپا فقط با مدل برقی دیده شده، به همین دلیل راجع به ایمنی هم نظر خاصی نداریم تا زمانی که منبع معتبر غیرچینی پیدا کنیم
۲۹ خرداد ۱۴۰۳آقا اشتری با ۶۷۰ تومن تارا دنده ای درحد بهتره یا سورن درحد نو یا جک j5 اتومات حدود ۱۲۰ تا کار ؟
یا با اون پول بنظرتون ماشینای ارزون مدیران خودرو رو (x33 اتومات و دنده ای کراس) رو ثبت نام قسطی کنیم؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ خرداد ۱۴۰۳به نظر من ماشین چینی با کارکرد 120 هزار گزینه مناسبی نیست
دوستان من سورن دارن و راضی هستند
محمد لشگری
۳۰ خرداد ۱۴۰۳من ۸ ساله ایکس ۳۳ نیو مدل ۹۵ اتومات دارم و خیلی راضی هستم تا الان ۲۳۷۰۰۰ کیلومتر راه رفته بدون هیچ مشکلی در موتور و گیربکس
واقعا عالیه…
مرتضی
۲۷ شهریور ۱۴۰۳سلام قطعا سورن سورن سورن.دور تارا نری عزیزم که پشیمون میشی
ehsan.fa
۲۸ خرداد ۱۴۰۳ترکیب موتور ۱.۵ با گیربکس cvt روی ماشینی با این ابعاد از زهر هلاهل و سم سیانور هم زهراگین تر و مسموتر هست
زیزیگولو
۲۸ خرداد ۱۴۰۳مانور گاریهای چینی تو حیاط خلوت ایران 🤦
الهام تبسمی
۲۸ خرداد ۱۴۰۳فردا موتور لوکس ترین شرکت فعال در حوضه خودرویی هستش ون M4 داریم لوکستر از بیامو سری ۷ و کم خرج تر از بیاموست
Taha Ayoobi
۲۸ خرداد ۱۴۰۳بله وقتی پراید هم قطعاتش نباشه و فنیش پیچیده باشه خرجش از بی ام و هم میره بالا تر
۲۹ خرداد ۱۴۰۳پراید رو خودت میتونی براش قطعه بسازی داش
۲۹ خرداد ۱۴۰۳واکنش هایما 7X : جدی میفرمایید ؟😂😂😂
برادر همه کاربران بجز تسلا(و جدیدا پیام)
۲۹ خرداد ۱۴۰۳BMW VS فردا موتور
اصلا میدونی چی داری میگی خودت؟
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۲۹ خرداد ۱۴۰۳این شرکت تو خوابش هم نمیدید که شما ور دارید با بی ام و سری ۷ مقایسه کنید!
با احترام نظرتون به شدت سم بود
مگنوم
۲۸ خرداد ۱۴۰۳فردا موتور خودروهای درجه یکی همیشه وارد کرده خودم عاشق MG انگلستانی هستم قراره فردا موتور امجی روباز هم وارد کشور کنه 👏🏻👏🏻👏🏻
فرزاد
۲۸ خرداد ۱۴۰۳فردا موتور چند پله از کرمان موتور مدیران خودرو بالاتره فقط کافیه یک بار امتحان کنید مشتری دائمی می شین
ناشناس
۲۸ خرداد ۱۴۰۳کوردهای عراقی می آیند سنندج با شورلت و فورد و کادیلاک ایمن و زیبا و پیشرفته آمریکایی که مایه شگفتی مردم ماست و البته شرم که چرا باید جان مردم در جاده ها بعلت خودروهای بی کیفیت در معرض خطر جدی باشد . دست کم ورود فقط خودروهای دست دوم آمریکا و اروپا را آزاد کنید .
۲۹ خرداد ۱۴۰۳خدا ازشون نگذره ایشالا خودشون و خانواده هاشون تو ماشینای ایرانی بمیرن ( همون بیناموسایی که نمیزارن مردم ماشین خوب سوار شن)
S.S.A
۲۹ خرداد ۱۴۰۳اونا الان سوار پورش و BMW ان
۲۹ خرداد ۱۴۰۳ایشالا تو همون پرس شن
ALI A
۲۸ خرداد ۱۴۰۳مشخصه ماشین چند سال پیشه… درسته برند روو و ام جی کیفیت خوبی دارن… ولی قیمتش با قدرت موتور و ویژگی هاش نمیخونه … این قیمت زیاده براش…
پویا
۲۸ خرداد ۱۴۰۳اتفاقاً ام جی اصلأ کیفیت درستی نداره زمان برجام ما قصد خرید ام جی ۶ رو داشتیم یه تحقیق چند ماهه متوجه شدیم سر تا پا مشکل دارن از ارور های عجیب غریب سیستم برق تا توربو تا موتور و گیربکس.
از اون ور فردا موتور یکی از اشغال ترین شرکت های وارد کننده خودرو هست هیچ کس ازش راضی نبود
خود ماشین های ام جی هم قیمت های عجیب غریب داشتن که این باعث شده بود تو بازار دست دوم بشدت تو سرشون بخوره
من یادمه مدل gs که فکر کنم ۱۶۰ میلیون قیمتش بود کمتر ۲۰ هزار کار و ساخت سال بزور ۱۱۰ یا ۱۲۰ آگهی میکردن اما باز هم مشتری نداشت
Genius
۲۹ خرداد ۱۴۰۳منهای اینکه مساله عدم تامین بموقع قطعات و خدمات هم مزید بر علته
محمد
۲۸ خرداد ۱۴۰۳سدان های کرمان موتور رو دو هیچ می زنه.
تاوریژ
۲۸ خرداد ۱۴۰۳موافقم 👌🏻
پیام۲
۲۸ خرداد ۱۴۰۳این همون ماشینی نیست که جرمی کلارکسون تو تخت گاز تو چین تستش کردن؟
خیلی بنظرم شبیهن (یا همه چینیا شبیهن) ولی اون موتور آلفا رومئو داشت
Taha Ayoobi
۲۸ خرداد ۱۴۰۳چراغ های عقبش چه باحاله دقیقا یاد تسلا میوفتم.
باقری
۲۹ خرداد ۱۴۰۳دوتا شرکت تو ایران معتبرن یکی فردا موتور اونیکی پرشیا خودرو.
۲۹ خرداد ۱۴۰۳چخبره
فکر کردم یه میلیارد باشه گفتم وای خدایا شکرت
الان ۱ و نیم میلیارد برای این اشغال از تو …. … بیاریم آقایی که فکر کردی اینجا سرگردنست؟
هیچی نداره این که
لاقل یه میلیارد بود الان بازار ایران ماشین های سدان و شاسی بلند زیر یک میلیارد نیاز داره
یه ماشین صفر هم نمیتونیم بگیریم کاش میتونستم چند تا فحش بدم بهشون و شما کامنتمو قبول میکردید ولی حیف نمیشه یه نفر مثل من فقط با خلاف میتونه سوار همچین ماشینی شه
حالا این ماشین مالی نیست واسه چینیا مثل ساینا و تیبا و اینا میمونه ولی اینجا لوکسش کردن باز شرف داشتن قدیما ماشین چینی میوردن یکم قیمتش منصفانه بود
محمدمعین
۲۹ خرداد ۱۴۰۳به نظرم شکل رنو زافران هست
ابراهیمی
۲۹ خرداد ۱۴۰۳سلام
بین ماشین های چینی بهترین ام جی هست، سواری ام جی با سایر خودروهای ایرانی و چینی قابل مقایسه نیست، اتاق بزرگ و نرمی که داره عااالی هست.
مجتبی حسینی
۳۰ خرداد ۱۴۰۳بنظر من دنا پلاس توربو از این مدل خیلی خیلی سر تره توان ۱۷۰ اسبی ،با ۱۱۸ هم گشتاور قابل قیاس نیست قیمت هم به نسبت پایین تره . البته اگه مدل توربو شارژ هم قیمت دنا پلاس بیاد منصفانه هستش.
میثم
۲۳ تیر ۱۴۰۳مهم تر از نوع ماشین و برند،چیزی که خیلی خیلی مهمه و کسی توجه نمیکنه و اینقد توی این دو سه سال اخیر هر شرکتی رفته 4-5 مدل وارد کرده که گیج میشه آدم چی بخره و چیزی که گفتم خیلی خیلی مهمه خدمات و تعمیرات و قطعات هست که بسیاری از این شرکت ها حتی در 90% شهرهای ایران نمایندگی ندارن و آور هم دارند فقط به عنوان دفتر فروشه،قطعا شما بهترین و خوشکل ترین ماشینو بین این چینی ها هم پیدا کنید و بخرید ولی قطعات و خدمات و تعمیرگاه مجاز نداشته باشه یک قرون نمیارزه،این مصیبت چندسال دیگه خودشو نشون میده که طرف حاضره مثلا همین تیگو 8 پرو مکس رو 500 بفروشه و کسی نمیخوره چون هیچ چیزش نیست و هیچ تعمیرکاری اصلا نمیدونه این آپشن ها چطوری هستند و تعمیر میشن،من این موضوع رو به شخصه تجربه کردم و پشت دستم رو داغ کردم که دست دوم ژاپنی و کره ای بخرم ولی چینی نو با اون همه آپشن و…. نه