ام جی (MG)پورشه

ام جی سایبراستر در برابر پورشه 911، چینی‌ها از ساخت خودروی اسپرت چه می‌دانند؟

آیا یک رودستر الکتریکی ساخت چین با برند بریتانیایی می‌تواند در حد معیار خودروهای اسپرت جهان عمل کند؟

این روزها از چین به‌عنوان تهدید بزرگی برای خودروسازانی قدیمی جهان یاد می‌شود. برای درک بهتر این موضوع، چهار نفر از مردان موتورترند به چین سفر کردند. طی این سفر، خودروهای چینی مختلفی آزمایش شدند که یکی از آن‌ها ام‌جی سایبراستر بود. این خودرویی شایان توجه است زیرا در دنیای سدان‌ها و شاسی‌بلندهای الکتریکی، جرأت کرده متفاوت باشد. سایبراستر همچنین نشان می‌دهد که چینی‌ها در مورد دینامیک خودرو چه می‌دانند.

چینی‌ها به دلیل پیشرفت چشمگیر در توسعهٔ باطری و نرم‌افزارهای خودرو، ارائهٔ طراحی‌های داخلی خیره‌کننده با قیمت باورنکردنی و ارائهٔ دستیارهای صوتی مجهز به هوش مصنوعی در خودرو شهرت پیدا کرده‌اند اما مهندسان چینی در مورد ساخت خودروهای اسپرت چه می‌دانند؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، سایبراستر را در برابر معیار و نماد خودروهای اسپرت جهان یعنی پورشه ۹۱۱ قرار داده‌ایم. البته این مقایسه‌ای برای تعیین خودروی برتر نیست بلکه نگاهی اجمالی به آینده است. آیا یک خودروی اسپرت الکتریکی می‌تواند احساس یک خودروی بنزینی را داشته باشد؟ چه اتفاقی می‌افتد وقتی چین سعی می‌کند نمادهای خودرویی جهان را از نو خلق کند؟

عبور از گذشته

درحالی‌که ۹۱۱ امروزی محصول تکامل مداوم است، سایبراستر متعلق به زمانی است که تکنولوژی امکان بازگرداندن یک خودروی منقرض‌شده را فراهم می‌کند. این رودستر تقریباً هیچ شباهتی به MGA و MGB دهه‌های گذشته ندارد. نسخه دو موتوره که ما آزمایش کردیم، قدرت چشمگیر ۵۴۴ اسب بخاری و گشتاور ۷۲۵ نیوتن متری دارد. این موتورها توسط یک پکیج باطری لیتیوم یونی ۷۷ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شوند که وزن خودرو را به رقم عجیب ۱۹۸۵ کیلوگرم می‌رسانند. این خودرو که در استودیوی ام‌جی در بریتانیا طراحی شده، فاقد الهاماتی از پیشینیان خود است ولی با ۷ میلی‌متر طول کمتر نسبت به ۹۱۱ و ۲۳۹ میلی‌متر فاصلهٔ محوری بیشتر، حس و حال یک خودروی اسپرت مدرن را با فرم زیبایی مشابه جگوار F تایپ، لبخند شیطنت‌آمیز مزدا میاتا و درهای مشابه لامبورگینی دارد.

مثل تمام خودروهای الکتریکی چینی، سایبراستر هم قیمتی دارد که به نظر می‌رسد واقعی نیست. نسخهٔ چهارچرخ محرک این ماشین در چین با قیمت تنها ۵۰,۲۰۰ دلار عرضه می‌شود درحالی‌که از سوی دیگر، قیمت ۹۱۱ کاررا در این کشور از ۲۰۶,۳۰۰ دلار آغاز می‌شود. در بریتانیا اما قیمت‌ها با ۷۸,۴۰۰ دلار برای ام‌جی و ۱۳۰,۴۰۰ دلار برای پورشه، واقعی‌تر هستند.

پیشرانه

با فشردن دکمهٔ قرمز سوپراسپرت روی فرمان سایبراستر، حالت پیست فعال می‌شود و صدای مصنوعی موتور را پخش می‌کند. با فشردن پدال گاز درحالی‌که پای چپ روی ترمز است نیز می‌توان دور موتور را به‌صورت مصنوعی افزایش داد. پس‌ازاینکه با این صداها سرگرم شدید، متوجه خواهید شد که سایبراستر به‌طور بی‌رحمانه‌ای سریع است. این رودستر برقی مثل قطار گلوله‌ای که ایستگاه را ترک می‌کند، به سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و اعداد پرفورمنس آن با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۳.۱ ثانیه و ۴۰۰ متر ۱۱.۵ ثانیه، چشمگیرتر از چیزی است که احساس می‌شود.

بااین‌حال، هرکسی که اندکی علاقه به خودروی داشته باشد، ترجیح می‌دهد پیشرانهٔ شش سیلندر تخت توئین توربوی ۳۸۵ اسب بخاری و گیربکس هشت سرعته دوکلاچه ۹۱۱ را داشته باشد حتی اگر این به معنای نیم ثانیه عقب ماندن از سایبراستر باشد. پیشرانهٔ ۹۱۱ رقص مکانیکی قطعات پیشرانهٔ بنزینی را به سمفونی تبدیل می‌کند. اگر با دقت گوش کنید، می‌توانید ضربات سوپاپ‌ها و صدای خروج گازهای اگزوز از محفظهٔ احتراق را بشنوید و حتی اگر به دورسنج موتور روی صفحه آمپر نگاه نکنید هم به‌خوبی از آنچه که پشت سرتان هرلحظه در حال وقوع است آگاه خواهید بود. با همکاری گیربکس دوکلاچه، کاررا ظرف ۳.۶ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ۴۰۰ متر را در ۱۲.۱ ثانیه طی می‌کند. این اعداد حدود نیم ثانیه از سایبراستر کندتر هستند که بهای کمی برای چنین تجربه‌ای محسوب می‌شود.

چسبندگی

۹۱۱ کاررا در آزمایش ما حداکثر چسبندگی جانبی ۰.۹۷ جی را ثبت کرد و از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت ظرف ۳۲.۶ متر متوقف شد. البته این اعداد در مرکز آزمایش دولتی چین با آسفالتی پر از چاله‌های کوچک انجام شدند که چسبندگی پایین‌تری داشت درحالی‌که در آمریکا قبلاً با همین خودرو شتاب جانبی ۱.۰۵ جی و مسافت توقف زیر ۳۰ متر را ثبت کردیم. در همین حال، سایبراستر هم چسبندگی ۰.۹۱ را در پیچ‌ها ثبت کرد و برای توقف از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۳۳.۲ متر فضا نیاز داشت که ممکن است برای یک خودروی اسپرت ناامیدکننده به نظر برسد ولی روی آسفالت مناسب‌تر این ارقام بهتر خواهند شد.

لاستیک‌های پیرلی P زیرو و پکیج باطری که مرکز ثقل سایبراستر را پایین آورده، کمک می‌کنند رودستر ام‌جی در پیچ‌ها وزن سنگین خود را پنهان کند. بااین‌حال، فرمان هیچ احساس یا بازخوردی ندارد و پدال ترمز نرم و با بازه حرکتی طولانی است. در مقابل، ۹۱۱ هندلینگ فوق‌العادهٔ خود که نتیجهٔ دهه‌ها تجربه است را به رخ می‌کشد و با اینکه در خط مستقیم کندتر است ولی در پیست Figure-8 یک ثانیه سریع‌تر از سایبراستر عمل می‌کند.

داخل

همان‌طور که انتظار می‌رفت، ام‌جی در داخل درخشان عمل می‌کند. در اینجا صرف‌نظر از انتخاب‌گر دنده که به نظر می‌رسد از کوروت دزدیده شده، کیفیت ساخت و متریال در حد چیزی است که در پورشه می‌بینیم. با اینکه شاید استفاده از چهار نمایشگر در داخل سایبراستر جذاب به نظر برسد ولی این کار به یک فاجعهٔ ارگونومی تبدیل شده است زیرا نمایشگر پایینی که کنترل‌های سیستم تهویه را در خود جای داده، نیاز به برداشتن طولانی نگاه از جاده دارد و نمایشگرهای بالایی که در طرفین صفحه آمپر جای گرفته‌اند نیز به خاطر وجود غربیلک فرمان، دید و دسترسی محدودی دارند. از سوی دیگر، کابین پورشه با وجود طراحی بسیار ساده، کاملاً آشنا و راحت احساس می‌شود.

نتیجه

درحالی‌که ۹۱۱ خودرویی بازیگوش و درعین‌حال با اعتمادبه‌نفس است، سایبراستر احساسی خنثی دارد و هرچند می‌تواند سرعت و شتاب بالایی را ارائه کند ولی به راننده برای نزدیک شدن به محدودیت‌های خودرو انگیزه نمی‌دهد. درحالی‌که در طول آزمایش فقط فرصت زدن چند دور با ۹۱۱ و سایبراستر را داشتیم، هرگز نمی‌توانستیم از پورشه چشم برداریم و وقتی می‌دیدیم یک ۹۱۱ در محوطهٔ پیست پارک شده است، پشت فرمان هر خودروی دیگری که برای آزمایش می‌نشستیم احساس گناه می‌کردیم. از سوی دیگر اما فقط زدن چند دور با سایبراستر برای ارضای حس کنجکاوی هر راننده‌ای کافی خواهد بود. این تفاوت بین یک خودروی اسپرت معمولی و یک خودروی عالی است. پشت فرمان سایبراستر هرگز تحریک نشدیم زمان بیشتری را با آن بگذرانیم ولی با وجودی که سال‌ها و هزاران کیلومتر با پورشه ۹۱۱ رانندگی کرده‌ایم، هنوز هم از دست دادن فرصتی برای رانندگی با این خودرو حتی در یک پیست دولتی در چین هم عذاب وجدان را به دنبال دارد.

مقام دوم: ام‌جی سایبراستر

نقاط مثبت: بسیار سریع، جذابیت یک خودروی اسپرت، درهای قیچی شبیه لامبورگینی

نقاط منفی: فرمان و ترمز بدون احساس، وزن بسیار سنگین، رابط کاربری عجیب سیستم اطلاعاتی-سرگرمی

چکیده: خودروهای چینی به این زودی‌ها جایگزین بهترین خودروهای اسپرت جهان نخواهند شد

مقام اول: پورشه ۹۱۱ کاررا

نقاط مثبت: هماهنگی کامل در همه‌چیز، کامپیوترها احساس را قربانی نمی‌کنند، هر رانندگی یک تجربهٔ جدید دارد

نقاط منفی: ظاهر تکراری، قیمت گران، دسته‌دندهٔ بلند در نسخهٔ دستی

چکیده: دلیل خوبی وجود دارد که چرا هر خودروی اسپرتی پورشه ۹۱۱ را معیار قرار می‌دهد

مقایسه مشخصات فنی

ام‌جی سایبراستر پورشه ۹۱۱ کاررا
پیشرانه الکتریکی دو موتوره ۳.۰ لیتری H6 توئین توربو
قدرت ۵۴۴ اسب بخار ۳۰۰ اسب بخار
گشتاور ۷۲۵ نیوتن متر ۴۵۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ عقب
فاصلهٔ محوری ۲,۶۹۰ میلی‌متر ۲,۴۵۱ میلی‌متر
طول ۴,۵۳۴ میلی‌متر ۴,۵۴۱ میلی‌متر
عرض ۱,۹۱۲ میلی‌متر ۱,۸۵۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۳۲۸ میلی‌متر ۱,۳۰۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۹۹۵ کیلوگرم ۱۵۴۰ کیلوگرم
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۱ ثانیه ۳.۶ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۵ ثانیه ۱۲.۱ ثانیه
توقف از ۹۶ ۳۳.۲ متر ۳۲.۶ متر
شتاب جانبی ۰.۹۱ جی ۰.۹۷ جی
تایم پیست Figure 8 ۲۵.۳ ثانیه ۲۴.۳ ثانیه
قیمت ۵۰,۲۰۰ دلار ۲۰۶,۲۰۰ دلار (چین)

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. MehdiTurbo

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2429 ديدگاه)

    این ام جی خدایی طراحی داخلیش خیلی خوبه خیلی خوشم اومد ولی پشتش هیچ جوره نمیتونم هضم کنم
    در ضمن ۵۰ هزار دلار برای یه چینی خیلی
    خیلی گزینه های بهتر هست برای ۵۰ هزار دلار
    نهایتش تا ۳۰ هزار تا می ارزه

    موافقم 12
    مخالفم 19
    1. ممد ژانگولر

      ۲۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (4273 ديدگاه)

      از قدیم گفتن کار هر کس نیست خرم کوفتن گاو نر میخواهد و مرد کهن
      یعنی تو خود همین یک جمله همه چی از اول مشخص بوده .چجوری الان توضیح میدم حق کسی ضایع نشه
      خود این جمله که ایرانیه و ثابت میکنه ایران ما در چه جایگاهیه
      دویومش اینه که میگه کار هر کسی خرم کوفتن نیست که اشاره داره به ام جی چین
      سیومش میگه گاو نر میخواهد که اشاره داره به لامبورگینی که عشق منه
      چهارمش میگه مرد کهن که اشاره داشته به پورشه و بنز و بی ام و آئودی که باز همشون عشق منه و قابل احترام
      و در آخر اشاره کنم متریال و تکنولوژی که در ساخت پورشه قرار گرفته از موتور و زیربندی بگیر تا کیفیت پیچای ضد زنگش که شماها نمیبینید میتونه عامل این باشه که حتی مدلهای قدیمیش قابل احترام باشن . امیدوارم جاش انداخته باشم اصل قضیرو

      موافقم 3
      مخالفم 2
  2. هاشمی

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    این کمپانی های برقی ساز بی اصل و نصب که هیچ افتخار و تاریخی در موتور اسپرت ندارن و هر روز هم مثل قارچ زیاد میشن مثل ا ن گ ل همیشه به کمپانی های معروف و معیار خودروسازی می‌چسبند که برا خودشون اعتبار کسب کنند به دلیل ساختار فنی مهندسی خودرو های برقی که تولید سوپر اسپرت برقی بسیار راحت تر از نسخه درون‌سوز هر روز یه شرکت میبینی که چند هزار دلار پول داده که ماشینش تو درگ برابر پورشه ای فراری بنزی قرار بگیره بابا ماشین برقی رو چرا با بنزینی مقایسه میکنین اونی که پورشه می‌خره مثلاً پول نداره همون پول رو بده ۳ تا تسلا بخره تازه از این mg و … هم خیلی سره اونی که می‌ره یه ساعت رولکس و پتک فیلیپ می‌خره پول ۱۰۰ تا اپل واچ رو داده بهش دنبال کاربرد نیست دنبال تمایز اصالت و این چیزهاست

    موافقم 13
    مخالفم 16
    1. Sina_carshow

      ۲۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (345 ديدگاه)

      ام جی شرکت بی اصل و نصبه؟ واقعا که
      خود شرکت ام جی 11 سال قبل پورشه وجود داشته
      و شرکتی که الان خریدتش تو چین هم از سال 1955 وجود داشته
      قیمت این خودرو هم نصف پورشه 911 هستش و تو یک کلاس هم قرار ندارن کلاس و رقیبانی ام جی سایبستر تویوتا سوپرا و بی ام و زد 4 و مزدا میاتا و امثال اونا هستش
      همینکه فقط یک ثانیه فرق تو پیست معیار اونا داره و شتاب خط مستقیم بهتری میده با کیفیت ساخت مشابه با این قیمت نشون میده یه خودرویی هست میتونه بازار بزرگان رو به خطر بندازه
      بعد یعنی اروپا و مخصوصا آلمان خیلی ناتوان هستن تو ساخت برقی؟ چون تو برقی سازی واقعا از آمریکا و چین عقبن خوب نه پرفورمنس خوبی دارن نه رنج خوبی قیمتام تخیلی بالا
      شما میگی راحته اگه راحته خوب بزنن یه برقی خوب حریف کره ای هام نمیشن تو برقی سازی
      بعدم ماشین برقی و بنزینی چرا مقایسه نشه؟

      موافقم 18
      مخالفم 5
      1. سوشیانت

        ۲۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (3737 ديدگاه)

        تو متن هم اشاره شد که خودروهای برقی لذت رانندگی بنزینی رو ندارن

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. Sina_carshow

          ۲۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (345 ديدگاه)

          موتورترند همونی نبود id Buzz رو گفت بهترین ون سال؟ فکر میکنم حرفش راجب برقیام همونقدر ارزش داره شما تا حالا چندتا برقی سوار شد میگی لذت نداره؟ اون گشتاور آنی تو خودرو های برقی بالا 500 اسب چنان شتاب اولیه بهت میده که اون لذت رو تو بوگاتی شیرون هم نمیتونی تجربه کنی
          فقط میمونه صدای موتور که تعویض گیربکس که منکرش نمیشم اصلن ولی خوب تو ماشینهایی تو محدوده قیمتی 50 هزارتایی تقریبا خودرو بنزینی وجود نداره این جفت ویژگی رو داشته باشه یه جورایی اون لذتی که ازش میگید پول خیلی زیاد میخواد وگرنه موتور بنزینی هم صدا جاروبرقی میده تو اون رنج قیمتی

  3. Blue

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (385 ديدگاه)

    برای کسی دنبال لذت رانندگی باشه هیچ وقت برق نمیتونه جای موتور بنزین رو بگیره چون بجز شتاب آنی چیز دیگه ای نمیتونه از لذت رانندگی بهت بده،
    درکل برقی شدن که بماند تکنولوژی داره سمتی می‌ره که در آینده نچندان دور دیگه ما واژه ای به نام راننده و رانندگی نخواهیم داشت چون همه چی خودران میشه

    موافقم 22
    مخالفم 5
  4. محمد

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (81 ديدگاه)

    البته ام جی را بیشتر باید یک خودروی اسپرت گرند تور شناخت تا یک خودرو اسپرت داخل پیست ضمن اینکه به طور ذاتی لذت رانندگی خودرو بنزینی بیشتر از برقی هست حالا بماند که این مقایسه با پورشه انجام شده که سنگ تراز خودروهای اسپرت جهان هست

    موافقم 15
    مخالفم 1
  5. BMW is GOD

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام دوستان ببخشید یه سوالی دارم که به این مقاله مربوط نیست می خواستم بدونم که نسل بعدی بی ام و سری ۸ ممکنه تولید بشه ؟؟؟ ممنون میشم پاسخ بدید باتشکر 🌹

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3005 ديدگاه)

      از کاربران ایرانی سوال پرسیدی راجع به ماشینی که هیچ وقت ایران نبوده
      فرض کن جواب بدیم آره یا بگیم نه
      برای شما چه نتیجه‌ای داره؟

      موافقم 17
      مخالفم 19
      1. HamiD

        ۲۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (2454 ديدگاه)

        از این به بعد از شما اجازه میگیریم وقتی می‌خوابم سوال بپرسیم ؛ یا بفرمایید چندتا کاربر خارجی بیارید از اونها بپرسیم.

        موافقم 9
        مخالفم 7
      2. امیر حسین

        ۲۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (128 ديدگاه)

        همه ی مقالات سایت پدال راجع به خودروهای بازار ایرانه؟! ضمنا علاقه به خودرو هست دیگه. این خوشمزه بازی های شما مودبانه نیست…

        موافقم 9
        مخالفم 2
      3. Amirsh

        ۲۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (218 ديدگاه)

        ترول ترین کاربرا هم اینطوری جواب نمیدن
        حالا ما گناهمون چیه که ماشین خوب وارد ایران نمیشه ؟ ما راضی اییم به این وضع؟ یعنی چون دست و بالمون بستس ، دهنمونم ببندیم ؟
        توقع نداشتم از شما

        موافقم 7
        مخالفم 2
      4. آرین

        ۲۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (426 ديدگاه)

        احساس میکنم خیلی اون لایک های بی مورد بچه‌ها تاثیر داشته

        موافقم 7
        مخالفم 2
    2. امیر دهقان

      ۲۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (759 ديدگاه)

      فعلاً آینده جانشین سری 8 مشخص نیست
      قبلاً گزارشاتی اومده بود که ب‌ام‌و قصد داره سری 6 جدیدی تولید کنه که جایگزین هردو مدل سری 4 و سری 8 بشه، مثل کاری که مرسدس با CLE کرده ولی فعلاً بطور رسمی چیزی در این رابطه اعلام نشده

      موافقم 10
    3. Saeedfarshchian

      ۲۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (123 ديدگاه)

      فقط کافی بود درمورد یکی ازین ماشینای چینی میپرسیدی
      یه مقاله جدید میومد بیرون

      موافقم 7
      مخالفم 2
  6. دکتر استاپ

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    داخل ام‌جی=کوروت مناطق محروم

    موافقم 13
    مخالفم 5
    1. faster

      ۲۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (87 ديدگاه)

      کوروت خودش برای مناطق محرومه

      موافقم 3
      مخالفم 1
  7. محمد

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (199 ديدگاه)

    ام جی ماشین قابل احترامی ساخته که هم خوش ساخته هم سریع اما به نظرم با پول ام جی میشه ماشین های کارکرده ی هیجان انگیز تری خرید ، خریدار های سایبراستر و ۹۱۱ عمدتا از دو قشر با توان ها اقتصادی متفاوتند ولی بازم میشه روی ام جی به عنوان ماشین برقی و کم خرج برای سواری روزمره حساب کرد خصوصا مدل ۳۰۰ اسبیش که سبک تر و خوش قیمت تره

    موافقم 9
    مخالفم 3
  8. سهیل

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (197 ديدگاه)

    در واقع این مقایسه بین خودرو برقی و بنزینی بود و ارتباطی با پورشه و ام جی نداره.
    پورشه شاید در کلاس خودش خجالت زده بنز و بی ام و بشه و ام جی در بین هم قطارانش قهرمان باشه.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  9. Siyavash

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (962 ديدگاه)

    هیچ ماشینی تویه این کلاس پورشه نمیشه.

    موافقم 4
    مخالفم 3
  10. Taha Ayoobi

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (5050 ديدگاه)

    تقدیم به ام‌جی 👍👍👍

    موافقم 4
    مخالفم 2
  11. امیرحسین

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (251 ديدگاه)

    فقط پورشه کوپه رنگ قهوه ای

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا