ام جی 5 اسکورپیو خودرویی با صفر ستاره ایمنی است که اخیراً فرصت رانندگی با آن فراهم شده و آنچه میخوانید ماحصل همین تجربه است.
برای بسیاری از افراد خارج از چین ام جی ۵ یک استیشن برقی است اما این محصول در اروپا در واقع به عنوان نسخه ریبج شده رووی Ei5 عرضه میشود. ام جی ۵ واقعی یک سدان کامپکت است که در چین و برخی کشورهای دیگر همچون استرالیا محصولی شناخته شده محسوب میشود. محصول ام جی توسط انکپ استرالیا تست شده و هیچ ستاره ایمنی به دست نیاورده است؛ اما راندن این خودرو چه حسی دارد؟
نسل فعلی ام جی ۵ در واقع دومین نسل آن پس از تولید یک هاچبک با ابعاد مشابه گلف است که طراحی شبیه تویوتا آوریس داشت. نسل اول ۵ در سال ۲۰۱۲ عرضه شد و اصلاً عملکرد خوبی در بازار نداشت و چهار سال بعد هم با بازار وداع کرد. نسخههای اروپایی و چینی ام جی ۵ قرابت زیادی به یکدیگر دارند و ما نیز به دنبال بررسی آن هستیم. سایک موتور چین تا سال ۲۰۲۰ کار روی ایجاد تمایز بیشتر بین برندهای رووی و ام جی در بازار چین را شروع کرد و به همین خاطر برند ام جی به عنوان تولید کننده محصولات اسپرت شناخته شد. یکی از اولین خودروهایی که از همین مزیت بهره برد همین ام جی ۵ است که بنا به گفته یکی از مدیران طراحی سایک برای افراد جوانی طراحی شده که بودجه زیادی ندارند اما میخواهند سلیقه خود را نشان دهند.
در طراحی این خودرو شاهد جلوپنجرهای جدید با لوگوی بزرگ ام جی و سومین نسل زبان طراحی این برند هستیم. خطوط قوی در کنارهها با زوایای عضلانی همراه شده و بخش عقب خودرو بیشتر حس و حال یک خودروی کوپه را نشان میدهد. چنین ویژگیهایی باعث شدهاند ام جی ۵ بسیار جذابتر از رووی i5 باشد. نکته عجیب اینکه دو نسخه از ام جی ۵ در بازار چین عرضه میشوند که مدل تست شده از نوع اسکورپیو است که سال ۲۰۲۲ معرفی شد. این خودرو از جلوپنجره گیراتر بهره میبرد و طول آن با افزایش ۲۰ میلیمتری به ۴۶۹۵ میلیمتر رسیده است. البته فاصله بین محوری بدون تغییر به ۲۶۸۰ میلیمتر میرسد. اسپویلر و دیفیوزر عقب به همراه چهار خروجی اگزوز جزو دیگر ویژگیهای منحصربهفرد ام جی ۵ اسکورپیو هستند.
بزرگترین سورپرایز این خودرو به کابین آن مربوط میشود. در مدل اسکورپیو از متریالی استفاده شده که احتمالاً بهترین کیفیت را بین ام جی های بازار چین دارد. تفاوتهای زیادی بین کابین مدل اسکورپیو و نسخه عادی ام جی ۵ وجود دارد که مهمترین آنها نمایشگرها خواهند بود. اگرچه نسخههای فول ام جی ۵ عادی هم از دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی استفاده میکنند اما همانند اسکورپیو به یکدیگر چسبیده نشدهاند. داشبورد هم تغییر کرده و کنسول مرکزی مدل اسکورپیو به داشبورد متصل شده است. از نظر فضای سر و پا مشکلی در بخش عقب وجود ندارد و با توجه به قیمت خودرو شاهد تجهیزات زیادی هستیم هرچند برخی کاهش هزینهها اجتنابناپذیر بوده است. برای مثال در عقب خبری از استراحت گاه دست تاشو نیست و صندلیها نیز خم نمیشوند. فضای بار ۴۰۱ لیتری آن نیز معمولی خواهد بود.
اگرچه ام جی ۵ اولین بار در سال ۲۰۲۰ عرضه شد اما پلتفرمی قدیمی آن یکی از عوامل ناکامی محض در تستهای تصادف بوده است. این خودرو از پلتفرم PATAC K جنرال موتورز استفاده میکند که ریشهاش به سال ۲۰۱۲ بازمیگردد. جنرال موتورز و سایک به لطف جوینت ونچر خود روابط نزدیکی دارند و ام جی نیز از این مزیت استفاده میکند. در واقع ام جی ۵ بر اساس دومین نسل بیوک اکسل جی تی سال ۲۰۱۵ شکل گرفته است. نسخه اسکورپیو فقط با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه عرضه میشود. قدرت و گشتاور این پیشرانه به ۱۷۸ اسب بخار و ۲۷۵ نیوتون متر میرسد و باعث صفر تا صد کیلومتر در ساعت ۶.۹ ثانیهای میشود. دو حالت رانندگی استاندارد و سوپر اسپرت وجود دارد که دومی باعث خشکتر شدن فنرها و تغییر وضعیت تعویض دندهها میشود. فرمان در این حالت تیز شده و اگرچه سنگینی زیادی ندارد اما بازخورد قابل قبولی را ارائه میکند.
در نهایت باید گفت ام جی ۵ اسکورپیو به اندازه پولی که پرداخت میکنید در خدمت شماست نه بیشتر! اگرچه این خودرو هرگز نخواهد توانست ۵ ستاره ایمنی کسب کند اما قطعاً این برند میتوانست عملکرد بهتری در تستها داشته باشد. البته زیرساخت قدیمی همواره نقاط ضعف خود را نشان میدهد.
قدرت و حس سواری | ۶ از ۱۰ |
فضای کابین و سرنشین | ۷ از ۱۰ |
تکنولوژی و رابط کاربری | ۵ از ۱۰ |
ارزش در برابر مبلغ پرداختی | ۶ از ۱۰ |
نقطه قوت | ظاهر کاملاً اسپرت |
نقطهضعف | ایمنی بسیار ضعیف |
۲۰ فروردین ۱۴۰۳ماشینی که رو پلتفرم همین یک دهه پیش جنرال موتورز ساخته شده اینقد ناایمنه . ببین وضع ما چیه !
حمید
۲۰ فروردین ۱۴۰۳وضع ما بهتره، خیلی خیلی بهتره.
بیشتر قوانین ایمنی اروپا فقط اطلاع رسانی داره! اجباری در کار نیست، ولی قوانین ایمنی ایران بازدارنگی داره که صددرصد عاقلانه تر و بهتره!
برای مثال رنو داستر تو اروپا با صفر ستاره ایمنی و بدون هیچ کیسه هوایی تولید میشد و فروش داشت، ولی برای اینکه وارد ایران بشه مجبور شدن کیسه هوای راننده و سرنشین رو اضافه کنن که حداقل ایمنی رو رعایت کنه.
مافیای خودروسازی و کیفیت خودرو و واردکننده و قطعه ساز و شوهر واردکننده بنزین (م. ابتکار) و… ربطی به قوانین ایمنی نداره.
بنابراین قوانین تو ایران هزار برابر بهتر از اروپان، مشکل از اینه که به بهتر بودن افتخار نمیکنی!
رضا
۲۰ فروردین ۱۴۰۳منم خودم خود تحقیری رو دوست ندارم ولی همون اطلاع رسانی هم که میکنن به خاطر نحوه فروش و مدل بازار خودرو در اونجا در کل ایمنی بیشتری دارن خودرو هاشون.
حتی وقتی که استاندارد های ایمنی اجباری نباشه شرکت ها به خاطر فروشش ن مجبورن تذ حداقل های ایمنی رو رعایت کنن.
حمید
۲۰ فروردین ۱۴۰۳راستش نه! شرکت هاشون به خاطر فروش مجبور نیستن حداقل ایمنی رو رعایت کنن،… و نمیکنن.
مثالش هم گفتم، دلیلش هم گفتم.
واقعیت اینه که قوانین تو ایران هزار برابر بهتر از اروپان، مشکل از اینه که به بهتر بودن افتخار نمیکنیم!
محمود
۲۰ فروردین ۱۴۰۳جاااان؟ داستر اروپا بدون ایربگ بوده و فروش میرفته بعد تو اون سالها استاندارد ایران مجبورشون کرده ایربگ بزارن؟ داداش استاندارد ۸۵ گانه تازه از یک سال پیش تو ایران اجرایی شده و هنوز هم بعضی خودروهای تحویلی پاس نمیکنن این استاندارد رو.
بعد اینکه موردی که بعنوان قانون تصویب میشه جنبه اجرایی داره نه اطلاع رسانی! جای دیگه نگو بهت میخندن. یه دو دقیقه افتخار نکن به وضعیت مملکت اومدیم خودتو ببینیم
Muty
۲۱ فروردین ۱۴۰۳حاجی کی گفته داستر بدون کیسه هوا تو اروپا اجازه فروش داره ؟!!
منبع ادعات را بگو
سوما ؛ به نظرت داستر 10-15 هزار یورویی امنیتش بیشتره یا پراید و 405 و سمند با همون حدود قیمت – 10 هزار یورویی (به قیمت الان)
ژاندارم
۲۰ فروردین ۱۴۰۳اگه این ایمنیش ضعیف باشه
پارس و دنا و شاهین پر مرغم حساب نمیشن
Dan
۲۰ فروردین ۱۴۰۳یعنی یه روز میبنی چین یه ماشینی میزنه میگی به به چه ماشینی عجب پیشرفتی کرده چین
یه روز دیگه میای یه ماشین دیگه ای رو میزنی نظرت برمیگرده
تازه برند به برند هم نیست مثلا بی وای دی تو اوجش موقعی که دیگه بقیه میگن کپی کاری رو گذاشته کنار یهو میبینی یه پیکاپ میزنه به طرز وقیحانه ای از فورد لایتنینگ کپی کرده
یا مثلا همین امجی یه روز سایبرستر و مولان و امجی هفت(که تو فورزا ۵ هم هست) میده یه روز عاشغالی مثل همین که ستاره ایمنی هم نداره
کلن بنظرم چین از اولش میومد ۴ تا برند میزد همونارو هم پرورش میداد خیلی بهتر بود تا ۲۰۰ تا برند داشته باشه که یکیش اسباب بازی بده یکی دیگش سوپرکار ۱۲۰۰ اسبی
رضا
۲۰ فروردین ۱۴۰۳ولی من میگم اینجوری بهتره که 200 تا شرکت داشته باشه چون از هر قشر و علاقه و طیف مردمی مشتری داره
S
۲۲ فروردین ۱۴۰۳بنظرم این ۴ تا میتونستن اینا باشن
بی وای دی
جیلی
نیو
ام جی
Taha Ayoobi
۲۰ فروردین ۱۴۰۳لگن
۲۰ فروردین ۱۴۰۳فکر کنم پدال کلن اخبار چینیارو کار نمیکرد ۵۰۰ تا کامنتم نداشتی
Taha Ayoobi
۲۰ فروردین ۱۴۰۳بی اساس ترین کامنتی که دیدم😂
اگه یکم دقت میکردی متوجه میشدی که بیشتر کامنت های من زیر پست های آلمان و آمریکا و ژاپن، زیر چینی ها نهایت دوتا یا اگه استثنا بشه چند تا.
اگه لگن نیست سوار شو لذتشو ببر!
۲۱ فروردین ۱۴۰۳والا زیر هر پست چینی میام کامنتت هست
همیشه هم بی محتوا فرقی نداره چینی یا آلمانی
باز زیزیگولو اون پایین یه سوال جالب پرسید شما که هی تو فکر پر کردن سوابقت هستی🤣
Taha Ayoobi
۲۱ فروردین ۱۴۰۳باز خوبه من در مورد مقاله نظر میدم، نه مثل تو که به بقیه نظر میدی😂
سوابق به چه دردی میخوره که به فکر پر کردنش باشم؟اونقدر هم بیکار نیستم که کامنت الکی بذارم.
زیزیگولو
۲۰ فروردین ۱۴۰۳خیلی عجیبه!!!! این ماشین با صفر ستاره ایمنی چجوری داره تو بازار عرضه میشه؟؟؟
T
۲۱ فروردین ۱۴۰۳حتما منع قانونی وجود نداره دیگه
وگرنه نباید عرضه میشد
۲۰ فروردین ۱۴۰۳این که خیلی ایمن به نظر میاد چجوری نا ایمنه😱😱😱
رضا
۲۰ فروردین ۱۴۰۳مگه به قیافس؟
۲۱ فروردین ۱۴۰۳اره
به قیافش میخوره ۲ ستاره از ۵ ستاره داشته باشه
( سلام داداش چطوری سابق )
۲۰ فروردین ۱۴۰۳نکته دارک اینه این ماشین با ۶ تا ایربگ و سیستم ADAS تونست ۰ ستاره ایمنی بگیره !!!!
بعد یه ماشین با یه پلت فرمی تو همون محدوده سال مثلا با ۴ تا ایربگ و بدون هیچ سیستم کمک راننده ای تو همون سال می بینی از همون موسسه مثلا ۳ ستاره ایمنی می گیره !!!!
عجیییییوبه
رامتین
۲۰ فروردین ۱۴۰۳طراحیش هم جالب نیست. امجی7 ولی قابل قبوله.
یوسف
۲۰ فروردین ۱۴۰۳چطور خودرویی با صفر ستاره ایمنی اجازه عرضه به بازار رو داره!؟
amirboss
۲۱ فروردین ۱۴۰۳همین بیاد ایران عزیز میشه مایه ی فخر فروشی خیلیا.
ام جی خودروساز باسابقه ای هست ولی از روزی که افتاد دست چینی ها…
از طراحی اعصاب خورد کنش و پلتفرم تاریخ گذشته ش بگذریم مشخصات فنی بدی نداره ولی حیف که نتونستن خوب جمعش کنن.
اگه بی ام و میتونست نگهش داره وضعیتش کلی فرق میکرد.
مهربد
۲۵ فروردین ۱۴۰۳متاسفانه منبع این مقاله مشخص نیست ولی حتما از کشور استرالیاست..
نمیدونم چرا تا صحبت از “ام جی” میشه، یه عده همه جا شروع می کنند به منفی بافی و شانتاژ..!!
یه زمانی در ایران همه ام جی های وارداتی را می کوبیدند و حتی به سیستم توربو مدل های شش که برای نخستین بار روی ماشین های این رده (اکونومیک) توسط کمپانی ام جی طراحی و عرضه شده بود، ایراد می گرفتند و مسخره می کردند و می کوبیدند و دیدیم که پس از مدتی فراگیر شد و تمام ماشین های دارای موتور اقتصادی برای افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت، در تمام شرکت ها، توربو شدند.
یه مدت هم سیستم کلاچ دوگانه ام جی ها را ایراد می گرفتند که دیدیم ام جی پیشرو بود و پس از مدتی این نوع کلاچ ها، متداول و فراگیر شد.
در همین کشور خودمان هم کم نیستند افرادی که علیرغم پیشرفت های غیر قابل انکار این برند در اروپا و سایر نقاط جهان، هنوز به اینکه ام جی چینی است و فلان و غیره ، مطلب می نویسند. دلیل اینکه این برند از سایر برندهای تحت مالکیت چینی ها متمایز است، غالبا مدیون دفاتر طراحی و مهندسی متعدد این برند در انگلستان است که بزرگترین آن از چند سال پیش در دفتر طراحی ام جی – سایک در لندن مجتمع شد.
اما این ماشین که یکی پرفروش ترین های ام جی در آسیا و آمریکای جنوبی است، نمونه کم آپشن آن در استرالیا عرضه شده که به دلیل نداشتن چند سیستم الکترونیکی کلیدی در تست های ancap بدون ستاره در نظر گرفته شده و این به ایمنی شاسی و بدنه و تجهیزات غیر الکترونیکی و ساختاری این ماشین ربطی ندارد. موسسه ancap استرالیا در مورد فقدان سیستم های الکترونیکی شامل : هشدار کمربند صندلی های ردیف عقب ، هشدار خارج شدن از خطوط و هشدار سرعت غیر مجاز و هشدار برخورد از جلو به موانع و کیسه هوای اضافی بین سرنشین های دو طرف که امروزه در خودروها بسیار معمول است، امتیازات بسیاری را در نظر گرفته که نداشتن این آپشن ها باعث شده که تایید ایمنی این خودرو مد نظرشان نباشد. در صفحه مربوط به این خودرو در سایت ANCAP همه چیز روشن و شفاف نوشته شده است.
حالا چرا یک عده در داخل که ماشین های وطنی که حتی بویی از این آپشن ها نبرده اند و با فولاد بسیار بی کیفیت داخلی و بدون گرید ساخته می شوند را با این ماشین در نمونه کم آپشن حتی مقایسه می کنند، جای تعجب دارد.
(به عنوان مثال نمونه های عرضه شده این ماشین در چین و تایلند، فول آپشن است و این ضعف ها را هم حتی ندارد و مطمئنا پنج ستاره می گیرد.)