ام جی ZS به خاطر فضای کابین و بار زیاد در کلاس شاسی بلندهای کوچک مشهور شده است، خودرویی که از نظر ابعاد بین رقبایی همچون نیسان جوک و قشقایی قرار میگیرد. البته ام جی به منظور افزایش جذابیتهای این خودرو اقدام به معرفی نسخهی تمام الکتریکی شاسیبلند خود کرده که میتواند هویت این برند را بهطور قابلتوجهی تغییر دهد.
اگر داستانهای مربوط به تقاضای زیاد برای خودروهای الکتریکی صحیح باشد ام جی ZS الکتریکی قطعاً پتانسیل کافی برای تبدیل شدن به پرفروشترین خودروی این برند در بریتانیا را دارد. این به خاطر تصمیم بخش بریتانیایی ام جی برای پشتیبانی بیشتر خودروهایی است که در چین ساخته میشوند. ام جی و برند خواهر آن یعنی رووی حدود ۱۴۰ هزار دستگاه خودروی الکتریکی را سال پیش به فرو رساندهاند و اخیراً کارخانهی تولید باتری را تأسیس کردهاند که میتواند تا ۳۰۰ هزار خودرو در سال را پشتیبانی کنند. زمانی که خودروهایی همچون هیوندای کنا و حتی کیا نیرو الکتریک لیست انتظار زیادی ایجاد کردهاند، ام جی فرصتی خوب برای جذب برخی از مشتریان را خواهد داشت.
ZS الکتریکی از نظر محدوده الکتریکی نمیتواند با مدلهای کرهای رقابت کند اما از نظر قیمت ارزانتر میباشد. مجموعه باتری ۴۴.۵ کیلووات ساعتی ZS الکتریکی برد رسمی ۲۶۲ کیلومتری ایجاد میکند که کمتر از برد نیروی الکتریکی است اما با محدوده حرکتی نیسان لیف مجهز به باتری ۴۰ کیلووات ساعتی کاملاً برابری میکند.
این باتری یک پیشرانه الکتریکی را تغذیه میکند که قدرت ۱۴۱ اسب بخاری و گشتاور ۳۵۳ نیوتون متری دارد. ZS مجهز به این پیشرانه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۸.۵ ثانیهای دارد و حداکثر سرعت آن تنها ۱۴۰ کیلومتر در ساعت است؛ اما خب این سرعت و شتاب برای وضعیتهای ترافیک شهری کافی است.
این خودرو با شارژ سریع ۵۰ کیلوواتی هماهنگ است و با استفاده از آن میتوان چهارپنجم ظرفیت باتری را در ۴۰ دقیقه شارژ کرد. پورت شارژ این خودرو پشت نشان ام جی در جلوپنجره قرار گرفته است.
ام جی از قوای محرکهی الکتریکی به عنوان یک انتخابی عادی در مدلهای فول تر این خودرو نام میبرد بنابراین آن را تنها در تریم های Excite و Exclusive عرضه میکند. مدل پایهی Excite ZS از رینگهای ۱۷ اینچی، ورود بدون کلید، حسگرهای پارک عقب و سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحهنمایش ۸ اینچی، ناوبری، رادیو DAB، اپل کارپلی و اندروید اتو سود میبرد.
یک پله بالاتر مدل Exclusive قرار دارد که ۲ هزار پوند گرانتر بوده ولی از ریلهای سقف، سقف پانورامیک، صندلیها و آینههای گرم شونده، پوشش چرم کابین، برفپاککنهای حساس به باران، بلندگوهای اضافی برای سیستم صوتی و دوربین دندهعقب برخوردار است.
قوای محرکهی الکتریکی این خودرو تأثیری روی ظرفیت بار نداشته بنابراین فضای ۴۴۸ لیتری در عقب وجود داشته و با تا کردن صندلیهای عقب این فضا به ۱۳۷۵ لیتر میرسد. گنجایش فضای بار این خودرو تقریباً با کیا نیروی الکتریکی برابر بوده و بیشتر از لیف ۴۰ کیلووات ساعتی است. صندوق خودرو شکل مناسبی داشته و کف صندوق با دو ارتفاع متفاوت به شما اجازه میدهد فرمهای متفاوتی ایجاد کنید.
ZS الکتریکی از تجهیزات ایمنی جدیدی سود میبرد که برای اولین بار در این برند دیده شده است. حتی مدل Excite دارای هشدار خروج از مسیر، هشدار برخورد از جلو، کروز کنترل تطبیقی با توقف/حرکت خودکار و دستیار محدودیت سرعت و دستیار ترافیک با ترمز، گاز و فرمان پذیری داخل لاین حرکتی میباشد. مدلهای Exclusive علاوه بر این سیستمها از تشخیص نقاط کور و هشدار ترافیک عقب استفاده میکند.
شاید کابین تنها جایی باشد که ریشههای ارزانقیمت بودن ZS را نشان دهد. البته در بخش داخلی این خودرو عیوب وحشتناکی دیده نمیشود اما برخی موارد کوچک وجود دارد. فرمان خودرو تنها در ارتفاع تنظیم میشود و خبری از تنظیمات دیگر نیست. پلاستیکهای روی درب نیز سخت و براق بوده و صفحهنمایش خودرو اگرچه تیز است اما به روش عجیبی نصب شده و پشت پانل شیشهای دوم است که انعکاسهایی ایجاد میکند. شما همچنان در ارتفاعی بالا مینشینید بنابراین اگرچه مجموعه باتری بهصورت یکپارچه با کف خودرو درآمده اما احساس میکنید روی باتری نشستهاید.
البته هیچیک از اینها تعیین کننده نیستند. این خودرو همچنان راحت بوده و همهچیز بهصورت منطقی کار میکند و سرنشینان عقب از نشستن در این خودرو خوشحالتر از خودروهایی همچون رنو Zoe یا حتی اوپل کورسای الکتریکی جدید خواهند بود. از این نظر، ابعاد ZS عملکرد خوب خود را نشان میدهد.
یک دکمهی کوچک نزدیک کنسول مرکزی به شما اجازه میدهد تا سطح احیای انرژی ترمز را در زمان برداشتن پا از روی پدال گاز انتخاب کنید. این میزان از صفر تا سه سطح متفاوت تغییر میکند. ام جی ادعا میکند این سیستم در اکثر شرایط حالت رانندگی نزدیک به یک پدال را ارائه میکند اما خب وقتی که پدال گاز درگیر نمیشود بهرهبرداری از انرژی میتوانست سریعتر انجام شود. البته شما از آن استفاده خواهید کرد و اگرچه سرعت خودرو را در ترافیک بهصورت کامل متوقف نخواهد کرد اما قطعاً خواهید توانست تجربه استفاده از آن را به دست آورده و تنها فشار اندکی نهایی را برای توقف خودرو روی پدال انجام دهید.
سیستم تعلیق به سمت راحتی تمایل دارد و اکثر دست اندازها و چالهها را جذب خواهد کرد هرچند کنترل بدنه خیلی خوب نبوده و تکان های بیشتری را در آن میبینید. مشتاقیم ببینیم این نقیصه در جادههای پر پیچ و خم روی ام جی ZS الکتریکی چه تأثیری خواهد داشت.
اگرچه سواری خودرو نسبتاً معمولی است اما از نظر قیمت حرفهای زیادی برای گفتن وجود دارد. قیمت تریم Excite این خودرو ۲۸۴۹۵ پوند بوده اما میتوانید ۳۵۰۰ پوند مشوق دولتی دریافت کنید. هزار دستگاه اولیهی این خودرو به خاطر توزیع خزانهداری دولت قیمت ۲۱۴۹۵ پوندی خواهند داشت. همچنین شارژ رایگان خانگی نیز ارائه خواهد شد.
اینها کاملاً امیدبخش هستند و ZS الکتریکی در مقایسه با خودروهایی همچون اوپل کورسا الکتریکی و پژو ۲۰۸ الکتریکی رقابتی به نظر میرسد.
شایان ذکر است ZS از گارانتی ۷ ساله ام جی سود میبرد و برنامهی مالیاتی تازه اعلام شدهی این کمپانی میتواند ZS الکتریکی را برای افرادی که به دنبال شاسیبلندی دیزلی هستند جذابتر کند.
مشخصات ام جی ZS الکتریکی
- قیمت: 21495 پوند
- پیشرانه: تک واحد الکتریکی، مجموعه باتری ۴۴.۵ کیلووات ساعتی
- قدرت/گشتاور: 141 اسب بخار/۳۵۳ نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 8.۵ ثانیه
- حداکثر سرعت: 140 کیلومتر در ساعت
- محدوده حرکتی: 262 کیلومتر
منبع: autoexpress
مهرداد كمال
۱۶ مرداد ۱۳۹۸از دو چیز خوشم نمیاد تو این ماشینه ۱ چینیه ۲ برقیه
من حتی ریماک رو دوست ندارم چه برسه به این
یاد سوپر اسپرتای کاریزماتیک دهه قبل بخیر که تو اطاق همه پسرا دیده میشد.
ali
۱۷ مرداد ۱۳۹۸مطمئن باش اگه چینی بود تو انگلیس نبود
باز هم مطمئن باش یه روز دیگه ممکنه یه شرکت دیگه مالک و صاحبش بشه ولی بازم انگلیسه