همانطور که قبلاً گفتیم، به دلیل کاهش تعداد گروههایی که هنوز دوئلهای آنها به پایان نرسیده است، ازاینپس، بعد از پایان هر دوره از مرحلهٔ مقدماتی، برخلاف گذشته بدون وقفه دور بعدی را آغاز میکنیم. حال امروز به اولین دوئل از دور چهاردهم مرحلهٔ مقدماتی رسیدهایم که به گروه کراساوورهای سابکامپکت اختصاص دارد. دوئل قبلی این گروه بین دو کراساوور همخانوادهٔ کرهای یعنی کیا استونیک و هیوندای کُنا برگزار شد. طی این رقابت مجموعاً تعداد ۹۷۶ رأی به ثبت رسیده است درحالیکه نتایج نظرسنجیهای سایت و کانال تلگرام نیز عکس یکدیگر هستند. بااینحال نهایتاً با احتساب مجموع آراء مشخص شد که کُنا با دریافت ۵۴۵ رأی و کسب ۵۶ درصد از کل آراء پیروز دوئل شده است درحالیکه استونیک موفق به دریافت ۴۳۰ رأی شده است. حال امروز در چهاردهمین دوئل گروه کراساوورهای سابکامپکت شاهد رقابت امجی ZS و سیتروئن C3 ایرکراس خواهیم بود.
سانگیانگ تیوولی | سوزوکی ویتارا | مزدا CX-3 | میتسوبیشی ASX |
سوزوکی ویتارا | مزدا CX-3 | ||
نیسان ترانو | رنو داستر | سوبارو XV | سوزوکی SX4 |
نیسان ترانو | سوبارو XV | ||
جیپ رنگید | فیات 500X | نیسان جوک | فورد اکواسپرت |
جیپ رنگید | نیسان جوک | ||
پژو ۲۰۰۸ | سیتروئن C4 کاکتوس | هوندا HR-V | تویوتا C-HR |
سیتروئن C4 کاکتوس | تویوتا C-HR | ||
شورلت ترکس | اوپل موکا | اشکودا یتی | فیات 500L |
شورلت ترکس | فیات 500L | ||
کیا سول | لادا ایکسری | رنو کپچر | اوپل کراسلند |
کیا سول | اوپل کراسلند | ||
سئات آرونا | فولکسواگن T-Roc | هیوندای کُنا | کیا استونیک |
؟ | هیوندای کُنا | ||
نیسان کیکس | هیوندای کرتا | سیتروئن C3 ایرکراس | امجی ZS |
نیسان کیکس | ؟ |
سیتروئن C3 ایرکراس
پیشینهٔ استفاده از نام C3 ایرکراس در ساختههای سیتروئن به سال ۲۰۱۰ بازمیگردد. در آن زمان شعبهٔ برزیلی سیتروئن نسخهٔ کراسی از امپیوی C3 پیکاسو را برای اولین بار معرفی نمود. در این خودرو سعی شده بود با افزودن قطعاتی به C3 پیکاسو ظاهر آن به کراساوورها شبیه گردد. C3 ایرکراس از سپتامبر ۲۰۱۰ در آرژانتین و برزیل عرضه گردید و تولید آن همچنان در برزیل ادامه دارد؛ اما در این دوئل ما به نسخهٔ اصلی C3 ایرکراس کار داریم. این یک کراساوور سابکامپکت جدید است که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ رونمایی شد. برخلاف C3 ایرکراس قبلی، این خودرو از ابتدا بهعنوان یک کراساوور طراحی شده و خودرویی جهانی است. این کراساوور جدید فرانسوی بر روی پلتفرم PF1 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده که با پژو ۲۰۰۸ و اوپل کراسلند مشترک است. C3 ایرکراس همانطور که از نامش مشخص است بر اساس هاچبک سابکامپکت C3 شکل گرفته و در ظاهر هم شباهتهای زیادی به آن دارد. همچنین سیتروئن در اصل این کراساوور سابکامپکت را بهعنوان جایگزینی برای امپیوی C3 پیکاسو در نظر گرفته است. C3 ایرکراس هماکنون تنها با دو موتور مختلف به بازار عرضه میشود که البته این دو موتور خود در سطوح قدرت گوناگونی ارائه میگردند. یکی از این موتورها دیزلی و دیگری بنزینی بوده و هردو از هاچبک C3 گرفته شدهاند. پیشرانهٔ بنزینی از نوع ۱.۲ لیتری سه سیلندر است که نسخهٔ تنفس طبیعی آن ۸۰ اسب بخار قدرت دارد؛ اما نسخهٔ توربوشارژ این موتور هم قابل انتخاب است که در دو سطح قدرت ۱۱۰ اسب بخار و ۱۳۰ اسب بخار ارائه میگردد. در این دوئل ما به جهت هماهنگی با رقیب بریتانیایی نسخهٔ ۱۱۰ اسب بخاری پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری بنزینی C3 ایرکراس را انتخاب کردهایم. این کراساوور فرانسوی طی دو ماه نخست سال جاری در بازار اروپا بیش از ۱۵ هزار دستگاه فروش داشته است.
امجی ZS
پسازاینکه شرکت بریتانیایی امجی توسط شرکت چینی سایک موتور خریداری شد، دوران کاملاً جدیدی را آغاز نمود و به لطف خون تازهای که در رگهایش جریان یافته بود برنامهٔ توسعهٔ محصولات جدید را در دستور کار خود قرار داد. یکی از این محصولات جدید کراساووری بنام GS بود که نسخهٔ کانسپت آن برای اولین بار در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۳ رونمایی شده و سپس نسخهٔ تولیدی آن دو سال بعد در همین نمایشگاه معرفی گردید. GS یک کراساوور کامپکت است که برای اولین بار امجی را به بخش محبوب و پرطرفدار کراساوورها وارد نمود؛ اما چندی بعد در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۶ امجی دومین کراساوور خود را هم برای اولین بار رونمایی کرد. این خودرو که ZS نام گرفته است، کراساووری کوچکتر از GS محسوب میشود. البته امجی قبلاً پیش از دوران تملک سایک موتور بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ از نام ZS برای یک سدان کامپکت استفاده کرده بود اما این ماشین هیچ ارتباطی با کراساوور ZS ندارد. این کراساوور جدید همچنین زبان طراحی جدید امجی را هم معرفی کرده است که بعداً در نسل جدید امجی ۶ و همینطور فیسلیفت امجی ۳ هم بکار رفت. این کراساوور بریتانیایی/چینی از ماه مارس ۲۰۱۷ در بازار چین عرضه گردید و سپس در ماه می ۲۰۱۷ برای بازار بریتانیا هم در نمایشگاه لندن رونمایی شد. ZS با دو پیشرانهٔ گوناگون به بازار عرضه میشود که هردو بنزینی هستند. پیشرانهٔ اول یک واحد ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است ولی ما برای این دوئل موتور قویتر ZS را انتخاب کردهایم که از نوع ۱ لیتری سه سیلندر توربو است. این موتور در نسخهٔ چینی ۱۲۵ اسب بخار قدرت دارد اما در نسخهٔ بریتانیایی ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. امجی ZS در دو ماه ابتدایی امسال در بازار بریتانیا تنها ۳۷۳ دستگاه فروش داشته است.
مقایسه مشخصات فنی
امجی ZS | سیتروئن C3 ایرکراس | |
پیشرانه | ۱ لیتری ۳ سیلندر | ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۱۱۰ اسب بخار | ۱۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۶۰ نیوتن متر | ۲۰۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۲.۴ ثانیه | ۱۰.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۶.۳ لیتر (ترکیبی) | ۵.۶ لیتر (ترکیبی) |
تولید آلایندگی | ۱۴۴ گرم/کیلومتر | ۱۲۶ گرم/کیلومتر |
ظرفیت باک | ۴۸ لیتر | ۴۵ لیتر |
وزن | ۱۲۳۱ کیلوگرم | ۱۲۰۳ کیلوگرم |
طول | ۴.۳۱ متر | ۴.۱۵ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۵۸ متر | ۲.۶۰ متر |
حجم صندوق بار | ۴۴۸ لیتر | ۴۱۰ لیتر |
قیمت پایه | ۱۲,۴۹۵ پوند | ۱۴,۳۵۰ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9996470]
مرصاد
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷فنی تقریبا مثه همن
ولی ظاهری mg خیلی شیک تر و با ابهت تره
سیتروئن مثه ماشین اسباب بازی شده
کابین هم به نظر میاد ام جی از متریال پرمیوم تری استفاده کرده
محمد
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷با وجود ارزانتر بودن امجی،
با توجه به ابعاد بزرگترش، یه کلاس بالاتر به نظر میاد
اما مشخصات هر دو تقریبا یکیه و عملا هم شاسیبلند نیستن
و محصول علاقه بازار به ارتفاع سواری هستن
میثم
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷.
مشخصات سیتروئن بهتره ضمن اینکه من از طراحی سیتروئن بیشتر خوشم اومد. طراحی مشابه ام جی تو بازار خیلی زیاده اما سیتروئن خیلی خلاقانه طراحی شده. جالبه .
نویدی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷قطعا فرانسه!!
به نظر میرسه هیوندای برای طراحی سانتافه ۲۰۱۸ از طراحیهای سیتروئن مثل همین c3 الهام گرفته.تقریبا فرم چراغ جلوشون از یک سبک پیروی میکنه.
ahmad
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷این دیگه چه مقایسه ای بود ، واقعا جای تاسف داره ، اخه خودروی چینی رو با فرانسوی مقایسه میکنند ، تکنولوژی چین خیلی پیشرفته تر از فرانسست ، کو تا فرانسه به چین برسه ، نکنین این کارو ، واقعا توهین کردین به چینیا ، این فرانسویارو باید با تاتاموتورز هند با دوچرخه سازی ناقوز اباد قلندر قلی مقایسه کرد .
IMAN
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷فرانسه تو ایران بد جا افتاده والا قابل مقایسه با چین و کره نیست
در ضمن ویکی پدیا و سایت ام جی و مالکش سایک رو نگاه بندازین اول تا آخر ام جی انگلیسی و تحت لیسانس ساخته میشه تو جاهای مختلف حتی محصولات رووی و مکسوس و… همه طراحی دفتر انگلیس ام جی هستند
فنی سیتروین بهتره (موتور و مصرف و…)
طراحی ام جی بهتره، داخلش و بیرونش ، تعلیق ام جی با توجه به بررسی های خارجی بهتره
Babak
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷احمد جان سلام درسته که ظاهرا MG یک کمپانی چینی است ولی حقایقی راجع به برخی از کمپانیهای چینی هست که باید منطقی بود و پذیرفت مثلا راجع به MG باید بگم که این کمپانی اصالتا یک کمپانی انگلیسی است که از مدتها پیش توسط BMW خریدار شده و یک کمپانی است که بالای 100 سال قدمت داره ولی بخاطر شرایط موجود در بازار دنیا ترجیح داده که در چین تولید داشته باشه.
مثال دیگه ای که میتونم بزنم راجع به کمپانی جیلی هست میدونستید که کمپانی جیلی مالک رسمی ولوو است؟
میدونستید که بنز و بی ام و و فولکس مجموعا بالای 50 مدل خودرو در چین تولید میکنن و خیلی لز اونها رو صادر میکنن؟
من هم موافقم که صنعت خودروسازی چین به پای فرانسه نمیرسه ولی باید راجع به برندها اطلاعات دقیقتری داشته باشیم
فتنه گوساله سامری
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷سیتروئن خیلی طراحی خاصی داره.قطعا کیفیتش هم خیلی بالاتره.همینطورعملکردش
هادی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷چقدر این MG شبیه مزدا شده
کیوان
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷شایدم سیتروین از سانتافه کپی کرده MGzs خیلی بهتره
نویدی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷به سال تولید دقت کن.
یه نگاهی هم به زبان طراحی بقیه محصولات سیتروئن بنداز.
حسام
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷آقا چرا لایک و دیسلایک ها واسه من نشون نمیده،قبلا اینجوری نبود
من همیشه با گوشی میام سایت
حمیدرضا
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷با هر متری حساب کردم سیتروئن بهتر بود
نویدی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷با متر اندازه میگیرن.
AMIR EVO
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ب نظرم mg بهتره…..از لحاظ رخ و زیبایی و کابین داخلش ام جی قابل تحمل تره……حاالا کاری با چینی بودنش نداریم….بعضی از دوستان خیلی از چینیااا ایراد میگیرن…..این چین اون چین چند سال پیش نیس….خداوکیلی همین چینیش از اون تابوت مرگ و اون خودروی ملی (سمند)خیلی بهتره
مهدی
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷حقیقتا فرانسوی ها مخصوصا پژو سیتروئن تو خودروهای کوچک شهری از بهترین های دنیا هستن از مهندسی ساخت موتور و گیربگس گرفته تا شاسی و سیستم تعلیق و کیفیت متریال حتی گاها از رقبای آلمانی هم سرترن
محمد
۱۲ خرداد ۱۳۹۷هر دو برند کهنه کار اروپا یی هستند ازنظر ظاهر و سیستم تعلیق ام جی. واز نظر شتاب. سیتروئن بهتره. در کل در یک سطح قرار دارند.