خودروسازان تراز اول جهانی رویه نه چندان دلچسبی را در پیش گرفتهاند! استفاده از پیشرانههای کمحجم اما مجهز به سیستمهایی همچون توربوشارژر و سوپرشارژر که توان و قدرت بالا را با مصرف سوخت کم ترکیب کردهاند. این روند چندی است که در کشور ما نیز دیده میشود و اکثر محصولات جدید علیالخصوص محصولات چینی از پیشرانههای کمحجم توربو استفاده میکنند. هرچند، مشتریان سنتی همچنان به حجم موتور به عنوان یک فاکتور کلیدی نگاه کرده و زمانی که میشنوند خودرویی حجم موتور کمی دارد با انتقاد از کنار آن رد میشوند! بگذریم.
در این سری از نوشتارهای دوراهی دو نمونه از سدان های نامآشنای چینی را روبروی هم قرار میدهیم. ام جی ۳۶۰ توربو و چری آریزو ۵ توربو.
ام جی یکی از قدیمیترین برندهای بریتانیایی است که دست سرنوشت آن را به سرزمین چینیها و زیر چتر سایک موتور کشانده است. بحث و مجادلههای فراوانی درباره انگلیسی یا چینی بودن این برند صورت گرفته اما هدف ما چیز دیگری است. ام جی در ابتدا توسط مدیا موتورز عرضه میشد اما هماکنون شرکت آذویکو در آذربایجان شرقی است که وظیفه مونتاژ سدان تازه نفس ام جی ۳۶۰ توربو را بر عهده گرفته است.
در طرف دیگر یکی از قدیمیترین برندهای چینی حاضر در بازار کشورمان قرار دارد. قطعاً چری چین را میشناسید. بازوی ایرانی این شرکت یعنی مدیران خودرو طیف کاملی از محصولات این شرکت، از امویام ۱۱۰ گرفته تا تیگو ۷ را عرضه میکند. چری یکی از بزرگترین خودروسازان چینی بوده و به همراه MVM بزرگترین خودروساز بخش خصوصی نیز محسوب میشود.
طراحی داخلی هر دو خودرو خوب از کار درآمده و ایرادی را در این بخش نمیتوان به آنها وارد کرد هرچند شاید برخی افراد کابین آریزو ۵ توربو را هماهنگتر بدانند. ارگونومی خوب از جمله نقاط مثبت کابین ام جی است درحالیکه آریزو ۵ توربو نیز طراحی یکدست و هماهنگی دارد. البته از نظر کیفیت متریال بکار رفته نباید انتظار خیلی زیادی را در این بخش داشته باشید.
ام جی ۳۶۰ توربو دارای یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو است که خروجی آن به ۱۳۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز به ۲۱۰ نیوتون متر میرسد. مهمترین نکته درباره ۳۶۰ توربو به گیربکس آن مربوط میشود که از نوع ۶ سرعته اتوماتیک و ساخت شرکت معتبر و نامآشنای آیسین میباشد. پیشرانه و گیربکس این خودرو هماهنگی کاملی با یکدیگر نشان میدهند و کلیت قوای محرکه یکی از نقاط قوت ام جی ۳۶۰ توربو میباشد.
در طرف مقابل آریزو ۵ توربو قرار دارد. این خودرو در ابتدا با پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی عرضه میشد که به خاطر قدرت و شتاب کم با استقبال چندانی مواجه نشد و به همین خاطر چری نسخه توربوی آن را عرضه کرد. آریزو ۵ توربو دارای قلب آهنین ۱.۵ لیتری توربو با قدرت ۱۴۵ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتون متری میباشد. این نیرو از طریق یک گیربکس ۷ سرعته CVT به چرخهای جلو منتقل میشود که شاید افراد زیادی این نوع گیربکس را نپسندند.
یکی از مهمترین دلایل خرید خودروهای چینی امکاناتی زیادی است که در برابر مبلغ پرداختی ارائه میکنند. ام جی ۳۶۰ توربو از تجهیزاتی همچون سانروف برقی، صندلیهای چرمی، دیلایت، سیستم تهویه مطبوع، صفحهنمایش ۸ اینچی لمسی، ارتباط بلوتوث، آینههای جانبی برقی راهنما و گرمکن دار و… بهره میبرد. همچنین از جمله تجهیزات ایمنی این خودرو میتوان به کسب ۵ ستاره ایمنی از C-NCAP چین، ۲ کیسه هوا، حسگرهای پارک و دوربین دندهعقب، ABS، EBD، ESP، پایش باد لاستیک و… اشاره کرد.
چری آریزو ۵ توربو نیز در بحث تجهیزات با دست کاملاً پر وارد میدان شده است. این خودرو دارای کیلس استارتر، دیلایت، کروز کنترل، سانروف برقی، صندلیها و غربیلک فرمان چرمی، صفحهنمایش ۷ اینچی، سیستم صوتی با ۶ بلندگو و…
آریزو ۵ در بحث ایمنی کمی بهتر عمل نموده به گونهای که توانسته از C-NCAP تعداد ۵ ستاره ایمنی دریافت کرده و البته از ۶ کیسه هوا، ABS، کنترل کشش، ESP، کمک به حفظ خودرو در سربالایی و… سود میبرد.
نهایتاً به بحث قیمت و خدمات پس از فروش میرسیم. ام جی ۳۶۰ توربو هماکنون قیمتی حدود ۷۶ میلیون تومانی دارد درحالیکه چری آریزو ۵ توربو با برچسب قیمتی ۸۸.۵ میلیون تومانی خودنمایی میکند بنابراین از این نظر اختلاف قیمت قابلتوجهی بین هر دو خودرو وجود دارد؛ اما شاید پاشنه آشیل ام جی خدمات نه چندان گسترده آن باشد که طبیعی هم هست زیرا آذویکو شرکت تازهکاری بوده و در حال گسترش شبکه خدمات خود میباشد؛ اما چری نسبت به حریف خود خدمات پس از فروش بهتری دارد که به لطف تعداد نمایندگیهای بیشتر حاصل شده است.
مقایسه مشخصات فنی | ||
ام جی ۳۶۰ توربو | چری آریزو ۵ توربو | |
موتور | ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری | ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو |
قدرت (اسب بخار) | ۱۳۰ | ۱۴۵ |
گشتاور (نیوتون متر) | ۲۱۰ | ۲۱۰ |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته اتوماتیک CVT |
طول (میلی متر) | ۴۵۷۹ | ۴۵۳۲ |
عرض (میلی متر) | ۱۸۰۴ | ۱۸۱۴ |
ارتفاع (میلی متر) | ۱۴۹۰ | ۱۴۸۷ |
فاصله بین دو محور (میلی متر) | ۲۶۶۰ | ۲۶۵۰ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۳۳۰ | ۱۳۷۲ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۶.۹ | ۹ |
حجم صندوق بار (لیتر) | ۴۸۲ | ۴۳۰ |
شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۹.۷ | ۹.۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۸۰ | ۱۸۰ |
قیمت (میلیون تومان) | ۷۶ | ۸۸.۵ |
[polldaddy poll=9975728]
رضا
۱۶ فروردین ۱۳۹۷دوستان در رنج هشتاد تومن کدام گزینه قابل تامله؟ البته با فرض صفر بودن خودرو.
بنظر گزینه های موجود اینها هستند:
امجی 360 توربو (77تومن)- آریزو5 (88تومن)- پژو 301 مونتاژ که تابستان 97 میاد: موتور ec5 با توان 115 اسب و گیربکس 6سرعته و قیمت هم 90 تومن (از یکی از کارمندان ایکاپ خبرشو دوستان گرفتند)- یا مثلا بسترن b50 نسخه جدید که امسال بهمن میاره (حدود 80تومن).
حسن
۱۶ فروردین ۱۳۹۷بسترن بی ۵۰ فعلی که جالبه.یک جورهایی شبیه آمریکایی هاست.چری هم شبیه کره ای هاست.ولی بعید میدونم بسترن جدید را ۸۰ بفروشند.
پیکان جوانان گوجه ای
۱۶ فروردین ۱۳۹۷تا اخر بخونید
زمستان سال 95 داشتم پیاده روی میکردم البته تو قائمشهر بعد یک نفر با پراید جلوم نگه داشت یک داستان گفت که تو بابل کیفم زدن طرف با خانواده خودش بود حدود 42 سال سن داشت من 10 تومان همراهم بود به طرف دادم میگفت بچه مشهده بعد تابستون داشتم همون مسیر تو کمربندی پیاده روی میکردم ایندفعه یک پژو 405 صفر جلوم ترمز زد همون طرف همون داستان قبلی تعریف کرد دیدم همون یارو قبلی هستش به روش نیاوردم ولی چیزی بهش ندادم ولی قسمت جالب اینه که دقیقا 29 اسفند یعنی همین 3 هفته قبل دیدم یک ماشین چری اریزو 5 صفر به رنگ سفید جلوم ترمز زد شاید بگین دروغ میگم ولی خدایی همون یارو بود با همون داستان چیزی بازم ندادم ولی در کل گفتم با این دروغها اگه واقعا یکی هم مشکل بخوره ادم دیگه نمیتونه اعتماد کنه یک کمکی انجام بده و اون دوستمونم تو یک سال از پراید به چه ماشین رسید اونم با سو استفاده از احساساتم مردم
علیx76
۱۶ فروردین ۱۳۹۷من داخل چری نشستم
واقعیتش به دلم ننشست
کیفیت داخلیش اصلا جالب نبود
البته توی دنده دستیش نشستم ولی مسئول فروش گفت توربوشم همینه متریالش
داخل ام جی هنوز ننشستم ولی فک میکنم بهتر باشه
ضمن اینکه برند محبوب تر و معتبر تری داره
تو فکرشم یکی بخرم
Alirezaasg5
۱۶ فروردین ۱۳۹۷ترجیح میدم دست دوم یه برندمعتبر ژاپنی یا کره ای بخرم ولی پول به چینی جماعت ندم
maximus
۱۶ فروردین ۱۳۹۷این دیدگاه ها در مورد ماشبن چینی دیگه تاریخ انقضاش گذشته
البته برند های معتبر چینی همین جیلی و ام جی و FAW هستن. منم باشم فعلا پول به جک و دانگ فنگ و … نمیدم.
60 سال پیش در مورد محصولات ژاپنی هم همین حرفا رو میزدن الان ببین به کجا رسیدن. 20 سال پیش واسه کره ای ها هم همین حرف و حدیث ها بود در حالی که الان ماشین کره ای آرزوی حداقل 90 درصد از مردمه.
maximus
۱۶ فروردین ۱۳۹۷ام جی یکی از معتبرترین برند های خودروسازی چینه ( البته بعد از Geely). بین ماشین های چینی محصولات این 2 شرکت رو خیلی قبول دارم و فکر میکنم در 10 سال آینده به راحتی میتونن از نظر هزینه ی نگهداری با خودروهای ژاپنی و کره ای رقابت تنگاتنگی داشته باشن.
حسن
۱۶ فروردین ۱۳۹۷روی کاغذ از جهات مختلف آریزو۵سرتر(به جز قیمت).کیفیت هم باید زمان بگذره تا حالا که هر دو خوب بودن.البته اسم برند ام جی نباید ما را فریب بده به هرحال ام جی ۳۶۰ با قیمت ۷۶ میلیون عرضه میشه و طبق اصل قدیمی هر چی پول بدی آش میخوری باید در همین حدیعنی چینیش ازش انتظار داشت نه در حد انگلیسیش.
محسن
۱۶ فروردین ۱۳۹۷من ترجیحم دنا پلاس توربو هست چون مزایاش نسبت به این دو موتور ۱/۷ لیتری ۱۵۰ اسب داره، صندوقش ۵۰۰ لیتره و ارزونتره. بقیه امکاناتشم خوبه نسبت به قیمت مثل سانروف دیلایت ۴ ایربگ دوربین عقب، کروز کنترل فرمان چرمی…
محمدرضا
۱۷ فروردین ۱۳۹۷و صد البته پلتفرم 405 با شاسی ضعیف در مقابل فشار . نداشتیم که بتونم با دست به بدنش فشار بیارم ، دوستان دنا مثل سمند و خانواده پژو ایرانخودرو بدنش کاغذیه ؟
محسن
۱۷ فروردین ۱۳۹۷شما همین اشغالهای چینی رو سوار شو که صاحب اول و آخرش خودتی یا اگه بخوای بفروشی افت قیمت زیادی داره!
وحید
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷فقط یه ستاره ایمنی هم نمیگیره،مصرف سوختش هم بالاست.کیفیت سواریش هم یک مقدار پایین تره،تکنولوژی ۳۰ سال پیش اروپا رو هم داره،طراحیش هم خیلی جدید نیست ولی در کل بهتره.اینهایی که گفتم اصلا مهم نیست
فرید
۲۳ خرداد ۱۳۹۷احتمالا اطلاع ندارین که واسه دنا توربو جز پیشرانه هیچ تغییر دیگه ای در سایر قطعات وابسته مثه سیستم ترمز،تعلیق،خنک کاری…. انجام نشده، د حالیکه ام جی توربو همه قطعات این مجموعه با موتپر تنفس طبیعیش متفاوته و یه چیز کاملا اصولیه
امیر
۸ تیر ۱۳۹۷موتورش خیلی مشکل پیدا می کنه اصلاً پیشنهاد نمیکنم
عباس
۱۶ تیر ۱۳۹۷ببخشید منظورتون رو میشه دقیق تر بگید. خودتون یا کسی این تجربه رو داشته؟
مجید سبزواری
۱۶ فروردین ۱۳۹۷امجی بهتره یه انگلیسی چینی با کیفیته اما چری خوب نیست
ماکان
۱۹ فروردین ۱۳۹۷البته این ام جی دیگه فقط اسمش از انگلیسه و باید چینی به حسابش آورد ضمنا این مدلش در چین با برند رووی عرضه شده.
Javad
۱۶ فروردین ۱۳۹۷انتخاب من چری هست
ولی12 میلیون اختلاف قیمتی ترازو رو به سمت MG کج میکنه!
ستار
۱۶ فروردین ۱۳۹۷نظر من در مورد موتور توربو که ایران خودرو میزنه اینه که سه چهار سال دیگه به خرجی خواهد افتاد که صاحبش و بیچاره خواهد کرد
اخه توربو
بنزین ایران
ماشین ایران خودرو
شاسی ۴۰۵
معلوم نیس چی سر هم کردن
و در مورد ماشین ژاپنی با ۷۰و۸۰ میلیون امیدوارم بتونین یک کمریgl2007 تمام رنگ گیر بیاری
واقعا هرچقدر پول بدی همونقد آش میخوری
مگه با۸۰میلیون ماشین ژاپنی خوب میدن آخه!!!
وحید
۱۷ فروردین ۱۳۹۷ام جی رو بهتره با خودروهای کره ای مقایسه کنید چون واقعا یه سر و گردن از چینی ها بهتره.
دوما قیمت سال ۹۷برا ام جی ۸۵ تومن خریدارشم ک فراوان هست
فک نمیکنم بی خود باشه
بهنام
۱۷ فروردین ۱۳۹۷سلام دوستان اول باید عرض کنم که واقعا این سایت با بقیه یک فرق اساسی داره اونم اینه که کسی به کسی توهین نمیکنه و اکثر کاربران هم اطلاعات خودرویی کامل دارند بنده قصد خرید سراتو آپشنال دارم اما متاسفانه شرایط اقساط برداشته شده از طرفی میشه با هر شرایطی آریزو توربو خرید از بزرگواران اهل فن تمنا دارم منو راهنمایی کنن که سراتو ارزش صبر کردنو داره یا نه.. البته بیرون اقساط میدن ولی چه عرض کنم بابت 40 تومن باقیمونده حداقل20تومن بهره میگیرن خودم70 نقد دارم
سامان اذری
۱۷ فروردین ۱۳۹۷داش ام جی 360 بخر
موتورش کاملا با گیرباکس ایست هماهنگه
ام جی زیر مجموعه سایک هست که برند خیلی معتبریه (مثل شیائومی)
الان اریزو گیرباکسش cvt هست تا کم مصرف بشه
ولی ببین مصرفش چند نوشته شده
رامتین
۱۷ فروردین ۱۳۹۷بنظرتون با توجه به اینکه بسترن b50 rs بزودی در سال 97 توسط بهمن عرضه میشه، بنظرتون با توجه به موتور احتمالی 1.4 توربو ساخت شرکت فاو با همکاری با فولکس ساخته شده (در فولکس بورا همین موتور عرضه شده بود)، و گیربکس 6سرعته آیسین بنظرتون بسترن گزینه بهتریه یا امجی مذکور؟( البته از نظر خدمات هم بیشک بهمن بهتر از امجی است)
بسترن: 1.4 توربو- 136 اسب- گشتاور220
امجی: 1.5 توربو- 128 اسب- گشتاور 210
Amir
۲ آذر ۱۳۹۷این موتوری که میفرمایید بخاطر بوست بیشتر توربو قدرت بیشتری تولید میکنه که مسلماً اصتحلاک بیشتری داره و به احتمال زیاد با بنزین ایران به مشکل بر میخوره در صورتیکه طبق گفته کارخانه، موتور ام جی360 توربو با بنزین ایران سازگاره ، و در مورد خدمات پس از فروش در حال حاضر هم حق با شماست ولی با توجه به سرمایه گذاری بزرگ سایک در ایران به احتمال زیاد در آینده خدماتش بهتر میشه مثل چری و مدیران خودرو
parsairon
۲۰ فروردین ۱۳۹۷دوست عزیز با سلام و درود خدمت شما… شما 2 تا خودرو رو دارید با هم مقایسه میکنید ک هر دو مشتریان و طرفداران خودشون رو دارن … اول سراتو آپشنال هستش ک از لحاظ برند خیلی برتر از چری هستش و از موتور تنفس طبیعی استفاده میکنه دوم آریزو هستش ک برندش از سراتو ضعیفتره و از موتور توربو استفاده میکنه… ابتدا شما باید مشخص کنید ک نوع رانندگی و نحوه نگهداری شما ب چ صورتی است… سراتو با توجه ب موتور تنفس طبیعی استهلاک و شتاب کمتری داره ولی از نظر فیس کاملن قدیمی هستش و مونتاژ سایپا … چری شتاب بالاتر و مصرف در حد سراتو و فیس کاملن بروزی داره و در باب مونتاژ من مدیران خودرو رو بیشتر میپسندم.. سراتو حدود 20 میلیون از چری گرونتره…سراتو 2 سال گارانتی داره چری 5 سال.. از نظر امکانات چری امکانات بیشتری داره البته سراتو شیفتر پشت فرمان داره… از نظر متریال تقریبن در ی حد هستن چون متریال سراتو در مونتاژ سایپا افت کرده… ولی مهمترین مورد در نگهداری از موتور توربو هستش ک اگر توجه بهش نشه براحتی اذیت میکنه … شما همیشه باید حواست ب استفاده از بنزین سوپر / تعویض روغن در سر وقت ویا زودتر/ و نحوه استارت و خاموش کردن موتور باشه ولی سراتو بخاطر موتور تنفس طبیعی از این مشکلات نداره
بهنام
۲۲ فروردین ۱۳۹۷ممنون از راهنمایی شما ولی منظو رشما رو از نحوه استارت و خاموش کردن متوجه نشدم .اولویت من عایق بندی صدا /شتاب در سربالایی و فراوانی قطعه در سالهای بعد هست
parsairon
۲۶ فروردین ۱۳۹۷دوست من در هنگامی ک شما با موتور توربو ب مدت تقریبن بیش از یک ساعت رانندگی میکنید{ این زمان تقریبی هستش خودتان متوجه فشاری ک ب موتور وارد میکنید میشوید} و دما موتور بالا میره شما بهیچ وجه در صورتی ک میخواهید رانندگی نکنید نباید بلافاصله موتور را خاموش کنید موتورهای توربو در صورت گرم بودن اگر قبل از خنک شدن خاموش بشن در اصطلاح تولید ذغال کک در مسیر لوله های خودشون میکنن ک باعث مسدود شدن مسیر و نهایتن سوختن توربو میشن… زمانی ک دمای موتور بعد از چند ساعت رانندگی بخصوص در جاده بالا میره بهترین کار اینه ک حدود 5-6 دقیقه در حالت خلاص صبر کنید بعد موتور را خاموش کنید..در مورد شتاب بزار خیال شما را راحت کنم ک درسته ک آریزو هم همانند mg از توربو با بوست پایین استفاده میکنه { البته با حجم موتور کمتر} ولی در شتاب اولیه خیلی از ماشینها رو قادر هستش جا بزاره {البته ماشینهایی ک از توربو استفاده نمیکنن} ولی در کل ب نظر من خیلی نباید تحت فشار بزاریش.. در مورد قطعات هم فکر نمیکنم مشکلی باشه ام وی ام همیشه قطعاتش تو بازار بوده
مهدی
۲۴ فروردین ۱۳۹۷ماشینای ژاپنی از همون ابتدای کار اینقد کیفیتشون بالا بود ک همه کمپانی های اروپایی و امریکایی رو حیرت زده کردند… لطفا ماشین چینی رو با ژاپنی مقایسه نکنید.
هومن
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷صد در صد ام جی همه جوره بهتر از اریزو ۵
محمد
۱۰ خرداد ۱۳۹۷سلام
من قصد داشتم سراتو شرایط بگیرم وقتی شرایط اقساطش رو برداشتند سمت آریزون کشیده شدم ، تو بررسیها متوجه ام جی شدم ، حالا چند تا نکته:
۱- بنظرم رسید ام جی قابل اعتمادتر باشه ولی خدماتش یقینا به مدیران خودرو نمیرسه.
۲- تو این رنج قیمت خودروهای بهتری گیر نیاوردم .
۳- کمی نگران افت قیمت شدید چینی ها هستم.
۴- کیفیت نامناسب قطعات بویژه پس از گذشت ۳۰-۴۰ هزار تا کمی نگرانم میکنه.
اگر ممکنه راهنمایی کنید ، ام جی یا آریزون یا یک خودروی بهتر ولی دست دوم ؟؟؟
ممنونم
حامد
۱۸ تیر ۱۳۹۷دوستان افت قیمت خودرو های چینی بخاطر شرایط اقساطی بسیار متنوع شرکتهای فروشش هست دلیلی بر بی کیفیتی خودرو نیست (با توجه به قیمت). ولی خودرو سازی ایران یه ماشین الان میده دو ماه دیگه بخای بخری نداره یا باید ثبتنام کنی برای چند ماه یا یکسال بعد ، بخاطر همین قیمت بازارش میره بالا . مثل انواع رنو . ما همه قربانیان سیاست کثیف یک سری ادم سود جو هستیم . اگر قصد فروش زودهنگام ندارید خودروی چینی بخرید و لذت ببرید و فقط از اونایی که دارن اطلاعات بگیرید. وگرنه بی ادبی نباشه مردم جوری در مورد پژو و دنا صحبت می کنن و تعصب دارن که انگار طراح و سازندش هستند.
علیرضا
۳۰ آبان ۱۳۹۷ام جی قابل مقایسه نیست ..فوق العادس