شرکت کامینز پیشرانه ۱۴.۳ لیتری موسوم به اِیس ACE را برای استفاده در تانکها توسعه داده است. این پیشرانه ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت دارد.
کلسی کامینز در سال ۱۹۱۹ شرکت تولید کننده پیشرانه کامینز را در ایندیانا تأسیس کرد. این کمپانی از همان زمان تاکنون به یکی از بهترین شرکتهای فعال در زمینه قوای محرکه تبدیل شده است. کامینز علاوه بر ایندیانا در نیویورک، بریتانیا و هند نیز تأسیسات تولید پیشرانه دارد. با اینکه پیشرانههای توربودیزل ۵.۹ و ۶.۷ لیتری این شرکت که در وانت پیکاپ های دوج رم بکار رفتهاند برای بیشتر افراد شناخته شده هستند اما برخی از کامیونها نیز به نیروگاههای پرقدرت کامینز مجهز هستند. کامینز علاوه بر فعالیت در این زمینهها، به کار تولید پیشرانه برای تجهیزات کشاورزی، معدن کاری، ساختمانسازی و حتی نظامی نیز مشغول است.
بیشتر بخوانید: مقایسه موتورهای کامینز و پاکار؛ کدامیک بهتر است؟
اکثر پیشرانههای کامینز دارای طراحی چهار زمانه هستند هرچند در سال ۱۹۳۴ سابقه تولید پیشرانه دیزلی دو زمانه را نیز برای خودروهای مسابقه ایندی ۵۰۰ داشته است. ما گل سرسبد پیشرانههای دو زمانه کامینز را میتوان نیروگاه ۱۴.۳ لیتری ۱۰۰۰ اسب بخاری موسوم به اِیس ACE دانست که با همکاری شرکت آکیتس پاور و برای استفاده از تانکها و وسایل نقلیه نظامی ارتش آمریکا تولید شده است. علاوه بر قدرت ۱۰۰۰ اسب بخاری، این پیشرانه ۴ سیلندر دو زمانه گشتاور قابلتوجه ۳۲۸۶ نیوتون متری را تولید میکند. تولید چنین قدرت و گشتاور فوقالعاده یک دستاورد مهم است اما شاید ویژگی برجسته این پیشرانه را طول/عرض/ارتفاع حدود ۱۲۲/۱۰۹/۵۸ سانتیمتری دانست که حجمی در حدود ۷۷۹ لیتری را اشغال میکند.
برای مقایسه باید گفت پیشرانه V903 کامینز با حجم ۱۴.۸ لیتر حداکثر ۷۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۲۹ نیوتون متر گشتاور تولید کرده و طول/عرض/ارتفاع به ترتیب ۱۴۳/۸۹/۹۰ سانتیمتری دارد. البته نکته دیگر اینکه وزن پیشرانه اِیس حدود ۱۶۲۰ کیلوگرم است درحالیکه وزن پیشرانه V903 کامینز به حدود ۱۱۷۰ کیلوگرم میرسد. یکی از ترفندهای کامینز برای تولید چنین پیشرانه پرقدرت اما جمعوجوری استفاده از توربوشارژر و سوپرشارژر همزمان است. کامینز میگوید سیستم ورودی هوای بکار رفته در پیشرانه اِیس ترکیبی از توربوشارژر ژئومتری متغیر HE500 و سوپرشارژر کاراست. یک افترکولر آب آلومینیومی و خنککن روغن نیز با واترپمپ پرقدرتی همراه شده تا به خوبی گرما را از اجزای پیشرانه دور کنند.
استفاده از طراحی دو زمانه برای پیشرانه ۱۴.۳ لیتری کامینز باعث شده نیازی به مجموعه سوپاپ پیچیده با میلسوپاپ، زنجیر تایم، انگشتی، پوشراد و… نباشد. البته یکی از خاصترین جنبههای پیشرانه ۴ سیلندر کامینز را میتوان حضور ۸ پیست دانست. علاوه بر استفاده همزمان از توربوشارژر و سوپرشارژر، نیروگاه دو زمانه اِیس دارای معماری پیستون متضاد است تا حداکثر تراکم قدرت تولید شود. این نوع طراحی در زمینه مصرف سوخت نیز بهینه عمل کرده و گرما را برای بهبود راندمان کلی نگه میدارد. طراحی متضاد پیستونها خیلی پیچیده نیست و دو پیستون در دو انتهای سیلندر قرار دارند که توسط میللنگهای خود حرکت میکنند تا سوخت و هوای بین خود را متراکم کرده و قدرت زیادی را تولید کنند. در انتهای سیکل تولید قدرت، گازهای ناشی از احتراق تخلیه شده و هوای تازه از طریق درگاههای مجزای داخل دیوارههای سیلندر وارد محفظه احتراق میشود تا این چرخه تکرار شود.
فورد
۲۹ بهمن ۱۴۰۳این رو کامیون بیاد چی میشه
SMS
۲۹ بهمن ۱۴۰۳بنازم به این حجم و گشتاور
یوسف
۲۹ بهمن ۱۴۰۳واسه خودش نیروگاه اتمی حساب میشه….
تصور این همه گشتاور واقعا سخته…..
کامینز رو همیشه دوست داشتم و دارم…
Mohammad hasan
۲۹ بهمن ۱۴۰۳گشتاور چندان زیادی تولید نمی کنه نسبت به قدرتش
موتور FH16 نسل ۶ تو نسخه بوژی کش با قدرت ۷۸۰ اسب بخار دارای گشتاور ۳۶۰۰ نیوتن متره که نزدیک ۴۰۰ نیوتن متر از گشتاور این موتور بیشتر هست با وجود ۳۰۰ اسب بخار قدرت کمتر که علت این موضوع حجم بیشتر موتور D16 ولوو هست
پایین تر گفتم حجم نقش مستقیمی تو این امر داره
NAVID@@98
۱ اسفند ۱۴۰۳نه اتفاقاً چون برای سیستم هیبریدی از این موتور ها برای ۱ تانک استفاده میشه درنتیجه گشتاورش زیاد هم هست
موتور FH116 VOLVO خوب هست ولی این موتور Cummins Ace1 هم با این مشخصات بطور هدفمند ساخته شده چون ابعاد و وزن بهینه رو با قدرت بالا ترکیب شده و خودشون خواستن با این حجم قدرت بالاتری بگیرن چون با سیستم هیبریدی هم ترکیب میشه و گشتاور بیستر از اونجا میاد درنتیجه
۱ اتفاقاً خوب هم هست بلکه ۱ برد و برتریه و بهترین هست
به همرا انواع مدل های ۱ اروپایی و آمریکایی ۱که
👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑هرچیز اول۱ هستن اینم از بهترینهاست و هر چیز ۱ خوب
(Ali(chevynova
۲۹ بهمن ۱۴۰۳کامینز حرف نداره بخصوص مدل ۹۰۳ که یه ۸ سیلندر قلدره
راستی پدال، مسابقات دیروز نسکار رو هم که با پیروزی شورولت پایان یافت رو پوشش بدید
Mr wrong
۲۹ بهمن ۱۴۰۳تبریک به شورولت و us فن های نازنین ❤️
حجتاله براهنی
۲۹ بهمن ۱۴۰۳کامینز سازنده بسیار معتبری هست که متاسفانه تبلیغات دروغ چینیسازها تو ایران وجهه این برند رو برد زیر سوال. در حالیکه روی محصولات چینی موتورهای طراحی شده توسط جوینتونچرهای چینی قرار دارن، بهدروغ میان میگن موتور اصل کامینزه.
JDM سابق
۲۹ بهمن ۱۴۰۳اینهایی که تو ایران هستن نصف بیشتزشون کمنز نیستن
فقط طرح کمنز هستن که تو چین تولید میشه متریالشون زمین تا آسمون فرق میکنه
کمنز و فقط رو انترناش و وایت میتونی ببینی
نه فقط کمنز، چینی ها به گیربکس زد اف و ایتون فولر آمریکا هم رحم نکردن
گیربکس های هوو های وارداتی زد اف مایلر کویتیه
تو چین هم طرح گیربس ایتون فولر رو میدن بیرون
JDM سابق
۲۹ بهمن ۱۴۰۳موقعی که کامنز تکنولوژی رو میکرد بقیه کمپانی ها تصورش هم نمیکردن پیشرفته ترین موتورها رو کمنز و سگ جون ترین هارو کت تولید میکنه
KAIZEN
۲۹ بهمن ۱۴۰۳من علاقه خیلی زیادی به پیشرانه های دیزلی دارم
ساز و کارشون برام خیلی جذابتر از بنزینی هاست
حتی صدای خشک و خشنشون رو هم بیشتر دوست دارم
بخاطر همین همیشه از ماشینهای سبکی که پیشرانه های دیزلی دارن بیشتر خوشم میاد مثل دیزلیهای رم
ای کاش در سیستمهای هیبرید و پلاگین هیبرید بجای موتورهای بنزینی، از دیزلی استفاده میشد. خیلی عالی میشد
محمدمهدي صابري
۲۹ بهمن ۱۴۰۳این پیشرانه ۴ زمانه هست
با توجه به شکل پیستون های متضاد در هر سیلند دو پیستون رو بروی هم هست
که بیشترین مکش و تراکم و داره و هیچ گونه سیستن تایمینگ خاص و پیشرفته ای نداره
تو مطلب نوشتین ۲ زمانه اما یسوال چطور با پیستون های متضاد میخاد سیکل و کامل کنه و هم زمان گاز خارج سیستم ببره؟
amirboss
۲۹ بهمن ۱۴۰۳موتورهای دیزلی دوزمانه چرخه ی تولید نیروی بهتری نسبت به موتورهای بنزینی دوزمانه دارن یعنی با هر بار پایین رفتن پیستون نیروتولید میکنه.
چرخه موتور دو زمانه دیزلی به این صورت است:
1- هنگامی که پیستون در نقطه مرگ بالا هست سیلندر حاوی باری از هوای بسیار فشرده است. سوخت دیزل توسط انژکتور به داخل سیلندر پاشیده میشود و به خاطر گرما و فشار درون سیلندر، بلافاصله مشتعل میشود.
2- فشار ایجاد شده در اثر احتراق سوخت، پیستون را به سمت پایین میراند و تولید نیرو میکند.
3- با نزدیک شدن پیستون به قسمت پایین سیلندر، تمام دریچههای اگزوز باز میشوند؛ گازهای اگزوز به سرعت از سیلندر خارج میشود و فشار را کاهش میدهد.
4- با پایین آمدن پیستون، دریچههای ورودی هوا باز میشود. هوای تحت فشار، سیلندر را پر میکند و گازهای اگزوز باقی مانده را خارج میکند.
5- دریچههای اگزوز بسته میشوند و پیستون شروع به حرکت به سمت بالا میکند؛ دریچههای ورودی را دوباره میپوشاند و بار تازه هوا را فشرده مینماید.
6- با نزدیک شدن پیستون به نقطه ی مرگ بالا، چرخه تکرار میشود.
Mohammad hasan
۲۹ بهمن ۱۴۰۳دریچه های ورودی و خروجی روی دیواره های سیلندر تعبیه شده و توسط پیستون مسدود یا باز میشن
معمولا موتور های دیزلی دو زمانی معمولی دارای یک سوپاپ دود هستند و هوا از دیواره سیلندر وارد میشود منتهی در اینجا بخاطر طراحی پیستون مخالف موتور هر دو فرایند از طریق دریچه روی دیواره سیلندر اتفاق می افته که طراحی خیلی پیچیده و حرفه ای برای پیستون نیازه تا رینگ ها روبروی ورودی و خروجی روی دیواره سیلندر که قرار میگیرن دچار شکستگی یا هر عیب دیگه از این قبیل نشن
محمد
۲۹ بهمن ۱۴۰۳الان پیشران هایی که برای تانک هایی مثل تی ۷۲ یا تی ۹۰ استفاده میشه حول و حوش ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت دارند.
این پیشران به کار تانک های سبک یا نفر بر ها میاد.
موضوع بعدی پیچیدگی فنی هست که اگر این پیشران پیچیدگی فنی یا حساسیت به شرایط و سوخت داشته باشد واقعاً به کار نمی آید.
الان یکی ضعف های تانک آبرامز همین پیچیدگی فنی موتور و مشکلات دیگر پیشران هست.
مهراد
۲۹ بهمن ۱۴۰۳عزیزم T72 در جدیدترین ارتقا ۸۵۰ اسب و همینطور T90 ۱۰۰۰ اسب بخار در مدل ارتقا یافته قدرت داره چرا دروغ میگی ؟
آبرامز و لئوپارد با اون عزمتشون ۱۵۰۰ اسب
این انجین جدید کامنز از انجین تمامی نامبرده ها شاخ تره
میپرسید چرا ؟ به چند دلیل : اولا جمع و جورتره + دوما سخت جان تره و تعمیر و نگهداری راحت تری داره + احتمالا ارزانتره + گشتاور بیشتری داره + و ضمنا احتمالا به دلیل ساختار دو زمانه حداکثر قدرت در تمامی دورها کاملا در دسترسه
BMW is GOD
۲۹ بهمن ۱۴۰۳کامینز و کاسورث 💪💪💪💪💪💪
Mohammad hasan
۲۹ بهمن ۱۴۰۳در وهله به دوستان بگم که اصلا این پیشرانه و فرایند ساختنش رو با تولید موتور هایی که تو خودرو های سواری استفاده میشن حتی نمونه های پرفورمنس و عملکرد بالا مثل موتور های بوگاتی اصلا مقایسه نکنید چرا که نحوه طراحی خیلی متفاوتی داره این مدل موتور ها چون دیزلی هستند خصوصا این موتور که از نوع پیشتون مخالف یا متضاد هست
این موتور یک اشکال عظیم داره و اون گشتاور خیلی پایین نسبت به قدرتش هست ؛ ۳۳۰۰ نیوتن متر نسبت به قدرت ۱۰۰۰ اسب بخاری این موتور بسیار بسیار پایین هست که ناشی از وجود سوپرشارژر در ساختار این موتور ( بر خلاف موتور های اتو یا بنزینی سوپرشارژر در موتور های دیزلی بخاطر دور کارکرد پایین اونها گشتاورشون رو به طرز فاحشی پایین می آورد ) و در کنارش حجم پایین این موتور هست ؛ به طور مثال موتور تانک لئوپارد ۲ آلمانی که ساخت شرکت MTU هست دارای حجم ۴۳ لیتر هست که اگر این حجم رو در کنار قدرت ۱۵۰۰ اسب بخاری موتور قرار بدیم گشتاور در حدود ۶۷۰۰ نیوتن متر در اختیار قرار میده یا موتور های سری وی ۴۶ روسی که دارای حجم ۳۸ لیتری هستند که البته این موتور ها ( نسخه روسی ) مجهز به سوپر شارژر هستند منتهی مطلب اینکه بخاطر حجم بالا مشکل افت گشتاور رو تا حدودی رفع کرده اند
تو حیطه موتور های دیزل حجم و نسبت تراکم رابطه مستقیمی تو سیکل تحویل گشتاور و البته میزانش دارند که خوب موتور بالا کمی تو این زمینه علیرغم تکنولوژی پیشرفته دچار مشکل هست ؛ البته فراموش نشود که این نسخه ۴ سیلندر ( هشت پیستون ) این موتور هست و این موتور دارای نمونههای ۶ سیلندر نیز هست که حجم در حدود ۲۷ لیتری دارد و قدرت ۱۵۰۰ اسبی در اختیار کاربر قرار میدهد
البته مسئله گشتاور پایین این موتور احتمالا در آینده تحت کانون توجه دیگه قرار نداشته باشه چرا که قرار هست در قالب سیستم های هیبریدی سنگین نظامی برای نسل آینده تانک ابرامز مورد استفاده و بهره برداری قرار بگیره که چندان مشکل عظیمی نیست لاکن تو بهره برداری های صنعتی موتور رو دچار اشکال میکنه حجم کم و پیچیدگی زیاد سیستم تویین شارژر
NAVID@@98
۱ اسفند ۱۴۰۳برای تانک لئوپارد که انجین قدیمیاش رو گفتی چون اونا هم الان دارن انجین جدید با حجمی مشابه این انجین کار میزارن همین ۱۰۰۰ اسب با گشتاور خوب
درنتیجه
اتفاقاً نه چون از این موتور دوتا استفاده میشه درنتیجه قدرت بسیار بیشتر و گشتاور هم بیشتر میشه در مجموع
۱ اتفاقاً مشکلی نداره بلکه ۱ برد و برتریه و بهترینه
با ۱ هرچیزاول۱ همرا انواع ۱ اروپایی و آمریکایی ۱که
👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑هرچیزاول۱ هستن اینم از بهترینهاست و خوب هست