جتهای جنگنده F-35 لایتنینگ II و تایفون FGR4 جزو برجستهترین محصولات نظامی دنیا هستند اما در مقابل یکدیگر چه حرفهایی برای گفتن دارند؟
در حال حاضر برخی جتهای بسیار پیشرفته تولید شدهاند و زمانی که به نسل بعدی جنگندهها فکر میکنیم معمولاً محصولاتی همچون F-22 رپتور یا F-35 لایتنینگ II به ذهن میآیند. این جتها توسط کشورهای مختلف از جمله نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا بکار گرفته میشوند اما نیروی هوایی این کشور قبلاً مالک یکی از پیشرفتهترین جتهای زمان خود بوده است. این جنگنده که تایفون FGR4 نام دارد از سال ۱۹۹۴ در خط تولید قرار دارد و با اینکه سه دهه از زمان تولید آن میگذرد اما همچنان FGR4 ستون اصلی نیروی هوایی بریتانیا را تشکیل میدهد و نقش برجستهای در مأموریتهای گوناگون ایفا کرده است.
F-35 لایتنینگ II و تایفون FGR4 جنگندههای چند منظورهای هستند که میتوانند مأموریتهای هوا به هوا و هوا به سطح را در صورت نیاز انجام دهند. البته شباهتهای هر دو جنگنده به همین موضوع محدود نمیشود. دو جنگنده موردبحث طراحی ظاهری متفاوتی دارند به گونهای که محصول تایفون از طراحی بال دلتا استفاده کرده درحالیکه محصول لاکهید مارتین دارای طراحی بال بدنه ترکیبی است. همچنین نسلهای دو جنگنده نیز کاملاً فرق میکند و F-35 مدرنتر است و به عنوان جنگنده نسل پنجم در نظر گرفته میشود درحالیکه تایفون جزو جنگندههای نسل چهارم و مشابه F-16 فالکن است. انتظار میرود نیروی هوایی بریتانیا در دهه آینده تایفون را با جنگندههای دیگری جایگزین کند. در حال حاضر سه نسل از تایفون مشغول خدمت هستند و تا زمان جایگزینی استفاده از آنها محدودتر خواهد شد؛ اما F-35 تا زمان تکمیل و معرفی جنگنده نسل ششم آمریکا جایگزینی نخواهد داشت. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مشخصات فنی هر دو جنگنده و مقایسه برخی ویژگیهای آنها با یکدیگر پس همراه ما باشید.
F-35 لایتنینگ II در کنار F-22 رپتور جزو پیشرفتهترین جنگندههای حال حاضر دنیا هستند. این جنگنده نسل پنجم و چند منظوره میتواند به سرعتهای مافوق صوت رسیده و نسخههای گوناگون آن در نیروی هوایی، دریایی و تفنگداران دریایی آمریکا خدمت میکنند. نیازی به گفتن نیست که سطح مقطع کوچک این جنگنده باعث میشود تا حد زیادی از دید رادارها پنهان بماند. نسخه F-35B متعلق به تفنگداران دریایی آمریکا میتواند فرود و پرواز عمودی داشته باشد. شایان ذکر است لاکهید مارتین فرایند ساخت F-35 را در سال ۲۰۰۳ آغاز کرد و سه سال بعد اولین نسخه آن پرواز کرد و تا سال ۲۰۱۱ هم نیروی هوایی و هم تفنگداران دریایی آمریکا اولین اسکادران از F-35 را دریافت کردند.
خلبانهای F-35 از کلاههای مخصوصی استفاده میکنند. این کلاهها به سیستمهای پروازی جنگنده متصل میشوند و تمامی دادهها و اطلاعات موردنیاز را دریافت میکنند. سیستم توزیع الکترو اپتیکال F-35 هوشیاری خلبان را با استفاده از سیستمهای هشدار هواپیما و موشک افزایش میدهد. در حقیقت همهچیز F-35 شبیه فیلمهای علمی تخیلی است و مخصوصاً این موضوع در کاکپیت و خلبان بیشتر به چشم میآید. تک پیشرانه توربو فن پرت اند ویتنی F135-PW-100 نیروی رانش معادل بیش از ۱۹۱ هزار نیوتون را تولید میکند تا جنگنده موردبحث به حداکثر سرعت ماخ ۱.۶ دست یابد. F-35 میتواند تا ارتفاع حدود ۱۵ کیلومتری پرواز کند و شعاع پروازی ۲۱۷۳ کیلومتری داشته باشد. البته به لطف سوختگیری هوایی، از نظر فنی محدودیتی در شعاع پروازی این جنگنده وجود ندارد. آمریکاییها کشورهای متحد خود را در فرایند توسعه F-35 دخیل کرده و ۱۵ کشور دیگر قرار است تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۴۰۰ فروند از آن را دریافت کنند.
اما برسیم به تایفون FGR4 که همانطور که گفتیم ستون اصلی نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا را تشکیل داده و نکته سورپرایز کننده اینکه هزینه تولید بیشتری در مقایسه با F-35A استاندارد دارد. این جنگنده از دو پیشرانه استفاده کرده و از طراحی بال دلتا سود میبرد. درحالیکه لاکهید مارتین مسئول تولید F-35 است اما تایفون پروژهای مشترک بین شرکتهای BAE، ایرباس و لئوناردو بوده است. دو پیشرانه EJ200 تایفون FGR4 توسط رولزرویس ساخته شدهاند و باعث میشوند FGR4 سریعتر از F-35 باشد. سرعت جنگنده یاد شده در سطح دریا به ماخ ۱.۲۵ میرسد اما در ارتفاع بالاتر سرعت آن ماخ ۲ خواهد بود. با فعال شدن پسسوز، پیشرانههای تایفون میتوانند بیش از ۱۷۷ هزار نیوتون نیروی رانش تولید کنند.
تقریباً فقط ۱۵ درصد فریم هوایی تایفون از فلز ساخته شده و باقی بخشهای آن دارای متریال کامپوزیتی هستند که باعث میشوند FGR4 در رادارها اثر کمی بر جای بگذارد. البته نباید تایفون را جنگنده پنهانکار مشابه F-35 دانست. این محصول نسل چهارمی دارای سلاح داخلی ۲۷ میلیمتری است اما در صورت نیاز به سلاحهای بزرگتر میتوان از موشکهای هوا به هوای برد کوتاه پیشرفته، موشکهای هوا به هوای برد متوسط، بمبهای هدایت شونده و همچنین موشکهای هوا به زمین استفاده کرد. کارشناسان میگویند جنگنده تایفون FGR4 چابکی بالایی دارد و خلبانها نیز در طراحی آن نقش داشتهاند که این امر منجر به تولید فریم هوایی غیر پایداری شده که باعث میشود تایفون در سرعتهای کمتر از صوت چابکی بسیار خوبی داشته باشد.
فقط انگلستان
۷ آبان ۱۴۰۳ترکیب ۱۱۰۰ تا سیستم پدافند هوایی پاتریوت و نزدیک به ۱۰۰۰ تا f۳۵ میتونه چه قدرت دفاعی و تهاجمی بالای برای آمریکا به وجود بیاره واقعا قدرت نظامی آمریکا اعجاب برانگیزه.
یک ایرانی
۷ آبان ۱۴۰۳آره واقعا اعجاب برانگیزه
ولی خب…
پاتریوت تاد گنبد آهنین آررو2 و 3 فلاخن داوود و…
یه طرف موشکهای ایرانی یه طرف
فقط انگلستان
۷ آبان ۱۴۰۳ایران خودمون از نظر پدافند هوایی و نیروی زمینی هم خیلی قویه به نظرم توی ده کشور برتر جهان هستش از نظر هوایی هم اگه نوسازی بشه خیلی قویه.
کاوه آزاد
۱۲ آبان ۱۴۰۳نه داداش، اشتباه میکنی، جزو ده تای اول نه،اولینه، احتیاجی ب نوسازی اسکادران هوایی نداره، کوثر و قاهر توسط سپاه تولید شده ان که نسل هفتم جنگنده ها هستن و دارای قدرت شش برابری به نسبت F35 میباشد
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۲ آبان ۱۴۰۳نسل هفتم یا هشتم بین دانشمندان اختلاف هست
اما از نظر برتری کوثر و قاهر نسبت به F35 اصلا شکی نیست
محمد
۸ آبان ۱۴۰۳برای بار هزارم.
گنبد آهنین کوتاه برده.
وظیفش زدن موشک بالستیک نیست.
پاتریوت هم هدف اصلی توسعه و ساختش زدن جنگنده هست ولی نسخه های بعدی توانایی زدن موشک های کروز و هایپرسونیک و بالستیک رو دارند که ضعیف ترین عملکردشان در برابر بالستیکه و به نحوی زدن موشک بالستیک اولویت آخر هست.
جنگ اوکراین نمونهی خوبی هست.
می تونید آمار ارقام پاتریوت رو ببنید.
آتش بار های تاد هم به تازگی اومده به اسرائیل.
Seyed pink
۹ آبان ۱۴۰۳خوبه از زانتیا سواران اینجا نیستن که بگن به f35 نوربالا میدیم
کاوه آزاد
۱۲ آبان ۱۴۰۳آری آری ،احسنتتتت، موشک های ایرانی همون طرفی هستن که وجب به وجب استان های کشور رو میتونن با کمترین اشتباه بزنن 👏👏👏👏👏
Dariush
۷ آبان ۱۴۰۳آمریکا طبق چیزهایی که علنی کرده پدافندی داره که دو سطح بالاتر از پاتریوته
فکر میکنی قدرتش در همین میزانه؟!
ترامپ موقعی که رییس جمهور بود میگفت ما سلاح هایی داریم که آرزو میکنم احتیاجی به استفاده کردن ازش نباشه
فکر کن ترامپ این حرف و زده
فقط انگلستان
۷ آبان ۱۴۰۳داریوش جان این حرفا درست نیست کشورها سعی میکنن که قدرت خودشون رو قوی تر نشون بدن و برای سلاح هاشون کلی تبلیغ میکنن که کشورهای دیگه به فکر جنگ باهاشون نباشن مثلا روسیه و اسرائیل همه سلاح هاش همونایی بود که همه میدونستن و توی جنگ ها هم همون ها رو استفاده میکنن و چیز عجیب تر و پیشرفته تری نداشتن.
ایمان
۸ آبان ۱۴۰۳کاملا درست فرمایش کردید
همه ما میدونیم هیچ کشوری توان مقابله با امریکا رو نداره و این موضوع رو خوده امریکا میدونه پس دلیلی نداره که عرض اندام کنه و سلاح ب رخ بکشه یعنی احتیاجی ب این کارا نداره
فقط یه جنگنده اف ۲۲ رپتورش برای جنگ با کشور متخاصم کافیه🤭🤭🤭
ارسلان
۷ آبان ۱۴۰۳منطقه ۵۱
کسی نمیدونه اونجا چه خبره، کسی اجازه نداره بهش حتی نزدیک بشه!!
محمد
۸ آبان ۱۴۰۳۱۱۰۰ تا پاتریوت!!!
شوخیت گرفته؟
شاید تا به حال کمتر از ۲۰۰ سامانهپاتریوت ساخته شده باشه.
البته آمار دقیق دستم نیست.
منصور
۸ آبان ۱۴۰۳بر اساس آنچه در ویکی پدیای انگلیسی آمده تا بحال بیش از 1350 لانچر و دستکم 10000 موشک پاتریوت تولید شده است
جواد
۸ آبان ۱۴۰۳اما کل تعداد موشکهای تاد آمریکا ۶۰۰فرپند است که ۷۰تادادن اسراییل
محمد
۸ آبان ۱۴۰۳داداشم لانچر با سامانه فرق داره.
هر سامانه اغلب ۴ و یا بیش از چهار آتش بار پرتاب موشک دارند.
اگر هم کامنت من رو بخونی متوجه میشی که گقتم کمتر از ۲۰۰ سامانه.
اشکودا عشق مردم ترکیه
۷ آبان ۱۴۰۳تایفون رو کلا به یک جنگنده گرون میشناسن و سفارش هایی هم داره صرفا بخاطر مسائل سیاسی هست
جدای از این مقایسه صنعت هواپیما سازی آمریکا باید مدیون خلبان های ایرانی باشه چون طی چند دهه اخیر تنها جنگی ک توش به طور گسترده از جنگنده استفاده شد جنگ ایران و عراق بود که طی اون خلبانهای ایرانی جنگندههای روسی عراق رو آبکش کردن
! i M α η δ υ α R
۷ آبان ۱۴۰۳یورو فایتر تایفون ، عشقه …
برای من ، خیلی دوست داشتنیه …
درگ زمین به هوا رو جوری از هموند برد ، که بوگاتی ، ویرون شد …
از اون روز به بعد در آسمان قلب ما هنوز داره ،
مانور کولبیت …
مانور کبرای پوگاچف …
مانور سقوط برگ …
مانور زنگ کووچور …
مانور پیچش تخت …
مانور ۸ کوبایی …
و مانور لغزش دم ، میده …
این پیرمرد دوست داشتنی …
این همه فن حریف …
datsun
۷ آبان ۱۴۰۳به شخصه عاشق دنیای جنگنده هام و مطالب و ویدئو ها و مستندات زیادی رو دنبال کردم از نظر مانور پذیری در واقعیت هیچ جنگنده ی به پای جنگنده های روسی نمیرسه
بهزاد
۷ آبان ۱۴۰۳قدرت مانور و اصطلاحات دیگری مثل داگ فایت و… حداقل بیش از ۳ دهه ست که موجب برتری هوایی نمیشه.
تجهیزات هوایی نظامی روسیه سالهاست عقب مونده و تقریبا هیچ کشوری(دارای ارتش نوین) تهدید این تجهیزات را جدی نمیگیره و در عمل کارایی چندانی ندارند.
! i M α η δ υ α R
۷ آبان ۱۴۰۳داتسون عزیز من در این زمینه دست هام بالاست …
تقریبا ، هیچ اطلاعاتی ندارم …
اما شنیدم که قابلیت مانور سوخو 35 از دیگر رقبا ، بالاتره …
اما برای اثباتش ، دانش کافی ندارم و نمی تونم به سندی اتکا کنم …
علاقه من به تایفون هم ، صرفا از روی حسم میاد …
کارشناسی انتخاب برترین جنگنده های نسل 4 و 5 و 5.5 رو به شما و بهزاد جان و دیگر دوستان مطلع ، می سپارم …
خوشحال میشم همه شما عزیزان ، از نظرات مفید و آموزنده و به روزتون من رو هم بهره مند کنید …
🙏🙏🙏
ایمان
۸ آبان ۱۴۰۳هیچ جنگنده ای با پای اف ۲۲ نمیرسه
امریکا اف ۳۵ رو ب چنتا کشور دوست داده ولی اف ۲۲ رو به هیچ کشوری حتی ب اسرائیل هم نداده
جنگنده ای که همتا نداره
جرمی کلارکسون
۷ آبان ۱۴۰۳عربستان هم تایفون داره😔
IRI
۷ آبان ۱۴۰۳آره تایفون داره ولی شتر سوارا می خوان خلبانش بشن
جرمی کلارکسون
۷ آبان ۱۴۰۳هیچ خلبانی بهتر از خلبانان ایرانی نیست فقط یه F14 بده بهشون💪
محمدم۵۲
۸ آبان ۱۴۰۳البته شکی درش نیست ولی بهترین خلبان های f14همشون در آمریکا دوره دیده بودند و یا مربی که یادشون میداد،در آمریکا تدریس کرده بود.ولی در دل و جرات ،ایرانی حرف اوله
جرمی کلارکسون
۸ آبان ۱۴۰۳خب ممد آقا مگه نمیدونی که خلبانای ایرانی تو تگزاس تعلیم دیدن؟
علی منصوری
۷ آبان ۱۴۰۳در مقابل فناوری روز هوایی مقابله کردن با جنگنده های نسل ۳ و ۴
مثل ، f5 تایگر،f4 فانتوم ، تامکت و نهایت میگ۲۹، و چنتا سوخو۲۴ فنسر، و هواپیمایی ک از عراق تو ایران اومدن ک حتی توان پروازشونم نداریم(میراژf1), یادمه ک روز ارتش اون آواکس ایلوشینم ک سقوط کرد ،بنظرتون چه دفاعی از آسمان این کشور میشه کرد؟؟!!
امین
۷ آبان ۱۴۰۳جنگنده آذرخش 2 نسل پنج هست ، باید با نسل پنج های دیگه مثل J20 و SU57 مقایسه بشه ، نه نسل چهارمی. البته رپتور که از همه بالاتره و کلا تو مقیاس متفاوتی قرار میگیره
جرمی کلارکسون
۷ آبان ۱۴۰۳چی میگه این؟🤣🤣🤣🤣🤣
JaMsHiD_R1988
۸ آبان ۱۴۰۳ایرانخودرو تو کاتالوگ 405 درسته نوشته صد اسب اما باید با روئلتو مقایسه بشه ……
😁👌
امیر
۹ آبان ۱۴۰۳داداش خوبی؟
نگرانتم
Galant.VR4(JDM)
۷ آبان ۱۴۰۳شاید براتون جالب باشه که خلبان تکخال جلیل زندی 11 فروند جنگنده عراقی رو با F14 شکار کرده و لقب بهترین خلبان F14 دنیا رو به ایشون دادن یادشون گرامی
سازمان (Director of National Intelligence) معنی فارسیش میشه سازمان اطلاعات بینالمللی امریکا اعلام کرده فقط F14 های ایران 160 تا جنگنده عراقی رو ساقط کرده.آمار بعضی از این فایترهای عراق رو میگم
58 فروند میگ23
33تا میراژf1
23تا میگ21
33تا سوخو20 و 22
9تا میگ 25
5تا تییو22 و….. حالا نکته جالب اینجاس در مقابل این 160 تا فقط 14 فروند جنگنده f14 ایران رو زدن
دیگه درباره عملیات H3 بزرگترین عملیات هوایی تاریخ رو نگم.
کل دنیا به خلبان ایرانی افتخار میکنه همین F14 تامکت رو خودمون تو دنیا معروف کردیم وگرنه آمریکا آنچان عملیات خاصی با این طلای گرانبها نداشته
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ آبان ۱۴۰۳آمار عملکرد F14 در جنگ علیه عراق بسیار خوب بود
اما در عملیات H3 به عنوان یکی از بهترین رزمایشهای نظامی در تاریخ هوانوردی جهان، از فانتوم F4 استفاده شد و F14 اسکورت نزدیک به مرز ایران بود
جرمی کلارکسون
۷ آبان ۱۴۰۳F14 کارش سرگرم کردن میگ های عراقی بود
عملیات H3 قدرت خلبانان ایرانی رو نشون داد💪
Galant.VR4(JDM)
۸ آبان ۱۴۰۳کاملا درسته
F14 مسئولیت پشتیبانی رو بر عهده داشت همراه بعضی نمونه های دیگر
Carbonado Aventador
۸ آبان ۱۴۰۳تاجایی که من منابع مختلف رو مطالعه کردم هیچ تامکتی توسط عراقی ها هدف قرار نکرفت..
فقط چندتایی بخاطر نقص فنی و اسیب دیدگی سقوط کردن
Galant.VR4(JDM)
۸ آبان ۱۴۰۳این آمار رو سازمان اطلاعاتی خود آمریکا منتشر کرد
حرف شما هم درسته احتمالا در نبرد ها دچار مشکل شده باشه و سقوط کرده باشه
خود صدام حسین میگفت بیشتر از 70 تا رو زدیم که دروغ بود
منصور
۸ آبان ۱۴۰۳بر اساس آنچه در سایت جنگاوران آمده تا به حال پانزده هواپیمای اف-14 ایران سرنگون شده اند که دست کم پنج فروند آن توسط هواپیماهای عراقی در طول جنگ بوده است (چهار فروند توسط میراژ و یکی توسط میگ 23)
محمد
۸ آبان ۱۴۰۳جنگاوران به شدت سایت غرب گرایی هست و در مورد سیاست هم اظهار نظر می کنه که این کلاس کارشون رو پایین میاره.
و عامدانه مطلب می زاره گاهی.
البته تو جمع خود ما میلیتاریست ها به خود منم اکثراً می گن غرب گرا😅
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۸ آبان ۱۴۰۳عملیات h3 یا قبلش کمان۹۹ و چند عملیات محیرالعقول دیگه نیرو هوایی ارتش در زمان جنگ بی نظیر بود ولی یه سرچ هم راجب پاسخ عراق بزنید و عملیات نیروگاه نکا.تا زیاد مغرور نشید
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ آبان ۱۴۰۳بمباران نیروگاه نکا توسط هواپیماهای عراقی با سوخت رسانی هواپیماهای روسی و برنامه ریزی فرماندهان شوروی (روسیه فعلی) انجام شد
در جنگ ایران و عراق، روسها از دشمن ایران حمایت کردند و انواع سلاح یا مشاوره نظامی در اختیار عراق گذاشتند
یک سرچ بزنید
محمد
۸ آبان ۱۴۰۳مطمئن هستید؟
چون آخه عملیات توسط میراژ اف ۱ انجام شده بود و به طور کلی سیستم سوخت رسانی هوایی شرق طوری هست که دریچه سوختشون با دریچه سوخت جنگندهی غربی همخوانی نداره.
البته هند هم خودش در سوخت رسان هاش تغییرات ایجاد کرده و با غرب هم همخونی داره.
البته طبق گفته سایت جنگاوران و گلوبال سیکیوریتی با سوخت رسانی یار به یار میراژ ها به نکا رسیدن.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ آبان ۱۴۰۳شکی نیست که عملیات عراق روی نیروگاه نکا مازندران حداقل از نظر اطلاعاتی و برنامهریزی، توسط روسها مدیریت شد. اون زمان کشورهای آذربایجان و ارمنستان نبودند و شوروی هممرز ایران بود. روسها نسبت به سراسر مرزهای شمالی ایران و خصوصا ساحل دریای خزر، آگاهی داشتند.
تا حالا شنیدین روسها در جنگ ایران و عراق، به ایران سلاح داده باشن؟ اون زمان حتی معاملات تجاری غیرمستقیم بین ایران و آمریکا وجود داشت؛ اما شوروی به شدت طرف صدام گرفته بود و تأمینش میکرد
Galant.VR4(JDM)
۸ آبان ۱۴۰۳آقای اشتری جالبش اینجاس در بعضی مواقع جز آواکس هواپیما های جاسوسی شوروی از پایگاهها و تیپ های ایران جاسوسی میکردن
وحتی بعد از شکست صدام ،دعوت کردن ازش که به شوروی پناهنده بشه
محمد
۸ آبان ۱۴۰۳بله درست می فرمایید.
شووری همیشه به عراق در طول جنگ کمک اطلاعاتی می کرد
میلاد دولتخواه
۱۶ آذر ۱۴۰۳ولی چیزی ک هست اون خلبانا اون آدما تحصیل کرده با پول شاه بودن الان پسر کارگر همسایه ماهم میخواد از ایران بره هیچ کس دیگه تو این مملکت نمیتونه اون روزای خوش قدیم رو برامون تکرار کنه حتی مسی دیگه واسه این وطن نمیجنگه
هیروهیتو
۷ آبان ۱۴۰۳حیف و صد حیف که بهترین خلبانان دنیارو داریم
اما هیچ جنگنده ای نداریم که تو نبرد های امروزی حرفی برای گفتن داشته باشن
همایون
۷ آبان ۱۴۰۳این بررسی بود مقایسه چندانی نبود البته این دوتا قابل مقایسه هم نیستن در حال حاضر هیچ جنگندهای تو دنیا به گرد پای اف سیوپنج نمیرسه انبوهی از تکنولوژی با قیمتی کمتر از جنگنده های نسل چهار تنها دلیلی که باعث میشه هنوزم جنگنده های دیگه مشتری داشته باشند.سختگیریه آمریکا تو فروش این جنگنده و صف طولانی واسه خریدش هست طوری که همین الان سفارش بدی حداقل پنج سال بعد تحویل میگیری
Dariush
۷ آبان ۱۴۰۳سر دبیر سایت پدال واقعا یه چیزیه میشه ها
میای دوتا جنگنده مقایسه میکنید!؟!؟!
جدا از این الان مخاطبان سایت از تجربه روند این جنگنده ها میگن و اینکه الان چندتا از اینها و تو آشیانه خونشون دارن و نظر فوق تخصصی میدن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ آبان ۱۴۰۳ببخشید من اصلا نفهمیدم شما چی گفتید :)
الان تعریف کردید یا نقد متوجه نشدم
Galant.VR4(JDM)
۸ آبان ۱۴۰۳دوست عزیز
حتما لازم نیست جنگنده داشته باشی تا عملکردشو بسنجی
یه سری شرایط خاص هستن مثل شبیهسازی و تست های مانور در شرایط مختلف و با استفاده از تجهیزات جنگی
مقایسه دو جنگنده شامل
برد رادار
برد موشکی و خطوط آتش
نوع مهمات
میزان حمل مهمات
سرعت
رادارگریزی
مانور پذیری
و حداکثر ارتفاعی که میتونن پرواز کنن
یه سری مشخصات دیگه هم مثل وزن و ابعاد و نوع انجین هست
کلا مثل مقایسه ماشینه ولی حرفهایتر
نا اشنا
۷ آبان ۱۴۰۳واقعا ما ایرانیها، چقدر خود بزرگ بین هستیم ،،و فقط فکر میکنیم، اولین سوخت گیری هوایی رو در جهان ما انجام دادیم ،،ولی حتی نمیدانیم اون هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ و آن اف ۴ ها فانتوم های بمب افکن و اون اف ۱۴ های تام کت رو آمریکا ساخته و بارها قبل از ما سوخت گیری هوایی کردند و بارها با هواپیماهای خیلی قدیمی تر در جنگ جهانی دوم جنگیدند و مهمتر آنکه میترسم پس فردا بگید ،اولین هواپیمایی که روی ناو هواپیمابر فلان شد ما بودیم ،،الان که میدونیم اولین ناو پهباد نشین رو ما ساختیم ،،و اون دوستمون کپی ساده ترین هواپیمای جهان که اف ۵ هست رو کپی کردند اسمش شده آذرخش، حال دوستمون اون رو با اف ۲۲ مقایسه میکنه ،،بخدا یک کمی اطلاعات علمی ،تاریخی و جغرافی تون رو بالا ببرید ،،یکی میخاد با موشک آمریکا رو بزنه ،آن یکی با هواپیما میخاد آمریکا رو بمباران کنه و آن یکی ،،،،،،نمیدونم .
فکر نمیکنند آمریکا در یک قاره دیگر هست و نزدیک ترین مسافتش با ایران نزدیک به ده هزار کیلومتر هست ،،،حرفهای صد تا یک قاز ، کیم جونگ ایل رو میزنند.
ایران صنایع هوایی فوق العاده ضعیف داره ،حتی در ساخت قطعات موتور هواپیما حتی همین اف ۵ محصول سال ۱۹۵۰ در موندند و بصورت قاچاق از آمریکا میآورند.
قصد ندارم به مهندسین هوا و فضا توهین کنم ،،اما چه کنیم که عقب افتادیم ،….
محمد
۸ آبان ۱۴۰۳نیازی ندارند اطلاعات شون رو بالا ببرند.
مشکل اینه که تو همچی اظهار نظر می کنند.
JaMsHiD_R1988
۸ آبان ۱۴۰۳دوستی با کل جهان یعنی گوش دادن به حرف ابر قدرت ها
ولی ایران هیچ وقت راضی به انجام این کار نبود
منصور
۸ آبان ۱۴۰۳کدام کشور با کل جهان دوست است یا حتا ادعای آن را داشته که ما بخواهیم دومیش باشیم؟!
علی منصوری
۸ آبان ۱۴۰۳صنایع هوایی ایران بیشتر مثل ی شوخی میمونه، اگه دکترین نظامی پهلوی و خرید قطعات و اورهال هواپیماها نبود تو همون سالهای اول جنگ زمین میخوردیم، بحث استعداد خلبانهای ایرانی کاملا جداس و ربطی ی داشتن تکنولوژی نداره، ی کاناپی عوض کردن یا اضافه کردن سکان عمودی روی هواپیمایی ک از جنگ ویتنام باقی مونده نشد تولید و نوآوری، متأسفانه بقول شما بعضی دوستان باید بیشتر واقع گرا باشن
Seyed pink
۹ آبان ۱۴۰۳آذرخش موتورش پراید هست
محمد
۹ آبان ۱۴۰۳صنایع هوایی ایران تو قسمت جنگنده اره ضعیفه ولی تو قسمت موشکی و پهپاد سامانه دفاعی که جزو برترین هاست
حسن
۷ آبان ۱۴۰۳بریتانیا سلطان اسمان اروپا
محمد
۸ آبان ۱۴۰۳روسیه سلطان آسمان اروپا هست و بعد فرانسه.
محمد
۸ آبان ۱۴۰۳سوخو ۵۷ رو به تایفون ترجیح می دم.
هم نسل پنجه هم پنهان کار تره و هم برد رادارش دوبرابره.
و هم ارزان تره.
مهدی
۸ آبان ۱۴۰۳دوران جت های جنگی گذشته اینا همش اسباب بازی در زمان اینده این هوش مصنوعی که تو سلاح ها حرف خواهد زد دیگه حتی بمب اتم هم بازدارنده نخواهد بود سلاح های جدید لیزری و جنگ الکترونیک حرف اول و اخر رو خواهد زد تمام
Amir
۸ آبان ۱۴۰۳دوست عزیز جنگنده در واقع سخت افزاره درحالیکه هوش مصنوعی میشه گفت نرم افزاره احتمالا در آینده از تکنولوژی هوش مصنوعی در جنگنده های نسل های بعدی استفاده خواهد شد مسائل باهم قاطی نکنیم هرکشوری بخواد با کشور دیگری که فاصله زیادی باهاش داره درگیر بشه تنها راهش یا جنگندست یا موشک که بنظرم بازم الویت با جنگنده هست فقط تنها مشکلی که هست بحث هزینه….
سامان اذری
۸ آبان ۱۴۰۳همین چند روز پیش اف ۳۵ ها اومدن وسط پایتخت هرچی پدافند اس ۳۰۰ بود رو نابود کردند رفتند
ما نتونستیم حتی یه خط هم رو بدنه اف ۳۵ ها بندازیم چند تا از کارخونه تولید موشک رو هم زدند
کی میگه جت جنگی تاریخش تموم شده ؟نسل جدید همین جت ها بر پایه هوش مصنوعی خواهد بود
در حالی که ایران همچندن قراره ۲۰ سال به روسیه بابت سوخو ۳۵ التماس کنه
محمد
۹ آبان ۱۴۰۳اکثر تحلیل گران خارجی گفتند از فاصله ۷۵تا ۱۰۰ کیلومتری موشک رها کردند و فرار چرا ؟ اون ها عملیاتشون ۳ بخش بود تو همون بخش اول تموم شد ؟ به گفته کارشناسان با سیستم دفاعی ناشناخته روبرو شدند از ترس منهدم شدن از فاصله ۱۰۰ کیلومتری زدند
عباس
۸ آبان ۱۴۰۳جالبتر اینجاست که اکثرخلبانهایی که دوستان بهشون افتخارمیکنند وواقعا افتخارافرین بودند دانش اموخته نیروی هوایی امریکا هستند یعنی هم هواپیما هم خلبان رو اموزش دادند حالا براشون داریم شاخ وشانه میکشیم
رزمنده
۸ آبان ۱۴۰۳تهاجم نیروی زمینی بدون پشتیبانی هوایی محکوم به شکست است.
تو گوگل “مایل مرگ” یا “جاده مرگبار” سرچ کنید. در جنگ خلیج فارس عراق به کویت حمله کرد. امریکا وظیفه دفاع از کویت را بر عهده داشت. امریکاییها از عراقیها می خواهد تا خاک کویت را ترک کنند. نیروهای عراقیها خوشحال از اتمام جنگ و با خوشحالی در مسیر برگشت به عراق بودند.نیروی هوایی عراق زمینگیر شده بود و اجازه پرواز نداشتند. لشگر زرهی و نفربرهای عراق به جاده شش بانده کویت میرسند. طول این جاده ۸۰ کیلومتر است. وقتی از محدوده شهرها دور میشوند و به یک محوطه وسیع و تخت و فلات میرسند نیروهای اعتلاف به رهبری امریکا اول و آخر کاروان عراقیها را میزنند. تا راه بسته شود. بعد به جان وسط کاروان می افتند. ۹۰% شلیکها توسط نیروی هوایی امریکا اتفاق افتاد و بالغ بر ۴۰۰۰ تن موشک و بمب و مهمات رو سر کاروان عراقیها خالی می کنند.
فردای آن روز نیروی زمینی وارد عمل میشود و کسانی به آنها شلیک میکردند را می کشد و حدود ۱۰۰۰ نفر را اسیر میگیرد. پس فردای آن روز خبرنگاران بعد از پاکسازی وارد منطقه میشوند. اجساد همه لت و پار شده بود. تقریبا ۱۰۰۰ نفر بلکه بیشتر قلع و قم شده بودند. یعنی بین آن کاروان حتی یک پدافند وجود نداشت تا خط آتش برایدحملات هوایی ایجاد کند. نیروی هوایی نیز از کار افتاده بود. اگر نیروی هوایی عراق پویا و فعال بود چنین جنایتی اتفاق نمی افتاد.
موشک و پهپاد کارایی هواپیما را ندارند. پشتیبانی هوایی در حد یک هواپیمای سسنای تک موتوره سمپاشی میتواند به نیروی زمینی کمک کند و آنها را به پیروزی برساند.
خلبان باید بقدری روی هواپیما تمرین کرده باشد و سورتی پرواز داشته باشد تا هواپیما مثل موم در دستانش باشد.
مثلا اگر خلبان شهید علی اقبالی دوگاهه خلبان اف ۵ ارتش با یک خلبان اف ۲۲ با هم رو در رو شوند ، بی شک علی اقبالی دوگاهه اف ۲۲ را سرنگون میکرد.
علی اقبالی دوگاهه به موقع تمرین با هواپیمای اف ۵ توانسته بود خلبان امریکایی پشت اف ۱۴ را به چالش بکشد و بارها و بارها با تیر مشقی اف ۱۴ امریکایی را سوراخ سوراخ کند.
این خاطرات خود امریکاییها از توانایی علی اقبالی دوگاهه در زمان آموزش در پایگاههای امریکایی بود. هواپیما مثل موم در دستانش بود و به مانند وی خلبان نیامده.
روحش شاد
امیر
۹ آبان ۱۴۰۳درود
توی پیشرو بودن فناوری آمریکا هرکی شبهه بیاره یا متعصبانه و احساسی نظر میده یا اطلاعاتش ناکافیه یه مثالش ماهواره ویجر و باتری پلوتینیومی چندکیلیوییش که حدود۵۰ سال پیش ساخته و پرتاب شده و حالا دیگه از سامانه خودشیدی خارج شده ولی هنوز داره کار میکنه و سیگنال ارسال میکنه!!
توجه کنید که حدود نیم قرن پیش ساخته شده زمانی که خبری از هوش مصنوعی و ابرکامپیوترها به معنای امروزی نبود که محاسبات غیر قابل تصور مداری و مدل سازیهای قبل از ساخت تجهیزات وپرتاب ماهواره رو انجام بدن وتقریبا همه کارها رو انسان انجام میداد
راستی یه نگاه به رنکینگ پیشروترین دانشگاهای جهان که یه موسسه وابسته به دانشگاه شانگهای منتشر میکنه هم بندازید بد نیست
کلام اخر علم و فناوری همه چیزه ابرقدرتی آمریکا هم در وهله اول مدیون پیشتازیش تو فناوریه مؤلفه های بعدی اقتصادش و دلار وتسلیحات و غیره س که صدالبته درنهایت اوناهم مدیون فناوریش هستن