هر چند هر دو برای نبرد هوایی طراحی شدند اما فناوری متفاوت، هزینه زیاد و قابلیتهای گوناگون آن دو را از هم جدا میکند.
آنچه در این مطلب میخوانید:
«نیرو هوایی ایالاتمتحده» که با نام مخفف USAF شناخته میشود میزبان پیشرفتهترین و مجهزترین جنگندههای و بمبافکنهای جهان است. از میان این جنگندهها، دو مدل F-22 رپتور و F-16 فایتینگ فالکون موفق شدهاند در طول تاریخ شهرت زیادی را برای خود دستوپا کنند. هر چند هر دو آنها برای تداوم حرکت USAF حیاتی هستند اما اهداف متفاوتی دارند که باعث بهرهوریشان از ویژگیهای متفاوت شده است. در ادامه به تفاوتهای کلیدی این دو جنگنده قدرتمند خواهیم پرداخت.
نگاهی به F-16 فایتینگ فالکون
مجموعه «جنرال داینامیکس» که امروزه زیرمجموعه لاکهیدمارتین به شمار میرود، وظیفه توسعه F-16 فایتینگ فالکون را برعهده داشت. این شرکت موفق شد در سال ۱۹۷۴، نخستین F-16 فایتینگ فالکون را بر پرواز دربیاورد. این جنگنده که در ابتدا بهعنوان یک مبارز خط مقدم هوایی شناخته میشد در طی زمان تواناییهای خود را بیشتر ثابت کرد و در ماموریتهای گوناگونی چون نبرد مستقیم با جنگندههای دیگر و بمببارانهای زمینی شرکت کرد. F-16 فایتینگ فالکون بهلطف طراحی سبکوزن قاب و چابکی مناسبی که دارد به گزینهای محبوب میان خلبانان جنگنده تبدیل شده است.
شاهین مبارز USAF از یک پیشرانه جت استفاده میکند. کابین شیشهای این جنگنده دید بسیار خوبی را برای خلبانش فراهم کرده و از ویژگیهایی چون رادار بدونقاب هم بهرهمند شده است. F-16 با تکیهبر مانورپذیری بالایی که دارد امروزه به جنگندهای چندمنظوره تبدیل شده است.
نگاهی به F-22 رپتور
F-22 رپتور پرنده نسل جدیدی بود که توسط لاکهیدمارتین و با همکاری بوئینگ توسعه پیدا کرد. این جنگنده نخستینبار در سال ۱۹۹۷ به پرواز درآمد و در سال ۲۰۰۵ موفق به کسب مجور حضور در نبرد شد. هر چند F-22 رپتور هم برای نبرد هوایی خط مقدم طراحی شده بود اما به انجام ماموریتهای حمله زمینی، نبرد الکترونیکی و تشخیص سینگال هم کمک میکرد.
F-22 رپتور از طراحی دو موتوری سود میبرد و به ویژگیهای پنهانکاری و بهرهوری مواد اولیه پیشرفته در طراحی خود شناخته میشود که آن را از دید رادارها پنهان میکند. بهرهوری این جنگنده از فناوری TVC (کنترل جهتدهی پیشرانش) و لوازم الکترونیکی پرواز، سطح تازهای چابکی و قدرت را برایش باز کرد.
تفاوت های کلیدی F-22 و F-16
یکی از اصلیترین تفاوتهای این دو جنگنده، تمرکز طراحی آنها به شمار میرود. F-22 جنگنده سنگینتر و بزرگتری محسوب میشود؛ درحالیکه F-16 به لطف وزن کم خود برای مانورپذیری بیشتر و با هزینه کمتری توسعه پیدا کرده است. از همین رو، از F-16 بهعنوان یک پرنده چندمنظوره استفاده میشود. USAF تصمیم گرفته که از F-22 برای ماموریتهای پنهانکارانه و درصورت نیاز به فناوریهای مدرن استفاده کند.
تفاوت اساسی دوم این دو جنگنده به آرایش پیشرانه آنها باز میگردد. F-22 به دو پیشرانه مجهز شده است و عملکرد بهتر و قدرتمندتری هم دارد. بهرهوری این جنگنده از TVC هم مانورپذیری آن را افزایش داده است و از این طریق میتواند بر چابکی F-16 غلبه کند. هر چند F-22 سرعت بیشتری دارد اما مسافت کمتری را میپیماید. F-22 میتواند در ارتفاع بالاتر از ۵ هزار متر هم پرواز کند که بهمراتب بیشتر از ارتفاع عملیاتی F-16 فایتینگ فالکون است. اما F-16 که یک جنگنده چندمنظوره است میتواند خود را برای نبردهای هوایی تنبهتن و حملات زمینی آماده کند. تطبیقپذیری این جنگنده قدیمی به خلبانش امکان حضور در سناریوهای مختلفی را میدهد.
بنابراین میبینیم که F-22 وظیفه مشخصی دارد و همان را به بهترین نحو ممکن انجام میدهد. قدرت این جنگنده در نبردهای تنبهتن بیشتر است و میتواند با تکیه بر ویژگیهای پنهانکارانه، سرعت بالا و فناوری مدرن تهدیدی جدی برای جنگندههای متجاوز باشد. هر چند F-16 قابلیت تطبیقپذیری با شرایط گوناگون را دارد اما از نظر فناوری، تجهیزات الکترونیکی و سیستم جنگ الکترونیک حریف F-22 رپتور نیست.
هزینه توسعه F-22 و F-16
فارغ از تواناییهای عملیاتی این دو جنگنده که شباهتهای زیادی به یکدیگر دارد، هزینه توسعه آنها کاملا متفاوت است. F-16 به هزینه مقرونبهصرفه بودنش شناخته میشود. بهگفته وبگاه USAF، این جنگنده سبکوزن هزینهای برابر ۱۴.۶ میلیون دلار دارد. شاید تصور کنید این رقم زیاد است اما وقتی به هزینه توسعه ۱۴۳ میلیون دلاری هر فروند F-22 رپتور نگاه کنید، میبینید که F-16 واقعا مقرونبهصرفه قلمداد میشود. هزینه بالای F-22 باعث تولید محدودتر آن در مقایسه با F-16 شده است.
هماکنون کشورهای مختلفی از جنگنده F-16 بهصورت فعال استفاده میکنند اما F-22 به ارتش هوایی ایالاتمتحده محدود شده و صادرات آن بهخاطر بهرهوری از فناوری خاص ممنوع شده است.
نتیجه مقایسه F-22 و F-16
F-22 رپتور و F-16 فایتینگ فالکون هر دو جنگندههایی توانا به شمار میروند که نشانگر فلسفه نبرد هوایی در دوران خود هستند. هزینه کمتر، چندمنظورگی و استفاده گسترده F-16، پای آن را به نیروی هوایی کشورهای گوناگون باز کرده است اما بهرهوری F-22 از فناوری پنهانکارانه و برتری آن در نبردهای هوایی باعث شده این هواپیمای قدرتمند تنها در ارتش آمریکا خدمت کند. نظر شما درباره این دو جنگنده چیست؟
مشخصات فنی F-22 و F16
F-22 رپتور | F-16 فاتینگ فالکون | |
نوع | جنگنده خط مقدم | جنگنده خط مقدم و چندمنظوره |
گستره مسافت قابل پیمایش | ۳,۲۲۰ کیلومتر | ۴,۲۱۷ کیلومتر |
حداکثر سرعت | ماخ ۲.۲۵ ۲,۴۱۰ کیلومتر بر ساعت | ماخ ۲.۰۵ ۲,۱۷۸ کیلومتر بر ساعت |
محدوده G | ۹+ / ۳.۰- | ۹+ |
سقف سرویس | ۲۰ هزار متر | ۱۵ هزار متر |
وزن خام | ۱۹,۷۰۰ کیلوگرم | ۸,۵۷۳ کیلوگرم |
طول | ۱۸.۹۲ متر | ۱۵.۰۶ متر |
فاصله نوک دو بال | ۱۳.۵۶ متر | ۹.۹۶ متر |
ارتفاع | ۵.۰۸ متر | ۴.۸۸ متر |
Amirmohammad
۱۱ تیر ۱۴۰۳مقایسه بی ربطی بود،مثل این میمونه شما بیاین فراری ۴٨٨ رو با لافراری مقایسه کنین بگین کدوم بهتره،ضمن اینکه کلاس و وظیفشون فرق داره کلا
Amirmohammad
۱۱ تیر ۱۴۰۳مبحث جنگنده خیلی پیچیده و طولانیه،بنظرم اگر میخواین خلاصه کار کنین یه طوری که اطلاعات مفیدی هم بده موضوع پهپاد میتونه بهتر باشه چه ایرانیش چه خارجیش،یه چیزی هم هست که کشور خودمون توش حرف داره واس گفتن
net
۱۲ تیر ۱۴۰۳سلطان آسمان ها و دریاها ایالات متحده
SFXSuperFast
۱۱ تیر ۱۴۰۳اتفاقا مقایسه بیربطی نیست
آیا ۴۸۸ سوپراسپرت تولید سری بهتری بود یا لافراری هایپرکار بهتری؟
اف۱۲ مثلا گرندتورر بهتری بود یا ۴۵۸ سوپراسپرت موتور وسط رده ورودی بهتریه؟
زیدان هافبک بهتری بود یا مالدینی دفاع بهتری؟؟
.
حالا کدوم جنگنده تو نقش و بازار خودش بهتره؟
اف۲۲ سلطان بلامنازع نبردهای هوایی مدرن یا شاهین مبارز؟
اف۱۶ بلوک۷۲ وایپر که بعضا با نام اف۲۱ هم شناخته میشه(رادار آرایهفازی فعال، پردازندههای فول دیجیتال مدرن، موتور بهروز شده، سازه بهتر، تکنیکهای ساخت جدید مخصوصا در بدنه، استفاده بیشتر و بیشتر از کامپوزیتها برای وزن مناسبتر، کلاهخود فولدیجیتال که کل اطلاعات موردنیاز رو به صورت واقعیت افزوده جلوی چشم خلبان نمایش میده با هزینه خرید و عملیاتی پایین و عمر بالا)
به نظر من توی نقش خودش به عنوان آچار فرانسه نبردهای هوایی با توجه به هزینه خرید و تعمیرات و آمادگی عملیاتی و عمر عملیاتیش از اف۲۲ بهتره!!
اف۲۲ خیلی پیچیدهست هزینه تعمیرات و عملیاتیش بسیار بالاست حتی با توجه به تواناییهای واقعا خارقالعادهش در نبرد هوایی فاصله دور، متوسط و نزدیک اما برای داشتن چنین تواناییهایی خب مجبور بودن در طراحیش برای حفظ تواناییهاش مثلا رادارگریزیش، میزان سوخت و میزان مهمات قابل حملش به شدت پایین باشه
مجموعا ۶ جایگاه جنگافزاری داخل شکم اف۲۲هست در حالیکه اف۱۶های مدرن ۱۲ جایگاه جنگافزاری زیر شکمشون دارن(اف۱۵ ای اکس با ۲۴ جایگاه برای حمل بمب و موشک زیر شکمش تو این زمینه بیرقیبه و اف۳۵ با ۴جایگاه حمل جنگافزار مسخره خاص و عام)
اف۱۶ و اف۱۵های مدرن در چنین سبک مقایسهای بهترین جنگندههای دنیان
این جنگندهها از نظر الکترونیک و رادار واقعا به سطح نسل ۵می ها رسیدن
توی بدنه نسل۴ با مخارج نسل۴ و عمر عملیاتی نسل۶!
اف۱۵ ای اکس مثلا عمر عملیاتیش +۲۰۰۰۰ ساعته!
اف۱۶ وایپر ۱۲۰۰۰ ساعت جنگندههای رقیبشون از کشورای دیگه بین ۶تا۸هزار ساعت
Amirmohammad
۱۱ تیر ۱۴۰۳اینکه بخوابم بررسی کنیم زیدان هافبک بهتریه یا مالیدینی دفاع بهتریه چه نیازی به این داره که جفتشون رو با هم مقایسه کنیم؟نیاز به مقاله جدا داره،دوتا جنگنده با دو کاربرد متفاوت ربطی به هم ندارن پس ربطی ربطی نداره مقایسشون
درضمن سلطان بلامنازع رو به جنگنده ای میگن که نبرد هوایی داشته باشه تو کارنامش مثل f14 یا میگ ١٧،کارنامه f22 توش زدن یک بالن هست فقط شما نمیدونی تو جنگ واقعی چطور خواهد بود کارکردش
Ehsan
۱۱ تیر ۱۴۰۳این f16 ها تقابلشون با سوخو ٣۵ دیدن داره تو روسیه،البته اگه ترامپ بیاد سرکار اوکراین باید هواپیما کاغذی به جنگ بره و دیگه خبری از فشنگ هم نیست چه برسه به f16
سامان اذری
۱۲ تیر ۱۴۰۳سوخو ها هیچی نیستن
روسیه کلا مثل سران کشور ما گنده گ**زی زیاد میکنن
تو جنگ ایران عراق همه دنیا دیدن که اف 14 های ایران چه بلایی سر هواپیماهای روسی و فرانسوی اورد تو هواپیمای جنگی امریکا حرف اول و اخر رو میزنه
Ehsan
۱۲ تیر ۱۴۰۳برای بررسی قابلیت جنگنده خود خلبان هم خیلی مهمه علاوه بر کیفیت جنگنده، خلبانان ایرانی همیشه خبره بودن و در مقابل خلبانان کشورهای عربی همیشه ضعیف که این خودش خیلی تاثیر گذار بود و البته اف ١۴ هم یکی از برترین جنگنده های تاریخ امریکاس
مثال نقضش هم موفقیت های خیلی زیاد جنگنده های روسی توی زمان جنگ ویتنام و امریکا هست اون رو چی میگی؟
حالا سوخو ها هیچی هستن یا نیستن رو کسی که تو خیابونا فقط میگرده و با ماشین این و اون عکس میگیره تعیین نمیکنه
Amir Enzo
۱۱ تیر ۱۴۰۳الان کدوم از اینا تو سامانه میاد تا من ثبت نام کنم
محمدعلی کاشی
۱۱ تیر ۱۴۰۳f16 چون همونطور که تو مقاله نوشته صادرات f22 ممنوعه
تازه f16 اش هم فقط دو تا کیسه هوا داره
ندونی بهتره
۱۱ تیر ۱۴۰۳یه زمانی قرار بود F16 به ایران بیاد که متاسفانه نشد.
و جالبه اینکه که همین F14 هایی را که داریم ، خائن ها طرح فروشش را در سر داشتند که مردانی دلیر و شجاع جلوی این کار را گرفتند .
خلاصه اینکه روی دست نیروی هوایی آمریکا از نظر تجهیزات ، هیچ کشوری نیست .
پاسخ
۱۳ تیر ۱۴۰۳در دشت طبس دانه های ریز شن تواست ناوگان آمریکا را با خاک یکسان سازد
حسن
۱۱ تیر ۱۴۰۳درسته امریکا سلطانه اسمانه
اما سلطان اب هم هست
پدال یک مطلب هم درباره ی خودروهای قایقی امریکا بنویس که فورا وارد اب میشن و با سرعت زیاد دراب حرکت میکنن
تو مطلب قبلی نوشتید که نسل خودروهای قایقی به فنا رفت اما اینطوری نیست
پنتر (Panther) شرکت WaterCar واتر کار
یا هاموی H1-Panther شرکت واتر کار
جرمی کلارکسون
۱۱ تیر ۱۴۰۳جنگنده نسل 4 4.5 با رادارگریز مقایسه میکنید؟
بابک
۱۱ تیر ۱۴۰۳مقایسه ، تکنیکال از دو جنگنده ، مناسب نبود .
ماهیت کاربردشان خیلی فرق می کند ، f22 رادار گریز و مخصوص هر عملیاتی که زمان انجام عملیات کوتاه اما تاثیر گذاری آتش باری بالا داشته باشد ، می باشد اما f16 یک جنگنده ، چابک با قابلیت ارتقا خیلی خوب است
مثال f16 مانند پاترول چهار در با شاسی مناسب است که می شود موتور و گیربکس تویوتا 3f را روی آن نصب کرد اما باز هم اتاق و تجهیزات و گاردان و پلوس ها پاترول است…f22 همان لندکروز اصل است….
اکثر کشورهای پیشرفته اروپایی مانند سوئد ، فنلاند، انگلیس ، ایتالیا f16 جز ناوگان هوایی خود دارند اما f22 فقط مخصوص آمریکا است…
گفته شده چندین بمباران غیر قابل ره گیری در جهان توسط f22 انجام شده که کشور بمباران شده نتوانسته اند ثابت کنن کار f22 آمریکا بوده…..از جمله چند هدف در ایران….
نويد
۱۱ تیر ۱۴۰۳این رو کی گفته؟ اونوقت؟ فرد نظامی گفته؟ خبرگزاری گفته؟ افراد ناشناس در سازمان های امنیتی مثل سیا گفتن؟ شما خودت توی آسمون بودی اون موقع یا پشت رادار بودی؟ یکی اینو میگه بعد بهشون میگی منبع و مدرک چیه،سکوت میکنن بعدش
F22 تا قبل اینکه شلیک کنه از دید رادار مخفیه،بلافاصله بعد از شلیک تو رادار کشف میشه،توی مقالاتی هم که راجع بهش هست بخونین شرایط رادارگریزیش رو نوشتن،الان سال ٢٠٢۴ هستیم برای زدن تقریبا ٣٠ درصد مساحت ایران نیازی نیست این جنگنده وارد خاک ایران بشه میتونه موشک رو از تو عراق مثلا شلیک کنه و موشک حداقل ۵٠٠ کیلومتر برد داره بسته مدلش،مگر اینکه بخواد مشهد یا تهران یا رشت و اینارو بزنه که مجبوری بشه بیاد تو ایران،اونم اگر مسلح باشه احتمال کشفش هست تو این همه مسیر و کشف هم نشه بعد از شلیک کشف میشه قطعا و تو مسیر برگشت میزننش،مگر اینکه طبق منطق شما بعد از شلیک خلیان اجی مجی بکنه و یهو از اسمان ایران غیب بشه بره تو امریکا! این حرفای تخیلی چین خدایی! آدم یه چیزی میشنوه هم حداقل یکم سبک سنگینش کنه ایران به خلیان امریکایی بگین میخندن!
Amirmohammad
۱۱ تیر ۱۴۰۳ببخشید اون چند هدفی که تو ایران زدن رو میشه بگین؟!!!
datsun
۱۱ تیر ۱۴۰۳چرت و پرت و خیال بافی
امین
۱۱ تیر ۱۴۰۳🥵🤦🙆
Sorena
۱۱ تیر ۱۴۰۳بابک جان اطلاعات سری طبقه بندی شده آمریکا رو لو دادی چون علاوه بر ایرانیا،خود آمریکایی ها هم از عملیات f22 تو ایران خبر نداشتن
دمت گرم بابک جان
محمد
۱۱ تیر ۱۴۰۳مقایسه این دو اشتباه است.
ولی خب چیزی که هست اینه که نیروی هوایی آمریکا F16رو قراره حالا حالا ها نگه داره و چندین ساله داره برای بازنشسته کردن F22 با کنگره آمریکا چونه می زنه.
F22هم قراره مثل تامکت حیف بشه و مقدار سال های کمی خدمت کنه.
قطعاً دکترین نظامی بیشتر از آدم های عادی می فهمند و به همین دلایل F16 ترجیح می دهند به F22ای که بلکه بسیار پیشرفته است.
من احساس می کنم برای مسئولان نیروی هوایی آمریکا کارایی حرف اول آخر را می زند و F16 همه کار می کند.
نقطه مشترک F22وF14 رهگیر بودنشون هست و غیر از این کار دیگری نمی کنند در صورتی که اف ۱۶ چند منظوره است و اف ۱۵ هم هم رهگیر و هم تهاجمی است و این نشان دهندهی این است به چه دلیل دو جنگنده خارقالعاده به این روز رسیده اند.
و دو جنگندهی دیگر که شاید مثل این ها پیشرفته نبودند ولی قرار است هر دو کم کم ۳۰ و یا ۴۰ سال دیگر، نسخه های جدیدشان خدمت کنند.
gabriel
۱۲ تیر ۱۴۰۳اگه تاریخ خونده باشی میدونی نیروی هوایی شـــاهنشــــا/هی ایران یکی از سرمایه گذاران طراحی اف16 بود
محمد
۱۲ تیر ۱۴۰۳خب؟؟؟
من مگه حرفی در این مورد زدم؟؟؟!
ارسلان
۱۱ تیر ۱۴۰۳اف۲۲ تا حالا توی هیچ جنگی شرکت نکرده به گفته ی خود آمریکا فقط علیه داعش استفاده شده در ۲۰۱۴-۲۰۱۵ نمیدونم رو چه حسابی اینقدر براش پروپاگاندا میکنن با اینکه کلی مشکل هم داشته که حیاتیترین مشکل، کاهش سطح هوشیاری ذهنی خلبانان و علایمی مثل از هوش رفتن، از دست رفتن حافظه، تغییر شدید خلقوخوی و تغییرات عصبی هست که عاملش ورود گازهای سمی از لوله ی تنفسی خلبان هست که باعث شد کل ناوگان اف۲۲ در سال ۲۰۱۱ به مدت ۴ ماه زمین گیر بشه
در سال ۲۰۰۷ سامانه های نرم افزاری اف۲۲ های پایگاه هاوایی در حین پرواز با خرابی های متعدد روبهرو شد
در سال ۲۰۰۴ هم یک اف۲۲ سقوط کرد که معلوم شدهنگام خاموش کردن موتور، وقفهای جزئی در برق و نیروی هواگرد، موجب اشکال در عملکرد سامانه کنترل پرواز شده و بازم ناوگان اف۲۲ ماه ها زمین گیر شد تا مشکل رفع بشه
در ۲۵ مارس ۲۰۰۹، یک نسخه آزمایشی از اف-۲۲ در جریان آزمایش پرواز، در ۳۵ مایلی (۵۶ کیلومتری) شمالشرقی پایگاه ادواردز سقوط کرد و منجر به کشتهشدن خلبان آزمایش آن، دیوید کولی، شد. در تحقیقات فرماندهی تجهیزات نیروی هوایی، مشخص شد که کولی در هنگام انجام یک مانور در شتاب گرانش بالا، لحظهای هوشیاری خود را از دست داده و در زمانی که متوجه میشود زمان کافی برای بالا بردن هواگرد را ندارد، از هواپیما خارج میشود. کولی بر اثر ترومای غیرنافذ ناشی از فشار زیاد هوا به دلیل سرعت بالای هواگرد، در حین خروج میمیرد
در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰، یک فروند اف-۲۲ متعلق به پایگاه هوایی المندورف سقوط کرد و موجب کشتهشدن خلبان آن، کاپیتان جفری هانی شد. تمام ناوگان اف-۲۲ در پی این حادثه از پرواز در ارتفاع بالای ۲۵٬۰۰۰ پا منع شده و در طی انجام تحقیقات، کاملاً زمینگیر شدند دلیل سقوط، اشکال در عملکرد سامانه هوای فشرده در پی داغی بیش از حد موتور بیان شد، که منجر به خاموشی سامانه کنترل محیطی و سامانه تولید اکسیژن همراه شدهبود
حالا فک کن با این مشکلات در جنگ شرکت میکرد میشد نور علی نور یک هزارم این مشکلات رو سوخو ۵۷ داشت طوری بی آبرو ش میکردن که بیا و ببین / اینجاست که باید گفت هشتگ استاندارد دوگانه
بهزاد
۱۲ تیر ۱۴۰۳ببین اینجا مقصر f22 نیست که مثلا داعش هواپیما نداشته تا عملکرد رزمیش سنجیده بشه یا در مدت خدمتش با کشوری درگیر نشده که دارای نیروی هوایی خوب و فعال باشه پس نتیجه میگیریم داستان سرایی شما ناشی از عدم درک شرایطه.
مشکلات فنی این هواپیما که میشه چندین صفحه ازش نوشت فقط به خاطر ضعف طراحی نیست بلکه به خاطر سیستم شفاف اطلاع رسانی و انتقالش به جامعه ست و دقت کن شما حتی ۴ کلمه هم از سوخو ۵۷ نتونستی بنویسی چون حاکمیت اجازه انتشار مشکلات را نمیده و این هم به خاطر عدم درک شرایطه.
حتی نمیدونی تعداد سفارشات اولیه چقدر کم شد و پنتاگون f35 را به خاطر عملکرد و هزینه به این هواپیما ترجیح داد و در حال حاضر هیچ کشوری توانایی رویارویی با نیروی هوایی آمریکا را نداره و شماها مجبورید تمام تجهیزات ساخت این کشور را به عنوان رفرنس بپذیرید مگر اینگه در ۴۰ سال پیش سیر کنید.
ارسلان
۱۲ تیر ۱۴۰۳خودت از این ماله کشی هات خندت نمیگیره 😂🤣 ، سوخو۵۷ برعکس اف۲۲ یه هواپیمای صادراتی هست خورده کشور سازنده هم طبق توهمات شما نخواد چیزی بگه اگه مشکل دار باشه مشتری بعد از خریدش متوجه خواهد شد و این به صادراتش لطمه میزند پروفسور😁 سوخو ۵۷ مشکلی تا حالا نداشته که بخوام راجبش بنویسم چونکه تمام هواپیماهای روسیه بعد شوروی بر پایه سوخو۲۷ ساخته شدن در واقع همشون آپدیت های سنگین جنگنده موفق سوخو۲۷ هستن
اف۳۵ و اف۲۲ تماما ضعف هستن از ریشه برو کره جنوبی بخاطر سقوط های اف۳۵ و مشکلات فنی بی انتهاش حسابی شاکی بود و اونو کنار گذاشت😉
اینقدری که اف۲۲ و اف۳۵ در زمان صلح خود ب خود ساقط شدن جنگنده های هم رده شوند در زمان جنگ اینقدر آمار ساقط شدن ندارن😂
افتضاح رادارگریزی اف۳۵ هم توی نمایشگاه هوایی آلمان چت سال پیش هم در اومد که توسط رادارهای قدیمی رهگیری شد وقتی برای شرکت در نمایشگاه پرواز کرده بود که بعد از آبروریزی ش از نمایشگاه لفت داد😁
هرچند اینا رو دارم به کی میگم شما برو ماله بکش و خوش باش
بهزاد
۱۲ تیر ۱۴۰۳صنعت نظامی که هیچ حتی صنایع پایه و پیش پا افتاده هم در طول ساخت محصولی با توجه به بازخوردها بروزرسانی و رفع عیب دارند و صنعت هوانوردی از این قاعده خارج نیست و یک محصول در طول حضور و عمر مصرفش بارها بهینه میشه.
روسیه در ساخت سوخو ۵۷ مورد نیاز خودش مونده و همین الانم اکثر قراردادهای صادرات هواپیماهاش لغو شده و کشورها یکی پس از دیگری میرن سراغ غرب و کره😄
قرارداد امارت هم پس از عدم فروش f35 به این کشور فقط به دلایل سیاسی رفته دنبال سوخو ۵۷ وگرنه خودشونم میدونن چندتا آهن پاره میاد تو آشیانه.
شما یادت نمیاد یک زمانی میگفتن ارتش دوم جهان هزار و اندی هواپیما داره اما در همین دو سال مشخص شد تعداد هواپیماهای آماده به خدمتش حتی به ۲۰۰ فروند هم نمیرسه و مابقی به علت خرابی و هزینه ی اوورهال گوشه گیر شدن😄
محمد
۱۲ تیر ۱۴۰۳به نظرم پیشرفته بودن زیاد هم باعث میشه حساسیت ها بالا بره.
در کل جنگنده های روسی نظیر خانواده فلانکر طرح خیلی مطمئنی هستند و به همین دلیل روسیه ریسک نکرد و برای نسل پنجش هم از این پلتفرم استفاده کرد.
تازه قیمتش هم ارزون تره و برابر با یک رافائل فرانسوی و یا یک تایفون است.
شما باشید سوخو ۵۷ رو انتخاب می کنید که رادار گریز است و سطح مقطع خیلی خیلی پایینی داره(البته به F22 نمیرسه) و نسل پنجه و یا تایفون و رافائل؟؟
الان امارات خیلی وقته می خواد سوخو ۵۷ بخره که آمریکا نمیزاره.
بهزاد
۱۲ تیر ۱۴۰۳خرید اسلحه ی روسی دور ریختن سرمایه ست.
روسیه ریسک هم بکنه نمیتونه بسازه چون تحریمه و پیدا کردن قطعات الکترونیک براش دشواره و از پس هزینه های تحقیق و توسعه بر نمیاد و این چندتا هم که ساخته بیشتر نمایشیه.
محمد
۱۲ تیر ۱۴۰۳اولا که نه همهی تسلیحات روسی،ثانیا سوخو ۵۷ قبل تحریم ساخته شده.
سوما قطعا کسی که با پول رافائل و تایفون بتونه یک نسل ۵ فوق العاده بخره که امتحان خودش رو تو سوریه پس داده،قطعا اون نسل ۵ رو انتخاب می کنه.
درسته در برابر نسل ۵ های غربی کم میاره ولی بدیهی است که بتونه نسل ۴ های غربی رو بزنه.
رادار سوخو ۵۷ ۴۰۰ کیلومتر برد داره در صورتی که تایفون و رافائل برد رادارشون کمتر از این حرفا است.
این دو جنگنده قبل از اینکه سوخو رو ببینن زده می شوند.
در ضمن امارات احمق نیست که داره برای سوخو ۵۷ التماس آمریکا رو می کنه که بتونه اجازه بگیره و بتونه از روسیه بخره.
Sorena
۱۲ تیر ۱۴۰۳بهزاد جون اینو به اون همه کشورایی که اینقدر از روسیه سلاح میخرن که تبدیلش کردن به دومین صادرکننده سلاح جهان باید بگی که پولشونو دور نریزن بالاخره تو چندبار کانتر بازی کردی إطلاعات نظامیت بالاس
دست به دست هم بدیم کمک بهزاد کنیم کمتر از روسیه حرص بخوره
بهزاد
۱۲ تیر ۱۴۰۳محمد جان بی احترامی نباشه ، شما شرایط نبرد مدرن در روزگار کنونی را درک نمیکنید و به یکسری داده و اطلاعات قدیمی و منسوخ شده رجوع میکنید.
برد رادار فلان پدافند ۶۰۰ کیلومتره یا برد رادار فلان هواپیما ۴۰۰ کیلومتره و موشک هوا به هوا ۱۵۰ کیلومتره و… همش عدده و در جنگ بزرگترین برتری، اشراف اطلاعات هست که نیازمند پوشش دقیق از کل منطقه عملیاته و وقتی قبل از اینکه سوخو۵۷ از باند پروازی بلند بشه پودر بشه این هواپیما به چه درد میخوره؟!
راستی شنیدی چندتا سوخو ۵۷ در آشیانه پروازی توسط پهپادهای پیش پا افتاده ی اکراین نابود شد؟
فکر کن تام هاک ها بیان بالا سر سوخو ۵۷😄
عاشق این فضای توهمی درگیری هوایی روسیه و ناتو توسط برخی کاربرانیم و در سال ۲۰۲۴ فکر میکنند مثلا سوخو ۵۷ بلند میشه و با تایفون و رافال و … درگیر میشه ، به هیکل عالیجناب پوتین قسم ظرف کمتر از ۲۴ ساعت تمام پایگاهای هوایی و باند های پروازی روسیه نابود میشه و اصلا درگیری هوایی رخ نمیده و این داستانها برای اکراینه نه ناتو.
بی نام
۱۲ تیر ۱۴۰۳شما باید f-22 رو با f-14 مقایسه میکردید که هر دو جنگنده رهگیر هستن که البته بعدها قابلیت تهاجمی (حمله به اهداف زمینی) محدود به اونها اضافه شد ولی به دلیل هزینه های بالای عملیاتی و گران بودن خود هواپیما معمولا از قابلیت تهاجمی استفاده نمیشه.
محمد
۱۲ تیر ۱۴۰۳درست می فرمایید ولی F14 نسل ۴ هست.
به نظرم بهترین مقایسه میتونه بین سوخو ۵۷ و F22 باشه که هر دو جنگندهی رهگیر برتری هوایی هستند.