با خاتمه تولید پیشرانه اصلی تانک لئوپارد آلمان، قرار است پیشرانههای ساخت رولزرویس روی این تانک طراحی شده توسط پورشه نصب شوند.
شرکت پورشه در دوران جنگ جهانی دوم روابط نزدیکی با صنایع دفاعی آلمان داشته است. اگرچه دیگر چنین رابطهای بین دو طرف وجود ندارد اما پورشه و کارکنانش برخی از مشهورترین جنگافزارهای دنیا را طراحی کردهاند که از جمله آنها میتوان به تایگر دهه ۴۰ و لئوپارد دهه ۶۰ میلادی اشاره کرد. تانک لئوپارد توسط پورشه طراحی شده و از پیشرانههای این شرکت نیز استفاده میکند. اولین بار در سال ۱۹۶۵ بود که این تانک تولید شد و همچنان نیز نیازهای حدود ۱۶ کشور از جمله آلمان، برزیل، یونان، ترکیه و اخیراً اوکراین را برآورده میسازد. به نظر میرسد ژرمنها به دنبال ادامه استفاده درازمدت از لئوپارد هستند. اکثر نسخههای لئوپارد از پیشرانهای با کد MB838 استفاده کردهاند؛ اما این نیروگاه ۱۰ سیلندر سوپرشارژردار دیگر تولید نمیشود.
اگرچه بهترین راهکار برای حل این مشکل جایگزین کردن نسخه فعلی لئوپارد با محصولی جدیدتر است اما اکثر ارتشهای جهانی فاقد سرمایه لازم برای انجام چنین کاری هستند. به همین خاطر اگر بخواهید از یک پلتفرم نظامی برای چند سال آینده استفاده کنید باید یک قلب آهنین جدید برای آن در نظر بگیرید؛ و دقیقا همین اتفاق نیز برای لئوپارد افتاده و سه شرکت رولزرویس، FFG و ZF در حال کار روی چنین پیشرانهای هستند.
پیشرانه جدید لئوپارد با نام 8V199 از خانواده ۱۹۹ شناخته میشود و علاوه بر مدرن بودن قدرت بیشتری دارد. این نیروگاه آهنین میتواند قدرت ۱۰۷۳ اسب بخار تولید کند که ۲۲۵ اسب بخار بیشتر از پیشرانه فعلی تانک لئوپارد است. همچنین پیشرانه رولزرویس سبکتر بوده و مصرف سوخت کمتری دارد. مهمتر اینکه هزینههای تولید و نگهداری آن نیز کمتر است. پیشرانههای سری ۱۹۹ قبلاً در برخی وسایل نقلیه نظامی از جمله باکسر بکار رفتهاند و قرار است نه تنها در تانک لئوپارد ۱ بلکه در نسخههای پشتیبان با نام ویسنت ۱ نیز نصب شوند. خانواده محصولات ویسنت ۱ شامل وسایل نقلیه مهندسی، تانکهای مینروب و بیل مکانیکیها هستند.
به عنوان بخشی از توافق بین سه شرکت یاد شده، کمپانی FFG در حال کار روی پکیج قدرت مناسب برای این پیشرانه جدید است. همچنین FFG باید سیستمهای خنک کاری و اینترفیس جدیدی را برای پیشرانه تولیدی رولزرویس توسعه دهد. از طرف دیگر ZF نیز گیربکس 4HP250 تانک لئوپارد را تأمین میکند. هدف این پروژه ارائه یک راهحل مناسب برای تولید پیشرانهای تطبیقپذیر برای اکثر وسایل نقلیه یاد شده است. در حال حاضر هیچیک از این شرکتها اشارهای به زمان تولید پیشرانه موردبحث و یا تعداد لئوپاردهای مجهز به آن نکردهاند.
18:45
۹ مهر ۱۴۰۳عالی بود مقاله👍👍❤️
راستی شاهین جان در مورد مطمئن ترین پیشرانه خودرویی جهان هم بنظرم بد نیست یه مطلب بنویسی😉
منظورم پیشرانه d12 ولوو هست که افسانه واقعی بود.
شاهین
۹ مهر ۱۴۰۳سلام حسین جان ممنونم
چشم اگه تایید بشه کار میکنیم ان شالله
ارادت
18:45
۹ مهر ۱۴۰۳🙏❤️❤️
net
۹ مهر ۱۴۰۳تانک مرکاوا♥️
Galant.VR4(JDM)
۹ مهر ۱۴۰۳مرکاوا امتحانشو خوب پس نداده خیلی نفوز پذیره زرهاش
Kiarash
۹ مهر ۱۴۰۳🇩🇪
amirkhanzadeh
۹ مهر ۱۴۰۳فقط پیشرانه رو عشقه
حسین دهمرد
۹ مهر ۱۴۰۳منظورش اینه که پیشرانه ی توربین گازی میخوان استفاده کنن؟
datsun
۹ مهر ۱۴۰۳هیتلر اگه زنده بشه و وضع فعلی آلمان رو ببینه همون چند ثانیه اول خودکشی میکنه،
آرین صاحب جمعی
۹ مهر ۱۴۰۳فکر کنم آلمان سال ۱۹۴۵ رو ندیدی چه بلایی سرش اومده بوده بزن ببین تو اینترنت بعد اینجوری بگو .
JDM سابق
۹ مهر ۱۴۰۳کاش از گیربکس های آلیسون استفاده میکردن.
پدال حیف بود خبر فوت برونو ساکو از درخشان ترین طراح های مرسدس که نسل های طلایی رو طراحی کرد و نذاشتی
قنداق
۹ مهر ۱۴۰۳🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
پارسا
۹ مهر ۱۴۰۳توصیه می کنم به آمار افتضاحاتی که تانک لئوپارد اهدایی ناتو به اوکراین به بار آورده مراجعه کنید
روسیه مثل پنیر تانک های لئوپارد رو میزنه
بیشترین آمار تانکی که تو جنگ روسیه از اوکراین زده مربوط به تانک لئوپارد هست
آرین صاحب جمعی
۹ مهر ۱۴۰۳روسیه که باید گل بگیره در ارتششو سه روز قول پوتین شد سه سال بدون هیچ دستاوردی فقط تیر و ترقه میزنن سه سال شد روسیه نه تنها کاری نکرد بلکه فقط ناتو رو آماده تر کرد از اون طرفم فنلاند عضو ناتو شد روسیه اگه بزن بود تا الان کی یف صدبار گرفته بود
froG-driVer
۹ مهر ۱۴۰۳تا حالا چیزی به اسم صبر استراتژیک دیپلماتیک به گوشت خورده.
ارتش روسیه اگه میخواست میتونست تو سه سوت کل نظم اروپا رو در هم بشکنه ولی نمیتونه یعنی اجازش رو نمیدن که این کار رو بکنه…
حسن
۹ مهر ۱۴۰۳همین که مرد بودن و طرف درست تاریخ ایستادن باید ازشون قدردانی کرد
نه تنها تسلیحات کمک دادن به اکراین بیشترین تلاش را همراه فرانسه برای کمک مالی اتحادیه ی اروپا داشتن
ننگ تاریخی همچون هیتلر برای پوتین و روسیه و بقیه میمونه و در طول تاریخ لعنت خواهند شد به خاطر کشتار ملیونها انسان بیگناه و بی پناه
datsun
۹ مهر ۱۴۰۳جنگ رو خودشون راه انداختن میخاستی کمک هم نکنن
سینا
۲۹ مهر ۱۴۰۳این درسته اماآلمانهادراین موردزرنگی بخرج داده وازتانکهای لئوپاردهای قدیمی وازرده خارج برای صدوربه اوکراین استفاده کرده بود.آنهم به این دلیل که آمریکا به آلمان دستورداده بودکه تانکهارامجانآدراختیاراوکراین بگذارد!وحتی اوکراینیهاچندین بارهم نسبت به این موضوع شکایت کرده بودندکه اکثرآمستهلک وباموتورهای معیوب است😃
آشنا
۹ مهر ۱۴۰۳سلام علیکم
از سایت پدال خواهشمندم که درباره تانک های داغون الان آلمان را نگذارند و مقاله ای درباره تانک های مجهز و قوی پیشرفته آلمان کبیر(آلمان سال ۱۹۴۳) از جمله تانک مرگبار مائوس ، پنزر ، کینگ تیگر و…را بگذارند که طراحی زیبا و همچنین پیشرانه قوی و مرگبار داشتند و صد ها برابر بهتر از تانک های امروزی آلمان صغیر(آلمان امروزی و یا آلمان به غیر از آلمان عصر طلایی)
مرگ بر جهود صابون
مرگ بر دشمنان اسلام
علی
۹ مهر ۱۴۰۳شاید روسیه برای شما ترقه زد ولی چند ده هزار انسان بیگناه را کشت افسوس وصد لعنت به جنگ…..
محمد رستیانی مطلق
۹ مهر ۱۴۰۳مگه پژو پارسه🤣❤️
احسان
۹ مهر ۱۴۰۳زره تانک لئوپارد یک بسیار ضعیف(زره کامپوزیتی نداره اصلا!!!) و فقط استیله اون هم نازک (حتی آرپی جی هفت هم میتونه از قسمت بدنه و برجک از جلو نفوذ پیدا کنه). چابکی خوبی داره حتی با انجین فعلی. و بیشتر نقش پشتیبانی آتش رو ایفا میکنه.
مثل کارکردی که ام ۶۰ پاتن های ترکیه و تایوان و… ایفا میکنند.
تو اکراین یک واقعیتی آشکار شد اونم اینکه سنگین ترین تانک ها همچون چلنجر دو و لیوپارد دو و آبرامز و تی نود مقابل پهپاد های بسیار آسیبپذیرند و تاکتیک هجوم تانک به صورت دسته ای فعلا منتفی هست. و تانک ها بیشتر نقش بزن و در رو و یا با بعد از بمباران هوایی و توپخانه پیشروی محدود می کنند( مثل تاکتیک های بلیتزرکریگ آلمان یا دکترین شوروی در دوران جنگ سرد) نمیشه کار کرد.
شاید بگید دوران تانک تموم شده اما باید گفت هنوز وجودش الزامه و نفقط کارکردش کمی تغییر کرده از هجومی صرف به یک حالت تدافعی و تهاجمی سبک هست.البته فعلا. باید دید سیستم های دفاع فعال،جمر ها ،زره ها(به خصوص در سقف) چه پیشرفتی می کنند.
محمد
۹ مهر ۱۴۰۳موفق ترین تانک در میدان نبرد.
همایون
۱۰ مهر ۱۴۰۳ظاهرا اینجا بحث درمورد نسل اول لئوپارده در حالی که کشورهایی مثل یونان و ترکیه نسل دوم لئوپارد رو دارند و به جز اکراین هیچ کشوری کاربر لئوپارد نسل یک نیست موتور نسل دوم این تانک دیزل ۱۵۰۰ اسبی هستش که قراره با یه پیشران هیبرید جایگزین بشه