هلیکوپتر تهاجمی Ka-52 روسیه تنها هلیکوپتر موجود در دنیاست که از سیستم ایجکت یا صندلی پران برای دو خدمه خود سود میبرد.
واضح است که تفاوتهای بسیار زیادی بین هلیکوپترهای هجومی و جتهای جنگنده وجود دارد اما یکی از متمایزترین مزیتهای جنگندهها را میتوان توانایی ایجکت خلبانها در زمانی دانست که امیدی به نجات جنگنده از سقوط ندارند. این در حالی است که هلیکوپترها فاقد این ویژگی هستند اما این امر باعث نشده مهندسان روسی به فکر راهحلی برای این موضوع نباشند. Ka-52 یک هلیکوپتر تهاجمی کاراست که عنوان تنها هلیکوپتر فعال دنیا با سیستم ایجکت یا صندلی پران را به خود اختصاص داده است.
همچنین بخوانید: سریع ترین هلیکوپترهای دنیا؛ از بل ۴۰۷ تا هیوز ۵۳۰-F و ایرباس
این هلیکوپتر از سال ۲۰۱۰ تاکنون در اختیار نیروهای روسی قرار دارد و به خاطر قابلیت مانور بسیار بالای خود شناخته شده است. علت مانورپذیری بالای Ka-52 نیز به روتورهای اصلی آن مربوط میشوند که توسط دو پیشرانه توربوشفت VK-2500 کلیموف میچرخند. این روتورهای اصلی نیاز به روتور دم را مرتفع کردهاند و این موضوع به ویژه زمانی که دم هلیکوپتر در نبرد آسیب میبیند به خدمه بسیار کمک خواهد کرد.
چنین سناریوی در جنگ اوکراین رخ داد و هلیکوپتر موردبحث توانست به پرواز خود ادامه دهد. درصورتیکه بجای KA-52 هلیکوپترهای دیگری همچون AH-64 آپاچی یا MI-24 هیند بودند سریعاً سقوط کرده و یا مجبور به فرود اضطراری میشدند. البته به خاطر چنین ویژگی کمیابی، حتی در صورت سقوط KA-52 نیز خدمه قادر خواهند بود از طریق ایجکت یا صندلی پران جان خود را نجات دهند؛ اما این ویژگی در پرنده روسی چگونه عمل میکند؟ استفاده از صندلی پران یا ایجکت در KA-52 و پدر آن KA-50 ایده سادهای بوده است. شاید با خود فکر کنید پرتاب صندلی خلبانها به سمت کناره است تا از برخورد با تیغه روتورها اجتناب شود اما با دقت در تصاویر این هلیکوپتر متوجه میشوید که اصلاً اینطور نیست.
برخی طرحهای قدیمی وجود دارند که در آنها خلبانها رو به پایین ایجکت میکنند تا بتوانند جان خود را نجات دهند اما طراحان روسی روش متفاوتی را برای هلیکوپتر تهاجمی خود در نظر گرفتهاند. زمانی که خلبان یا کمک او سیستم ایجکت را فعال کنند، پیچ و مهرههای انفجاری که تیغههای روتور را نگه میدارند آنها را آزاد کرده و بنابراین ریسک برخورد خلبانها با تیغهها از بین میرود. صندلی این هلیکوپتر همانند صندلیهای ایجکت مشابه سایر هواپیماهای نظامی عمل میکند. با اینکه ویژگی صندلی پران KA-52 روسیه جزو تمهیدات ایمنی و رفاهی است اما آمریکا و دیگر کشورهای غربی احتمالاً از آن در هلیکوپترهای خود استفاده نخواهند کرد چراکه ضرورتی ندارد. بنا به گفته یکی از متخصصان امور نظامی، هلیکوپترهای هجومی به حدی در ارتفاع پایین پرواز میکنند که تا زمان تصمیم خلبان و کمک او برای ایجکت، احتمالاً جان خود را از دست دادهاند و بنابراین افزایش وزن، پیچیدگی، آسیبپذیری و هزینههای جانبی یک سیستم که احتمالاً استفاده هم نخواهد شد ارزشش را ندارد. Ka-52 روسیه میتواند به حداکثر ارتفاع حدود ۵۴۹۰ متری سطح زمین برسد که اختلاف فاحشی با حداکثر ارتفاع پروازی جنگندهها دارد.
همایون
۲ اسفند ۱۴۰۳مشکل اینه روسیه برخلاف آمریکا اصلا اطلاع رسانی خوبی در مورد آمار و ارقام عملیاتهای نظامیش نداره تا قبل جنگ اوکراین این هلیکوپتر تعداد خیلی کمی سقوط داشت که در هیچکدوم هم کار به اجکت نرسید ولی تو جنگ اوکراین تعداد خیلی زیادی از این هلیکوپتر هدف قرار گرفتن ولی هیچوقت اطلاع رسانی نشد که آیا این سیستم اجکت تونسته جان خلبانی رو نجات بده یا نه؟اگه پاسخ مثبت باشه حتما میتونه بعدها رو صادراتش تاثیر بزاره یا حتی غربیهارو وادار به نصب سیستم مشابه بکنه اما نظر شخصیم اینکه احتمالا نصبش رو این هلیکوپتر اشتباه بوده چون این هلیکوپتر اگه دمش هدف قرار بگیره و از بین بره باز میتونه پرواز کنه و سالم به مقصد برسه اگرم کابین هدف قرار بگیره که خلبان جون سالم به در نمیبره که بخواد اجکت کنه فقط درصورتی که موتورها از کار بیفته کاربرد داره که اونم باید خلبان حواسش باشه کجا اجکت کنه اگه بالا سر نیروهای خودی باشه احتمالا بقایای روتورهای اون آدمای پایین رو کتلت میکنه
محمد
۲ اسفند ۱۴۰۳فیلماش هست.
حتی اوکراینی ها خلبانای کاموف ۵۲ رو هم اسیر کردند.
ایمان چراغی
۳ اسفند ۱۴۰۳خیلی هم عالی
رحیم
۲ اسفند ۱۴۰۳اتفاقا غیر از اینکه پیچیدگی های فنی و اجرایی داره(که اونم حل کردنشون کار سختی نیست) ایده باارزش و مهم و کاربردی هست.
محمد
۲ اسفند ۱۴۰۳اتفاقاً پیچیدگی فنیش کمتره.
چون هلیکوپتر های عادی دوتا گیر بکس دارند.
و نیرو از موتور اصلی از طریق یک شفت به پروانه ی دم منتقل می شه.
ولی اینا که پروانه های هم محور دارند دیگه نه گیربکس اضافی دارند و نه شفت برای انتقال نیرو.
ولی خب بعضی از اجزا پیشران مثل (Swashplate) پیچیدگی فنیشون بیشتره و بیشتر مستعد خرابی هستند.
ولی در کل بهتره این طرح ها.
محمد
۲ اسفند ۱۴۰۳شاهکار مهندسی.
نه به دلیل وجود صندلی ایجکت بلکه به این دلیل که طراحی چرخانه اصلی بالگرد به گونه ای است که پروانه ها هم محور هستند و دیگر نیازی به پروانه دم نیست و این سرعت،قدرت مانور هلیکوپتر را افزایش می دهد.
محمدh
۲ اسفند ۱۴۰۳حین ایجکت خلبان بخوره به پره ها قه گوشت چرخ کرده تبدیل میشه
محمد
۲ اسفند ۱۴۰۳خب پره ها جدا میشن بعد ایجکت انجام میده.
تو نت بزن فیلمش رو ببین.
محمد
۳ اسفند ۱۴۰۳مرحوم خلبان خسروداد بنیانگذار هوانیروز ایران با ۸۲۰ فروند هلیکوپتر پنجمین قدرت دنیا در شکستن ارتفاع پرواز هلیکوپتر ۱۰ کیلومتر ارتفاع گرفت رکورد جهان را شکست.حالا کاموف ۵ کیلومتر ارتفاع گرفته خلبان اجکت می کند.صندلی اجکت برای هلیکوپتر اصلا لازم نیست چون هلیکوپتر جنگی در ارتفاع پایین پرواز می کنند فرصت اجکت ندارند.اگر لازم بود آمریکا و کشورهای غربی که در صنایع نظامی خیلی پیشرفته تر هستند تا حالا صندلی اجکت روی هلیکوپتر نصب می کردند
محمد
۳ اسفند ۱۴۰۳تو گیر دادی به صندلی ایجکت و بقیه مزایای اش را نمیبینی.
محمد
۲ اسفند ۱۴۰۳بعد دوستان چند تا از مزایای دیگر این هلیکوپتر این است که فضای محفضه رادار این هلیکوپتر خیلی بزرگ تر از هلیکوپتر های دیگر است و رادار بهتری می توان به روی آن نصب کرد و اینکه بقیه هلیکوپتر ها رادارشان بالای ملخ هایشان است( مانند آپاچی و میل ۲۸) که این دید پایین نگر این رادار ها را تحت تأثیر قرار می دهد و این باعث می شود عملکرد کاموف ۵۲ در برابر ادوات زرهی و پیاده نظام بهتر از آپاچی و میل ۲۸ باشد.
و به دلیل طراحی این هلیکوپتر،این هلیکوپتر لود بیشتری رو می تونه انجام بده.
در یوتیوب مخصوصأ یوتیوب انگلیسی می تونید اطلاعات بیشتری رو به دست بیارید.
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲ اسفند ۱۴۰۳یه نکته بگم هلیکوپتر حتی اگر موتورش کاملا از کار بیوفته باز سقوط نمیکنه خلبان زاویه تیغه ها رو تغییر میده و حین کاهش ارتفاع و جریان هوا به آرومی هلیکوپتر رو فرود میارن یعنی تا آخرین لحظه تیغهای هلیکوپتر به چرخش ادامه میدن.تو بحث ایجکت بهترین مورد مربوط به اف۱۱۸ میشه که خلبانها کنار هم میشینن.موقع ایجکت اتاق کاملا جدا میشه و هر دو خلبان داخل اتاق همراه با چتر فرود میان که بسیار آمنه.
محمود
۳ اسفند ۱۴۰۳روسیه هیچ پخی نیست
حامد
۳ اسفند ۱۴۰۳هیتلر – ناپلئون – زلنسکی – قجر و……..
آمریکا هم فهمید مذاکره با روس ها راه خوبی است باز عده ای اینجا حرف های ارباب اوکراینی شون رو بلغور میکنن
محمد
۳ اسفند ۱۴۰۳محمود هفت ساله از تهران: