در این مقاله شما را با جنگنده ژاپنی میتسوبیشی F-2 آشنا خواهیم کرد، محصولی که رابطه بسیار نزدیکی با F-16 آمریکا دارد.
معمولاً برند میتسوبیشی با خودروهایی همچون اوت لندر شناخته میشود اما کمپانی مادر میتسوبیشی که صنایع سنگین میتسوبیشی نام دارد در صنایع گوناگون از جمله صنایع نظامی حضور داشته و هواپیماهای تجاری و نظامی را تولید میکند. پیمانکاران نظامی همچون لاکهید مارتین و بوئینگ از مدتها پیش مجوز استفاده از طرحهای خود را به کشورهای دیگر اعطا میکنند و بنابراین اگر جنگندهای خارجی مشابه محصولات این شرکتهای آمریکایی به نظر میرسد علتش همین همکاریهای نزدیک است. جنگنده F-2 یکی از همین محصولات است که بر پایه جنگنده جنرال داینامیکس F-16 دهه ۷۰ میلادی شکل گرفته است.
میتسوبیشی فرایند توسعه جنگنده F-2 را اواخر دهه ۸۰ میلادی و در پروژهای به نام وایپر زیرو آغاز کرد. نام وایپر ادای احترامی به نامی بود که خدمه آمریکایی روی F-16 گذاشته بودند و زیرو نیز به هواپیماهای ساخت میتسوبیشی در جنگ جهانی دوم اشاره میکرد. این شرکت در سال ۱۹۹۵ پروتوتایپ عملکردی F-2 را به پرواز درآورد و اولین نمونه تولیدی نیز سال ۲۰۰۰ به دست نیروی هوایی ژاپن رسید. میتسوبیشی F-2 حدود ۲۵ درصد سطح بال بیشتری نسبت به F-16 داشته و اولین جنگنده دنیا با رادار اسکن الکترونیکی فعال محسوب میشود. این سیستم باعث شده خلبان به خوبی از محیط اطراف خود آگاه شود. سطح بیشتر بال نیز سبب میشود فضای بیشتری برای ذخیره سوخت در مقایسه با F-16 وجود داشته باشد. همچنین میتسوبیشی F-2 به سبب چنین طراحیای از دو جایگاه اضافی برای حمل موشکها یا بمبها برخوردار است. این جنگنده برای نبردهای هوا به هوا و هوا به زمین مناسب بوده اما ژاپنیها تواناییهای هوا به زمین آن را بیشتر دوست دارند زیرا F-2 به عنوان مدافع خطوط ساحلی عمل میکند.
زمانی که میتسوبیشی شروع به ساخت نمونه پروتوتایپ F-2 کرد، جنگنده F-16 فالکن به مدت بیش از یک دهه بود که در نیروی هوایی آمریکا خدمت میکرد و به همین دلیل تیم طراحی و مهندسی F-2 درک خوبی از تواناییها و ویژگیهای محصول نهایی خود داشت. این تیم بالهای F-2 را از اپوکسی گرافیت و کامپوزیتهای گوناگون تولید کرد تا هم وزن کلی جنگنده کاهش یافته و هم استحکام آن بهبود یابد. بدنه این هواپیما حدود ۴۳ سانتیمتر طویلتر از F-16 است و طول کلی آن به حدود ۱۵.۵ متر میرسد. میتسوبیشی همچنین در ساخت جنگنده خود از متریال جاذب امواج رادیویی استفاده کرد تا F-2 در رادارها پنهان شود، چیزی که اولویت اصلی جنگندههای نسل پنجم به شمار میرود.
شرکتهای آمریکایی و میتسوبیشی در توسعه F-2 حضور داشتهاند به گونهای که ۶۰ درصد فرایند تولید آن توسط ژاپنیها و باقی بخشها نیز توسط آمریکاییها انجام شده است. پیشرانه F-2 تحت لیسانس جنرال داینامیکس تولید شده و همان نیروگاه F110-GE-100/129 موجود در F-16 فالکن است. جنگنده موردبحث با این پیشرانه توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ماخ ۲ را دارد. از دیگر قطعات ساخته شده در ژاپن میتوان به رادار AESA میتسوبیشی، هدآپ دیسپلی و سیستم ناوبری اشاره کرد. از نظر تئوری، دو کشوری که خلبانهای F-2 میتوانند با آنها روبرو شوند کره شمالی و چین هستند. اگر خلبانهای ژاپنی با خلبانهای کره شمالی مواجه شوند احتمالاً F-2 دست برتر را خواهد داشت هرچند این موضوع به خاطر خود جنگنده میتسوبیشی نیست. جنگنده اصلی نیروی هوایی کره شمالی میگ ۲۹ است که معادل F-15 به شمار میرود و از نظر تکنولوژی در ردهای بالاتر از وایپر زیرو قرار میگیرد؛ اما خلبانهای ژاپنی بهصورت منظم با دیگر قدرتهای جهانی همچون ایتالیا و آمریکا تمرین میکنند و استراتژیها و تاکتیکهای متفاوت و متنوعی را در نبردهای هوایی میآموزند.
باید دانست ابزار و کاربر مکمل یکدیگر هستند و نیروهای هوایی آمریکا و هلند این موضوع را در عملیاتی که در سال ۱۹۹۹ و در کوزوو انجام شد نشان دادند. در آن زمان نیروی هوایی یوگوسلاوی سابق دارای میگ ۲۹ و ۲۱ به همراه برخی جنگندههای دیگر بود. خلبانهای آمریکا در آن عملیات توانستند ۵ جنگنده یوگوسلاوی را در نبردهای هوایی سرنگون کنند و در اولین شب جنگ نیز F-16 هلند توانست میگ ۲۹ را شکست دهد. البته داستان نیروی هوایی چین فرق میکند چراکه این کشور دارای جنگندههای بهتری است و نگرانکنندهترین موضوع برای ژاپنیها میتواند جنگنده نسل پنجمی J-20 باشد که رقیبی برای F-22 رپتور و F-35 لایتنینگ II به شمار میرود و تقریباً از هر نظر بهتر از جنگندههای F-2 و F-16 است.
با اینکه جنرال داینامیکس پروژه جنگنده F-16 فالکن را به پیش برد اما بخش هوانوردی آن در نهایت توسط لاکهید مارتین خریداری شد. امروزه لاکهید مارتین به شدت روی بهبود طراحی این جنگنده کار میکند تا آن را از هواپیمای نسل چهارمی به جنگندهای نزدیک به نسل پنجم ارتقا دهد. به عنوان مثال، لاکهید در حال نصب رادار APG-83 AESA نورث روپ گرومن روی F-16 70/72 است تا بتواند فاصله بین F-22 رپتور و F-35 لایتنینگ II را پر کند. با بهبودهای ساختاری و تکنولوژیکی، جنگنده F-16 قادر خواهد بود تا سال ۲۰۶۰ و شاید حتی بیشتر از آن در خدمت نیروی هوایی آمریکا باشد.
ژاپن نیز هماکنون نیازمند جایگزین کردن میتسوبیشی F-2 با جنگندهای مدرن است و تولید محصولی نزدیک به جنگندههای نسل پنجم نخواهد توانست نیازهای این کشور را به ویژه در مقابله با چین رفع کند. به همین خاطر احتمال استفاده از F-16 ارتقا یافته بجای F-2 کم است و بسیاری از کارشناسان اظهار میدارند F-2 هزینههای نگهداری بالایی دارد و بهروزرسانی آن از نظر هزینهای مقرون به صرفه نخواهد بود مخصوصاً اینکه جنگنده F-15 ایگل قدیمی در مقایسه با F-2 برتری دارد. به همین خاطر است که ژاپنیها با همکاری بریتانیا و ایتالیا روی جنگنده نسل بعدی کار میکنند و قبلاً هم جنگنده نسل پنجم F-35 لایتنینگ را بکار گرفتهاند. البته به نظر میرسد F-2 حداقل تا دهه آینده میلادی در خدمت نیروی هوایی این کشور خواهد بود و پس از آن جای خود را به جنگندههای جدید خواهد داد.
.
۶ آذر ۱۴۰۳اتفاقا چند شب پیش یه مطلب کامل در موردش خوندم…. فوقالعاده بود
و از اون جالبتر،،،،جنگنده ای که در حال توسعه اش هستن
جرمی کلارکسون
۶ آذر ۱۴۰۳حتما X3
.
۷ آذر ۱۴۰۳نه داداش…. میتسوبیشی f_x
ماشین باز
۶ آذر ۱۴۰۳آقای اشتری انگار سقف ارزی واردات خودروهای هیبرید به 40 هزار یورو افزایش پیدا کرده اگر امکانش هست یه مقاله دربارش بنویسید
Kiarash
۶ آذر ۱۴۰۳😲
البته میتسوبیشی یه شرکت خیلی بزرگیه که یه بخشش خودرو سازی هست حتی شیر آلات هم داره .
🇰🇷
۶ آذر ۱۴۰۳البته این دیگه پسرعمو نیست
طرح که مال امریکا بود ، ۴۰ درصد تولید قطعه هم با امریکا بود ، پیشرانه تحت لیسانس امریکا بود و …
درواقع رابطه پدر فرزندیه
Kiarash
۶ آذر ۱۴۰۳آمریکا تنها کشوریه که سلاح های جنگی تولید میکنه و اگر کشور های دیگری که مثل همین ژاپن دارن جنگنده تولید می کنن با همکاری یا با اجازه آمریکا یا با تحت لیسانس اون شرکت آمریکایی
بهزاد
۶ آذر ۱۴۰۳ژاپن و آلمان و ایتالیا یا دولت های متحد در جنگ جهانی دوم بعد از پایان جنگ طبق تفاهم نامه ها سالها به تنهایی حق ساخت برخی تسلیحات را نداشتند و رفته رفته در دهه های اخیر مجوزها صادر شد.
برای نمونه ژاپن بعد از شروع ساخت هواپیمای جنگی فقط حق استفاده از موشک های هوا به هوا را داشت و با تغییرات سیاسی منطقه ی شرق آسیا اجازه نصب موشک و بمب های هوا به زمین را پیدا کرد.
در حال حاضر هم تقریبا در ساخت تسلیحات تهاجمی دستشون باز شده و یکسری قوانین بازدارنده ی داخلی هم بود که اونم رفع شده.
amir
۶ آذر ۱۴۰۳اها پس کا اف ۲۱ چیه ؟ حتما دیگه فرزند رو هم رد کرده باز این جاپونی های خدازده بیچاره عقب مونده ( اوه خدای من چقدر دل سوزوندنی هستن🥲) چهارتا قطعه اشو خودشون میزدن تا دستشون بیاد
کا اف ۲۱ این سفینه پیشرفته فضایی موتورش که موتور اف ۱۸عه طرحش کپی از اف ۲۲ الکترونیکش هم که مخلوط نامعلومی از البیت سیستمز و تالسه و بعدش هم به عنوان جنگنده بومی🤣🤣🤣🤣 ارائه میدن
جرمی کلارکسون
۶ آذر ۱۴۰۳👏👏👏
KF16 هم ساختن کپی F16 تو خبرگذاری های کره گفتن جنگنده بومیه🤣🤣🤣🤣
مازیار
۶ آذر ۱۴۰۳رابطه نزدیک ژاپن با آمریکا از بعد جنگ تا امروز و منفعت بسیارش برای هردو طرف بخصوص ژاپن در مقام شکست خورده جنگ
قابل توجه کسانی که تمام فکر و ذکرشون دشمنتراشی و دشمننگهداری هست اقتصاد و معاش مردم هم فدای یک شب خوشگذرونی تولههاشون تو کانادا
🇰🇷
۶ آذر ۱۴۰۳یه فکت جالب راجع به خودروسازی میتسوبیشی میخوندم
همتون استلانتیس رو میشناسین که با مدیریت فعلی چقد مشکل داره و برندهای بزرگ با مشکل مواجه شدن و بارها از وضعیت خراب استلانتیس شکایت کردند . چه بسا ترجیح میدن جدا بشن از استلانتیس
این وسط میتسو به نیسان و رنو گفته بود ترجیح میده به استلانتیس بپیونده 😂🤦♂️
اینقد اوضاعش خرابه که همین استلانتیس با این وضع رو ترجیح داده . البته بعد توافق با هوندا بعیده از اتحاد فعلی خارج بشه . انشالله که هوندا بیاد و کمکی کنه
Cehx
۶ آذر ۱۴۰۳من نمیفهمم تو چرا برا بالا بردن کره ای ها هی میزنی تو سر میتسوبیشی و نیسان درسته این دو شرکت درحال ورشکست شدن هستند ولی تویوتا و هوندا فعلا تمام کره ای ها رو گذاشتن توی جیبشون شما هم برو راجب هیوندای تحقیق کن بیا اینجا بگو نه تخریب عزیزم وگرنه کره ای ها که بی اصالتن میدونی زمانی r35 تولید شد چقدر بروز بود و چقدر تعادل خوبی داشت زمانی r35 معرفی شد هیوندا شما در کلاس خودرو شهری حرفی برا گفتن نداشت شما گذشته رو هم از یاد نبر
Kiarash
۶ آذر ۱۴۰۳میگیم اوکی حرفت درسته
ولی من نمیدونم مشکل خاصی با نیسان ، رنو ، میتسوبیشی داری ؟ احتمالا چون همیشه رقیب کره ای ها بودن و برتری بیشتری داشتن
یه خبر اومد و مشکلات مالی و اینا برای نیسان پیش اومده و فعلا خبری هم نیست که بگیم مثل سانگ یانگ ورشکست بشه !
اینجور مشکلات همیشه برای شرکت های بزرگ خودروسازی پیش اومده ولی تو بدبختی ، ورشکستگی نیست که
تازه کشور های که پیشرفته و درست حسابی هستن اگر یه شرکتی که کارش صنعت خودروسازی هست برای اون کشور و مشکلات مالی اینا پیدا کنه دولت ساپورتش می کنه و اگر ورشکست بشه شرکت خودروسازی دیگری می یاد اون شرکت ورشکسته شده رو می خره مثل : دوو که وقتی شرکت مادرش ورشکست شد شد کامل زیر مجموعه جنرال موتورز و حتی همین سانگ یانگ اول مرسدس بعد سایک بعد الان شده کی جی موبلیتی
راجب میتسوبیشی هم که گفته بودی : نگفته که من از ترجیح میدم از شما جدا بشم سهامش رو از نیسان پس گرفته ولی گفته همکاری ما ادامه خواهد داشت .
amir
۶ آذر ۱۴۰۳چیزی نیست عزیزم این گونه افراد فن چهارآتیشه بی تی اس و افرادی مثل تهیونگن سریال های مسخره رومانتیک کره ای که اوضاعش از قمر در عقرب های ترکیه ای بدتره رو نگاه میکنن ۲۵۶۲۷۲۸۱بار هم جومونگ رو دیدن کراش اولشون سوسانوعه یا جومونگ نودل رو به پیتزا ترجیح میدن همشون آرزوعه مهاجرت به کره و دیدن سئول رو دارن پروفایلاشون اغلب پسر دختر های ۱۹ ۲۰ ساله با موهای صورتی و بلونده از ۲۴ ساعت ۲۵ ساعت کی پاپ گوش میدن
طبق موارد تاریخی که ژاپنی ها کره رو استعمار میکردن و همین الان هم کره ای ها دل خوشی از ژاپنی ها ندارن( توجه کنید الان سره مشکل چین و کره شمالی با هم متحد میشن!!!) اینا هم به طبع اونا از ژاپن خوششون نمیاد
یکیش میشه همین آقا پیام و به طبع اون اکانت دیگه اش که همین پرچم کره اش سعی میکنه با کوبیدن برند های ژاپنی نظیر نیسان و میتسوبیشی ( مخصوصا میتسوبیشی خیلی حال میده چون اوضاعش روبراه نیست فعلا) سعی میکنه کمی این احساساتش رو خالی کنه و بروزش بده و نه چیزی از اعصاب بچه های سایت باقی گذاشته و نه چیزی از محتوای کامنتای پست های پدال
لطفا تایید کنید زیاد نوشتم حوصله ندارم دوباره بنویسم
🇰🇷
۶ آذر ۱۴۰۳من شکر خدا کوچکترین شباهتی به این مزخرفات ندارم . تو هم در حد و جایگاهی نیستی که بتونی من یا دیگری رو قضاوت کنی . این وصله ها به خودت میچسبه
Nismo
۶ آذر ۱۴۰۳اگر میتسوبیشی نبود امروز خودروسازی به نام کره جنوبی هم وجود نداشت…
Cehx
۶ آذر ۱۴۰۳همینو بگو اگه خودروساز های ژاپن نبودند هیچ خودروسازی در اسیای شرقی نداشتیم چون هم چینی ها و هم کره ای ها در ماشیناشون از گیربکس ها و موتور ها و پلتفرم های ژاپنی استفاده کردن
کارشناس مکانیک
۶ آذر ۱۴۰۳اف ۲ میتسوبیشی از اف ۱۶ برتری دارد.
صدای موتور کمتر ، تعمیرات آسان ، عمر مفید قطعات بالا ، شتاب و اوجگیری برتر ، سرعت بیشتر ، هدایت راحتتر ، از همه مهمتر سامانه الکترونیک برتر از اف ۱۶ است.
ای کاش میشد دست دوم این هواپیما را بجای سوخو خریداری کرد.
NAVID@@98
۶ آذر ۱۴۰۳نه اتفاقا بروز رسانی شده جنرال داینامیکس اف ۱۶ از هر لحاظ برتری دارد.
برای اینکه جدای بحث خیال راحت باشه اف 15EX که خیلی برتری دارد.
جنگنده های جدیدیش که پیش نگو
صدای موتور خیلی کمتر ، تعمیرات خیلی آسان ، عمر مفید قطعات خیلی بالا ، شتاب و اوجگیری خیلی برتر ، سرعت خیلی بیشتر ، هدایت خیلی راحتتر ، از همه مهمتر سامانه الکترونیک خیلی برتر از اف ۲ است.
کاشکی همین در کنار سوخو ها خریداری میشد.
اکبر
۷ آذر ۱۴۰۳اون عزیزایی که دارن میگن کپی میسازن اینو در نظر داشته باشن که اونا حدتقل دارن قطعات رو دارن میسازن و هواپیمای امریکایی رو رنگ نمیکنن بگن ساخت خودمونه.اونم اف پنج داغون
علی
۱۰ آذر ۱۴۰۳صنعت هواپیماسازی مخصوصا موتور جت یکی از بالاترین وپیشرفته ترین صنایع جهانی ست که درحال حاضر امریکا والبته روسیه حرف اول رونیزنن، کشورهای شرق آسیا مث چین و ژاپن و کره هم یا به این صنعت دست پیداکردن یا نردیک هدف هستن که جنگنده شرکت میتسوبیشی نمونه بارزش هست واینو مدیون همکاری باآمریکایی هاهستن
ماباسیاستی که درپیش گرفتیم1قرن دیگرهم به این تکنولوژی ها متاسفانه نخواهیم رسید
رضا
۱۰ آذر ۱۴۰۳اختراع دوباره چرخ . برای کسب تجربه و مهارت و نگاه پرامید به آینده . هدف اف ۲ این بوده .
Diego
۱۱ اسفند ۱۴۰۳میگ 29 معادل اف 15 افسانه ای؟! کجا خوندی اینو؟🤣 میگ 29 فقط ی طعمه س روی آسمون ، حتی خلبانش متوجه پودرشدن خودش نمیشه درمقابل ایگل