صنایع نظامی

تانک چلنجر 3 بریتانیا؛ جنگ‌افزاری جدید با تکنولوژی‌های مدرن

چلنجر ۳ جدیدترین تانک بریتانیاست که توانایی‌های قابل‌توجهی دارد و از تکنولوژی‌های روز بهره می‌برد.


بریتانیا از زمان معرفی تانک چلنجر ۲ در دهه ۹۰ میلادی تاکنون مشغول استفاده از آن بوده است. اوایل قرن ۲۱ برنامه‌هایی برای ارتقای تانک‌های نبرد زمینی این کشور وجود داشت اما با بروز مشکلاتی برنامه ارتقای آن‌ها متوقف شد و نهایتاً تصمیم مقامات بریتانیا بر آن شد تانک کاملاً جدیدی با نام چلنجر ۳ طراحی شود. ارتش این کشور در سال ۲۰۲۱ فرایند ارتقای تانک‌های چلنجر ۲ کنونی به چلنجر ۳ را شروع کرد. با اینکه چلنجر ۲ تانک بسیار خوبی است اما تکنولوژی قدیمی آن محدودیت‌های زیادی دارد و چلنجر ۳ برای رفع چنین مواردی طراحی می‌شود. زمانی که پروژه تبدیل چلنجر ۲ به ۳ تکمیل شود نتیجه تولید یک تانک کاملاً جدید بر اساس تانک‌های موجود ارتش بریتانیا خواهد بود. البته تولید چلنجر ۳ و ورود آن به ارتش بریتانیا زمان‌بر خواهد بود و اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود اولین نمونه‌های چلنجر ۳ در سال ۲۰۲۵ به دست ارتش این کشور خواهند رسید.

۲۳ فرایند ارتقای چلنجر ۲ به چلنجر ۳ انجام شده است. در سال ۲۰۲۵ هنگ سلطنتی بریتانیا اولین نمونه‌های چلنجر ۳ را دریافت خواهد کرد و قرار است در مجموع ۱۴۸ تانک به نمونه‌های جدید ارتقا یابند که بیش از نصف ۲۱۳ از ناوگان کنونی چلنجر ۲ را شامل می‌شود. با پیشرفت این پروژه، اصلاحاتی در تانک‌های ارتش بریتانیا صورت خواهد گرفت تا طراحی چلنجر ۳ بهینه یابد و درصورتی‌که پارلمان این کشور مجوزهای بعدی را صادر کند نمونه‌های نهایی چلنجر ۳ بهینه‌سازی‌های بیشتری نسبت به نمونه‌های اولیه خواهند داشت. در مجموع، ارتش بریتانیا برای این پروژه حدود ۸۰۰ میلیون پوند معادل یک میلیارد دلار هزینه خواهد کرد.

با اینکه در نگاه اول به نظر می‌رسد ارتقای چلنجر ۲ کنونی به چلنجر ۳ پروژه‌ای گسترده نیست اما این‌گونه نخواهد بود. برنامه چلنجر ۳ یک دگرگونی کامل است و بنابراین سیستم‌های قدیمی جای خود را به دستگاه‌های مدرن و دیجیتالی خواهند داد. فرایند تبدیل چلنجر ۲ به ۳ از بدنه این تانک شروع خواهد شد و قرار است از زره ماژولار پیشرفته‌تری در آن استفاده شود. همچنین زره خارجی بدنه چلنجر ۳ شامل سیستم‌های دفاعی پیشرفته خواهد بود. دیگر تغییر مهم این تانک جدید در بخش برجک رخ می‌دهد که طراحی کاملاً جدیدی دارد و پذیرای سلاح پرفشار L55A1 ژرمن ۱۲۰ میلی‌متری است.

این سلاح می‌تواند گلوله‌های ضد تانک جدید و همچنین مهمات چندمنظوره قابل‌برنامه‌ریزی را شلیک کند. البته باید گفت سلاح یاد شده توانایی شلیک گلوله‌های DU چلنجر ۲ را ندارد اما بریتانیا فرایند توسعه مهمات کاملاً جدید برای چلنجر ۳ را شروع کرده است. در کنار برجک تانک، بخش‌های فرماندهی و لودینگ مهمات نیز ارتقا یافته و تمرکز زیادی روی تشخیص هدف و شلیک وجود داشته است. از دیگر تغییرات چلنجر ۳ می‌توان به پیشرانه ارتقا یافته و سیستم خنک کاری بهتر اشاره کرد. معماری برقی و دیجیتالی جدید این تانک باعث بهبود ارتباطات، تشخیص اهداف و تصویرپردازی آن‌ها می‌شود.

با اینکه چلنجر ۳ هم‌اکنون در خط تولید قرار دارد اما قبلاً رکوردهای مهمی را شکسته و به دستاورد قابل‌توجهی دست یافته است. در می ۲۰۲۴ وزارت دفاع بریتانیا تست شلیک زنده چلنجر ۳ با سلاح جدیدش را انجام داد و به نتایج احساس‌برانگیزی دست یافت. این تانک به‌روز با سلاح ۱۲۰ میلی‌متری خود اهدافی با فاصله ۵۰۰۰ متری را مورد اصابت قرار داد که چنین عملکردی نه تنها یک دستاورد مهم محسوب می‌شود بلکه توانایی‌های سلاح جدید چلنجر ۳ را نیز به نمایش می‌گذارد. از طرف دیگر باید دانست تانک موردبحث اولین تانکی است که توانسته در فاصله ۵۰۰۰ متری با دشمن خود درگیر شود. برای مقایسه باید گفت تانک آبرامز M1A2 آمریکا حداکثر برد مؤثر ۳۰۰۰ متری دارد. در پایان باید گفت برنامه مدرنیزه کردن چلنجر ۳ یک پروژه مهم برای بریتانیا محسوب می‌شود. تبدیل چلنجر ۲ قرن پیش به چلنجر ۳ قرن ۲۱ شامل به‌روزرسانی‌های گسترده در بخش‌های متنوع از جمله بدنه، سلاح، مهمات و سیستم‌های الکترونیکی است که همه آن‌ها باعث می‌شود چلنجر ۳ به تانک آینده‌نگر و پرقدرت تبدیل شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵۴ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    قدرت و مشخصات موتور رو هم میزاشتید خیلی بهتر بود

    موافقم 29
    مخالفم 5
    1. امید

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      خوراک موشک های روسی بخصوص کینژال و یا اسکندر هستش

      موافقم 22
      مخالفم 91
      1. راستگو

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (181 ديدگاه)

        قدرت توخالی

        موافقم 23
        مخالفم 49
      2. Amirmohammad

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (563 ديدگاه)

        تانک رو با موشک میانبرد میزنن پروفسور؟! اونم اسکندر و کینژال آخه؟

        موافقم 89
        مخالفم 4
        1. amirkhanzadeh

          ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1033 ديدگاه)

          🤣🤣🤣

        2. امید

          ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (3 ديدگاه)

          خب مهندس
          منم منظورم این بود باید طوری این انگلیسی های خبیث فتنه گر رو زد که خاکستر و خرد و خاک شیر شوند
          وگرنه یه کورنت هم برای انهدامش کافیه

          موافقم 11
          مخالفم 11
      3. Reza Waffen SS

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (5359 ديدگاه)

        مهندس کینژال و اسکندر 2 موشک بالستیک هستن نه ضد تانک

        موافقم 68
        مخالفم 3
        1. امید

          ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (3 ديدگاه)

          دکتر نگرفتی مطلب رو
          باید برای زدنش از بهترین سلاح استفاده کرد

          موافقم 7
          مخالفم 9
      4. نوید

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (4 ديدگاه)

        تانک رو کسی با موشک بالستیک که ۵۰۰ کیلو ماده منفجره و سرجنگی داره نمیزنه با موشک ضد تانکی که ۵ کیلو ماده منفجره داره میزنن عزیز

        موافقم 45
        مخالفم 2
      5. علی

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (4 ديدگاه)

        نه بابا ارزش نداره موشک گرانقدر خرج یتانک کنند
        تانک با آرپی جی میزنن

        موافقم 16
        مخالفم 6
      6. حامد

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        موشک اسکندر!!!!!
        مثل اینکه بخوای با یک بارت کالیبر ۵۰ ، گنجشک بزنی . اسکندر چه ربطی به تانک داره؟

        موافقم 21
        مخالفم 2
      7. Parsa

        ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        با موشک بالستیک تانک میزنی دمت گرم…
        خوب وزیر دفاع روسیه نیستی رنه همه موشکاشون خیلی وقت پیش تموم شده بود

    2. net

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3410 ديدگاه)

      تانک مرکاوا ♥️

      موافقم 28
      مخالفم 21
      1. net

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3410 ديدگاه)

        یه پست در مورد تانک پیشرفته و زیبا مرکاوا بزارید

        موافقم 24
        مخالفم 12
        1. علی

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (49 ديدگاه)

          خوراکه منقله کبابه 🤣

          موافقم 8
          مخالفم 8
      2. حسین دهمرد

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2647 ديدگاه)

        ایشالا از روبروت ببینیش

        موافقم 9
        مخالفم 1
  2. BlackWing

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    هیچکدوم به گرد پای آبرامز نمیرسن
    چه از نظر تسلیحات و چه تکنولوژی و پیکربندی

    موافقم 34
    مخالفم 22
    1. Ferrari

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1957 ديدگاه)

      چلنجر عنوان مقاومترین تانک بین نیرو های ناتو رو در اختیار داره دوست عزیز.
      زره این تانک از ابرامز مقاومت بیشتری داره.

      https://nationalinterest.org/blog/buzz/armored-assassins-these-are-5-best-tanks-planet-earth-48007

      موافقم 24
      مخالفم 2
      1. BlackWing

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1307 ديدگاه)

        آبرامز تو یکی از درگیری‌ها تو فلوجه ۸ تا تیر RPG رو به راحتی تحمل کرد
        حتی ۳ تا تیر T-72 رو زیر فاصله ۱۰۰ متر تحمل کرده

        کلاً تو درگیری با نیروهای بعثی فقط ۸ دستگاه آبرامز آسیب جدی دیدن که توسط IED های کنار جاده‌ای و شلیک نیروهای خودی بوده و همشون بعد از ترمیم به میدون برگشتن

        یه برتری که آبرامز داره تعداد بالای ۸۰۰۰ دستگاهیش هست که چندین برابر کل تانک‌های اعضای ناتو در مجموع ساخته شدن

        موافقم 27
        مخالفم 13
        1. Amirmohammad

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (563 ديدگاه)

          آبرامز که تو یمن و بخصوص اوکراین گند زد! وزارت دفاع اوکراین اعلامیه داد که بخاطر عملکرد ضعیفشون از خط مقدم میکشنشون عقب،هر هفته ویدیو میاد از ابرامز هایی که نابود شدن راحت.۳ تا تیر T-72 اونم زیر ۱۰۰ متر که دیگه هیچی حتی تو فیلم هالیوودی هم قفله!

          تانک از قدیم و ندیم رو دست لئوپارد آلمان نیومده و همیشه صنعت آلمان که از زمان نازی ها بهترین تانک هارو ساختن که تو جنگ هم بهترین نتیجه رو گرفتن

          موافقم 22
          مخالفم 31
        2. نوید

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (4 ديدگاه)

          کلا black wing یه تعریفایی از آمریکا میکنه که بشینی پیش یه سرباز آمریکایی بگی شاید بهت بخنده! ۸ تا RPG اخه؟؟ اونم به راحتی؟ شما تو تانک بودی اون موقع تو فلوجه؟

          موافقم 11
          مخالفم 11
        3. AMG GT R

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1090 ديدگاه)

          آبرامز های اکراینی از مدل های قدیمی A1M1 بودن و زره اورانیمی نداشتن
          چلنجر هم از ۱۴ تایی که تحویل شده ۳ مورد نابودی کامل داشته در حالی که روسیه بیشتر از ۱۵۸ t90 رو در اکرایین از دست داده و ذخایر تانک روسیه به حدی کم شده که مجبور به استفاده از تانک t64 شده که از خدمت خارج شده بود
          تنها برتری تانک های روسیه نسبت به تانک های غربی وزن کمتر و تعداد بیشتر هست
          روسیه به اصطلاح بعضیا ابر قدرت بیش از ۶ هفته هست که کورسک که بخشی از خاک اصلی خود روسیه هست رو از دست داده

          موافقم 30
          مخالفم 5
        4. Amirmohammad

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (563 ديدگاه)

          خب تانک هایی که مقابل ابرامز بودن تو جنگ اوکراین هم زره اورانیومی نداشتن ولی در نهایت این تیتر نصیب ابرامز ها شد:
          “اوکراین تانک‌های۱۰ میلیون دلاری آبرامز آمریکا را از خط مقدم بیرون می‌کشد”
          درضمن تو جنگ حلوا که خیرات نمیکنن خب معلومه تانک از بین میره ولی اینکه مجبور بشن یه مدل تانک رو کلا از خط مقدم عقب بکشن داستانش جداست

          موافقم 6
          مخالفم 10
        5. Amirmohammad

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (563 ديدگاه)

          یه کورسک اشاره کردی.غافل گیری بالاخره پیش میاد بخصوص برای دو کشور که در جنگ هستن و هم مرزن،نمونه آمریکاییش هم حمله ژاپن به پرل هاربر هست که توش جوری ضربه زدن و غافلگیر کردن آمریکایی که اون همه فاصله داره باهاشون رو که ۲/۳۰۰ سرباز آمریکایی کشته و کلی ادوات و ناو غرق شد و در مقابل فقط ۶۴ ژاپنی کشته شد!
          که بعدش آمریکایی ها گفتن برای جبران چنین غافلگیری خفت باری مجبور شدیم بمب اتم بزنیم
          پیش میاد بالاخره

          موافقم 4
          مخالفم 13
        6. Ferrari

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1957 ديدگاه)

          نوید
          دوست عزیز اقای بلک وینگ کاملا درست گفته. یکی از همین تانکهای چلنجر ۲ در جنگ دوم خلیج فارس در مقابل ۱۴ تیر ار پی جی و یک موشک ضد زره میلان که امروز کابوس زره پوش های روسی هست کاملا دوام اورد، خدمه همگی زنده موندن و خود تانک هم بعد از ۷ ساعت تعمیرات به خدمت برگشت.
          ضمن اینکه در همین حنگ رکورد شکار تانک T72 عرای از فاصله ۴۰۰۰ متری هم دست همین چلنجر بود.

          موافقم 16
          مخالفم 4
    2. Reza Waffen SS

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (5359 ديدگاه)

      توپ خود آبرامز رو شرکت آلمانی راین‌متال تامین میکنه کجای کاری

      موافقم 20
      مخالفم 4
  3. احسان

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (153 ديدگاه)

    متاسفانه در چلنجر ۲ که خیلی ضعف نسبت به هم قطارانش همچون لیوپارد۲ و آبرامز داشت، از مهمات دو تکه گرفته تا توپ خاندار و ضعف زره در قسمت جلوی شاسی (زره مقابل راننده).در کل تانک های امروزی در ارتقا شون اگر سیستم دفاع فعال نداشته باشن خیلی در مقابل ریز پهپادها آسیب پذیرند و شرقی و غربی نداره چون زره سقف تانک ها خیلی خیلی ضعیف هست.

    موافقم 11
    مخالفم 2
  4. Ferrari

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1957 ديدگاه)

    پروژه تانک چلنجر به سفارش اون خدابیامرز برای ارتش ایران شروع شد. قرار بود اسم تانک« شیر» باشه اما بعدش انقلاب شد و دولت جدید تمام سفارشات نظامی رو لغو کرد. این تانک با اسم چلنجر وارد ارتش بریتانیا شد. یا شاید هم یه پروژه مشترک بود دقیق نمیدونم ولی قرار بود ستون فقرات نیروی زرهی ارتش باشه.

    حالا یه نکته جالب که الان یادم اومد این هستش که با مبلغ ۳٫۴ میلیارد دلاری پرونده فساد چای دبش، میشد نیروی زرهی ارتش رو با چلنجر ۳ مسلح کرد.

    موافقم 29
    مخالفم 10
    1. امید

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (25 ديدگاه)

      آره خب با 100 میلیارد دلاری هم که پالانی برداشت از مملکت دزدید می‌شد ارتش رو به چلنجر 30 مسلح کرد!
      یک نکته دیگه :چلنجر دوتون هم که تو اوکراین ترکیدن و منهدم شدن که

      موافقم 22
      مخالفم 48
    2. دانیال_Surrey،England

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2855 ديدگاه)

      اسم تانک قرار نبود شیر باشه،در واقع اسم پروژه بود.((شیر1 و2))
      دلیل خریدن چیفتن ها هم این نبود که دوستان تو اون زمان عقلشون نمیرسه به ضعف سیستم زره و موتوری و این تانک ها نسبت به رقباش.
      در واقع خریدها به دلیل توافق ارتقا سنگین زرهی و… با بریتانیا بود.
      شیر1 گام اول بود که زره بهبود پیدا کرده بود و موتور همچنان مشکل داشت ولی به خاطر ناراضی بودن ایران طرح شیر2 توسط انگلیس پیشنهاد شد.((همون چلنجر1))
      موتورم که ارتقا پیدا میکرد تو شیر 2 به رولز رویس و از همه مهمتر زره ترکیبی چوبهام بود که برتری قابل توجهی نسبت به تمام تانک های اون دوران داشت،مخصوصا نسبت به روسها که فولادی بودن.
      خلاصه مطلب اینکه ما میتونستیم چلنجر1 رو داشته باشیم و مزیت قابل توجهی تو جنگ با عراق نسیب ما میکرد که دیگه بماند چیشد که نشد،که البته همه میدونن.

      موافقم 24
      مخالفم 7
      1. محمد

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1236 ديدگاه)

        تو جنگ ایران عراق تانک چیفتن در برابر تی ۷۲ اورال سوسک شد.
        بعد از اون بود که فرمانداهان تصمیم گرفتن برن از شوروی تی ۷۲ بگیرن.

        موافقم 7
        مخالفم 24
        1. Amirmohammad

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (563 ديدگاه)

          چیفتن بدترین شکست تسلحیاتی تاریخ ایران بود،مثل آب خوردن آبکش میشدن تو جنگ عراق،میگن چیزی که سفارش دادن فرق داشت با چیزی که تحویل گرفتن و انگلیسا روی قدرت چیفتن بلوف میزدن

          موافقم 9
          مخالفم 8
        2. دانیال_Surrey،England

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2855 ديدگاه)

          چه ربطی به کامنت من داره؟!
          میگم چیفتن به درد نمیخورد،بعد حرف منو به من میزنی،اصلا خوندی چی نوشتم؟؟
          روسیه که تانکاش یکی یکی برجک میپرونن شده معیاره دوستان.
          تانکای روسیه به قدری بد بوده عملکردشون تو اوکراین که قابل دفاع نیست.

          موافقم 23
          مخالفم 6
      2. الیاس

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        چلنجر ۱ بعد جنگ عراق تولید شد چجوری میتونستیم طی جنگ داشته باشیم اش
        بعد هم شاه هم که همیشه خوش خرید بود تو تجهیزات نظامی ،چیفتن از رو ناچاری خرید چون لئوپالد آلمان بهش نداد و آبرامز هم در مرحله تولید بود تازه رفع کسری تراز تجاری با انگلیس یه دلیل مهم بود کلا صفر تا صد به زور انداختن به شاه که عالم و آدم میدونن چیفتن مفتشم گرون بود . بعد هم با پول شاه میخواست انگلیس مفت طرح هاش ببره جلوه صاحب یه تانک عالی بشه .
        تمام پروژه چیفتن تا چلنجر سواستفاده انگلیس از پول شاه و نفروختن تانک آلمان به ایران در اون زمان واحساس خطر شاه از توان زرهی رو به رشد عراق بود تا بتونه مفت صاحب تانک خوب بشه
        شاه اگه بود صد درصد تمام چلنجر ها میزاشت کنار و آبرامز میخرید بیخو د اون همه هزینه برای توسعه یک تانک که حکم حلوای نسیه داشت نمیکرد

        موافقم 5
        مخالفم 3
    3. abbas

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (288 ديدگاه)

      از خیال بیا بیرون هر چی میشه میچسبونید بهش
      انگلیس اون موقع نفهم بوده و تانک نداشته یهو اون میاد سفارش تانک میده اونا هم یادشون میوفته نیاز ب تانک بومی ب اسم چلنجر دارن

      موافقم 6
      مخالفم 6
    4. زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      یاد جی کلاس افتادم🙂🙂

      موافقم 5
      مخالفم 1
  5. محمد

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1236 ديدگاه)

    عملکرد فاجعه بارش تو اوکراین گویای همه چیز هست.

    موافقم 9
    مخالفم 13
    1. Ferrari

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1957 ديدگاه)

      کدوم عملکرد فاجعه بار؟ مشخصه هیچیز بارتون نیست احتمالا ویدئو هایی که بهت نشون دادن جای تانهای اکراینی و روسی رو عوضی بهت گفتن.
      فاجعه بار، عملکرد تانک T90 روسی هست که اکراینی ها با نفربر بردلی امریکایی نابودش کردن.
      تمام دنیا به روسیه دارن میخندن
      فکر میکردن یک هفته ای اکرراین رو تصرف میکنن. الان سه ساله گرفتار شدن و نیم میلیون سرباز ازدست دادن

      موافقم 21
      مخالفم 6
      1. Ehsan

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (626 ديدگاه)

        Ferrari
        کلا همیشه در حال حرص و حوش خوردنی و تو همه چیز ادعا داری ولی یه حرف که با واقعیت سازگار باشه هم نزدی تا حالا و همه بدون منبع و جوک!
        نشریه Forbes و خبرگزاری اسکای نیوز هم (مثل بقیه خبرگزاری ها) خبر کار کردن راجع به شکست چلنجر تو نبرد اوکراین بعد مستر فراری میگه نه همه دروغ میگن چون حقیقت تلخه! میخوای لینکاشون هم بزارم تا ببینی عوضی گفتن یا راستکی؟

        خنده یعنی نتونی بعد از ۱۵ سال جنگ نصف ویتنام رو شکست بدی! بزارم لینکارو یا بسته؟

        موافقم 8
        مخالفم 24
        1. علی

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          اخه بی عقل جنگیدن با نیرو های چریکی ترسوی ویت مین و ویت گنگ تو جنگل های انبوه ویتنام رو با یه کشور و نیروی کلاسیک به نام ارتش اوکراین مقایسه میکنی؟

          موافقم 15
          مخالفم 8
        2. Ehsan

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (626 ديدگاه)

          جنگیدن ۴ تا کشور با یه نصف کشور که حداقل امکانات دارن رو با جنگیدن با کشوری که کل ناتو پشتش هست و دو برابر بودجه نظامی روسیه سلاح گرفته مقایسه میکنی؟ اونا شدن ترسو و تو که فقط مجازی هستی شدی شجاع بیچاره ؟ تو کال اف دیوتی بازی میکنی شب کابوس میبینی بعد به اونا میگی ترسو

          موافقم 5
          مخالفم 15
        3. Ferrari

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1957 ديدگاه)

          جهالت حرص ادم رو در میاره. سره سوزنی از چیزی خبر ندارید اما ادعا دارید. من از بهترین سایت نظامی لینک دادم در جواب کامنت اقای blackwing چرا نخوندی؟
          اگر منظورت از عملکرد فاجعه بار، از بین رفتن یک دستگاه چلنجر بخاطر انفجار مین ضد تانک درست زیر مخرن سوخت بعلاوه گیر کردن چند تا چلنجر ذر زمین های نرم اوکراین بخاطر وزن ۷۱ تنی هست، من این مطالب رو خوندم و اگر غیر از این هست، حتما لینک بده. لینک ندی یعنی حرفت مضحکه. لینک بده

          ضمنا امریکاییها بعد از ۲۰ سال جنگ، ۶۰ هزار سرباز ازدست دادن اونهم در مقابل کشوری که ۱۰ هزار مایل دورتر از امریکا بود. روسها همسایه‌شون رو بعد از سه سال نتونستن تصرف کنن که هیچ الان ۱۲۰۰ کیلومتر مربع از هاک روسیه رو هم گرفتن و با نفربر بردلی که سلاح اصلی‌ش توپ ۲۵ م م هست، دارن بهترین تانک های روسی رو نابود میکنن

          موافقم 16
          مخالفم 3
      2. محمد

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1236 ديدگاه)

        باشه تو حالیته.
        من براساس آمار و ارقام حرف می زنم ولی جناب عالی براساس تراوشات ذهنت.

        موافقم 1
        مخالفم 8
      3. رامتین

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        فراری تو چقدر خوبی
        اوکراین کیلو چنده طرف داره با کل ناتو میجنگه
        کل توان صنعتی و نظامی و مالی ناتو .
        بودجه نظامی اوکراین الان بعده چین سوم دنیاست .ناتو نبود الان اوکراین محو شده بود
        اوکراین گوشت دم توپه
        روس ببین چیه سه سال کل قدرت ناتو توان شکست دادنش نداره حالا شوروی چی بود .
        روس ضعیفه
        اگه این چرت و پرت حقیقت داشت ناتو کمتر از چند ثانیه وارد روسیه میشد تا مسکو میرفت
        چین به اون همه هارت و پورت جرات روسیه رو درگیر شدن با ناتو نداره
        ۵۰۰ هزار کشته ارتش روس و سه سال جنگ یعنی عینه فولاد آبدیده شده اون ارتش و خدای تجربه است .چرا پس لهستان و تمام کشور های اروپایی دارن مسابقه میدن برای خرید سلاح چون میدونن اون ور سکه ی ضربه زدن به روسیه تو جنگ قوی ترشدن روسیه است
        دنیا به ساده لوح جماعت میخنده

        موافقم 2
        مخالفم 10
        1. Ferrari

          ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1957 ديدگاه)

          تمام کارشناسان نظامی دنیا دارن میگن روسیه تو این جنگ بد شکست خورده بعد تو میگی نه ببین چون نیم میلیون سرباز ازدست داده ارتش روسیه اب دیده شده 🤣 ناموسا خیلی خوبید مرزهای توهم و تخیل رو جابجا میکنید
          تانک های t90 که بهترین تانکهای روسیه بود رو ازدست دادن و رفتن دوباره تانک های بازنشسته رو دارن میارن تو جنگ.
          روسیه الان با ۵ درصد توان ناتو روبه رو شده و نتیجه شده اینی که الان میبینی. اگر جای اوکراین با فرانسه وارد جنگ میشد امروز چیزی به اسم روسیه وجود نداشت.
          ارتشی که این همه سوتی بده به یه لعنت نمیارزه
          بیست سال پیش امریکا از اونطرف دنیا اومد عراق رو که مورد حمایت روسیه و شخص پوتین بود اشغال کرد. روسیه کشور همسایه خودش زو که در زمان تهاجم عملا ارتش درست حسابی نداشت، الان سه ساله نتونسته اشغال کنه. و حالا با معضل اشغال سرزمینشون توسط اوکراین هم مواجه شدن‌.

          موافقم 10
          مخالفم 2
  6. Galant.VR4(JDM)

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1187 ديدگاه)

    تانک های چلنجر،چرچیل،شرمن از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون هیچ حرفی برای گفتن نداشت و با اینکه اکثر مدیوم تانک بودن از تانک های ضعیف آلمان نازی شکست میخوردن حتی آمریکایی ها
    تانک از گذشته بهترین ها یا روسیه تولید میکنه یا آلمان اینقد نگاه سینماتیک نداشته باشید رو انگلیس و آمریکا متاسفانه زرهی خوبی ندارن
    به قول دوستمون عملکردشون توی اوکراین قابل قبول نیست

    موافقم 2
    مخالفم 11
  7. mosafer

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (219 ديدگاه)

    توپ تانک چلنجر جدید ،ابرامز و لئوپارد همه ساخت راین متال آلمان هست.

  8. حامد

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کامنت ها رو خوندیم ماشاالله هزار ماشاالله چقدر کارشناس نظامی اونم تو حوزه زرهی داریم . اونم تو مملکتی که آخر تسلیحات ارتش اون تفنگ رده خارج ژ۳ ، هواپیمای کهنه اف۱۴ و تانکهای شکست خورده چیفتن و تی ۷۲ هست

    موافقم 13
    مخالفم 4
    1. مصطفی

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      فعلاً که پهپاد های شاهد اشک اروپا رو درآوردن
      درسته نیروی هوایی ایران ضعیفه ولی علت اصلی ضعیف بودن ارتش چیه؟
      1 – اجباری است
      2 – برای نو سازی آن تلاش چندانی نشده
      3 – به قول شما که بهترین سلاحش کلاش هستش. اگر به جا کلاش M16 یا M4A1 هم می‌بود فرقی به حال ارتش نداشت چون ارتش مون هنوز به سبک رضاخانی اجباری است

      موافقم 6
      مخالفم 9
      1. محمد

        ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1236 ديدگاه)

        ارتش ضعیف نیست‌.
        همون پهپاد های شاهد ،به شکل انبوه داره هم تو صنایع سپاه و ارتش تولید میشه ‌و در یگان های ارتش مورد استفاده است‌.

        موافقم 1
        مخالفم 3
    2. محمد

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1236 ديدگاه)

      منم میگم چیفتن بدردنخوره و حتی از تی ۷۲ هم ناکارآمد تره ولی یک عده دیس میدن‌.

  9. یونس

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    زیاد حرص و جوش نخورید
    نبوغ و ابتکار انسان از تمام کارخانه های اسلحه سازی قویتره بنازم به مغز اوکراینی جماعت
    اساتید دو ه تانک تمام شده جوش چی رو می‌زنید.
    چه روسی چه غربی
    خرجش فقط یک کواد کوپتر انتحاری یا Fpv که کمتر از ۵ هزار دلار شاید هم هزینه داشته باشه
    هر روز هم مدل های مختلفی ازش تو جنگ اوکراین ساخته میشه
    هم قدرت زرهی روسیه رو به اون عظمت از تی ۷۲ تا تی ۹۰ متلاشی کرد و هم بدست روس ها لئوپولدآلمانی بهترین تانک دنیا وهم آبرامز آمریکایی رو قشنگ و مجلسی نابود کرد اول جنگ غزه هم کواد های انتحاری حماس مراکاوا افسانه ای رو به آتیش کشوند که رسما حرفی برای گفتن نمیزاره
    هرکدوم ازتانک های بالا بهترین های نوع خودشون اند از ۲ تا ۵ میلیون دلار ارزش داشتند و تولید کننده هاش با هزار منت و التماس هم به هرکشوری نمیفروختن همه ی این تانک غرق در تکنولوژی در برابر چند هزار دلار دود شدند رفتن هوا. .
    با وجود کواد کوپتر ها مجهز به فیبر نوری و در تعداد بالا تحت هدایت هوش مصنوعی دیگه دوره تانک چند میلیون دلاری و زرهی بزرگ تموم شده
    الفاتحه

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. آرش

      ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (24 ديدگاه)

      سلام
      از مجموعه کامنت ها بهترین کامنت مال شما است

      اما چند نکته برای دوستان

      در جنگ غزه عملا حماس بزرگترین نقطه ضعفش نداشتند FPVیا همون کواد ها است و هیچ تانکی با کواد حماس نابود نشده بلکه با موشک های د زره ساخت خودشون یا روسی زده شدند

      بعضی دوستان هم فکر می کنند فقط تانگ رو با ضد زره یا ضد تانک باید زد

      در جنگ اوکراین و در دو ماه اخیر روسیه مثل نقل و نبات اسکندر پرانی می کند حتی برای اهداف بی ارزش

      با موشکل بالستیک اسکندر تانک رو نابود کردند

      اما دلیل چیست …
      تولید انبوه وحشتناک موشک اسکندر در روسیه

      اوکراین بارها هشدار داده بود که روسیه در حال تولید انبوه موشک های چون اسکندر ..تورنادو موشک های دفاعی سامانه های اس سیصد و چهارصد موشک های کروز ها ۱۰۱ و…است

      اما ابعاد این تولید مشخص نشده بود ظرف یک روز بیش از هفتاد موشک اسکندر شلیک شد از دو گونه سر خوشه ای و معمولی

      موافقم 2
      مخالفم 2
    2. محمد

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1236 ديدگاه)

      مغز اوکراینی جماعت نیست،پهپاد های FPV قبل از جنگ اوکراین هم تولید می شد‌ و اکثر پهپاد های FPV که اوکراین استفاده می کنه ساخت چینن‌.
      لطفاً اطلاعاتی ندارید حرف نزنید‌.

      موافقم 2
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا