صنایع نظامی

داستان شنیدنی یو اس اس لانگلی؛ اولین ناو هواپیمابر آمریکا

در این مقاله تاریخچه به‌کارگیری اولین ناو هواپیمابر آمریکا با نام یو اس اس لانگلی را بازگو خواهیم کرد.


ناوهای هواپیمابر جزو مهم‌ترین و احساس‌برانگیزترین کشتی‌های آمریکا هستند و چندین دهه طول کشیده تا به وضعیت امروزی برسند. اولین باری که یک هواپیما از روی یک کشتی نیروی دریایی پرواز کرد در سال ۱۹۱۲ و در فرانسه ثبت شد. این ناو هواپیمابر فودر نام داشت و پس از آن بود که کشورهای دیگر متوجه شدند امکان پرواز هواپیماها از روی کشتی وجود دارد و سریعاً وارد بازی شده و ناوهای بزرگ و توانمندی را ساختند. با اینکه کشورهای اروپایی مسابقه تولید ناوهای هواپیمابر را در آستانه وقوع جنگ جهانی اول شروع کرده بودند اما آمریکا نیز از آن‌ها خیلی عقب نبود. کار ساخت اولین ناو هواپیمابر آمریکا با نام یو اس اس لانگلی CV-1/AV-3 در سال ۱۹۱۱ شروع شد. بیش از یک دهه طول کشید تا این ناو بتواند در آب انداخته شود. در نهایت چندین بار قرارداد ساخت و به‌کارگیری این ناو طی سال‌های ۱۹۱۳ تا ۱۹۴۲ منعقد شد.

زمانی که لانگلی برای اولین بار در سال ۱۹۱۳ پدیدار شد، نام ژوپیتر برای آن انتخاب شد. این ناو در ابتدا به عنوان کشتی کلاس پروتئوس ساخته شد. کشتی‌های کلاس پروتئوس در واقع نوعی از کشتی‌های باری بودند که در اوایل قرن ۲۰ به کار گرفته می‌شدند. در نهایت با پیشرفت تکنولوژی و تغییر نیازها، سازندگان توانستند پیکربندی این کشتی را تغییر داده و عرشه بزرگی روی آن نصب کنند. زمانی که این کار انجام شد لانگلی به اولین ناو هواپیمابر آمریکا بدل گشت و چندین دهه مأموریت‌های متنوعی را انجام داد.

یو اس اس ژوپیتر در سال ۱۹۱۳ به عنوان کشتی باری وارد خدمت شد و اولین کشتی آمریکا بود که از قوای محرکه توربو الکتریک استفاده می‌کرد. نبود توربین بخار در این کشور باعث شده بود ژوپیتر سریع‌تر از کشتی‌های یو اس اس سایکلوپس و نپتون باشد. ژوپیتر در ابتدا راهی اقیانوس شد و زمانی که از کانال پاناما عبور کرد اولین کشتی‌ای بود که توانست از شرق راهی غرب شود. این کشتی در جنگ جهانی اول هیچ مأموریت جنگی‌ای را انجام نداد و در ۱۱ جولای ۱۹۱۹ بود که نیروی دریایی آمریکا مجوز تبدیل آن به ناو هواپیمابر را صادر نمود.

در ۲۱ آوریل ۱۹۲۰، کلاس‌بندی ژوپیتر تغییر کرد و نام لانگلی نیز برای آن انتخاب شد. با اینکه هدف اولیه از توسعه این کشتی نیز حمل و پرواز هواپیماهای جنگی بود اما در اوایل خدمت بیشتر تست‌های اولیه هوانوردی از جمله پرواز هواپیماها روی آن صورت می‌گرفت. زمانی که دستور تغییر کاربری یو اس اس لانگلی صادر شد، طراحی کشتی به گونه‌ای تغییر یافت که بتواند تعداد زیادی هواپیما را حمل کند. بد نیست بدانید برخی از ناوهای هواپیمابر مدرن امروزی می‌توانند ۹۰ جت جنگنده را حمل کنند اما در آن زمان تعداد هواپیماهای قابل‌حمل بسیار کمتر بود. با این وجود لانگلی می‌توانست حداکثر ۳۴ هواپیما را حمل کند که یک دستاورد استثنایی در سال ۱۹۲۲ محسوب می‌شود. این کشتی قابلیت حمل ۱۲ هواپیمای تک نفره تعقیب و گریز، ۱۲ هواپیمای دونفره شناسایی و ۱۰ هواپیمای بمب‌افکن را داشت و می‌توانست با حداکثر سرعت ۲۸.۷ کیلومتر در ساعت در آب به پیش برود.

یو اس اس لانگلی به رکورد خدمت‌رسانی قابل‌توجهی دست یافته و در طول دوران سرویس‌دهی خود به عنوان کشتی تمرین نیز انجام‌وظیفه کرده است. از سال ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۹، لانگلی در خلیج هاوایی و کالیفرنیا حضور داشت و واحدهای هوایی نیروی دریایی را آموزش می‌داد. این ناو همچنین دارای چندین ابزار تمرین برای خلبان‌ها و… بوده است. حتی لانگلی در یک فیلم صامت درباره هوانوردی دریایی با نام ناوگان پرنده نیز دیده شده است.

در سال ۱۹۳۹ لانگلی اورهال شد تا با تغییر کلاس‌بندی خود به یک ناو کلاس AV-3 تبدیل شود. پس از حضور در اقیانوس اطلس و بازگشت به اقیانوس آرام در دوران جنگ جهانی دوم، این ناو هواپیمابر به عنوان یک کشتی ضد زیردریایی‌ها مأموریت یافت و در نبرد مشهور پیرل هاربور نیز حضور داشت. در فوریه ۱۹۴۲ این کشتی به دو ناو دیگر آمریکا یعنی یو اس اس ویپل و ادسل پیوست تا مأموریت‌های ضد زیردریایی را با همکاری آن‌ها انجام دهد. اندکی بعد نه بمب‌افکن ژاپنی لانگلی را شناسایی و به آن حمله کردند. اولین حمله ژاپنی‌ها ناکام ماند اما در ادامه و با ادامه بمباران ژاپنی‌ها، این کشتی آتش گرفت و با اینکه غرق نشد اما در آب باقی ماند. در نهایت اسکورت‌های لانگلی چندین موشک را به این ناو هواپیمابر شلیک کردند تا آن را از کار بیندازند. موقعیت این ناو هواپیمابر در چند ده کیلومتری جیلاتجاپ اندونزی قرار دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. Aliasg5

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (283 ديدگاه)

    امریکای کثافت امریکای کثافت صدام بی لیاقت ….

    موافقم 10
    مخالفم 6
    1. froG-driVer

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (877 ديدگاه)

      گربه پرید روی بوم…

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. net

        ۳۰ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3294 ديدگاه)

        امریکا ابرقدرت دریاها

        موافقم 12
        مخالفم 5
  2. حسین دهمرد

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2534 ديدگاه)

    خوی وحشی گری آدم باعث ساخت چه اوعجوبه هایی میشه.
    اون توربو الکتریک در اون زمان به چه معنا بوده ؟
    سرعتش رو فکر میکنم اشتباه تایپی داره

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. شاهین

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4635 ديدگاه)

      سلام منبع اصلی اینو نوشته اگه اساتید اهل فن اطلاعات بیشتری دارن ممنون میشم در اختیار بزارن

      1. حسن

        ۳۰ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1899 ديدگاه)

        ناو لانگلی یک کشتی حمل ذغال سنگ به نام جاپوتر بوده که توسط ارتش خریداری میشه و به ناو هواپیمابر تبدیل میشه
        لانگلی سه دیگ بخار دو توربین بخار دو شفت مجهز بود قدرت موتور 7400 اسب
        خداوند باید خودش ظهور کنه وقتی از توربین بخار برای تولید برق استفاده میکنن بهش میگن توربو الکتریک

        حالا سوال اینه ایا توربینها به ژنراتور وصل میشدن و برق تولید میکردن و موتور کشتی برقی بوده یا قضیه یه چیز دیگس

        موافقم 4
        مخالفم 2
    2. حسن

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1899 ديدگاه)

      تولید برق با توربین بخار توربو الکتریک
      دقیقا وقتی تو مسجد محل نذری میدن ملت توربو الکتریک حرکت میکنن
      سینه واحد سنگین دو دس
      امریکا بدبخت برا جلو گیری از این وحشیهای اروپایی مجبور به چه کارهایی که نشد دنیا به امریکا مدیون است

      موافقم 6
      مخالفم 6
      1. نویدی

        ۳۱ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (368 ديدگاه)

        خود آمریکا بدست همین وحشی ها ساخته شده.
        همین آمریکای به قول شما بدبخت بزرگترین و کثیف ترین تجارتش ساخت و فروش اسلحه ست و عاشق جنگ و ناآرومیه.
        گربه محض رضای خدا موش نمیگیره.

        موافقم 6
        مخالفم 4
  3. Matin

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (414 ديدگاه)

    جالب بود

  4. محمد

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    سرعتش 148 کیومتر نبوده قطعا

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4635 ديدگاه)

      لطفا با ذکر منبع سرعت دقیقشو بفرمایید من تصحیح کنم
      ممنونم

      1. حسن

        ۳۰ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1899 ديدگاه)

        سرعتش درسته اینا فک میکنن اروپاست که خودروهاشون دهه 20 ده تا سرعت داشت دنده هم نداشت دو تا موتور بخار دو شفت داشته 7400 اسسب بخار قدرت داشته انقد غول بوده که تا اخرت دنیا با اون امکانات نمیشه مثش ساخت

        موافقم 3
        مخالفم 7
        1. شاهین

          ۳۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (4635 ديدگاه)

          سلام مجدد
          اصلاح شد ممنون

  5. datsun

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3803 ديدگاه)

    با تشکر از بمب افکن میتسوبیشی G4M و اژدرهای سرنشین دار انتحاری(کایتن های شجاع)

    موافقم 6
    مخالفم 7
    1. Mehdi

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1936 ديدگاه)

      اخرش چی شد؟ امپراطور به پای ژنرال داگلاس مک ارتور افتاد و همین مک ارتور ۶ سال امپراطور واقعی ژاپن بود

      موافقم 9
      مخالفم 4
      1. (Ali(chevynova

        ۳۰ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (7235 ديدگاه)

        ژنرال مک ارتور بزرگ مرد ارتش امریکا

        موافقم 8
        مخالفم 5
        1. amir

          ۳۰ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3312 ديدگاه)

          همچنین پدر کره جنوبی
          اون نبود الان مثل همسایه های شمالیشون باید علف میخوردن

          موافقم 8
          مخالفم 2
    2. amir

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3312 ديدگاه)

      بعد از اینکه از غافلگیری گذشت دیگه تاکتیک کامیکازه جواب نداشت خوبه که تعصب بی جا نداشته باشیم حمله پرل هاربر هم حتی خوده ژاپنی ها از نتایجش راضی نبودن چون نتونستن اهداف راهبردیشونو منهدم کنن

      موافقم 1
      مخالفم 3
  6. froG-driVer

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (877 ديدگاه)

    دوستان یه سوال،
    آیا نمونه واقعی از uss nemesis ساخته شده یا همش ایده بوده؟

  7. محمد

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1096 ديدگاه)

    دم مسئولان سایت گرم که همچین مقاله خوب و آموزنده‌ای رو برای ما تهیه کردند.

  8. Avan

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (399 ديدگاه)

    از این مقاله ها بیشتر کار کنید. نبردناوها و ناوهای هواپیمابر جنگ جهانی دوم بسیار جذاب هستند.اگر در مورد یاماتو هم که بزرگترین کشتی جنگی جهان بوده هم مطلبی بنویسید خوب است.

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2672 ديدگاه)

      یک مِطلب راجع به پیشرانه هواپیماهای جنگ جهانی دوم به عزیزان نویسنده پیشنهاد دادیم، طی روزهای آینده منتشر خواهد شد

      1. amir

        ۳۰ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3312 ديدگاه)

        زیر دریایی های زویکاکو شویکاکو نبردناو بیسمارک و پرینز آوگن هم میتونه جالب باشه

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۳۰ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (2672 ديدگاه)

          بحث وسایل نقلیه از هر نوع آبی و خاکی و زمینی، خصوصا اگر بررسی مهندسی داخلش باشه، مناسب نگارش مقاله برای پدال هست، ولی طبیعتا وارد موضوعات ریز جنگ‌ها و برتری نظامی کشورها نمی‌شیم

      2. حسن

        ۳۰ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1899 ديدگاه)

        واقعا امریکا گناه داره تمام مال و اموال و بیت المالش را پای اروپاییهای جنایتکار و خونخوار هدر داد پول هیچ کدام هم ندادن
        اروپاییها نه تنها هیچ سودی برا امریکا نداشتن دائم رو ماشیناش هم گمرکی و مالیات میبندن
        بدتر از همه قدرت ماشینا را کم میکنن
        واقعا حیف مطلب که از جنگ افزار اروپایی بذاری فقط از امریکا مطلب بذارید

        موافقم 3
        مخالفم 5
  9. محمدهادی

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2308 ديدگاه)

    مطالعه دوره و تاریخ حکمرانی ناوهای هواپیمابر درجهان بسیار جذاب و شنیدنیه
    اما این رو هم بنظرم باید در نظر بگیریم که کم کم این ساخته ها هم درست مثل ابر رزم ناوهای جنگ های جهانی داره به انقضای خودش نزدیک میشه
    واقعیت اینه که چنان تسلیحات دور ایستا و بی سرنشین درحال رشد و خطرناک تر شدنن که درکنار ارزانی و در دسترس بودن شون عملا حرکت دادن یک شهر روی آب با اون خدمه و حشم و ناوگروه های پرتعداد محافظ عملا ینی شکست این راهبرد در دنیای امروز
    در نبردهای بشدت اقتصاد پایه ی امروزی اصلن دیگه منطقی نیست که شما بخوای فقط برای چندین پرواز جنگی چنین مجموعه ی پرهزینه و پر خطری رو به هر طرف دنیا به راه بندازی
    تازه این وضعیت شامل امریکای ابر قدرت مجهز به بهترین و انحصاری ترین تجهیزات رصد و شناسایی تهدید در دور دسته
    شما ببین داشتن یک ناو هواپیمابر مثلا برای یک کشور مستقل از امریکا چقد میتونه حادثه ساز تر باشه
    ازبن جهت میگم که دوره ش رو به افوله
    الان فقط دوره ی تسلیحات ریز و موثر بر نبرده
    هزینه ی بسیار جزیی
    تلفات انسانی بسیار محدود
    ولی بشدت اثر گذار بر زیرساخت های طرف مقابل
    به جنگ های اخیر اذربایجان و ارمنستان نگاه کنید
    به تقابل های نیروهای امریکایی در سوریه و عراق با مقاومت نگاه کنید
    به جنگ اکراین توجه کنید
    حتی به حملات امروز حوثی ها
    یا جنگ عربستان و امارات و اردن و مصر با یمن بدبخت
    کلا تسلیحات بی سرنشین منبع اصلی حملات موثر امروزن
    بخاطر تهدیدات بسیار ناچیز در مقابل تجهیزات بزرگ و سنگین

    موافقم 4
    مخالفم 4
  10. کاپیتان ، یوسفی مقدم

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ، بنده دریانورد هستم ، سرعت کشتی کاملا غلط هستش. الان کشتی هایی که سرعتشون حداکثر زیاد هستش ، میتونن ۴۰ گره دریایی برن. تازه اون هم شامل تندروهاشون میشه. یعنی هر گره دریایی ۱۸۵۳ متر هست. با این حساب همچین سرعتی الان هم نداریم چه برسه به اون موقع. لطفآ در مورد سرعت کشتی ها تو اینترنت هم سرچ کنید. و خواهشا مطالب رو دقیق بنویسید تا مخاطب دچار گمراهی نشه‌ . با تشکر از شما. ممنونم.

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا