در این مقاله تاریخچه بهکارگیری اولین ناو هواپیمابر آمریکا با نام یو اس اس لانگلی را بازگو خواهیم کرد.
ناوهای هواپیمابر جزو مهمترین و احساسبرانگیزترین کشتیهای آمریکا هستند و چندین دهه طول کشیده تا به وضعیت امروزی برسند. اولین باری که یک هواپیما از روی یک کشتی نیروی دریایی پرواز کرد در سال ۱۹۱۲ و در فرانسه ثبت شد. این ناو هواپیمابر فودر نام داشت و پس از آن بود که کشورهای دیگر متوجه شدند امکان پرواز هواپیماها از روی کشتی وجود دارد و سریعاً وارد بازی شده و ناوهای بزرگ و توانمندی را ساختند. با اینکه کشورهای اروپایی مسابقه تولید ناوهای هواپیمابر را در آستانه وقوع جنگ جهانی اول شروع کرده بودند اما آمریکا نیز از آنها خیلی عقب نبود. کار ساخت اولین ناو هواپیمابر آمریکا با نام یو اس اس لانگلی CV-1/AV-3 در سال ۱۹۱۱ شروع شد. بیش از یک دهه طول کشید تا این ناو بتواند در آب انداخته شود. در نهایت چندین بار قرارداد ساخت و بهکارگیری این ناو طی سالهای ۱۹۱۳ تا ۱۹۴۲ منعقد شد.
زمانی که لانگلی برای اولین بار در سال ۱۹۱۳ پدیدار شد، نام ژوپیتر برای آن انتخاب شد. این ناو در ابتدا به عنوان کشتی کلاس پروتئوس ساخته شد. کشتیهای کلاس پروتئوس در واقع نوعی از کشتیهای باری بودند که در اوایل قرن ۲۰ به کار گرفته میشدند. در نهایت با پیشرفت تکنولوژی و تغییر نیازها، سازندگان توانستند پیکربندی این کشتی را تغییر داده و عرشه بزرگی روی آن نصب کنند. زمانی که این کار انجام شد لانگلی به اولین ناو هواپیمابر آمریکا بدل گشت و چندین دهه مأموریتهای متنوعی را انجام داد.
یو اس اس ژوپیتر در سال ۱۹۱۳ به عنوان کشتی باری وارد خدمت شد و اولین کشتی آمریکا بود که از قوای محرکه توربو الکتریک استفاده میکرد. نبود توربین بخار در این کشور باعث شده بود ژوپیتر سریعتر از کشتیهای یو اس اس سایکلوپس و نپتون باشد. ژوپیتر در ابتدا راهی اقیانوس شد و زمانی که از کانال پاناما عبور کرد اولین کشتیای بود که توانست از شرق راهی غرب شود. این کشتی در جنگ جهانی اول هیچ مأموریت جنگیای را انجام نداد و در ۱۱ جولای ۱۹۱۹ بود که نیروی دریایی آمریکا مجوز تبدیل آن به ناو هواپیمابر را صادر نمود.
در ۲۱ آوریل ۱۹۲۰، کلاسبندی ژوپیتر تغییر کرد و نام لانگلی نیز برای آن انتخاب شد. با اینکه هدف اولیه از توسعه این کشتی نیز حمل و پرواز هواپیماهای جنگی بود اما در اوایل خدمت بیشتر تستهای اولیه هوانوردی از جمله پرواز هواپیماها روی آن صورت میگرفت. زمانی که دستور تغییر کاربری یو اس اس لانگلی صادر شد، طراحی کشتی به گونهای تغییر یافت که بتواند تعداد زیادی هواپیما را حمل کند. بد نیست بدانید برخی از ناوهای هواپیمابر مدرن امروزی میتوانند ۹۰ جت جنگنده را حمل کنند اما در آن زمان تعداد هواپیماهای قابلحمل بسیار کمتر بود. با این وجود لانگلی میتوانست حداکثر ۳۴ هواپیما را حمل کند که یک دستاورد استثنایی در سال ۱۹۲۲ محسوب میشود. این کشتی قابلیت حمل ۱۲ هواپیمای تک نفره تعقیب و گریز، ۱۲ هواپیمای دونفره شناسایی و ۱۰ هواپیمای بمبافکن را داشت و میتوانست با حداکثر سرعت ۲۸.۷ کیلومتر در ساعت در آب به پیش برود.
یو اس اس لانگلی به رکورد خدمترسانی قابلتوجهی دست یافته و در طول دوران سرویسدهی خود به عنوان کشتی تمرین نیز انجاموظیفه کرده است. از سال ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۹، لانگلی در خلیج هاوایی و کالیفرنیا حضور داشت و واحدهای هوایی نیروی دریایی را آموزش میداد. این ناو همچنین دارای چندین ابزار تمرین برای خلبانها و… بوده است. حتی لانگلی در یک فیلم صامت درباره هوانوردی دریایی با نام ناوگان پرنده نیز دیده شده است.
در سال ۱۹۳۹ لانگلی اورهال شد تا با تغییر کلاسبندی خود به یک ناو کلاس AV-3 تبدیل شود. پس از حضور در اقیانوس اطلس و بازگشت به اقیانوس آرام در دوران جنگ جهانی دوم، این ناو هواپیمابر به عنوان یک کشتی ضد زیردریاییها مأموریت یافت و در نبرد مشهور پیرل هاربور نیز حضور داشت. در فوریه ۱۹۴۲ این کشتی به دو ناو دیگر آمریکا یعنی یو اس اس ویپل و ادسل پیوست تا مأموریتهای ضد زیردریایی را با همکاری آنها انجام دهد. اندکی بعد نه بمبافکن ژاپنی لانگلی را شناسایی و به آن حمله کردند. اولین حمله ژاپنیها ناکام ماند اما در ادامه و با ادامه بمباران ژاپنیها، این کشتی آتش گرفت و با اینکه غرق نشد اما در آب باقی ماند. در نهایت اسکورتهای لانگلی چندین موشک را به این ناو هواپیمابر شلیک کردند تا آن را از کار بیندازند. موقعیت این ناو هواپیمابر در چند ده کیلومتری جیلاتجاپ اندونزی قرار دارد.
Aliasg5
۳۰ تیر ۱۴۰۳امریکای کثافت امریکای کثافت صدام بی لیاقت ….
froG-driVer
۳۰ تیر ۱۴۰۳گربه پرید روی بوم…
net
۳۰ تیر ۱۴۰۳امریکا ابرقدرت دریاها
حسین دهمرد
۳۰ تیر ۱۴۰۳خوی وحشی گری آدم باعث ساخت چه اوعجوبه هایی میشه.
اون توربو الکتریک در اون زمان به چه معنا بوده ؟
سرعتش رو فکر میکنم اشتباه تایپی داره
شاهین
۳۰ تیر ۱۴۰۳سلام منبع اصلی اینو نوشته اگه اساتید اهل فن اطلاعات بیشتری دارن ممنون میشم در اختیار بزارن
حسن
۳۰ تیر ۱۴۰۳ناو لانگلی یک کشتی حمل ذغال سنگ به نام جاپوتر بوده که توسط ارتش خریداری میشه و به ناو هواپیمابر تبدیل میشه
لانگلی سه دیگ بخار دو توربین بخار دو شفت مجهز بود قدرت موتور 7400 اسب
خداوند باید خودش ظهور کنه وقتی از توربین بخار برای تولید برق استفاده میکنن بهش میگن توربو الکتریک
حالا سوال اینه ایا توربینها به ژنراتور وصل میشدن و برق تولید میکردن و موتور کشتی برقی بوده یا قضیه یه چیز دیگس
حسن
۳۱ تیر ۱۴۰۳تولید برق با توربین بخار توربو الکتریک
دقیقا وقتی تو مسجد محل نذری میدن ملت توربو الکتریک حرکت میکنن
سینه واحد سنگین دو دس
امریکا بدبخت برا جلو گیری از این وحشیهای اروپایی مجبور به چه کارهایی که نشد دنیا به امریکا مدیون است
نویدی
۳۱ تیر ۱۴۰۳خود آمریکا بدست همین وحشی ها ساخته شده.
همین آمریکای به قول شما بدبخت بزرگترین و کثیف ترین تجارتش ساخت و فروش اسلحه ست و عاشق جنگ و ناآرومیه.
گربه محض رضای خدا موش نمیگیره.
Matin
۳۰ تیر ۱۴۰۳جالب بود
محمد
۳۰ تیر ۱۴۰۳سرعتش 148 کیومتر نبوده قطعا
شاهین
۳۰ تیر ۱۴۰۳لطفا با ذکر منبع سرعت دقیقشو بفرمایید من تصحیح کنم
ممنونم
حسن
۳۰ تیر ۱۴۰۳سرعتش درسته اینا فک میکنن اروپاست که خودروهاشون دهه 20 ده تا سرعت داشت دنده هم نداشت دو تا موتور بخار دو شفت داشته 7400 اسسب بخار قدرت داشته انقد غول بوده که تا اخرت دنیا با اون امکانات نمیشه مثش ساخت
شاهین
۳۱ تیر ۱۴۰۳سلام مجدد
اصلاح شد ممنون
datsun
۳۰ تیر ۱۴۰۳با تشکر از بمب افکن میتسوبیشی G4M و اژدرهای سرنشین دار انتحاری(کایتن های شجاع)
Mehdi
۳۰ تیر ۱۴۰۳اخرش چی شد؟ امپراطور به پای ژنرال داگلاس مک ارتور افتاد و همین مک ارتور ۶ سال امپراطور واقعی ژاپن بود
(Ali(chevynova
۳۰ تیر ۱۴۰۳ژنرال مک ارتور بزرگ مرد ارتش امریکا
amir
۳۰ تیر ۱۴۰۳همچنین پدر کره جنوبی
اون نبود الان مثل همسایه های شمالیشون باید علف میخوردن
amir
۳۰ تیر ۱۴۰۳بعد از اینکه از غافلگیری گذشت دیگه تاکتیک کامیکازه جواب نداشت خوبه که تعصب بی جا نداشته باشیم حمله پرل هاربر هم حتی خوده ژاپنی ها از نتایجش راضی نبودن چون نتونستن اهداف راهبردیشونو منهدم کنن
froG-driVer
۳۰ تیر ۱۴۰۳دوستان یه سوال،
آیا نمونه واقعی از uss nemesis ساخته شده یا همش ایده بوده؟
محمد
۳۰ تیر ۱۴۰۳دم مسئولان سایت گرم که همچین مقاله خوب و آموزندهای رو برای ما تهیه کردند.
Avan
۳۰ تیر ۱۴۰۳از این مقاله ها بیشتر کار کنید. نبردناوها و ناوهای هواپیمابر جنگ جهانی دوم بسیار جذاب هستند.اگر در مورد یاماتو هم که بزرگترین کشتی جنگی جهان بوده هم مطلبی بنویسید خوب است.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ تیر ۱۴۰۳یک مِطلب راجع به پیشرانه هواپیماهای جنگ جهانی دوم به عزیزان نویسنده پیشنهاد دادیم، طی روزهای آینده منتشر خواهد شد
amir
۳۰ تیر ۱۴۰۳زیر دریایی های زویکاکو شویکاکو نبردناو بیسمارک و پرینز آوگن هم میتونه جالب باشه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ تیر ۱۴۰۳بحث وسایل نقلیه از هر نوع آبی و خاکی و زمینی، خصوصا اگر بررسی مهندسی داخلش باشه، مناسب نگارش مقاله برای پدال هست، ولی طبیعتا وارد موضوعات ریز جنگها و برتری نظامی کشورها نمیشیم
حسن
۳۰ تیر ۱۴۰۳واقعا امریکا گناه داره تمام مال و اموال و بیت المالش را پای اروپاییهای جنایتکار و خونخوار هدر داد پول هیچ کدام هم ندادن
اروپاییها نه تنها هیچ سودی برا امریکا نداشتن دائم رو ماشیناش هم گمرکی و مالیات میبندن
بدتر از همه قدرت ماشینا را کم میکنن
واقعا حیف مطلب که از جنگ افزار اروپایی بذاری فقط از امریکا مطلب بذارید
محمدهادی
۳۰ تیر ۱۴۰۳مطالعه دوره و تاریخ حکمرانی ناوهای هواپیمابر درجهان بسیار جذاب و شنیدنیه
اما این رو هم بنظرم باید در نظر بگیریم که کم کم این ساخته ها هم درست مثل ابر رزم ناوهای جنگ های جهانی داره به انقضای خودش نزدیک میشه
واقعیت اینه که چنان تسلیحات دور ایستا و بی سرنشین درحال رشد و خطرناک تر شدنن که درکنار ارزانی و در دسترس بودن شون عملا حرکت دادن یک شهر روی آب با اون خدمه و حشم و ناوگروه های پرتعداد محافظ عملا ینی شکست این راهبرد در دنیای امروز
در نبردهای بشدت اقتصاد پایه ی امروزی اصلن دیگه منطقی نیست که شما بخوای فقط برای چندین پرواز جنگی چنین مجموعه ی پرهزینه و پر خطری رو به هر طرف دنیا به راه بندازی
تازه این وضعیت شامل امریکای ابر قدرت مجهز به بهترین و انحصاری ترین تجهیزات رصد و شناسایی تهدید در دور دسته
شما ببین داشتن یک ناو هواپیمابر مثلا برای یک کشور مستقل از امریکا چقد میتونه حادثه ساز تر باشه
ازبن جهت میگم که دوره ش رو به افوله
الان فقط دوره ی تسلیحات ریز و موثر بر نبرده
هزینه ی بسیار جزیی
تلفات انسانی بسیار محدود
ولی بشدت اثر گذار بر زیرساخت های طرف مقابل
به جنگ های اخیر اذربایجان و ارمنستان نگاه کنید
به تقابل های نیروهای امریکایی در سوریه و عراق با مقاومت نگاه کنید
به جنگ اکراین توجه کنید
حتی به حملات امروز حوثی ها
یا جنگ عربستان و امارات و اردن و مصر با یمن بدبخت
کلا تسلیحات بی سرنشین منبع اصلی حملات موثر امروزن
بخاطر تهدیدات بسیار ناچیز در مقابل تجهیزات بزرگ و سنگین
کاپیتان ، یوسفی مقدم
۳۱ تیر ۱۴۰۳سلام ، بنده دریانورد هستم ، سرعت کشتی کاملا غلط هستش. الان کشتی هایی که سرعتشون حداکثر زیاد هستش ، میتونن ۴۰ گره دریایی برن. تازه اون هم شامل تندروهاشون میشه. یعنی هر گره دریایی ۱۸۵۳ متر هست. با این حساب همچین سرعتی الان هم نداریم چه برسه به اون موقع. لطفآ در مورد سرعت کشتی ها تو اینترنت هم سرچ کنید. و خواهشا مطالب رو دقیق بنویسید تا مخاطب دچار گمراهی نشه . با تشکر از شما. ممنونم.