در برخی از جتهای جنگنده کانارد یا پیش بال بکار رفته است اما آیا با نقش و وظیفه آن آشنا هستید؟
اکثر هواپیماهای بال ثابت دارای پیکربندی کم و بیش مشابه هم هستند اما برخی جتهای جنگنده از طراحی متفاوتی که شامل کانارد است استفاده میکنند. کانارد یا پیش بال در حقیقت بالی است که قبل از بالهای اصلی روی جنگنده نصب شده و از همان سالهای اولیه شروع سفرهای هوایی در هواپیماها وجود داشته است. کاناردها یکی از ویژگیهای آزمایشی متنوعی بودهاند که در طول چند دهه اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده و حتی در برههای از زمان حذف شدهاند اما جنگندههای مدرن امروزی از کاناردها استفاده بیشتری کردهاند. کانارد یا پیش بال جنگندههای امروزی نسبت به نمونههای قبلی تفاوتهای زیادی دارد.
کاناردها برای اهداف متنوعی بکار میروند و جنبههای مثبت و منفی خاصی به همراه دارند. این واژه در سال ۱۹۰۶ و روی هواپیمای سانتوس دامونت ۱۴ بکار رفت هرچند هواپیمای رایت که سه سال قبل تر پرواز کرده بود نیز از کانارد یا پیش بال بهره میبرد. هواپیماهای مجهز به کانارد کنترل بهتری روی جریان هوای بال اصلی دارند و درعینحال از فشار کاری آن میکاهند. همچنین کاناردها میتوانند قابلیت مانور هواپیما را بهبود بخشیده و احتمال سقوط آن را کاهش دهند. البته جنبه منفی کانارد یا پیش بال هم به ویژگیها و مشخصات آیرودینامیکی یک هواپیما یا جنگنده به ویژه در سرعتهای بالا مربوط میشود و به همین خاطر مهندسان مجبور هستند همهچیز را قبل از رسیدن به طرح نهایی سبک سنگین کنند. درصورتیکه کاناردها طراحی ثابتی داشته باشند این موضوع مهمتر خواهد بود. با پیشرفت تکنولوژی، کاناردها از مد افتادند اما در چند دهه اخیر مجدداً به طراحی هواپیماها بازگشتهاند. بازگشت کاناردها به هواپیماها چند دلیل دارد که از جمله آنها میتوان به توانایی باز و بسته کردن مکانیکی کاناردها برای بهبود قابلیت مانور هواپیما اشاره کرد. جنگندههای مدرن اهمیت بیشتری به کانارد یا پیش بال دادهاند زیرا این تکنولوژی تأثیرگذاری خود را در جتهای مدرنی همچون یوروفایتر تایفون، چنگدو J-20، سوخو ۴۷ و… ثابت کرده است.
با اینکه کاناردها بنا به دلایل مختلف میتوانند کاربردی باشند اما معمولاً در هواپیماهای مسافربری یا تجاری بکار نمیروند و قابلیت بهبود مانورپذیری آنها معمولاً به در جنگندهها میخورد. البته کاناردها روی بمبافکنها و هواپیماهایی به غیر از جنگندهها نیز نصب شدهاند؛ مثلاً پروتوتایپ بمبافکن آمریکایی نورث آمریکن XB-70 والکری از کاناردهایی در نزدیکی کاکپیت بهره برده است. این بمبافکن هرگز راهی خط تولید نشد اما توانست به سرعت ماخ ۳.۱ دست یابد. در دهه ۶۰ میلادی مهندسان و طراحان مجدداً به استفاده از کانارد یا پیش بال روی خوش نشان دادند اما بهکارگیری واقعی آنها در اواخر دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی شروع شد. در آن دوران بود که جنگنده لاین کلاب رژیم صهیونیستی به عنوان هواپیمای تهاجمی چندمنظوره معرفی شد و از کاناردهایی در بالای بالهای اصلی استفاده کرد.
شوروی هم تستهای پروازی متنوعی را با جتهای دارای این پیش بال ها انجام داد. از جمله این جنگندهها میتوان به سوخو ۳۳ اشاره کرد که یک سال بعد بهصورت سوخو ۳۴ بهینه شد. آمریکا هم در قرن بیستم هواپیماهای متنوعی با استفاده از کانارد یا تولید کرد هرچند آنها از نوع جنگنده نبودند و اکثرشان نیز راهی به خط تولید نیافتند. به همین خاطر اکثر جنگندههای مدرن دارای کانارد توسط کشورهای دیگر تولید شدهاند و طراحان آمریکایی ترجیح میدهند از بالابرندههای روی دم برای کنترل هواپیما استفاده کنند. در قرن ۲۱ چندین جنگنده جدید مجهز به کانارد یا پیش بال تولید شده و جالب اینکه هیچکدام آمریکایی نیستند.
اولین جنگنده مجهز به کانارد از نوع چینی بود که در سال ۲۰۰۹ پرواز کرد. این جنگنده شنیانگ J-15 فلایینگ شارک نام داشت. دو سال بعد چینیها تستهای پروازی چنگدو J-20 را آغاز کردند تا به این ترتیب J-20 اولین جنگنده پنهانکار نسل پنجم مجهز به کانارد لقب بگیرد. تنها یک جنگنده دیگر در قرن ۲۱ به جز J-20 وجود دارد که از کانارد استفاده میکند و آنهم ساخت کشورمان ایران است. قاهر ۳۱۳ که بر اساس ادعای منبع این مقاله هنوز وارد خط تولید نشده یک جنگنده پنهانکار بدون سرنشین خواهد بود و از کانارد استفاده خواهد کرد. گفته میشود قاهر ۳۱۳ در ابتدا قرار بود سرنشین دار باشد اما کشورمان تصمیم گرفت طراحی آن را تغییر دهد. به نظر میرسد قاهر ۳۱۳ کاملاً از F-35 لایتنینگ II الهام گرفته هرچند جنگنده آمریکایی از نوع سرنشین دار است. کاناردهای روی قاهر ۳۱۳ نشان میدهد کشورهای بیشتری به دنبال استفاده از این نوع طراحی برای تولید جنگندههای پیشرفتهتر هستند.
اما همانطور که گفته شد آمریکا جزو معدود کشورهای پیشرفته دنیاست که ترجیح میدهد به جای کانارد از بالابرندههای روی دم استفاده کند. احتمالاً دلیل مهندسان آمریکایی برای این کار به عدم نیاز به نصب کانارد روی جنگندههای دو موتوره مربوط میشود. کاناردهای مدرن پیشرفتهتر از قبل هستند و بنابراین عدم بهکارگیری آنها به معنی کاهش پیچیدگی کلی جنگنده بوده و روی هزینههای ساخت، سرویس و نگهداری تأثیر مثبت دارد. البته خود آمریکایی نیز شاید جنگندهای با کانارد یا پیش بال را تولید کند چراکه طرح فعلی جنگنده نسل ششم بوئینگ F/A-XX دارای کانارد بوده و خبری از دم در آن نیست هرچند احتمال دارد در آینده طراحی این جنگنده دستخوش تغییر شود.
Hairy wrinkled saggy balls
۲ آذر ۱۴۰۳یه سریا میگفتن وجود کانارد در جنگنده j20 پنهان کاریشو زیر سوال میبره
علتش چیه و آیا اصلا حقیقت داره؟
Behi
۲ آذر ۱۴۰۳احتمالا بدلیل گرما و بازتاب امواج باشه.
همایون
۲ آذر ۱۴۰۳در اینکه درسته هیچ شکی نیست کانارد رادار گریزی رو پایین میاره یعنی باعث میشه امواج پس از برخورد بهش برگردن به رادار ولی چین سعی کرده با ایجاد سطح دندانه دار روی کانارد یکم این مشکل رو کم کنه خیلی هم خوب کار کردن ولی این طرح از پایه مشکل داره چون براساس میگ۱.۴۲هستش که اونم بسیار شبیه تایفون هستش اصلا شوروی اونموقع واسه نسل پنج کاهش سطح مقطع با استفاده از طراحی مدنظرش نبوده.به نظر من تنها برتری طرحj20 بر j35 فقط اندازه بزرگتر و طبیعتا توان حمل مهمات بیشتره، اگه روی j35 بهترین موتورشون و بهترین رادارشون رو بزارند خیلی بهتر از j20 میشه و میتونه رقیب بهتری واسه غربیها باشه ولی چینیها همچین قصدی ندارند و میخوان j20 جنگنده برترشون باشه این خصوصیت لجبازی و غرور رو باعث فرصت سوزی میشه از شوروی به ارث بردن.
راستی با آوردن اسم قاهر کنار اینا اصلا شخصیتشون رو زیرسوال بردید قاهر اصلا جنگنده حساب نمیشه طرحی بود که رو زمین یه دوری زد و اصلا قابلیت پرواز نداشت و اگر دنبال پهباد رادار گریز باشیم پهباد سیمرغ بسیار لایقتره و میتونه هرنقشی رو انجام بده
Hairy wrinkled saggy balls
۲ آذر ۱۴۰۳جی 35 از کدوم جنگنده توسعه داده شده شما اطلاع دارید؟
Sass
۳ آذر ۱۴۰۳F-³⁵
Behi
۲ آذر ۱۴۰۳قاهر۳۱۳ همون مستعان پرنده هستش😂🤣
قدرت طهماسبی
۳ آذر ۱۴۰۳فعلا ایران جنگنده نسل جدید ندارد و با نسل سوم مانور میده و سر می کنه ، نوسازی تجهیزات و به روز رسانی باید انجام شود در تمام صنایع مثل نفت ، خودرو و هوایی
Mosafer
۳ آذر ۱۴۰۳مقاله سراسر اشتباهه…قاهر یک ماکت بیشتر نبود…
کاوه
۳ آذر ۱۴۰۳قاهر ۳۱۳؟؟؟؟؟جنگنده نسل پنج اونم شبیه اف ۳۵ II????اقا شوخی میکنید؟؟؟؟؟قاهر یه چیزی بود برای بودجه گرفتن و پر کردن جیب یه سری.دقیقا دقیقا عین کرونا یاب.والا بخدا حتی اوردن اسم این دوتا کنار هم مضحکه.والا بخدا تمام توان تکنولوژی کل کشور رو بذارن روی هم توان طراحی حتی کلاه کاسکت خلبان اف ۳۵ رو هم ندارن چه برسه به ساخت جنگنده نسل پنج شبیه اف ۳۵
احسان
۳ آذر ۱۴۰۳به زودی ایران از یک جنگنده رو نمایی میکند که همگان از ساختن همه جنگنده های خودشون پشیمان و روی به این جنگنده ناب ایرانی میارن
رضا
۳ آذر ۱۴۰۳ایران اگه لازم بود میتونست درست کنه، این که درست نکرده به این معنا نیست که نمیتونه، مثل موشکهایی که ساخته و مدرنترین پدافندهای امریکایی هم نتونستن رهگیریشون کنن ، دیگه هواپیما تو این دوره کاربردی نداره، اف ۳۵ هارو تو ۱۰۰ کیلومتری مرز خاستن بزنن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ آذر ۱۴۰۳استدلال اشتباهه و این فناوریها بسیار تفاوت دارند
ساخت هواپیمای جنگنده حتی نسلهای قدیمی، بسیار سختتر و پیچیدهتر از پیشرفتهترین موشکهای بالستیک هست
hackon
۳ آذر ۱۴۰۳اگه احتیاجی نداره، پس چرا اینقدر التماس روسیه و چین رو برای خرید خط تولید یک جنگنده میکنه
اندکی تفڪر دوست گلم
مرد حق
۵ آذر ۱۴۰۳داسو رافال و یوروفایتنر تایفون هم کانارد دارن .