F-14 تامکت جزو مشهورترین جنگندههای دنیاست که تنها در اختیار آمریکا و ایران بوده است. این هواپیما سال ۱۹۷۴ وارد خدمت شد و حالا برای نیروی دریایی آمریکا بازنشسته میشود.
گرومن F-14 تامکت احتمالاً مشهورترین جنگنده قرن بیستم میلادی است که یکی از دلایل آن را میتوان درخشش فیلم سینمایی تاپ گان ۱۹۸۶ با بازی تام کروز دانست. عموم مردم در این فیلم سینمایی با مانورهای زیبای F-14 تامکت و تواناییهای فرود و پرواز آن آشنا شدند؛ اما آنچه که مردم ندیدهاند توانایی درگیر شدن این جنگنده با دشمنان قبل از دیده شدن توسط آنها بوده است. تامکت میتوانست هواپیماهای دشمن را از فاصله بیش از ۱۴۵ کیلومتری هدف قرار دهد.
جنگنده موردبحث در دوران جنگ سرد و برای رقابت با کشورهای دیگر جانشین F-4 فانتوم شد. نیروی دریایی آمریکا اولین سفارش این جنگنده را در سال ۱۹۷۲ دریافت نمود و تا زمانی که جنگندههای جدیدتر همچون F/A-18 هورنت عملیاتی نشدند از F14 استفاده کرد.
در پایان سال ۲۰۰۶ میلادی هیچ خبری از تامکت در نیروی دریایی آمریکا نبود و همه آنها بازنشسته شدند. متأسفانه این جنگنده کلاسیک نمیتوانست با تکنولوژی رقبای مدرنتر برابری کند. پیمانکاران نظامی جنگندههایی همچون F-117 نایت هاوک پنهانکار و بمبافکن B-2 را در زمان خدمت F-14 تامکت تولید میکردند و نهایتاً نیز تمامی این تلاشها منجر به تولید F-22 رپتور به عنوان پیشرفتهترین جنگنده دنیا با تکنولوژی پنهانکاری شد. واضح است که F-14 تامکت هرگز جنگندهای پنهانکار نبوده است. با اینکه F/A-18 هورنت نیز از نظر پنهانکاری قابلمقایسه با F-22 رپتور نیست اما مطمئنتر از تامکت نشان میدهد و فرود آن روی ناوهای هواپیمابر بسیار راحتتر صورت میگرفت. موضوع دیگری که روی بازنشستگی تامکت تأثیر داشت هزینههای نگهداری آن بود که پس از هر سورتی پرواز به مبلغ چشمگیری میرسید.
پرواز با سرعت فراصوت در ارتفاع حدودا ۱۵ کیلومتری از سطح زمین، یک فناوری ساده نیست. تمامی تواناییهای تئوری جنگندهها زمانی به واقعیت بدل خواهد شد که بتوانند قابلیت اطمینان بالایی داشته باشند و یک پرواز ایمن را فراهم سازند. یکی از خبرسازترین اتفاقات برای F-14 تامکت این بود که در سال ۱۹۷۳ در حین پرواز به خودش شلیک کرد. در واقع موشک بهطور کامل شلیک نشد و برادههای آهن وارد ورودی هوای موتور شد و خلبان و افسر رادار رهگیر را مجبور به اجکت کرد.
همچنین F-14 در معرض آسیبی به نام اسپین فلت بود و این جنگنده در حالت افقی میچرخید. زمانی که این اتفاق رخ میداد و خلبان و افسر همراهش باید اجکت میکردند، شرایط ایمن نبود. در فیلم تاپ گان نیز به از دست رفتن جان گوس در سناریویی مشابه اشاره شده است. در واقع رخ دادن چنین چیزی در شرایط واقعی نیز احتمال بالایی داشت. مورد بعدی به هزینههای نگهداری جنگنده F-14 تامکت مربوط میشود. شاید با خود فکر کنید هزینه تعمیر جنگندههای قدیمی چندان زیاد نیست اما زمانی که یک هواپیما نیازمند زمان نگهداری ۳۰ تا ۶۰ ساعتی برای هر ساعت پرواز باشد بنابراین هزینههای آن نیز بالا خواهد بود. تقریباً تمامی قطعات حیاتی جنگنده موردبحث، از فعالکنندههای بال گرفته تا سیستمهای الکترونیکی رادار نیازمند تعویض مداوم بودند.
نیروی دریایی آمریکا برای حل چنین مشکلاتی تصمیم گرفت تا از سیستم LANTIRN در اواخر دهه ۹۰ میلادی استفاده کند. با این سیستم تامکت میتوانست در ارتفاع کمتری نسبت به سطح زمین در شب پرواز کرده و به اهداف زمینی حمله کند اما متأسفانه این راهحل هم نتوانست مشکلات هزینههای تعمیر و نگهداری F-14 را برطرف کند و تقریباً یک دهه بعد، جنگنده مشهور یاد شده راهی موزه شد. اما F/A-18 هورنت در مقایسه با F-14 تامکت چگونه عمل کرده است؟ مقایسه هر دو جنگنده کار راحتی است زیرا F/A-18 هورنت جنگنده سطح بالاتر نیروی دریایی آمریکا بوده چراکه سرعت و شعاع پروازی بیشتری داشته است. البته در بحث طراحی ظاهری نیز تفاوتهای واضحی وجود دارد. درحالیکه بالهای F-14 قابلیت تنظیم داشتهاند، بالهای هورنت از نوع ثابت هستند. همچنین تامکت ابعاد بزرگتری نسبت به هورنت داشته است. با اینکه تامکت از نظر سرعت بسیار توانا بود و میتوانست به سرعت ماخ ۲.۳ دست یابد اما F/A-18 هورنت در داگ فایت سرعتهای پایینتر عملکرد بهتری به نمایش میگذاشت. سقف سرعت هورنت ماخ ۱.۸ بوده است.
از طرفی باید دانست هورنت با نزدیکتر شدن به اهداف خود بهتر عمل میکرد درحالیکه F-14 میتوانست از فواصل دورتر با اهداف متخاصم درگیر شود. یکی از خلبانهای اسبق نیروی دریایی آمریکا که تجربه هدایت هر دو جنگنده را داشته تامکت را پلتفرمی آنالوگ و هورنت را دیجیتال مینامد. او میگوید:
من فکر میکنم تامکت میتواند هورنت را به چالش بکشد اما هورنت در مجموع بسیار بهتر است چراکه در یک جنگ کمسرعت، این جنگنده زاویه حمله بالاتری دارد.
او در مصاحبه خود به شدت روی قابلیت اطمینان بالاتر هورنت نسبت به تامکت تأکید میکند. هماکنون هورنت کاملاً دگرگون شده و به صورت بلوک III سوپر هورنت درآمده است تا جنگندهای مناسب قرن ۲۱ باشد. البته با اینکه F-14 تامکت در آمریکا بازنشسته شده اما در کشورمان همچنان حضور دارد. قرارداد فروش ناوگانی از این جنگندهها به کشورمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی امضا شد، قراردادی که ۲ میلیارد دلار ارزش داشت. نشنال اینترست ادعا میکند:
تحلیلگران F-14 آن دوران را معادل F-22 امروزی میدانند.
علت چنین ادعایی آن است که تامکت در دوران خود یکی از پیشرفتهترین جنگندههای دنیا بوده است. مقامات آمریکایی در آن زمان فروش تامکت به ایران را جهت جلوگیری از نفوذ و بررسی شوروی تائید کردند هرچند پس از پیروزی انقلاب اسلامی اوضاع به گونه دیگری رقم خورد و مهندسان کشورمان تا به امروز توانستهاند این جنگندهها را عملیاتی نگه دارند.
HR3
۱۰ آبان ۱۴۰۳دیگه دوران جنگنده با سرنشین داره به سر میاد زین پس پهبادها با ابعاد و قدرت پیمایش مختلف و با با قابلیت ها مختلف هوش مصنوعی حرف اول و آخر رو میزنن
هر کشوری بتونه پهبادهای کاربردی و ارزانتر درست کنه دست برتر رو داره
فورد
۱۰ آبان ۱۴۰۳به نظر من دلیل بازنشستگی تامکت هزینه نگهداری نیست وفکر کنم پیچیده تر از این حرفاست چطور ایران با اینهمه کمبود تونست ولی امریکا از پس هزینش بر نیومد شاید از ترس دسترسی جاسوس های شوروی به تکنولوژی ونقشه هاش بوده درضمن هواپیما های پرخرج تر از اونم فعلا در امریکا خدمت میکنن
Avan
۱۰ آبان ۱۴۰۳چون برای ایران هزینه کردن سر این چیزها مهم نیست از طرفی جایگزینی هم براش ندارد.
حسن
۱۰ آبان ۱۴۰۳بزرگوار تو ایران هزینه کردن یک نوع نعمته
هر چیز حیاتی که هزینه داشته باشه مافیا هم داره بودجه هم داره یه کاسه ی بزرگ با صد تا دست داخلش هم داره
کلا هرجا اسم هزینه بیاد رو چشمشون میذارن یه سفره میندازن دور هم میخورن اصلا دور هم بودن جمیع واجباته چون سله ی رحم هم محسوب میشه کمک و همیاری هم محسوب میشه خیلی خوبه
B
۱۰ آبان ۱۴۰۳واقعا قبطه میخورم به این سواد نظامی همینجوری مملکت وضعش انقدر عالیه دیگه
حسن
۱۰ آبان ۱۴۰۳اینا خوباشونن خدا را شکر کن حداقل میتونن بنویسن و بخونن
حسن
۱۰ آبان ۱۴۰۳اینا خوباشونن حداقل میتونن بنویسن و بخونن خدا نکنه با اون پاکتیا سرو کله بزنی
جرمی کلارکسون
۱۰ آبان ۱۴۰۳من یه جایی خوندم یادم نیست کجا بود ولی نوشته بود F28 طراحیشو دیدم یه سری توضیح داده بود مثل اینکه نسخه جدید F14 هست
خیلی کامل نبود مقالش
Freddie mercury
۱۸ آبان ۱۴۰۳همون کاربر طرفداری هستید؟
مهراد
۱۰ آبان ۱۴۰۳تحلیگران F14 آن دوران را معادل رپتور امروزی میدانند …
عکسای تامکت رو باید دانلود کنی و بزنی والپیپر لپ تاپ و موبایل از بس زیباس این گربه نر مغرور و چالاک و زیبا
پیشرفته ترین و گرونترین و زیباترین جنگنده تمام دهه ۷۰ میلادی
این پسر حساسه ، مثل جواهر باید لای ابریشم نگهداری بشه
ضمنا در انتها این حقیقت که نیروهای ایران تونستن علیرغم وجود قطعات صفر هنوز تعداد نسبتا زیادی از این جنگنده رو عملیاتی نگه دارن خیلی پشم ریزونه شاید متخصصای خیلی خوبی قطعاتش رو پشتیبانی میکنند مثل ماشین سازی اراک .
کاوه
۱۰ آبان ۱۴۰۳نخیر بزرگوار اصلا علتش این نیست.به صورت خیییییییلی واضحی توانایی تولید قطعات یدکی مورد نیازش رو نداریم به هیچ وجه.و چون فقط ایران و امریکا داشتن هیچ کشور دیگه هم قطعه اش رو نداره که بخرن ازش.علت اینکه تونستن عملیاتی نگه دارن(البته به صورت خییییییییلی محدود و کلا میشه گفت گذاشتن یه گوشه و ازش استفاده نمیکنن تا موقع نیاز)اینه که وقتی تامکت بازنشسته شد امریکا کلا همه موجودی هاش رو برد توی گورستان هواپیمای خیلی بزرگی که داره و گذاشتنش اونجا مثل باقی هواپیما های بازنشسته.اونجا هم چون یه گورستان هواپیماست به اون صورت محافظت نمیشد و بعد از یه مدت دیدن یه سری ادم یواشکی رفتن و کلی از قطعات اون هواپیماهای اوراقی رو باز کردن و دزدیدن!!!!!اون قطعات قاچاق شدن توی ایران و با وصله پینه کردن فعلا تونستن یه تعداد از هواپیماها رو عملیاتی نگه دارن.بعدا که متوجه شدن امریکا اومد همه تامکت های اوراقی مونده رو منتقل کرد جای دیگه که دست دزدها بهش نرسه و کاملا داره ازش مراقبت میشه
Nr
۱۰ آبان ۱۴۰۳اها درست… 50 ساله روند همینطوره پس…
یکی دو بار سرقت کردن…از اون به بعد جنگنده های داخل کشور با همون قطعات سرپاس اره؟
B
۱۰ آبان ۱۴۰۳البته جنگنده اصلی ایران هنوز که هنوزه f4 هست و در آینده احتمالا میگ یا سوخو جایگزین بشن اف ۱۴ عملیاتی هم باشن و همچیشون بدون مشکل باشه خیلی قدیمی شده و دیگه اون کارایی ای که باید رو نداره
Nr
۱۰ آبان ۱۴۰۳هرکدوم از این جنگنده ها بعد از هر پرواز نیاز به اورهال کوتاه دارند و بعد از چندین پرواز نیازمند یک اورهال سنگین هستند…
چندین تامکت بودن که درطول جنگ یا بعد از اون دچار نقص فنی یا حادثه شدن که بعد ها به صورت داخلی به طور کامل اورهال و بازسازی شدن مثل تامکت کد 3-6002
…
غیر منطقی ترین نظر ممکن همینه که بگیم هنوز تمام قطعات حال حاضر رو تامکت های توی کشور ساخت امریکا اند
نیما
۱۲ آبان ۱۴۰۳نه داداش همشون که وارد نمیشن اما هنوز یک سری شون از همون کندن از اوراقیهای امریکایه اول و آخر اینا دیگه باید برن تو اوراقی های ما الان اینا از زمین کنده شن رادارهای قوی هواپیماهای دشمن اینارو شناسایی منهدم میکنه الان برد راداری و مخفی بود از رادار مهمه سرعت مهم نیست اینا دیگه بدرد موزه میخورن
علی
۱۰ آبان ۱۴۰۳آره نون خشکی های که میرن اونجا ، میرن قطعات رو بر میدارن میفرستن ایران. یعنی حاضرید هر چیزی بگید که خود تحقیری کنید
حسین
۱۲ آبان ۱۴۰۳علی جان یکم سرچ کنی اخبار محکومیت افرادی که قطعات اف14 از آمریکا به ایران قاچاق میکردن میتونی بخونی، یکی از دلایلی که ایران فقط از اف4 استفاده میکنه همین هست که قطعاتش رو میتونه از چین تامین کنه چون اف4 در ارتش کشورهای زیادی استفاده شده. اما اف14 فقط در ارتش آمریکا و ایران بوده و قطعاتش صرفا در آمریکا تولید شده. اصلا به خاطر همین قاچاق قطعات، آمریکا تمام اف14 های بازنشسته رو نابود کرد تا قطعاتش قابل دزدی نباشه.
لینک خبر:
https://www.popularmechanics.com/military/aviation/a42859545/iran-f-14-tomcat-spies/
amirkhanzadeh
۱۰ آبان ۱۴۰۳حله
امین
۱۱ آبان ۱۴۰۳خود تحقیری حال میده؟ نه!
بعد پنجاه سال هنوز از قطعات سرقتی استفاده میکنند تا بتونن جنگنده ایران عملیاتی نگه دارند؟
واقعا فکر میکنی اینقدر همه چیز ولنگ بازه که هزاران قطعه بدزدن بتونن از آمریکا یک جوری خارج کنند ۱۰ هزار کیلومتر بدون آسیب منتقل کنند در نهایت در پایگاه نیروی هوایی ایران استفاده بشه؟
فکر میکنی قطعات جنگنده کوچیکه ؟ که بشه راحت منتقلش کرد. قطعه حساسی که باید در شرایط مناسب نگهداری و بسته بندی شه تا قابل استفاده باشه
حاضرید هر آسمون ریسمانی بهم ببافید اما قبول نکنید که افرادی با استعداد در ایران هستند که میتونن راه حل برای مشکلات پیدا کنند.
درسته سیاست مدار های ضعیف داریم ، اما افراد بسیار باهوش توانت و پرتلاش نیز داریم که دارند جور کم کاری سیاست مدار بیشرف میکشند.
به خودتون بیایید نگذارید دوران خفت قاجار تکرار بشه.
دوستان اگر حوصله دارید کتاب سفرنامه ابراهیم بیگ که سه جلد داره بخونید بخصوص جلد اول
تاریخ انتشارش مال قبل از مشروطه هست.
اگر حوصله کتاب خوندن ندارید نسخه صوتی گوش بدید. خیلی لازمه تا مردم واقعیت های چند قرن گذشته ایران بدونن و بفکر باشند.
لطفا کتاب بخونید و هر کس اگر علاقه داشت من میتونم بهش معرفی کنم .
سجاد
۱۲ آبان ۱۴۰۳چیزی که به چشم میبینم رو نادیده بگیریم و کتابایی که تو توصیه میکنی رو بریم بخونیم که آگاه بشیم؟ خودت چشمات رو باز کن و واقعیت رو ببین اونوقت مجبور نیستی تحت هر شرایطی برای کسایی که زندگیمون رو به این روز انداختن ماله بکشی
حسین
۱۲ آبان ۱۴۰۳امین جان یکم سرچ کنی اخبار محکومیت افرادی که قطعات اف14 از آمریکا به ایران قاچاق میکردن میتونی بخونی، یکی از دلایلی که ایران فقط از اف4 استفاده میکنه همین هست که قطعاتش رو میتونه از چین تامین کنه چون اف4 در ارتش کشورهای زیادی استفاده شده. اما اف14 فقط در ارتش آمریکا و ایران بوده و قطعاتش صرفا در آمریکا تولید شده. اصلا به خاطر همین قاچاق قطعات، آمریکا تمام اف14 های بازنشسته رو نابود کرد تا قطعاتش قابل دزدی نباشه.
لینک خبر:
https://www.popularmechanics.com/military/aviation/a42859545/iran-f-14-tomcat-spies/
abbas
۲۶ آبان ۱۴۰۳متاسفانه یا خوشبختانه اونا مثل تو فکر نمیکنن کنگره به محض اعلام خبر بازنشستگی به جهت اینکه قطعات این جنگنده به ایران نرسه تسویب کرد که تمامشون امحا بشه به جز چند عدد برای تمرین نظامی و رفتن به موزه
امثال مثل تو یاد گرفتن خود تخریب باشن
و شکر خدا تا اخر عمرشون هم همین وضع دارن
راحت باش…
.
۱۰ آبان ۱۴۰۳دلم میخواد کامنت بزنم و یه سری اطلاعات تکمیلی و کاملاً ویژه بزارم واسه دوستان
.
ولی حیف که سانسور اجازه نمیده…..
فقط وقت و انرژیه که از من هدر میشه
جرمی کلارکسون
۱۰ آبان ۱۴۰۳Top Gun 💯🤟
محمدهادی
۱۲ آبان ۱۴۰۳از نظر منکه تامکت برای سرزنین ما خدمت شو با موفقیت انجام داد،دیگه اهمیتی نداره بشه بعد لز ۶۰ سال هم باهاش عملیات کرد
اون موقع که نیرومند و جوان بود دمار از دشمنان ایران درآورد،بسیاری رکورد های عجیب و غریب رزمی ثبت کرد ،طوریکه خود امریکا وقتی بحث پیروزی های مکرر ایران میشد میگفت چون این تحهیزات رو ما ساختیم
ینی خودشو یجوری ربط میداد به این پیروزی ها
پس تامکت خوش خدمتی هاشو بیش از چیزیکه انتظار میرفت انجام داده و الان دیگه بعد از این همه سال ها تمام سازه ی اصلی هواپیما توانایی رزم و مانور های شدید هوایی رو نداره که کاملا هم قابل قبول محسوب میشه
فقط ای کاش مهندسان نظامی کشورمون مثل همون کار عظیمی که تو صنعت موشکی انجام دادن رو به یه نوعی در بحث هواپیمای جنگی انجام میدادن و به ساخت موتورهای توربو فن باکیفیت میرسیدن تا الان انقد آسمون کشور مان خالی از پرنده های توانمند و چالاک و مدرن نباشه
واقعا تو این مطلب کم کاری شده
بابک
۱۰ آبان ۱۴۰۳بگذشته نگاه کردن و افتخار کردن تا حدودی خوبه اما باید چشمانمان را بیشتر باز کنیم و آینده را با دقت و هوشمندی بسازیم .
صنعت هوایی و مخصوصا بخش نظامی آن جز صنایع پرهزینه و استراتژیک است.
ما متاسفانه به علت مشکلات عجیب و غریب داخلی و خارجی ، بیش از حد از واقعیت صنعت جهان دور هستیم و خودمان را بیش از حد بزرگ و توانا می دانیم .
اتکا به نفس خوبه ، اما کاذب آن خطرناک مهلک است
علی منصوری
۱۰ آبان ۱۴۰۳موافقم با شما،متاسفانه دوستان باید واقع گرا باشن، صنعت هوایی ایران بیشتر شوخیه الان ،نه تنها بروز نیستیم و بلکه تو اورهال نیروهای فعلیمونم مشکل داریم
.
۱۱ آبان ۱۴۰۳بابک عزیز….کامنت سال رو زدی👌👌👌
محمد
۱۰ آبان ۱۴۰۳روح اون بزرگمردی که این شاهکار رو برای ایران خرید شاد ، یکی از بزرگترین دلایلی که اف ۱۴ بازنشسته شد هزینه توسعه مدل های جدید بود و گرنه گرومن در غالب پروژه سوپرتامکت ۲۱ قصد داشت تامکت رو تا دوران فعلی به روز نگه داره و حتی مدل پیشرفته تری به اسم ASF-14 برای سال های بعد از ۲۰۱۰ برنامه ریزی شده بود اگه مثل زمان اون خدابیامرز یه سرمایه گذار پیدا میشد هنوز تولید اف ۱۴ ادامه داشت پلتفرم اف ۱۴ بسیار بهتر از اف ۱۵ بود گرومن بازی رو توی زمین حمایت سیاستمدار ها از مک دانل داگلاس و اف ۱۵ و کمبود سرمایه باخت و گرنه همه میدونستن اف ۱۴ بهترین هواپیمای نسل چهارم برای ارتقا هست
Navid A J
۱۰ آبان ۱۴۰۳درود به مرزبانان و محافظان ایران
LH44
۱۰ آبان ۱۴۰۳نور به قبر اونی بباره که این ها رو برای ایران خرید.
اون به قول شما مهندسین هم خیلی موفق نبودن. الان چنتا f14 عملیاتی دارن حضرات؟؟
تا یه چیزی میشه همین f14 های 60 سال پیشو هوا میکنن.
زیادی تاپ گان 2 رو دیدن!!!!!!!!
Navid A J
۱۰ آبان ۱۴۰۳من از تجهیزات نظامی زیاد سر در نمیارم. ولی خریدنش و داشتنش به تنهایی افتخاری نداره. اونم وقتی که توان تولید قمقمه ارتشمونم نداشتیم. حتی برای تعویض یه پیچ این هواپیما؛ اجازه نمیدادن یه ایرانی اونجا حضور داشته باشه ولی الان اوورهالش رو خودمون انجام میدیم.
اگر جسارت الان رو اون زمان داشتیم و یکم روی توان داخلی مون هم کار میکردیم و تا تقی به توقی میخورد؛ طرف چمدان ب دست فرار نمیکرد؛ حال و روز الان ما هم این نبود.
LH44
۱۰ آبان ۱۴۰۳اون ادم میدونست یک شبه نمیشه به امثال شوروی رسید. برای همین تجهیزات درجه یک رو از بهترین کشور ممکنه میخرید. وگرنه خریدن ادوات دسته دوم درجه سوم با قیمت درجه یک از روسیه هنر نیست. جسارت هم نیمخواد. بی غیرتی میخواد. اون ادم اینقدر اعتبار داشت که جنگنده ای رو که امریکا اجازه فروش به هیچ کشوری نمیداد، خرید و وارد ایران کرد. بماند که چقدر از این تجهیزات با ش.و رش 57 وارد نشدن. ولی همون هایی که وارد شدن در اون هشت سال یا بهتر بگیم، دو سال، فرشته نجات مردم بودن.
برای تولید هم بهتره هیچی نگیم. همین الانم صنایع بزرگ از دستگاه های اون موقع استفاده میکنن.
اون ادم رفت که بهای موندنش جون هم وطنانش نباشه. نه مثل الان. ایران اش.غال شده. فقط یکم منطق میخواد تا متوجهش بشید. کله گنده های نظامی با حداقل 50 کیلو اضافه وزن به فکر من و شما نیستن.
datsun
۱۰ آبان ۱۴۰۳تنها دلیلی که آمریکا اینها رو به ایران داد جنگ سرد با شوروی بود دیگه نمیخواد انقدر احساسیش کنی،
LH44
۱۰ آبان ۱۴۰۳قضیه احساسی نیست، واقعیته. همسایه بودن با شوروی و خلیج فارس همیشه تریکی بوده که اون خدابیامرز ازش استفاده میکرده و سلاح های روز رو دریافت میکرده. وگرنه از زمان ایزنهاور که قرار به کمک به کشورهای اسیب دیده شد، ایران کمک و تجهیزات چندانی دریافت نمیکرد.
ab0lf4zl
۱۱ آبان ۱۴۰۳واس مفت خور و جیره خور و ماله کش شما هرچقد صحبت کنی انگار اب تو هاوند کوبیدی
حسین
۱۲ آبان ۱۴۰۳این حرف مثل این میمونه که بگیم عربستان و امارات که خیلی سال هستش سلاح های بسیار پیشرفته و گران قیمت خریدن الان خیلی پیشرفته و قدرتمند هستند؛ فقط همه ی این ها به همراه پشتیبانی امریکا و ناتو حریف یه یمن نشدن! بحث های نظامی و امنیتی فقط به داشتن سلاح نیست، پارامترهای خیلی مهم تری هم درش دخیل اند.
منصور
۱۰ آبان ۱۴۰۳خرید پیشرفته ترین هواپیمای جنگنده ای که به هر کجایی فروخته نمیشد و بکارگیری آن نیازمند هزینه و زیر ساختها و آموزش نیروهای انسانی فراوان بود افتخار کمی نیست. ایران در همان زمان هم از بسیاری از کشورهای همتراز خودش در ساخت اسلحه و مهمات جلوتر بود و برنامه های تسلیحاتی بزرگی داشت به گونه ای که اگر بعضی از اتفاقات روی نمی داد امروز اورهال جنگنده های پنجاه سال پیش که هیچ ، تولید پیشرفته ترین جنگنده های جهان را هم انجام میداد. همانهایی که امروز اورهال هواپیما رو انجام میدن شاگردان کسانی هستند که در آمریکا آموزش تعمیرو نگهداری هواپیما رو گذرونده بودند. اگر جسارت الان رو اون زمان داشتیم و خوشی هم زیر دلمان نزده بود اصلا تقی به توقی نمی خورد و نگران فرار کسی نبودیم و مثل بسیاری دیگر از مردمان این کره خاکی از یک زندگی نرمال برخوردار بودیم
Mgh
۱۱ آبان ۱۴۰۳آخه چرا اطلاعات نداری نظر میدی! شاه تو خرید اف ۱۴ به حرف کارشناس های نیروهای هوایی گوش نداد (سپهبد «عبدالله آذر برزین» جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش پهلوی در مصاحبهای که در کتاب «فرماندهی و نافرمانی» آمده است) نظر فرمانده ها این بود اف ۱۵ خریداری بشه چون به جای ۷۰ فروند اف ۱۴ با همون پول میشد ۲۵۰ تا اف ۱۵ خرید اسنادشم موجوده!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۱ آبان ۱۴۰۳بله حرف شما درست هست، بین مشاوران شاه برای خرید F15 و F14 دودستگی وجود داشت ( مصاحبه سپهبد آذربرزین با حسین دهباشی در آپارات موجوده)
ظاهرا شایعه وجود داره یکی از مشاوران شاه که طرفدار خرید F14 بوده، از سمت شرکت آمریکایی وعدههای مالی گرفته تا معامله جوش بخوره
بدونشک از عادتهای شاه ایران، خرید بهترین چیزها برای ارتش، بدون توجه به قیمت بود، طبیعتا گاهی هم اسراف و ولخرجی داشت. شک ندارم اگر بیشتر میموند، F15 و F18 هم به تعداد بالا می خرید
……………………..
از بحث تفاوت F14 و F15 که بگذریم، ارتش ایران اگر زمان شاه با انواع هواپیما و هلیکوپتر و هاورکرافت و تانک و نفربر و نیروهای تحصیلکرده تجهیز نشده بود، در جنگ با عراق بازنده محض بودیم
محمد
۱۱ آبان ۱۴۰۳خود شاه با اف ۱۴ پرواز کرده بود.
هدف ایران در اون برهه مقابله با شوروی بود که اف ۱۴ برای این کار بهتر از اف ۱۵ بود ولی بعد ها پیش نویس خرید ۱۰۰ فروند اف ۱۵ نوشته شده بود که با وقوع انقلاب نهایی نشد.
در کل اف ۱۵ برای ایران بهتر بود که اگر انقلاب رخ نمیداد اف ۱۵ می خریدیم.
حسین
۱۲ آبان ۱۴۰۳مثال های تاریخی زیادی هستش که توش یک طرف جنگ تجهیزات و تسلیحات بسیار پیشرفته داشته اما پیروز نشده. خود امریکا با تمام سلاح هاش حریف ویتنام نشد، اونوقت چجوری می تونیم نتیجه بگیریم برنده ی جنگ صرفا با سطح تسلیحات ارتباط مستقیم داره؟! تو جنگ با عراق هم همین بود، تمام انبارهای سلاح ما تو همون دو سال اول تخلیه شدن، از طرف دیگه صدام تا روز آخر در حال تغذیه شدن توسط آلمان و فرانسه و شوروی بود.
حسین
۱۲ آبان ۱۴۰۳جناب اشتری،
پس از ورود بخدمت اف -۱۶، ایران اولین مشتری خارجی اف -۱۶ بحساب می آمد که پیش از اسراییل که در حال جنگ با اعراب بود این جنگنده را خریداری و سفارش داد.
ایران قرار بود ۳۰۰ فروند اف -۱۶ خریداری و سفارش دوم را مشروط بر انتقال فناوری در تشکیلات هسا در اصفهان کرد. این مسئله تجربه بسیار بالایی در اختیار ایران قرار داده و از ان گذشته برخی قطعات را هم بشکل بومی تولید و جایگزین قطعات اصلی میکرد و خود را تبدیل به یک تولید کننده بزرگ قطعات هواپیما تبدیل میکرد، نقشی که بعدها ترکیه با استفاده از خلا بوجود آمده پس از اختلاف ایران و ایالات متحده موفق به دستیابی به ان شد.
بر اساس نقشه راه سازمان صنایع هوایی ایران و طی مذاکراتی که با طرف امریکایی انجام گرفته بود بنابود تا هسا علاوه بر مونتاژ اف-۱۶ های مورد نیاز نیروی هوایی شاهنشاهی، اف-۱۶های سفارش داده شده جهت استفاده نیروهای هوایی کشورهای منطقه از جمله ترکیه و مصر را مونتاژ و تولید کند و بزودی ایران به بزرگترین مرکز تولید قطعات و جنگنده های اف ۱۶تبدیل میشد در این برنامه پس از متوقف شدن برنامه اف ۱۶ در کشور سازنده یعنی ایالات متحده ایران بزرگترین مرکز پشتیبانی فنی از این جنگنده ها بشمار میرفت ولی در نهایت این مسئله محقق نشد و به پس از وقوع انقلاب نه تنها قراردادهای خرید اف-۱۶ لغو شد، بلکه این تاسیسات هم تکمیل نشد و در مقابل، تاسیسات صنایع هوافضای ترکیه به قطب مونتاژ جنگندههای اف-۱۶ و تولید قطعاتشان در منطقه خاورمیانه تبدیل شد.
جالب اینکه 75 فروند اف16 ایران که آماده تحویل بود پس از انصراف دولت موقت در ایران تحویل اسرائیل شد!
علی منصوری
۱۱ آبان ۱۴۰۳دقیقاً درسته، البته ک منکر توانایی گرومن نیستم ولی ایگل شاید انتخاب بهتری بود
LH44
۱۲ آبان ۱۴۰۳یکی از نقاط قوت f14 برد راداریش بود. 370 کیلومتر در برابر 160 کیلومتر f15. رادار قویتر f14 جدا از بحث پرتاب موشک، این اجازه رو به نیروی هوایی میداد تا حرکت دشمن، مخصوصن از طرف شوروی و حزب بعث رو در خاک خودش شناسایی کنن. شما که اطلاعات داری نمیدونی نسخه اولیه f15 در بسیاری از زمینه ها از f14 عقب تر بود؟؟ منتها f15 اپدیت شد، F14 به دلیل هزینه بیشتر کنار گذاشته شد. در اون زمان f14 گزینه بهتری بود.
امین
۱۱ آبان ۱۴۰۳این موشکهای نقطه زنی هم که از ۲۰۰۰ کیلومتری در عرض ۱۴ دقیقه میخوره تو سر اسرائیل هم اون بزرگوار خریده بود؟ دوران جنگنده داشتن مثل گذشته نیست
حسین
۱۲ آبان ۱۴۰۳میشه یک عکس از نقاطی که زده شده لینک بدین؟ از ۲۰۰ موشک باید حداقل عکس ۱۰۰ تا نقطه زده شده داشته باشیم دیگه نه؟
...
۱۷ آبان ۱۴۰۳وقتی عکس هوایی پایگاهشو با ابر جعلی می پوشونه یعنی مثل چی خورده فقط صداشو در نمیارن
المیدا خاویر
۲۵ آبان ۱۴۰۳دیگ تا تور به finish سلام کن
Saeed
۱۰ آبان ۱۴۰۳F/A- 18 HORNET
لطفا تصحیح کنید.
علی منصوری
۱۰ آبان ۱۴۰۳داستان تامکت خیلی جالبه، انیمیشن تبلیغاتی f14 ببینین…. نشون میده ی گربه برای داشتن قلمروش اول نقاط ضعف حریفش پیدا میکرد و نسبت ب اونا خودش تقویت میکرد ….البته در مورد خرید تامکت دوستان مطلع میدونن وقتی ک ب ایران معرفی شد همون زمان f15 نیز تو مارکت بود، یکی از دلایل خریدش تبحر خلبانی بود ک تونست توان واقعی گرومن تامکت ب جلو مشتری بخوبی نشون بده، متأسفانه بخاطر مخالفت سنا آمریکا ( چون گرومن اون زمان ی جنگنده استراتژیک بحساب میومد)گرومن تحویلی با موتورهای ایراد دار پرت اند ویتنی ک اغلبشون مشکل کمپرسور داشتن ب ایران داد ولی خب این مشکلم خلبان های ایرانی تونستن تا جایی حلش کنن، با تمام این حرفا ترکیب فونیکس و تامکت بسیار موفق بود بخصوص قبل از اومدن میراژ f1 فرانسه ک برای تامکتهای ایران دردسر ساز شدن( تو جنگ نفتکشها)…..
برای ما ایرانیا این کهنه سرباز یادآور خاطرات قشنگیه و وقتشه تو ایرانم بازنشسته بشه
محمد
۱۱ آبان ۱۴۰۳قرار بود نواقص برطرف بشه که انقلاب شد.
خود اف ۱۴ های آمریکا مثل اف ۱۴ های ایران از همون اول مشکل پیشران داشتند که بعد ها ارتقاء یافتند و مشکل موتور رفع و رجوع شد.
ولی انقلاب فرصت نداد.
Kiarash
۱۰ آبان ۱۴۰۳روحش شاد که برای ارتش ایران چنین کارایی کرد
اشکودا عشق مردم ترکیه
۱۰ آبان ۱۴۰۳اون سردبیر خوشتیپه یجا گفت تو عملیات h3 از این استفاده شد
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ آبان ۱۴۰۳یک مرتبه مجدد مطالعه بفرمایید ببینیم کدام سردبیر بوده
datsun
۱۰ آبان ۱۴۰۳تو عملیات h3 از تامکت به عنوان اسکورت سوخت رسان ها استفاده شد ولی کار اصلی رو فانتوم ها کردن
فهام
۱۱ آبان ۱۴۰۳هدف از طراحی و ب خدمت گرفتن تامکت در نیروی دریایی،حفاظت از ناوگان در برابر تهاجم بمب افکن های سنگین شوروی و موشک های دوربردِ هواپرتاب و ضدکشتی روسها در دوران جنگ سرد بود.
ترکیب رادارawg9و موشک فونیکس و برد تامکت،ب راحتی تنها استراتژی موثر نیروی هوایی شوروی برای مقابله با نیروی دریایی امریکا در آبهای دور و اقیانوس ها را خنثی میکرد.
جنگ سرد تمام شد،ماموریت تامکت هم تمام شد و بدون جانشین(چون نیاز نبود)بازنشست شد(هورنت و سوپر هورنت فاقد موشک دوربرد مشابه فونیکس هستند ب تازگی نسخه ی تغییر یافته از موشک استاندار برای این نقش دریافت کردند)
Iman313
۱۱ آبان ۱۴۰۳البته خیلی از قطعاتش هم گم شد تو یه بازه زمانه که آمریکایی میگفتن کارِ ایرانیاس و همشو نابود کردن
رهگذر
۱۲ آبان ۱۴۰۳در مورد جنگنده ها این نکته جالبه ک اکثر مربوط به چندین دهه قبل هستن از نظر طراحی ولی کاملا انگار دیروز طراحی شدن.موردی ک در خودرو یا سایر کالاهای مربوط به حمل و نقل و تکنولوژی نمیبینیم.و انقدر از همه نظر از طراحی تا قدرت و مانور پذیری سطح بالا و جلوتر از زمان خودشون بودن ک برای دهه ها مورد استفاده قرار میگیرن
حسین
۱۲ آبان ۱۴۰۳جالبه اکثر دوستان بخاطر خریدن تجهیزات از خارجی ها و پرداخت پول هنگفت و وابسته بودن تا آخرین پیچ همون تجهیزات به بیگانگان، احساس غرور و افتخار می کنن اما الان که با تجهیزات ساخت متخصصان خودمون مقابل پیشرفته ترین حالت ممکن تسلیحات همون خارجی ها ایستاده ایم، اگر خودتحقیری نکنن در بهترین حالت سکوت اختیار میکنن. ملت عجیبی هستیم…
arash
۱۲ آبان ۱۴۰۳با سلام و احترام. اف 14 تام کت یکی از قابل احترام ترین هواپیماهای جنگنده است که مشابه کنکورد در مسافربری به خاطر هزینه بالای نگهداری و پشتیبانی از رده خارج شد و دیگه مورد بروزرسانی قرار نگرفت کما اینکه شما همچنان ب 52 را بخاطر مباحث اقتصادی و قابلیت اطمینان بالا و هزینه نگهداری و پشتیبانی مناسب عملیاتی می بینید. ضمنا بخاطر پستی و بلندی های موجود در ایران قدرت راداری این جنگنده به ایران توان پشتیبانی و آرایش و رزم راداری برای پدافند را فراهم میکرد لذا در نهایت این جنگنده در قیاس با اف 15 برای ایران خریداری گردید و با رشادتها و مهارتهای ایرانیهای باهوش دوره دیده در آمریکا همچنان هم کمابیش عملیاتی است اما بعد از 50 سال باید قبول کرد که دیگه دوره این جنگنده به پایان رسیده و در برابر سایر جنگنده های جدید در نبردهای هوایی حرفی برای گفتن ندارد مشابه شورولتهای بلیزر یا نوا که در زمان خودش خیلی عالی به روز و زیبا بود اما الان بعد از 50 سال در برابر نمونه های جدید لندکروز یا شورولت تاهو واقعا حرفی برای گفتن در هیچ زمینه ای ندارد.