یکی از نمادینترین خودروهای تاریخ بریتانیا که ابعاد کوچک و هندلینگ فرز و چابکی دارد با قوای محرکه الکتریکی عرضه شده و دارای شتاب گیری آنی، هزینههای نگهداری و مالکیت کم و عملکردی بیصداست.
خب آیا اینگونه است؟ ما اولین بار که پشت فرمان مینی الکتریک در میامی نشستیم تحت تأثیر آن قرار گرفتیم اما این خودرو در خانه خود یعنی بریتانیا چه عملکردی دارد؟
پاسخ ساده به این سوال خیلی خوب است. همانگونه که انتظار دارید فاکتور هیجان در این خودرو دیده میشود و ما لحظات مفرح زیادی در پشت فرمان مینی داشتیم. پیشرانه الکتریکی این خودرو قدرت ۱۸۱ اسب بخاری داشته و باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۳ ثانیهای است که در نگاه اول میزان هیجان این خودرو را نشان نمیدهد. البته مینی همچون همیشه جذاب باقی مانده است.
مجموعه باتری ۳۲.۵ کیلووات ساعتی این خودرو زیر صندلیهای عقب جا خوش کرده و باعث شده مرکز ثقل مینی الکتریک به زمین نزدیک شود بنابراین شتاب گیری خودرو در پیچها بهخوبی صورت میگیرد.
حتی اگر در بزرگراه نیز بخواهید پدال گاز را تا ته فشار دهید میزان قدرت کافی برای ایجاد لبخند روی لبهای شما وجود خواهد داشت. تمامی این موارد در حالی انجام میشود که قوای محرکه کار خود را در سکوت انجام میدهد. شتاب گیری خودروی الکتریکی اعتیادآور است و این ویژگی در خودرویی که برای ایجاد هیجان طراحی شده جذابیت دوچندانی دارد.
احتمالاً اکثر خریداران مینی الکتریک این خودرو را در حالت استاندارد استفاده خواهند کرد هرچند حالتهای اسپورت و سبز نیز وجود دارند که باعث میشوند پاسخ خودرو کمی تیزتر یا نرمتر شود. یک حالت سبز پلاس نیز وجود دارد که اکثر ویژگیهای خودرو همچون سیستم تهویه مطبوع را نرمتر کرده و چند کیلومتری بر برد خودرو میافزاید.
و بیایید به مهمترین ویژگی یک خودروی الکتریکی یعنی شعاع حرکتی آن بپردازیم. در دنیایی که برد حدود ۳۲۰ کیلومتری حداقل لازم یک خودرو به نظر میرسد مینی حداکثر برد ۲۳۲ کیلومتری را ارائه میکند…
البته نباید تصور کرد که مینی قبلاً درباره این موضوع فکر نکرده است. در سال ۲۰۱۱ بود که مینی چند نمونهی الکتریکی شده از محصولات خود را در بریتانیا آزمایش کرد و اکثر کاربران با خودرو حداکثر مسافت ۵۰ کیلومتری را طی یک روز طی کردند؛ بنابراین با یکبار شارژ کامل که با استفاده از شارژر خانگی ۱۱ کیلوواتی حدود دو و نیم ساعت طول میکشد شما در طول هفته تنها چند بار نیاز به شارژ باتری خواهید داشت.
بله قطعاً برد کم مینی میتواند باعث کاهش جذابیتهای آن شود اما برای اکثر افراد و در اکثر زمانها کافی خواهد بود.
حالا به سواری خودرو برگردیم که دیگر ویژگی احساسبرانگیز این خودرو است. اگرچه باتریها وزن بیشتری را به مینی الکتریک تحمیل کردهاند اما سواری خودرو خیلی خوب است. خودرو در عبور از دست اندازها تلوتلو نمیخورد و راحتتر از آن چیزی است که فکر میکنیم.
برای اینکه باتریها حین حرکت خودرو تغذیه شوند باید حداکثر استفاده از ترمزها را بکنید هرچند دو نوع تنظیم برای آنها در نظر گرفته شده است. ما حالت قویتر را ترجیح میدهیم هرچند نیروی آن بیشتر از اکثر خودروهای الکتریکی دیگر است. یاد گرفتن چگونگی استفاده مؤثر از ترمزها میتواند بر هیجان راندن خودرو بیفزاید. البته میتوانید از تنظیمات نرمال هم استفاده کنید که بیشتر شبیه نمونههای بنزینی مینی است.
باقی خودرو کاملاً یک مینی را نشان میدهد و البته برخی ویژگیهای ظاهری و داخلی خاص به آن اضافه شده تا ذات پاک خودرو را نشان دهند. یک صفحهنمایش جدید نیز پیش روی راننده قرار گرفته که طبق سنت مینی هیجانانگیز است.
محفظه بار خودرو بزرگ نیست و همین موضوع درباره فضای عقب کابین هم صدق میکند؛ اما کیفیت ساخت کابین خاص بوده و خب هرچه باشد مینی عضوی از گروه ب ام و است. لیست تجهیزات خودرو نیز بسیار خوب است.
مینی تلاش کرده طیف مدلهای ارائه شده را ساده کند و به همین خاطر سه تریم ۱، ۲ و ۳ را عرضه کرده و آپشن ها نیز فقط به موارد ظاهری محدود شدهاند.
تمامی مدلها بهصورت استاندارد از ناوبری ماهوارهای سود میبرند و به این مورد باید اپل کارپلی، اندروید اتو، سیستم تهویه مطبوع و کروز کنترل را اضافه کرد. مدلهای ۲ حدود ۲ هزار پوند گرانتر بوده و دوربین پارک و صندلیهای چرمی و گرم شونده سود میبرند. مدلهای ۳ نیز ۳۰۴۰۰ پوند قیمت داشته و به سیستم صوتی هارمن کاردون، سقف پانورامیک و صفحهنمایش بزرگتر و کابین تمام چرمی مجهز هستند.
قیمت مینی الکتریک از ۲۴۴۰۰ پوند آغاز میشوند و به همین خاطر ارزانتر از هوندا e است. شاید مینی به اندازه هوندا جذاب و پیشرفته نباشد اما هرچه باشد یک مینی بریتانیایی و هیجانانگیز است.
مینی الکتریک خودروی جالبی است. برای بسیاری از افراد، ظاهر، حس و سواری آن که مشابه یک مینی نرمال است بخشی از جذابیتهایش خواهد بود. به احتمال زیاد شعاع حرکتی کم خودرو برای بسیاری از مالکان مسئله خاصی نخواهد بود. البته برخی افراد نیز در شگفت خواهند بود که چرا این خودرو فاقد شخصیت خاص خودروهایی همچون هوندا e است. بههرحال اولین تلاش مینی در این زمینه خوب از کار درآمده است.
مشخصات مینی الکتریک ۳
- قیمت: 30400 پوند (پس از اعمال مشوقهای دولتی)
- پیشرانه: تک واحد الکتریکی، باتری ۳۲.۵ کیلووات ساعتی
- قدرت/گشتاور: 181 اسب بخار/۲۷۰ نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 7.۳ ثانیه
- حداکثر سرعت: 150 کیلومتر در ساعت
- شعاع حرکتی: 232 کیلومتر
MAHDI
۱۷ خرداد ۱۳۹۹یه ماشین کوچیک فوق العاده جذاب و دوست داشتنی!!!
کابینش خیلی جذابه. مخصوصا رنگ مشکی با فرمان و دسته دنده خوشگلش?
جواد خطر
۱۷ خرداد ۱۳۹۹تَنا ایراد من بِ این ماشین دَسِ راس بودنِ فرمونشِ
مهدی
۱۸ خرداد ۱۳۹۹چون برا بازار بریتانیاس. شما ورژن اروپایی امریکاییشو بخر. فرمونش دست چپه
جواد خطر
۱۸ خرداد ۱۳۹۹ماشینای فرومون دَسِ راسی وارداتی تو ایران هَس ولی تِدادشون خیلی کمِ
MASIHA
۱۷ خرداد ۱۳۹۹از اونایی هستش که بعد از یه عمر دوری و قرنطینه و کرونا و….
دوستاتو جمع کنی با وسایل لازم,
لیست بنویسی ذغال,مرغ،اتش زنه،نوشابه،و… همشو بذاری صندوق عقب
(اگه ممد ژانگولر هم باهات باشه تا باکس اب معدنی نخری ولکن نیس?❤?)
خلاصه همه ی اینارو ببری
بذاری رو اسپرت مود
یه اهنگ با صفا بستگی به فاز جاده بذاری
شیشه ها پایین…
گاز گاز گاز…
amg 63
۱۷ خرداد ۱۳۹۹چراغا جلوش رو انگار از وزغ درست کردند
XLE
۱۷ خرداد ۱۳۹۹تسلا 3 ارزونتر به صرفه تر و بهتره
suan chwan
۱۷ خرداد ۱۳۹۹شعاع حرکتی 232 کیلومتره
–
واقعا واسه یه ماشین شهری فوقالعادس
باور کنید اگه یه کلکسونر بودم
یه مینی تو پارکینگم میذاشتم
ارش
۱۷ خرداد ۱۳۹۹چه کابین جذابی ???
Aran Milan
۱۷ خرداد ۱۳۹۹بیمر با این همه تجربه و ثروت چرا نمیتونه مثل تسلا بسازه?
علیx76
۱۷ خرداد ۱۳۹۹چون اون موقع دیگه BMW نبود
یه داستان در مورد کلاغی که ادای طاووس در میاره ، فک کنم توی مثنوی بود ، قضیه همونه
MASIHA
۱۷ خرداد ۱۳۹۹سلام
مگه تسلا چی از بی ام بیشتر داره؟
در ضمن مگه بی ام از انگلیسه؟
Malt hill
۱۷ خرداد ۱۳۹۹کاش می شد به جای ۲۰۶ از اینا تو خیابون ببینم??
حسین دهمرد
۱۸ خرداد ۱۳۹۹۳۰ هزار پوند پس از مشوق های دولتی :/
مهدی
۱۸ خرداد ۱۳۹۹مینی و این چیزا رو ول کنین
من بخوام یه کرولای ۲۰۲۰ معمولی بخرم چیکار باید بکنم؟ یه رنگ سرمه ایی یا مشکی شو.
برم امضای کیو بگیرم؟ امریکا؟ روسیه؟ چین؟ عربستان؟ مسئولای خودمون؟ ژاپن؟
شاپور
۱۸ خرداد ۱۳۹۹معروفترین شرکت های معتبر اتومبیل سازی دنیا در حال رقابت باهم برای فروش با بهترین شرایط به مردمشان هستند و باز کسی خرید نمیکنه اما اینجا ۷ میلیون نفر دارن شانس خودشون رو واسه ۲۵هزار گاری که تحویل نگرفته نیاز به تعمیرات دارند، امتحان میکنن. آیا میشه باور کرد ما هم جزیی از این کره خاکی با این همه ثروت خدادادی هستیم؟