مینی

یادی از مرد کوچک: مینی کوپر S نسخه Mark II

کلاسیک و کلاسیک بازی! چیزی که در دنیای خودرو هرگز قدیمی نمی‌شود.

1967-1971 BMC Mini Cooper S
۱۹۶۷-۱۹۷۱ BMC Mini Cooper S
مردمان بسیاری هستند که علاقه شدیدی به این مقوله دارند و هیچ‌وقت کلاسیک موردعلاقه خود را با نوادگان امروزی‌اش یا دیگر خودروهای پیشرفته عوض نمی‌کنند. عده‌ای این‌طور فکر می‌کنند که یک خودرو با سن حدود ۳۰ سال یا حتی بیشتر اصلاً ارزشی ندارد و باید اوراق شود، چه برسد به این‌که بخواهیم به آن عشق بورزیم! این‌گونه افراد دودسته‌اند: دسته اول آن‌هایی که در کل علاقه خاصی به خودرو ندارند و جز یک وسیله نقلیه بودن چیز دیگری در آن نمی‌بینند، دسته دوم هم آن‌هایی که حس و علاقه متفاوتی به خودرو دارند (از کمترین تا بالاترین حد) اما کلاسیک‌ها را پیر و از رده خارج می‌دانند و ارزشی برایشان قائل نیستند. گروه اول که هیچ، اما در پاسخ گروه دوم خیلی مختصر و مفید می‌توان گفت کاملاً در اشتباهند و مشکل از آن‌هاست که کلاسیک‌ها را درک نمی‌کنند!
سخن را کوتاه کرده و به سراغ موضوع اصلی می‌روم: یک مینی کوپر S خاص متعلق به سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۱.
1967-1971 BMC Mini Cooper S
۱۹۶۷-۱۹۷۱ BMC Mini Cooper S
مینی کوپر S از همان سال ۱۹۶۷ که پا در بازار آمریکا گذاشت کارش بالا بردن انتظارات بود و هنوز هم بعد از گذشت چند دهه می‌تواند غافلگیرتان کند. کمتر کسی می‌توانست حس خاص رانندگی با این کوچولوی دمدمیِ دیفرانسیل جلو را پیش‌بینی کند، به‌طوری‌که همه (حتی طراحانش) از میزان محبوبیت آن در تعجب بودند! ازآنجایی‌که مینی از ابتدا آن را خودرویی برای تمامی افراد و اقشار ساخته بود، طراحش “اَلِکساندر ایسیگونیس (Alexander Issigonis)” ابتدا با ایده‌ی ارتقا دادن برای مسابقات مخالفت شدیدی می‌کرد، اما بالاخره بعد از مشاهده نمونه پروتوتایپ ساخته‌شده توسط آقای جان کوپر (John Cooper) که در آن زمان سازنده خودروهای مسابقه‌ای بود، تسلیم شد.
1967-1971 BMC Mini Cooper S
۱۹۶۷-۱۹۷۱ BMC Mini Cooper S
تولید کوپر S سال ۱۹۶۳ آغاز شد. از ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۱ هم مدلی تحت عنوان Mark II به تعداد ۶,۳۲۹ دستگاه روی خط تولید رفت که پیشرانه ۱.۳ لیتری long-stroke با کارایی بالا زیر کاپوت داشت. شاید برایتان جالب باشد که کوپر S در موتوراسپورت هم خوش‌نام به‌حساب می‌آمد، برای مثال سال‌های ۱۹۶۴، ۶۵ و ۶۷ توانست پیروز رالی مونت‌کارلو شود.
1967-1971 BMC Mini Cooper S
۱۹۶۷-۱۹۷۱ BMC Mini Cooper S
یکی از ویژگی‌های نادر که در بعضی خودروهای مینی دیده می‌شد سامانه تعلیق هیدرولاستیک بود که فقط از ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۱ مورداستفاده قرار گرفت؛ از آنجایی هم برای انجام تعمیرات بدقلق بود اکثر مالکانِ وسواسی تعلیق Rubber-cone را به آن ترجیح می‌دادند.
1967-1971 BMC Mini Cooper S
۱۹۶۷-۱۹۷۱ BMC Mini Cooper S
نمونه‌ای که در تصویر مشاهده می‌کنید یک Mark II مدل ۱۹۶۹ است. به جزئیاتش دقت کنید: نشان موریس (Morris)، جلوپنجره و چراغ عقب متعلق به Mark I، تریم داخلی مشکی‌رنگ متعلق به Mark II، دریچه کوچک مثلثی شکل پنجره‌ها، رینگ‌های ۱۰ اینچی فولادی، درپوش کرومیِ دو خروجی باک بنزین و سرعت‌سنج دایره‌ای بزرگ در مرکز کنسول جلو همه و همه در کنار هم جذابیت خاصی به آن بخشیده‌اند. تفاوت ظاهری چشم‌گیری با مدل‌های دیگر ندارد و فقط فرمان از راست به چپ منتقل‌شده است که آن‌هم برای ورود به بازارهای خارج انگلستان امری عادی و درعین‌حال ضروری تلقی می‌شود.
1967-1971 BMC Mini Cooper S
۱۹۶۷-۱۹۷۱ BMC Mini Cooper S
پشت فرمان شاید راحتی کافی نداشته باشید و با قدرت ۷۶ اسب بخاری و گشتاور ۱۰۷.۱ نیوتون‌متری احساس کنید چیزی در چنته ندارید، اما اگر به یاد بیاورید که این کوچولوی تیزوبز تنها ۶۴۷.۷ کیلوگرم وزن دارد حس بهتری خواهید داشت و می‌توانید از تجربه رانندگی لذت‌بخش آن در خیابان‌های شهر لذت ببرید.
1967-1971 BMC Mini Cooper S
۱۹۶۷-۱۹۷۱ BMC Mini Cooper S
کلام آخر
درمجموع تعداد ۵,۳۸۷,۸۶۲ دستگاه مینی در سراسر دنیا (تا اکتبر سال ۲۰۰۰) ساخته شد. ورودش به میان انبوهی از انواع مختلف خودروها یک جسارت بزرگ در ابعادی کوچک بود که دست‌آخر به کسب جایزه Dewar Trophy به خاطر اقتصادی بودن ازنظر فضا و مصرف سوخت انجامید؛ زمان زیادی هم نگذشت که بین بسیاری از مردم به‌عنوان مثالی از خودروهای اقتصادی آینده شناخته شد. حالا هم طبق مندرجات شرکت بیمه هاگِرتی (hagerty.com) بعد از گذشت چند دهه تقریباً چیزی از قیمت آن کم نشده و نمونه‌های دست‌اول و اصطلاحاً تمیز حداقل ۱۳,۰۰۰ دلار می‌ارزند.
1967-1971 BMC Mini Cooper S
۱۹۶۷-۱۹۷۱ BMC Mini Cooper S
مشخصات فنی
پیشرانه: ۴ سیلندر خطی ۱.۳ لیتری OHV
حداکثر قدرت: ۷۶ اسب بخار در ۵,۸۰۰ دور بر دقیقه
بیشینه گشتاور: ۱۰۷.۱ نیوتون‌متر در ۳,۰۰۰ دور بر دقیقه
جعبه‌دنده: ۴ سرعته دستی
محور محرک: جلو
سامانه تعلیق (جلو/عقب): بازوهای کنترلی، هیدرولاستیک/بازوهای عقبی، هیدرولاستیک
ترمز: دیسکی
وزن خشک: ۱,۴۲۸ پوند (۶۴۷.۷ کیلوگرم)
قیمت اصلی: ۲,۴۶۱ دلار (NADA*)
قیمت کنونی: ۳۱,۵۰۰ دلار (متوسط اعلام شده توسط NADA)

منبع: automobilemag

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. farzad

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (180 ديدگاه)

    اینو میبینم یاد مستر بین می افتم

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. ارشیا.فقط ژاپن. فقط لکسوس

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      صندوق عقبش تو حلقم.♥♡♥♡

      موافقم 10
      مخالفم 1
    2. rapbaz

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (51 ديدگاه)

      تو زیر اسمان شهرم یدونشو داشت
      پشتش نوشته بود:میازار موری ک دانه کش است!!!

      موافقم 12
      مخالفم 2
    3. مصطفی

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (226 ديدگاه)

      تو پاراگراف اول خوب افرادو تقسیم کرده مخصوصاُ با جواب گروه دوم خیلی حال کردم
      عاشق قیافه ی نازشم و اون صندوق عقب قشنگش
      دو طرف هم دره باک داره خیلی جالبو کاربردیه.
      ممنون از انتخاب موضوعات.

    4. سجاد

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (72 ديدگاه)

      اگه مسئولین سایپا حیا کرده بودن همون دهه اول تولید پراید ، اون رو با یک مدل جدیدتر جایگزین کرده بودن ،
      الآن پراید هم خاطره شده بود برای ما . . . یک خاطره خوب!

    5. Joker

      ۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (7 ديدگاه)

      منم یاد مستر بین میندازه ♥️❤️❤️

  2. بابک

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (186 ديدگاه)

    خیلی زیباست منو یاد ماشین مستر بین انداخت
    قبلا خیلی به کلاسیک ها علاقه نداشتم ولی وقتی سوار یه کلاسیک امریکایی شدم دیدم نه مثل اینکه کلاسیک ها یه ایطور چیزایی تو خودشون دارن

  3. HILUX

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (251 ديدگاه)

    (((قیمت کنونی: 31,500 دلار (متوسط اعلام شده توسط NADA))))
    31,500؟؟؟
    اشتباه نشده؟؟؟

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. سارا

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (217 ديدگاه)
      1. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو

        ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (810 ديدگاه)

        شاید زیاد به نظر بیاد برای همچین خودروی قدیمی اما ارزشی که این خودرو برای کلکسیونر ها داره اون قدر زیاده که حاضرن ده ها برابر این قیمت هم براش خرج کنن.
        واقعاً اتومبیل دوست داشتنی است.چیز دیگه ای در توصیفش نمیتونم بگم…

  4. احسان آرسنالی

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1949 ديدگاه)

    nice boy

  5. alireza

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با سلام خدمت شما
    یه سوال بی ربط داشتم
    آیا تراکم هوا (منظورم در موتور خودرو نیست) حد ندارد و میشود هوا را تا بی نهایت متراکم کرد ???

    1. بابک

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (186 ديدگاه)

      از لحاظ تئوری میشه کل اجسام رو تا حجم صفر متراکم کرد
      در دمای صفر کلوین حجم اجسا به صفر میرسه
      هوا رو هم چون یه گازه میشه خیلی متراکم کرد و تواکم پذیری گاز ها بالاست

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو

        ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (810 ديدگاه)

        بله دقیقاً.
        حتی تا کمتر از صفر هم هوا رو میشه متراکم کرد و اجزاش رو جدا کرد.
        معمولاً از این کار برا جداسازی گازها استفاده میکنن مثلاً اکسیژن مایع رو به یک صورت و نیتروژن مایع رو به صورتی دیگه به مصرف میرسونن.
        بستگی داره شما چه استفاده ای بخواید بکنید و هدفتون از متراکم کردن هوا چی باشه.
        اما فکر نکنم تکنولوژی امروزه ی بشر در حدی باشه تا هوا را تا بی نهایت متراکم کرد.

        1. AHMADREZA

          ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (1022 ديدگاه)

          باربد وقتی نظرات رو می بینم بیش از بیش عاشق gm و کامارو میشم دمت گرم
          الان من بعد از بنز و آوودیgm رو بهترین می دونم

        2. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو

          ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (810 ديدگاه)

          قربانت AHMADREZA جان.
          من کوچیک شما هم هستم.خوشحالم که نظراتم تونسته مفید واقع بشه.
          GM هم عزیز دله و مرسدس و آوودی هم که همیشه دوستشون داشتم.
          به ویژه آوودی رو خیلی دوست دارم.
          ارادتمندم

        3. Hamid...Audi

          ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (713 ديدگاه)

          آقا ما هم مخلص GM و کامارو (و چلنجر) هستیم :D

    2. علی

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تراکم هوا در یک محیط بسته انجام میشه و بستگی به مقاومت اون محیط داره که تا یه جایی تحمل میکنه از اونجا به بعد انفجار ایجاد میشه یا ظرف میره یا هوای متراکم از یه خروجی خارج میشه .

  6. رضا

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    حدود 15 سال پیش بود(سال اول دبیرستان بودم) با دوستم که مدرسه میرفتیم سر رامون همیشه یکی ازینا کرم رنگ پارک بود. من و دوستم حسرتشو میخوردیم و نگاش میکردیم که کاش مال ما بود و باهاش میرفتیم مدرسه بجای اتوبوس! یادش بخیر

  7. محمد

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    خیلی دلم یکی ازینا میخواد..
    توی شیراز یه دونه نارنجیشو گذاشته 30 میلیون!

  8. وینسنت پرایس

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (578 ديدگاه)

    تا چند سال پیش هیچ علاقه ای نسبت به مینی نداشتم . ولی همون زمان با مطالعه مطلبی درباره تاریخچه مینی نظرم ۱۸۰ درجه نسبت به این خودرو تغییر کرد و تا الان عاشق نمونه های کلاسیک مینی و مدلهای مختلفش هستم . ای کاش مطلبی هم درباره طراح نسل اول این خودرو و آقای جان کوپر در پدال گذاشته میشد .

  9. AHMADREZA

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    عاشقشم کاشکی مدل های مینی یکم ارزون تر بودن قیمتاشون اندازه ب ام و ها و بنز و آوودی هستند

  10. رهگذر

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (353 ديدگاه)

    مستر بین .بهروز پیر پکاجکی

    موافقم 2
    مخالفم 1
  11. حامد

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (70 ديدگاه)

    عاشقانه دوستت می‌دارم موریس!

  12. behdad

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    1969 از حجم 1.3 لیتر 76 اسب بیرون کشیدن اما الان پراید با گذشت این همه سال از همین حجم 63 اسب گرفتن ………………………………………………………..خودتون بهش فکر کنید چ فاجعیه

    1. پیمان

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (4 ديدگاه)

      من طرفدار پراید نیستم ، هیچ وقت پراید نمی خرم …. اما اولا پراید یک ماشین با طراحی فورد آمریکاست ، و قدرتش خیلی بالا تر از مینی ماینر هستش ، من عاشق مینی ماینرم ،

      اما متاسفانه باید بگم حرف شما غلط و پراید در هر صورت ، حتی تو سر بالایی مینی رو میگیره … بعد شما خودتم بودی ، می رفتی پراید می خریدی ، چون تحمل شنیدن ، سمفونی موتور مینی ماینر ، مصرف غیر قابل قبول ، و استلاک نجومی اون رو نسبت به پراید نداری …

      موافقم 1
      مخالفم 2
  13. سیدمجتبی حسینی

    ۲ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من مینی ماینرقدیمی راخیلی دوست دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا