کلاسیک و کلاسیک بازی! چیزی که در دنیای خودرو هرگز قدیمی نمیشود.
مردمان بسیاری هستند که علاقه شدیدی به این مقوله دارند و هیچوقت کلاسیک موردعلاقه خود را با نوادگان امروزیاش یا دیگر خودروهای پیشرفته عوض نمیکنند. عدهای اینطور فکر میکنند که یک خودرو با سن حدود ۳۰ سال یا حتی بیشتر اصلاً ارزشی ندارد و باید اوراق شود، چه برسد به اینکه بخواهیم به آن عشق بورزیم! اینگونه افراد دودستهاند: دسته اول آنهایی که در کل علاقه خاصی به خودرو ندارند و جز یک وسیله نقلیه بودن چیز دیگری در آن نمیبینند، دسته دوم هم آنهایی که حس و علاقه متفاوتی به خودرو دارند (از کمترین تا بالاترین حد) اما کلاسیکها را پیر و از رده خارج میدانند و ارزشی برایشان قائل نیستند. گروه اول که هیچ، اما در پاسخ گروه دوم خیلی مختصر و مفید میتوان گفت کاملاً در اشتباهند و مشکل از آنهاست که کلاسیکها را درک نمیکنند!سخن را کوتاه کرده و به سراغ موضوع اصلی میروم: یک مینی کوپر S خاص متعلق به سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۱. مینی کوپر S از همان سال ۱۹۶۷ که پا در بازار آمریکا گذاشت کارش بالا بردن انتظارات بود و هنوز هم بعد از گذشت چند دهه میتواند غافلگیرتان کند. کمتر کسی میتوانست حس خاص رانندگی با این کوچولوی دمدمیِ دیفرانسیل جلو را پیشبینی کند، بهطوریکه همه (حتی طراحانش) از میزان محبوبیت آن در تعجب بودند! ازآنجاییکه مینی از ابتدا آن را خودرویی برای تمامی افراد و اقشار ساخته بود، طراحش “اَلِکساندر ایسیگونیس (Alexander Issigonis)” ابتدا با ایدهی ارتقا دادن برای مسابقات مخالفت شدیدی میکرد، اما بالاخره بعد از مشاهده نمونه پروتوتایپ ساختهشده توسط آقای جان کوپر (John Cooper) که در آن زمان سازنده خودروهای مسابقهای بود، تسلیم شد. تولید کوپر S سال ۱۹۶۳ آغاز شد. از ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۱ هم مدلی تحت عنوان Mark II به تعداد ۶,۳۲۹ دستگاه روی خط تولید رفت که پیشرانه ۱.۳ لیتری long-stroke با کارایی بالا زیر کاپوت داشت. شاید برایتان جالب باشد که کوپر S در موتوراسپورت هم خوشنام بهحساب میآمد، برای مثال سالهای ۱۹۶۴، ۶۵ و ۶۷ توانست پیروز رالی مونتکارلو شود. یکی از ویژگیهای نادر که در بعضی خودروهای مینی دیده میشد سامانه تعلیق هیدرولاستیک بود که فقط از ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۱ مورداستفاده قرار گرفت؛ از آنجایی هم برای انجام تعمیرات بدقلق بود اکثر مالکانِ وسواسی تعلیق Rubber-cone را به آن ترجیح میدادند. نمونهای که در تصویر مشاهده میکنید یک Mark II مدل ۱۹۶۹ است. به جزئیاتش دقت کنید: نشان موریس (Morris)، جلوپنجره و چراغ عقب متعلق به Mark I، تریم داخلی مشکیرنگ متعلق به Mark II، دریچه کوچک مثلثی شکل پنجرهها، رینگهای ۱۰ اینچی فولادی، درپوش کرومیِ دو خروجی باک بنزین و سرعتسنج دایرهای بزرگ در مرکز کنسول جلو همه و همه در کنار هم جذابیت خاصی به آن بخشیدهاند. تفاوت ظاهری چشمگیری با مدلهای دیگر ندارد و فقط فرمان از راست به چپ منتقلشده است که آنهم برای ورود به بازارهای خارج انگلستان امری عادی و درعینحال ضروری تلقی میشود. پشت فرمان شاید راحتی کافی نداشته باشید و با قدرت ۷۶ اسب بخاری و گشتاور ۱۰۷.۱ نیوتونمتری احساس کنید چیزی در چنته ندارید، اما اگر به یاد بیاورید که این کوچولوی تیزوبز تنها ۶۴۷.۷ کیلوگرم وزن دارد حس بهتری خواهید داشت و میتوانید از تجربه رانندگی لذتبخش آن در خیابانهای شهر لذت ببرید. کلام آخر
درمجموع تعداد ۵,۳۸۷,۸۶۲ دستگاه مینی در سراسر دنیا (تا اکتبر سال ۲۰۰۰) ساخته شد. ورودش به میان انبوهی از انواع مختلف خودروها یک جسارت بزرگ در ابعادی کوچک بود که دستآخر به کسب جایزه Dewar Trophy به خاطر اقتصادی بودن ازنظر فضا و مصرف سوخت انجامید؛ زمان زیادی هم نگذشت که بین بسیاری از مردم بهعنوان مثالی از خودروهای اقتصادی آینده شناخته شد. حالا هم طبق مندرجات شرکت بیمه هاگِرتی (hagerty.com) بعد از گذشت چند دهه تقریباً چیزی از قیمت آن کم نشده و نمونههای دستاول و اصطلاحاً تمیز حداقل ۱۳,۰۰۰ دلار میارزند. مشخصات فنی
پیشرانه: ۴ سیلندر خطی ۱.۳ لیتری OHV
حداکثر قدرت: ۷۶ اسب بخار در ۵,۸۰۰ دور بر دقیقه
بیشینه گشتاور: ۱۰۷.۱ نیوتونمتر در ۳,۰۰۰ دور بر دقیقه
جعبهدنده: ۴ سرعته دستی
محور محرک: جلو
سامانه تعلیق (جلو/عقب): بازوهای کنترلی، هیدرولاستیک/بازوهای عقبی، هیدرولاستیک
ترمز: دیسکی
وزن خشک: ۱,۴۲۸ پوند (۶۴۷.۷ کیلوگرم)
قیمت اصلی: ۲,۴۶۱ دلار (NADA*)
قیمت کنونی: ۳۱,۵۰۰ دلار (متوسط اعلام شده توسط NADA)
منبع: automobilemag
farzad
۲۶ مرداد ۱۳۹۴اینو میبینم یاد مستر بین می افتم
ارشیا.فقط ژاپن. فقط لکسوس
۲۶ مرداد ۱۳۹۴صندوق عقبش تو حلقم.♥♡♥♡
rapbaz
۲۶ مرداد ۱۳۹۴تو زیر اسمان شهرم یدونشو داشت
پشتش نوشته بود:میازار موری ک دانه کش است!!!
مصطفی
۲۶ مرداد ۱۳۹۴تو پاراگراف اول خوب افرادو تقسیم کرده مخصوصاُ با جواب گروه دوم خیلی حال کردم
عاشق قیافه ی نازشم و اون صندوق عقب قشنگش
دو طرف هم دره باک داره خیلی جالبو کاربردیه.
ممنون از انتخاب موضوعات.
سجاد
۲۶ مرداد ۱۳۹۴اگه مسئولین سایپا حیا کرده بودن همون دهه اول تولید پراید ، اون رو با یک مدل جدیدتر جایگزین کرده بودن ،
الآن پراید هم خاطره شده بود برای ما . . . یک خاطره خوب!
Joker
۵ مرداد ۱۴۰۱منم یاد مستر بین میندازه ♥️❤️❤️
بابک
۲۶ مرداد ۱۳۹۴خیلی زیباست منو یاد ماشین مستر بین انداخت
قبلا خیلی به کلاسیک ها علاقه نداشتم ولی وقتی سوار یه کلاسیک امریکایی شدم دیدم نه مثل اینکه کلاسیک ها یه ایطور چیزایی تو خودشون دارن
HILUX
۲۶ مرداد ۱۳۹۴(((قیمت کنونی: 31,500 دلار (متوسط اعلام شده توسط NADA))))
31,500؟؟؟
اشتباه نشده؟؟؟
سارا
۲۶ مرداد ۱۳۹۴http://www.newsnow.co.uk/classifieds/cars-vans-for-sale/mk2-mini-cooper.html
قیمتش از 2000 یورو شروع میشه
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۲۶ مرداد ۱۳۹۴شاید زیاد به نظر بیاد برای همچین خودروی قدیمی اما ارزشی که این خودرو برای کلکسیونر ها داره اون قدر زیاده که حاضرن ده ها برابر این قیمت هم براش خرج کنن.
واقعاً اتومبیل دوست داشتنی است.چیز دیگه ای در توصیفش نمیتونم بگم…
احسان آرسنالی
۲۶ مرداد ۱۳۹۴nice boy
alireza
۲۶ مرداد ۱۳۹۴با سلام خدمت شما
یه سوال بی ربط داشتم
آیا تراکم هوا (منظورم در موتور خودرو نیست) حد ندارد و میشود هوا را تا بی نهایت متراکم کرد ???
بابک
۲۶ مرداد ۱۳۹۴از لحاظ تئوری میشه کل اجسام رو تا حجم صفر متراکم کرد
در دمای صفر کلوین حجم اجسا به صفر میرسه
هوا رو هم چون یه گازه میشه خیلی متراکم کرد و تواکم پذیری گاز ها بالاست
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۲۶ مرداد ۱۳۹۴بله دقیقاً.
حتی تا کمتر از صفر هم هوا رو میشه متراکم کرد و اجزاش رو جدا کرد.
معمولاً از این کار برا جداسازی گازها استفاده میکنن مثلاً اکسیژن مایع رو به یک صورت و نیتروژن مایع رو به صورتی دیگه به مصرف میرسونن.
بستگی داره شما چه استفاده ای بخواید بکنید و هدفتون از متراکم کردن هوا چی باشه.
اما فکر نکنم تکنولوژی امروزه ی بشر در حدی باشه تا هوا را تا بی نهایت متراکم کرد.
AHMADREZA
۲۶ مرداد ۱۳۹۴باربد وقتی نظرات رو می بینم بیش از بیش عاشق gm و کامارو میشم دمت گرم
الان من بعد از بنز و آوودیgm رو بهترین می دونم
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۲۶ مرداد ۱۳۹۴قربانت AHMADREZA جان.
من کوچیک شما هم هستم.خوشحالم که نظراتم تونسته مفید واقع بشه.
GM هم عزیز دله و مرسدس و آوودی هم که همیشه دوستشون داشتم.
به ویژه آوودی رو خیلی دوست دارم.
ارادتمندم
Hamid...Audi
۲۷ مرداد ۱۳۹۴آقا ما هم مخلص GM و کامارو (و چلنجر) هستیم :D
علی
۱۸ مرداد ۱۳۹۹تراکم هوا در یک محیط بسته انجام میشه و بستگی به مقاومت اون محیط داره که تا یه جایی تحمل میکنه از اونجا به بعد انفجار ایجاد میشه یا ظرف میره یا هوای متراکم از یه خروجی خارج میشه .
رضا
۲۶ مرداد ۱۳۹۴حدود 15 سال پیش بود(سال اول دبیرستان بودم) با دوستم که مدرسه میرفتیم سر رامون همیشه یکی ازینا کرم رنگ پارک بود. من و دوستم حسرتشو میخوردیم و نگاش میکردیم که کاش مال ما بود و باهاش میرفتیم مدرسه بجای اتوبوس! یادش بخیر
محمد
۲۶ مرداد ۱۳۹۴خیلی دلم یکی ازینا میخواد..
توی شیراز یه دونه نارنجیشو گذاشته 30 میلیون!
وینسنت پرایس
۲۶ مرداد ۱۳۹۴تا چند سال پیش هیچ علاقه ای نسبت به مینی نداشتم . ولی همون زمان با مطالعه مطلبی درباره تاریخچه مینی نظرم ۱۸۰ درجه نسبت به این خودرو تغییر کرد و تا الان عاشق نمونه های کلاسیک مینی و مدلهای مختلفش هستم . ای کاش مطلبی هم درباره طراح نسل اول این خودرو و آقای جان کوپر در پدال گذاشته میشد .
AHMADREZA
۲۶ مرداد ۱۳۹۴عاشقشم کاشکی مدل های مینی یکم ارزون تر بودن قیمتاشون اندازه ب ام و ها و بنز و آوودی هستند
رهگذر
۲۶ مرداد ۱۳۹۴مستر بین .بهروز پیر پکاجکی
حامد
۲۷ مرداد ۱۳۹۴عاشقانه دوستت میدارم موریس!
behdad
۲۷ مرداد ۱۳۹۴1969 از حجم 1.3 لیتر 76 اسب بیرون کشیدن اما الان پراید با گذشت این همه سال از همین حجم 63 اسب گرفتن ………………………………………………………..خودتون بهش فکر کنید چ فاجعیه
پیمان
۲۲ خرداد ۱۳۹۸من طرفدار پراید نیستم ، هیچ وقت پراید نمی خرم …. اما اولا پراید یک ماشین با طراحی فورد آمریکاست ، و قدرتش خیلی بالا تر از مینی ماینر هستش ، من عاشق مینی ماینرم ،
اما متاسفانه باید بگم حرف شما غلط و پراید در هر صورت ، حتی تو سر بالایی مینی رو میگیره … بعد شما خودتم بودی ، می رفتی پراید می خریدی ، چون تحمل شنیدن ، سمفونی موتور مینی ماینر ، مصرف غیر قابل قبول ، و استلاک نجومی اون رو نسبت به پراید نداری …
سیدمجتبی حسینی
۲ مهر ۱۴۰۰من مینی ماینرقدیمی راخیلی دوست دارم