گسترش روزافزون دیجیتالی شدن و ارتباطات در حال تغییر نگاه ما به خودرو و به خصوص خودروهای شهری هستند. سرویسهای اشتراک خودرو تغییری بزرگ در نیازهای ما به خودرو در محیطهای شهری ایجاد میکنند؛ بنابراین مینی شروع به پاسخ دادن به برخی از سؤالاتی کرده که ممکن است دربارهی این تکنولوژیهای جدید وجود داشته باشد. بیایید با آخرین کانسپت مینی یعنی Vision NEXT 100 آشنا شویم.
این خودرو که به همراه کانسپت همنام رولزرویس معرفی شده کانسپتی است که میتواند نگاه ما به جابجاییهای شهری را تغییر دهد. این کانسپت جدید تأکیدی قوی بر به اشتراکگذاری خودرو دارد و جملهی “هر خودروی مینی، مینی من است” بیانگر همین هدف است. این ایده به رانندگان در مراکز شهری اجازه میدهد تا بسته به اولویتهای خود در هر زمان و در هر مکانی مینی را فرابخوانند. داخل کابین مینی واقعاً خود را با اولویتهای شخصی راننده وفق میدهد.
طبق گفتههای آدریان ون هوی دونک، سر طراح بامو، مینی به دنبال عرضهی قابلیت تحرک هوشمند و سفارشی در شهرها است و همهی سلایق را دربرمی گیرد. در آینده شاید واقعاً مجبور نباشید تا خودرویی را برای لذت بردن از منافعش خریداری کنید.
بزرگترین چالش برای تیم طراحی مینی توسعهی خودرویی بود که بتواند واقعاً خود را با علایق و اولویتهای هر شخص تطبیق دهد؛ بنابراین آنها دستهای از طراحی پیشفرض blank canvas را خلق کردند که در آن این کانسپت دارای پوستهای نقرهای است و طراحی و رنگ آن بسته به ترجیحات شخصی راننده میتواند تغییر یابد. طرحهای مختلف با رنگهای متفاوت خوشامدگویی بر روی زمین و در هنگام رانندگی شخص جدید نقش خواهند بست. حتی گرافیکهای دیجیتالی و صفحات نمایش نیز در داخل کابین و بسته به علایق راننده تغییر مییابند.
در داخل کابین صفحهی دایرهای شکل شبیه مینیهای کنونی را میبینیم که Cooperizer نامیده میشود. این سیستم رنگ را تغییر میدهد و شخصیسازی، سرگرمی، ارتباطات و تنظیمات رانندگی خودکار را برای راننده به نمایش درمیآورد.
بخش جذاب دیگر دکمهی Inspire Me است که وقتی فشار داده شود، شروع به دانلود اطلاعات دیجیتال از گوشی هوشمند راننده و یا سایر وسیلهها میکند. سپس این سیستم این اطلاعات را برای پیشنهاد مقصدهای جدید یا فعالیتهای مختلف بکار میگیرد.
جنبهی لذتبخش این مینی چگونگی رانندگی آن است. اگر شما فردی باشید که واقعاً به رانندگی علاقهمندید، مینی نهتنها به شما اجازهی این کار را میدهد بلکه کمکتان نیز میکند. داشبورد و کاکپیت منظم این کانسپت دیدی وسیع از بیرون را فراهم میکند و شیشهی جلو دیدی آسان از جاده را ارائه مینماید.
دیگر جنبهی آشنای این کانسپت اندازهی آن است. درحالیکه بسیاری از طرفداران این برند انگلیسی در چند سال اخیر رشد اندازهی مدلهای گوناگون مینی را شاهد بودهاند اما این کانسپت جدید بیش از آنکه در اندازه مشابه مدلهای مدرن امروزی باشد به مدل ۱۹۵۹ اصلی شباهت دارد. قوای محرکهی الکتریکی به این کانسپت جدید اجازه میدهد تا بهطور باورنکردنیای جمعوجور باشد ولی فضای داخلی آن جادار است. بخش اعظم این جادار بودن به حذف قوای محرکهی احتراق داخلی مینی مربوط میشود.
رانندگی خودکار نیز در این کانسپت جدید برجسته و چشمگیر است. مینی Vision NEXT 100 قادر به رانندگی در حضور و بدون حضور سرنشینان است. اگر سرنشینان خواهان رانندگی خودکار باشند، سرنشینان جلویی به سادگی فرمان را به طرف وسط کابین حرکت داده و خودرو بهطور خودکار رانندگی میکند.
داخل کابین نه تنها از مواد دوستدار محیطزیست استفاده شده بلکه استحکام بالایی را نیز نشان میدهند. مهندسان مینی از موادی استفاده کردهاند که نوعاً در خودروها یافت نمیشود اما به حد کافی مقاوم هستند. این مواد همچنین قابل بازیافت هستند. موادی همچون برنج، بازالت و سلولوز در این خودرو بکار رفته است.
Elemento
۳۰ خرداد ۱۳۹۵باز هم BMW. باز هم آینده نگری خارق العاده و سرمایه گذاری های بزرگ برای فردا. باز هم کانسپت next 100
یو اس اس اینترپرایز
۳۰ خرداد ۱۳۹۵کارش درست
احمد باقری
۳۰ خرداد ۱۳۹۵این طرحهای آینده نگرانه هم زیاد شده که باعث پیشرفت هم خواهد شد.
فقط انگلستان
۳۰ خرداد ۱۳۹۵مینی در سبک خودش حرف اولو می زنه دراینده هم همین طور خواهد بود
amir.z
۳۱ خرداد ۱۳۹۵پیشرفت تکنولوژی توی صنعت خودروسازی در این چندسال اخیر سرعت زیادی داشته….ولی خب من ترجیح میدم قبل اینکه همه خودروها رانندگی خودکار داشته باشن بمیرم….دیگه لذت روندن توی جاده خلوت و پر پیچ و خم رو نمیشه به همین راحتی از دست داد…خصوصا وقتی که سوار یه ماشینی بشی که کاملا حس جاده رو بهت منتقل کنه….نه ماشینای جدیدی که چه تو اسفالت چه تو جاده خاکی یه حسو بهت منتقل میکنن….این تکنولوژی ها خیلی خوبه….باعث راحتی انسان میشه…..ولی یه سری چیزا باید باقی بمونه….مثه روندن به دست خودت….مثه فوتبال با انسان…نه با ربات
سینا
۳ تیر ۱۳۹۵زیبا گفتی
شاید فرمون هم برای همینه دیگه
شاید در اینده شرکت ها کاری کنند که ماشین روندنش هم نرم بشه هم خشک