«مینی» دارای شخصیتی است که بعد از شروع دوباره فعالیتش تحت مالکیت بامو در سال ۲۰۰۱ همچنان آن را حفظ کرده است. یکی از بزرگترین موفقیتهای این برند، فرهنگ خاص جامعه علاقهمندان به مینی است؛ کسانی که همچنان در طی ۱۴ سال رشد و نمو این برند، با آن همراه بودهاند. آنچه در ادامه میخوانید، موضوعاتی است که کمتر کسی در مورد «مینی» از آنها آگاه است. در این رابطه با کریس پاتگیتر و پت مککنا، طراحان محصولات مینی در آمریکا همراه میشویم.
نسل کنونی F56 مینی، اولین بار به عنوان یک مدل جان کوپر طراحی شده است.
پاتگیتر و مککنا عنوان میکنند که عملکرد رانندگی و لذت در آن یکی از مهمترین موضوعات برای جلبنظر مشتریان در مینی است. البته هیچگاه یک مینی را نمیبینیم که رکورد پیست را جابجا کنید یا نامی در مسابقات درگ داشته باشد، ولی در همین حال، لذت رانندگی به عنوان یکی از ویژگیهای اصلی تعریفکننده محصولات این برند است. به همین دلیل است که نسل کنونی مینی از همان ابتدا به صورت یک مدل JCW یا john cooper works طراحی شده و در نسخههای با عملکرد بالای کوپر و کوپر S ارائه نشده است. پاتگیتر در این باره میگوید:
هدف ما این بوده که از امکان ایجاد عملکرد و هیجان بیشتر که برای یک کوپر JCW مدّنظر داشتهایم، مطمئن شویم.
خبر خوب برای هواداران JCW این که برنامههایی برای ارائه نسخه Works برای مدلهای جدید مینی وجود دارد.
مینیهای JCW در هنگام خرید معمولاً با پورشه مقایسه میشوند.
در نگاه اول، این که کسی به دینامیک اسپورت بیعیبونقص پورشه علاقه داشته باشد و در همین حال، یک هاچبک دیفرانسیل جلو را نیز مدّنظر قرار دهد، اندکی عجیب. ظاهراً این ارتباط عمیقتر از آن چیزی است که به چشم میآید. پاتگیتر در این زمینه اضافه میکند:
این تمایل به عملکرد خودرو در مشتری است. ولی در همین حال، وقتی یکی از این برندها را برای خرید انتخاب میکنید، به یک جامعه خاص وارد میشوید. وقتی بحث موتور اسپورت میشود و به خصوص خودروهایی که به جای اسببخار، بیشتر بر کاراکتر تأکید دارند، پورشه نیز شرایطی مشابه مینی دارد.
«بگذار موتور به سختی کار کند»؛ چیزی که تقریباً اتفاق نیفتاده است.
در طول مراحل توسعه آخرین مینی، وقتی به حالت «اسپورت» سوئیچ میکنید، یک پیغام بر روی نمایشگر وسط ظاهر میشود که چندان هیجانانگیز نبود. این پیام، در واقع شرایط فنی را در هنگام فعال کردن حالت اسپورت توضیح میداد؛ واکنش سریعتر پدال گاز، نقطههای بالاتر دور موتور برای شیفت در مدلهای اتوماتیک، فرمان سنگینتر و برای مدلهای JCW که با دامپرهای انطباقی همراه هستند، سواری خشکتر. ولی طراحان محصول مینی به زودی دریافتند که این پیام به سرعت، تازگی خود را از دست داده است و آن را با پیام ساده “Let’s Motor Hard.” عوض کردند. همیشه یک جمله سه حرفی، بهتر از همه منظور را میرساند.
مالکان مینی علاقه زیادی دارند که خودشان کنترل دنده را در اختیار داشته باشند.
تمام محصولات مینی به صورت استاندارد همراه با گیربکس دستی ارائه میشوند و این خبر بسیار خوبی برای جمع بزرگی از مشتریان مینی است. بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مدلهای کوپر و کوپر S با گیربکسهای دستی فروخته میشوند که این درصد برای ورژنهای JCW به ۴۵ تا ۵۰ درصد افزایش پیدا میکند. این روزها تنها ۳ درصد خودروهای جدید با ۳ پدال عرضه میشوند و این مشتریان مینی هستند که هنوز هم گیربکسهای دستی را در دنیای خودرو زنده نگه میدارند.
یک التزام کلی برای جدایی برند از بامو وجود دارد.
مینی از تکنولوژیهای موتور و مهندسی شاسی بامو بهرهمند میشود. در همین حال، این دو برند به دنبال فاصله از یکدیگر هستند. در واقع، بامو یک بار به مینی پیشنهاد کرده که اگر مدلهای کوپر S و JCW با سقف سخت به دو اگزوزه میانی تغییر حالت ندهند و اگزوز جداگانه بر روی مدل پایه حفظ شود، فضایی برای تایر زاپاس ایجاد خواهد شد. ولی مینی به این پیشنهاد جواب نداد و بر حفظ شخصیت مدل اسپورت در طراحی اصرار کرد. بخش بزرگی از تجربه رانندگی با مینی مربوط به هیجان زیادی است که از جزئیات ناشی میشود. مینیها صدای متفاوتتری نسبت به بامو داشته و طراحی سرزندهتری در آنها به کار رفته است.
یکی از مدیران عالیرتبه مینی در یک زمان خصومت ویژهای با کراواتها داشت!
دلیل این موضوع شاید این است که کراواتها محدودکننده هستند و یا این که نمادی از تجارتهای خشک و جدّی به شمار میروند. پاتگیتر در مورد یک مدیر سابق مینی میگوید که اگر کسی را میدید که کراوات بسته و به دفتر وی میآید، فوراً با قیچی آن را برایش میبُرید. بدیهی است که این تاکتیک به خوبی جواب میداد؛ پاتگیتر میگوید:
حتی برای نمایشگاه اتومبیل، یک کت و شلوار بدون کراوات میپوشیدم.
E 36
۱ بهمن ۱۳۹۳مینی بامزه ترین خودرو تاریخ
saeed.shariati
۱ بهمن ۱۳۹۳نظر سنجی بی ربط
ایران به فینال میرسه+++++
ایران به فینال نمیرسه—–
یه هیوندای ...!
۱ بهمن ۱۳۹۳رقیب سرسخت ایران کیه؟؟؟
رضا :: فقط آلمان :: فقط مرسدس
۱ بهمن ۱۳۹۳احتمالا میخوره به کره تو نیمه نهایی!
MAFIA
۱ بهمن ۱۳۹۳ماشین دانشجویی مزخرف.که ارزش روندن نداره و بسیار گران قیمت نسبت به قدرت و ظاهرش!!!
در کل از 20 بهش 3.75 میدم
نوید
۱ بهمن ۱۳۹۳حالا چرا 3.75 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ALIUnited
۱ بهمن ۱۳۹۳حتما تو مینی رو از نزدیک ندیدی که این جوری میگی
من تو منطقه آزاد یه مینی ماینر دیدیم که به نظرم بهترین ماشین واسه تفرح کردن تو شهره
4MATIC
۱ بهمن ۱۳۹۳نمی دونم چرا بی ام و داره کمپانی های انگلیسی رو می خره مثل مینی و رولز رولز
احمدرضا ب ام و
۱ بهمن ۱۳۹۳چون این شرکت ها توی کلاس خودشون بهترینن و ب ام و رو کامل میکنن
Mostafa&S
۱ بهمن ۱۳۹۳رانندگی با مینی لذت خاص خودشو داره
پیکان جوانان
۱ بهمن ۱۳۹۳واقعا مینی تو کلاس خودش یه 911 هس تو کلاس کوپه اسپرت
McLaren Automotive
۱ بهمن ۱۳۹۳خیلی دوس دارم یه بار باهاش رانندگی کنم . ظاهرا هندلینگ خوبی داره
محمد
۱ بهمن ۱۳۹۳من به این نوع خودروهای میگم، آرت کار، واقعا یه روح هنری واسه خلقتش وجود داشته
4MATIC
۱ بهمن ۱۳۹۳شرکت جهانگیر اریا چند سال پیش تعداد محدود وارد کرد
ولی از پس خدماتش برنیومد
GENERAL MOTORS
۱ بهمن ۱۳۹۳تو این کلاس مینی حرف اول رو میزنه
البته ابرات و فیات 500 هم چیز زیادی از این کم ندارن
باربد★فقط GM★فقط کامارو★
۱ بهمن ۱۳۹۳GM جان منظورت ابارث بود؟
واقعاً مینی خودروی خاطره انگیزی میتونه باشه.خیلی نازه!یکی مینی و اون یکی فولکس بیتل که خیلی دوست داشتنی اند.
احسان
۱ بهمن ۱۳۹۳هیچی لذت گیربکس دستی رو نداره! چه حالی میده 2به3 بکشی ماشین تیکاف کنه…
4MATIC
۱ بهمن ۱۳۹۳مثل تویوتا یاریس کیلومترشمارش وسطه
هرچند که یه سنت حساب می شه ولی اصلا جالب نیست
نوید
۱ بهمن ۱۳۹۳اینکه کیلومتر شمارش وسط نیست
یه پسر
۱ بهمن ۱۳۹۳جذاب و دوست داشتنی
مخصوصا کنسول اتاقش
ماهان گاز
۱ بهمن ۱۳۹۳چندی پیش چند تاشو تو جاده چالوس دیدم مثل آهو سربالاییهارو بال میرفت.عجب دسته دنده ودستی داره رادست دریفته/اون وسطی ردیاب ماهواره است
ماهان گاز
۱ بهمن ۱۳۹۳چندی پیش چند تاشو تو جاده چالوس دیدم مثل آهو سربالاییهارو بال میرفت.عجب دسته دنده ودستی داره رادست دریفته/اون وسطی ردیاب ماهواره است؟
amin
۱ بهمن ۱۳۹۳مینی !!!
ماشینی که از بچگی خوشم میومد ازش…چهره جذاب یا خشن مثل ماشین های امروزی نداره !!! به جاش یک ماشین با نمک تو دلبرو :) یاد ببوگلابی ها میفتم خنگولا :) خیلی باحال دوسش دارم شدید <3
سعید
۱ بهمن ۱۳۹۳هروقت اسم مینی رو میشنوم یاد مستربین میفتم
نوید
۲ بهمن ۱۳۹۳من هر وقت اسم مستر بین رو میشنوم یاد مینی میفتم
مهردادكمال
۲ تیر ۱۳۹۸خدایی افتضاحه زشت داخلش گند انگلیسیا واقعا خدای لجبازی هستن