برای فهمیدن اینکه زیر پوست نسل جدید میتسوبیشی اوتلندر درواقع یک نیسان روگ قرار دارد، به چشمانی تیزبین و یا حتی شاید اشعهٔ ایکس نیاز است زیرا با اینکه چند قسمت در داخل دو خودرو اشتراک میان آنها را نشان میدهد اما در کل روگ و اوتلندر جدید بسیار منحصربهفرد به نظر میرسند. بااینحال، این دو کراساوور جدید ژاپنی دقیقاً در چه چیزهایی با هم مشترک هستند و در کدام قسمتها بین آنها تفاوت وجود دارد؟
پلتفرم
روگ و اوتلندر هردو از پلتفرم مشترکی استفاده میکنند که توسط اتحاد رنو-نیسان توسعه یافته است. این یعنی بسیاری از قطعات زیرساختی دو خودرو مثل سیستم تعلیق باهم یکسان است. این دو کراساوور حتی فاصلهٔ محوری یکسانی هم دارند که برابر با ۲,۷۰۵ میلیمتر است. بااینحال، علیرغم این اشتراکات فنی، به گفتهٔ میتسوبیشی، نسل جدید اوتلندر بهطور خاص خودش تنظیم شده است. این یعنی سواری و هندلینگ خودرو توسط مهندسان میتسوبیشی تعریف شده است نه نیسان. البته این بدان معنا نیست که دو خودرو هیچ احساس مشابهی نخواهند داشت اما سعی شده این شباهت به حداقل برسد. بهعنوانمثال، گفته شده که تیم توسعهٔ اوتلندر وقت زیادی را صرف بازخورد و احساس راننده کرده است که این با شخصیت عامهپسند روگ تفاوت دارد.
طراحی
میتسوبیشی همچنین اذعان داشته است که کل طراحی بیرونی و داخلی اوتلندر خاص این مدل بوده و هیچیک از قطعات آن با روگ مشترک نیستند. به همین دلیل، طراحی داخلی و خارجی دو خودرو باهم بسیار متفاوت است اما بااینوجود، در داخل قطعات مشترکی به چشم میخورد. بهعنوانمثال، صفحهنمایش لمسی بالای داشبورد، انتخابگر دنده و کنترلهای سیستم تهویهٔ اوتلندر تقریباً مشابه روگ هستند. البته بااینحال، کابین دو خودرو آنقدر باهم متفاوت هستند که اوتلندر با روگ اشتباه گرفته نشود. علاوه بر این، اوتلندر برخلاف روگ به سه ردیف صندلی مجهز است که این ویژگی میتواند نظر برخی خریداران را جلب کند. این دو کراساوور همچنین در کارخانههای مختلفی ساخته میشوند و میتسوبیشی نسل جدید اوتلندر را از تأسیسات تولید خود در ژاپن به آمریکا وارد میکند.
قوای محرکه
هردوی این خودروها از یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده میکنند که به یک گیربکس CVT متصل شده تا نیرو را به چرخهای جلو یا هر چهارچرخ منتقل کند. بنابراین دو کراساوور در بخش قوای محرکه کاملاً باهم یکسان هستند. تفاوت عمده در اینجا اما سامانهٔ چهارچرخ محرک دو خودرو است زیرا نیسان برای روگ سیستم AWD هوشمند خود را ارائه میکند درحالیکه میتسوبیشی نسل جدید اوتلندر را به سیستم چهارچرخ محرک سوپر کنترل یا S-AWC مجهز کرده که کاملاً مختص محصولات این شرکت است. در همین حال، میتسوبیشی بهتازگی نسخهٔ بروز شدهٔ قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی خود را در نسل قبلی اوتلندر ارائه کرده و میدانیم که روگ هم بهزودی به همین قوای محرکه مجهز خواهد شد اما فعلاً مشخص نیست که این قوای محرکه چه زمانی در اوتلندر جدید ارائه خواهد شد.
جمعبندی
معمولاً اشتراک قطعات میان خودروسازان کار ناخوشایندی تلقی میشود و انتقادات زیادی را به دنبال دارد مثل چیزی که در نسل جدید تویوتا سوپرا و بامو Z4 شاهد آن بودیم؛ اما توسعهٔ مشترک بین دو خودروساز برای خودشان و همینطور خریداران میتواند بسیار خوب باشد. مثلاً میتوان به تویوتا GT86 و سوبارو BRZ اشاره کرد که بدون همکاری این دو شرکت ژاپنی، هیچکدام از آنها متولد نمیشدند. علاوه بر این، نتیجهٔ نهایی توسعهٔ مشترک چیزی بهتر از همیشه است؛ بنابراین میتسوبیشی اوتلندر را باید خوششانس بدانیم زیرا بر اساس نسل جدید نیسان روگ شکل گرفته که جهشی روبهجلو داشته و بهعنوان یکی از برترین کراساوورهای سال شناخته شده است. اوتلندر بشدت به تغییر نسل نیاز داشت و برای این کار میتسوبیشی به پلتفرم جدیدی دست پیدا کرده که بهخوبی توسعه یافته و با تکنلوژیهای روز همراه است؛ بنابراین درمجموع، این اشتراک یک پیروزی برای نیسان، یک پیروزی برای میتسوبیشی و یک پیروزی برای آمریکاییهای دیوانهٔ کراساوور خواهد بود که احتمالاً متوجه نخواهند شد که روگ و اوتلندر تقریباً مشابه یکدیگر هستند.
مشخصات فنی
میتسوبیشی اوتلندر | نیسان روگ | |
پیشرانه | ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر | ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۸۰ اسب بخار | ۱۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۴۵ نیوتن متر | ۲۴۵ نیوتن متر |
گیربکس | CVT | CVT |
محور محرک | جلو یا چهارچرخ | جلو یا چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۰۵ میلیمتر | ۲,۷۰۵ میلیمتر |
طول | ۴,۷۱۰ میلیمتر | ۴,۶۴۸ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۶۲ میلیمتر | ۱,۸۳۹ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۷۴۸ میلیمتر | ۱,۶۹۹ میلیمتر |
قیمت پایه | ۲۶,۹۹۰ دلار | ۲۶,۸۰۰ دلار |
NAVID۰۰۹۸
۱۶ اسفند ۱۳۹۹با معرفی رنو کولئوس باید تیتر بزنید یک روح در سه بدن !
البته پدر اصلی هر سه خودرو ، نیسان روگ هست و انتخابم هم روگ هست .
محمد
۱۶ اسفند ۱۳۹۹موافقم این اصلا خوب نیست که این ژاپنی ها زیر نظر فرانسوی ها هستن
Hadi
۱۶ اسفند ۱۳۹۹انتخابم اوتلندر هستش چون جادار تر و بزرگتر و بهتره…
و قیمت پایش هم فقط 110 دلار بیشتره و ارزشش رو داره ?
R@m!n
۱۶ اسفند ۱۳۹۹کاش گزینه هیچ کدوم هم میزاشتین
سجاد
۱۶ اسفند ۱۳۹۹این پیام رو باید با طلا نوشت.
نیسان و میتسوبیشی خیلی خیلی عقب تر از تویوتا، هوندا و مزدا هستن. حتی سوبارو ماشین بهتری نسبت به این دو شرکت میسازه. کم مونده سوزوکی از میتسوبیشی بهتر بشه. نیسان هم اگه سهم بازار رو میخواست از همون زمان هایی که ماکسیما و زد 350 رو میساخت باید ماشین میان رده تولید میکرد، نه انقدر دیر که نیسان ورسای سر قیمت یکسانش با ساعت اپل طلایی سوژه بشه.
شخصا یکی از ارزون ترین ماشین های چند سال کارکرده اینفینیتی که از سری ماشین های لوکس نیسان به حساب میاد رو به این دو گزینه ترجیح میدم.
Muty
۱۸ اسفند ۱۳۹۹ایول
منم qx70 برمیدارم :-)
سجاد
۱۸ اسفند ۱۳۹۹به نظرم طراحی نیسان پسرفت داشته، نه پیشرفت. رفتم بررسی های ماشین های 21 نیسان رو خوندم و نیسان روگ بهترینشون بود. در دسته دستهبندی ماشین های شاسی بلند جمع و جور امسال بهترین ماشین هوندا سی آر وی هستش که تقریبا عیبی نداره، بعدش مزدا سی ایکس 5 و بعد از اون کیا اسپورتیج که کارایی و قدرت هر دوشون نسبت به رقبا کمه، خوشبختانه نیسان روگ چهارمه و طراحی داخلیش بهتر از مزدا و کیاست.
اگه من مجبور به انتخاب داشته باشم قطعا نیسان روگ رو انتخاب میکنم، اما قبل سوار شدن ماشین چشمام رو میبینم تا حالم بد نشه.
رقابت هر چی تنگاتنگ بشه دوستداران خودرو بیشتر لذت خواهند برد، پس به امید پیشرفت روز افزون تمامی ماشین ها.
محمد رستمی نژاد
۱۶ اسفند ۱۳۹۹خب حالا برمیگردیم به ایران
بسم الله الرحمن الرحیم
ایران
یک روح در (بدن پژو ۴۰۵ و سمند و سمند سورن و دنا و دنا پلاس و پژو پارس و پژو پارس elx و پژو ۴۰۵ slx و … و….و…..و……)
خب یک روح در ۸ بدن
تازه این فقط یکی شون بود
حالا بقیه
بسم الله الرحمن الرحیم
یک روح در (بدن پراید و پراید هاچپک و پراید وانت و پراید ۱۳۱ و ۱۴۱و۱۵۱و…..تیبا ۱و تیبا ۲ و تیبا ۳ و کوئیک معمولی و کوئیک r ک کوئیک پلاس و کوئیک r پلاس و …..و …. و…… )
اینقدر که زیاد هستند خدا میگه لامصبا اینقدر که من آدم خلق کردم
شبیه هم نیستند که شما خلق کردید
حمید رضایی
۱۶ اسفند ۱۳۹۹من فکر می کنم تیبا و پراید فرق دارن
فکر کنم تیبا اینا با ریو یکیه
MOHAMMAD.n.r
۱۶ اسفند ۱۳۹۹جلو بندی تیبا و ریو شباهت خیلی زیادی داره حتی بعضی قطعات کاملا شبیه هستند ولی نمیدونم پلتفرمشون یکی هست یا نه.
حتی شنیدم که لنت های جلو کاملا یکی هستند.
خودم این ماشین رو نداشتم اگر کسی از دوستان اطلاعات بیشتری داره بگه تا ما هم استفاده کنیم??
Farzad
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ریو ، تندر ۹۰ و پراید رو با هم قاطی کردن شد تیبا (تو خیلی از قطعات با این سه تا مشترکه ) ، پلتفرمش نه پرایده و نه ریو بلکه یه چیز من درآوردی بین این دو هست از سایپا .
اما طراحیش که خیلی جاهاش اسکیه کار یه تیم ایتالیایی بوده که ۱۲۰ میلیون دلار آب خورده .
محمد رستمی نژاد
۱۶ اسفند ۱۳۹۹به قول لُر ها لیوَمووو کِردینهَ د
پدر خودرو سازی جهان
۱۶ اسفند ۱۳۹۹به نظرم اوتلندر بهتره زیباتر هم هست
ツSAMURAIツ
۱۶ اسفند ۱۳۹۹کاش میتسوبیشی خودش یه گیربکس اتوماتیک واسه این موتور می ساخت ، این میتونست یه برگ برنده باشه و خریداران بیشتری رو جذب کنه.
اما در کل انتخابم تو این کلاس مزدا CX5 هستش
ارشیا
۱۶ اسفند ۱۳۹۹از گیربکس CVT خوشم نمیاد
Ali
۱۶ اسفند ۱۳۹۹میتسو
میثم
۱۶ اسفند ۱۳۹۹“”بنابراین درمجموع، این اشتراک یک پیروزی برای نیسان، یک پیروزی برای میتسوبیشی و یک پیروزی برای آمریکاییهای دیوانهٔ کراساوور خواهد بود””
یک حسرت بزرگ هم برای ما خوانندگان پدال که فقط باید عکسها را نگاه کنیم و حتی اگه پول هم داشتیم، این ماشینهای مدل روز اصلا در بازار نیستند که بخریم و کسانی که پول دارند بجای اینها باید مشتقات چینی بخرند که خود چینیها روی خوشی بهشان نشان نمی دهند
Ramin
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ای جناب اقای میثم.
بدان و اگاه باش.
آمار فروش خودرو چینی در چین به طرز عجیبی بالاس ( حتی بالاتر از بنز و بی ام و پورشه حتی بالاتر از نیسان و بالاتر از میتسوبیشی. و جالبه بدونی 2 شرکت changan و jeely اختلاف فروششون با تویوتا حدود 300 الی 500 هزار دستگاهه !!! )
میگی نه…
یه سرچ بزن ” آمار فروش خودرو ها در چین سال 2020 ”
چون ” مردم چین علاقه ای بسیار زیادی به خودرو های آمریکایی و ژاپنی و اروپایی دارن و همیشه سعی میکنن آن هارا بخرن ”
حالا خوبه علاقه دارن و پولشم دارن باز آمار فروش خودرو های چینی اینقدر بالاس.
دارم فکر میکنم اگه علاقه ای به ژاپنی و آمریکایی و اروپایی نداشتن چی میشد…?
الان میگی اون ها خب پول ندارن میرن چینی میخرن.
حالا اتفاقا بهتره بدونی چینی ها وضعشون خیلی هم خوبه….
ولی خودرو چینی میخرن … میدونی چرا….. چون میدونن نسبت به پولشون قراره کلی آش بخورن. آش با کیفیت بالا.
البته شما چشم بسته اید میگید نه. نه نه. حرف من غلطه.
پدال کامنتمو منتشر کن ?? …. با سپاس…
مهدی
۱۶ اسفند ۱۳۹۹من میتسوبیشی رو انتخاب کردم چون جذاب بود و طراحی بهتری داشت
MOHAMMAD.n.r
۱۶ اسفند ۱۳۹۹میتسو??
از نظر من طراحی خارجی بهتری داره و طراحی داخلیش هم شکیل تر و سنگین تر هست و به جزئیات توجه بیشتری شده
MOHAMMAD.n.r
۱۶ اسفند ۱۳۹۹اگر همه عکس های داخل این دو ماشین رو دیده باشید متوجه میشید که میتسو به جزئیات توجه بیشتری داشته.
مثلا کلید های شیشه بالابر میتسو طرح الومینیوم هست ولی نیسان پلاستیک ساده.
دکمه انتخواب حالت رانندگی هم همینطور.
دسته دنده میتسو چرم دوزی بهتری داره و لوکس تر به نظر میرسه
mahan
۱۶ اسفند ۱۳۹۹دنیا برعکس ایکس تریل از اوتلندر بزرگتر بود الان برعکس شده!
مثل این میمونه تو امتحان به رفیقت تقلب برسونی ازت بیشتر بشه!????
البته یک شوخی بود تنها ابعاد مهم نیست ولی بنظرم اوضاع کراس اور ها کسل بود کسل کننده تر میشه!
(ایکس تریل-کولیوس-اوتلندر)یکی شدند (سورنتو-سانتافه)یکی بودند
این وسط یک تویوتاست (راو4)و یکی مزدا(cx5) و هوندا(crv) و سوبارو(فارستر) که کار خودشونو می کنند.
البته راو4 پلتفرمشو اگه اشتباه نکنم به سوزوکی داد ولی ازونجایی که اصلا سوزوکی تو گرداننده های بازار نیست و یک اشتراک تجاری مثل بالا نیست حساب نمیاد!
رضا رحیمی فر
۲۱ اسفند ۱۳۹۹هزار دلار روش بزاری میشه فورد برانکو خرید حال کرد
sirous chorami
۲۳ فروردین ۱۴۰۰خیلی بهم نزدیک ان ،شایدکمپانی نیسان معتبر تر از میتسوبیشی باشه،ولی از لحاظ قیافه اوتلندر زیباتره
خلاصه ش که تردید شیرینیه