نمایشگاه بینالمللی خودروی تهران فرصت مغتنمی بود تا فعالان مختلف این عرصه گامهای تازهای در جهت شناخته شدن و جا افتادن خود بین مردم بردارند. شرکت آرین موتور هم بهعنوان نماینده رسمی دو برند DS و میتسوبیشی در ایران از این مهلت استفاده و با تهیه یک برنامه تست درایو عمومی، محصولات مختلف خود را در اختیار مردم قرار داد تا بتوانند آنها را از نزدیک مورد بررسی قرار دهند. در این میان برای ما هم فرجهای فراهم شد تا خودروهای هر دو برند را بهصورت کوتاه و گذرا آزمایش کنیم. آنچه در ادامه میخوانید حاصل این دیدار نیمروزی است.
دیاِس ۵ (مدل ۲۰۱۶)
اگر به خاطر داشته باشید دیاِس ۵ را تابستان امسال بهصورت مفصل آزمایش کردیم و جوانب مختلف آن را سنجیدیم. به همین دلیل کاملاً برایمان آشنا بود. چرم مرغوب سِمی آنِلین، اِرگونومی مناسب داشبورد، کنسول میانی و سقف، امکانات پیشرفته، سامانههای کمکی هوشمند و عملکرد درخور توجه پیشرانه و جعبهدنده در کنار هم رانندگی با این هاچبک بزرگ را به تجربهای لذتبخش بدل ساختهاند. ۵ در مانورها و رانندگی پرفشار تا حد زیادی گوش به فرمان شماست و درواقع پشت ظاهر لوکس خود تهمایهای اسپرت و تندخو هم دارد. همزمان، تعلیق بسیار نرم و عایقبندی خوبِ کابین محیطی آرام را فراهم کرده و هیچگونه تنش محسوسی به سرنشینان وارد نمیشود.
دیاِس 5LS (مدل ۲۰۱۶)
دومین خودرو مورد بررسی 5LS بود. بهمحض قرارگیری روی صندلی، راحتی فوقالعاده آن نظرتان را جلب میکند. کیفیت عالی چرم، طرح بند ساعت بخش مرکزیِ تکیهگاه و نشیمن و ارگونومی مناسب، این صندلیها را به یکی از بهترین نمونههای موجود در بازار ایران بدل کردهاند. بهجرئت میتوان گفت راحتی و آرامش صندلیهای 5LS بین سدانهای این گروه قیمتی (داخل کشور) واقعاً کمنظیر و شاید بینظیر است. اگر نگاهی به پوشش قسمتهای مختلف بیندازید خود را میان انبوهی از چرم، فلز و چوب طبیعی خواهید یافت. مواد مورداستفاده برای تودوزی اتاق در سطح بالایی قرار داشته و برخلاف خودروهای کرهای و بعضاً ژاپنی، نمره قبولی کامل دریافت میکنند.
پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو با فشار یک دکمه بهآرامی روشن میشود. فرمان خوشدستِ چرمی کاملاً تحت امر است و فرامین راننده را با نرمی تمام اجرا میکند. به لطف سامانه تعلیق کارای خودرو هنگام رانندگی بهندرت پیش میآید که متوجه دستاندازها و برجستگیهای سطح مسیر حرکت شوید. سواری کاملاً نرم بوده و جای هیچ گلهای باقی نمیگذارد. سر پیچها هم چسبندگی خوب است و تعادل عمودی تا حدودی قابلقبول به نظر میرسد؛ اما سرنشینان ردیف عقب ثبات چندان مناسبی ندارند. از دیگر ویژگیهای مثبت این سدان لوکس فرانسوی میتوان به دید مناسب به اطراف، چابکی، تحت فرمان بودن و امکانات رفاهی خوب مثل دوربین دید عقب، سامانه تشخیص نقاط کور، صندلیهای عقب با قابلیت خم شدن تا ۳۰ درجه، ترمز پارک برقی، صفحهنمایش ۷ اینچی لمسی، ESP، خروجی USB و سامانه تهویه هوای اتاق اشاره کرد. لگ زیاد توربو، شتاب اولیه کند و ترمزهای نهچندان قوی نیز مهمترین نقاط ضعف آن به شمار میروند.
میتسوبیشی ASX (مدل ۲۰۱۷)
ASX برای مدل سال ۲۰۱۷ فیس لیفت شده و در بخش دماغه با مدلهای پیش از خود متفاوت است. قوای فنی نیز همچنان از بلوک چهار سیلندر ۲ لیتری ۱۶ سوپاپ MIVEC سابق با توان ۱۴۷ اسب بخار تأمین میگردد.
پدالهای تعویض پشت فرمان، علمکرد قابلقبول مجموعه پیشرانه و جعبهدنده، پایداری مناسب در مواقع حساس و تجهیزات ایمنی و رفاهیِ رضایتبخش چندی از ویژگیهای مثبت این خودرو را تشکیل میدهند. از نکات منفی آن نیز میتوانم به سامانه تعلیق به شدت خشک، کیفیت پایین متریال داخلی و طراحی کمی خستهکننده (مخصوصاً در بخش عقب) اشاره کنم.
میتسوبیشی میراژ (مدل ۲۰۱۷)
میراژ، تهتغاری خانواده میتسوبیشی، طی مدت حضور خود در بازار ایران توانسته با تکیه بر دو فاکتور مهم مصرف سوخت کم و امکانات مناسب محبوبیت خوبی دستوپا کند. ازآنجاییکه شخصاً علاقه خاصی به کامپکتهای شهری دارم، رانندگی با این ژاپنی ۱۲۰۰ سیسی ۷۹ اسب بخاری ریزنقش برایم بسیار لذتبخش بود. صندلیها راحت هستند و داشبورد و غربیلک فرمان بهگونهای طراحی شده که همهچیز درست زیر دستان شماست. از کیفیت اتاق که بگذریم، سواری، حس قابلتوجه و خاصی ندارد و کاملاً معمولی و منطقی است. شتابگیری و ترمزها در حد یک خودروی کوچک درونشهری بوده و نباید انتظار عملکرد چشمگیری از آن داشت. سامانه تعلیق نسبتاً نرم عمل میکند، اما با التفات به کلاس خودرویی میراژ، میتوانست بهتر از این باشد. مجموعه رینگ و لاستیک ۱۷۵/55R15 با ابعاد بدنه متناسباند و در مواقع لزوم چسبندگی قابلقبولی دارند. عایقبندی اتاق اما جالب به نظر نمیرسد، چون در طول تست صدای بیرون بهطور خفیف اما مستمر داخل اتاق شنیده میشد.
یکی از نکات جالب میراژ، فضای مناسب ردیف عقب است که با توجه به اندازه کلی خودرو یک ویژگی مثبت به حساب میآید. دیگر نکته قابلذکر مصرف سوخت ترکیبی حدود ۵ لیتر میباشد که برای رفتوآمد روزمره (نسبت به خودروهای بنزینی) فوقالعاده است. از تجهیزات و امکانات این کوچولوی دوستداشتنی میتوان ورود بدون کلید، استارت دکمهای، ABS و EBD، فرمان الکتریکی تلسکوپی، شش کیسه هوا (جلو، جانبی، پردهای)، ایموبیلایزر، چراغ روشنایی در روز (DRL)، صندلیهای تاشو عقب، کامپیوتر سفری دقیق، بلوتوث و خروجی USB، گرمکن صندلیهای جلو و آینههای جانبی، دوربین دید عقب و حسگر پارک عقب سفارشی را نام برد.
میتسوبیشی اوتلندر (تیپ ۳-مدل ۲۰۱۶)
پس از وقفهای کوتاه برای استراحت و عکاسی، سراغ تنها شاسیبلند جمع رفتیم. ابهت و تفاوت ذاتی اوتلندر با دیگر محصولات میتوبیشی از همان لحظه اول سوار شدن کاملاً هویداست و ارتفاع زیاد از سطح زمین آن را پررنگتر میکند. مواد بکاررفته در کابین به نسبت ASX و میراژ کیفیت بهتری دارند و کمتر دلتان را میزنند. فضای کلی اتاق برای انواع جثهها جادار و فراخ است. غربیلک فرمان هم بهخودیِخود زیبایی خاصی دارد و راننده را به یک تجربه لذتبخش دعوت میکند.
با فشردن دکمه گرد 4WD روی کنسول میانی وضعیت انتقال نیرو را به 4WD Eco تغییر دادم. شتاب اولیه متوسط بود و چنگی به دل نمیزد. سر پیچهای عادی و U شکل فشار زیادی به خودرو آوردم و هربار با عملکرد هوشمند، دقیق و کنترلشده آن مواجه شدم. با وجود ارتفاع ۱۷۱۰ میلیمتری پایداری خودرو در چرخشها و مانورها فوقالعاده است. حتی با چرخاندن پیدرپی فرمان به چپ و راست در مسیر مستقیم اصلا احساس خطر نمیکنید؛ انگار که لاستیکها به زمین میخ شدهاند و بههیچوجه هوای کنده شدن ندارند. فرمان با دقت عمل کرده و تعویض دندهها در حالت خودکار بسیار سریع انجام میشود. اتاق عایقبندی خوبی دارد و سروصدای بیرون کمتر مواقعی به داخل نفوذ میکند. اگر بخواهم سواری و عملکرد فنی اوتلندر را در یک جمله خلاصه کنم باید بگویم که مجموعه بلوک ۲.۴ لیتری ۱۷۰ اسب بخاری، جعبهدنده CVT (با قابلیت تعویض دستی دندهها) و سامانه 4WD قدرتمند پتانسیل بالایی داشته و بهراحتی میتواند انواع مختلف سطوح را پشت سر بگذارد.
میتسوبیشی لنسِر (۱.۸-مدل ۲۰۱۷)
آخر از همه نوبت به لنسِر رسید؛ همان نام باسابقه و کهنهکار ژاپنی که امروزه بهعنوان یکی از نمادهای اصالت در دنیای خودرو شناخته میشود.
نمای ظاهری برای مدل ۲۰۱۶ کمی تغییر کرد و به سبک کنونی محصولات میتسوبیشی نزدیکتر شد. ازآنجاکه نسخه Evolution در کشورمان یافت نمیشود مجبوریم دلمان را به همین مدل ۱.۸ لیتری چهار سیلندر خوش کنیم. طراحی اتاق همان سبک و سیاق ساده موجود در سایر برادرانش را دنبال کرده اما یک تفاوت عمده دارد و آن روح جنگجو و خاص نهفته در کالبد خودرو است. پس از سوار شدن احساس میکنید پشت فرمان یک سدان اسپرت تندوتیز نشستهاید و پتانسیل زیادی برای تاختن دارید.
برای بیدار کردن لنسر باید از سوییچ استفاده کنید؛ چراکه خبری از دکمه استارت نیست. پیشرانه ۱.۸ لیتری با صدای خفیفی روشن میشود و در حالت آمادهباش قرار میگیرد. شتابگیری (در مقایسه با دیگر مدلها) در زمان معقولی انجام میشود که البته فرصت کافی برای ثبت دقیق آن وجود نداشت. سرعت عمل چشمگیر پیشرانه راننده را برای ماجراجویی و تاختوتاز بیشتر تهییج میکند. چسبندگی خودرو طی مانورها و عبور سریع از پیچها حقیقتاً قابلتوجه است. پدالهای بزرگ پشت فرمان کاملاً تحت امر راننده هستند و بهمحض اشاره انگشت دنده را تعویض میکنند. واکنش پدالهای گاز و ترمز هم دقیق بوده و در کنار فرمان برقی هوشمند، تجربه سواری لذتبخشی را به ارمغان میآورند.
shahin
۱۳ اسفند ۱۳۹۵میتسو که عشقه.دی اس رو ندیدم نمیتونم نظر بدم.اما کاش یکم قیمت گذاری میتسو عاقلانه تر انجام میشد.لنسر با موتور ۱.۸ بدون کیلس استارتر و پاناروما و سردکن صندلی و خیلی چیزای دیگه حدود ۱۴۰ تومن.خب مشخصه که طرف یه اپتیما ۲۰۱۴ میخره.ماشین های ژاپنی از جمله میتسوبیشی و هوندا از بی فکری و عدم قیمت گذاری صحیح نمایندگانشون دچار افت فروش هستند
ali
۱۵ اسفند ۱۳۹۵آخه می گن اینایی که آرین موتور می فروشه از تایلند وارد می کنه
به خاطر همینه افت قیمتش زیاده مثل ماشینای چینی
armin
۱۳ اسفند ۱۳۹۵کلا نگارنده متریال داخلیارو با بنتلی ظاهرا مقایسه میکنن ، اوتلندر و ای اس ایکس تو بازار داخل بین رقبا بهترین متریال داشبورد رو دارن ، حالا در مقایسه با چی میفرماین ضعیفه نمیدونم ! سانتافه؟ اسپورتیج؟ سانگ یانگ؟
xan
۱۳ اسفند ۱۳۹۵دوست عزیز من خودم عشق میتسوبیشیم و میمیرم براش ولی لطفا نگو کیفیت متریال خوبه که بین ژاپنیها اصلا خوب نیست و مدلهای تویوتا کاملا بهش برتری دارن خیلی هم برتری دارن یعنی تفاوت خیلی زیاده. البته میتسوبیشی هم قیمتش از امثال هوندا و تویوتا و حتی از مزدا کمتره و اینم یکی از دلایلشه.
و در نهایت یک تاسفی بخوریم برای یکی از سلاطین صنعت خودرو ، لنسر. که میتسوبیشی داره با دستهای خودش خفه اش میکنه و نفسهای آخر رو میکشه.
Mehran
۱۳ اسفند ۱۳۹۵وای چرا اوتلندر هیبریدی نمیاد خسته شدیم انقدر صبر کردیم.در مورد داشبورد asx جدیده باید بگم متاسفانه راست میگی.توی نمایشگاه از نزدیک دیدم واقعا تعجب کردم.به بدیه ام جی نبود ولی به تیوولی نمیرسید اما از موتورش نمیشه چشم پوشی کرد موتور 4b11 میتسوبیشی evo روش سوار شده.در مورد لنسر هم فک کنم وارد کننده قصدش از وارد کردن این نسخه به ایران فقط ضربه زدن به تاریخچه لنسر بوده اررونترین موتور ممکن ارزونترین تریم داخلی ممکن کمترین اپشن ممکنه یه ماشین اورده از کرولا ۲۰۱۲ بدتر اسمشم گذاشته لنسر ۲۰۱۷ وعععع حیف اون اسم روی اون ماشین
ali
۱۵ اسفند ۱۳۹۵خود میتسوبیشی هم از این سفارش آرین موتور تعجب کرده
متاسفانه هرکی به فکر جیب خودشه
سام
۱۳ اسفند ۱۳۹۵متنی واقعا جالب،مفید و کاربردی بود.5 خودروی روز وارداتی را در یکجا و از نزدیک مورد بررسی قرار گرفت که در جای خود کاری سترگ و ارزشمند است و برای خریداران آتی این خودروها،داده های آن بسی غنیمت و گره گشاست.با سپاس از جناب قوام صفری
mohsen.b
۱۳ اسفند ۱۳۹۵قشنگ میتسوبیشی رو کوبوندین- دی اس خودشم بکشه به گرد پای میتسو نمیرسه-خودروهای فرانسوی سرشار از پیچیدگی های بی معنی ای هستن که زمان تعمیر خودشو نشون میده نمونه ش همین زانتیا بود که بعضی مشکلاتشو هیچ استادی نتونست درست کنه
Madjid
۱۳ اسفند ۱۳۹۵.
ماشین های فرانسوی به درد دست دوم و … نمیخوره.
راستش به نظر من ماشین فرانسوی و آلمانی اصلا برای ایران ( با توجه به پیچیدگی هاشون) مناسب نیستند.
کره ای ها و مخصوصا ژاپنی ها خیلی بهترن
امیدوارم محصولات Genesis هم وارد بشن.
ali
۱۵ اسفند ۱۳۹۵عزیزم دیگه نه دی اس فرانسویه نه میتسوبیشی ژاپنی
فاضل
۱۳ اسفند ۱۳۹۵آقا کوبوندین چیه؟ کاملا نقاط قوت و ضعف همشونو درست گفتن. ممنون
سعید
۱۳ اسفند ۱۳۹۵ممنون از بررسی خوب و واقع گرایانه تون
amin
۱۳ اسفند ۱۳۹۵وای لنسر!!!!!
دعا کنید زودتر پولم جور بشه بتونم بخرمش
عالیه
Mehran
۱۳ اسفند ۱۳۹۵خداوندا زودتر این داداشمونو پولدارتر کن
الهی امین
فقط بعد ازینکه پولدار شدی قبل خریدن لنسر از ارین موتور یه بار با یکیش دوردور کن بعدم یکم با سراتو دور بزن بعدشم با مگان کارکرده پارس خودرو شاید نظرت تغییر کرد
amin
۱۴ اسفند ۱۳۹۵انشالله.البته با همشون دور دور کردم حسابی.خصوصا سراتو وارداتی .
نظرم همچنان لنسره
ali
۱۵ اسفند ۱۳۹۵عزیزم تو نمایشگاه پشتش نشستی ؟
با عکساش تو اینترنت زمین تا آسمون فرق داره
من هم عاشق لنسر بودم اما وقتی تو نمایشکاه اتاق و جلو داشبوردشو دیدم خورد تو ذوم
amin
۱۶ اسفند ۱۳۹۵متاسفانه زمان نمایشگاه من کیش شیفت بودم و تهران نبودم اما تهران لنسر سوار شدم و خوشم میاد ازش.این نمایندگی بعد از خیابان یاسر هم گذاشته میشه رفت دید
pooriya
۱۳ اسفند ۱۳۹۵ولی بدون تعصب و با دید بی طرف میگم من هم سوار اوتلندر شدم هم ای اس ایکس واقعا متریال داخلی شون خیلی ضیعفه و در حد ماشین های ژاپنی نیست و از سانتافه و خصوصا سورنتو خیلی پایین تره صدای بسته شدن در منو یاد لیفان ایکس شصت میندازه ولی فنی خوب و بی نقص و عملکرد موتور و گیر بکس عالی هست ببنید اینجا هدف از کامنت گذاشتن به اشتراک گذاشتن تجربه ها و دیدگاه ها مون هست هیچکدام از این کارخونه ها مال من یا شما نیست که بخوایم تعصب روشون داشته باشیم یارو تو خواب سوار هیچ کدوم از این ماشینا نشده میاد اینجا میگه ژاپنی فلان کره های فلان قرار نیست هر کشوری تو هر زمینه و تو هر محصول ساخته عالی عمل کنه ولی واقعن میتسوبیشی چند سال اخیر ضعیف عمل کرده و بر عکس کره ای ها عالی کار کردن
حمیدرضا
۱۳ اسفند ۱۳۹۵من در نمایشگاه داخل همه خودروها نشستم به عنوان کسی که فقط کیفیت متریال رو حس کرد دی اس فوق العاده بودن ولی یه نکته که کلید شیشه بالابر 5ال اس خیلی بی کیفیت بود و با کل ماشین هماهنگی نداشت در مورد اوتلندر تازه ادم میفهمه شاسی بلند یعنی چی و لنسر هم که کوه کیفیت بود به نظر من کیفیت متریال میراژ بهتر از توسان بود و داخلش حس خوب یه ماشین شهری رو داشت امیدوارم قیمت خودروها معقول تر بشه تا به قول نگارنده طیف بیشتری از هموطنان بتونن از سوار شدن به این خودروهای بسیار خوب لذت ببرن
Madjid
۱۳ اسفند ۱۳۹۵.
در مورد DS ، خیلی جالب بود برام.
امیدوارم راه پیشرفت برای این خودروساز خوش سلیقه هم باز بشه.
ارمان
۱۴ اسفند ۱۳۹۵نقد منصفانه بود . ممنون
راشا
۱۴ اسفند ۱۳۹۵میتسوبیشی کلا یه مدل غربیلک فرمون تولید کرده رو همه محصولاتش ( از میراژ به اون کوچیکی تا اوتلندر به اون بزرگی) نصب کرده!!!
saeid
۱۴ اسفند ۱۳۹۵لنسر یعنی لذت رانندگی . تنها ماشینی که تقریبا شبیه لنسره ، مزدا 3 هستش . این دوتا بهترین انتخاب تو رنج قیمت خودشون هستن. وقتی پشت لنسر می شینی اونوقت متوجه تفاوتش با رقیبانش میشی.
ali
۱۵ اسفند ۱۳۹۵اگر دندش سی وی تی نبود خوب بود .
شتاب اولیه نداره
پرسپولیس
۱۵ اسفند ۱۳۹۵نویسنده محترم حتما توسان و النترا جدید را تو نمایشگاه ندیده که به متریال میتسوبیشی میگه بیکیفیت !!!
و تو این مقاله خودرو محبوب asx را کاملا کوبونده!؛وگرنه کیفیت متریال asx از اوتلندر بهتر نباشه مطمئنا ضعیفتر هم نیست . فرمان و اکثر امکانات فنی و رفاهی هر دو خودرو مث هم هستند ولی در اوتلندر خیلی با آب و تاب تعریف کرده و در مورد asx خیلی کم لطفی شده .
در ضمن قیمت نقدی asx فول شرکتی با ۵ سال گارانتی حدود ۳۰ میلیون از توسانی که با هزار جور آپشن اصلی و تقلبی در بازار اومده ارزونتر هست که مطمئنآ asx از لحاظ فنی خیلی خیلی بهتر از توسان جدید هست و فقط توسان در یه سری آپشن های بلااستفاده یه مقدار مجهزتره که با اختلاف قیمت ۳۰ میلیونی مرقون بهصرفه نیست !
باز اگه توسان با موتور سابق ۲.۴ عرضه میشد جای تامل داشت ولی خرید توسان جدید با این جثه سنگین و موتور ۲ لیتری MPI اصلا به صلاح نیست…
payam-ali
۱۷ اسفند ۱۳۹۵مطلب خوبی بود فقط نظر نویسنده محترم درباره کوبش asx خیلی برام عجیب هست…خودم مدل 2015 رو دارم هر ایرادی داشته باشه حداقل همه از نرمیش تعریف میکنن..درسته که رینگ 2017 از سایز 17 شده 18 و فاق لاستیک هم از 60 شده 55 و این تغییر ماشین رو کمی سفت تر خواهد کرد ولی نه تا حدی که در این نوشتار اومده و ماشین رو تا حد گاری پایین آورده.
ايراني
۲۸ آبان ۱۳۹۶سلام من با asxتست درایو دادم هندلینگ عالی بود سر پیچ خیلی نرم بودشتاب خوب بود واصلا سروصدا یا کوبش نداشت البته مدل فول ابشن 2017تقریبا همه امکانات لازم رو داشت ازنظر کیفیت تو این رنج قیمت خیلی خوب بود