لنسر، سدان کامپکت بسیار محبوب و موفق ژاپنی که ردپایش به دهه ۱۹۷۰ بازمیگردد، حدوداً از سالهای دهه ۹۰ شکل و شمایل شِبه کنونی به خود گرفت. این خودروی دوستداشتنی که تلفیقی از ۴ در بودن و اسپرت و وحشی بودن در آن موج میزند، برای چندین سال در مقابل رقبایش ازجمله سوبارو WRX STI جانانه رقابت کرد و نفس کم نیاورد.
حالا پس از چندین سال حضور پررنگ، از آنجایی که هیچچیز همیشگی نیست، کمپانی سازنده قصد دارد با ارائه یک نسخه تولید محدود صفحه آخر دفتر زندگی کلیدیترین و موفقترین محصول خود را ورق زده و برای همیشه به خاطرات خوب پیوندش دهد. قطعاً با توقف تولید لنسر جای خالیاش همیشه باقی خواهد ماند و به نظر نمیرسد هیچ محصول دیگری هرگز بتواند جایش را بگیرد، چون هرچقدر هم که خوب و در شأن باشد روحِ لنسر را نخواهد داشت.
تصاویری که تاکنون دیدهشده نشان میدهد میتسوبیشی لنسر اِوولوشِن نسخه فاینال (Final Edition) در ظاهر و باطن بسیار شبیه به نسخه اِوولوشن است و تا حدودی تشخیص این دو از یکدیگر سخت به نظر میرسد؛ البته درصورتیکه نشان Final Edition در قسمت عقب از چشم شما پنهان بماند! در بخش فنی هم احتمالاً دارای همان پیشرانه ۲۹۱ اسب بخاری و ۴۰۶ نیوتون متری خواهد بود و تغییر چندانی برای قوای محرکهاش در نظر گرفته نشده است؛ اما وجود ویژگیهای جذابی ازجمله رینگهای آلیاژی BBS، فنرهای Eibach، ترمزهای قدرتمند Brembo، صندلیهای Recaro و شوک (Shock) های ساخت Bilstein بسیار وسوسه کننده است. تنها ۱۰۰۰ دستگاه از این نسخه با ۶ رنگ مختلف بدنه و ۲ رنگ متفاوت برای سقف ساخته خواهد شد و تمامی آنهم تنها در کشور ژاپن به فروش میرسد. در پایان بد نیست بار دیگر نگاهی به مشخصات فنی میتسوبیشی لنسر اِوولوشِن بیندازیم:پیشرانه: 4 سیلندر ۱۹۹۸ سیسی MIVEC، دارای ۲ میلسوپاپ از بالا، اینتر کولِر و توربو شارژر، بلوک و سر سیلندر از جنس آلومینیوم
کد پیشرانه: 4B11 T/C
نسبت تراکم هوا به سوخت: 9.۰ به ۱
حداکثر توان خروجی: ۲۹۱ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه
بیشینه گشتاور تولیدی: 406 نیوتون متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه
بیشینه دور مجاز موتور: ۷۰۰۰ دور بر دقیقه
جعبهدنده (استاندارد): 5 سرعته دستی برای تریم GSR و ۶ سرعته TC-SST برای تریم MR
سامانه فرمان: راک اَند پینیون (Rack and Pinion) با کمکی هیدرولیکی
حداکثر دور فرمان: 2.۲۷ دور
ترمزها: برمبو با کالیپرهای ۴ پیستونه در جلو و کالیپرهای ۲ پیستونه در عقب
ابعاد رینگ و لاستیک: 245/40R18 93Y
وزن خشک: 1600 کیلوگرم در تریم GSR و ۱۶۲۰ کیلوگرم در تریم MR
مصرف سوخت (لیتر در یکصد کیلومتر): شهری ۱۳.۸/جادهای ۱۰.۲ در تریم GSR و ۱۰.۶ در تریم MR / ترکیبی ۱۲.۳
ظرفیت مخزن سوخت (لیتر): 54.۸
ضمانت (پایه): 3 سال یا ۳۶,۰۰۰ مایل (۵۷,۹۳۶.۳ کیلومتر)
Armin
۲۹ فروردین ۱۳۹۴طبق اعلام رسمی قدرتش ۴۷۳ اسب بخاره
سامورایی
۲۹ فروردین ۱۳۹۴راستی لنسر ۱.۸ لیتری بازهم تولید میشه???
مصطفی
۲۹ فروردین ۱۳۹۴واقعا حیف . حیف …
من عاشق این ماشینم عجب ماشینی بود دیگه هیچی نمی تونه جاشو پر کنه . آخه چرا ؟؟؟؟؟؟؟
Amin.
۳۰ فروردین ۱۳۹۴منظورت نسخه Final ئه یا خود Evolution؟؟
احسان(احسان سابق)
۲۹ فروردین ۱۳۹۴یادش بخیر تو nfs و forza جزو ضعیفترین اما خوشدست ترین ماشین ها بود و رقیبش سوبارو ایمپرزا بود.تو عالم وقعیت که جرئت دست زدن بهش نداریم
ژاپن ، کم استهلاک کم مصرف با کیفیت
۲۹ فروردین ۱۳۹۴حیف از این ماشین ، این کجا فرغون های کره ای کجا ؟
خدا کنه ایرانی ها عقل کنند برن حق تولیدش و بخرن تا یه عمر هم تولید کنند مشتری داره
سامان از تبریز
۲۹ فروردین ۱۳۹۴کاش این مدل هم هم مثل سوناتا .کمری و آکورد
هر چند سال یک بار یه به روز رسانی در ظاهر و موتور می داشت . و هیچ وقت از رده خارج نمیشد
احترام خیلی زیادی به میتسوبیشی قائلم
ولی حیف
اصلا یادم نمیره تو” موست وانتد ” یه اوولوشن رو تا حد مرگ تیون کرده بودم. هرماشین که میخواستم با اولووشن لحش میکردم
ولی حیف
سامان از تبریز
۲۹ فروردین ۱۳۹۴من نمیدونم بعضی کامنت هام چرا درج نمیشه
سامی
۲۹ فروردین ۱۳۹۴یکی از خاص ترین ها هم بازنشسته شد.
مایکل جکسون - تریلر
۲۹ فروردین ۱۳۹۴cbr400 و honda nsx rr mugen سابق . فقط میتونم بگم حیف که تولیدش متوقف شد و افسوس که دیگه هیچوقت برنمیگرده . آقا امین لطفا مطلبی درباره نمونه های تیونینگ شده لنسر اوولوشن توی پدال یزار . مثال خیلی زیاده . برای نمونه : توی سایت یوتیوب ویدئوهایی از این سدان وجود داره که توسط مالک این ماشینها روی پیشرانه شان توربو و سوپرچارجر نصب شده و با قدرت حدودا 800 اسب برای رالی تپه نوردی { که به هیل کلایب هم معروفند } تیونینگ شدند . عذر میخوام وقتت را گرفتم .
lmbx
۲۹ فروردین ۱۳۹۴درود
واقعا حیف شد،یه مدل افسانه ای بود.
موتور این ماشین واقعا برای تیون ساخته شده بود.من خودم اگه پول داشتم به جای این ماشین ژیگول های کره ای لنسر میگرفتم و تقویتش میکردم.کسی میدونه با این که ماشین توربو داره ولی ضریب تراکمش 1به9 هست؟
علیرضا
۲۹ فروردین ۱۳۹۴دقیقا منم میخواستم همینو بپرسم. چجوری امکان داره؟ ماشینای توربو ضریب تراکمشون بالای 10 هستش.
Amin.
۳۰ فروردین ۱۳۹۴http://www.mitsubishicars.com/lancer-evolution/specifications
میتونین تو این لینک ببینین که خود کمپانی 9به1 درج کرده.
علیرضا
۲۹ فروردین ۱۳۹۴روحش شاد و یادش گرامی…
احمد باقری
۲۹ فروردین ۱۳۹۴واقعا در نوع خود شاهکاری بود.
ALL CARS
۲۹ فروردین ۱۳۹۴حتما چیزی جایگزین این محصول دوسداشتنیشون خواهند کرد که تصمیم گرفتن تولیدشو متوقف کنن
واقعا دوسش داشتمو دارم
سپاس از امین قوام صفری
Armin
۲۹ فروردین ۱۳۹۴فعلا نه گالانت جایگزین داشته نه اکلیپس الانم که نوبت اینه ، لابد بعدشم پاژرو … البته تولید لنسر ادامه داره و فقط نسخه evo بازنشسته میشه
سعید
۲۹ فروردین ۱۳۹۴رینگاش چه قشنگه!!!
TINAR
۲۹ فروردین ۱۳۹۴من دلم میخواد برم ژاپن!!!!!
خیلی دوسش دارم.
آخه چرا این هزارتا رو میخوان تو ژاپن بفروشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واقعأ پایان تلخیه.
لنسر اوولیشن،یه دونه ایییییییییییییییییییییییییییییییییییی…
milad
۳۰ فروردین ۱۳۹۴شرف داره به این ماشین های پرزرق و برق کره ای..
MjM
۳۰ فروردین ۱۳۹۴واقعا اوولوشن و WRX اسطوره ان …بهترین سدانها کامپکت اسپورت!
mamad
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ماشین خوبی بود
Hossein
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴خدایی خیلی جالب بود که با موتور 2.0 لیتری
میتونست حال ماشینای حجم بالارو هم بگیره
من یه سری شایئاتی هم درباره مدل ۲۰۱۶ لنسر شنیدم ولی نمیدونم دروغه یا نه!!!
محمد جواد
۱ خرداد ۱۳۹۴لنسر اوولوشن
پر قدرت…
پر سرعت…
پر شتاب…
زیبا…
پر امکانات…
اسپرت…
**********با کیفیت**********
فوق العاده…بی نظیر…محشر…عالی…
ولی….
دوستان عزیز متاسفم ….
ولی خدا بزرگه
معلوم نیست
شاید اومد تو ایران
شاید فیس لیفتش ساخته شد
شاید مردم آگاه شدن
شاید …
محمد زمانلو
۱۰ تیر ۱۳۹۴راست گفتی آقا محمد جواد! واقعا که خودروی بی نظیری بود.
Ali
۸ مرداد ۱۳۹۵قیمت و گمرکش باهم چند میشه