تجربه و آزمایشمیتسوبیشی

رانندگی با میتسوبیشی اوتلندر مدل 2025، راحت، جادار، کم‌توان!

اگر موتور کم‌رمق، فرمان بی‌احساس و سیستم تعلیق ضعیف نبود، اوت‌لندر می‌توانست به‌راحتی یکی از بهترین کراس‌اوورهای کلاس خود لقب گیرد.

میتسوبیشی اوت‌لندر در نمونه‌های بازار ایران به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ هیبریدی خفیف مجهز است که ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این کراس‌اوور ژاپنی در بازار آمریکا اما با یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود. هرچند اوتلندر برای مدل ۲۰۲۵ مورد به‌روزرسانی قرار گرفت ولی در پیشرانه تغییری را تجربه نکرده و هنوز هم همان موتور کم‌قدرت تنفس طبیعی قبلی را زیر کاپوت دارد. این موتور تنها ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که برای کراس‌اووری با وزن ۱۷۷۷ کیلوگرم ارقام پایینی محسوب می‌شود.

علاوه بر این، گیربکس CVT هم موتور ضعیف اوتلندر را همیشه در کم‌مصرف‌ترین حالت خود نگه می‌دارد و درنتیجه کشش کافی برای چنین شاسی‌بلند بزرگی وجود ندارد. ۸.۹ ثانیه طول می‌کشد تا این ماشین از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و پشت فرمان از هیجانی که میتسوبیشی زمانی به آن معروف بود هیچ خبری نیست. علاوه بر این، پدال ترمز عملکرد جالبی ندارد و فرمان هم بی‌احساس است. وقتی به این ترکیب موتور کم‌رمق را هم اضافه کنیم، با خودرویی مواجه می‌شویم که برای رانندگی‌های سریع و هیجان‌انگیز کاملاً راننده را ناامید می‌کند.

بااین‌حال، اوت‌لندر با توجه به وزن و آیرودینامیک ضعیف فرم کراس‌اوورش، مصرف سوخت مناسبی دارد که به‌صورت ترکیبی ۹ لیتر در هر صد کیلومتر است. همچنین هرچند پدال ترمز احساس خوبی ندارد ولی ترمزها عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهند و پس از تنها ۳۵.۶ متر خودرو را از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت متوقف می‌کنند. سیستم تعلیق نرم خودرو اما شیرجهٔ زیادی را به دنبال دارد و باعث حرکات اضافی بدنه در هنگام مانورهای سخت می‌شود. این یعنی از اوتلندر نباید انتظار رانندگی اسپرتی را داشته باشید و خودرو برای ارائهٔ چنین شخصیتی به قدرت بیشتر و تنظیم بهتر شاسی نیاز دارد.

بااین‌حال، ویژگی مثبت کراس‌اوور میتسوبیشی این است که در داخل سرنشینان را تکان نمی‌دهد و به‌اندازهٔ سوار شدن بر ترن هوایی مضطرب نمی‌کند. در یک کراس‌اوور کامپکت معمولی راحتی بیش از اسپرت بودن اهمیت دارد و میتسوبیشی در این زمینه عملکرد خوبی داشته است هرچند که انتظار داشتیم اوت‌لندر با احساس خوب فرمان، کنترل بهتر در هنگام ترمز گیری و قدرت بیشتر موتور، شبیه یک میتسوبیشی واقعی احساس شود. خبر خوب دیگر اینکه اوت‌لندر با توجه به طول ۴,۷۱۹ میلی‌متری، فضای بار بزرگی را ارائه می‌کند. البته هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی که ویژگی کمیابی در این سگمنت است، فضای بار تنها ۳۰۸ لیتر خواهد بود ولی با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم این رقم به ۷۷۷ لیتر افزایش می‌یابد.

همچنین بخوانید:

علاوه بر این، اوت‌لندر در داخل فضای سر زیادی را برای افرادی با قد بیش از ۱۸۰ سانتی‌متر ارائه می‌کند که برابر با ۹۸۵ میلی‌متر در جلو، ۹۵۰ میلی‌متر در ردیف دوم و ۸۷۵ میلی‌متر در ردیف سوم است. بااین‌حال، فضای پا در ردیف سوم تنها ۴۷۵ میلی‌متر است که نسبت به کراس‌اوورهای سه ردیفهٔ میان سایز بسیار کمتر است. البته به خاطر ارائهٔ صندلی‌های ردیف سوم میتسوبیشی را سرزنش نمی‌کنیم چون این ویژگی را در کراس‌اوور دیگری با این اندازه پیدا نخواهید کرد ولی حتی کودکان هم در این صندلی‌ها خیلی فضای جاداری نخواهند داشت. اساساً اوت‌لندر برای تجهیز به صندلی‌های ردیف سوم طراحی نشده و برای مقایسه، نیسان ایکس‌تریل با اندازه و پلت‌فرم یکسان، فقط دو ردیف صندلی دارد.

به‌طورکلی، اوت‌لندر در بسیاری از قسمت‌ها یکی از بهترین خودروهای چند سال اخیر میتسوبیشی محسوب می‌شود. کابین لوکس، سواری راحت و ساکت و سیستم صوتی جدید یاماها همگی درخشان هستند و اگر موتور کم‌رمق، فرمان بی‌احساس و سیستم تعلیق ضعیف نبود، اوت‌لندر می‌توانست به‌راحتی یکی از بهترین کراس‌اوورهای کلاس خود لقب گیرد.

نقاط قوت

  • کابین عالی
  • سیستم صوتی قدرتمند
  • کروز کنترل تطبیقی عالی

نقاط ضعف

  • شتاب کند
  • پیشرانهٔ کم‌توان
  • فقدان حس اسپرت

مشخصات فنی میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۵

۲۰۲۵ Mitsubishi Outlander
پیشرانه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۸۰ اسب بخار
گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک چهارچرخ
فاصلهٔ محوری ۲,۷۰۵ میلی‌متر
طول ۴,۷۱۹ میلی‌متر
عرض ۱,۸۹۷ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۴۷ میلی‌متر
وزن خالص ۱۷۷۷ کیلوگرم
شتاب صفر تا ۹۶ ۸.۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۶.۸ ثانیه
توقف از ۹۶ کیلومتر ۳۵.۶ متر
شتاب جانبی ۰.۸۶ جی
قیمت پایه ۴۰,۲۹۰ دلار
قیمت تست‌شده ۴۵,۹۳۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۲ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. HR3

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (253 ديدگاه)

    فقط مارکش ژاپنی
    داخل تیگو
    بیرون هم از چینی های بی هویت و اغراق شده کپی کرده
    تناسبات طراحی بیرونیش هم خیلی داغونه

    موافقم 22
    مخالفم 66
    1. سهراب

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (5 ديدگاه)

      داداش چهارتا ماشین سوار شو بعد نظر بده میای عکس متن می خونی تو سایت اسم خودتو منتقد خودرو نذار!

      موافقم 15
      مخالفم 5
  2. saeedfarshchian

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (289 ديدگاه)

    ماشین خوبیه
    کیفیت رنگش خیلی بهتر از مونتاژی ها هست
    از حق نگذریم طراحی باحالی هم داره و بزرگه
    ماشین هیکلی هست
    ولی اصلا و ابدا موتور 1.5 جوابگوش نیست و این موضوع در طولانی مدت استهلاک زیادی به موتور تحمیل میکنه!

    موافقم 44
    مخالفم 3
    1. رحیمی

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (6 ديدگاه)

      فوق‌العاده است، من خودم دارم، راوی دقیقآ مشخصه فقط بخاطر قیمت نجومی که این خودرو بخودنگیره هماهنگ شده داره توسرش میزنه، کلیه کارشناسان خودروازکیفیت بالای این خودروی ژاپنی میگن، فقط دریکلام ازهمه لحاظ 20هست،بنده گرفتم بفروشم خداشاهده دلم نمیاد!!

      موافقم 5
      مخالفم 13
      1. Kop

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (710 ديدگاه)

        چرا باید قیمت نجومی بخودش بگیره؟ چون تو داری و میخوای با حداکثر منفعت بکنی توی پاچه یک نفر دیگه؟
        خیلی کار داره تا جامعه‌ ایران درست شه.
        راحت ۱۰۰ سال عقبیم و این فاصله داره بیشتر میشه.

  3. shetab-car

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (316 ديدگاه)

    به نظرم مشکل این ماشین نه موتور 1.5 لیتری بلکه گیربکس cvt هست که ماشین باهاش می ره تو زور اگه گیربکس at روش نصب بود هم شتابگیری بهتر میشد هم ضعف موتور 1.5 لیتری

    موافقم 29
    مخالفم 2
    1. سهراب

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (5 ديدگاه)

      موتور 1.5 ترکیب شده با هیبرید واسه همین شتاب زیر 10 ثانیه می زنه

  4. سهیل

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (309 ديدگاه)

    سوپر اسپرت نیست که ۰ تا ۱۰۰ زیر ۵ ثانیه داشته باشه. اگر قیمتش متعادل تر بود به راحتی جای تیگو رو میگرفت ولی خب این هم چینی هست و با آپشن کمتر و قیمت بیشتر.

    موافقم 18
    مخالفم 7
    1. محمدهادی

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (2568 ديدگاه)

      والا منم نمیفهمم مگه آدم از یه کراس اوور میتسوبیشی یا تویوتا یا سوبارو چی انتظار داره؟
      شتاب ۵ ثانیه یی؟!
      شتاب ۸ براش عالیه دگه
      موتور ۲۵۰۰ عااالی
      توان ۱۸۰ اسب بخاری
      بعلاوه آرامش به سبک میتوبیشی داخل کابین
      منکه لذت بردم
      اوت لندر از اول هم همین بود دیگه
      تازه کمی بهتر هم شده

      موافقم 28
      مخالفم 7
  5. Moh.86

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (40 ديدگاه)

    ماکسیما هم ژاپنی بود ولی مونتاژ ایران . پس ایرانی محسوب میشه و بی کیفیت؟ . چه ربطی داره اخه که میگید چینیه

    موافقم 18
    مخالفم 9
    1. Blue

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (394 ديدگاه)

      ماکسیما تو ایران مونتاژ میشد یعنی قطعات از ژاپن میومد اینجا نصب میشد ولی این تو چین تولید میشه یعنی خیلی از قطعات تو همون چین ساخته میشه

      موافقم 12
      مخالفم 5
    2. رحیمی

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (6 ديدگاه)

      دقیقاً

  6. همایون

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (985 ديدگاه)

    واقعا با موتور خوب یه گیربکس جدید و دستی به سروگوشش کشیدن میتونه فروشش دو برابر بشه

    موافقم 10
    مخالفم 1
  7. nima.jdm

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    هعی میتسوبیشی
    من چقدر افسوس بخورم واست که به این روز افتادی…

    موافقم 9
    مخالفم 2
  8. Sadegh

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (149 ديدگاه)

    نمای پشتش خیلی چانگان سی اس ۵۵ هست یا من توهم زدم؟!؟

    موافقم 3
    مخالفم 9
    1. nima.jdm

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1090 ديدگاه)

      نه جناب توهم نزدی ، فقط برعکس گفتی
      چانگان سی اس ۵۵ رو از روی این زدن

      موافقم 2
      مخالفم 1
  9. شایکل موماخر

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (57 ديدگاه)

    خدا نگذره از این چینی آلات…. شکوه صنعت خودروسازی دنیا رو به گند کشیدن…. هرجا و تو هر زمینه ای پای نحسشون رو میذارن، به ….ه کشیده میشه. کسی باورش میشد میتسوبیشی به این روز بیوفته؟!! توهم فروشنده هاش قشنگتره!!! به زیبایی آگهی میزنن ۱۰ میلیارد!!!!! بشین تا بخرن

    موافقم 3
    مخالفم 3
  10. رحیمی

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    فوق‌العاده است، من خودم دارم، راوی دقیقآ مشخصه فقط بخاطر قیمت نجومی که این خودرو بخودنگیره هماهنگ شده داره توسرش میزنه، کلیه کارشناسان خودروازکیفیت بالای این خودروی ژاپنی میگن، فقط دریکلام ازهمه لحاظ 20هست،بنده گرفتم بفروشم خداشاهده دلم نمیاد!!

    موافقم 1
    مخالفم 3
  11. datsun

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (4048 ديدگاه)

    شتاب کند ؟ ۸.۹ شتاب کند حساب میشه؟

  12. تهرانی

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این مطلب شما یک ترجمه بدون تجربه استفاده هست ولی نمونه ای که داخل ایران اومده واقعا از نظر عملکرد موتور و گیربکس عالی هست البته به عنوان یک حودروی خانوادگی (هر چند ممکنه بگید موتورش یک و نیم لیتری و ۲/۵ تنفس طبیعی نیست ) دلیلش هم وجود اون سیستم هیبرید خفیفش هست که هر جا مموتور کم بیاره اجازه نمیده راندده احساس کمبودی بکنه تنها ایرادش بنظر من گیربکس سی وی تی هست که واقعا با سی وی تی هاس متداول فرق داره و حس بهتری داره

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا