میتسوبیشی

یادی از میتسوبیشی 3000GT VR-4؛ خودرویی که می‌توانست رقیب سوپرا باشد

نیسان GT-R، مزدا RX-7، هوندا NSX و تویوتا سوپرا به اوج رسیدند؛ پس چرا کوپه میتسوبیشی از غافله عقب ماند؟

متاسفانه شرکت ژاپنی میتسوبیشی دیگر آن برند اسپرت گذشته نیست و برای بقا به ساخت خودروهای ارزان‌قیمت و خانوادگی متنوع روی آورده است. مشکلات اقتصادی گوناگونی که در سال‌های گذشته بر این مجموعه خودروسازی وارد شد، آن را به محدودکردن سبد محصولات سوق داد و نهایتا از دور موتوراسپرت خارج کرد.

با این وجود، کسی منکر آن نیست که میتسوبیشی در دهه ۹۰ میلادی یکی از برندهای برتر رقابت‌های رالی جهانی و پاریس-داکار به شمار می‌رفت. نتیجه تلاش‌های مهندسان این مجموعه در رقابت‌ها نهایتا به خودروهای جاده‌ای آن هم سرایت می‌کرد تا خودروهایی چون گالانت VR-4، لنسر ایوو، ایوو پاجرو و ۳۰۰۰GT VR-4 وارد بازار شوند. در این مطلب به مدل اسپرت ۳۰۰۰GT VR-4 می‌پردازیم و می‌بینیم که چه چیزی باعث شد این خودرو به اندازه رقبای هم‌سطح مشهور نشود؟

میتسوبیشی ۳۰۰۰GT VR-4 چه بود و چه کرد؟

کانسپت سال ۱۹۸۹ میتسوبیشی نهایتا به شکل یک خودروی ۲+۲ درآمد که برچمدار آن در ایالات‌متحده با نام ۳۰۰۰GT VR-4 شناخته می‌شد. این مدل با تجهیز به سیستم چهار چرخ محرک و فناوری‌های بسیار بر سر زبان‌های افتاد. بهره‌مندی از طراحی زیبای میتسوبیشی به‌همراه بالچه آیرودینامیک توجه بسیاری را به خود جلب کرد. کابین ۳۰۰۰GT هم مکانی دلنشین به شمار می‌رفت که با چرم و صندلی‌های اسپرت پر شده بود. ابعاد این خودرو، فضای مناسب صندوق و صندلی‌های عقب کوپه میتسوبیشی را به یک گرن‌تورر نزدیک کرده بودند.

پیشرانه‌ای توانا

زیر کاپوت ۳۰۰۰GT یک موتور ۶ سیلندر V شکل DOHC جا خوش کرده بود که با تکیه‌بر دو توربوشارژر میتسوبیشی توان تولید ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۱۷ نیوتن متر گشتاور را داشت. خروجی موتور از طریق جعبه‌دنده ۵ سرعتی دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد اما در نسل بعدی که از ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۷ نیوتن متر گشتاور سود می‌برد، با نمونه ۶ سرعتی دستی آلمانی جایگزین شد.

ویژگی‌های یک گرن تورر

۳۰۰۰GT با وجود بهره‌مندی از نسبت وزن ۴۵:۵۵ در جلو و عقب، پیشرانه تویین توربو و سیستم آیرودینامیکی درخور تمام ویژگی‌های لازم را برای پر کردن خلا میان گرن‌توررها و کوپه‌های اسپرت را داشت. این خودرو به فناوری‌های فراتر از زمان خود مانند سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب، سامانه تعلیق کنترلی الکترونیکی موسوم‌به «ECS» برای تنظیم خودکار نرخ میراگری سیستم فنربندی و سیستم اگزوز فعال برای تنظیم بلندی صدای خروجی مجهز شده بود. بنابراین ۳۰۰۰GT در زمان رونمایی به یکی از پرامکانات‌ترین گرن‌توررهای اسپرت زمان خود بدل شد؛ هر چند برخی از این ویژگی‌ها در سال ۱۹۹۶ حذف شدند.

عملکردی فراتر از انتظار

مشخصا بهره‌مندی از سیستم‌هیا الکترونیکی قدیمی به‌معنای وزن بالای ۱,۶۹۵ کیلوگرمی ۳۰۰۰GT بود. با این همه، این خودروی توانمند می‌توانست در کمتر از ۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و مسافت ۴۰۰ متر را با سرعت ۱۶۱.۷ کیلومتر بر ساعت و تنها در عرض ۱۳.۶ ثانیه طی کند. به این ترتیب، ۳۰۰۰GT با نسل چهارم کوروت ZR1 و حتی دوج وایپر رقابت می‌کرد؛ البته که شرکت دوج هم این خودرو را با تغییرات ظاهری بسیار محدود به بازار معرفی کرد و آن را «استلث R/T» نامید.

اما چرا ناکام ماند؟

هر چند گرن‌تورر کوچک میتسوبیشی قدرتمند بود، عملکرد خوبی داشت و می‌توانست همراه خوبی برای راننده باشد اما به‌دلیل قیمت بالای خود در بازار ایالات‌متحده دوام نیاورد؛ به این ترتیب کوروت با قیمت کمتر گوی رقابت را از آن دزدید و شرکت دوج هم با کنار گذاشتن مدل استلث، عرصه را برای وایپر بازتر کرد. ۳۰۰۰GT در بازار اروپا و ژاپن هیچ‌گاه به فروش نرسید؛ نمونه معادل این خودرو در کشور مبدا GTO تویین توربو بود که خروجی پیشرانه آن به ۲۷۶ اسب بخار محدود شده بود. این خودرو در اروپا هم با کاهش قدرت روبه‌رو شد.

پیشرانه ۶ سیلندر میتسوبیشی مانند موتورهای معروفی چون RB26 نیسان اسکای‌لاین یا ۲JZ تویوتا سوپرا با تیونینگ‌های مختلف تطبیق‌پذیر نبود. درنتیجه آنقدر که رقبا در دل مردم جای گرفتند، این خودرو به شهرت نرسید. ۳۰۰۰GT نهایتا توسط رقبا و لنسر ایوو کنار گذاشته شد و به خاطره‌ها پیوست. به نظر شما آیا جا دارد میتسوبیشی مدرن، خودروهای گذشته خود را بازسازی کند؟ آیا این کار برایش توجیه دارد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1397 ديدگاه)

    طراحی معرکه ای داره !

    موافقم 26
    مخالفم 1
    1. 🇰🇷

      ۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (213 ديدگاه)

      سنایی ، شاعر قرن ۵ و ۶ فرمود :
      سَرِ میتسوبیشی دیدی ز رفعت رفته بر گردون ؟
      به گورستان برو تا خود ، تَنِ میتسوبیشی بینی …

      بله آقای میتسو ، قدیمی ترین خودروساز سرزمین آفتابه تابان . بجای رقابت کورکورانه و اسپرت سازی و رالی مالی باید حواستو به وضع بازار و آینده‌ی خودت میدادی …

      موافقم 10
      مخالفم 28
      1. datsun

        ۲ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3841 ديدگاه)

        قدیمی ترین نیست تاریخ دان

        موافقم 15
        مخالفم 6
        1. 🇰🇷

          ۲ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (213 ديدگاه)

          قبلا پدال یه مقاله مفصل کار کرده و خودش لیست کرده همه رو . قبل میتسو یه ژاپنی دیگه معرفی کن . اگه هم میخوای قصه داتسون و نیسان بگی ، خود پدال نوشته . زحمت نکش

          https://www.pedal.ir/vision/first-ever-cars-worlds-famous-car-makers-2/

          موافقم 7
          مخالفم 12
      2. 🇰🇷

        ۲ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (213 ديدگاه)

        در پاسخ به 🔱

        شیخ ما ، طاووس عارفان و قفنوس عاشقان ، بر ویرانه‌های مودنا گذر میکرد . جمعی آشفته و گریان دید که بر گور مازراتی ناله‌ها میکردند . بس پریشان گشت و قلم و کاغذی در دست بگرفت و بر صفحه‌ی روزگار بنوشت :

        چنگال‌نشانِ بی قدر ، مفلوک چو مازراتی
        انگشت‌نما به پستی ، منفور چو مازراتی

        از درد و رنج بسیار ، آخر کسی نیاسود
        دائم چو در خسارت ، اوضاع مازراتی

        گَه زیر استلانتیس ، گَه زیر اسب رقصان
        باشد هزار داماد ، در عقد مازراتی

        آتش فزود و محنت ، بر مال و جان مردم
        آه و فسوس و حسرت ، سوغات مازراتی

        گریان چو مالکانت ، نالان چو عاشقانت
        جز مرگ هیچ نباشد ، درمان مازراتی

        شعرم رسید به پایان ، مقصود نشد میسر
        یادی کنم ز منصور ، در وصف مازراتی :

        «گاهی به سوی آفاق ، بی بال کردی پرواز»
        در خواب بینی اکنون ، طیران مازراتی

        تا باشد به دوران ، بهرام و تیر و کیوان
        باشد قمر در عقرب ، اقبال مازراتی

        پس جمعیت ناله‌ها بکردند و جامه‌ها بدریدند و برفتند

        موافقم 7
        مخالفم 14
        1. car lover

          ۳ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (991 ديدگاه)

          همون بدرد شعر گفتن میخوری فقط

          موافقم 11
          مخالفم 2
  2. M.mohamad

    ۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    یاد need for speed افتادم یادش بخیر

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2315 ديدگاه)

      نید فور اسپید چیه داداش
      این سللللطاااان با ورژن های کاملش در گرن توریسمو نسخه ۲ سال ۱۹۹۹ زندگی نامه ش روشد
      از همون سال من عااااشق این غول دو توربو یی شدم
      یادمه وقتی تو گرن توریسمو تا سرحد نهایی تیوتینگش میکردی به حدود ۸۶۰ اسب بخار میرسید و عملا تبدیل میشد به یک هیولای چهار چرخ محرک که مثل گلوله شلیک میشد
      این ماشین هم ازون ماشینای ژاپنیه که حتما سازنده ش باید نسخه نوین ش رو تولید کنه
      البته نه مثل اون اشتباهی تویوتا رو سوپرا انجام داد

  3. Ali

    ۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    ۴۰۰ متر رو توی ۱۳ ثانیه میره
    کوییک و خشن تو این زمان تازه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسه😂

    موافقم 21
    مخالفم 2
    1. حسین دهمرد

      ۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2545 ديدگاه)

      فک میکنی ماشینای ایرانی خیلی بانمکن که اینجا هم باید اسمشونو بیاری؟ کم تو خیابون میبینیم اینا رو؟

      موافقم 17
      مخالفم 1
  4. دیجی

    ۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (404 ديدگاه)

    سال1376یه نفر از بچه های نمایشگاه دار معروف اونموقع (اتو تین)این ماشینو با رنگ قرمز اورد ایران حتی یادم تو نمایشگاه بین المللی اوردش اون موقع ها پیست ازادی هر جمعه مسابقات ریس بود هر جمعه غلام ماشین می اورد پیست واقعا تک بود یادش بخیر

    موافقم 15
    1. محی

      ۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (162 ديدگاه)

      اون برای محمود سیدزاده بود که الان صاحب فراری ۴۵۸ هست،سه تا دونه رسمی اومد،دو تا قرمز یه سفید،همشون هم توربو و فیس قدیم با چراغ مخفی بودن

      1. دیجی

        ۲ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (404 ديدگاه)

        محی جان محمود سیدزاده اولین بنزslkاورد تو ایران این ماشینو غلام جنیدی اورد ایران ویلاشون تو ایزدشهر چسبیده به ویلای رفقیوم بود اونموقع غلام میگفت15میلیون پول این ماشین دادم خیلی پول داداش

        1. محی

          ۲ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (162 ديدگاه)

          دیجی جان محمد سید زاده هم slk اورد و هم clk و هم اینو مستقیم از نمایشگاه خرید اون زمان ۳۰ میلیون،هنوزم سرچ بزنی عکس هاش میاد که محمود سید زاده باهاش مسابقه میداد،البته اون زمان ماشین ها بین بچه های پیست جا به جا میشد،حالا بی زحمت یه سرچ بزن،۴-۵ سال پیش اون سفیده تو یه نمایشگاه تو شهرک غرب بود

        2. دیجی

          ۲ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (404 ديدگاه)

          سلام محی جان متولد چندی

    2. یانکی من هم فرزند کسی هستم

      ۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (266 ديدگاه)

      یادش بخیر.من الان ۳۸ سالمه آقا داداشم بچه بودم با خودش میبرد پیست هر هفته و ایشون از سال ۶۹ مجله ماشین می‌گرفت و آرشیو کاملی داره.همونجا عاشق آمریکایی شدم و اونم پونتیاک برادران داروگین چه ورقهایی رو میکردن کلاس آزاد و آمریکاییهاش و دو دو هاش.بیوک جدیری یه دو دو داشت می‌گفت با این همه مسابقه بی رنگه یه بار فرمون رو با طناب بست ماشین دور خودش می‌چرخید یه دفه طناب باز شد و حالا بیمر بدو بیوک بدو خدا رحم کرد.البته بگم قبل پیست تهران که وجود نداشت مسابقات تو پارکینگ پارک ارم بود.فیلم سرعت ساخته ایران رو ببینید تا درک کنید اون روزها رو.

      1. نیو کار

        ۳ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (10 ديدگاه)

        داداش مارو یاد چه چیزای انداختی من سال1375 یه رفیق داشتم ماشین نیسانnxزرد دودر داشت تو ایران تک بود چه عشق حالایی می کردیم زمان بچه مطرح اون موقع بود هر هفته یه جایی پاتوق می کردن از اب میوه توچال گرفته تا بام تهران ماشینای شاخم از بنز الگانس بگیر تا هوندا پریلود سفید تا کورسا سیویک دور دور جردن یادش بخیر زودگذشت ولی تهش یه جمله بگم با احترام به تمام نسل ها نسل دهه 60خیلی با مرام ساده لوتی بودن چه دختر چه پسر

  5. Ali

    ۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    عکسه اول و دوم ی حال و هوای کلاسیک اسپرته باحالی داره.

  6. Kiarash

    ۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (153 ديدگاه)

    خیلی دوست دارم دوباره میتسوبیشی به دوره طلایی برگرده

    موافقم 13
  7. Kiarash

    ۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (153 ديدگاه)

    عاشق طراحی های خودرو دهه ۹۰ میلادی هستم واقعا دلم می خواد این طراحی ها برگرده

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. sinasvj

      ۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (396 ديدگاه)

      خیلیاشون سم بودن ولی واقعا بینشون اون موقع چیزای خفن و فک وا کن زیاد بود

  8. JDM سابق

    ۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (540 ديدگاه)

    خیلی زیبا و دوست داشتنیه
    ولی بنظرم موفق ترین های میتسوبیشی تو 90s
    لنسر اوو و اکلیپس نسل دو بودن

    موافقم 5
    مخالفم 1
  9. محمد

    ۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1154 ديدگاه)

    طراحی ناب ژاپنی.

    موافقم 6
    مخالفم 2
  10. گات

    ۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (301 ديدگاه)

    میتسوبیشی رایدر هم محشره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست