نیسان GT-R، مزدا RX-7، هوندا NSX و تویوتا سوپرا به اوج رسیدند؛ پس چرا کوپه میتسوبیشی از غافله عقب ماند؟
متاسفانه شرکت ژاپنی میتسوبیشی دیگر آن برند اسپرت گذشته نیست و برای بقا به ساخت خودروهای ارزانقیمت و خانوادگی متنوع روی آورده است. مشکلات اقتصادی گوناگونی که در سالهای گذشته بر این مجموعه خودروسازی وارد شد، آن را به محدودکردن سبد محصولات سوق داد و نهایتا از دور موتوراسپرت خارج کرد.
با این وجود، کسی منکر آن نیست که میتسوبیشی در دهه ۹۰ میلادی یکی از برندهای برتر رقابتهای رالی جهانی و پاریس-داکار به شمار میرفت. نتیجه تلاشهای مهندسان این مجموعه در رقابتها نهایتا به خودروهای جادهای آن هم سرایت میکرد تا خودروهایی چون گالانت VR-4، لنسر ایوو، ایوو پاجرو و 3000GT VR-4 وارد بازار شوند. در این مطلب به مدل اسپرت 3000GT VR-4 میپردازیم و میبینیم که چه چیزی باعث شد این خودرو به اندازه رقبای همسطح مشهور نشود؟
میتسوبیشی 3000GT VR-4 چه بود و چه کرد؟
کانسپت سال ۱۹۸۹ میتسوبیشی نهایتا به شکل یک خودروی ۲+۲ درآمد که برچمدار آن در ایالاتمتحده با نام 3000GT VR-4 شناخته میشد. این مدل با تجهیز به سیستم چهار چرخ محرک و فناوریهای بسیار بر سر زبانهای افتاد. بهرهمندی از طراحی زیبای میتسوبیشی بههمراه بالچه آیرودینامیک توجه بسیاری را به خود جلب کرد. کابین 3000GT هم مکانی دلنشین به شمار میرفت که با چرم و صندلیهای اسپرت پر شده بود. ابعاد این خودرو، فضای مناسب صندوق و صندلیهای عقب کوپه میتسوبیشی را به یک گرنتورر نزدیک کرده بودند.
پیشرانهای توانا
زیر کاپوت 3000GT یک موتور ۶ سیلندر V شکل DOHC جا خوش کرده بود که با تکیهبر دو توربوشارژر میتسوبیشی توان تولید ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۱۷ نیوتن متر گشتاور را داشت. خروجی موتور از طریق جعبهدنده ۵ سرعتی دستی به چرخهای عقب منتقل میشد اما در نسل بعدی که از ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۷ نیوتن متر گشتاور سود میبرد، با نمونه ۶ سرعتی دستی آلمانی جایگزین شد.
ویژگیهای یک گرن تورر
3000GT با وجود بهرهمندی از نسبت وزن ۴۵:۵۵ در جلو و عقب، پیشرانه تویین توربو و سیستم آیرودینامیکی درخور تمام ویژگیهای لازم را برای پر کردن خلا میان گرنتوررها و کوپههای اسپرت را داشت. این خودرو به فناوریهای فراتر از زمان خود مانند سیستم فرمانپذیری چرخهای عقب، سامانه تعلیق کنترلی الکترونیکی موسومبه «ECS» برای تنظیم خودکار نرخ میراگری سیستم فنربندی و سیستم اگزوز فعال برای تنظیم بلندی صدای خروجی مجهز شده بود. بنابراین 3000GT در زمان رونمایی به یکی از پرامکاناتترین گرنتوررهای اسپرت زمان خود بدل شد؛ هر چند برخی از این ویژگیها در سال ۱۹۹۶ حذف شدند.
عملکردی فراتر از انتظار
مشخصا بهرهمندی از سیستمهیا الکترونیکی قدیمی بهمعنای وزن بالای ۱,۶۹۵ کیلوگرمی 3000GT بود. با این همه، این خودروی توانمند میتوانست در کمتر از ۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و مسافت ۴۰۰ متر را با سرعت ۱۶۱.۷ کیلومتر بر ساعت و تنها در عرض ۱۳.۶ ثانیه طی کند. به این ترتیب، 3000GT با نسل چهارم کوروت ZR1 و حتی دوج وایپر رقابت میکرد؛ البته که شرکت دوج هم این خودرو را با تغییرات ظاهری بسیار محدود به بازار معرفی کرد و آن را «استلث R/T» نامید.
اما چرا ناکام ماند؟
هر چند گرنتورر کوچک میتسوبیشی قدرتمند بود، عملکرد خوبی داشت و میتوانست همراه خوبی برای راننده باشد اما بهدلیل قیمت بالای خود در بازار ایالاتمتحده دوام نیاورد؛ به این ترتیب کوروت با قیمت کمتر گوی رقابت را از آن دزدید و شرکت دوج هم با کنار گذاشتن مدل استلث، عرصه را برای وایپر بازتر کرد. 3000GT در بازار اروپا و ژاپن هیچگاه به فروش نرسید؛ نمونه معادل این خودرو در کشور مبدا GTO تویین توربو بود که خروجی پیشرانه آن به ۲۷۶ اسب بخار محدود شده بود. این خودرو در اروپا هم با کاهش قدرت روبهرو شد.
پیشرانه ۶ سیلندر میتسوبیشی مانند موتورهای معروفی چون RB26 نیسان اسکایلاین یا 2JZ تویوتا سوپرا با تیونینگهای مختلف تطبیقپذیر نبود. درنتیجه آنقدر که رقبا در دل مردم جای گرفتند، این خودرو به شهرت نرسید. 3000GT نهایتا توسط رقبا و لنسر ایوو کنار گذاشته شد و به خاطرهها پیوست. به نظر شما آیا جا دارد میتسوبیشی مدرن، خودروهای گذشته خود را بازسازی کند؟ آیا این کار برایش توجیه دارد؟
𝐀𝐥𝐢
۲ شهریور ۱۴۰۳طراحی معرکه ای داره !
🇰🇷
۲ شهریور ۱۴۰۳سنایی ، شاعر قرن ۵ و ۶ فرمود :
سَرِ میتسوبیشی دیدی ز رفعت رفته بر گردون ؟
به گورستان برو تا خود ، تَنِ میتسوبیشی بینی …
بله آقای میتسو ، قدیمی ترین خودروساز سرزمین آفتابه تابان . بجای رقابت کورکورانه و اسپرت سازی و رالی مالی باید حواستو به وضع بازار و آیندهی خودت میدادی …
datsun
۲ شهریور ۱۴۰۳قدیمی ترین نیست تاریخ دان
🇰🇷
۲ شهریور ۱۴۰۳قبلا پدال یه مقاله مفصل کار کرده و خودش لیست کرده همه رو . قبل میتسو یه ژاپنی دیگه معرفی کن . اگه هم میخوای قصه داتسون و نیسان بگی ، خود پدال نوشته . زحمت نکش
https://www.pedal.ir/vision/first-ever-cars-worlds-famous-car-makers-2/
🇰🇷
۲ شهریور ۱۴۰۳در پاسخ به 🔱
شیخ ما ، طاووس عارفان و قفنوس عاشقان ، بر ویرانههای مودنا گذر میکرد . جمعی آشفته و گریان دید که بر گور مازراتی نالهها میکردند . بس پریشان گشت و قلم و کاغذی در دست بگرفت و بر صفحهی روزگار بنوشت :
چنگالنشانِ بی قدر ، مفلوک چو مازراتی
انگشتنما به پستی ، منفور چو مازراتی
از درد و رنج بسیار ، آخر کسی نیاسود
دائم چو در خسارت ، اوضاع مازراتی
گَه زیر استلانتیس ، گَه زیر اسب رقصان
باشد هزار داماد ، در عقد مازراتی
آتش فزود و محنت ، بر مال و جان مردم
آه و فسوس و حسرت ، سوغات مازراتی
گریان چو مالکانت ، نالان چو عاشقانت
جز مرگ هیچ نباشد ، درمان مازراتی
شعرم رسید به پایان ، مقصود نشد میسر
یادی کنم ز منصور ، در وصف مازراتی :
«گاهی به سوی آفاق ، بی بال کردی پرواز»
در خواب بینی اکنون ، طیران مازراتی
تا باشد به دوران ، بهرام و تیر و کیوان
باشد قمر در عقرب ، اقبال مازراتی
پس جمعیت نالهها بکردند و جامهها بدریدند و برفتند
car lover
۳ شهریور ۱۴۰۳همون بدرد شعر گفتن میخوری فقط
M.mohamad
۲ شهریور ۱۴۰۳یاد need for speed افتادم یادش بخیر
محمدهادی
۴ شهریور ۱۴۰۳نید فور اسپید چیه داداش
این سللللطاااان با ورژن های کاملش در گرن توریسمو نسخه ۲ سال ۱۹۹۹ زندگی نامه ش روشد
از همون سال من عااااشق این غول دو توربو یی شدم
یادمه وقتی تو گرن توریسمو تا سرحد نهایی تیوتینگش میکردی به حدود ۸۶۰ اسب بخار میرسید و عملا تبدیل میشد به یک هیولای چهار چرخ محرک که مثل گلوله شلیک میشد
این ماشین هم ازون ماشینای ژاپنیه که حتما سازنده ش باید نسخه نوین ش رو تولید کنه
البته نه مثل اون اشتباهی تویوتا رو سوپرا انجام داد
Ali
۲ شهریور ۱۴۰۳۴۰۰ متر رو توی ۱۳ ثانیه میره
کوییک و خشن تو این زمان تازه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسه😂
حسین دهمرد
۲ شهریور ۱۴۰۳فک میکنی ماشینای ایرانی خیلی بانمکن که اینجا هم باید اسمشونو بیاری؟ کم تو خیابون میبینیم اینا رو؟
دیجی
۲ شهریور ۱۴۰۳سال1376یه نفر از بچه های نمایشگاه دار معروف اونموقع (اتو تین)این ماشینو با رنگ قرمز اورد ایران حتی یادم تو نمایشگاه بین المللی اوردش اون موقع ها پیست ازادی هر جمعه مسابقات ریس بود هر جمعه غلام ماشین می اورد پیست واقعا تک بود یادش بخیر
محی
۲ شهریور ۱۴۰۳اون برای محمود سیدزاده بود که الان صاحب فراری ۴۵۸ هست،سه تا دونه رسمی اومد،دو تا قرمز یه سفید،همشون هم توربو و فیس قدیم با چراغ مخفی بودن
دیجی
۲ شهریور ۱۴۰۳محی جان محمود سیدزاده اولین بنزslkاورد تو ایران این ماشینو غلام جنیدی اورد ایران ویلاشون تو ایزدشهر چسبیده به ویلای رفقیوم بود اونموقع غلام میگفت15میلیون پول این ماشین دادم خیلی پول داداش
محی
۲ شهریور ۱۴۰۳دیجی جان محمد سید زاده هم slk اورد و هم clk و هم اینو مستقیم از نمایشگاه خرید اون زمان ۳۰ میلیون،هنوزم سرچ بزنی عکس هاش میاد که محمود سید زاده باهاش مسابقه میداد،البته اون زمان ماشین ها بین بچه های پیست جا به جا میشد،حالا بی زحمت یه سرچ بزن،۴-۵ سال پیش اون سفیده تو یه نمایشگاه تو شهرک غرب بود
دیجی
۲ شهریور ۱۴۰۳سلام محی جان متولد چندی
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲ شهریور ۱۴۰۳یادش بخیر.من الان ۳۸ سالمه آقا داداشم بچه بودم با خودش میبرد پیست هر هفته و ایشون از سال ۶۹ مجله ماشین میگرفت و آرشیو کاملی داره.همونجا عاشق آمریکایی شدم و اونم پونتیاک برادران داروگین چه ورقهایی رو میکردن کلاس آزاد و آمریکاییهاش و دو دو هاش.بیوک جدیری یه دو دو داشت میگفت با این همه مسابقه بی رنگه یه بار فرمون رو با طناب بست ماشین دور خودش میچرخید یه دفه طناب باز شد و حالا بیمر بدو بیوک بدو خدا رحم کرد.البته بگم قبل پیست تهران که وجود نداشت مسابقات تو پارکینگ پارک ارم بود.فیلم سرعت ساخته ایران رو ببینید تا درک کنید اون روزها رو.
نیو کار
۳ شهریور ۱۴۰۳داداش مارو یاد چه چیزای انداختی من سال1375 یه رفیق داشتم ماشین نیسانnxزرد دودر داشت تو ایران تک بود چه عشق حالایی می کردیم زمان بچه مطرح اون موقع بود هر هفته یه جایی پاتوق می کردن از اب میوه توچال گرفته تا بام تهران ماشینای شاخم از بنز الگانس بگیر تا هوندا پریلود سفید تا کورسا سیویک دور دور جردن یادش بخیر زودگذشت ولی تهش یه جمله بگم با احترام به تمام نسل ها نسل دهه 60خیلی با مرام ساده لوتی بودن چه دختر چه پسر
Ali
۲ شهریور ۱۴۰۳عکسه اول و دوم ی حال و هوای کلاسیک اسپرته باحالی داره.
Kiarash
۲ شهریور ۱۴۰۳خیلی دوست دارم دوباره میتسوبیشی به دوره طلایی برگرده
Kiarash
۲ شهریور ۱۴۰۳عاشق طراحی های خودرو دهه ۹۰ میلادی هستم واقعا دلم می خواد این طراحی ها برگرده
sinasvj
۲ شهریور ۱۴۰۳خیلیاشون سم بودن ولی واقعا بینشون اون موقع چیزای خفن و فک وا کن زیاد بود
JDM سابق
۲ شهریور ۱۴۰۳خیلی زیبا و دوست داشتنیه
ولی بنظرم موفق ترین های میتسوبیشی تو 90s
لنسر اوو و اکلیپس نسل دو بودن
محمد
۲ شهریور ۱۴۰۳طراحی ناب ژاپنی.
گات
۲ شهریور ۱۴۰۳میتسوبیشی رایدر هم محشره