در این مطلب میخواهیم به بررسی آسیبهای ناشی از ترکیدن پیستون در پیشرانه توربوشارژر شده میتسوبیشی لنسر و مشکلات ناشی از آن بپردازیم.
استفاده از بوست سیستمهای پرخوران همانند یک دوپینگ است. استفاده یک دقیقهای از ویژگی بوست توربوشارژر یا سوپرشارژر میتواند شما را در بالاترین سطح قرار داده و با ارائه قدرت و گشتاور زیاد باعث ثبت زمانهای چشمگیر در پیستها شود؛ اما در دقایق بعدی احتمال روغنریزی شدید پیشرانه و کنار رفتن از پیست وجود خواهد داشت! حدس میزنیم دقیقاً همان اتفاق برای پیشرانه این میتسوبیشی لنسر توربو رخ داده است…
یکی از کانالهای یوتیوبی به بررسی پیشرانه 4B11T نصب شده در میتسوبیشی لنسر رالی آرت پرداخته تا بداند چه بلایی بر سر آن آمده است. در همان ابتدا وجود یک حفره بزرگ در بلوک پیشرانه مشخص شده و اطراف آن نیز آسیب شدیدی دیده است. زمانی که مجری برنامه پیشرانه را بیشتر بررسی میکند عمق آسیبهای وارده بیشتر مشخص میشود.
به دلیل اینکه پیشرانه میتسوبیشی لنسر کارکرد خیلی زیادی ندارد بنابراین بخشهای مختلف آن بهطور سورپرایز کنندهای تمیز به نظر میرسند. زنجیر تایم خودرو مشابه نمونههای صفر است و سر سیلندر هم وضعیت بدی ندارد؛ اما پس از جدا کردن میل بادامکهاست که مشکلات و آسیبهای قلب تپنده لنسر به چشم میرسند. در واقع بسیاری از قطعات دیگر قابل استفاده مجدد نخواهند بود.
با جدا کردن سر سیلندر پیشرانه توربوشارژر میتسوبیشی میتوان به بخش اصلی آسیب دیده رسید که همان سیلندرها هستند. ظاهراً در این بخش پیستون منفجر شده و بخش بالایی آن در سیلندر شکسته و به دو تکه تقسیم شده است. همچنین کارتل روغن پر از بخشهای بزرگ پیستون، یاتاقانها و تکههای بلوک پیشرانه است. در واقع حادثه رخ داده برای پیشرانه به حدی شدید بوده که بخش اصلی بلوک را به دو بخش تقسیم نموده و شاید شبیه انفجار نارنجک در بخش پیشرانه حس شده است. مجری کانال حدس میزند با توجه به شدت آسیب وارده به پیشرانه و شکستگی قطعات مختلف در زمان انفجار پیستون، بوست زیادی وجود داشته است. همچنین مشکلات یاتاقانها نیز نشان میدهد احتمالاً دور موتور بسیار بالا بوده و روغن به قطعات نرسیده که این ترکیب برای یک پیشرانه اصلاً خوب نخواهد بود.
تماشا در یوتیوب:
۸ اسفند ۱۴۰۲بلای الهی به سر آدم می آورد
جرمی کلارکسون
۸ اسفند ۱۴۰۲میتسوبیشی لنسر نسل چهارمش خوشگل ترین بود ازون ماشین های ژاپنی که تیون میکنن💯❤️💪
amirboss
۸ اسفند ۱۴۰۲انفجار پیستون????
مگه تو بلوکه سیلندر دینامیت هست که زدید انفجار پیستون?
به زبان ساده بگم همه بفهمن این انفجار مربوط میشه به نقاط داغ روی پیستون که در شرایط مختلف بخصوص زمانی که موتور تحت فشار باشه بوجود میاد.
درموتور میتسوبیشی زمانی که با استفاده از سیستم های پرخوران احتراق داخلی موتور چند برابر حالت استاندارد زده میشه,قبل اینکه پیستون به نقطه انفجار برسه حجم بالای هوا و سوخت اسپری شده توی سیلند مشتعل میشه و نیروی تولید شده بیشتر از توان اسمی پیستون هست و باعث انفجار پیستون,محفظه سیلندر یا شاتون میشه
Taha Ayoobi
۸ اسفند ۱۴۰۲دلم سوخت برا موتور
به معنای واقعی پاره شده