هرچند AMG را با خودروهای مرسدس میشناسیم اما این تیونر پیش از آنکه به مالکیت خودروساز آلمانی درآید، سراغ خودروهای میتسوبیشی هم رفته بود.
وقتی حرف از AMG میشود، همه به یاد مرسدسهای قدرتمندی میافتیم که لاستیکها را دود میکنند اما این تیونر آلمانی در طول تاریخ خود سراغ خودروهایی غیر از مرسدس هم رفته است. AMG که در سال ۱۹۶۷ بهعنوان یک تیونر مستقل با تمرکز روی ساخت پیشرانهٔ خودروهای مسابقهای توسط دو مهندس سابق تأسیس شد و بنابراین عجیب نبود که فقط روی خودروهای مرسدس کار کند. مشهورترین خودروی AMG در دوران اولیه فعالیتش، مرسدس ۳۰۰ SEL 6.8 مشهور به خوک قرمز بود که در سال ۱۹۷۱ ساخته شد.
طولی نکشید که AMG اقدام به ارتقاء و تقویت خودروهای جادهای مرسدس کرد و اولین مدل جادهای خود را در سال ۱۹۸۴ بر پایهٔ مرسدس W124 با نام ۳.۰ CE همر ساخت. در سال ۱۹۹۳ اما موفقیت AMG نظر مرسدس را جلب کرد و خودروساز آلمانی این تیونر را خرید تا AMG به بازوی پرفورمنس بنز تبدیل شود. بااینحال، پیش از آنکه AMG به تملک مرسدس درآید، برای مدت کوتاهی، سراغ خودروهایی غیر از بنز رفت و اقدام به تقویت مدلهای میتسوبیشی کرد.
اولین نتیجهٔ این تصمیم، میتسوبیشی دبونایر AMG بود که خیلی ارزش یادآوری ندارد زیرا فقط به کیت بدنهٔ جدید با قطعات AMG مجهز شده بود و هیچ تغییر فنی نداشت. این یعنی زیر کاپوت سدان ژاپنی AMG یک موتور V6 با تنها ۱۵۰ اسب بخار قدرت قرار داشت. بااینحال، میتسوبیشی دیگری که پسازاین موردعنایت AMG قرار گرفت بسیار جذابتر بود. اینکه چرا تیونر آلمانی تصمیم گرفت روی میتسوبیشی گالانت کار کند مشخص نیست اما دلیلش هرچه که بود، خودروی بسیار جذابی را خلق کرد. عجیب اینکه AMG برای پروژهٔ خود نسخهٔ پرچمدار و اسپرت گالانت VR4 چهارچرخ محرک را انتخاب نکرد و سراغ گالانت GTi محرک جلو رفت.
پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی این خودرو ۱۴۱ اسب بخار قدرت تولید میکرد که برای اواخر دههٔ ۸۰ بد نبود اما برخلاف دبونایر، این بار AMG برنامههایی برای ارتقاء پیشرانهٔ میتسوبیشی داشت که شامل پیستونهای جدید، فنرهای سوپاپ تیتانیومی، منیفولد اگزوز جدید و میل بادامکهای ارتقاءیافته میشد و امکان دستیابی به ردلاین ۸ هزار rpm را فراهم میکرد. نتیجه، افزایش قدرت به ۱۷۰ اسب بخار بود که برای یک پیشرانهٔ چهار سیلندر تنفس طبیعی در سال ۱۹۸۹ رقم قابلتوجهی محسوب میشد. برای مقایسه، گالانت VR6 با پیشرانهٔ توربوشارژ کارخانهای، ۱۹۰ اسب بخار قدرت داشت.
گالانت همچنین از ظاهر یک AMG هم برخوردار بود. این خودرو در دو نسخهٔ تایپ I و تایپ II ارائه میشد که اولی با بال عقب کشیده و سپرهای AMG، مسابقهایتر به نظر میرسید. تیونر مرسدس داخل گالانت را هم با غربیلک فرمان، کفپوشها و پارکابیهای AMG ارتقاء داد درحالیکه صندلیهای چرمی هم قابل سفارش بود. گفته میشود از این گالانت منحصربهفرد ۵۰۰ دستگاه ساخته شده است اما ازآنجاییکه این خودرو فقط در ژاپن عرضه شد، نمیدانیم امروز چند دستگاه آن همچنان باقیمانده است. امروز نیز گالانت AMG بسیار کمیاب است و ارزش آن مشخص نخواهد بود.
جدیدترین نمونهای که از این ماشین میتوان برای فروش پیدا کرد، خودرویی بود که در سال ۲۰۲۱ در هنگکنگ به حراج گذاشته شد و با قیمتی در حدود ۱۲ هزار دلار به فروش رسید و اگر نمونهٔ دیگری برای فروش گذاشته شود انتظار داریم قیمت بیشتری داشته باشد. گالانت اما تنها خودروی ژاپنی نبود که توجه AMG را جلب کرد و این تیونر برای مدت کوتاهی سراغ برخی از هوندای اختصاصی آفریقای جنوبی هم رفت.
HELLO.BROTHERS
۱۵ تیر ۱۴۰۳گالانت خیلی ماشین جون سختی دوام زیادی داره،یه نمونشو همین ۵سال پیش تو عروسی به عنوان ماشین عروس دیدم.
𝐀𝐥𝐢
۱۵ تیر ۱۴۰۳میتسوبیشی چی بود چی شد. حیف
car lover
۱۵ تیر ۱۴۰۳دوره ی طلایی ژاپن
۱۵ تیر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/Mitsubishi-AMG-7.jpg
چرخاشو شبیه قالپاق پیکانه!!!
دزدی فرهنگی کردن از کشور ایران ؟؟
همین الان میریم آلمان حقمونو ازشون میگیریم!!
Mbslrmc
۱۵ تیر ۱۴۰۳حیفه میتسوبیشی واقعا
راستگو
۱۵ تیر ۱۴۰۳درگیر خرید و اورحال یکی ازین میتسوبیشی هام
خرج و استهلاکش چجوریاس بنظرتون
Arad
۱۵ تیر ۱۴۰۳گالانت عالیه از همه لحاظ خودم به شخصه خیلی دوستش دارم ولی بگردی یدونه لاکاغذی تمیز گیر بیاری بازسازی و تعمیرات هم لازم نداره و کلا ژاپنی ها استهلاک خیلی کمی دارند ولی بستگی داره قطعاتشو بتونی تو شهری که هستی گیر بیاری بجای گالانت اگر تمیز گیر نیاوردی این ماشین ها هم فوق العادن اگر کلاسیک بازی :
تویوتا کریسیدا
کرولا ۱۹۹۲
دوو ریسر
دوو سی یلو (ترجیح من بین سی یلو و گالانت )
علی جردن
۱۵ تیر ۱۴۰۳با پولش یک اطلس صفرکیلومتر بخر esp سانروف و حس حال نویی را باهم یکجا تجربه کنی بخاطر صفر بودن ۳۰ سال روی تعمیرگاه نمیبینی بعد سی سال کلاسیکی میشه که از صفرش دست خودت بوده :)
.
۱۵ تیر ۱۴۰۳این به زبان دیبی سخن گفته حرفش رو چپه ترجمه کنید منظورشو میفهمید.
۱۵ تیر ۱۴۰۳نه داش
یه بار آقای اشتری گفت حس و حال ماشین صفر یه چیز دیگست اینا فکر میکنن اطلس صفر همون حس و حال تیگو هشت پرو مکس صفر رو داره😂
mahan
۱۵ تیر ۱۴۰۳شما یک عدد مصرف گرایی که هرچی بدن دستت برمیداری. این آقا نوشته میخواد گالانت بگیره و مثل کلاسیک نگهداری کنه و لذتشو ببره و قطعا معیارش متفاوته. همین اطلس من سوارش شدم بوی گند پلاستیک آدم خفه میشه که میگی حس نویی داره. صد سال سیا ماشین قدیمی سوار میشم ولی مشامم برام مهمتره .
علی جردن
۱۶ تیر ۱۴۰۳آقا ماهان شما بوی پلاستیک کهنه آفتاب سوخته رو که بوی کهنگی تاناکورا گرفته را به بوی پلاستیک نوع نوع ترجیه نمی دی؟
پس الکی شعار نده مشامم مهمتره
اون چرم بوفالویی که ۵۰ سال پیش ژاپنیا روی چرم فرمونش کشیدن ترکیده هرچقدرم بازسازی کنی چرم ارجینال کارخونه ایی نمیشه پولاتو خرج بزک کردن نکن… وقتتم ارزشمنده بخاد تو گرمای تابستون دنبال قطعه و تعمیرکار بگردی بجاش ماشین مدل پایین تر سوار شو صفر باشه از روز اول با خیال راحت کولر روشن کن ماشینتم که آماده سفره
۱۵ تیر ۱۴۰۳چی میگی دا
من اقام ۱۵ ساله سمند داره
توی هر ماه ، دو روزشو تو تعمیرگاهه
از همون اول خرابی های خاص خودشو داشت
از صفری هم دستش بود
علی جردن
۱۶ تیر ۱۴۰۳اگه آقات کلاسیک داشت هر دو کیلومتر راهش به تعمیرگاه می افتاد
مثلا من یک لامبورگینی صفر را به بوگاتی کارکرده ترجیح میدم یا جیلی آزکارا صفر کیلومترو به تویوتا CH-R کارکرده ترجیح میدم
یا کوییک صفرو به پارس کار کرده ترجیح میدم و الی آخر…
علی جردن
۱۶ تیر ۱۴۰۳البته بماند که جیلی آزکارای صفرو با تویوتا CH-R صفر هم عوض نمیکنم
۱۶ تیر ۱۴۰۳کلاسیک کلا فرق میکنه
طرف با ماشین اوراقی و قطعات پوسیده که راه نمیره
یارو ماشینشو بازسازی میکنه کلی هزینه میکنه که یه عمر براش راه بره
اگه قرار بود ماشین کلاسیک همیشه خراب باشه که هیچکسی کلاسیک باز نمیشد
Arad
۱۶ تیر ۱۴۰۳و یک نکته که هست اگر gti گالانت رو بگیری که دیگه فوق العادس موتور ۲ لیتری و ۱۶ سوپاپ. لطفا خودرو هایی رو که عشق ماشین بازای دهه ۷۰ و ۶۰ بود رو با آشغالهای ۸ سوپاپ مگا موتوری مقایسه نکنید اینجا جای تبلیغ خودرو ساز ایرانی و چینی نیست.
Zamani
۱۷ شهریور ۱۴۰۳بابای من سال ۸۰ گالانت وی ار ۴ مشکی داشت
هنوزم میگه اون ماشین یه چیز دیگس
میلاد
۱۶ تیر ۱۴۰۳داداش مطمئنی درباره ماشینهای سایپا داری حرف میزنی؟ سی سال رنگ تعمیرگاه نمیبینه؟ چی از ماشین بازی میدونی؟ بخدا هیچی. یاد بگیریم تو چیزی که ازش سر در نمیاریم دخالت نکنیم. من هم پژو پارس داشتم هم شاهین داشتم هم مزدا ۳۲۳ داشتم این وسطها پراید مدل به مدل عوض کردم ۴۰۵ و سمند هم داشتم مزدا ۳۲۳ سالم و ساده سواریش برابری که میکرد با پارس مدل بالا و شاهین به کنار اگر تیونینگ و تقویت میشد ۱۰۰ هیچ جلو بود از اینها.
datsun
۱۵ تیر ۱۴۰۳درود یک بار درست اورهال بشه خرجش خیلی خیلی کمتر از خودروهای وطنیه
علی جردن
۱۵ تیر ۱۴۰۳برای اورحالش باید چند هزار دلار خرجش کنه شاید پول دوتا ماشین صفرو خرج یک آهن زنگ زده کنه و اگه بخواد ارجینال جمعش کنه باید یک بلیط بگیره بره استوک فروشی های ژاپنو بگرده شاید یک قطعه استوک پیدا کرد…
EHSAN2007
۱۵ تیر ۱۴۰۳اونی که ماشین بازه و یه عشق ماشین واقعی هس ارزش اورهال و بازسازی و .. رو میفهمه نه آدمایی مثل تو که به دنبال چهار تا آپشن بزک شدهست
خود من به شخصه اگه فرصتش رو بدس بیارم عاشق بازسازی ماشینایی از جمله : مرسدسW500 – تویوتا سوپرا MK4 – کادیلاک تورنادو و الدورادو – فورد موستانگ شلبی 1969 – بیمر M5 2006 با انجین v10 – بیمر M5 E46 – نیسان GTR R34 اسکایلاین و ….هستم ( قبلا فن ژاپن بودم اما تازگیا بد جوری به سدانا و سوپراسپرتای اروپایی و ماسلکار ها و سدان های فول سایز جدید و کلاسیک آمریکایی علاقه پیدا کردم )
شاهد
۱۵ تیر ۱۴۰۳سلام
تا ۲۰۰ تومن اگه خرج کنی و بازسازی بشه ، ارزش داره به ویژه اگه gtiباشه
Zamani
۱۷ شهریور ۱۴۰۳اگه وی ار ۴ پیرا کنی کنی که دیگه افسانه ای میشه
یوسف
۱۵ تیر ۱۴۰۳من تجربه خرید gti 92 اتومات با اوردرایو رو داشتم خیلی ماشین خوبی بود. اما زیاد اذیتم کرد…. چون یه دفعه خرجش نکردم….
پیشنهادم مدل های کابرات هست که عالی هستن. ولی اگه gtiگرفتی…. به یکباره همه قطعات مصرفی و سنسوری و سوخت رو عوض کن و بعد لذتش رو ببر…. عالیه
Cert
۱۵ تیر ۱۴۰۳ژاپنی ها دیگر این کار ها را نمی کنند چون پول زیادی دارند
آقا رامتین
۱۵ تیر ۱۴۰۳گالانت؟!مرگ بر اسرائیل!!!
۱۵ تیر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/Mitsubishi-AMG-7.jpg
داش قالپاق پیکانه!!
جرمی کلارکسون
۱۵ تیر ۱۴۰۳الان چه ربطی داشت؟
S
۱۵ تیر ۱۴۰۳وزیر دفاع سابق اسرائیل
۱۵ تیر ۱۴۰۳گالانت😂😂😂😂
محمد
۱۵ تیر ۱۴۰۳یکی از خانوم معلم های دوران ابتدایی ام،میتسوبیشی گالانت داشت.
علی Shelby
۱۵ تیر ۱۴۰۳ماشین زیبایی هست مخصوصا تیون شدش
گات
۱۵ تیر ۱۴۰۳میتسوبیشی یه زمان افسانه بود
با اون خودرو های خفنی مثل اکلیپس ، رایدر ، پاجرو ، لنسر اوولوشن ، پرودیا و…
اما امروز حال و روز خوبی نداره
رنو مثل یه بختک موذی افتاده به جون میتسوبیشی داره نابودش میکنه
امیدوارم زودتر شر این رنو کم شه تا میتسوبیشی با کمک نیسان دوباره خودشو احیا کنه🙂
علی
۱۶ تیر ۱۴۰۳نمی دونم چرا amg دست به روی هر ماشینی میکشه اون ماشین افسانه و جاودانه میشه ؟؟؟
کسی میدونه چرا ؟؟؟؟
Arad
۱۶ تیر ۱۴۰۳فرمولاسیون ویژه بنز
حسن
۱۶ تیر ۱۴۰۳سلام دوستان حیف گالانت نباشه با ماشین های دیگه مقایسه میکنید
اصلا چند سر و گردن از ماشین های فول آپشن ایران بالاتره
کج کلاخان
۱۶ تیر ۱۴۰۳دوستانی که توی بحث اوورهال و معرفی خودرو ژاپنی که اسطوره محسوب میشه میان حرف آشغالای تولید ایرانو میکنن و اتفاقا روش حسابی هم مانور میدن همونایی هستن که فک میکنن با ۴تا برچسبو آرم رو ماشین چسبوندن میشن ماشین باز!!! عزیزم ماشین بازی یه عشقه،خریدن ماشین صفرو هر کسی میتونه انجام بده اما اورهال و بازسازی رو نه کار هر کسی به خصوص تو نیست.بیا مطلبتو بخون برو بازیتو بکن نظر شرو ور نده عشقم.
امیر سجادی
۱۶ تیر ۱۴۰۳داداشا من خودم معامله گرم و یه مدت کلاسیک کار کردم
برای ایران که کلا تحریم هست و برای یه قطعه باید کل قرآن رو ختم کنی ارزش نداره کلاسیک کار کردن ، واقعاً به اعصاب خوردی و التماس یه مشت فنی کار عقده ای نمی ارزه که وقتی کلاسیک میبری پیششون انگار میخوان هواپیما تعمیر کنن
برای زیر پا و خانواده صفر راحت و بی دردسر هست
اما کارکرده ایران خودرو شرف داره به آشغال های صفر سایپا
اشکان
۱۶ تیر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/Mitsubishi-AMG-4.jpg
به لاستیک های ماشین و خود ماشین نگاه کنین ، 30 , 40 سال پیش این میتسوبیشی ژاپنی چه سیستم تعلیق داشته که کابین (اتاق) ماشین کاملآ تراز و صاف بدون کج کول شدن وایساده ولی لاستیک های ماشین کلی بالا و پایین شدن.