میتسوبیشی

یادی از میتسوبیشی گالانت AMG، سدان ژاپنی با تیونینگ آلمانی

هرچند AMG را با خودروهای مرسدس می‌شناسیم اما این تیونر پیش از آنکه به مالکیت خودروساز آلمانی درآید، سراغ خودروهای میتسوبیشی هم رفته بود.

وقتی حرف از AMG می‌شود، همه به یاد مرسدس‌های قدرتمندی می‌افتیم که لاستیک‌ها را دود می‌کنند اما این تیونر آلمانی در طول تاریخ خود سراغ خودروهایی غیر از مرسدس هم رفته است. AMG که در سال ۱۹۶۷ به‌عنوان یک تیونر مستقل با تمرکز روی ساخت پیشرانهٔ خودروهای مسابقه‌ای توسط دو مهندس سابق تأسیس شد و بنابراین عجیب نبود که فقط روی خودروهای مرسدس کار کند. مشهورترین خودروی AMG در دوران اولیه فعالیتش، مرسدس ۳۰۰ SEL 6.8 مشهور به خوک قرمز بود که در سال ۱۹۷۱ ساخته شد.

طولی نکشید که AMG اقدام به ارتقاء و تقویت خودروهای جاده‌ای مرسدس کرد و اولین مدل جاده‌ای خود را در سال ۱۹۸۴ بر پایهٔ مرسدس W124 با نام ۳.۰ CE همر ساخت. در سال ۱۹۹۳ اما موفقیت AMG نظر مرسدس را جلب کرد و خودروساز آلمانی این تیونر را خرید تا AMG به بازوی پرفورمنس بنز تبدیل شود. بااین‌حال، پیش از آنکه AMG به تملک مرسدس درآید، برای مدت کوتاهی، سراغ خودروهایی غیر از بنز رفت و اقدام به تقویت مدل‌های میتسوبیشی کرد.

اولین نتیجهٔ این تصمیم، میتسوبیشی دبونایر AMG بود که خیلی ارزش یادآوری ندارد زیرا فقط به کیت بدنهٔ جدید با قطعات AMG مجهز شده بود و هیچ تغییر فنی نداشت. این یعنی زیر کاپوت سدان ژاپنی AMG یک موتور V6 با تنها ۱۵۰ اسب بخار قدرت قرار داشت. بااین‌حال، میتسوبیشی دیگری که پس‌ازاین موردعنایت AMG قرار گرفت بسیار جذاب‌تر بود. اینکه چرا تیونر آلمانی تصمیم گرفت روی میتسوبیشی گالانت کار کند مشخص نیست اما دلیلش هرچه که بود، خودروی بسیار جذابی را خلق کرد. عجیب اینکه AMG برای پروژهٔ خود نسخهٔ پرچم‌دار و اسپرت گالانت VR4 چهارچرخ محرک را انتخاب نکرد و سراغ گالانت GTi محرک جلو رفت.

پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی این خودرو ۱۴۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که برای اواخر دههٔ ۸۰ بد نبود اما برخلاف دبونایر، این بار AMG برنامه‌هایی برای ارتقاء پیشرانهٔ میتسوبیشی داشت که شامل پیستون‌های جدید، فنرهای سوپاپ تیتانیومی، منیفولد اگزوز جدید و میل بادامک‌های ارتقاءیافته می‌شد و امکان دستیابی به ردلاین ۸ هزار rpm را فراهم می‌کرد. نتیجه، افزایش قدرت به ۱۷۰ اسب بخار بود که برای یک پیشرانهٔ چهار سیلندر تنفس طبیعی در سال ۱۹۸۹ رقم قابل‌توجهی محسوب می‌شد. برای مقایسه، گالانت VR6 با پیشرانهٔ توربوشارژ کارخانه‌ای، ۱۹۰ اسب بخار قدرت داشت.

گالانت همچنین از ظاهر یک AMG هم برخوردار بود. این خودرو در دو نسخهٔ تایپ I و تایپ II ارائه می‌شد که اولی با بال عقب کشیده و سپرهای AMG، مسابقه‌ای‌تر به نظر می‌رسید. تیونر مرسدس داخل گالانت را هم با غربیلک فرمان، کف‌پوش‌ها و پارکابی‌های AMG ارتقاء داد درحالی‌که صندلی‌های چرمی هم قابل سفارش بود. گفته می‌شود از این گالانت منحصربه‌فرد ۵۰۰ دستگاه ساخته شده است اما ازآنجایی‌که این خودرو فقط در ژاپن عرضه شد، نمی‌دانیم امروز چند دستگاه آن همچنان باقیمانده است. امروز نیز گالانت AMG بسیار کمیاب است و ارزش آن مشخص نخواهد بود.

جدیدترین نمونه‌ای که از این ماشین می‌توان برای فروش پیدا کرد، خودرویی بود که در سال ۲۰۲۱ در هنگ‌کنگ به حراج گذاشته شد و با قیمتی در حدود ۱۲ هزار دلار به فروش رسید و اگر نمونهٔ دیگری برای فروش گذاشته شود انتظار داریم قیمت بیشتری داشته باشد. گالانت اما تنها خودروی ژاپنی نبود که توجه AMG را جلب کرد و این تیونر برای مدت کوتاهی سراغ برخی از هوندای اختصاصی آفریقای جنوبی هم رفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. HELLO.BROTHERS

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (102 ديدگاه)

    گالانت خیلی ماشین جون سختی دوام زیادی داره،یه نمونشو همین ۵سال پیش تو عروسی به عنوان ماشین عروس دیدم.

    موافقم 16
    مخالفم 2
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1440 ديدگاه)

    میتسوبیشی چی بود چی شد. حیف

    موافقم 17
    مخالفم 1
  3. car lover

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1117 ديدگاه)

    دوره ی طلایی ژاپن

    موافقم 13
    مخالفم 1
  4. ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4792 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/Mitsubishi-AMG-7.jpg
    چرخاشو شبیه قالپاق پیکانه!!!
    دزدی فرهنگی کردن از کشور ایران ؟؟
    همین الان میریم آلمان حقمونو ازشون میگیریم!!

    موافقم 3
    مخالفم 15
  5. Mbslrmc

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    حیفه میتسوبیشی واقعا

    موافقم 20
    مخالفم 1
  6. راستگو

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (150 ديدگاه)

    درگیر خرید و اورحال یکی ازین میتسوبیشی هام
    خرج و استهلاکش چجوریاس بنظرتون

    موافقم 18
    1. Arad

      ۱۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (126 ديدگاه)

      گالانت عالیه از همه لحاظ خودم به شخصه خیلی دوستش دارم ولی بگردی یدونه لاکاغذی تمیز گیر بیاری بازسازی و تعمیرات هم لازم نداره و کلا ژاپنی ها استهلاک خیلی کمی دارند ولی بستگی داره قطعاتشو بتونی تو شهری که هستی گیر بیاری بجای گالانت اگر تمیز گیر نیاوردی این ماشین ها هم فوق العادن اگر کلاسیک بازی :
      تویوتا کریسیدا
      کرولا ۱۹۹۲
      دوو ریسر
      دوو سی یلو (ترجیح من بین سی یلو و گالانت )

      موافقم 17
      مخالفم 5
    2. علی جردن

      ۱۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1975 ديدگاه)

      با پولش یک اطلس صفرکیلومتر بخر esp سانروف و حس حال نویی را باهم یکجا تجربه کنی بخاطر صفر بودن ۳۰ سال روی تعمیرگاه نمیبینی بعد سی سال کلاسیکی میشه که از صفرش دست خودت بوده :)

      موافقم 4
      مخالفم 23
      1. .

        ۱۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (100 ديدگاه)

        این به زبان دیبی سخن گفته حرفش رو چپه ترجمه کنید منظورشو می‌فهمید.

        موافقم 18
        مخالفم 0
        1. ۱۵ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (4792 ديدگاه)

          نه داش
          یه بار آقای اشتری گفت حس و حال ماشین صفر یه چیز دیگست اینا فکر میکنن اطلس صفر همون حس و حال تیگو هشت پرو مکس صفر رو داره😂

          موافقم 10
          مخالفم 6
      2. mahan

        ۱۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (155 ديدگاه)

        شما یک عدد مصرف گرایی که هرچی بدن دستت برمیداری. این آقا نوشته میخواد گالانت بگیره و مثل کلاسیک نگهداری کنه و لذتشو ببره و قطعا معیارش متفاوته. همین اطلس من سوارش شدم بوی گند پلاستیک آدم خفه میشه که میگی حس نویی داره. صد سال سیا ماشین قدیمی سوار میشم ولی مشامم برام مهمتره .

        موافقم 16
        مخالفم 1
        1. علی جردن

          ۱۶ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (1975 ديدگاه)

          آقا ماهان شما بوی پلاستیک کهنه آفتاب سوخته رو که بوی کهنگی تاناکورا گرفته را به بوی پلاستیک نوع نوع ترجیه نمی دی؟
          پس الکی شعار نده مشامم مهمتره
          اون چرم بوفالویی که ۵۰ سال پیش ژاپنیا روی چرم فرمونش کشیدن ترکیده هرچقدرم بازسازی کنی چرم ارجینال کارخونه ایی نمیشه پولاتو خرج بزک کردن نکن… وقتتم ارزشمنده بخاد تو گرمای تابستون دنبال قطعه و تعمیرکار بگردی بجاش ماشین مدل پایین تر سوار شو صفر باشه از روز اول با خیال راحت کولر روشن کن ماشینتم که آماده سفره

          موافقم 8
          مخالفم 8
      3. ۱۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (4792 ديدگاه)

        چی میگی دا
        من اقام ۱۵ ساله سمند داره
        توی هر ماه ، دو روزشو تو تعمیرگاهه
        از همون اول خرابی های خاص خودشو داشت
        از صفری هم دستش بود

        موافقم 11
        مخالفم 2
        1. علی جردن

          ۱۶ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (1975 ديدگاه)

          اگه آقات کلاسیک داشت هر دو کیلومتر راهش به تعمیرگاه می افتاد
          مثلا من یک لامبورگینی صفر را به بوگاتی کارکرده ترجیح میدم یا جیلی آزکارا صفر کیلومترو به تویوتا CH-R کارکرده ترجیح میدم
          یا کوییک صفرو به پارس کار کرده ترجیح میدم و الی آخر…

          موافقم 2
          مخالفم 11
        2. علی جردن

          ۱۶ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (1975 ديدگاه)

          البته بماند که جیلی آزکارای صفرو با تویوتا CH-R صفر هم عوض نمیکنم

          موافقم 1
          مخالفم 13
        3. ۱۶ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (4792 ديدگاه)

          کلاسیک کلا فرق می‌کنه
          طرف با ماشین اوراقی و قطعات پوسیده که راه نمیره
          یارو ماشینشو بازسازی می‌کنه کلی هزینه می‌کنه که یه عمر براش راه بره
          اگه قرار بود ماشین کلاسیک همیشه خراب باشه که هیچکسی کلاسیک باز نمیشد

      4. Arad

        ۱۶ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (126 ديدگاه)

        و یک نکته که هست اگر gti گالانت رو بگیری که دیگه فوق العادس موتور ۲ لیتری و ۱۶ سوپاپ. لطفا خودرو هایی رو که عشق ماشین بازای دهه ۷۰ و ۶۰ بود رو با آشغالهای ۸ سوپاپ مگا موتوری مقایسه نکنید اینجا جای تبلیغ خودرو ساز ایرانی و چینی نیست.

        موافقم 11
        1. Zamani

          ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2 ديدگاه)

          بابای من سال ۸۰ گالانت وی ار ۴ مشکی داشت
          هنوزم میگه اون ماشین یه چیز دیگس

      5. میلاد

        ۱۶ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        داداش مطمئنی درباره ماشینهای سایپا داری حرف میزنی؟ سی سال رنگ تعمیرگاه نمیبینه؟ چی از ماشین بازی میدونی؟ بخدا هیچی. یاد بگیریم تو چیزی که ازش سر در نمیاریم دخالت نکنیم. من هم پژو پارس داشتم هم شاهین داشتم هم مزدا ۳۲۳ داشتم این وسطها پراید مدل به مدل عوض کردم ۴۰۵ و سمند هم داشتم مزدا ۳۲۳ سالم و ساده سواریش برابری که میکرد با پارس مدل بالا و شاهین به کنار اگر تیونینگ و تقویت میشد ۱۰۰ هیچ جلو بود از اینها.

    3. datsun

      ۱۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3874 ديدگاه)

      درود یک بار درست اورهال بشه خرجش خیلی خیلی کمتر از خودروهای وطنیه

      موافقم 10
      مخالفم 1
      1. علی جردن

        ۱۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1975 ديدگاه)

        برای اورحالش باید چند هزار دلار خرجش کنه شاید پول دوتا ماشین صفرو خرج یک آهن زنگ زده کنه و اگه بخواد ارجینال جمعش کنه باید یک بلیط بگیره بره استوک فروشی های ژاپنو بگرده شاید یک قطعه استوک پیدا کرد…

        موافقم 3
        مخالفم 11
        1. EHSAN2007

          ۱۵ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (25 ديدگاه)

          اونی که ماشین بازه و یه عشق ماشین واقعی هس ارزش اورهال و بازسازی و .. رو میفهمه نه آدمایی مثل تو که به دنبال چهار تا آپشن بزک شده‌ست
          خود من به شخصه اگه فرصتش رو بدس بیارم عاشق بازسازی ماشینایی از جمله : مرسدسW500 – تویوتا سوپرا MK4 – کادیلاک تورنادو و الدورادو – فورد موستانگ شلبی 1969 – بیمر M5 2006 با انجین v10 – بیمر M5 E46 – نیسان GTR R34 اسکایلاین و ….هستم ( قبلا فن ژاپن بودم اما تازگیا بد جوری به سدانا و سوپراسپرتای اروپایی و ماسلکار ها و سدان های فول سایز جدید و کلاسیک آمریکایی علاقه پیدا کردم )

          موافقم 8
          مخالفم 2
    4. شاهد

      ۱۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      تا ۲۰۰ تومن اگه خرج کنی و بازسازی بشه ، ارزش داره به ویژه اگه gtiباشه

      موافقم 6
      مخالفم 2
      1. Zamani

        ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        اگه وی ار ۴ پیرا کنی کنی که دیگه افسانه ای میشه

    5. یوسف

      ۱۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1028 ديدگاه)

      من تجربه خرید gti 92 اتومات با اوردرایو رو داشتم خیلی ماشین خوبی بود. اما زیاد اذیتم کرد…. چون یه دفعه خرجش نکردم….
      پیشنهادم مدل های کابرات هست که عالی هستن. ولی اگه gtiگرفتی…. به یکباره همه قطعات مصرفی و سنسوری و سوخت رو عوض کن و بعد لذتش رو ببر…. عالیه

      موافقم 6
      مخالفم 1
  7. Cert

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (163 ديدگاه)

    ژاپنی ها دیگر این کار ها را نمی کنند چون پول زیادی دارند

    موافقم 5
    مخالفم 1
  8. آقا رامتین

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    گالانت؟!مرگ بر اسرائیل!!!

    موافقم 12
    مخالفم 6
    1. ۱۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4792 ديدگاه)
    2. جرمی کلارکسون

      ۱۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (751 ديدگاه)

      الان چه ربطی داشت؟

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. S

        ۱۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (159 ديدگاه)

        وزیر دفاع سابق اسرائیل

        موافقم 3
        مخالفم 4
        1. ۱۵ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (4792 ديدگاه)

          گالانت😂😂😂😂

          موافقم 4
          مخالفم 4
  9. محمد

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1159 ديدگاه)

    یکی از خانوم معلم های دوران ابتدایی ام،میتسوبیشی گالانت داشت.

    موافقم 14
    مخالفم 3
  10. علی Shelby

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (360 ديدگاه)

    ماشین زیبایی هست مخصوصا تیون شدش

    موافقم 9
    مخالفم 2
  11. گات

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (291 ديدگاه)

    میتسوبیشی یه زمان افسانه بود
    با اون خودرو های خفنی مثل اکلیپس ، رایدر ، پاجرو ، لنسر اوولوشن ، پرودیا و…
    اما امروز حال و روز خوبی نداره
    رنو مثل یه بختک موذی افتاده به جون میتسوبیشی داره نابودش میکنه
    امیدوارم زودتر شر این رنو کم شه تا میتسوبیشی با کمک نیسان دوباره خودشو احیا کنه🙂

    موافقم 11
    مخالفم 1
  12. علی

    ۱۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (777 ديدگاه)

    نمی دونم چرا amg دست به روی هر ماشینی میکشه اون ماشین افسانه و جاودانه میشه ؟؟؟
    کسی می‌دونه چرا ؟؟؟؟

    موافقم 2
    مخالفم 4
    1. Arad

      ۱۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (126 ديدگاه)

      فرمولاسیون ویژه بنز

      موافقم 1
      مخالفم 1
  13. حسن

    ۱۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان حیف گالانت نباشه با ماشین های دیگه مقایسه میکنید
    اصلا چند سر و گردن از ماشین های فول آپشن ایران بالاتره

    موافقم 4
    مخالفم 1
  14. کج کلاخان

    ۱۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستانی که توی بحث اوورهال و معرفی خودرو ژاپنی که اسطوره محسوب میشه میان حرف آشغالای تولید ایرانو میکنن و اتفاقا روش حسابی هم مانور میدن همونایی هستن که فک میکنن با ۴تا برچسبو آرم رو ماشین چسبوندن میشن ماشین باز!!! عزیزم ماشین بازی یه عشقه،خریدن ماشین صفرو هر کسی میتونه انجام بده اما اورهال و بازسازی رو نه کار هر کسی به خصوص تو نیست.بیا مطلبتو بخون برو بازیتو بکن نظر شرو ور نده عشقم.

    موافقم 7
    مخالفم 0
  15. امیر سجادی

    ۱۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    داداشا من خودم معامله گرم و یه مدت کلاسیک کار کردم
    برای ایران که کلا تحریم هست و برای یه قطعه باید کل قرآن رو ختم کنی ارزش نداره کلاسیک کار کردن ، واقعاً به اعصاب خوردی و التماس یه مشت فنی کار عقده ای نمی ارزه که وقتی کلاسیک میبری پیششون انگار میخوان هواپیما تعمیر کنن
    برای زیر پا و خانواده صفر راحت و بی دردسر هست
    اما کارکرده ایران خودرو شرف داره به آشغال های صفر سایپا

    موافقم 1
    مخالفم 5
  16. اشکان

    ۱۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/Mitsubishi-AMG-4.jpg
    به لاستیک های ماشین و خود ماشین نگاه کنین ، 30 , 40 سال پیش این میتسوبیشی ژاپنی چه سیستم تعلیق داشته که کابین (اتاق) ماشین کاملآ تراز و صاف بدون کج کول شدن وایساده ولی لاستیک های ماشین کلی بالا و پایین شدن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا